kisojen jäkipelit tietokoneen äärellä (GPS Action Replay)

Kehitysideoita www.h-vene.netin toimintaan ja sisältöön

Moderator: Kristian

Erkka
Ylläpitäjä
Posts: 572
Joined: Sat 10.3.2007 03.01
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

kisojen jäkipelit tietokoneen äärellä (GPS Action Replay)

Post by Erkka »

GPS Action Replay on ohjelma joka piirtää animaatioita gps:än avulla tallennetuista reiteistä. Ohjelma tarjoaa monenlaisia tapoja analysoida kisoja jne.

Heti piakkoin kun saan vielä hiukan koodailtua, on h-vene.net:iin mahdollista lähettää omat reitit kisoista, jolloin kaikkien samaan kilpailuun osallistuneiden reitit ja manööverit näkyvät kivasti yhdellä kartalla.

Eli ottakaapa kaikki GPS mukaan kisoihin ja laittakaa reitit talteen.

Hiukan esimakua ohjelmasta löytyy:

h-vene/gpsar/show_gpsar.php?id=2
ja
http://gpsactionreplay.free.fr/index.php?menu=0

Image
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
Erkka
Ylläpitäjä
Posts: 572
Joined: Sat 10.3.2007 03.01
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Post by Erkka »

Trackeja pääset katsomaan osoitteessa:
h-vene/gpsar/list_events.php

Omien trackien lisääminen onnistuu toistaiseksi vain lähettämällä trackit sähköpostilla osoitteeseen erkka at h-vene piste net
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
vellu
Posts: 38
Joined: Tue 3.7.2007 16.13

Post by vellu »

Tämä olisi todella hyvä ja mielenkiintoinen kun voisi seurata esim. Päijännepurjehduksen kisan etenemistä sieltä jälkikäteen. Pitääkö tuossa olla joku tietynlainen gps vastaanotin, jotta ohjelma ymmärtää tiedoston?
harald
Posts: 171
Joined: Wed 27.6.2007 21.52
Location: Drumsö
Contact:

Post by harald »

Ei tarvitse, gpsbabel osaa kyllä muuntaa trackeja eri muotohin.

Pitää olla tarkkana muuten mitä tallettaa. Joissain GPS-laitteissa on sellainen
ominaisuus että mikäli tekee äskeisestä trackista reitin niin aikaleimat katoavat.
Silloin ei voida seurata jälkikäteen mitään kun ei tiedetä mihin aikaan ollaan oltu
missäkin.

Oliko se "active track" mikä pitää tallettaa? Itse revin tuon oman suotimen avulla
seatrace-ohjelman lokista.
FIN931
Posts: 352
Joined: Sat 17.3.2007 11.55
Location: HSK

Post by FIN931 »

H:ssa luokkasäännöt eivät salli GPSn käyttöä. Päitsissä purjehditaan H:ta yksityyppiluokkana, joten veneiden tulee olla luokkasääntöjen mukaisia. Jotta GPSä voidaan pitää kisassa mukana, tulee tästä sopia järjestäjien kanssa ja tehdä asiasta maininta kilpailukutsuun ja -ohjeisiin. H-veneen vuosikymmenien hyvä menestyminen Suomessa on pitkälle kiinni siitä, että luokka on aidosti yksityyppiluokka, jossa veneet ovat keskenään samanlaisia. Tästä johtuen, jotta luokkasäännöistä voitaisiin poiketa, on edellytys se, että se tehdään avoimesti ja hyväksyttävällä tavalla. Em. seikoista johtuen ilmoitan, että jos havaitsen H-veneissä käytettävän GPS:ä tai vastaavia luokkasääntöjen vastaisia värkkejä ilman, että asia on virallisesti sallittu, mää protestoin kyseiset veneet ulos ao. kisasta.
Erkka
Ylläpitäjä
Posts: 572
Joined: Sat 10.3.2007 03.01
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Post by Erkka »

Jeps, eli ensinnä vastaus tuohon tekniikkaan, toistaiseksi olen tarvittaessa itse muokannut trackeja käsin kun olen niitä sähköpostilla saanut. Jokunen oli kyllä sellaisessakin muodossa että en onnistunut.

Teoriassa onnistuu kuitenkin varmaan kaikista gepseistä mistä tiedot vaan saa ylipäänsä tietokoneelle.

