Vesikulkuneuvorekisteri ja -tunnuksen sijoittaminen

Yleistä keskustelua purjehduksesta ja sen vierestä

Moderator: Kristian

Mihin aiot laittaa uuden rekisteritunnuksen veneessä?

Keulaan
1
7%
Keskialueelle kylkeä
0
No votes
Takakyljen alueelle
8
57%
Etukajuutan ikkunaan mallia FIN-563 Ijas (h-galleriassa)
2
14%
Puomiin (olen optimisti)
0
No votes
Vesilinjan alle (olen anarkisti)
1
7%
Muu, mikä? Kerro ideoistasi keskustelussa!
2
14%
 
Total votes: 14

306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

Erkka wrote:Tänään tulleessa Navigare-lehdessä sivulla 11:
"Nyt on veneilyliitto saanut keskustelujensa päätteeksi hyväksynnän viranomaisilta vanhan purjenumeron käyttämiseen rekisterinumerona"

Mitäs tämä tarkoittaa, ja oisko tämän voinut kertoa esim kuukausi sitten? :shock:
Tämän siitä saa kun on kerrankin partiopoika ja hommaa rekisteritunnuksen heti vuoden alusta. Ohan tästä ollut juttua mutta pitää varmaan todeta se vielä kerran: Tämän paskempaa lain valmistelua, perustelua ja toteutusta en ole koskaan nähnyt.

Seuraavaksi saisi veneilyliitto neuvotella muutoksen kaikkien halukkaiden rekisteritietoihin ilmaiseksi, samoin rekisteritarrojen vaihdon. Mihinkäs tästä nyt voisi valittaa?

Mitenhän mahtaa mennä eri yksityyppiluokkien päällekkäiset purjenumerot? 306:a taitaa olla kolmisen kappaletta omani lisäksi...
306
remonttimake
Posts: 300
Joined: Thu 22.5.2008 17.49
Location: turku
Contact:

Post by remonttimake »

no nii, tintti-rekkari asennettuna:
http://www.remonttimake.net/melinda/30H-vene.jpg

(kotona huomasin kuinka törkyisesti purje on pakattu)
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

remonttimake wrote:no nii, tintti-rekkari asennettuna:
http://www.remonttimake.net/melinda/30H-vene.jpg

(kotona huomasin kuinka törkyisesti purje on pakattu)
Ohops, tommosen lätkän kanssa saa olla narujen kanssa tarkkana ettei lähde irti tms.

Tossa vertailuksi oman veneeni koeluontoinen rekisteri veneen takaosassa (kontaktimuovilla kannattaa kokeilla jos epäilyttää fontit tms.) joka on kyllä ihan laillisissa mitoissa yms. Yllättävän pienihän se on mutta mieluummin olisin ottanut sen purjenumeron kun tommosta satunnaislukua.

Image

Käsittääkseni saa polliisi perustella jo jonkinverran miksei tuo nyt kelpaisi.
306
FIN931
Posts: 352
Joined: Sat 17.3.2007 11.55
Location: HSK

Post by FIN931 »

Merkki on kutakuinkin siellä mihin sen omaan veneeseenkin tuun asentamaan. Mutta masto näyttäs olevan todella pystyssä, lähes etukenossa. Maston reipas kallistamien taaksepäin auttas varmaan kryssivauhtiin.
remonttimake
Posts: 300
Joined: Thu 22.5.2008 17.49
Location: turku
Contact:

Post by remonttimake »

Et varmaan vastannut minulle, mutta minulla on kuvassa takastaagi irti ja ison falli siinä tilalla. Kävin jo teettämässä uuden takastaagin rispaantuneen tilalle, mutta en ole ehtinyt asentaa sitä. Sivuvantit kiristän varmaan samalla syksyn kovempia kelejä odotellessa.

306:lla on ehkä löysätty satamassa olon ajaksi?
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

remonttimake wrote:Et varmaan vastannut minulle, mutta minulla on kuvassa takastaagi irti ja ison falli siinä tilalla. Kävin jo teettämässä uuden takastaagin rispaantuneen tilalle, mutta en ole ehtinyt asentaa sitä. Sivuvantit kiristän varmaan samalla syksyn kovempia kelejä odotellessa.

