Ankkuroinnista

Keskustelua purjeiden trimmaamisesta ja veneen sekä purjeiden käsittelystä.

Moderator: Kristian

Post Reply
306
Posts: 1155
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Ankkuroinnista

Post by 306 » Mon 8.3.2010 20.34

Tämä taitaa mennä niihin juttuihin jotka kaikki oppii tavallaan. Omassa tavassani on pikkasen hiomisen varaa joten ajattelin kysäistä miten muut saman tekevät.

Eli lähinnä rantaan perästä ankkuroitaessa toimet menevät suunnilleen näin:

1) Kortista sopiva kohta rantaa jonne lähdetään suuntaamaan. Rannan ei saisi olla liian syvä mutta toisaalta sen verran jyrkkä että keula pääsee rantaan asti. Paikka pitäisi olla mahdollisimman suojainen tuulelta.

2) Ankkuri nostetaan peräboksista valmiiksi reunalle ja tarkistetaan että köysi on siististi laskemista varten. Kaverille keulaan annetaan riittävän pitkä köysi (yli 10m) ja se kiinnitetään knaapiin.

3) Vene ajetaan koneella paikkaan josta ajetaan suunnilleen kohtisuoraan rantaan.

4) Ankkuri pyritään pudottamaan ainakin 3xsyvyyden etäisyydelle rannasta. Esim. 3m syvässä vedessä veneen perästä ankkuriin pitäisi olla ainakin 9m matka rannassa ollessa tai kääntäen ankkuria laskiessa keulasta rantaan pitäisi olla ainakin 9m. Arviointiin on hyvä käyttää veneen mittaa (8m). Syvyyttä voi tarkistaa myös kaiulla mikäli semmoinen löytyy.

5) Vene ajetaan koneella suunnilleen ankkurin pudotuspaikalle hitaalla vauhdilla ja vaihdetaan vapaalle.

6) Ankkuri lasketaan ja annetaan köyden juosta.

7) Vene ajetaan hitaasti koneella rantaan. Keulassa oleva kaveri antaa luotaustietoja mitä pystyy vedestä näkemään ja hyppää aikanaan rantaan ja kiertää köyden sopivan kiinnityksen ympäri.

8 ) Ankkuriköyttä nykäistään ja varmistetaan että ankkuri on tarttunut. Muuten ei kai auta kun ottaa uusiksi.

9) Ankkuriköysi ja keulaköysi tiukataan siten, että vene on riittävän rannassa muttei pääse kolisemaan.

---edit---
10) Lisätään toinenkin keulaköysi siten, että keula pysyy rannan suuntaisesti kutakuinkin paikallaan.
(Jos joku tässä yhteydessä osaa kertoa hyvät ohjeet kalliokiilojen käyttöön niin semmoisiakin voi tarvita)
---edit---

Kysymykseni koskee erityisesti kohtaa 6) eli miten laskea ankkuri niin, ettei sen kettinki kolise laitaan ja raavi sitä? Johannes taisi toisaalla sanoa laskevansa ankkurin ketjuineen veteen jo hyvissä ajoin ja antaa sen roikkua köyden varassa esim. vinssistä kunnes on aika laskea ankkuri pohjaan. Kokeilin semmoistakin vaan edelleen kettinki oli ongelmana ja tulin pohtineeksi jonkinmoisen suojuksen kehittämistä. Oma runko on gelcoatia mutta etenkin maalatuissa rungoissa tuollaiseen ongelmaan varmasti on kiinnitetty huomiota?

Sitten vapaaseen veteen ankkuroinnista. Kokeilin tuota vasta hiljakkoin ja pidin kovasti mutta pari asiaa jäi vaivaamaan. Toimin suunnilleen näin:

A) Kartasta hyvä, tuulilta suojainen paikka, syvyyttä mielellään 3-10m että ankkuriköyden pituus voidaan pitää kohtuullisena (vene pyörii tyynessä syvyys x min.3m säteellä.