Haraldin kanssa hiukan vaihdettiin ajatuksia siitä, että pienellä koodailulla hommaan voisi tehdä jonkun fiksun automaatin. Mutta se varmaan odottaa sitä että jommallakummalla on aikaa/innostusta hieman enemmän.

Ja tuohon 931:sen kommenttiin, ja ehkä VPL:lle korvan taakse ensi vuoden Emäsaloa varten: Selkeintä olis tietty että kunkin kisan säännöissä sallitaan vehkeet jotka useimmat kokevat/yhdessä koetaan tarpeelliseksi jo veneiden miehistöjenkin turvallisuuden vuoksi.

Ja teille jotka lähetätte trackeja minulla, laittakaa ne tulemaan vasta protestien jättöajan jälkeen niin ei tule epäselvyyksiä:)
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
FIN931
Posts: 352
Joined: Sat 17.3.2007 11.55
Location: HSK

Post by FIN931 »

Oon Erkan kanssa samaamieltä: erityisesti turvallisuuden edistämisen kannalta tarpeelliset laitteet ja laitteet, jotka muutoinkin pitävät luokan mukana yleisessä kehityksessä on syytä sallia (muissa kuin ranking-. SM- ja merkittävissä kansainvälisissä kilpailuissa), mutta tästä pitää maininta kilpailuohjeissa. Näin erityisesti, jos H-kilpailevat yksityyppi (OD) luokkana. Lys kilpailut ovat kokonaan oma juttunsa
Erkka
Ylläpitäjä
Posts: 572
Joined: Sat 10.3.2007 03.01
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Post by Erkka »

Tällä nyt ei enää ole minkään maailman merkitystä, mutta eikö teoriassa LYS-säännön mukaan veneen tule olla yhtälailla luokkasäännön mukainen, jos veneelle ei ole haettu omaa LYS-todistusta? Eli teoriassa GPS (ja loki) ovat LYS-kisoissa yhtälailla kiellettyjä kuin OD-kisoissakin?

Ja niille jotka vasta harkitsevat kisoihin osallistumista, älkää antako näiden sääntöjorinoiden häiritä, ei näitä oikeasti kisoissa (ainakan missään iltakisoissa) oteta liian vakavasti, jos ei nyt joku selvästi havittele etua (ja saavuta menestystä) sääntöjenvastaisilla virityksillä.
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
239
Posts: 300
Joined: Sun 11.3.2007 00.08

Post by 239 »

Erkka wrote:Tällä nyt ei enää ole minkään maailman merkitystä, mutta eikö teoriassa LYS-säännön mukaan veneen tule olla yhtälailla luokkasäännön mukainen, jos veneelle ei ole haettu omaa LYS-todistusta? Eli teoriassa GPS (ja loki) ovat LYS-kisoissa yhtälailla kiellettyjä kuin OD-kisoissakin?
Näinhän se menee. Asiasta olikin keskustelua keväällä plaanaa.comissa. Mielestäni esimerkiksi gepsin käyttö, vaikka tiukasti sääntöjä lukien onkin kiellettyä, ei LYS-kisoissa taistele reilun pelin henkeä vastaan. Nimittäin jos hakisimme veneillemme LYS-todistukset, niin GPS ei taatusti muuttaisi kerrointa vakiosta mihinkään suuntaan. Yksityyppikisat ovat sitten asia erikseen.

Tehän olisittekin voineet protestoida minut ulos eilisestä kisasta luokkasäännön mukaisesta miehistölukumäärästä poikkeamisen vuoksi... :)
harald
Posts: 171
Joined: Wed 27.6.2007 21.52
Location: Drumsö
Contact:

Post by harald »

Imuta tuolta: http://www.sping.com/seaclear/ softat nimeltä SeaTrace
ja SeaTrackEdit. Käytä vastaisuudessa SeaTrace ohjelmaa Seaclearin
käynnistämiseen, se nimittäin luo CSV-tiedoston jossa on 2s välein kaikki
NMEA:n yli tulevat tiedot.

