Yksinpurjehdus H-veneellä

Keskustelua purjeiden trimmaamisesta ja veneen sekä purjeiden käsittelystä.

Moderator: Kristian

Post Reply
anjolain
Posts: 3
Joined: Sun 18.3.2007 19.41
Location: Turku

Yksinpurjehdus H-veneellä

Post by anjolain » Sun 18.3.2007 20.10

Terve!
Olen ensi kesäksi hankkimassa H-venettä ja uskon että jonkin verran sillä tulee purjehdittua myös yksin. Purjehduskokemusta minulle on kohtuullisesti kertynyt, mutta ei kipparina eikä varsinkaan yksin. Etukäteen ajatellen kuvittelisin rantautumisen perämoottorilla olevan se vaikein osuus. Millaista tekniikka te yksinpurjehtijat rantautuessa käytätte, kun pitää säätää perämoottoria, hoitaa poijuhaka ja samalla ottaa keulasta vastaan?

Muitakin vinkkejä yksinpurjehdukseen otetaan myös mielellään vastaan. Fokan alasvedin, pinnapilotti ja elämänlanka keulasta perään olisi tarkoitus asentaa veneeseen ensimmäiseksi.

Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl » Sun 18.3.2007 21.52

Ei paljoakaan henk. koht. kokemusta yksin rantautumisesta, mutta vierestä seuranneena muutaman vinkin voin antaa.

- jos kotisataman laituripaikka on poijulla, niin rantautumista helpottava niksi on kiinnittää poijusta laituriin löysä köysi -> vene pysyy suunnassa helposti ja pystyt vetämään veneen hitaasti lähelle laituria.

- perämoottorin käyttö kannattaa hoitaa peräkannella istuen. pinnan lukitseminen keskiasentoon kannattaa tehdä vartavasten tehdyllä kiristysplokisarjalla.

Erkka
Ylläpitäjä
Posts: 551
Joined: Sat 10.3.2007 03.01
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Post by Erkka » Mon 19.3.2007 22.00

Ja isopurje kannattaa tietysti olla kiinni mastourassa ratsastajilla.
Erkka
erkka (at) h-vene piste net

Klas
Posts: 86
Joined: Thu 15.3.2007 11.48
Location: Espoo

Post by Klas » Mon 19.3.2007 22.07

Olisiko kenelläkään jakaa kokemuksia toimivasta fokan alasvedinsysteemistä? Toisaalta onko sellainen tarpeellinen jos on pinnapilotti, eikä pelkää keulakannelle menoa.


___/)/)___(\_(\___
Klas

239
Posts: 297
Joined: Sun 11.3.2007 00.08

Post by 239 » Wed 21.3.2007 01.00

Vpl:n vinkki poijun ja laiturin väliin kiinnitettävästä köydestä on hyvä; riittää kun pääset poijulle, minkä jälkeen voit rauhassa vetää veneen laiturin lähelle. Vielä kun tulee köyden tuulenpuolelle, ei tuuli pääse painamaan venettä sivulle.

Itse en tosin tuollaista ole kokeillut, vaan silloin kun vielä oli poijupaikka, oli peräköyteeni merkitty sopiva rantautumispituus. Käytännössä tämä pituus on sellainen, että keulan ollessa laiturin lähellä on peräköydessä kevyt veto niin, että voi rauhassa kiinnitellä keulaköydet pelkäämättä että keula kolisee laituriin tai tuuli kääntää veneen poikittain. Rantautuminen tapahtuu siis niin, että lähestytään laituria pienellä nopeudella ja peräköysi napsautetaan poijuun veneen lipuessa sen ohi. Tämän jälkeen kävellään keulaan, mistä onnistuneen nopeuden arvioinnin tuloksena astutaan laiturille keulaköydet kädessä, tai sitten huonomman arvioinnin tuloksena pysäytetään vene jalkavoimin ja vasta sitten astutaan laiturille. Nykyään veneeni on (kävely)aisapaikalla, joten yksin rantautuminen ei vaadi mitään erityisvalmisteluja.

Minulla oli perämoottorissa pari kesää kaukohallintalaite, joka helpotti moottorin käyttöä huomattavasti. Jos hallintalaitetta ei ole, kannattanee unohtaa moottorin käyttö rantautumisen viimemetreillä. Kun nopeuden säätää ajoissa riittävän alhaiseksi, voi pysäyttämisen hoitaa lihasvoimalla ihan niinkuin purjeilla rantautuessakin. Eihän se jalalla pysäyttäminen tyylikkäältä näytä, mutta eipä näytä (tai varsinkaan kuulosta) pienellä perämoottorilla päristelykään.

