Avomerikilpailuja H:lla

Yleistä keskustelua purjehduksesta ja sen vierestä

Moderator: Kristian

FIN931
Posts: 352
Joined: Sat 17.3.2007 11.55
Location: HSK

Post by FIN931 »

Niin ajatukseni oli, että ajettas lauantaina matkakisa johonkin lähisaareen,
jossa vietettäisiin hauska ilta, yövyttäisiin ja sitten ajettas sunnuntaina lyhyitä ratakisoja. Mutta jos on olemassa riski, että kilpapurjehdus aiheuttaa traumoja niin ei ajatukseni taida oikein saada kannatusta..
Omalla osaltani en vielä tarkkaan tiedä kuinka paljon ensi kesänä kisoja kierretään. Todennäköisesti kuitenkin sen verran monta viikonloppua tulee oltua reissussa, että ajatus viikonlopun viettämisestä pelkästään yöpymällä H:ssa jossain lähisaaressa ei välttämättä innosta. Kokonaisuuteen tulisi sisältyä riitävästi kilpapurjehdusta, jotta se alkaisi kiinnostaisi.
joakim
Posts: 30
Joined: Fri 10.10.2008 11.55

Post by joakim »

Vpl wrote:Se on selvää, että kaiteet lisäävät turvallisuutta, mutta kyllä lifelinet saman asian hoitavat.
Eivät hoida. Jos istut istuinkaukalossa ja olet kiinni kaukalon pohjalla tms. kaukana laidalta olevassa koukussa, kaikki OK. Sitten kun menet keulaan purjetta vaihtamaan korjausta tekemään tms., olet tyypillisesti kiinnittänyt valjaasi elämänlankaan, joka kulkee kantta pitkin veneestä riippuen eri paikoissa, mutta kuitenkin niin, että ilman kaiteita valjaat eivät estä veteen tippumista, joka on suuri riski, vaikka roikutkin vielä valjaalla veneessä kiinni.

Joakim
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl »

Näin asia taitaa olla ja siksi kaiteet ovat pakolliset avomerelle mentäessä.

Mutta sopiiko, että vielä väännetään hiukan tuosta saariston ja avomeren rajasta? :lol:
Team Bra, Valentina FIN-916
joakim
Posts: 30
Joined: Fri 10.10.2008 11.55

Post by joakim »

Vpl wrote: Mutta sopiiko, että vielä väännetään hiukan tuosta saariston ja avomeren rajasta? :lol:
Ei kai tuota kukaan voi kunnolla määritellä. Avomeri on varmasti saarien ulkopuolella. Helsingin edustalla vaikka Kytö-Isosaari -linjan ulkopuolella. Vaikkapa Kihdillä, Teilillä sekä Vänö-Kökar väylällä ei varsinaisesti olla "saarten ulkopuolella" on sekin varsin avomerimäistä.

Toisaalta "avomeriolot" voivat tulla sisemmäksikin, mutta sieltä pääsee nopeasti pois ja/tai näkee minne on menossa. Esim. eräänä syyskuisena keskiviikkona oli varsin haastavat olot jo Kytön-selällä WHC-kisan purjehtiessa normaalisti paremmassa suojassa.

Joakim
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl »

Tuolla määritelmällä taitaa jopa Ytterskärin rata-alue rajautua osin avomereksi.
Team Bra, Valentina FIN-916
joakim
Posts: 30
Joined: Fri 10.10.2008 11.55

Post by joakim »

Vpl wrote:Tuolla määritelmällä taitaa jopa Ytterskärin rata-alue rajautua osin avomereksi.
Kyllä se sitä onkin, mutta pitää erotella se, että siellä kisataan lyhyitä ratakisoja, vain melko hyvissä oloissa, useiden järjestäjien veneiden valvonnassa päiväsaikaan ja melko keskikesällä siitä, että siellä kisataan pitkiä kisoja, yöllä, ilman valvontaa tai myöhään syksyllä.

Joakim
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl »

Tätä avomeri-/saaristokisan välistä turvallisuuseroa voi tietysti pohtia myös karikkojen kannalta. Kumpi on turvallisempaa, purjehtia saarien ulkopuolella syvässä vedessä vai saarilinjaston sisäpuolella missä on yleensä enemmän kareja?

