Page 1 of 1
Pressut pois
Posted: Thu 3.4.2008 08.16
by Vpl
Eilen lähti pressu pois piiiitkän talven ja loputtoman pitkän monitorin tuijottamisjakson jälkeen. Ehdittiinkö ensimmäiseksi H-veneistä?
Posted: Thu 3.4.2008 08.24
by Erkka
Ette ehtineet, Fuuga II riisuttiin jo ennen pääsiäisen lumisateita, ja Mojiton pressu lähti pois useammankin kerran talven aikana:)
Posted: Thu 3.4.2008 10.02
by Kristian
Eipäs nyt liiotella,ollaan vaan huolehdittu riittävästä tuuletuksesta,myös talven aikana. Lopullisesti otettiin pressut pois jo ennen pääsiäistä.eiköhän puunaus tällä viikolla ala todenteolla...
Posted: Thu 3.4.2008 20.42
by L464
Hei.
Minäpä olin tänään 3.4. Nuottaniemen vesillä. Tuulta ei ollut paljoa, mutta iso ei ollut venekään. Tuli hankittua H:n ohelle kolmemetrinen 1-Krona -purjejolla.
Aika vaivatonta: poista kaupan muovit, pujota purje mastoon ja ramppia alas... Hyvin kulki, mutta itse ei voinut retkottaa missä tahansa, sen verran keveästä ruuhesta on kyse.
Toivottavasti minua ei suljeta foorumista avarasydämisen venepolitiikkani johdosta...
t. Ale
Posted: Thu 3.4.2008 20.54
by L464
Ai joo, kyllä minäkin hioin vanhoja lakanrippeitä sitloodan perällä olevan lokeron kannesta. Se ei olekaan mitään suunnattoman arvokasta jalopuuta, vaan otaksuttavasti petsilakattua mitä lie vaneria. Oli nimittäin melko vaaleaa , paitsi syvälle tummuneista kohdista... Lääkkeeksi tarjoan niin ikään jotain värillistä.
En oikein ole perehtynyt maaleihin ja lakkoihin: onko olemassa jotain venekäyttöön sopivaa veneenruskeaa petsilakkaa?
Posted: Sat 5.4.2008 01.05
by hmoilanen
Etpä tainnut olla ihan ensimmäinen.. Oltiin viime lauantaina (29.3.) Tukholmassa vesillä CB66 Racerillä. Oli todella hauska kauden aloitus!
http://media.plaanaa.com/v/veneet/CB66/
Posted: Sat 5.4.2008 10.28
by 306
hmoilanen wrote:Etpä tainnut olla ihan ensimmäinen.. Oltiin viime lauantaina (29.3.) Tukholmassa vesillä CB66 Racerillä. Oli todella hauska kauden aloitus!
http://media.plaanaa.com/v/veneet/CB66/
Teillä tais olla North Sailsin purjeet, ehe-ehe..
Itse olen fantasioinu siitä että seilais joskus lumisateessa. Tiedä sitte olisko peruja siitä kun joku Turun aikojen ulkomaantuttu sanoi että sen ensipurjehus oli suomalaisen kaverin kyydissä joka ei maaliskuussa enää voinu pidellä itseään vaan vene piti pistää veteen heti tai nyt talven remppailujen jälkeen ja gastia ei löytynyt maan rajojen sisäpuolelta siihen touhuun. Sanoi että purjeiden säätelyn sijaan hiki tuli lapioidessa lunta isopurjeesta.. Tunnustakaan jos kyse oli palstan käyttäjästä!

Posted: Sat 5.4.2008 16.33
by 4xS
L464 wrote:Ai joo, kyllä minäkin hioin vanhoja lakanrippeitä sitloodan perällä olevan lokeron kannesta. Se ei olekaan mitään suunnattoman arvokasta jalopuuta, vaan otaksuttavasti petsilakattua mitä lie vaneria. Oli nimittäin melko vaaleaa , paitsi syvälle tummuneista kohdista... Lääkkeeksi tarjoan niin ikään jotain värillistä.
En oikein ole perehtynyt maaleihin ja lakkoihin: onko olemassa jotain venekäyttöön sopivaa veneenruskeaa petsilakkaa?