Jos ei pelkää keulakannelle menoa, niin fokan alasvetimelle en näe tarvetta oli pinnapilotti tai ei. H-veneen fokka tulee kannelle yhdellä nykäisyllä, joten kannella käynti jää niin pikaiseksi, ettei vene ehdi juuri suuntaansa muuttamaan.

Yksinpurjehtijan kannalta paras paikka vinsseille olisi istumakaukalon laidalla. Minulla on (toistaiseksi) vinssit vain katolla, mikä vähän hankaloittaa yksinpurjehdusta. Vastakäännökset toki onnistuvat skuutista kiskomalla, mutta kovemmassa kelissä vedossa olevan fokan kiristäminen on hankalampaa, kun vinssille ei tahdo yltää.

Viimekesänä hankin pinnapilotin, ja sitä kokeiluani rupesi harmittamaan, etten ollut aiemmin hommannut. Etenkin spinnupurjehdus helpottuu valtavasti pilotin kanssa. Ilmankin onnistuu ainakin kevyessä kelissä, mutta homma menee välillä sellaiseksi ryntäilyksi, että sitä jättää spinnun mieluummin pussiinsa. Muutenkin pilotin antama vapaus niin yksin kuin kaksin purjehtiessa on varmasti sen pinnapilotin hinnan arvoinen.

Joka tapauksessa yksinpurjehdus H-veneellä onnistuu varsin helposti. Tekemisiään joutuu vain suunnittelemaan vähän tarkemmin, kun on vain kaksi kättä ja nekin ikävän lähellä toisiaan.

anjolain
Posts: 3
Joined: Sun 18.3.2007 19.41
Location: Turku

Post by anjolain » Sun 25.3.2007 23.51

Kiitos vastauksista. Nuo köysijutut olivat hyviä vinkkejä. Uskon että eniten vaikeutta tuottavat vieras- ja luonnonsatamat. No paikoissa joissa on muita veneitä saa varmasti tarvittaessa apuakin, mutta miten esim. luonnonsatamissa - jos olet keulassa valmiina jalkaojossa, ankkuri jää kiinnittämättä ja perä lähtee ajelehtimaan. Jos pistät perää kiinni, niin keula lähtee karkuun.

Olen myös ajatellut perämoottorin kaukohallintalaitetta, mutta onko sellaisia ostettavissa valmiina purjeveneisiin, vai onko ne aina enemmän tai vähemmän virityksiä. Toisaalta kuvittelisi, että jos rantautuessa vene kääntyy paremmin moottoria kääntämällä, niin se ei hyödytä jos kaasu on avotilassa.

239
Posts: 297
Joined: Sun 11.3.2007 00.08

Post by 239 » Mon 26.3.2007 10.20

Luonnonsatamat ovat pahoja yksinpurjehtijalle. Omat yksinpurjehdukseni ovat alkaneet kotisatamasta ja päättyneet samaan paikkaan, joten ei ole tarvinnut temppuilla yksin kallioilla. Veneen turvallisuuden kannalta fiksuinta lienee, että jätät veneen keula-ankkurin varaan ja menet maihin jollalla (lue rantalelukumiveneellä).

En tiedä, mutta luulisin, että purjeveneisiin tarkoitetuissa perämoottoreissa olisi valmiina mahdollisuus kaukohallintalaitteeseen? Meillä oli ihan oma purkkaviritys 5-heppasessa Yamahassa. Voin yrittää etsiä kuvan.

Hallintalaite on rantautuessa todella kätevä. Yleensähän rantaudutaan keula edellä, joten mitään tiukkoja käännöksiä ei rantautuessa tarvita. Kaukohallintalaitteen kanssa rantautuminen käy siis ihan samoin kuin sisäkoneellisella veneellä. Tuo aiemmin mainittu moottorilla ohjaaminen perustuu lähinnä siihen, että jos joudut käyttämään kaasua moottorista, et ylety pinnaan, eli on helpompaa että pinna on lukittuna ja hoidat koko ohjauksen moottorilla.

Itse luovuin hallintalaitteesta vaihtaessani 30-kiloisen moottorin 13-kiloiseen "käsilaukkumalliin". Uutta moottoria ei ole tarkoitus pitää koko ajan paikoillaan, joten hallintalaite ei tule kysymykseen.