Tuo mitä kirjoitit kilpailun ajankohdasta pitää paikkansa. Matala meriveden lämpötila on mielestäni huomattavasti suurempi riskitekijä kuin etäisyys lähimpään rantaan.
Team Bra, Valentina FIN-916
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Post by Lauri »

Se Vesan kyselemä saariston ja avomeren välinen raja taitaa olla aika ongelmallinen veteen piirretty viiva, eikä edes samassa paikassa eri päivinä; Minusta siinä H:lla (tai muulla 3.lk katsastetulla) ns. avomerellä käymisessä on on oleellista että sieltä pääsee saariston suojaan järkevästi ennen kuin keli kehittyy pahaksi. Olettaisin, että sillä katsastusohjeiden viittauksella "suotuisiin olosuhteisiin" tarkoitetaan suunnilleen samaa.

Jos palataan alkuperäiseen ajatukseen extreme-kisasta, niin sellaisen voisi yhtä hyvin toteuttaa myös rannikon suuntaisesti, vaikkapa Kotkasta Turkuun ei pitäisi olla liian lyhyt matka? Toteutettuna rannikon suuntaisia väyliä pitkin pitäisi olla ihan sopivaa aluetta H:lle ja toisaalta samalla todellista extremeä pelkästään lyhyitä ratakisoja harrastaneille venekunnille ihan pelkästään pituutensakin puolesta? (en kai ole ihan väärässä siinä, että siellä on sellaisiakin porukoita jotka ovat enemmän tottuneita hotellimajoitukseen kuin veneessä asumiseen?)

Pakko sanoa, että en oikein ymmärrä mikä hinku sinne "avomerelle" oikein pitäisi olla. Minusta siellä ei ole kerrassaan mitään nähtävää eikä siellä saa mitään vaihtelua purjehdukseen.

Mitä tulee kuvitelmaan avomeri/saaristoalueiden turvallisuuseroista karikoiden kannalta, niin Suomen merialueet eivät noudata mitään sellaista yleistä kaavaa, että uloimpien saarten ulkopuolella olisi automaattisesti syvää. Erityisesti Saaristomeren ja Ahvenanmaan suunnalla on mailitolkulla matalikkoalueita eteläisimmän itä-lansisuuntaisen väylän eteläpuolella (eli mm. sen 9 metrin ns. jäänmurtajaväylän eteläpuolella). Toisaalta siellä on hyvin vähän kiintopisteitä, jotka helpottaisivat paikanmääritystä veneessä jossa ne luokkasäännöt kieltävät gepsit ja luotaimet... Se korjaamokäyntiin johtanut karilleajokin, josta olen jossakin toisessa keskustelussa kertonut tällä foorumilla, se tapahtui juuri tuollaisella näennäisesti aika avoimella alueella väylien eteläpuolella Ahvenanmaan vesialueilla.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

FIN931 wrote:Niin ajatukseni oli, että ajettas lauantaina matkakisa johonkin lähisaareen,
jossa vietettäisiin hauska ilta, yövyttäisiin ja sitten ajettas sunnuntaina lyhyitä ratakisoja. Mutta jos on olemassa riski, että kilpapurjehdus aiheuttaa traumoja niin ei ajatukseni taida oikein saada kannatusta..
Omalla osaltani en vielä tarkkaan tiedä kuinka paljon ensi kesänä kisoja kierretään. Todennäköisesti kuitenkin sen verran monta viikonloppua tulee oltua reissussa, että ajatus viikonlopun viettämisestä pelkästään yöpymällä H:ssa jossain lähisaaressa ei välttämättä innosta. Kokonaisuuteen tulisi sisältyä riitävästi kilpapurjehdusta, jotta se alkaisi kiinnostaisi.
No, pehmennetään nyt sen verran ettei ratakisoissa mitään vikaa ole kunhan koko tapahtumaa ei lähdetä pelkästään sen ympärille rakentamaan. "Näytösluonteisesti" kisaillessa seuraavan aamun porukkaa voi semmoseen lähteäkin ja sitten on eri juttu kuinka "nöyryytettyinä" siitä sitten kotiin jatkavat nyt kun kisaryhmän innostus on tätä luokkaa.. ;)

Eli jälleen, en halua olla mitään pois jyräämässä mutta kun oma kilpailuviettini rajoittuu toisaalle niin koitan pitää muunkin matkajengin ääntä kuuluvilla. Kokoontumisajot voisi kuitenkin olla vaihteeksi muutakin kun kisaleiri, kaikki muut pääkaupungin yhteistapahtumat kun on melko totisia ranking-kisoja ja niitä on paljon.

