Vesikulkuneuvorekisteri ja -tunnuksen sijoittaminen

Yleistä keskustelua purjehduksesta ja sen vierestä

Moderator: Kristian

Mihin aiot laittaa uuden rekisteritunnuksen veneessä?

Keulaan
1
7%
Keskialueelle kylkeä
0
No votes
Takakyljen alueelle
8
57%
Etukajuutan ikkunaan mallia FIN-563 Ijas (h-galleriassa)
2
14%
Puomiin (olen optimisti)
0
No votes
Vesilinjan alle (olen anarkisti)
1
7%
Muu, mikä? Kerro ideoistasi keskustelussa!
2
14%
 
Total votes: 14

306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Vesikulkuneuvorekisteri ja -tunnuksen sijoittaminen

Post by 306 »

Ohessa äänestelyä helpottamaan mallikuvat mannekiineina FIN-320 ja FIN-943 Flipper:

1.Rekisteri keulassa:
Image

2.Rekisteri kyljessä:
Image

3.Rekisteri kyljen takaosassa:
Image

4.Rekisteri kajuutan etuikkunassa:
Image

5.Rekisteri puomissa:
Image

6.Rekisteri sivuvalon alla:
Image



Jokos kukin on suunnallaan pohtinut minne rekisteritunnuksen sorjassa veneensä rungossa asettelisi? Lakihan on typerä ja boikottimutinaakin kuuluu paljon mutta minkäs teet jos lokakuun 08 jälkeen alkaa tulla rapsuja rekisteröimättömille veneille. Mittailin tuossa saamieni tietojen pohjalta että kilpi olisi kokoa 12cmx50cm joten jotain tarttis tehrä.

Koskapa lainsäädäntö on vielä varsin ympäripyöreä ajattelin hiukkasen viisastella.. Lain sisältö kuuluu suunnilleen siten, että tunnuksen tulee olla veneen molemmilla puolilla siten, että se näkyy selkeästi veneen liikkuessa.

Porsaanreikäni olisi, että koskapa missään ei mainita että tunnus tulisi liittää veneen kylkiin tai muuten itse veneeseen, ajattelin mahduttaa sen puomin takaosan molemmin puolin itse venettä rumentamasta.

Puomi tosin on harmittavasti hiukkasen liian kapea että ns. "kilpi" mahtuisi siihen mutta toisaalta missään lain yhteydessä ei ole kuvaa siitä miltä kilven tulisi näyttää. Vaaditut 7,5cm:n korkuiset kirjaimet ja numerot kun mahtuvat puomiin "ihan" hyvin jos mystinen kilpi unohdetaan.

Toinen vaihtoehto olisi käyttää vaihtoehtoa jossa laki kuuluu että rekisteritunnukset tulee olla suorakaiteen muotoinen. Laissa ei kuitenkaan sanota että miten päin tunnus tulee olla ja näin sen saa myös mastoon 90 astetta käännettynä. Silloin tosin fokka ja spinnu peittää tunnuksen aika ajoin ja joku fariseus voi alkaa viisastelemaan.

Ajatuksenani olisi että jos tunnuksen pistää esim. mustalla teipillä perus-hopeaelaksoitua mastoa vasten sen olettaisi olevan riittävän näkyvä mutta toisaalta tunnus ei häiritsisi itse rungon muotoja.

Heh, jos innostusta moiseen kapinaan löytyy voisi moisen patentin ottaa käyttöön kautta veneluokan.
Last edited by 306 on Thu 28.8.2008 16.11, edited 13 times in total.
306
Jukka
Posts: 21
Joined: Sat 24.3.2007 16.32
Location: Helsinki

Post by Jukka »

Köli olisi mielestäni oiva paikka rek.tunnukselle, sukeltaja näkee sen aivan hyvin, ja esim. veneen noston ja laskun yhteydessä vene LIIKKUU ja tunnus näkyy.
Heikki_A
Posts: 24
Joined: Fri 31.8.2007 19.58
Location: Tampere / N / Tampereen Kotkat Laivue

Post by Heikki_A »

Porsaanreikäni olisi, että koskapa missään ei mainita että tunnus tulisi liittää veneen kylkiin tai muuten itse veneeseen, ajattelin mahduttaa sen puomin takaosan molemmin puolin itse venettä rumentamasta.
Maistraatista kun kyselin rekisteröinnistä partion veneeseen, niin sanoivat, ettei tunnusta saa laittaa purjeeseen tai puomiin. Koskee varmaan mastoakin. Tunnuskilpeä ei tarvitse käyttää. Uudesta laista löyty maininta, että tunnuksesta säädetään valtioneuvoston asetuksella. Tätä asetusta en kuitenkaan löytänyt. Vanhassa laissa lukee kuitenkin:

"Tunnukset on sijoitettava joko veneen kummallekin sivulle tai kannelle siten, että ne hyvin näkyvät veneen kummallekin puolelle. Kirjainten ja numeroiden tulee tunnuskilpiä käytettäessä olla mustat valkoisella pohjalla ja sivuille sijoitettuina sen väriset, että ne hyvin erottuvat sivun väristä.