SeaTrackEdit ohjelmalla voit vuorostaan tallettaa TRT-päätteisiä (seatrace)
tiedostoja TRC-muotoon. Valitettavasi TRC-tiedostoja (seaclearin track) ei
voida muuntaa TRT-muotoon (CSV). Joten se track mikä sinulla on ei
saada muunettua GPX-muotoon. Ellei sitten seaclearillä pysty jollain
gps2win (?) tai jollain muulla sen tekemään? Hmm, seaclearistä pystyy
exporttaamaan g7towin muotoon, joka on ihan asciita. Laitatko sellaisen
minulle tulemaan nini voisin tehdä gpsbabel kuvaustiedoston sitä varten?

Eli käytä vastaisuudessa tuota SeaTrace ohjelmaa niin saadaan track
talteen.

Sitten minulla on linuxin shell-scripti jolla muunnan TRT-tiedoston GPX-
muotoon, scripti on nimeltään trt2gpx.sh:

Code: Select all

#! /bin/sh

# <A9> 21 aug 06, Harald Hannelius

# this one reads a SeaTrace trt-file and spits out an GPX file

# Todo: the xml gpx-file doesn't have a <trk> or <trkseg> tag in it. Have to
# add that manually for now.

# Todo: The trt files are un-averaged. One should really do a
# moving average on the values before using them. Or just skip two of three lines?

if [ -z ${1} ] ; then
        echo give input file as arg1
        exit 1
else
        infile="${1}"
fi

# filter, 3s average
shorten="-x simplify,count=500"
title="-x track,title=Charlotta"

newfile="`basename "$infile" .trt`.gpx"

gpsbabel -t -i xcsv,style=/home/harald/gpsbabel/seatrace.style -f "$infile" $shorten $title -o gpx -F "$newfile"
Kuten huomaat vaatii tuo että gpsbabel on asennettu. Tuo seatrace.style
tiedosto joka kuvastaa TRT-tiedoston muotoa on tuon näköinen:

Code: Select all

# Style file for gpsbabel to read SeaClear's companion SeaTrace's TRT file.
#  3 jun 08 harald, added datatype so we can filter output using gpsbabel track-filters.
#  7 Feb 06 Harald, first version

DESCRIPTION     SeaTrace TRT format

DATATYPE        TRACK

#
COMMA   ,
FIELD_DELIMITER    COMMA
RECORD_DELIMITER    NEWLINE

# Look in the file seatrace.format for info on TRT files.
# first column i date (from computer)
#       20050907 15:08:12 CZ    # date, from computer!!
# second column is LAT as D.D
# third column is LON as D.D



#IFIELD YYYYMMDD_TIME,"","%ld"
IFIELD  GMT_TIME,"","%Y%m%d %H:%M:%S %Z"
IFIELD  LAT_DECIMAL,"","%f"
IFIELD  LON_DECIMAL,"","%f" 
harald
Posts: 171
Joined: Wed 27.6.2007 21.52
Location: Drumsö
Contact:

Post by harald »

uudemmissa gpsbabel versioissa on näköjään g7towin formaatin tuki
suoraan.
Klas
Posts: 86
Joined: Thu 15.3.2007 11.48
Location: Espoo

Post by Klas »

Vinkiksi vielä easygps niminen ohjelma, joka omasta garminista vetää trackit sujuvasti ulos, ja tallentaa suoraan gpx-muotoon. En löytänyt ohjelmasta ominaisuutta jolla lokin saisi ajan mukaan pilkottua, mutta se onnistunee gpsbabelilla filtteröimällä, tai käsin kuten itse sen tällä kertaa tein.
Klas____(\_______/)/)___(\_(\____
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Post by Lauri »

harald wrote:Charlottan gpx ladattu tuohon:

h-vene/gpsar/list_events.php
Tuohan on mukavan näköinen systeemi, ja toimii macilläkin, hienoa! Onko tuon tarkoitus olla ihan vain jälkikäteen tapahtuvaa katselua varten, vai voisiko se joskus soveltua myös reaaliaikaisen seurannan katseluun?

