Pääkaupunkiseudun H-veneiden kokoontumispurjehdus

Keskustelua purjehdustapahtumista ja -tapaamisista H-veneilijöille

Moderator: Kristian

Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl »

Syksyn H-venekokoontumisessa yleinen tahtotila oli, että joku porukasta toimii valistuneena diktaattorina päivämäärien sopimisen osalta. Sillä mandaatilla esitän nyt seuraavaa:

2008 Pääkaupunkiseudun H-veneiden kokoontumispurjehdus järjestetään perjantaina 27.06.2008
Team Bra, Valentina FIN-916
Erkka
Ylläpitäjä
Posts: 572
Joined: Sat 10.3.2007 03.01
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Post by Erkka »

Vpl:ltä hieno avaus päivämäärän arpomisessa. Arvaan että päivämäärän valintaan on vaikuttanut samana viikonloppuna oleva Helsingin Regatta?

Olitkos jo ajatellut kokoontumispaikkaa? Minkälainen aikataulu kisalijoilla on lauantaiaamulle? Kokoontumisen tarvinnee olla kuitenkin jossain perin lähellä Helsinkiä, jotta kisailijat ehtivät radalle?
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl »

Tarkkaa havainnointia päivämäärän valinnan suhteen. Helsingin regattaa edeltävälle perjantaipäivälle sijoitettu kokoontumispurjehdus aloittaa viikonlopun täydellisesti. Kokoontumispaikaksi ehdotan Gåsgrundetia. Kilpailijat pääsevät satamasta aamulla rata-alueelle alle tunnissa.
Team Bra, Valentina FIN-916
Pauli
Posts: 18
Joined: Sun 18.5.2008 19.51
Location: Helsinki

Post by Pauli »

Onkos tämä vielä toteutumassa. Meidän tuoreella (retki)H-porukalla voisi olla kiinnostusta tulla vakoilemaan miltä H-veneen pitäisi näyttää, jotta osataan laittaa omaa.
Make
Ajoankkuri
Posts: 50
Joined: Sun 11.3.2007 01.19
Location: Espoo
Contact:

Post by Make »

Kyllä Mojiton tiimi on ainakin laittanut jo aikoja sitten päivämäärän kalenteriinsa (huom. Kristian). Kukas siis on osallistumassa, toivottavasti saadaan veneiden määrää hiukan suuremmaksi kuin viimeksi (3kpl).

Toivottavasti pääsee sitten uimaan, aika lämpöstä toi vesi jo nyt...
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

Make wrote:Kyllä Mojiton tiimi on ainakin laittanut jo aikoja sitten päivämäärän kalenteriinsa (huom. Kristian). Kukas siis on osallistumassa, toivottavasti saadaan veneiden määrää hiukan suuremmaksi kuin viimeksi (3kpl).

Toivottavasti pääsee sitten uimaan, aika lämpöstä toi vesi jo nyt...
No ehtishän tota aiemminkin mutta yritetään muistaa...

Mahtuukos sinne Gåsgrundetille enemmän kun kolme venettä? :)
306
Erkka
Ylläpitäjä
Posts: 572
Joined: Sat 10.3.2007 03.01
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Post by Erkka »

Fuuga II ei osallistu, kun alkaa perheessä olemaan jo sen verran näkemystä regatoista (erityisesti Hangon), että osataan sijoittaa kesän ulkomaanmatka juurikin molempien regatoiden ajalle. :P
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

Erkka wrote:Fuuga II ei osallistu, kun alkaa perheessä olemaan jo sen verran näkemystä regatoista (erityisesti Hangon), että osataan sijoittaa kesän ulkomaanmatka juurikin molempien regatoiden ajalle. :P
Mitäs muu osanotto? Kannattaako tapausta mainostaa eteenpäin tämän enempiä?
306
239
Posts: 300
Joined: Sun 11.3.2007 00.08

Post by 239 »

Ida Maria tulee.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

239 wrote:Ida Maria tulee.
Heh, pakkohan sinne sitten on pyrkiä!
Onnittelut, huomasin että teltta veneineen oli kadonnut rannalta. :)
306
David
Posts: 79
Joined: Sun 11.3.2007 00.11
Location: Helsinki / Merihaka
Contact:

Post by David »

Myös Kittiwake tulee jos sää on hyvä. Vakiomiehistö vaimoni Eveliina on silloin työmatkalla, mutta purjehdusuteliaat ystävät tulevat mukaan.
FIN931
Posts: 352
Joined: Sat 17.3.2007 11.55
Location: HSK