Mutta siis, pää-ääneni menee sen puolesta ettei Haraldin ehdottamaa tapahtumaa korvattaisi tässä ehdotetulla avomerikisalla. Avomerikisan voi toki järjestää erikseen kunhan ei nyt päällekkäin osu niinkun viime kokoontumisissa kävi.
306
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl »

Lauri wrote:Jos palataan alkuperäiseen ajatukseen extreme-kisasta, niin sellaisen voisi yhtä hyvin toteuttaa myös rannikon suuntaisesti, vaikkapa Kotkasta Turkuun ei pitäisi olla liian lyhyt matka?

Pakko sanoa, että en oikein ymmärrä mikä hinku sinne "avomerelle" oikein pitäisi olla.
Niin voihan sitä vetää 100 mailia vaikka Krunaa edestakaisin seilaamalla, mutta ei se kisasta kovin extremeä tee. Kun taas 100 mailia avomerikisailua keskellä ei-mitään alkaa kuulostamaan jo tälläiselle toimistohiirelle riittävän extremeltä.

Kyllähän tätä avomerikisailua pääsisi purjehtimaan sen minkä jaksaisi noissa olemassaolevissa tasoituskilpailuluokissa, mutta niiden kilpailuiden kehnot urheilulliset lähtökohdat ei jaksa itseäni kiinnostaa.

Varusteiltaan todella tasaväkisessä H-luokassa olisi mielenkiintoista mitellä avomeriolosuhteissa parhaista reittivalinnoista sekä kilpailijoiden fyysisestä kunnosta. Edelleenkin ajatus esimerkiksi 36 tunnin roikkumaremmihengailusta kuulostaa siltä, että voittajaksi ei selviytyisi vatsalihaksiltaan heikompikuntoisin miehistö. Mutta onhan avomerikisailussa todella suuri merkitys myös reittivalinnalla ja sääolosuhteiden lukemisella. Meneillään oleva VOR ja Telefonica Blackin Cochiniin saapuminen rantaa pitkin merituulessa on hyvä esimerkki siitä miten avomeriolosuhteissa reitin valinta on varmastikin yksi merkityksellisimmisistä tekijöistä menestyksen ja tappion välillä.

Päijännepurjehdus ja Emäsalo ovat kyllä tälläisestä kilpailemisesta hyviä esimerkkejä, mutta omalle kohdalleni kaikissa osallistumissani kisoissa keli on ollut valitettavan heikko. Kilpailuissa menestyminen on vaatinut lähinnä pitkää pinnaa kevyen kelin vuoksi (paitsi kerran Emäsalossa). Kaksi edellistä Päijännepurjehdustani olivat kuin 18 tuntia Doldrumeilla purjehtimista.

Mutta joo, ei H-veneestä taida olla avomerikilpailuihin osallistujaksi. Albin Express -luokassa nuo "turvakaukalovaatimukset" täyttyisivät ja veneitä on kohtuullisesti. Valitettavasti heilläkään ei taida olla luokkaliittonsa kalenterissa pidempää avomerikisaa. Melges 24 tai Platu olisivat avomerikisailuun mielenkiintoisia, mutta niitäkin on niin pirun vähän.

Taitaa kuitenkin olla niin, että tämän oman pitkänmatkan kilpapurjehduskaipuuni edelleenkin tulevina vuosina täyttää nuo edellämainitut Emäsalo ja Päijännepurjehdus. Toivottavasti saadaan tosiaan jompikumpi tai sitten se Pyytinkari ranking-kalenteriin, jotta osallistujia tulee viivalle ainakin 30+. PP:ssähän on kyllä ollut noin paljon osallistujia ilman ranking-statustakin, mutta ehkäpä ranking-status siinä kilpailussa aiheuttaisi sen, että taistelusta tulisi verisempää.
Team Bra, Valentina FIN-916
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

Vpl wrote:
Lauri wrote:Jos palataan alkuperäiseen ajatukseen extreme-kisasta, niin sellaisen voisi yhtä hyvin toteuttaa myös rannikon suuntaisesti, vaikkapa Kotkasta Turkuun ei pitäisi olla liian lyhyt matka?