Numeroiden korkeuden tulee olla vähintään 7,5 senttimetriä ja viivaleveyden vähintään 1,5 senttimetriä, niiden välin vähintään 2 senttimetriä sekä kirjaimen ja numeron välin vähintään 4 senttimetriä. Tunnuskilven tulee olla suorakaiteen muotoinen, vähintään 12 senttimetrin korkuinen ja ulottua vähintään 2,5 senttimetriä tunnuksen kummallekin puolelle."

Sääntö on varmaankin suunnilleen samanlainen edelleen. Harmittavan heikot mahdollisuudet jää piilottaa tunnus jonnekin huomaamattomaan paikkaan.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

-Heikki- wrote:
Porsaanreikäni olisi, että koskapa missään ei mainita että tunnus tulisi liittää veneen kylkiin tai muuten itse veneeseen, ajattelin mahduttaa sen puomin takaosan molemmin puolin itse venettä rumentamasta.
Maistraatista kun kyselin rekisteröinnistä partion veneeseen, niin sanoivat, ettei tunnusta saa laittaa purjeeseen tai puomiin. Koskee varmaan mastoakin. Tunnuskilpeä ei tarvitse käyttää.
Aijjaijjjaijjj.. Eikös sielä oo inttiä käyty kun ei osata soveltaa kultaista sääntöä "mitä ei ole erikseen kielletty on sallittua" ja että laki-ihmisiltä ei mennä kysymään neuvoa mistään minkä voi omienkin etujen mukaan tulkita. :)

Luotan edelleen valtioneuvoston asetukseen joka kuuluu siis näin:

"Tunnus on merkittävä vesikulkuneuvon
kummallekin sivulle siten, että se on vesikulkuneuvon
liikkuessa selvästi näkyvissä. Kirjaimen
ja numeroiden tulee olla sen väriset,
että ne hyvin erottuvat taustastaan.
Tunnuksen numero- ja kirjainkorkeuden tulee
olla vähintään 7,5 senttimetriä ja viivaleveyden
vähintään 1,5 senttimetriä. Numeroiden
välin tulee olla vähintään 2 senttimetriä
sekä kirjain- ja numero-osan välin vähintään
4 senttimetriä ja korkeintaan 10 senttimetriä.
Tunnuskilven tulee olla suorakaiteen muotoinen,
vähintään 12 senttimetrin korkuinen
ja ulottua vähintään 2,5 senttimetriä tunnuksen
kummallekin puolelle."

Eli kannesta tai kyljistä ei ole halaistua sanaa.

http://www.fma.fi/palvelut/tietopalvelu ... php?id=390

Noin. Eli mun rekisteri menee puomiin koska lakimuutosta tuskin ehtii ennen kevättä tulla.. Ja tarran irtiraapiminen vaatiikin sitten jo sen asetuksen muutoksen.

Mutta hyvä homma että kilpeä ei tarvi sillä silloin se tunnus mahtuu puomiin paremmin! ;D

P.
306
Heikki_A
Posts: 24
Joined: Fri 31.8.2007 19.58
Location: Tampere / N / Tampereen Kotkat Laivue

Post by Heikki_A »

On näemmä hiukan sanamuotoja muutettu tuosta vanhasta laista. Käsketään vain kiinnittää veneeseen. Itse saa siis tulkita onko puomi venettä. Tuskinpa sitä missään laissa määritellään. Vaikuttaisi sulla siinä jonkin sortin porsaanreikä hyödynnettäväksi olevan. :wink:

Aikooko joku muukin tulkita lakia näin hyödyllisellä tavalla? Kieltämättä houkutteleva vaihtoehto jos joku ei löydä estettä.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

-Heikki- wrote:On näemmä hiukan sanamuotoja muutettu tuosta vanhasta laista. Käsketään vain kiinnittää veneeseen. Itse saa siis tulkita onko puomi venettä. Tuskinpa sitä missään laissa määritellään. Vaikuttaisi sulla siinä jonkin sortin porsaanreikä hyödynnettäväksi olevan. :wink:

Aikooko joku muukin tulkita lakia näin hyödyllisellä tavalla? Kieltämättä houkutteleva vaihtoehto jos joku ei löydä estettä.
...ja jos tuon asetuksen kilpiteksti tuottaa huolta niin silloin voisi tulkita kohtaa "vähintään 12cm..." siten, että pistää esim. valkean taustatarran puomin -ympäri- jolloin se jatkuu ja jatkuu ja jatkuu puolelta toiselle ja on varmasti riittävän korkea. :) Esim. valkoinen tausta mustin sivureunoin ja musta teksti näin ollen tuskin olisi vieläkään yhtä häiritsevä kun suoraan kylkeen mätkäisty vastaava.

Mutta kaikestahan toki näkee että tämä on nyt niitä lakeja joka on tehty valtavalla vauhdilla ilman lainsäätäjien suurempaa mielenkiintoa tai kannatusta sen tarpeellisuudesta. Tokihan huolella tehty laki osoittaisi edes esimerkinomaisesti miltä tämä kilpi tulisi näyttää, itsekin jouduin sen piirtämään selvittääkseni miten iso se oikeasti on (n. 12cm x 50cm kilpineen mikä on H-veneen linjoissa jo aika iso kummajainen).