Minulla kun ei ole yhtään windows-konetta (eikä tule), niin se MM-kisoissa käytössä ollut gps-seurantasovellus jäi sitten kokeilematta. Kyllä sellaiset vain yhdellä käyttiksellä toimivat softat joita pitää erikseen asennella onkin vähän eilispäivän juttuja..
FIN931
Posts: 352
Joined: Sat 17.3.2007 11.55
Location: HSK

Post by FIN931 »

MM softa on mielenkiintoista ja opettavaa. Materiaalia kannattaa ehdottomasti käydä läpi. Toivottavasti matsku on saatavissa vähintään tulevan talven, miksei kauemminkin.
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Post by Lauri »

FIN931 wrote:MM softa on mielenkiintoista ja opettavaa. Materiaalia kannattaa ehdottomasti käydä läpi. Toivottavasti matsku on saatavissa vähintään tulevan talven, miksei kauemminkin.
Kyse oli siis siitä, että MM-kisoissa käytetty softa toimii vain windowsissa. Softa yksinään ei ole mielenkiintoista tai opettavaa, vaan käyttökelvotonta, kun ei ole windowsia. Data sen sijaan voisi ollakin mielenkiintoista, mutta jos sen näkee vain windows-softalla, niin eipä paljoa hyödytä.

Nykypäivänä tuollaiset sovellukset voisi tehdä esim. javalla, jolloin ne voisisivat jopa toimia kaikilla käyttöjärjestelmillä, tai sitten niihin tietoihin voisi olla pääsy myös netin kautta esim. google maps-palvelun päälle tehtynä sovelluksena. Huom. en kritisoi itse palvelun ideaa, minusta se on oikein hyvä ja tuollaiselle palvelulle varmasti on tilausta. Ikävää vain, että sen käyttäjäkunta on "pakkorajattu".

Gpsseuranta.net:n etusivulla sanotaan, että siinä on nykyisin mahdollisuus exportata dataa gpx-formaatissa. Lienee liikaa toivoa, että joku siirtäisi sitä kautta kaikkien kisoissa olleiden veneiden jäljet tuonne Erkan systeemiin, mutta ehkä kisoihin osallistuneet voisivat siirtää omia jälkiään sinne? Sittenhän matsku olisi tallessa.
harald
Posts: 171
Joined: Wed 27.6.2007 21.52
Location: Drumsö
Contact:

Post by harald »

Kannatan ehdottomasti että käy noita MM-kilpailuja läpi. Opettavaista oli sana.

Minä katsoin kisat linuxilla wine-"emulaattorilla". Uskon että Macin vastaavat
osaavat tuon ohjelman pyörittää myös.

Olen muuten samalla kannalla, mutta en tykkää javasta myöskään. Ja
ORCi-EM kisojen flash-pohjainen oli aivan syvältä.
Erkka
Ylläpitäjä
Posts: 572
Joined: Sat 10.3.2007 03.01
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Post by Erkka »

Lauri wrote: Tuohan on mukavan näköinen systeemi, ja toimii macilläkin, hienoa! Onko tuon tarkoitus olla ihan vain jälkikäteen tapahtuvaa katselua varten, vai voisiko se joskus soveltua myös reaaliaikaisen seurannan katseluun?

Minulla kun ei ole yhtään windows-konetta (eikä tule), niin se MM-kisoissa käytössä ollut gps-seurantasovellus jäi sitten kokeilematta. Kyllä sellaiset vain yhdellä käyttiksellä toimivat softat joita pitää erikseen asennella onkin vähän eilispäivän juttuja..
Tuo GPSAR-softa (http://gpsactionreplay.free.fr/) ei siis ole minun tekemäni, olen vain yrittänyt tehdä tänne mahdollisuuden hanskata trackeja web-lomakkeiden avulla. Softan uudemmassa (maksullisessa) versiossa on myös live-seurantamahdollisuus. Pikaiseen katsottuna GPSAR-softa tuo varmaan purjehduskisojen seurantaan enempi mielenkiintoisia ominaisuuksia kuin tuo gps-seuranta.net:in softa (joka kaiketi on enempi suunnistuslähtökohdista kehitetty, ainakin tapahtumaluettelosta päätellen.)
En yhtään tiedä minkälaisilla ehdoilla GPSAR:n maksullista versiota saisi käyttää.