Pakko sanoa, että en oikein ymmärrä mikä hinku sinne "avomerelle" oikein pitäisi olla.
Niin voihan sitä vetää 100 mailia vaikka Krunaa edestakaisin seilaamalla, mutta ei se kisasta kovin extremeä tee. Kun taas 100 mailia avomerikisailua keskellä ei-mitään alkaa kuulostamaan jo tälläiselle toimistohiirelle riittävän extremeltä.
Enemmän pitäisi saada cooperin testin konseptia käyttöön, itsensä kanssa verisesti taisteleminenhan on sitä hirveintä rääkkiä joka on aina käytettävissä. :)

Esimerkiksi:

Kesällä 2008 mentiin suunnilleen 18 tuntia ja hiukan yli 70M yhtä soittoa loppukirin yhteydessä. Lähtö Helsingistä ja maali Uudessakaupungissa oleva perhejuhla josta ei voinut myöhästyä. Tokavipa legi vaati toimia varustevaurioiden vuoksi (perämoottori paskana eikä siksi viittinyt mennä luonnonsatamiin) ja niin kippari päätti jatkaa päivää yöllä aikaeron tasoittamiseksi. Perillä sauna, fiilikset kohdillaan, isot juhlat ja hyvät tarjoilut.

Reittivalinnat oli enimmäkseen kohdillaan, tosin saaristo teki pari kertaa temput vaimentaen tuulta yllättävissä paikoissa, välillä mentiin kovaa kryssiä vastaiseen pitkiä halsseja tarkasti navigoiden turvallisilla vesillä pysytellen ja märkää oli. Työnjako oli yksiselitteinen, kippari vastasi merenkulullisista toimista lähes koko matkan kun taas miehistön muina jäseninä toiminut gasti-kokki ajoitti toimintonsa hyvin eikä väsymys päässyt vaivaamaan mielialaa vaikka matkaa oli tiukempiin skaboihin tullessa taitettu jo useampia päiviä tunnelmaa himmentävine turhine aikaa vievine varusteiden korjausyrityksineen.

Seuraavalla kaudella tarkoitus on parantaa erityisesti varusteita menneen kauden takaiskujen välttämiseksi. Lisäksi tarkoitus olisi parantaa aikaa huomattavasti, hieman alle 5vrk kun johtui myös joka-aamuisista huoltoyrityksistä ilman tarvittavia varaosia. Talvi treenataan merikortteihin tutustuen, sillä kilpailureitti on osittain muuttunut näillä näkymin vieden Helsingistä Rymättylään joka on tällä kertaa maalina ja juhlapaikkana. Kauden ollessa kuitenkin täydessä vauhdissa jatketaan viimeisen etapin jälkeen samantien korkeanpaikanleirillä saaristossa..


jne. Fliitti oli pieni mutta suoritukset ensiluokkaa! ;)
306
harald
Posts: 171
Joined: Wed 27.6.2007 21.52
Location: Drumsö
Contact:

Post by harald »

Extreme-purjehtijoille on tulossa double-handed kisa alle 24h, lähtö pe-illalla
helsingissä ja maali helsingissä. Tämä joskus kesäkuun keskivaiheilla,
pysykää langalla, kertokaa mielellään mikäli tällainen kiinnostaa. Tuo
kiinnostus on sikäli mielenkiintoinen sillä se ratkaisee ratavalinnan ja
samalla myös sitten katsastusluokkavaatimukset. Inputtia tarvitaan.
vtlilja
Posts: 17
Joined: Mon 14.5.2007 14.01
Location: Jyväskylä, JVS

Avomerikisoja H:lla

Post by vtlilja »

Päijänteellä järjestettiin 1986 alkaen n. 10 kertaa kisa nimeltä Päijänne ees-taas. Siinä lähtö oli yleensä perjantai-iltana ja pari kertaa lauantaina päivällä.
Pohjoisessa lähtö ja maali Säynätsalossa ja kääntöpoiju Pulkkilanharjulla
Karisalmen sillan edustalla, eteläpään kisailijoiden lähtö ja maali oli Kari-
salmen sillan luona ja käätöpiste Säynätsalossa, välillä poiju, välillä Kaakkosaari.
t. Vesa L.
Vesa T. Lilja
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl »

harald wrote:Inputtia tarvitaan.
Emäsalon 2008 H-luokan voittaja vetäsi kisan double handedinä. Me vetästiin 2007 Päijännepurjehdus lähes kokonaan double handedinä, kun yksi miehistönjäsen halusi ottaa lungisti ja nukkua erityisen pitkät yöunet. Kahdestaan kisaaminen on ihan mielenkiintoista. Olennaisin inputti omalta kohdaltani tätä double handed -tapahtumaa koskien on, että kilpailu pitää käydä ilman tasoituskertoimia ja kisaan pitää osallistua paljon veneitä. Niistä elementeistä syntyy mielenkiintoinen kisa.