Siispä uskoisin että laki on edelleen käymistilassa ja nyt sitten kattellaan tullaanko sitä vahtimaan sen tarkemmin kun kännykkäkieltoakaan autoillessa ja jos sitten joku huumorintajuton taho päättää että moinen niskurointi saa riittää niin asetus saa muutoksen koska se oletettavasti on helpompaa ja nopeampaa kuin lakimuutos. Mutta usein semmoinen laki voi koskea vain voimaansa tulon jälkeisiä rekisteröintejä, onhan mustakilpisiä autojakin yhä maamme teillä jne.

Osaakohan joku sanoa kuinka nopeasti asetus voidaan muuttaa? Tuossa lähettämässäni linkissä oli kyllä ihan presidenti allekirjoitukset ja kaikki joten olettaisin että prosessi on aika moniportainen.
306
ismo
Posts: 19
Joined: Thu 12.4.2007 10.20

Post by ismo »

arvelen vain että laittaapa tunnuksen sitten ihan mihin tahansa niin jos viranomainen sanoo sitten että tämä ei ole selvästi luettavissa näin niin siitä tuskin voi siinä neuvotella vaan maksukehotus on toden näköinen.saattavat tosin soveltaa ensialkuun jonkinlaista siirtymäaikaa ennen kuin alkavat jakamaan sakkolappuja.luulisin että mulla ainakin numeron sioituspaikaksi tulee se perinteinen eli runko niin kuin moottoreissakin.ei se numero niissäkään niin kauheasti silmään satu.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

ismo wrote:arvelen vain että laittaapa tunnuksen sitten ihan mihin tahansa niin jos viranomainen sanoo sitten että tämä ei ole selvästi luettavissa näin niin siitä tuskin voi siinä neuvotella vaan maksukehotus on toden näköinen.saattavat tosin soveltaa ensialkuun jonkinlaista siirtymäaikaa ennen kuin alkavat jakamaan sakkolappuja.luulisin että mulla ainakin numeron sioituspaikaksi tulee se perinteinen eli runko niin kuin moottoreissakin.ei se numero niissäkään niin kauheasti silmään satu.
Joku osasi kertoa että semmoista poikkeusta sovelletaan että kilpeä ei tarvitsisi ainakaan purjeveneiden (eihän niitä ole moottoriveneissäkään) kohdalla käyttää. Siispä se 12cm korkea merkki kapenee 7,5cm kirjainkorkeuteen jolloin se jo puomiin juuri ja juuri mahtuisikin.

Samalla kuulin tosin, että poliisin tulkinta kys. asetuksen "veneen puolesta" on nimenomaan veneen rungossa, ei rikissä. Poliisithan nyt tunnetusti tekee päätöksiä kuin rikkinäinen levy haukionkalaansa toistellen mutta pitäisihän asetuksella nyt jokin lainvoima olla. Siihen asti kun rikiä ei asetuksessa kielletä niin sen pitäisi olla sallittua, kaikki muu on vain paikallista käytäntöä joka ei oikeudessa pidä.

Jossain gallerian kuvassa oli rekisterinumero pistetty hienosti veneen etuikkunaan jossa kokeiltuani se ei juurikaan elämistä haittaa (niissä veneissä joissa keulapiikissä on ikkunat). Eli FIN 563 Jias oli kyseessä:

h-vene/f/gallery2.php?g2_itemId=1779

Tossakin toki joku virkaintokone voi urputtaa ettei näy fokan takaa mitä ei puomiin kiinnitetyssä numerossa oikein voi sanoa. Mutta tota vaihtoehtoa harkitsen myös kunhan saan päätökset ikkunaremonteistani selväksi.

"Siirtymäkausihan" jatkuu vielä lokakuuhun joten melkein vois sen parikymppiä pistää kokeiluun että mitkä on poliisin ilmeet kun pistän rekisterin sinne minne aioinkin. Kysyä vaikka venepoliisilta että mitäs tuumaatte vielä turvallisesti syyskuun puolella.
306
Heikki_A
Posts: 24
Joined: Fri 31.8.2007 19.58
Location: Tampere / N / Tampereen Kotkat Laivue

Post by Heikki_A »

Uudessa venelehdessä näyttää olevan juttu aiheesta. Kannattaa lukaista läpi jos on mahdollisuuksia. Ovat siinäkin tulkinneet, että pitää kiinnittää runkoon: "Teksti on kaikesta kapinoinnista ja porsaanreikien hakemisesta huolimatta selvä: tunnus on liimattava veneen sivuille, rungossa olevaan pystysuoraan pintaan, oikein päin, vasemmalta oikealle, vesilinjan yläpuolelle."

Merenkulkulaitokselta on toimittajalle vastattu, että "Sekä puomi että kuomu tai sprayhood ovat ongelmallisia paikkoja. Vastuu paikan valinnasta lankeaa kuitenkin veneen omistajalle."

Tunnuskilpeä ei tuonkaan mukaan tarvitse käyttää.

Lehdestä voi sitten lukea lisää.

Niin, ja rekisteröintimaksu maistraatissa on muuten 27 euroa.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

-Heikki- wrote: Ovat siinäkin tulkinneet, että pitää kiinnittää runkoon: "Teksti on kaikesta kapinoinnista ja porsaanreikien hakemisesta huolimatta selvä: tunnus on liimattava veneen sivuille, rungossa olevaan pystysuoraan pintaan, oikein päin, vasemmalta oikealle, vesilinjan yläpuolelle."