Meillä on mökillä olevaan avoveneeseen laitettu 18 vuotta sitten korjauksen yhteydessä istuinpenkkien vaneriksi kumipäällysteistä tuotetta nimeltään Wisa Rubber. Harmaa kumipinta on nyt hieman haalistunut, mutta edelleen tiukasti kiinni alustassaan. Ja etupenkille on hyvä hypätä laiturista ilman liukastumisen pelkoa. Metsästin nyt tuota samaa tuotetta ajatuksissa uusia juuri nuo H:n sitlooran kulahtaneet luukkuvanerit. Rubberia ei enää saa mistään, mutta vastaavaa tuotetta muovipäällysteellä saa nimeltään Wisa Multifloor. Ongelma vain on, että mikään vaneriliike ei sitä tilaa tehtaalta vain yhtä kappaletta. Minimitilaus on siis monta levyä. Puukeskuksen kautta saa tilattua Vaasan Puukeskuksesta yksittäistä tuotetta hintaan 35,50 €/m² + rahti 35:- (3.4.2008). Levyn koko on 15x1200x3000 tai 1500x3000. Kuka lähtee kimppaan niin tilaan levyn Tampereelle? Levyn palasia saan kyllä toimitettua Espooseenkin. Ja Vaasalaisilla on kotikenttäetu (kuten Schaumannin vaneritehtaan työntekijöilläkin ja tietysti siinä vaasalaisessa firmassa joka tilaa levyä Vaasaan kuutiotolkulla).
Posted: Sun 20.4.2008 20.52
by Erkka
Tänään saatiin Fuuga II veteen. Veteen asti kaikki sujui hyvin.
Veneen kylkeen saatiinkin komea kolo laskupaikan laiturissa olleista naulankannoista.
Eli varoituksena Suomenojalla veneitänne laskeville, ainakin itäisen laskupaikan laiturista sojottaa useita komeita nauloja. Ja fendareita on vaikea asetella, kun laiturinreuna ei ole tasainen. Mikähän on epätasaisesti haalistuneen tummansinisen värikoodi

?
Toinen ongelma ilmeni sitten omaa laituripaikkaa lähestyttäessä. Yamahan vaihdevivun kääntäminen oli erittäin hankalaa. Kylmänä toimi ok, mutta muutaman minuutin ajamisen jälkeen vaihdevipu jotenkin juuttuu. Mistäköhän voi johtua? Peräöljyt on juuri vaihdettu.
Posted: Mon 21.4.2008 04.07
by Vpl
Valentina kiilloitettiin ja vahattiin eilen uutta kautta varten.
Kokeltiin ensimmäisen kerran Star briten kiillotusnestettä. Oheisen linkin mukainen tuote saa varauksettoman suosittelun. Lika lähti todella vaivattomasti, lopputulos oli vitivalkoinen ja erittäin puhdas. Käsittely tapahtui käsipelillä ilman merkittävämpää voiman käyttöä.
http://www.starbrite.com/productdetail. ... 6%20Polish
Puhdistuksen jälkeen vahaksi valitsimme Autoglymin Extra Gloss Protectionin. Lopputulos hyvä.
http://www.autoglym.com/enGB/product-pr ... FH&Range=1
Posted: Mon 21.4.2008 09.25
by 306
Vpl wrote:Valentina kiilloitettiin ja vahattiin eilen uutta kautta varten.
Kokeltiin ensimmäisen kerran Star briten kiillotusnestettä. Oheisen linkin mukainen tuote saa varauksettoman suosittelun. Lika lähti todella vaivattomasti, lopputulos oli vitivalkoinen ja erittäin puhdas. Käsittely tapahtui käsipelillä ilman merkittävämpää voiman käyttöä.
Mistäs tommosta ainetta salakuljetitte?
Olis kieltämättä mielenkiintosta nähdä miten valkeaksi vene muuttuu oikeilla myrkyillä. Vaatikos tuo matsku vettä? Telakallani kun sitä ei oo kun minkä kantaa jaksaa...
Ei kai noissa kamoissa ole sitä pelättyä silikonia kun näyttävät olevan etupäässä autoja varten?
Posted: Mon 21.4.2008 10.01
by Vpl
Kyllä kai tuota Star britea saa mistä tahansa tarvikeliikkeestä. Itse ostin aineen Helsingistä Aleksis Kiven Fleminingin kadun risteyksessä sijaitsevasta liikkeestä (en muista nimeä). Silikonista en tiedä, mutta kerosiinia tuotteessa ainakin on. Levitys ja hankaus suoritetaan kuivana.
