Page 1 of 1

Ison reivaus

Posted: Sat 5.9.2015 18.03
by larry
Terve!

Miten teillä on veneissänne isopurjeen reivaaminen hoidettu ja millasilla tuulilla alatte miettimään purjeen pienentämistä? Meillä on puomin takaosassa kiinteä ploki, josta saa reiviköyden ohjattua reivireiän kautta puomin etuosan knaapille. Edessä omatekoisen oloinen ''reivikoukku'', eli metallinen koukku halssikulman kiinnityssakelin vieressä, jonka läpi reivilenkki vain pujotetaan ja nostin kiristetää. Onko muilla samanlaista reivilenkkiä?

Veneenä FIN-696 -82 vuoden botnia.

Re: Ison reivaus

Posted: Sun 6.9.2015 00.01
by Velimies
Suurin piirtein tuollainen on meillä, jos kuvauksen oikein hahmotin.

Reiviköysi on siis paalusolmulla kiinni veneen peränpuoleisessa reivireiässä. Sieltä se menee puomin peräpäässä olevan plokin kautta suoraan puomin maston puoleisessa päässä olevaan knaapiin, ei purjeen koontireikien kautta. Puomin kiinnityshelan tienoilla on ne pässinsarvityyppiset koukut - ihan tehdastekoiset, otaksun - joista jompaan kumpaan etummainen reivireikä pujotetaan.

Koontireikien kautta vedän kumiköydet, niillähän on vain siistimisfunktio.

Reivailen aika aikaisessa vaiheessa, jossain 8 m/s keskituulessa on mukavampi ajella reivatulla, kun ei tarvitse puuskia päästää läpi tai nostella kurssia. Valitsee vain suuntansa ja ajelee. Jos se kulkee kuutta - seitsemää solmua reivatulla, niin sehän piisaa mukavasti.

Varmaan tuoreemmilla purjeilla ja kunnolla toimivalla hekillä voisi reivailla myöhemminkin. Tai voi nytkin, mukavuuden halu vaan tapaa voittaa. Nopeasti sen paketin purkaa, jos tuuli hiipuu tai jos alkaa pitkästyttää.

Re: Ison reivaus

Posted: Sun 6.9.2015 10.05
by Erkka
Meillä on isopurjeessa reivireiät (2 reiviä). Puomin takapäässä ei ole mitään ylimääräisiä heloja. Reiviköysi paalusolmulla ensin puomin ympäri (meillä on "lentävä alaliikki"), siitä reivireiän läpi ja sitten solmitaan kireälle kiinni alaliikin kiristysvaijerin päässä olevaan sakkeliin (joka on siis myös kiinni purjeen kulmassa. Edessä ei ole reivikoukkuja, vain köysi reivireiästä ja solmitaan puomin ympäri.

Tuolla tavalla purjeen saa reivattua satamassa lähtiessä, mutta ei oikein merellä. Kun alaliikin säädön jättää löysälle ennen kuin reiviköyden kiristää, niin sitten reivatun purjeen alaliikin kireyttä pystyy hiukan säätämäänkin. Ja kun reiviköyden toinen pää on kiinni puomissa "löysällä lenkillä", niin reiviköyden kiristäminen vetää purjeen kulman oikein sekä kiinni puomiin että mahdollisimman kireälle taakse.

Mutta: Meidän perheessä ei reiviä ole kyllä käytetty ensimmäisen kahden harjoitteluvuoden jälkeen. Meidän perheen kokemuksen mukaan h-veneellä purjehtiminen on kivaa silloin kun kaikki purjeet on ylhäällä. Jos keli ei tuota salli, niin sitten ei mennä. Takastaagi ja kikitalja on tärkeät, ja niillä ollaan mukavasti pärjätty.

Itse sanoisin että reivaaminen kannattaa kokeilla, ja myös pelkällä fokalla tai isolla ajaminen. Mutta h-vene ilman kaikkia purjeita on kuin auto ilman kaikkia pyöriä:)

Myötätuuleen tuulta ei ole koskaan liikaa (ei me yli 15 m/s tuulen lähdetä), ja yli 10 m/s vastaiseen jää lähtemättä jos on aallokkoa. Mutta en tunnista mitään olosuhteita, jossa h-vene muuttuisi jotenkin mukavammaksi reivattuna.

Re: Ison reivaus

Posted: Sun 6.9.2015 10.38
by L464
Hei.

Itse olen kyllä huomannut, että kun tuuli alkaa olla lähemmäs kymmentä, reivatuin purjein pääsee pääsääntöisesti paremmin eteenpäin kuin täysillä. Varmaan joku oikein pätevä kilpapurjehtija menee heittämällä ohitse, mutta useimmat ovat lähinnä länässä.

Lisäksi veneessä oleilu, varsinkin jos turisteja mukana, on mukavampaa.

H on siinä mielessä kätevä, että verrokkiveneitä on yleensä näköpiirissä :D

Joskus on menty pelkällä reivatulla isolla, ja ihan hyviä nopeuksia niinkin syntyy, kun tarpeeksi tuulee. Tähän settiin voi vielä lisätä vanhan Flipperin muutamaneliöisen fokan, niin ei tunnu pinnassa painetta.

Re: Ison reivaus

Posted: Sun 6.9.2015 12.28
by Velimies
Erkka wrote: Myötätuuleen tuulta ei ole koskaan liikaa (ei me yli 15 m/s tuulen lähdetä), ja yli 10 m/s vastaiseen jää lähtemättä jos on aallokkoa. Mutta en tunnista mitään olosuhteita, jossa h-vene muuttuisi jotenkin mukavammaksi reivattuna.
Varmaankin tuon myötätuuliväitteen voisi allekirjoittaakin. Luovissa reivattu iso on kyllä erinomaisen miellyttävä, kun vene pysyy helposti käsissä ja kulkee kuin juna.

Re: Ison reivaus

Posted: Sun 6.9.2015 14.06
by L464
Pitää ruveta aina reippaalla tuulella tähyilemään Nuottaniemestä Suomenojan suuntaan, jos 555 alkaa uhkaavasti saavuttaa 464:ää... 8)

Re: Ison reivaus

Posted: Sun 13.9.2015 09.49
by Velimies
Ei eilen näkynyt... :D

... mutta meidän reivipaketti näyttää tältä:

Image

Image

Mietiskelin kyllä pitäisikö puomin päässä olevan pylpyrän olla vähän edempänä, mutta toimii se noinkin. Täytynee kokeilla myös sellaista versiota, että reivinartsa alkaisikin puomista ja kiertäisi reivireiästä pylpyrälle. Saisi ehkä jaluskulman hieman alemmaksi vähemmällä vaivalla.

Re: Ison reivaus

Posted: Fri 29.6.2018 11.49
by Velimies
No eipä tullut hötkyiltyä tämänkään kanssa, mutta nyt reiviköytemme alkaa paalusolmulla puomilta, josta se kiertää takimmaisen reivireijän kautta puomin päässä olevalle pylpyrälle (ja sieltä kuten aiemmissa viesteissä kuvasin).

Noin se lienee tarkoitettukin: paketti on kevyempi kiristää ja veto kohdistuu skuuttikulmaan eli parempaan suuntaan.

Keskituuli Harmajalla oli eilen 10-12 m/s, puuskat 13-14 m/s, ja meno oli mittauspisteen liepeillä mukavaa ja ripeää.