Merenkulkulaitokselta on toimittajalle vastattu, että "Sekä puomi että kuomu tai sprayhood ovat ongelmallisia paikkoja. Vastuu paikan valinnasta lankeaa kuitenkin veneen omistajalle."
Niin, ja rekisteröintimaksu maistraatissa on muuten 27 euroa.
No tiedä sitten mitä tuo "ongelmallinen paikka" tarkoittaa jos tunnus kuitenkin selvästi erottuu puomista veneen molemmille puolille veneen kulkiessa.

27eurossa ei nyt vaivaa mikään muu kun että koko homma oli joku Oulun maistraatin työllistämisprojekti kuulemma, siellä kai itse rekisteriä pidetään. Rekisterimaksuilla nyt sitten rahoitettiin jotkut projektityöläiset n ajaksi pätkätyöhönsä että tilastot kaunistuisivat. Että olkaa ylpeitä työllistävästä vaikutuksestanne tässä jälkiteollisessa palveluyhteiskunnassamme jossa juuri kukaan ei tuota juuri mitään.. :(

No, seuraavan (käytetyn) veneen ostaessa ei sitten tota kai enää tartte pulittaa (?) muuten kun ilmottamalla rekisteriin että omistaja vaihtui. Muussa tapauksessa sitä pääsee työllistämään kumileimasinkansaa jatkossakin.
306
Linksu
Posts: 73
Joined: Mon 13.8.2007 10.32
Location: Tampere/Näsijärvi/Naistenlahti

Post by Linksu »

Ikäväkyllä tarvii pulittaa 27e jos on omistaja vaihdos.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

Linksu wrote:Ikäväkyllä tarvii pulittaa 27e jos on omistaja vaihdos.
No, meidän onni että hommattiin kunnon veneet ajoissa! Joillakin (enhän minä nyt tässä Albin Express-porukkaan viittaa..) on sulavalinjainen kaunotar vielä seuraavan ostoksen päässä.. :D

Vinkkinä vielä, käyttäkäähän sitä H-alkuista rekisteritunnussarjaa kun semmonen nyt on kerran "meitä varten" suotu! Omani hain jo kun ei siltä oikein välttyäkään voi.
306
Heikki_A
Posts: 24
Joined: Fri 31.8.2007 19.58
Location: Tampere / N / Tampereen Kotkat Laivue

Post by Heikki_A »

306 wrote:No tiedä sitten mitä tuo "ongelmallinen paikka" tarkoittaa jos tunnus kuitenkin selvästi erottuu puomista veneen molemmille puolille veneen kulkiessa.
Jonkinlaisena perusteluna sille, että puomi ei käy on esitetty, että avotuulessa puomi on sivulla eikä tunnus näy veneen sivuille. Toisaalta samalla logiikalla kyljessä olevakaan ei näy kryssiessä kuin korkeintaan tuulen puolelle.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

-Heikki- wrote: Jonkinlaisena perusteluna sille, että puomi ei käy on esitetty, että avotuulessa puomi on sivulla eikä tunnus näy veneen sivuille. Toisaalta samalla logiikalla kyljessä olevakaan ei näy kryssiessä kuin korkeintaan tuulen puolelle.
Heh, luulisin, että teen vaan palveluksen koopareille kun puomista näkyvä rekisteri erottuu selvemmin taaksepäin hurjassa takaa-ajotilanteessa. :D

Vannomatta paras mutta luulisin, että puomin takaosassa oleva teksti ei jäisi edes pullistuneen purjeen katveeseen.

Mutta ottakaa toki kantaa minne itse aiotte rekisterin laittaa. Parhaat suositukseni puomin lisäksi olisivat kajuutan etuikkuna (ei välttämättä näy fokan takaa mutta on kokonaisuudessa tyylikäs) ja takakannen kohdalla peräkyljessä (itselläni on siinä veneen nimi jota en millään haluaisi pois rapsutella ja onhan rekisteritunnus siinä aika tikku silmässä) mikä varmasti on sinivuokkojen suosikki. Lisäksi siinä on se veneen koristeraita joka antaa sommittelulle haastetta.

Kokeilin tota äänestysmahdollisuutta. Pistäkääs tonne palstan alkuun mielipiteitänne jos vaikka ideat alkaisivat sinkoilla!
306
4xS
Posts: 94
Joined: Sun 16.3.2008 13.17
Location: Tampere / Näsijärvi

Post by 4xS »

Ymärtääkseni puomi ei ole se paikka johon rekisterinumeron saa laittaa.
Puomi kun ei ole kiinteä osa veneessä. Samalla periaatteella tunnuksen voisi kiinnittää vaikka muovipussiin. Vain runko on sitä venettä. Lisäosia, kuten mastoa ja puomeja, siihen voi vaihdella mielin määrin tai lainata niitä kaverille. Toisaalta puomiin olisi silti suuri houkutus tuo tunnus laittaa.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

4xS wrote:Ymärtääkseni puomi ei ole se paikka johon rekisterinumeron saa laittaa.
Puomi kun ei ole kiinteä osa veneessä. Samalla periaatteella tunnuksen voisi kiinnittää vaikka muovipussiin. Vain runko on sitä venettä. Lisäosia, kuten mastoa ja puomeja, siihen voi vaihdella mielin määrin tai lainata niitä kaverille. Toisaalta puomiin olisi silti suuri houkutus tuo tunnus laittaa.
No itse asiassa en usko että poliisi sakottaisi siitä että tunnus olisi muovipussissa joka näkyy sääntöjen mukaan. Tietty varmaan pussin tulisi olla jossain "kiinteästi" vaikka teipillä rungossa niin asia olis pienempi rike kun luova ajattelu. Mutta appajee jos muovipussi on mastossa niin johan polliisikin näkee punaista koska sen pomokin on sanonu että jos niin tekee nii sitte o kommunisti eikä kukaan leiki sen kaa.