Tuo on sitten tietysti kaikessa softakehityksessä oleva ongelma, että pitäisi tehdä softaa, joka toimii kaikilla alustoilla niin kuin juuri sille alustalle räätöidyt softat parhaimmillaan :)

Huvittava yksityiskohta on se, että itse olin vuonna 2002 tekemässä gps-trackien live-katselusoftaa koulun harjoitustyönä, silloin ei vain vielä joka veneessä ollut java-yhteensopivia kännyköitä ja datayhteyksiä, ja asia jäi harjoitustyön asteelle (ihan hyvillä arvosanoilla kyllä, muistaakseni):)
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

Erkka wrote: Huvittava yksityiskohta on se, että itse olin vuonna 2002 tekemässä gps-trackien live-katselusoftaa koulun harjoitustyönä, silloin ei vain vielä joka veneessä ollut java-yhteensopivia kännyköitä ja datayhteyksiä, ja asia jäi harjoitustyön asteelle (ihan hyvillä arvosanoilla kyllä, muistaakseni):)
Itse olen ulalla tekniikan kehityksestä mutta pakko myöntää, että Hangon MM-seuranta oli metkaa hommaa. Erkka on oikeassa että tuossa alustassa on kehittämisen varaa purjehduksen tarkoituksiin, esim. tuulensuunta ja tiedot radan kiertojärjestyksestä pitäisi saada jollain tavoin, miksei America's Cup-tyylinen "kuka johtaa" tai monentenako joku vene on-viiva ei välttämättä olisi mahdottomuus jos vaan tuulensuunta- ja kääntöpistetiedot on koneella (niidenhän mukaan se linja käsittääkseni muodostuu).

Vaan, mites se Hangon ponderisysteemi oikein toimi? Oliko veneessä jotkut aktiivilähettimet jotka seurasivat sijaintiaan ja välittivät ne keskuskoneelle jne. vai toimiko seuranta passiivisesti jotenkin esim. kännyköiden sijaintia haarukoimalla? Minkä kokoinen ja näköinen vehje on? Ilmeisesti se ei näytä tietoja ulospäin tai se ei vastaisi luokkasääntöjä? Hmm. Sijaintia plottaavat kännykät on varmaan aika pulmallisia luokkasääntöjen puitteissa joten haasteita löytyy.

PC:t on valitettavasti ne jotka maailmaa hallitsee määrällään joskaan ei välttämättä laadulla. Muuten mulla olis vielä Amiga.. ;) Java varmaan kuitenkin olis hiukka neutraalimpi vaihtoehto mutta jos mun PC pystyy leikkimään Amigaa niin eiköhän tommonen ohjelmantynkä Macinkin emulaattoreilla pyöri, verkon toiminnasta en tosin osaa sanoa...
306
harald
Posts: 171
Joined: Wed 27.6.2007 21.52
Location: Drumsö
Contact:

Post by harald »

Minä soitin pressitoimistoon kisojen aikana ja peräsin sellaista IRC-tyyppistä
(Internet relay chat, ei sitä toista) tekstiruutua tuohon seurantaan. Siihen
joku tiedottamisesta vastaava olisi voinut kirjoittaa esimerkiksi

14:12 AP flag up, wind 3kn NE
14:20 AP flag down
14:26 Start, DEN-123 and FIN-666 OCS
15:30 1st upwind mark, DEN-456, FIN-123, SWE-123
...
jne jne.

Aivan saakelin loistavaa että niillä oli merkeillä transponderi, niin että ne
näkyivät. IMS-MM kisoissa norjassa viime vuonna oli aivan onnetonta
seurata kun näki että veneet ajaa tuolla skagerakilla suuuntaan ja toiseen
mutta minkäälaista käsitystä ei ollut siitä että miksi. Merkit eivät siis
näkyneet seurannassa.

Tämä seuranta oli vielä niin tarkka, ja jouheva että veneet liikkuivat
sulavasti ruudulla ja tilannetta pystyi seuraamaan miltei vendan
onnistumisen tarkkuudella.

Tuulen ja olosuhteiden seuraaminen onnistui parhaiten selaimella sillä
fmi'n Russarösivu päivittyy muutaman minuutin välein:

http://fmi.fi/saa/paikalli.html?Keyword ... unta=Hanko
239
Posts: 300
Joined: Sun 11.3.2007 00.08

Post by 239 »

Auts! Lisäsin Ida Marian trackin viimeiseen westhouse cupiin, ja kaikki muut veneet hävisivät. Laitan Erkalle spostilla WHC8, WHC9 ja emäsalo2007. Toivottavasti nuo muiden jäljet on kuitenkin tallessa, vaikkei enää näy?
239
Posts: 300
Joined: Sun 11.3.2007 00.08

Post by 239 »

Kiitos Harald neuvoista, mutta en kyllä keksinyt miten seaclearista pystyisi exporttaamaan g7towin-muotoon. Sen sijaan huomasin, että seaclearista saa ulos .txt-tiedoston, jossa on samat tiedot kuin gpx-tiedostossa. Poimin tiedot ja muokkasin gpx:n muotoon.