Jos pystyisi sormia napsauttamalla saamaan parhaan mahdollisen double handed -kisan aikaan, niin silloin purjehdittaisiin juuri tuo Helsinki-Tallinna-Helsinki -reitti ja kisaveneenä olisi mini 6.50:set.
Team Bra, Valentina FIN-916
Hanu
Posts: 94
Joined: Tue 15.5.2007 21.16
Location: Tampere/TaPS
Contact:

Ranking

Post by Hanu »

Hei!

Mikään retkikisa ei voi olla H-ranking, koska se ei täytä ranking-sääntöjen vaatimuksia. Ja hyvä niin, on se niin pitkäveteistä hommaa, tuo matkakilpailu.
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Re: Ranking

Post by Vpl »

Hanu wrote:Mikään retkikisa ei voi olla H-ranking, koska se ei täytä ranking-sääntöjen vaatimuksia. Ja hyvä niin, on se niin pitkäveteistä hommaa, tuo matkakilpailu.
Mistäköhän kyseiset ranking-säännöt olisivat luettavissa?
Team Bra, Valentina FIN-916
Hanu
Posts: 94
Joined: Tue 15.5.2007 21.16
Location: Tampere/TaPS
Contact:

Rankingsäännöt

Post by Hanu »

Skannasin ne ja pistin PDF:nä tänne
http://www.kolumbus.fi/harri.nurmio/H_r ... aannot.pdf
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: Ranking

Post by Lauri »

Hanu wrote:Hei!

Mikään retkikisa ei voi olla H-ranking, koska se ei täytä ranking-sääntöjen vaatimuksia. Ja hyvä niin, on se niin pitkäveteistä hommaa, tuo matkakilpailu.
Huh huh. Luin ne skannaamasi säännöt läpi, vaikkei kisat yhtään ole minua kiinnostaneetkaan ja pelkät ranking-säännötkin olivat niin pitkäveteistä luettaa ettei se kiinnostus yhtään siitä lisääntynyt... Mutta minusta on silti aika mielenkiintoista ollut seurata sitä miten ihmiset on erilaisia ja silti on hyvin mahduttu samalle foorumille.

Mutta ihanko tosissaan H-veneliitto säätää noin yksityiskohtaisesti kaiken mahdollisen, ml. ranking-sääntöihin mukaan ujutettu sukupuoleen perustuva syrjintä? Vaikuttaa niin tiukkapipoiselta menolta, että lupaan jatkossakin pysyä poissa kaikista kisoista... hämmästyttävää.
Hanu
Posts: 94
Joined: Tue 15.5.2007 21.16
Location: Tampere/TaPS
Contact:

Rankingsäännöt

Post by Hanu »

En ole ihan varma, onko rankingsääntöjä uusittu viime aikoina. Nämä ovat kyllä uusimmat mitä olen nähnyt. Luokkasääntöjen mukaan nykyään saa miehiäkin olla neljä. MM-kisoissa miehistön paino ei kuitenkaan saa ylittää 300 kiloa. Sukupuolinen syrjintä lienee siis poistettu, koska rankingsääntöjen mukaan myös ranking-kisoissa noudatetaan luokkasääntöjä.

Unless otherwise specified in the notice of race there shall be at least two and not more than four persons on board. The crew shall consist of the same number of persons during an event of less than 7 consecutive days. In a World Championships the total weight of the crew in underwear shall be a maximum of 300 kg.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Ranking

Post by 306 »

Lauri wrote:
Hanu wrote:Hei!

Mikään retkikisa ei voi olla H-ranking, koska se ei täytä ranking-sääntöjen vaatimuksia. Ja hyvä niin, on se niin pitkäveteistä hommaa, tuo matkakilpailu.
Huh huh. Luin ne skannaamasi säännöt läpi, vaikkei kisat yhtään ole minua kiinnostaneetkaan ja pelkät ranking-säännötkin olivat niin pitkäveteistä luettaa ettei se kiinnostus yhtään siitä lisääntynyt... Mutta minusta on silti aika mielenkiintoista ollut seurata sitä miten ihmiset on erilaisia ja silti on hyvin mahduttu samalle foorumille.