Post by FIN931 »

H-venettä oppii käsittelemään sekä purjehtimaan nopeasti ja turvallisesti parhaiten kilpailuissa. Kilpailujen yhteydessä, rannoilla, tapaa kaikkein parhaat H-veneen tuntijat: kärjessä edelleen olevat, vuosikymmeniä luokassa mukana olevat konkarit. Heiltä saa kysyessään kädestä pitäen oppia H-veneestä, sen käsittelystä, trimmaamisesta, kunnossa pidosta, sekä siitä mikä veneessä ketäkin kulloinkin kiinnostaa. Helsingin alueen kokoontumispurjehduksissa - rannalla makkaraa grillatessa - oppii varmaan sen, mistä makkarasta ja miten sitä grillatessa tulee parasta.

Kukin valitsee tapansa ja tavoitteensa. Kilpailuihin osallistuessa realistinen ja paras tavoite on oppia veneestä, veneen käsittelystä, trimmauksesta, taktiikasta jne, mitkä kaikki ovat pelkästään eduksi nautinnolliselle ja turvalliselle lomapurjehdukselle - sekä tietenkin saa samanhenkisiä kavereita.

Kaikki ymmärtävät, että jokainen on joskus aloittanut kilpapurjehduksen, ja tietää kuinka haasteellista se on. Tässä voidaan tukea: seelejä lainataan, koulutusta duunataan jne.

Mutta jos tavoite on vertailla grillimakkaroita niin ..varokaa kovaa tuulta, 8 m/s ->, jolloin H on parhaimillaan, että te siinä kelissä koskaan opi purjehtimaan H:ta niin, että se on oikeasti hienoa. Ettäkä te koskaan opi kuljettamaan venettä tyypillisessä Suomen kesäsäässä: tuulta 3-5 m/s. Nämä taidot oppii kilpailuissa, vaikkapa kilpailijoilta kyselemällä, kysyjää neuvotaan.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

FIN931 wrote: Mutta jos tavoite on vertailla grillimakkaroita niin ..varokaa kovaa tuulta, 8 m/s ->, jolloin H on parhaimillaan, että te siinä kelissä koskaan opi purjehtimaan H:ta niin, että se on oikeasti hienoa. Ettäkä te koskaan opi kuljettamaan venettä tyypillisessä Suomen kesäsäässä: tuulta 3-5 m/s. Nämä taidot oppii kilpailuissa, vaikkapa kilpailijoilta kyselemällä, kysyjää neuvotaan.
Heh, kiitti luottamuksesta. :D

Navakan Juhannuksen jälkeen täytyy muistuttaa että matkaveneilyssä on kestävyystekijä kahtiajakoinen kun reissua pitäisi kestää sekä veneen että miehistön. Lauantain matka oli semmonen 8-tuntinen jota ei mielellään ihan äärimmillään roiku remmeissä. Varmasti kilpailuista on opittavaa mutta koskapa kilpaileminen yleensä on riskirajojen venyttämistä niin näiden kahden luonne on jossain määrin erilaista.

...tai ainakin ankkuroinnin joutuu opettelemaan ihan itse.. ;)
Last edited by 306 on Tue 24.6.2008 00.35, edited 1 time in total.
306
FIN931
Posts: 352
Joined: Sat 17.3.2007 11.55
Location: HSK

Post by FIN931 »

Sori. Epätäsmällistä ilmaisua; paitsi osallistumalla kilpailuihin ja vertaamalla trimmiä näissä kanssa kilpailijoihin sekä heitä haastattelemalla. Nautinnollinen H- purjehdus heikossa tuulessa, mikä H:lle on alle 5m/s, edellyttää tiettyjen asioiden osaamista ja ymmärtämistä. H on nimittäin, vanhana kostruktiona, jossain määrin alirikattu, ja purjeet voisivat nykytietämyksellä olla tehokkaammat.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

Virallisilla Regatan sivuilla oli seuraavaa:

***

REGATAN TUKISATAMAT

RATA-ALUEET JA KILPAILUOHJELMA


Tiedotuksellisista ja turvallisuussyistä veneiden tulee olla tukisatamassa.

Tukisatamassa sijaitsee rata-alueiden/luokkien virallinen ilmoitustaulu.

***

Mahtaako tuo olla ongelma kokoontumisille?
306
239
Posts: 300
Joined: Sun 11.3.2007 00.08

Post by 239 »

Ennen kaikkea retki- mutta myös aloittelevana kilpapurjehtijana (iltakisoja ja pari muuta kilpailua omalla veneellä sekä Kokkolan ranking-kisa gastina) voisin hieman kommentoida Matin viestiä.