Tässä matlab-scripti, jos jollain muulla on käyttöä:

Code: Select all

[tiedosto] = uigetfile('*.txt','Valitse SeaClearin TXT-tiedosto');
fid = fopen(tiedosto);
data = textscan(fid, '%[^.]%*[.]%[^.]%*[.]%[^,]%*[,]%[^,]%*[,]%[^,]%*[,]%[^,]%*[^\n]');
status = fclose('all');

vene = inputdlg('','Veneen nimi');

gpx_tiedosto = uiputfile('*.gpx','Tallenna GPX-tiedosto');
fid = fopen(gpx_tiedosto,'w');

fprintf(fid, ['<?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1" standalone="yes"?>\n'...
'<gpx version="1.0" creator="txt2gpx.m" >\n'...
'<trk>\n'...
'<name>' vene{1} '</name><trkseg>\n']);
for i=1:length(data{1})
    if length(data{2}{i}) < 2
        data{2}{i} = ['0' data{2}{i}];
    end
    if length(data{1}{i}) < 2
        data{1}{i} = ['0' data{1}{i}];
    end
    fprintf(fid, ['<trkpt lat="' data{5}{i} '" lon="' data{6}{i} '"><ele>0.0</ele><time>' ...
        data{3}{i} '-' data{2}{i} '-' data{1}{i} 'T' data{4}{i} 'Z</time></trkpt>\n']);
end
fprintf(fid, '</trkseg><color>-16776961</color></trk></gpx>');

status = fclose('all');
harald
Posts: 171
Joined: Wed 27.6.2007 21.52
Location: Drumsö
Contact:

Post by harald »

239 wrote:Auts! Lisäsin Ida Marian trackin viimeiseen westhouse cupiin, ja kaikki muut veneet hävisivät. Laitan Erkalle spostilla WHC8, WHC9 ja emäsalo2007. Toivottavasti nuo muiden jäljet on kuitenkin tallessa, vaikkei enää näy?
Joo, St.Olga lisättiin myös, ja aina kun joku lisää trackin se tulee netti-
sivun oletustrackiksi. Erkka olikin jo yhdistänyt apinoitten ja meidän trackin.
Kunhan vaipanvaihdoiltaan kerkeää Erkka varmaan hoitaa noi neljä(!)
yhteen. Siistiä, kiitoksia vaivannäöstä. Tuota sahataan kun parastakin
nintendoa pitkin syksyä :)

PS. Voisiko Erkka pienentää first postin kuvan, se leventää foorumin niin että
joutuu scrollaa sivuittain. Kiitos ja anteeksi.

Jotenkin noin, jos convert on palvelimella:

convert -scale 640x460 <tiedostonimi>
harald
Posts: 171
Joined: Wed 27.6.2007 21.52
Location: Drumsö
Contact:

Post by harald »

239 wrote:Kiitos Harald neuvoista, mutta en kyllä keksinyt miten seaclearista pystyisi exporttaamaan g7towin-muotoon. Sen sijaan huomasin, että seaclearista saa ulos .txt-tiedoston, jossa on samat tiedot kuin gpx-tiedostossa. Poimin tiedot ja muokkasin gpx:n muotoon.
Oletin että se TXT on g7towin, nähtävästi ei ole.

Babeilla tuo menisi niin, että tekisi CSV kuvaustiedoston:
http://www.gpsbabel.org/htmldoc-1.3.5/Styles.html

Code: Select all

DESCRIPTION     Seaclear TXT export format
DATATYPE        TRACK 
#
COMMA   ,
FIELD_DELIMITER    COMMASPACE
RECORD_DELIMITER    NEWLINE 
# Tohon tulee varmaan välilyönti <space> tilalle:
COMMASPACE	,<space>

IFIELD <jotain luetaan eka sarake pvm ja kello>
IFIELD  LAT_DECIMAL,"","%f"
IFIELD  LON_DECIMAL,"","%f" 
# Muita sarakkeita ei sitten tarvitakaan, paikkatiedot ja kellonaika riittää
Ja tuota kuvaustiedostoa seatrace.style tiedoston tilalla käännettäisiin
seaclearin exporttaama TXT-tiedosto GPX-muotoon.