Mutta ihanko tosissaan H-veneliitto säätää noin yksityiskohtaisesti kaiken mahdollisen, ml. ranking-sääntöihin mukaan ujutettu sukupuoleen perustuva syrjintä? Vaikuttaa niin tiukkapipoiselta menolta, että lupaan jatkossakin pysyä poissa kaikista kisoista... hämmästyttävää.
Noo, jotain pönötystähän näihin venehommiin aina uitetaan vaikkei veneet niin suuria olisikaan.. :)

Totta puhut että hienoa kun foorumi on tämmönen poikkitaiteellinen ihan vaan aiemman liiton foorumin sijaan vaikka keskusteluun osallistujathan ne nämäkin kemut aikaan saa.

Mutta mikään ei estä tekemästä Helsingin seudun H-ranking-kisaa niinkun huvittaa jos pisteitä saa Gåsgrundetilla käymisestä ja rintsikkaspinnuistakin. Valkkaatte vaan mukaan sopivan totiset jannut niin verinen kisa onnistuu ilman ranking-statustakin.. ;)
306
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Re: Rankingsäännöt

Post by Vpl »

Hanu wrote:Skannasin ne ja pistin PDF:nä tänne
http://www.kolumbus.fi/harri.nurmio/H_r ... aannot.pdf
Kiitos Harri. Tämä oli uutta tietoa minulle. Nämä voimassaolevat ranking-säännöt voi varmaankin lisätä hWikiin omaksi osioksi?

Kohdasta 7. käy ilmi, että voimassaolevan ranking-säännöstön mukaan kaikkien osakilpailuiden tulee olla vastatuuli-myötätuulityyppisiä. Täten matkakilpailut eivät siis voi olla osa virallista ranking-sarjaa.

Huomionarvoista kuitenkin on, että ranking-säännöstö kaivannee pientä tarkistuskierrosta. Tämä pelkästään jo sen vuoksi, että Hangon regatta on ollut säännön voimassaoloaikana virallinen ranking-sarjan osakilpailu ja Hangossahan ei purjehdita puhdasta vastatuuli-myötätuulirataa, vaan viimeisen kääntömerkin jälkeen on vielä siirtymäosuus Märaskärin edessä sijaitsevalle maalialueelle.
Team Bra, Valentina FIN-916
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Rankingsäännöt

Post by 306 »

Vpl wrote:
Hanu wrote:Skannasin ne ja pistin PDF:nä tänne
http://www.kolumbus.fi/harri.nurmio/H_r ... aannot.pdf
Kohdasta 7. käy ilmi, että voimassaolevan ranking-säännöstön mukaan kaikkien osakilpailuiden tulee olla vastatuuli-myötätuulityyppisiä. Täten matkakilpailut eivät siis voi olla osa virallista ranking-sarjaa.
Toki lenssillä vedettävä ranking-kisa olisi hiukka yksipuolinen muutenkin. Avomerikisaprojektia silmällä pitäen tuulisääntö on varmasti hölmöin matkapurjehdusten aikajännettä silmälläpitäen. Vielä suurempina ongelmina on kuitenkin kisan lähdön rajattu aika ja tässä tapauksessa se, että enskaudella järjestettävä kisa olisi pitänyt ilmoittaa liittoon jo syyskuussa että se ehtisi keikkakalenteriin. Huomaa myös kaikki järjestäjän vastuut jotka pykälää vaarallisemmassa kilpailussa alkavat kasvaa (mikä selittää avomerikisojen 2-luokan katsastuksen ettei nyt sentään kuka tahansa lähde onneaan onkimaan). Samoin kun ranking-kisan kustannukset järjestäjälle venenostoineen jne. eli kisaa pitäisi olla järjestämässä joku pursiseura tms. taho jolla on oma tilinumero.