Kilpaillessa oppii tehokkaasti purjehdusta, mutta nimenomaan kilpapurjehdusta. Varsinkin näin aloittelevana kilpapurjehtijana jokainen kilpailu opettaa paljon. Olen oppinut pusertamaan veneestä solmun kymmenyksiä lisää nopeutta, spinnumanööverit sujuvat nopeammin ja osaan nyt paremmin arvioida sekä oman että muiden veneiden liikkeitä lähitilanteissa. Lisäksi olen oppinut kilpailusääntöjä ja –taktiikkaa.

Mistään edellä luetelluista opeista en kuitenkaan ole kokenut merkittävää hyötyä retkipurjehduksessa. Retkellä ei ole kiire eikä merimerkeille saavuta kylkikyljessä protestilippuja heilutellen. En ole koskaan kokenut kevyen tuulen purjehdusta vaikeaksi tai epänautinnolliseksi. Kovassakin kelissä olen hyvin pärjännyt jo ennen kilpailemista. Retkipurjehtijan kovankelinpurjehdus poikkeaa huomattavasti kilpapurjehtijan purjehduksesta. Retkiveneessä harvoin on 250 kiloa lihaa kampeamassa venettä pystyasentoon ja vinssaamassa fokkaa. Lisäksi purjeet tuppaavat olemaan vanhat ja pussikkaiksi venyneet, joten helppo ja mukava eteneminen vaatii käytännössä ison reivaamista ja ehkä jopa pienempää fokkaa.

Suomessa on ymmärtääkseni noin 1000 H-venettä, mihin nähden aktiivisesti kilpailevia on varsin vähän. Potentiaalia luokan kasvattamiseen siis löytyy. En kuitenkaan usko retkipurjehdustapahtuman dissaamisen olevan paras tapa kilpailuaktiivisuuden lisäämiseen. Tällaisella kokoontumispurjehduksella voi tutustua samanhenkisiin ihmisiin ja vaikkapa erilaisiin varustusratkaisuihin. Jotkut saattavat myös pitää makkarasta ja virvokkeista. Tuollainen tilaisuus saattaisi olla omiaan myös uusien kilpapurjehtijoiden houkutteluun.

En myöskään jaksa uskoa Helsingin regatan olevan paras tilaisuus kilpapurjehduksen kokeilemiseen. Loivempi startti varmasti ruokkii paremmin kisaintoa. Omasta kokemuksesta suosittelisin pääkaupunkiseudulla Haukilahden edustalla purjehdittavaa Westhouse Cupia, jossa veneiden määrä on aloittelijalle sopiva ja kilpailijoiden taso niin vaihteleva, että kaikille löytyy sopivia kilpakumppaneita.

Kilpaileminen on kivaa, mutta on hyvä muistaa, että kaikki eivät halua kilpailla. Purjehdus, ja etenkin H-venepurjehdus, on erittäin mukava ja rentouttava harrastus, vaikkei koskaan kävisi radalla.

-Johannes
L-239
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

239 wrote:Ennen kaikkea retki- mutta myös aloittelevana kilpapurjehtijana (iltakisoja ja pari muuta kilpailua omalla veneellä sekä Kokkolan ranking-kisa gastina) voisin hieman kommentoida Matin viestiä.
Juu, uskoisin, että Mattikin on ihan samalla asialla. Allekirjoitan kirjoittamasi ja tätä tarkoitin itsekin. Totta kuitenkin, että matkapurjehduksessakin kovan tuulen purjehtiminen täysillä purjeillakin on joskus tarpeen (esim. lauantaina kun piti päästä "parempaan suojaan" reivaamaan). Toivon, että paikalle Gåsgrundetiin saadaan myös Matti trimmikonkarina. ;) Ja toki Matin näkemys kisan kulusta olisi hyvä debriefingki myös mutta vaatisi varmaan osallistumista myös.

Helsinki Regatta on selvästi vähän janoisempien kisa, itse en malttaisi tyttökavereineni ihan 70€ maksella ensikokemuksesta kisoissa H:lla (voisi mennä vähän turhan vakavaksi), kaiken retkivarustuksen laiturille kampeamisen lisäksi. Kaikuluotaimen voisi tuolla hinnalla sen sijaan veneeseen jostain huutaa. ;) Westhouse ja Kopu (oliko niillä H-kisoja, en tiedä) on varmasti parhaat paikat äheltää ekat kisat kun ei tule menoeriä vaikkei ekalla kerralla mitään tuntisi oppineensakkaan.