Posted: Mon 21.4.2008 23.07
by Kristian
Tänään tipahti Mojitokin oikeaan elementtiinsä. Jokos tällä viikolla alotetaan reenaaminen, onko fuuga mukana?
Posted: Tue 22.4.2008 00.02
by 306
Vpl wrote:Kyllä kai tuota Star britea saa mistä tahansa tarvikeliikkeestä. Itse ostin aineen Helsingistä Aleksis Kiven Fleminingin kadun risteyksessä sijaitsevasta liikkeestä (en muista nimeä). Silikonista en tiedä, mutta kerosiinia tuotteessa ainakin on. Levitys ja hankaus suoritetaan kuivana.
Käväisin tänään Captain's Shopissa ja Maritimissa (Lauttasaari siis) joista ei ihan nettisivun kaltaista kamaa löytynyt mutta Maritimissa oli sentään Starbrite Marine Polish joka vastasi aika pitkälti samaa kamaa kerosiineja myöden. Siinä tosin oli silikonia ja varoituksen sanana että semmosta kun veneeseen laittaa niin ei tartu enää maalit ei vipstaakit. Silikoni kun imeytyy gelcoatiin kun "kusi saharaan" ja tahrattomuuden ja helpon hoidon kääntöpuolena on se, ettei pintaan sitten tartu mikään muukaan. Itse olen esimerkiksi juuri haalistunutta kylkiraitaa uudelleen maalaamassa.
Eli tarkkailkaa ostamianne purnukoita. Tosin löytämäni Marine Polish oli kiillotusaineen nimellä joten voi olla että Vpl:n kama on jotain muuta puhdistukseen tarkoitettua. Hyvältähän se kuulosti jos nyt tuo em. juttu ei ollut niinkun pelkäsin.
Varustelun alaosastoksi olisi kyllä hyvä saada semmonen vinkkipalsta hyväksihavaituista aineista. Venematskuilla kun on usein hintaa riippumatta niitten toimivuudesta ja olisi hienoa jos tätä kautta voitaisiin jakaa kokemuksia ja jättää kurat ostamatta.
Oma valkaisuvinkkini kärkeen on Hempelin oksaalihappojauho. Ei hankausta, ei naarmuja. Hämmentävä sekoitusohje 1:1 (jauhoa : vettä) onnistuu parhaiten niin, että pistää jauhoa esim. äyskäriin ja sotkee siihen sopivasti vettä. Sitten tekee levityksen pensselillä ja avot. Muuten sen hapon käyttäminen on aika hankalaa ja vaaralliseksi mainittua ihokosketustakin tulee väistämättä. Muuten toimitaan ohjeiden mukaan. Ja n. 17€ purnukka on kyllä riittoisakin kun huolella käyttää.
Posted: Wed 7.5.2008 08.26
by Lauri
Tämä keskustelu on kääntynyt mukavasti gelcoatin paikkaamiseen ja sisältää paljon sellaista infoa josta on hyötyä myöhemminkin, olisiko sitä asiaa käsittelevien viestien irroittaminen omaksi ketjukseen varustelu&huolto-osioon vaikea juttu toteuttaa?
Posted: Wed 7.5.2008 10.59
by Vpl
Valentina otti eilen ensimmäisen kerran tuntumaa itämeren aaltoihin.
Saldona oli useita kierroksia ylä- ja alamerkkikiertotilanteita sekä yksinkertaistettua ja hidastettua manööveritreenausta. Hyvältä vaikuttaa.
Posted: Sun 25.5.2008 20.55
by 306
Hieno viikonloppu, retkikausi avattu eikä tullu edes vilu.
Ja: FIN 171 Carmen nähty!
(Ton voi laittaa myös H-venerekisteriin jos haluatte, siellä kun laiturikuva oli jo valmiina)
Posted: Mon 26.5.2008 10.39
by 239
Hieno kuva!
Posted: Mon 26.5.2008 11.34
by 306
239 wrote:Hieno kuva!
Carmen on ilmoituksen mukaan -74 Artekno ja kunto on U-PE-A!
Rungon värin perusteella luulin jo hetken nähneeni Ida-Marian ennenkun muistin että projekti on vielä meneillään.
Mites homma etenee, joko pressut pian lähtee?
Posted: Mon 26.5.2008 22.15
by 239
Taitaa mennä pressujen poisto reilusti kesäkuun puolelle. Valitettavasti muut velvoitteet hidastavat projektin etenemistä.