B) Ajetaan vene pudotuskohtaan ja lasketaan ankkuri

C)Juoksutetaan köyttä ja peruutetaan koneella myötätuuleen kunnes kiristyvä köysi on alle 30 asteen kulmassa veden pintaan nähden (tai enemmän)

D) Laitetaan köysi kiinni knaapiin

E) Peruutetaan koneella voimakkaammin ankkurin kiinnityksen tarkistamiseksi

F) Nautitaan naapurittomasta yöpaikasta jossa ei fendarit narise. Laitetaan gps:ään ankkurihälytys päälle sen verran isolla säteellä, että veneen heiluminen tyynessä ei aiheuta turhaa hälytystä.

Itse operaatio meni ihan hyvin noinkin, mutta aamulla tuulen hiukka voimistuessa (alle 5m/s kuitenkin) vene alkoi kieppua puolelta toiselle, ei nyt varsinaisesti häiritsevästi mutta huomattavasti. Onko tuohon joku vaaraton niksi? Luin, että perästä voi päästää pitkää köyttä joka hidastaisi heilumista mutta aina on mahdollista, että joku ajaa potkurillaan moiseen köyteen joten mielellään toimisi ilman. Toinen vinkki taisi olla laittaa ankkuriköyteen lyhyempi köysi jolla ankkuriköysi vedetään hiukan veden laidalle niin, että veneen keula pysyy jatkuvasti samalla puolella tuulta ehkäisten kiermurtelua. Ja sitten on tietty kahden ankkurin käyttö mutta se taitaa olla hiukka yliampuvaa...?
Last edited by 306 on Tue 15.6.2010 15.40, edited 1 time in total.
306

Erkka
Ylläpitäjä
Posts: 550
Joined: Sat 10.3.2007 03.01
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Re: Ankkuroinnista

Post by Erkka » Mon 8.3.2010 21.26

306 wrote: Kysymykseni koskee erityisesti kohtaa 6) eli miten laskea ankkuri niin, ettei sen kettinki kolise laitaan ja raavi sitä? Johannes taisi toisaalla sanoa laskevansa ankkurin ketjuineen veteen jo hyvissä ajoin ja antaa sen roikkua köyden varassa esim. vinssistä kunnes on aika laskea ankkuri pohjaan.
Meillä ei kyllä ole kettinkiä, mutta eikö ankkuria saa roikotettua sen verran laidan yli että kettinki ei raavi kylkeä? Meillä keulagasti menee keulaan vasta kun ranta on lähellä, siihen asti perässä toinen voi ohjata ja toinen laskea ankkuria molemmin käsin. Jos on vieraampi ranta, niin usein ajetaan ensin harjoituslähestyminen ilman ankkurin laskua, jotta varmistuu että ranta on tarpeeksi syvä.

306 wrote: Sitten vapaaseen veteen ankkuroinnista. Kokeilin tuota vasta hiljakkoin ja pidin kovasti mutta pari asiaa jäi vaivaamaan.

...aamulla tuulen hiukka voimistuessa (alle 5m/s kuitenkin) vene alkoi kieppua puolelta toiselle, ei nyt varsinaisesti häiritsevästi mutta huomattavasti. Onko tuohon joku vaaraton niksi? Luin, että perästä voi päästää pitkää köyttä joka hidastaisi heilumista mutta aina on mahdollista, että joku ajaa potkurillaan moiseen köyteen joten mielellään toimisi ilman. Toinen vinkki taisi olla laittaa ankkuriköyteen lyhyempi köysi jolla ankkuriköysi vedetään hiukan veden laidalle niin, että veneen keula pysyy jatkuvasti samalla puolella tuulta ehkäisten kiermurtelua. Ja sitten on tietty kahden ankkurin käyttö mutta se taitaa olla hiukka yliampuvaa...?
Me ollaan aina oltu ankkurissa niin suojaisessa paikassa että kieppuminen ei ole häirinnyt, mutta koitas laittaa googleen hakusanaksi "Anchor Riding Sail". Tuossa olisi ainakin helppo harjoitus jos haluaa harjoitella purjeiden ompelemista...
Erkka
erkka (at) h-vene piste net