Mutta luultavasti saatan seilailla "katsomoon" häröilemään paikanpäälle Regattaan jos vaikka siten saataisiin turvallinen ensituntuma siihen hommaan.
306
Erkka
Ylläpitäjä
Posts: 572
Joined: Sat 10.3.2007 03.01
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Post by Erkka »

Osin täällä ja osin Plaanaassa käydyn keskustelun (http://www.plaanaa.com/phpBB/viewtopic.php?f=4&t=2700) perusteella saatte nyt muutaman ajatuksen minultakin.

Olen samaa mieltä siinä, että kilpailuissa oppii paljon, ja suuri osa asioista on jossain määrin hyödyllisiä myös retkeillessä. Ainakin meillä iltakisat ovat opettaneet veneen hallintaa esim kovassa kelissä tai ahtaissa paikoissa. Mutta kilpapurjehdustaidot ovat ainakin minulle vain pieni osa niistä purjehtimisen osa-alueista, joita haluan oppia.

(edit:
Harjoiteltavia tietoja ja taitoja kilpapurjehdustaitojen lisäksi voivat olla esimerkiksi veneilyturvallisuuteen liittyvät asiat, navigointi, veneen huolto ja rakentelu, pidemmät lomapurjehdukset niin että koko miehistö viihtyy, ruuanlaitto ja säilytys, säätilan ymmärtäminen, luonnon havainnointiin ja luonnonsuojeluun liittyvät asiat, saariston historian ja kulttuurin tunteminen jne. )

Useammin kuin jonkun nopeaa etenemistä kilparadalla, ihailen vaikkapa perheveneen hallittyä saapumista retkisatamaan koko miehistön osallistuessa yhteiseen harrastukseen. Viimeksi juhannuksena sain ihailla naapurina olleen h-venekunnan juhannusasennetta, kun heti sateen tauottua veneestä nousi eväiden ja perheen lisäksi myös kitara tarjoamaan viihdykettä muidenkin iloksi.

Toki itse olen saanut onnistumisen elämyksiä kilparadalla, mutta yhtälailla tavoittelen mukavia retkipäiviä kelistä riippumatta. Toisinaan navigointi sinällään on jo ilon aiheena, ja sen puoleen muutaman navigointikilpailun kokeneena, nekin ovat ihan kokeilemisen arvoisia tapahtumia. Jonain päivänä h-vene vain sattuu olemaan kiva kulkuvälinen vaikkapa saariston
nähtävyyksiä tai kauniita rannikkokaupunkejamme ihailemaan. Joskus vene tarjoaa paikan herkutteluhetkille auringon laskiessa, tai vain suojaa sateisena päivänä hyvän kirjan parissa lämppärin puhistessa lempeää lämpöään hyttiin. Ja yksi osa purjehdusharrastusta minulle on nykyisin myös h-vene.netin parissa askartelu:)


Vaikka retkipurjehdus onkin useimmiten oikein mukavaa, haluan toki myös kilpailla.

Vaikka (vaiko juuri siksi että) h-vene on tiukka yksityyppiluokka, ovat veneet/venekunnat nähdäkseni erittäin vahvasti jakautuneet retkeilijöihin ja kisaajiin. Jos en ole ymmärtänyt aivan väärin, niin kovin pieni osa esimerkiksi tuolta listalta (http://www.h-vene.fi/kisat_2007/h-ranki ... t_2007.htm) löytyvistä veneistä on saanut tarjota miehistölleen nukkumapaikkaa viime vuosien retkipurjehduksilla.
Jos taas arvioin oikein, niin tuossa on iso ero esim. Albin Expresseihin tai FE83:siin verrattuna. Ja vaikka kaikki h-veneet ovatkin yhtälailla kilpailukykyisiä keskenään, on tuloslistoilla jostain syystä kovin vähän alle 700-numeroisia veneitä.

Ainakin minun korviini veneen kuskaaminen auton (joka pitäisi ostaa/vuokrata/lainata) perässä ympäri Suomea trailerilla (joka
pitäisi ostaa/vuokrata/lainata) kuullostaa sen verran vaivalloiselta, että jää kyllä toistaiseksi suorittamatta. Niin, ja trailerille saamiseksi venettä pitäisi vielä purjehtia tunti tai kaksi lähimpään nosturilliseen seuraan, jossa pitäisi vielä saada nosturi käyttöön. Ja sittenkin jos vene vielä sattuu jäämään viikoiksi lojumaan minne lie keskelle suomea tai muuten vaan parkkipaikalle, ei kiitos minulle. Onneksi sentään melkoinen joukko venekuntia ei näe asiaa yhtä negatiivisesti kuin minä.