...muutta. Ymmärrän toki pointin, runko on kiinteämpi osa venettä kun riki.

Lähinnä jurppii mahdollisuuskin siitä että vois saada vielä sakot siitä että laittaa tämän täysin turhan rekisterin tunnuksen jonnekin jossa se ei fiiliksiä pilaa. Ainoa näkemäni hyöty tästä touhusta on se, että jos kiville ajettu vene löytyy hylättynä jostain Pihlajasaaren rannasta tietää reinikainen soittaa suoraan mulle jos en oo vielä ehtiny varastetusta veneestä ilmoittaa. Mutta koskapa suomalainen sanoo aina jeessöör valtiovallalle niin kaikki tämmöset pilipalisäännökset menee läpi kun väärä raha vaikka muualla niistä olisikin jo tarpeettomina luovuttu.

On ollut pohdikselua siitä, että rekisterin kautta veneitä aletaan tarkemmin verottaa. Vaan niinkun joku Suomi24:n sivuilla tuumasi, ei ulkomailta verottomana Suomeen tuotu Karibian Swan vaadi muuta kun sen, että edellisen omistajan kanssa kauppakirjaan merkataan että kauppa on solmittu Suomessa. Sen jälkeen lompsitaan vaan maistraattiin kauppakirjan kera ja haetaan tunnus tämmöselle veneelle jota ei vielä ole rekisteröity ja Falmouthin satamaan saapuessa teipataan kylkeen tunnus ja tullan kotio Suomeen. Ja jos aluevesille tullessa käy se uskomaton mäihän puute että rajavalvonta tulee jotain kyselemään näytetään vaan rekisteriotetta ja katsotaan intissä opituin sinisin silmin viranhaltijaa kysellen että tietäisikö tämä virkapukunsa värioodia kun olis niin hienoa maalata veneen runko sen väriseksi seuraavaassa remontissa.

Toki tämmöset filunkipelit vaikeutuu ajan kuluessa. Tietenkään rekisteriä ei ole tehty verotusta silmälläpitäen koska eihän kiltit sedätkään navigare-ohjelmassa niin sanoneet. Vaan kun tässä kuluu viitisen vuotta on varmasti hankalampi perustella maitraatissa miksi "Suomessa" ollut arvovene rekisteröitäisiin vasta sitten. Sitä en tiedä miten iso koneisto tapausta selvittämään laitettaisiin kun virkamiestyölläkin on hintansa ja kauppakirjaa kummempia todisteita on vaikea vaatia.

No, onneksi tällä palstalla veneiden salakuljetuksia tuskin tarvii Ruotsia kauempaa kikkailla ja verotkin on aika pienet.
306
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Venerekisteristä Ylen uutisissa 6.4.

Post by 306 »

Ohessa on ainakin toistaiseksi toimiva linkki uutisjuttuun. Asiaa alkaa tulla 7:15 jälkeen:

http://areena.yle.fi/toista?id=1184704

Turvallisuussyihin tässä vedotaan. Toisin sanoen vanhan veneen omistajalle tietoa saattaa tulla esim. jos on ostanut uuden viallisen moottorin joka halutaan vetää markkinoilta. Muuta välineturvallisuuteen liittyvää tietoa ei taida rekisterissä olla.

Mielestäni rekisteri keskittyy uusien veneiden ongelmiin ja näin ollen tiedotusvastuu pitäisi siirtää viallisten veneiden myyntiverkostolle eikä viranomaisille meidän veneenomistajien kustannuksella.

Mikäli todellinen syy rekisteriin ei olekaan verotussyyt niin onhan sitä kauhisteltu jopa ajatuksella jonkinlaisesta käyttöverosta autoilun tapaan. Harmi vaan ettei asiallista syytä kerrota julkisuudessa koska näin sitä alkaa mielikuvitus laukkaamaan. Tosin ymmärrän toki, että maistraattien työllistämisprojekti olisi aika nolo syy julkaistavaksi...
306
Linksu
Posts: 73
Joined: Mon 13.8.2007 10.32
Location: Tampere/Näsijärvi/Naistenlahti

Post by Linksu »

Itse ajattelin laittaa rekisterin siihen sivuvalojen alle
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

Linksu wrote:Itse ajattelin laittaa rekisterin siihen sivuvalojen alle
Pitäis kyllä tosiaan seuraavaksi printata rekisteri suunnilleen oikeassa koossa niin näkis minne se oikeesti mahtuis. Tässä käsiään levitellessä tuntuu että siitä tulee julmetun iso mutta jospa se sitten kuitenkin mahtuis tommoseen pienempäänkin rakoon.