Lauri
Posts: 697
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: Ankkuroinnista

Post by Lauri » Mon 8.3.2010 22.38

306 wrote: 4) Ankkuri pyritään pudottamaan ainakin 3xsyvyyden etäisyydelle rannasta. Esim. 3m syvässä vedessä veneen perästä ankkuriin pitäisi olla ainakin 9m matka rannassa ollessa tai kääntäen ankkuria laskiessa keulasta rantaan pitäisi olla ainakin 9m. Arviointiin on hyvä käyttää veneen mittaa (8m). Syvyyttä voi tarkistaa myös kaiulla mikäli semmoinen löytyy.
3 x syvyys pätee ketjun kanssa. Köydelle se on vähän alakanttiin. Useimmiten sanotaan, että köyttä pitäisi olla 5 x syvyys, pahoissa paikoissa enemmänkin. Ja ennemmin lasketaan se ankkuri aikaisemmin kuin turhan tarkkaan arvioiden, ankkuriköyttä on aika vaikea laittaa liikaa, ainakaan silloin kun keula tulee rantaan.

Toinen juttu on tuo tyylikysymys; ensisijaisesti ankkuri lasketaan, eli käsillä autetaan se ketju laidan yli luistattamatta sitä. Silloin se laitakin säästyy kolhuilta. Köyden päästän juoksemaan vapaasti vasta sitten kun ankkuri on pohjassa. Erilaisissa pudotustyyleissä olisi sekin riski, että ketju tai köysi saattaa kiertyä ankkuriin ja silloinhan ei pitoa synny.
5) Vene ajetaan koneella suunnilleen ankkurin pudotuspaikalle hitaalla vauhdilla ja vaihdetaan vapaalle.

6) Ankkuri lasketaan ja annetaan köyden juosta.

7) Vene ajetaan hitaasti koneella rantaan.
Lasken ankkurin hyvissä ajoin reunan yli niin etteivät ankkurin omat ulokkeet kolhi venettä. Eli n. 1/2 tai 1m pinnan alle.

Kun ankkuri on valmiiksi vedessä, niin ei tarvitse pelailla vaihteiden kanssa. Kone on koko ajan minimikierroksilla ja vaihde eteenpäin. Ankkuria aletaan laskea sitten kun ollaan sopivalla paikalla, kaksi käsin auttaen ketjua laidan yli veteen.
8 ) Ankkuriköyttä nykäistään ja varmistetaan että ankkuri on tarttunut. Muuten ei kai auta kun ottaa uusiksi.
Tässäkin lienee useita tyylejä, nykäystä parempana pidän tasaista ja voimakasta vetoa jota jatketaan jonkin aikaa. Pohjasta riippuen vaste voi olla yllättäväkin, esim. joskus on kovanpuoleinen savipohja tuntunut ensin oiken pitävältä, mutta sitten murtunut niin ettei ankkuri ole enää ottanutkaan uudestaan. Bonuksena tulee sitten ylös ankkurillinen savea, jota ei saa oikein mitenkään muuten pois kuin nostamalla koko laitteen ylös ja kaapimalla...seuraavaksi sitten pestään kansi.

Meillä on yleensä ollut operaatiossa mukana pesuvati, jossa säilytetään se ketju silloin kun se on kannella. Jos ankkuri on kovin mutainen ylös tullessaan, eikä puhdistu itsestään kun sitä laahataan vedessä lähdettäessä, niin on myös kivempi nostaa se siihen vatiin ketjun päälle kuin suoraan kannelle. Tai mutaamaan perälokeroa.