Se mistä pidän, on helpot iltakisat työpäivän päätteeksi veneellä, joka kelluu purjehdusvalmiina laiturissa. Vielä kun iltakisoihin saataisiin muutama h-vene lisää olisi innostukseni varmaa. Myönnetään että neljättä vuotta iltakisoja kiertäneenä toisinaan kaipaisin enenmmän säpinää radalle. Mutta siltikin minulle mainiosti riittäisi 3-5 veneen yhteiset rataharjoitukset tms.

Uskon, että paras tapa houkutella lisää innokkaita kisoihin on lähteä liikkeelle iltakisoista, ja vieläpä ennen niitä tarjota mahdollisuuksia tutustua muihin h-veneilijöihin juurikin erilaisten tapaamisten yms. yhteydessä.

Iltakisoissakin h-veneen tiukka yksityyppisyys (ei moottooria mukaan, amatöörit:) ) aiheuttaa rajoituksia kisojen valinnan suhteen, kun vaikkapa Suomenojalta Koivusaareen ja takaisin on jo melkoinen suoritus tyyntyvässä kesäillassa. Ja kun vielä moottorin lisäksi pitäisi joka kerta lähtiessä kantaa se noin 50 kg muuta retkeillessä tarvittavaa tavaraa auton peräkonttiin ja takaisin. No, onneksi taso kisoissa on tosiaan sen verran vaihtelevaa, että sopivia kilpakumppaneita löytyy ylimääräisen painolastin määrästä riippumatta.

Pääkaupunkiseudunkin alueella etäisyydet vain alkavat olla niin pitkiä, että pitäisi saada useampi noin 5 veneen keskittymä kiertämään kukin omia iltakisojaan. Yhtälailla missä vain Suomesta kun löytyy useampi edes hiukan kisaintoinen h-veneporukka samasta pursiseurasta tai edes naapurista, kannattaisi toimintaa yrittää rakentaa myös paikallisen fleetin ympärille pelkkien ranking-osakilpailujen sijaan.

Osa porukasta varmasti innostuu aikaa kilpailemaan tosissaan, mutta suurempi osa haluaa pitää veneensä kesät vedessä ja retkeillä sekä kisailla kukin itselleen sopivilla niin ajallisilla kuin rahallisilla panostuksilla.

H-vene on monille kilpaurheiluväline, mutta vielä useammalle se on aivan jotain muuta. Ja minusta kun h-veneilystä puhutaan, pitäisi harrastuksen kaikkia hyviä puolia muistaa ainakin joskus tuoda esille.
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

Erkka wrote:Osin täällä ja osin Plaanaassa käydyn keskustelun (http://www.plaanaa.com/phpBB/viewtopic.php?f=4&t=2700) perusteella saatte nyt muutaman ajatuksen minultakin.
Tämäpäs nyt veti vakavaksi. Samaa mieltä, paikkansa kilpaveneilylläkin. Harmi vaan tämä kahtiajako ja ehdottomuus mikä touhua jakaa.

Talven tapahtumat oli pitkälti kilpailemiseen liittyviä joten itse sain enempi irti kirjoittelemalla tänne. Venemessujen tapaamiseen olin ladannut vähän odotuksia mutta poppoo taisi käydä siellä vähän pitkin viikkoa (mikä on kyllä ihan fiksua) joten se kuihtui kasaan kun oli joku sääntöiltamakin siinä lähettyvillä. Jotain retkeilyynkin liittyvää iltaohjelmaa olisi mukava järjestää joskus mutta saattaapi olla ettei reissuporukka ole yhtä innostunutta vaikka mistäs sitä tietää..

Nyt olisi mukava tavata paljon poppoota Gåsgrundetilla (toivotaan että keli on kohdillaan). Toivotaan ettei keskustelut mene pelkästään "politiikan puolelle" eli kisamuistelohin hullun kiilto silmissä vaikka jännä päivä onkin edessä.. ;)
306
FIN931
Posts: 352
Joined: Sat 17.3.2007 11.55
Location: HSK

Post by FIN931 »

Erkka ja kumppanit ovat oikeassa siinä, että H-veneen perusta on paikallisissa fleeteissä. Pääkaupunkiseudulla on - aivan oikein - ongelmana pitkät välimatkat viikkokisoja ajatellen. Tähän hieno ratkaisu on Erkan kehittämä Pääkaupunkiseudun Ranking- sarja - Johon me
on päästy tiiviin alkukesän johdosta päästy osallistumaan valitettavan vähän.