Totta kuitenkin, että näin VORin aikaan mieleen tulee kysymys siitä, että ratakisojen mittelöt ovat melko rajoitettuja pitempijänteisiin kisoihin verrattuna. Samasta syystä tosin ranking-kisoihin vielä saa miehistöä mutta matkakisoihin valmistautuminen onkin eri juttu. Tässä varmasti Haraldin double-handed on ihan hyvä ajatus ettei homma kaadu muihin miehistön kiireisiin niin helposti. Samalla voi roikkumaremmit virittää pyykkinaruiksi, ei taideta VORissakaan juuri hengailua harrastaa muuta kun partavesimainoksia varten.. :D

Pahasti pelkään että avomerikisassa tulisi lähinnä aika pitkäksi mutta toki hommaa kannattaa kokeilla ensin ranking-rajoitusten ulkopuolella ja katsoa sitten onko kisassa matskuja isommaksi tapahtumaksi.
306
Petri
Posts: 70
Joined: Sun 10.2.2008 14.53

Post by Petri »

Vpl wrote: Olennaisin inputti omalta kohdaltani tätä double handed -tapahtumaa koskien on, että kilpailu pitää käydä ilman tasoituskertoimia ja kisaan pitää osallistua paljon veneitä. Niistä elementeistä syntyy mielenkiintoinen kisa.

Jos pystyisi sormia napsauttamalla saamaan parhaan mahdollisen double handed -kisan aikaan, niin silloin purjehdittaisiin juuri tuo Helsinki-Tallinna-Helsinki -reitti ja kisaveneenä olisi mini 6.50:set.
Emmätiedä, jos ko. DH-kisa tulee ja sinne pääsee kolmosluokassa ja käytössä ei olisi tasoituslukuja, niin veikkaisin kyllä että toi JS9000 tai Esse850 olisivat aika varmoja voittajia, ellei nyt ihan pläkää olisi koko kisaa, tai no, Esse luultavasti voittaisi silloin ja JS taas ottaisi turpiin rajusti. Ainakaan itse en ko. kisaan kyllä koskisi FE:llä jos ei mitään tasoituslukuja olisi käytössä, eihän se silloin eroaisi mitenkään jostain siirtopurjehduksesta kun käytännössä varmaa olisi että kaikki muut veneet katoaisivat horisonttiin jo ekan tunnin aikana ja viimeinen sija olisi varma. Korkeintaan tasoitusluvuista voisi päästä "eroon" hoitamalla lähdön tasoituslähtönä, mutta se taas syö kohtuuttomasti lautakunnan aikaa, jos veneitten nopeusluokat ovat tuolta lähempää LYS 1,4 tasolta ykkösen kieppeille.

Ja jos H-veneen mahikset tuntuvat hyviltä ilman tasoituskertoimia, niin kannattaa katsoa tämä pätkä kohtuukevyen kelin tiistiksistä ja miettiä millaiseksi ero muodostuisi 24 tunnin aikana.
http://www.youtube.com/watch?v=d0fNMk4ONmE
239
Posts: 300
Joined: Sun 11.3.2007 00.08

Re: Rankingsäännöt

Post by 239 »

Hanu wrote:Skannasin ne ja pistin PDF:nä tänne
http://www.kolumbus.fi/harri.nurmio/H_r ... aannot.pdf
"Miehistön pitää olla SPL:n tunnustaman pursiseuran jäseniä."

Tokihan vakimiehistö voisi liittyä johonkin seuraan, mutta satunnaisia tuuraajia kohtaan tuntuu aika isolta vaatimukselta. Miten tähän sääntöjen kohtaan on käytännössä suhtauduttu?
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl »

Petri wrote:Emmätiedä, jos ko. DH-kisa tulee ja sinne pääsee kolmosluokassa ja käytössä ei olisi tasoituslukuja, niin veikkaisin kyllä että toi JS9000 tai Esse850 olisivat aika varmoja voittajia, ellei nyt ihan pläkää olisi koko kisaa, tai no, Esse luultavasti voittaisi silloin ja JS taas ottaisi turpiin rajusti.
Tästä juuri on tasoitussäännöttömässä kilpailemisessa kyse. Nopein voittaa ja niin hyvä. Henkilökohtaisesti minua ei voisi vähempää kiinnostaa voitinko vai hävisinkö jollekin toisen tyyppiselle veneelle keinotekoisen tasoituskertoimen avulla vai en.
Team Bra, Valentina FIN-916
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Re: Ranking

Post by Vpl »

Lauri wrote:Mutta ihanko tosissaan H-veneliitto säätää noin yksityiskohtaisesti kaiken mahdollisen, ml. ranking-sääntöihin mukaan ujutettu sukupuoleen perustuva syrjintä? Vaikuttaa niin tiukkapipoiselta menolta, että lupaan jatkossakin pysyä poissa kaikista kisoista... hämmästyttävää.
Tässä tapauksessa sääntöjen uudelleen lukeminen auttanee. Vanhentunut naismiehistöjä koskeva sääntöhuojennus ei täyttäne syrjinnän tunnusmerkkejä.