306:lla on ehkä löysätty satamassa olon ajaksi?
Jep, ja myötätuulella ei ota päähän yhtä paljon kun kryssisäädöillä. Tällä hetkellä rake on kuitenkin 90 astetta joten katotaan sitten keväällä mikä on päivän säätömuoti silloin.

Onkohan kukaan vielä kysellyt mikä on maistraatin kanta jo rekisteröityjen veneiden rekisterinumeron muuttamisesta samaksi kun purjetunnus? Ne pallopäät vissiin vaatii toiset 40€ "uudelleenrekisteröinnistä", mahtaakohan rekisteristä poistaminenkin maksaa jotain erikseen, se kun taitaa olla pakollinen välivaihe.

Jos se on totta, että tämä koko venerekisteri on Oulun maistraatin työllistämisohjelma (kuulin, että sieltä käsin rekisteriä hallinnoidaan hajauttamisohjelman mukaisesti) niin siellä tais lähteä kurssit nousuun...
306
Erkka
Ylläpitäjä
Posts: 572
Joined: Sat 10.3.2007 03.01
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Post by Erkka »

remonttimake wrote:Et varmaan vastannut minulle, mutta minulla on kuvassa takastaagi irti ja ison falli siinä tilalla. Kävin jo teettämässä uuden takastaagin rispaantuneen tilalle, mutta en ole ehtinyt asentaa sitä. Sivuvantit kiristän varmaan samalla syksyn kovempia kelejä odotellessa.

306:lla on ehkä löysätty satamassa olon ajaksi?
Ei liity enää rekisterikilpiin mitenkään, mutta rakesta (eli maston takanoja, EI taipuma):

Takastaagin kireys ei vaikuta käytännössä raken määrään, vaan maston takanojan määrittää etustaagin pituus. Myöskään vanttien kireydellä ei ole juurikaan vaikutusta asiaan. (Toki vaikuttaa hieman etustaagin venymään).

Esim. omassa veneessäni olen etustaagia pidentänyt yli 10cm, ja vieläkään ei olla "nykymuodin" mukaisessa lukemassa. Ainut negatiivinen asia jonka minä olen havainnut on se, että ison puomiin kolhii päänsä helpommin kun rakea on enemmän.

Vaikka moni myös niin kuvittelee, ei takastaagia tarvita maston pystyssäpitämiseen, vaan ainoastaan maston taivuttamiseen ja jonkinverran etustaagin kiristämiseen.
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

Erkka wrote:
Vaikka moni myös niin kuvittelee, ei takastaagia tarvita maston pystyssäpitämiseen, vaan ainoastaan maston taivuttamiseen ja jonkinverran etustaagin kiristämiseen.
Sitten takaisin asiaan, oletkos kysynyt maistraatista mitä kunnon nuoriso nyt tekee kun rekisterinumerot on väärät?

(Siirretääs noi raket ja taipumat sinne keskusteluun minne ne kuuluu?)
306
Erkka
Ylläpitäjä
Posts: 572
Joined: Sat 10.3.2007 03.01
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Post by Erkka »

Jos viittaat siihen navigaren juttuun, niin fe83-palstalla kirjoitellaan näin:

Navigare-lehti on ilmeisesti kirjoitellut omiaan.
maistraatti wrote:

Viime perjantaina ilmestyneessä Navigare lehdessä väitetään, että
viranomaiset olisivat hyväksyneet purjeveneen purjetunnuksen
käyttämiseen rekisterinumerona eli jos vene olisi ollut Veneilyliiton
rekisterissä tunnuksella FIN-05555, niin se voitaisiin rekisteröidä
muodossa FIN-A05555. Väite on perätön. Vireillä ei ole minkäänlaista
asetuksen muutosta asian suhteen. Virhe on toimittajan virhe.
Kirjoituksella oli tarkoitettu sitä, että kun vene on merkitty
vesikulkuneuvorekisteriin, Veneilyliitto voi merkitä saman numeron
omaan rekisteriinsä ja veneilijä saa sitä kautta saman numeron
purjeisiin.