Oikea tapa aloittaa kilpapurjehdus on nimenomaan paikalliskisoissa- Westhouse Cup, Kopun tiistikset, muutamat mainitakseni. Mutta jossain vaiheessa olisi hyvä kokeilla/siirtyä kansallisen tason kilpailuihin. Pääkaupunkiseutulaisille veneille yksinkertaisin tapa olisi osallistua Helsingin Regattaan - ei veneen nosto-, kuljetus- eikä pakkaushuolia. Ja mitä tulee veneessä olevaan tavaraan, niin Katariina on (keulagasti Aapon mielestä) romuvarasto, joka tyhjennetään kansallisen tason kisoihin. Viikkokisoissa kaikki on mukana.

Pääkaupunkiseudulla on useampia veneitä, jotka ovat jo joitain vuosia osallistuneet paikallisiin kilpailuihin. Heidän tulisi mielestäni kokeilla kansallista tasoa. Valentina on sen tänä kesänä tehnyt ja käsittääkseni kaverit ovat pitäneet kokemastaan. Myös, erityisesti Tampereelta ja Lahdesta, mukaan tullut uusia kolmessakymmenissä olevia miehistöjä. Kansallisen tason kilpailuihin osallistumisessa suurin riski on kilpailuihin koukkuun jääminen.

Paljokin parjattuja "retkipurjeita" kannattaa vaihtaa vähemmän käytettyihin vaikka ei kilpailisikaan. Käytettyjä seelejä voi kysellä Heikkilän Roopelta, Pihviltä ja miksei ilmoittelemalla näillä sivustoilla. Mää luulisin että monella on jäänyt ylimääräiseksi ihan hyviä purjeita, ei vain saa aikaista niin, että alkaisi markkinoida niitä.
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl »

Tässä yhden kilpailufanaatikon mielipiteitä aihealueen ympäriltä.

On aivan sama mihin venettään käyttää. Se on täysin oma asia. Kukin taklaa tyylillään ja harrastaa lajiaan miten haluaa.

Suurin osa H-kilpapurjehduksen hehkuttamisesta johtuu ainakin omalta osaltani kahdesta asiasta:

1) kun aloituskynnys on ylitetty ja itsevarmuus kilpailemiseen alkaa löytyä, alkaa kilpailemisesta nauttimaan älyttömästi! H-venekilpapurjehdus on joukkuepelin ja taktisen shakin yhdistelmä. Urheilullisuutta on juuri sopivasti. Harjoiteltavaa ja opittavaa riittää jatkuvasti.

2) kilpapurjehdus on kivointa silloin, kun vastustajia on mahdollisimman paljon. Mitä enemmän harrastajia löytää kisailun mieleisekseen, niin sitä hauskempaa kisoissa on. Mitä enemmän porukkaa osallistuu tapahtumiin, niin sitä parempi syke rannassa on kilpailuiden jälkeen.

On totta, että kilpapurjehdustaidoilla esim. sääntötuntemuksella ei ole retkipurjehduksen suhteen mitään merkitystä. Se minkä kilpapurjehduksesta kuitenkin oppii perheveneilyä silmälläpitäen on hermokuri tiukoissa tilanteissa. Retkipurjehduksesta nauttii todistettavasti koko perhe enemmän, kun ainakin kipparilla pysyy homma hallussa vaikka tulisi pahakin paikka. Hermostumalla kun harvoin onnistuu missään.

H-veneen kilpailukuntoon saattamisen kanssa omakohtaiset fiilikseni ovat seuraavanlaiset. Yleisestiottaen veneessä kannattaa kaikissa tilanteisessa pitää vain minimisetti tarvikkeita. Monet veneet ovat lähinnä romulaatikoilta näyttäviä kaiken 'tätä saattaisi joskus tarvita' -tavaroiden isoja säilytyslaatikkoja. Kovalla kädellä kaikki ylimääräinen roju pois ja sen jälkeen veneen kisakuntoon saattaminen tapahtuu lähinnä yhden laatikon nostamalla laiturille. Ja oikeesti, ei ne kamat siellä veneessä sitä kilpailumenestystä ratkaise. Sitä tekee kuitenkin niin monta omasta purjehdustaidosta johtuvaa virhettä, että edes 100 lisäkilon retkipaino ei merkkaa yhtikäs mitään (poislukien perämoottori takalaudassa, joka sotkee koko veneen balanssin). Kyse on enemmänkin psykologisesta asiasta. Mitä enemmän veneen tietää olevan kisakunnossa, sitä enemmän uskoo mahdollisuuksiinsa menestyä. Ja kuten urheilupsykologiaa hyvin tuntevat tietävät on vahva itseluottamus avain menestykseen!