Eka IFIELD vaatii viilaamista, sillä tuossa on ensin pvm pilkku ja sitten
kellonaika. Aikavyöhyke pitänee määrittää?
Erkka
Ylläpitäjä
Posts: 572
Joined: Sat 10.3.2007 03.01
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Post by Erkka »

harald wrote:
Joo, St.Olga lisättiin myös, ja aina kun joku lisää trackin se tulee netti-
sivun oletustrackiksi. Erkka olikin jo yhdistänyt apinoitten ja meidän trackin.
Kunhan vaipanvaihdoiltaan kerkeää Erkka varmaan hoitaa noi neljä(!)
yhteen. Siistiä, kiitoksia vaivannäöstä. Tuota sahataan kun parastakin
nintendoa pitkin syksyä :)

PS. Voisiko Erkka pienentää first postin kuvan, se leventää foorumin niin että
joutuu scrollaa sivuittain. Kiitos ja anteeksi.

Jotenkin noin, jos convert on palvelimella:

convert -scale 640x460 <tiedostonimi>
Nyt on viimeisen WHC:n neljä trackia paikallaan, ja karttapohja myös.

Toiseen ongelmaan, eli leveiden kuvien näyttämiseen foorumille luulisi löytyvän jostain jonkin valmiin ratkaisun (kuvien automaattinen pienentäminen tms., mutta enpä ole löytänyt. Pienennän tämän käsin jossain vaiheessa
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
harald
Posts: 171
Joined: Wed 27.6.2007 21.52
Location: Drumsö
Contact:

Post by harald »

Kopio viestistä http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=1785
Tuo amod vaikuttaa pätevältä laitteelta, eikä ole tietääkseni teidän
luokkasääntöjen vastainenkaan.

Uskon vakaasti että noita GPSar-jälkisoittoja katsomalla oppii vielä lisää siitä mitä
on tullut radalla tehtyä. Jotta tuo toimisi oikein pitäisi saada enemmän trackeja
haalittua.

Jenkeistä (yahoo.net) saa US$65 hintaan GPS-dataloggeria, joka on noin saman verran euroissa
tulleineen, rahteineen ja alveineen.

Porukka voisi ostaa noita itselleen niin olisi tosi helppoa saada trackeja talteen. Tuo
nimittäin tallettaa suoraan sisäiselle muistille ja laite näkyy sitten
macissa/linuxissa/wintoosassa massamuistina josta on helppo onkia track ulos
ja lähettää vaikka minulle(?).

Tai sitten luokkaliitto ostaa noita muutaman, tai sekä että (omia + liiton). Tästä
on juttua nyt albinE-forumissa ja uskon että H-vene.net on kiinnostunut myös.
Näin olisi olemassa pooli noita laitteita ja esim luokkamestaruus tai SM-kisoihin
saisivat melkein jokaiselle veneelle laitteen laitettua.

Itselläni ei ole tarvetta tuolle, sillä saan trackit jouhevasti tietokoneelta joka on
kuitenkin päällä kisoissa. Tuo olisi vaan oiva ja edullinen laite niille keillä ei
jaksamista tai tietotaitoa ole kaivaa trackeja olemassa olevista, pahimmillaan
kiinteistä laitteista.
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Post by Lauri »

harald wrote: Jenkeistä (yahoo.net) saa US$65 hintaan GPS-dataloggeria,
Suht.pätevän näköinen laite. Ei gps-loggerit suomessakaan maksa paljoa, esim. verkkokaupasta näkyy halvimman saavan 49.90 eurolla, mutta tuossa blogisssa on ihan hyviä pointteja ja kannattaa varmasti hommata sellainen laite jonka joku on jo havainnut hyväksi.
joka on noin saman verran euroissa
tulleineen, rahteineen ja alveineen.
Muistutus jenkeistä tilaamisen byrokratiasta: Alveja ja tulleja peritään vain, kun summa ylittää 10 euroa. Ja ne siis lasketaan sisällön + postimaksujen yhteissummasta. Nykykursseilla 65 dollaria jää juuri 22% alvirajan alle, mutta kun siihen lähtösummaan laitetaan mukaan ne postimaksut, niin varmasti menee alvit maksuun. Tullin prosentti taas vaihtelee riippuen paketin sisällöstä, mutta ne on tyypillisesti muutaman prosentin luokkaa, joten sitä tuskin joutuu maksamaan (minun viimeisimmässä tilauksessa kävi juuri niin, alvit meni mutta tullia ei).