Sitten vois koittaa shopata veneenkuvaan rekisteriä digikuvaan veneestään ja mallailla niitä vaikka tuolla galleriassa. Tiedä sitten jos vaikka siitä mieliala paranisi kun vaihtoehdot alkaisivat hahmottua.

Venelehden jutun luin tossa iltapäivällä. Jotenkin kirjoittajallakin oli vähän harmitusta ilmassa mutta kirjoitti lohduksi että sitten vaan metsästämään sopivia fontteja jolla rekisteritunnuksesta sais persoonallisemman. No, aika laiha lohtu. Tosin surkeamminkin voisi olla kun tommosta pitäis sovittaa johonkin eleganttiin vanhaan puuveneeseen. :(
Last edited by 306 on Wed 16.4.2008 15.20, edited 3 times in total.
306
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Post by Lauri »

Sanokaahan nyt te, jotka olette innolla opiskelleet tuota rekisterikilpeä, että saako siinä rekisterinumeron vieressä, eli heti edellä tai perässä, olla muuta kirjoitusta. Pikaisesti lakia ja asetusta vilkaisemalla en löytänyt tuollaista rajoitusta. Koska veneellä on jo ollut 70-luvulta asti ihan hyvä rekisteritunnus eli purjenumero, mutta nyt kun joku byrokraatti pakottaa ottamaan vielä toisenkin jolla ei ole mitään yhteyttä tuohon numeroon millä vene jo tunnetaan, niin voisin siihen samaan rimpsuun laittaa samalla vaivalla ne molemmat tunnukset peräkkäin? Ehkä myös veneen nimen voisi liittää siihen samalla koolla ja fontilla, sittenhän ei pitäisi enää kenellekään olla epäselvää nuo veneen tunnistetiedot.

Ps. tämä rekisteröntivelvollisuushan koskee vain osaa H-veneistä; niitä veneitä joita käytetään vain kilpailuissa ei tarvitse rekisteröidä.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

Lauri wrote:Sanokaahan nyt te, jotka olette innolla opiskelleet tuota rekisterikilpeä, että saako siinä rekisterinumeron vieressä, eli heti edellä tai perässä, olla muuta kirjoitusta.

***

Ps. tämä rekisteröntivelvollisuushan koskee vain osaa H-veneistä; niitä veneitä joita käytetään vain kilpailuissa ei tarvitse rekisteröidä.
No, itse asetuksen perusteella se vapaaehtoinen "rekisterikilpi" kulkee 2,5cm kirjaimien ulkopuolella ja "on" 15mm paksua viivaa. Eli lain kouran luulis ulottuvan vaan 4cm:n päähän itse tunnuksesta.

Toki sitten pitää varmistaa että rekisteri on selkeä ja sen voi tunnistaa toisestaan minkä tekee haasteelliseksi lainvartijan ääoo:n ennakointi.. Mutta jos veneessä lukee

L-123 Tuulia H 12345

Niin vähän kombinaatiosta ja väleistä riippuen tuo voi olla ihan selkeäkin. Tai niin luulis... ;)


Mulla ainakin kysyttäessä on täysverinen kilpavene jos se siitä on kiinni! :D
306
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Mallikuvat h-galleriassa

Post by 306 »

Monologiani jatkaakseni tein kokeeksi kuvat h-galleriaan mannekiineina FIN-320 ja FIN-943 Flipper. Kuvat ovat samassa järjestyksessä äänestyksen aiheiden kanssa lisättynä 6. vaihtoehdolla jossa rekisteriteksti on sivuvalon alla.

Tekstin koko on arvioitu sillä perusteella, että kyljen yläreunasta koristeraidan alareunaan on suunnilleen 7,5cm eli rekisteritekstin koko. Fiksuin tapa pienentää rekisteritunnustahan on valita kapeat fontit, kuvien esimerkit on siinä mielessä suuntaa-antavia.

...
snip. siirsin kuvat keskustelun alkuun äänestyksen alle.
...

Onhan tuossa tuumailemista... Pakko myöntää että tummarunkoisilla taitaa olla etu puolellaan tässä asiassa.

Kuvista näkyy myös, että ainakin ei-suositeltu puomissa oleva tunnus vaatii melko selkeää (=pitkälti isokokoista) tekstiä erottuakseen kunnolla sillä kaareva pinta kadottaa helposti numeroiden ala- ja yläosat.

Tein oman kokeilun tunnuksella ja sain sen mahtumaan jo alle 30cm:iin sääntöjen puitteissa. Hoppu johtuu siitä että haluaisin saada tunnuksen veneeseen jo keväällä ettei tuu räpellettyä mitään keskinkertaista sitten syyskuun lopulla.