H:n traileroinnista. Se on oikeasti ihan kuin kävely puistossa. Kun tuntee tekniikan, niin masto tippuu parissa minuutissa ilman mitään vaivaa. Paketointi kestää suurinpiirtein 35-40 minuuttia. Nosto 15 min. Ja sitten menoksi. Jo muutaman harjoituskerran jälkeen homma ei tunnu ollenkaan vaivalloiselta. Trailerin puuttuminen on sitten suurempi riesa, vaan eipä siinäkään ole ongelmaa. Aivan toimiva ratkaisu on ottaa normi 2000kg:n jarrullinen perävaunu ja sitoa liinalla oma pukki kiinni lavalle. Ei muuta kuin vene päälle ja menoksi. Jos vetoauto puuttuu, niin lähimmästä autovuokraamosta saa menopelin. Onhan selvää, että tämä hupi kuitenkin maksaa, mutta omasta mielestäni rahat on paljon parempi kuluttaa muutamaan hauskaan purjehdustapahtumaan kesässä kuin ostaa ympärivuoden roinaa mitä ei kuitenkaan tarvitse. :)

Ja vielä muutama syy tutustua trailerilla järvipurjehdukseen.

1. Aivan omalaatuiset ja arvaamattomat sääilmiöt, joita ei merellä kohtaa.
2. Upeat maisemat.
3. Järvillä purjehtii mukavaa sakkia.

Ja näillä puheillä päätän puheenvuoroni suosittelemalla Päijännepurjehdukseen osallistumista!
Team Bra, Valentina FIN-916
FIN931
Posts: 352
Joined: Sat 17.3.2007 11.55
Location: HSK

Post by FIN931 »

Vesa osui asian ytimeen puhuessaan osallistumiskynnyksen ylittämisestä. Yritin kevään tarinoillani saada kynnystä laskettua. Lopputulema saattoi tosin olla päinvastainen. Retkipurjehdus on hienoa (vaikken oo sitä kaan harrastanut sitten lapsuuteni) Mutta kilpapurjehdus on vähintään yhtä hienoa. Pyytäisin teitä kokoontumispurjehduksella miettimään sitä, mitä jamiten voitaisiin tehdä, jotta osallistumiskynnystä kansallisiin kisoihin (lue: Helsingin Regattaan) saataisiin laskettua.

Yksi asia, mistä kunkin tulee tykönään pitää huolta, on mainostaa tätä mainiota sivustoa kaikille H-veneilijöille. (Mää oon tavannut muutaman H-veneilijän HSK:lla, joilla ei aiemmin ollu tietoa tästä sivustosta)
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

FIN931 wrote: Yksi asia, mistä kunkin tulee tykönään pitää huolta, on mainostaa tätä mainiota sivustoa kaikille H-veneilijöille. (Mää oon tavannut muutaman H-veneilijän HSK:lla, joilla ei aiemmin ollu tietoa tästä sivustosta)
Juu, se ennen mun aikaa ollut flyer-idea olis ollut hyvä toteuttaa tänä keväänä eli pistää säilytysalueilla näkyviin h-veneisiin jonkinmoinen "käyntikortti" lämpimin tervetulotoivotuksin h-nettiin. Omallakin parkkipaikalla oli veneitä ainakin toistakymmentä joiden nimiä ei ole täällä näkynyt.

Itsekin koitan tätä sivua aina mainostella mutta jos tyypeillä ei ole remontteja tms. kysyttävää mielessä niin voivat kokea jo rekisteröitymisen jotenkin haastavaksi, kumma kyllä.

Asiallista olisi varmaan keskustella että saataisko Hankoon "sponsoribanneri" veneisiin tai edes yhteen veneeseen h-netille jotain kautta. Mahtaisko esim. Eagle olla kiinnostunut avittamaan? Sinne olis asiallista saada varmaan käyntikorttejakin osoitteineen.
306
Make
Ajoankkuri
Posts: 50
Joined: Sun 11.3.2007 01.19
Location: Espoo
Contact:

Post by Make »

Gåsgrundetissa tällä hetkellä 4 Hoota ja hieno auringonpaiste. Paikalla Mojito, Ida-Maria, Miranda ja Kittiwake. Eilisiltana meni lämpimällä kalliolla jutellessa, grillikin korkattiin ja jotain muutakin... Saunaan mentiin puoli kahden paikkeilla ja juhlat jatkuivat aamu viiteen. Saatiin myös ruotsalaisHoon miehistöstä kokoontumisbändi seuraavaankin kertaan.