Tiukkapipoisuudesta. Pah. Itse kokemani H-rankingosakilpailut ovat olleet viimeisen päälle joviaaleja tapahtumia. Suosittelen ehdottomasti lyöttäytymään sakkiin mukaan.

Erityisen bonuksen tuo sääntödokumentti saa tuosta ranking-pistelaskujärjestelmään sisällytetyn luonnollisen logaritmin käytöstä. :lol:
Team Bra, Valentina FIN-916
Hopeanuoli
Posts: 119
Joined: Mon 20.8.2007 22.21
Location: Helsinki
Contact:

Post by Hopeanuoli »

Petri wrote:
Ja jos H-veneen mahikset tuntuvat hyviltä ilman tasoituskertoimia, niin kannattaa katsoa tämä pätkä kohtuukevyen kelin tiistiksistä ja miettiä millaiseksi ero muodostuisi 24 tunnin aikana.
http://www.youtube.com/watch?v=d0fNMk4ONmE
Asian vierestä :chimp: : onko ison takaliikissä protestilippu? 47-48 s kohalla joku punainen siellä liehuu. Ei kai kolareita satu jos menee yksinään kärjessä? :ham:
Team Bra - Fin-916 Valentina
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

Petri wrote: Ja jos H-veneen mahikset tuntuvat hyviltä ilman tasoituskertoimia, niin kannattaa katsoa tämä pätkä kohtuukevyen kelin tiistiksistä ja miettiä millaiseksi ero muodostuisi 24 tunnin aikana.
http://www.youtube.com/watch?v=d0fNMk4ONmE
No se nyt oliskin pettymys jos toi ei pärjäis H-veneelle tuossa kelissä.. :D

Mites avomerikisat suhtautuu näihin uusiin avoperäisiin veneisiin? En muista onko uusin muoti AC:ssakin tätä luokkaa (joskin ne kisat on käytännössä rannassa joskin avoimilla vesillä), tosin siihen kisaan taitaa päteä omat sääntönsä.

Mulla alkoi virkaintoinen venekatsastaja mittailemaan varalaidan korkeutta, ts. paljonko matkaa vesilinjasta siihen pisteeseen jossa kaukalo hörppää vettä ja pääsin kun pääsinkin 3-luokkaan H:llani..

Tästä tulikin mieleen, että onko katsastussäännöissä jotain helpotuksia puhdasverisille kisaveneille? Venerekisteristähän ne saivat poikkeuksen.
306
FIN931
Posts: 352
Joined: Sat 17.3.2007 11.55
Location: HSK

Post by FIN931 »

Kyllä toi JS 9000 on tullut heikon tullen tiistiksissä meidän jälkeen maalin.
Ei vaikuttanut kovinkaan kummoiselta kryssillä
Petri
Posts: 70
Joined: Sun 10.2.2008 14.53

Post by Petri »

FIN931 wrote:Kyllä toi JS 9000 on tullut heikon tullen tiistiksissä meidän jälkeen maalin.
Ei vaikuttanut kovinkaan kummoiselta kryssillä
Se on tosi herkkä tuulelle, jos tuulee alle 4 m/s niin se ei oikein kulje mihinkään, mutta heti siitä ylöspäin vauhti nousee eksponentiaalisesti että jo 5-6 m/s kelissä lenssillä 10 solmua mene rikki. Mutta jos ei täysin pläkää ole, itse en lähtisi Hoolla tai FE:llä sitä vastaan DH-kisaan, kun ei sen ajamiseen tartte kuin max. 3 tyyppiä ja silloinkin yksi tyyppi vain pääosin sluibailee. Niin ja toki pitäisi osata purjehtiakin sillä, että se kulkisi.

Ja joo se lippu on Tiististen ison luokan tunnari. Mä en kyllä ymmärrä Vesan intoa mennä purjehtimaan kymmeniä tunteja varmana häviöstä :)
Post Reply