EDIT:

Kuvia löytyi. Vaihdekaapeli tulee vivulle takaa, koska vivun ja peräpeilin välissä ei olisi tilaa tarpeeksi. Ratkaisu mahdollistaa samalla moottorin pitkän liikematkan käyttöasennosta peräkannelle. Kaasulle laitoin polkupyörän vaihdevaijerin, kun en jaksanut rakennella kiinnikkeitä kunnon kaapelille. Hyvin se toimi noinkin.

Image

Image

Erkka
Ylläpitäjä
Posts: 551
Joined: Sat 10.3.2007 03.01
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Post by Erkka » Tue 27.3.2007 18.16

239 wrote:Kaukohallintalaitteen kanssa rantautuminen käy siis ihan samoin kuin sisäkoneellisella veneellä. Tuo aiemmin mainittu moottorilla ohjaaminen perustuu lähinnä siihen, että jos joudut käyttämään kaasua moottorista, et ylety pinnaan, eli on helpompaa että pinna on lukittuna ja hoidat koko ohjauksen moottorilla.
En suinkaan kiistä kaukohallintalaitteen etuja, mutta...

Tähän pitää kommentoida omia kokemuksiani, kun ajoin hoota ensimmäisiä kertoja laituriin. Aiemmin minulla oli kyllä paljon kokemuksia isommista purjeveneistä akselivedolla, ja toisaalta moottoriveneistä niin akselivedolla kuin perämoottorillakin. H-vene perämoottorilla käyttäytyy kuitenkin oleellisesti toisin kuin mikään muu venetyyppi:

H-veneessä (tai missä tahansa perämoottorillisessa purjeveneessä) potkuri on peräsimen takana, joka aiheuttaa sen että vene ei vedon ollessa eteenpäin käänny mihinkään ennen kuin veneellä on myös vauhtia eteenpäin (silloin kun moottori pidetään suorassa). Sisämoottorinen vene sen sijaan kääntyy hyvin aina kun veto on eteenpäin, riippumatta siitä mihin suuntaan ja kuinka lujaa vene liikkuu, koska peräsin on potkurivirrassa. Eli perämoottorilla varustettua purjevenettä ei voi ajaa samoilla rutiineilla kuin sisämoottorivenettä, vaikka perämoottorissa olisikin kaukohallintalaitteet. Ja tämä kannattaa kelata ajatuksissaan läpi ennen tiukempaa laituriinajoharjoitusta :D

Tuohon yksinpurjehtijan rantautumisongelmaan tuli mieleen yksi mahdollinen ratkaisu, jota en ole koskaan nähnyt käytettävän saati itse kokeillut ;)
Eli perä ankkuriin - keula rantaan -tilanteessa laitetaankin peräköysi kulkemaan esim. spinnun skuuttiplokin tai peräknaapissa olevan lyhyen köysilenkin läpi. Köysivyyhti otetaan mukaan keulaan ja mahdollisesti maihin asti. Kun peräköyden pitää kireänä, ei perä pääse karkaamaan sivulle, ja peräköyden voi sitoa keulaknaapiin kiinni kun ollaan tarpeeksi lähellä rantaa. Tai vaihtoehtoisesti rantaan voi hypätä mukanaan sekä perä- että keulaköysi, jolloin perä ei taaskaan karkaa sivulle, mutta vene on työntämällä pidettävä irti kalliosta. Kokeilkaapa joku tai naurakaa idea matalaksi tässä palstalla. Jotain se on kuitenkin mietittävä ennen kuin vesille taas pääsee.
Erkka
erkka (at) h-vene piste net

239
Posts: 297
Joined: Sun 11.3.2007 00.08

Post by 239 » Tue 27.3.2007 20.07

Erkka wrote: H-veneessä (tai missä tahansa perämoottorillisessa purjeveneessä) potkuri on peräsimen takana, joka aiheuttaa sen että vene ei vedon ollessa eteenpäin käänny mihinkään ennen kuin veneellä on myös vauhtia eteenpäin (silloin kun moottori pidetään suorassa).
Tämä on erittäin hyvä huomio, mutta tällähän ei ole merkitystä tyypillisessä rantautumistilanteessa. Silloin veneellä on vauhtia, eikä moottorissa ole vetoa ainakaan eteenpäin. Vertauksella sisäkoneelliseen veneeseen tarkoitin sitä, että veneen voi ohjata laituriin ja jarruttaa moottorilla peräkannella hyppimättä. Laiturista pois peruuttaessa/ peruuttamisen jälkeen joutuu moottoria useinkin kääntämään, jotta saa keulan oikeaan suuntaan, koska vene ei käänny ennen kuin sillä on vauhtia.