Vielä ehtii halukkaat mukaan, saunakin alkaa taas olemaan lämmin.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

Make wrote:Gåsgrundetissa tällä hetkellä 4 Hoota ja hieno auringonpaiste. Paikalla Mojito, Ida-Maria, Miranda ja Kittiwake. Eilisiltana meni lämpimällä kalliolla jutellessa, grillikin korkattiin ja jotain muutakin... Saunaan mentiin puoli kahden paikkeilla ja juhlat jatkuivat aamu viiteen. Saatiin myös ruotsalaisHoon miehistöstä kokoontumisbändi seuraavaankin kertaan.

Vielä ehtii halukkaat mukaan, saunakin alkaa taas olemaan lämmin.
Olipas loistotapaus! Miranda saapui takaisin Helsinkiin myöhään lauantaina, väsyneenä ja onnellisena. Illan ohjelma meni pääpirteittäin niin, että saapuessamme viimeisenä paikalle oli grillit jo lämpenemässä. Kokouskäytännön mukaan ensin käytiin läpi tärkeimmät asiat grillin ääressä jonka jälkeen johtokunta siirtyi saunan lauteille keskustelemaan suuremmista linjoista illan kevyempää ohjelmaa odotellessa. Tällä kertaa (ja jatkossa maantieteen rajoissa) viihteestä vastasi loistava s/y Duunarin miehistö johtamalla laulukonsertin "Kauneimmat kännilaulut" johon pääsi koko yleisö mukaan. Riemu jatkui aamuviiteen aluksemme peräkannella, tosin siinä vaiheessa miehistö veti jo sikeitä keulakajuutassa tästä maailmasta tietämättömänä, kiitos muutamien yömyssyjen. :)

Hauskaa siis oli ja kiitos vielä kaikille paikalle ehtineille. Lohdutuspalkinto menee Carmenille joka saapui paikalle muilta kiireiltään vasta lauantaina meidän lähtiessä, enskerralla voidaan turista enempikin!

Tiivistetty kuvakollaasi löytyy galleriasta, ohessa pakollisin esimerkki: Image

(Jostain syystä en saa omaa galleriaa pystyyn mutta nuo on nyt siten keskustelufoorumin kuvien joukossa)
Last edited by 306 on Mon 30.6.2008 12.04, edited 1 time in total.
306
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl »

Hauskaa kuulla, että on ollut hauskaa ja että uusia veneitä mukana.

Saadaanko Gåssen kävijöistä seuraa tiistai-illan Jussarön kokoontumiseen?
Team Bra, Valentina FIN-916
Hookaksoo
Posts: 85
Joined: Mon 2.7.2012 08.33
Location: KLV, Espoo

Re: Pääkaupunkiseudun H-veneiden kokoontumispurjehdus

Post by Hookaksoo »

Tässä ajattelin, että voisi tehdä samanlaisen kokoontumis ajon 2013? vai onko kiinnostunus hiipunut? Voisi sopia elokuulle jonkun tapaamisen ja kenties retkipurjehdus kisan kuten on ollut aikasemmin?
"Winners never quit, quitters never win"
FIN-784
Kux
Posts: 32
Joined: Sat 26.9.2009 17.48

Re: Pääkaupunkiseudun H-veneiden kokoontumispurjehdus

Post by Kux »

Moi,

Voisin mielelläni tulla mukaan jonkintyyppiseen H veneiden kokoontumispurjehdukseen.

Elokuu kuulostaa sopivalta ajankohdalta. Kunhan keksitään paikka johon pääsee helposti täältä Helsingistä.

t,
Peter
Hookaksoo
Posts: 85
Joined: Mon 2.7.2012 08.33
Location: KLV, Espoo

Re: Pääkaupunkiseudun H-veneiden kokoontumispurjehdus

Post by Hookaksoo »

Juu, vaikka vene on kivenlahdessa en ole tehnyt reissua porkkalan niemen itäpuolelle kertaakaan. (jos ei lasketa päivä purjehduksia) niin jos joku joka tietää pääkaupungilla sijaitsevista saarista, niin Voisi ehdottaa tapaamispaikkaa.
"Winners never quit, quitters never win"
FIN-784
Post Reply