Jos keksitte hyviä kriteerit täyttäviä fontteja niin niitäkin voisi tässä keskustelussa jakaa. Esim. perus-Arial on yllättävän hyvä, samoin Impact jos haluaa liikkua riskirajoilla..
Last edited by 306 on Thu 28.8.2008 16.10, edited 3 times in total.
306
4xS
Posts: 94
Joined: Sun 16.3.2008 13.17
Location: Tampere / Näsijärvi

Re: Mallikuvat h-galleriassa

Post by 4xS »

306 wrote: Jos keksitte hyviä kriteerit täyttäviä fontteja niin niitäkin voisi tässä keskustelussa jakaa. Esim. perus-Arial on yllättävän hyvä, samoin Impact .......
Arialin ja Arial Narrowin keskinäisessä leveydessä on myös suuri ero! Olkaa siis tarkkoja jos tilaatte mainitsemalla tietty fontti. Helppoa tilausta voi tehdä osoitteessa: isokirjain piste fi kautta rekisterinumerot piste html.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Mallikuvat h-galleriassa

Post by 306 »

4xS wrote:
306 wrote: Jos keksitte hyviä kriteerit täyttäviä fontteja niin niitäkin voisi tässä keskustelussa jakaa. Esim. perus-Arial on yllättävän hyvä, samoin Impact .......
Arialin ja Arial Narrowin keskinäisessä leveydessä on myös suuri ero! Olkaa siis tarkkoja jos tilaatte mainitsemalla tietty fontti. Helppoa tilausta voi tehdä osoitteessa: isokirjain piste fi kautta rekisterinumerot piste html.
Empäs tiedä tosta osotteesta. Kätevä perusratkaisu varmasti mutta otteet rekisterilain asetuksesta oli kyllä tullut "sanantarkasti" omasta päästä (vrt. linkki aiemmin keskustelussa). Sisältö tosin oli melkolailla sama joskin väreihin oli kiinnitetty enemmän huomiota kun lain kirjain määrää.

Miksi tota osotetta ei voi näyttää linkkinä vai meneekö se henkkoht mainonnan puolelle? ;)

Jos tommonen rekisteröinti nyt sitten osuu kerran veneen elämässä niin taidampa teettää tarramiehellä ihan oman viritelmän joka sopii kokonaisuuteen.
306
4xS
Posts: 94
Joined: Sun 16.3.2008 13.17
Location: Tampere / Näsijärvi

Re: Mallikuvat h-galleriassa

Post by 4xS »

306 wrote: Miksi tota osotetta ei voi näyttää linkkinä vai meneekö se henkkoht mainonnan puolelle? ;)
http://www.isokirjain.fi/ saakoot he näin mainosta. Provikkaa en saa (harmi)...
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Mallikuvat h-galleriassa

Post by 306 »

4xS wrote:
306 wrote: Miksi tota osotetta ei voi näyttää linkkinä vai meneekö se henkkoht mainonnan puolelle? ;)
http://www.isokirjain.fi/ saakoot he näin mainosta. Provikkaa en saa (harmi)...
Kieltämättä tuo olisi erittäin hyvä liikeidea ens loka-marraskuuhun asti! :)

Oheinen linkki

http://www.venerekisteri.fi/

tarjoaa rekisterit aika edullisesti (20€/pari + 2,5€ postikuluja). Tosin mitat ovat hiukka suuret 45cm leveydellään mutta kovasti sivulla vakuutellaan sen täyttävän kaikki normit ja vieläpä 3v takuun tuotteelle. ...näyttäis olevan yleinen trendi että nää tarrafirmat kirjottaa "lakia" soveltaen, esim. täältäkin saa sen kuvan että 450mm olis nyt sitten se ainoa oikea koko.

Itse kyselen kuitenkin missä voisin tehdä custom-tunnuksen. Tarkasti piirrellen lainmukainen tunnus kun mahtuu karvan alle 30cm:iin. Hinta voi olla vähän korkeampi mutta eipähän vene sitten sekoitu kaikenmaailman kalastaja-eemeleihin. :)

Suomi24:ssä oli kyllä ihan reilu pointti että miksi tuo lainmukainen tarratunnus ei kuulu rekisteröintihintaan (olkoon vaikka vähän korkeampi hinta). Hienoahan se on, että tarran voi teettää semmoseksi kun haluaa mutta tiedä sitten kuinka moni sillä nyt loppujen lopuksi kikkailee. Toiseksi äänestykseksi tekis melkein mieli pistää galluppia siitä aiheesta mutta eipä siitä paljoa kostuisi.
306
vellu
Posts: 38
Joined: Tue 3.7.2007 16.13

Post by vellu »

Jos tuo todella tulee pakolliseksi laittaa, on tuo kaulassa olevan ratkaisu kenties vähiten ruma. Minusta tuo laki on vielä liian keskeneräinen, jotta siihen voisi suhtautua kovin vakavasti. Rekisteröintiä koskevat lait ovat tyypillisesti niin tarkkoja, että esim rekisterikilven sijainnista ei voi olla näin monia käytäntöjä. Oma mielipiteeni on siis, että laki on kesken ja se täsmentyy vielä jos halutaan veneilijöiden lisäävän noita numeroita johonkin. Oma veneeni on luultavasti kisavene siihen asti. Viikonloppuisin harjoittelen vesillä pidempiä matkakisoja kuten Atlantin ylitystä varten.
Heikki_A
Posts: 24
Joined: Fri 31.8.2007 19.58
Location: Tampere / N / Tampereen Kotkat Laivue