Todennäköisesti siis tuollaisen laitteen kokonaishintaan ei ihan 65 euroa riitä, ellei sitten keksi erittäin edullista rahtitapaa.
harald
Posts: 171
Joined: Wed 27.6.2007 21.52
Location: Drumsö
Contact:

Post by harald »

yahoo.net katoin 10 kpl yhteishintaan $648.51 + $70 rahti suomeen.

http://www.semsons.com/amaggpsdalos.html

( ( ($648.5+70$) / 1.4621 ) * 1.037 * 1.22 ) = 621€

edit: jos verkkokauppa.com tarkoitat niin en tuolta löytänyt yhtään loggeria.
Hanu
Posts: 94
Joined: Tue 15.5.2007 21.16
Location: Tampere/TaPS
Contact:

Koneista

Post by Hanu »

Lauri wrote:
harald wrote:
Minulla kun ei ole yhtään windows-konetta (eikä tule), niin se MM-kisoissa käytössä ollut gps-seurantasovellus jäi sitten kokeilematta. Kyllä sellaiset vain yhdellä käyttiksellä toimivat softat joita pitää erikseen asennella onkin vähän eilispäivän juttuja..
Minulla on ollut pari vuotta Intel-mac, jossa pyörii Mac OS ja tarpeen tullen Windows. Windowsia olen tarvinnut lähinnä SailWaven ja H-veneiden MM-kisojen GPS-trackien katsomiseen. Suosittelen.
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Post by Lauri »

harald wrote: edit: jos verkkokauppa.com tarkoitat niin en tuolta löytänyt yhtään loggeria.
Sitä juuri. Kun hakukenttään laittaa "gps logger" niin tulee neljä osumaa.

Etsiskelin vähän muitakin vaihtoehtoja. Tässä näkyy olevan 65 eurolla loggeri, joka toimii myös bluetooth-gps vastaanottimena. Kaupasta en ole kyllä koskaan ennen kuullutkaan: http://www.digimesta.com/index.php?page ... 7&vmcchk=1

Satasen hintaluokassa näyttäisi olevan enemmänkin vaihtoehtoja.
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: Koneista

Post by Lauri »

Hanu wrote:
Lauri wrote:
Minulla kun ei ole yhtään windows-konetta (eikä tule), niin se MM-kisoissa käytössä ollut gps-seurantasovellus jäi sitten kokeilematta. Kyllä sellaiset vain yhdellä käyttiksellä toimivat softat joita pitää erikseen asennella onkin vähän eilispäivän juttuja..
Minulla on ollut pari vuotta Intel-mac, jossa pyörii Mac OS ja tarpeen tullen Windows. Windowsia olen tarvinnut lähinnä SailWaven ja H-veneiden MM-kisojen GPS-trackien katsomiseen. Suosittelen.
Ei kyse ole siitä, että en osaisi tai tietäisi miten windowsia ajetaan macillä. Ennemmin kyse on siitä, etten todellakaan halua... Minulla on ollut erilaisia tietokoneita 80-luvun alusta asti, ensimmäiset itse rakennettuja, sittemmin enimmäkseen Unix-, Linux- ja mac-koneita. Oli joskus 15v sitten joku windows-konekin työkoneena. Olisi sen windowsin käyttäminen yhäkin periaatteessa mahdollista tässä macissä vmwaren avulla.

Mutta nyt kun garminiltakin on vihdoin tullut mac-versiot karttasoftista ei minulla ole enään jäljellä yhtään syytä käyttää windowsia mihinkään muuhun, eikä esim. tuo gps-jälkien katseleminen ei todellakaan ole niin välttämätön asia että alkaisin taas tuskailla windowsin ylläpitämisen ja virustorjunnan yms kanssa.

Tuon varustelu- ja huoltamisosion kautta on saattanut käydä ilmi, että kaikenlaista olen harrastuksena rakennellut ja viritellyt, veneen sisustuksista jopa purjepeittojen ompelemiseen asti ja viimeaikoina olen esim. harjoitellut vähän hitsaamistakin. Mutta rajansa kaikella. Windowsin ylläpito on hauskuusrajan väärällä puolella.
Post Reply