L96
Posts: 37
Joined: Tue 2.6.2015 10.47

Re: Ankkuroinnista

Post by L96 » Thu 12.11.2015 04.38

Tarkoitus olisi päivittää ankkuri malliin "bruce" Biltemasta. Olen katsellut 10kg brucea ja siihen yhdistettyä 35m ankkuriliinaa (murtoraja 2000 kg). Osaisitteko viisaammat hieman autella asiassa?

Olisiko ankkurin ja ankkuriliinan väliin hyvä hankkia pätkä ketjua kuten olen ymmärtänyt? Jos ko. lafkan myymistä ketjusta jonkin valitsee niin mikä se noista mahtaisi olla ettei jää siitä kiinni? Tuossa katselin noiden ketjujen maks. kuormia ja hieman ymmyrkäiseksi meni mieleni sen myötä kun eivät oikein sano mitään. Tulisiko ketjun maksimikuorma olla sama kuin liinan murtoraja 2000 kg?

306
Posts: 1155
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Ankkuroinnista

Post by 306 » Thu 12.11.2015 14.20

L96 wrote:Tarkoitus olisi päivittää ankkuri malliin "bruce" Biltemasta. Olen katsellut 10kg brucea ja siihen yhdistettyä 35m ankkuriliinaa (murtoraja 2000 kg). Osaisitteko viisaammat hieman autella asiassa?

Olisiko ankkurin ja ankkuriliinan väliin hyvä hankkia pätkä ketjua kuten olen ymmärtänyt? Jos ko. lafkan myymistä ketjusta jonkin valitsee niin mikä se noista mahtaisi olla ettei jää siitä kiinni? Tuossa katselin noiden ketjujen maks. kuormia ja hieman ymmyrkäiseksi meni mieleni sen myötä kun eivät oikein sano mitään. Tulisiko ketjun maksimikuorma olla sama kuin liinan murtoraja 2000 kg?
Mulla on 50m köyttä, joka riittää pikaisesti laskettuna 15m syvään ankkurointiin hyvällä kelillä. Siitä viimeiset 5m kettinkiä, jonka tilalle voisin suositella myös tarkoitusta varten kehitettyä lyijyköyttä (ei tule kylkiin klommoja nostaessa). Suositella siis, jos joku osaa kertoa toimiiko se. Kettinki ainakin on inhottava nostettava ja naarmuja tulee.

Aiheesta on kerätty artikkeli, jossa mm. ankkurin painosta asiaa.
306

L96
Posts: 37
Joined: Tue 2.6.2015 10.47

Re: Ankkuroinnista

Post by L96 » Thu 12.11.2015 20.25

Hmm, no jopas. Empäs ajatellut noita painoköysi/lyijyköysi vaihtoehtoja. Toki tuollaiselle tulee sitten postituskuluja painonsa puolesta kun sitä joutuu muualta tilailemaan. Eipä sillä oletettavasti ole merkitystä onko tuollaisen liinan jatkona kettinkiä vai painoköyttä?

Lauri
Posts: 697
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: Ankkuroinnista

Post by Lauri » Fri 13.11.2015 00.46

10kg bruce on jo iso H:n ankkuriksi. Minulla on muistaakseni 7,5kg bruce, sekin riittää kyllä. Ketjulla on suurempi merkitys kuin useimmiten ymmärretään, eli mielummin vähän kevyempi ankkuri + ketjua joista tulee sitten sopiva yhteispaino. Lyijyköysistä ei minulla ole kokemusta.

SamF
Posts: 12
Joined: Mon 18.4.2011 13.52

Re: Ankkuroinnista

Post by SamF » Fri 13.11.2015 11.13

Komppaan edellistä. Minullakin on 7,5kg Bruce(kopio) ja 2m ketjua jonka paksuutta/painoa/lenkkiä en just nyt muista. Köyttä on 50m. Ankkuri ei VIELÄ ole päästänyt kertaakaan. Mutta mielessä on käynyt että jos settiä lähtisi muuttamaan niin laittaisin enemmän ketjua, siitäkin huolimatta että se painaa/kolisee/likaa/naarmuttaa. Se kumminkin suo ankkurille oikean asennon pohjassa ja tuo mukavaa "pehmeyttä" luonnonsamaan.