Post by Heikki_A »

vellu wrote:Jos tuo todella tulee pakolliseksi laittaa, on tuo kaulassa olevan ratkaisu kenties vähiten ruma. Minusta tuo laki on vielä liian keskeneräinen, jotta siihen voisi suhtautua kovin vakavasti. Rekisteröintiä koskevat lait ovat tyypillisesti niin tarkkoja, että esim rekisterikilven sijainnista ei voi olla näin monia käytäntöjä. Oma mielipiteeni on siis, että laki on kesken ja se täsmentyy vielä jos halutaan veneilijöiden lisäävän noita numeroita johonkin. Oma veneeni on luultavasti kisavene siihen asti. Viikonloppuisin harjoittelen vesillä pidempiä matkakisoja kuten Atlantin ylitystä varten.
Tuli muuten ihan vaan mieleen, että miten käy vakuutusten jos kaikki toiminta vesillä on kilpailemista tai sen harjoittelua. Vakuutusyhtiöt eivät kai ole kovin halukkaita korvaamaan vahinkoja jos tietävät kilpailemisesta. Olen kuullut, että on sanottu, että koska kilpailet, niin vakuutus ei sitten korvaa tässä lajissa sattuneita vahinkoja, ei myöskään harjoittelemista. Tuo siis oli kotivakuutuksen tms. vakuutuksen kohdalla, ei veneen vakuutuksen, mutta kuitenkin. Tuollainen olisi aika ikävä yllätys. Siitäkin puolesta kannattaa varmaan ottaa selvää jos meinaa rekisteröinnin jättää tekemättä.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

-Heikki- wrote:
vellu wrote:Jos tuo todella tulee pakolliseksi laittaa, on tuo kaulassa olevan ratkaisu kenties vähiten ruma. Minusta tuo laki on vielä liian keskeneräinen, jotta siihen voisi suhtautua kovin vakavasti. Rekisteröintiä koskevat lait ovat tyypillisesti niin tarkkoja, että esim rekisterikilven sijainnista ei voi olla näin monia käytäntöjä. Oma mielipiteeni on siis, että laki on kesken ja se täsmentyy vielä jos halutaan veneilijöiden lisäävän noita numeroita johonkin. Oma veneeni on luultavasti kisavene siihen asti. Viikonloppuisin harjoittelen vesillä pidempiä matkakisoja kuten Atlantin ylitystä varten.
Tuli muuten ihan vaan mieleen, että miten käy vakuutusten jos kaikki toiminta vesillä on kilpailemista tai sen harjoittelua. Vakuutusyhtiöt eivät kai ole kovin halukkaita korvaamaan vahinkoja jos tietävät kilpailemisesta. Olen kuullut, että on sanottu, että koska kilpailet, niin vakuutus ei sitten korvaa tässä lajissa sattuneita vahinkoja, ei myöskään harjoittelemista. Tuo siis oli kotivakuutuksen tms. vakuutuksen kohdalla, ei veneen vakuutuksen, mutta kuitenkin. Tuollainen olisi aika ikävä yllätys. Siitäkin puolesta kannattaa varmaan ottaa selvää jos meinaa rekisteröinnin jättää tekemättä.
Eh-eh.. harjoittelu on tietääkseni eri kun kisaaminen. Kisatessa ei ole vakuutukset voimassa täysissä määrin koska silloin usein tunne voittaa järjen kaikenmaailman oikaisuissa. Harjoitteluhan on kovasti rennompaa. :)

Sitä tosin en tiedä mikä kaikki käy "harjoittelusta". Jos kaikki seuraisivat veneilyn herrasmieskoodia niin käytännössä kansallisuuslippu on ylhäällä muuten kun kisassa joten periaatteessa siten kisaveneellä harjoitellaan kun lippu on ylhäällä. Mutta epäilempä että karilleajon jälkeen vakuutusyhtiö kysyisi ensimmäisenä oliko lippu ylhäällä vai ei. Hmm...

Jos joku tietää paremmin niin oikaiskaa.
306
FIN931
Posts: 352
Joined: Sat 17.3.2007 11.55
Location: HSK

Post by FIN931 »

Venevakuutukset ovat voimassa myös purjehduskilpailuissa. Omalle veneen rikille tai purjeille aiheutuneissa vahingoissa omavakuutus on korkeampi kuin muutoin. Toiselle veneelle aiheutuvat vahingot korvataan taas vastuuvakuutuksesta. Vastuuvakuutuksen ehdot ovat samat sekä kilpailussa että kilpailun ulkopuolella tapahtuvissa vahingoissa. Vakuutusyhtiöiden toiminnassa ei ole havaittavissa eroja siitä johtuen, että vahinlo olisi tapahtunut kilpailussa.

Vaikka kilpailuissa vahinkoriski kasvaa johtuen veneiden lukumäärästä, vahinkoja tapahtuu harvoin: väistämissääntöjen osalta kilpapurjehdussäännöt ovat selkeät ja purjehtijat noudattavat niitä. Lisäksi kilpailemisen myötä kehittynyt kilpapurjehtijoiden veneen käsittelytaito on parempi kuin matkapurjehtijan.

Eli osallistukaa kilpailuihin, kilpapurjehdus on paras ja nopein tapa oppia veneen käsittelyä eri tilanteissa ja eri olosuhteissa. Yhden kunnon regatan aikana matkapurjehtija voi hyvinkin oppia enemmän kuin koko loppu kesänä.
Post Reply