http://fe83.org/forum/viewtopic.php?t=1820&start=0

En löytänyt maistraatin sivuilta ym. tekstiä.
Ja tässä on siis oleellista ymmärtää veneilyliiton ja purjehtijaliiton ero.
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

Erkka wrote:Jos viittaat siihen navigaren juttuun, niin fe83-palstalla kirjoitellaan näin:

Navigare-lehti on ilmeisesti kirjoitellut omiaan.
maistraatti wrote:

Viime perjantaina ilmestyneessä Navigare lehdessä väitetään, että
viranomaiset olisivat hyväksyneet purjeveneen purjetunnuksen
käyttämiseen rekisterinumerona eli jos vene olisi ollut Veneilyliiton
rekisterissä tunnuksella FIN-05555, niin se voitaisiin rekisteröidä
muodossa FIN-A05555. Väite on perätön. Vireillä ei ole minkäänlaista
asetuksen muutosta asian suhteen. Virhe on toimittajan virhe.
Kirjoituksella oli tarkoitettu sitä, että kun vene on merkitty
vesikulkuneuvorekisteriin, Veneilyliitto voi merkitä saman numeron
omaan rekisteriinsä ja veneilijä saa sitä kautta saman numeron
purjeisiin.


http://fe83.org/forum/viewtopic.php?t=1820&start=0

En löytänyt maistraatin sivuilta ym. tekstiä.
Ja tässä on siis oleellista ymmärtää veneilyliiton ja purjehtijaliiton ero.
Eikös purjenumerot tule purjehtijaliiton rekistereistä? Tuohan nyt menee ihan ojasta allikkoon jos tuon kädenojennuksen kautta saa vielä parsia uudet purjetunnuksetkin..
306
remonttimake
Posts: 300
Joined: Thu 22.5.2008 17.49
Location: turku
Contact:

Post by remonttimake »

Kun en tietääkseni ole minkään liiton tai seuran jäsen, niin kysytään tyhmiä: Mikä merkitys purjenumerolla on? Kun nyt ostin vanhan spinnun, niin tuleeko sanomista kun purjenumero siinä on väärin?
Erkka
Ylläpitäjä
Posts: 572
Joined: Sat 10.3.2007 03.01
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Post by Erkka »

remonttimake wrote:Kun en tietääkseni ole minkään liiton tai seuran jäsen, niin kysytään tyhmiä: Mikä merkitys purjenumerolla on? Kun nyt ostin vanhan spinnun, niin tuleeko sanomista kun purjenumero siinä on väärin?
Ei kait sillä numerolla ole väliä jos et halua kilpailla (jolloin sinun pitää liittyä purjehtijaliiton alaiseen seuraan). Vaikka et kilpailisi, mutta kuuluisit pursiseuraan, niin silloin periaatteessa numeroiden pitäisi olla oikein. Mutta tuskin silloinkaan niitä kukaan tarkistaisi.

Voi tietty olla että ne samat todelliset merimiehet, jotka tulevat joka ilta klo 21.02 laitureille vahtimaan lipunlaskuasi huomauttavat sinulle myös purjenumeroista joka tapauksessa :)
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

Erkka wrote:
remonttimake wrote:Kun en tietääkseni ole minkään liiton tai seuran jäsen, niin kysytään tyhmiä: Mikä merkitys purjenumerolla on? Kun nyt ostin vanhan spinnun, niin tuleeko sanomista kun purjenumero siinä on väärin?
Voi tietty olla että ne samat todelliset merimiehet, jotka tulevat joka ilta klo 21.02 laitureille vahtimaan lipunlaskuasi huomauttavat sinulle myös purjenumeroista joka tapauksessa :)
...ja tyylikkyys ennen kaikkea.. :) Mieluummin ei numeroa ollenkaan kun väärät numerot (kait ne jollain konstilla lähtee joskin spinnun kanssa pitää tietty olla varovainen niin kemikaalien kun lämpötilojenkin suhteen).
306
Post Reply