306
Posts: 1155
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Ankkuroinnista

Post by 306 » Fri 13.11.2015 11.32

SamF wrote:Komppaan edellistä. Minullakin on 7,5kg Bruce(kopio) ja 2m ketjua jonka paksuutta/painoa/lenkkiä en just nyt muista. Köyttä on 50m. Ankkuri ei VIELÄ ole päästänyt kertaakaan. Mutta mielessä on käynyt että jos settiä lähtisi muuttamaan niin laittaisin enemmän ketjua, siitäkin huolimatta että se painaa/kolisee/likaa/naarmuttaa. Se kumminkin suo ankkurille oikean asennon pohjassa ja tuo mukavaa "pehmeyttä" luonnonsamaan.
Laurin mainitsema ajatus siitä, että ketjun voi katsoa ankkurin painoksi on varmaan oikeaan suuntaan.
Huomioitavaa ankkurointiartikkelissa on myös se, että joustamatonta liinaa pitäisi käyttää joustavaa köyttä pitemmälti samassa tilanteessa. Ketju/lyijyköysi tuo lisää tätä joustoa, se kun nousee ja laskee pohjasta nykäyksissä. Täällä Suolen lahjomatonta keskustelua aiheesta.

Huom. tein korjauksia artikkeliin. Laskuopin mukaan 60% 12kg:sta onkin siis se 7,2kg eli nuo teidän Brucet näyttäisivät olevan oikeaa kokoa.
306

Veke
Posts: 43
Joined: Thu 4.9.2014 12.14
Location: Lahti

Re: Ankkuroinnista

Post by Veke » Mon 16.11.2015 09.09

Hei voisiko vaikka 306 tehdä ankkurikyselyn ?Kun näkyy olevan taitoa tehdä. Tyyliin mallit, paino, onko ketjua jne.Tosin kilpavehkeissä ei varmaan ole mutta saisi tällä varmaan kivasti tietoa kerättyä.
FIN-97 ÄÄNI

306
Posts: 1155
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Ankkuroinnista

Post by 306 » Tue 17.11.2015 00.09

Veke wrote:Hei voisiko vaikka 306 ...
Siellä se äänestysmasiina on tyrkyllä kun aloittaa uuden keskustelunaiheen. Eikun kokeilemaan.

(Jos muuttaa jotain äänestettävää seikkaa myöhemmin, laskurit nollautuu. Siksipä harmittikin, kun perämoottorikyselystä jäi yleinen Mariner pois kun usea tyyppi oli jo äänensä antanut.. :( )

Omasta puolestani voin ankkureitani mainostaa siten, että veneessä on sekä Danforth- että Bruce-tyyppiset ankkurit. Danforth on raskaampi (en tosin ole punninnut ja painomerkintä puuttuu) eikä ole vielä pulaan jättänyt kun ollaan parkkeerattu lähinnä nenä kiinni rantaan ja suojaisiin lahtiin vapaasti. Brucea ei ole tullut käytettyä, kun se on edellisen omistajan toimesta tehty vara-ankkuriksi ilman tuota aiemmin mainittua ketjua tms.

Laituriparlamentin mukaan Danforth kestää vain suoraa vetoa hyvin, Bruce taas nappaa kiinni vaikka vedon suunta muuttuisikin.

Minkä riskiluokituksen muuten antaisitte, jos laittaisi pitkän ankkuriköyden ja kettingin päähän ison, kiinni lukittavan karbiinihaan? Näin ankkurin vaihto olisi sujuvampaa.
306

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest