Ei tuo pahalta näytä, enemmänkin tavalliselta. Olettaen, että muiden tassujen kohdalla ei ole jotakin poikkeavaa, niin kyseessä taitaa olla vain pinnassa olevan myrkyn irtoaminen, kuten Make totesi.
Minun ajatuksia kuvasta:
- Ihan ensiksi katsoin kuvan reunoja, siis sinne missä vautioitumatonta alkuperäistä maalia. Näyttäisi epätasaiselta, eli kuvan perusteella maalia on paksu kerros. Minun kokemusten mukaan tuollaiset paksut kerrokset alkavat irtoilla joskus itsestäänkin, joskus todella pienellä työllä. Eli tassun kohdalta maalin pyyhkiytymiseen ei välttämättä ole tarvittu suurta voimaa.
- Oik.yläkumassa oleva leveä musta tummentuma voisi olla nostoliinan tekemää pinnan kiilloittumista(?) Siitä kohtaa näkee hyvin, että kovin tasainen pinta ei ole.
- Maalipinta siis näyttää epätasaiselta. Joku kilpailija sanoisi, että haittaa kamalasti purjehtimista. Mutta suurin osa "arvokkaasti vanhentuneiden" retki/matkaveneiden pohjista näyttää suunnilleen tuollaiselta, eikä mitään käytännössä merkittävää haittaa sellaisessa käytössä ole.
- Joku lienee vaihtanut myrkyn sävyä vaaleammasta tummempaan vuosien varrella? Oletan siis että molemmat siniset ovat myrkkymaalia. Joskus maalataan heti kahdella värillä, eli alle eri värinen jotta nähdään jos pintakerros on kulunut loppuun ja maalia pitää lisätä. Ei suomen oloissa tarvitse veneiden pohjia joka vuosi maalata, ellei halua kasvattaa sellaista paksua lopulta helposti irti lohkeilevaa maalikerrosta. Tai tukea maalitehtaita, niiden intresseissähän on tietysti ohjeistaa maalaamaan vähintään kaksi uutta kerrosta joka vuosi.
- Kuvan perusteella en ymmärrä mitä se vaalean ruskea/punertava on. Primeria?
Luonnossa pinnasta tietysti saisi paremman kuvan. Muistaakseni Soufin vene oli jossakin kaukana, siis niin kaukana ettei sinne ihan ilta-ajelulla pistäydytä hesasta katsomaan, joten jää ainakin minun osalta kuvien varaan. Lisääkin kuvia saa tietysti laittaa, jos siellä on muita arveluttavia kohtia. Sitä vartenhan tämä fooumi on hyvä.
Tämä veneiden kunnossa pito ei onneksi ole rakettitiedettä, eikä pohjan täysremppaamiseen liity mitään sellaista ilmeellistä mikä olisi vaikea oppia (ei ole tarkoitettu loukkaavaksi, jos Soufi sattuukin olemaan rakettitieteilijä

- kyllä sellaisetkin pohjarempan oppivat). Itse asiassa se on niin helppoa, että aikapula on ainoa selitys miksi sitä ei opettelisi ja tekisi itse.