Erkka
Ylläpitäjä
Posts: 551
Joined: Sat 10.3.2007 03.01
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Post by Erkka » Tue 27.3.2007 21.47

239 wrote:
Erkka wrote: H-veneessä (tai missä tahansa perämoottorillisessa purjeveneessä) potkuri on peräsimen takana, joka aiheuttaa sen että vene ei vedon ollessa eteenpäin käänny mihinkään ennen kuin veneellä on myös vauhtia eteenpäin (silloin kun moottori pidetään suorassa).
Tämä on erittäin hyvä huomio, mutta tällähän ei ole merkitystä tyypillisessä rantautumistilanteessa. Silloin veneellä on vauhtia, eikä moottorissa ole vetoa ainakaan eteenpäin. Vertauksella sisäkoneelliseen veneeseen tarkoitin sitä, että veneen voi ohjata laituriin ja jarruttaa moottorilla peräkannella hyppimättä. Laiturista pois peruuttaessa/ peruuttamisen jälkeen joutuu moottoria useinkin kääntämään, jotta saa keulan oikeaan suuntaan, koska vene ei käänny ennen kuin sillä on vauhtia.
Juu, ainakin meillä varmaan 98% rantautumisista hoituu ilman että moottoria kääntelee mihinkään, mutta pois lähtiessä kääntelylle on usein tarvetta. Toisinpäin kääntäen, ne 2% rantautumisista, joissa moottoria ryhtyy kääntelemään, menevätkin yleensä enemmän tai vähemmän sähläämisen puolelle.

Toisaalta sopivissa olosuhteissa purjeilla rantautuminen on ainakin minun mielestäni vielä vaivattomampaa kuin moottorilla, kun ei tarvi lainkaan vääntelehtiä peräkannella ja laskea moottoria/kaivaa bensaletkua/käynnistää/kiroilla/kuunnella pärinää...

edit: ja en siis tarkoittanut että yksinpurjehtijan kannattaa välttämättä rantautua purjeilla
Erkka
erkka (at) h-vene piste net

ismo
Posts: 19
Joined: Thu 12.4.2007 10.20

yksinpä hyvinkin

Post by ismo » Thu 12.4.2007 10.33

mutta entä jos unohtaisi kaikki kikat ja opettelisi vaan purjehtimaan yksin.jäisi pois monta mielestäni turhaa työvaihetta ja viritystä.moottorinkin voi sammuttaa kymmeniä metrejä ennen laituria ei sitä tarvita laituriin asti.ohjaus on peräsimellä tarkkaa ja sillä voi jopa vähän jarrutella kun kääntelee sitä poikittain.kaikissa manövereissa avainasia on riittävä ennakointi.kyllä nämä äkkiä oppii eikä ole sen vaivalloisempaa.toimii muuten muillakin veneillä.

306
Posts: 1156
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 » Tue 8.4.2008 10.33

Fin761 wrote: Kannattaa myös painaa mieleen kumpikätinen potkuri on. Eli eteen, taakse, eteen, taakse, eteen, taakse (Ei, emme ole makuhuoneessa) vekslaamalla saa veneen pyörimään lähestulkoon paikallaan. Tyynellä kelillä on paras kokeilla käsittelyä.
Ajattelin kirjotella seikkaperäisemmin Erkan mainitsemasta potkurivirrasta peräsimeen ja siitä miten H-veneen perämoottorista voi ottaa hyötyä irti ilman kaukohallintaakin. Tässä on siis kysymys ohjaamisesta itse moottoria kääntämällä eikä sama onnistu veneen peräsimestä ohjaamalla.
Tämä on siten varmasti itsestäänselvää useimmille mutta aloittelijoille varmaan hyödyllistä lukea ja kokeilla:

H-veneen suht lyhyt köli mahdollistaa melkoisen pienen kääntösäteen. Yleesä kätevään kieputteluun tähtäävillä moottorialuksillakin kuten satamahinaajilla on pyöreä "kylpyankkapohja" tämän saman saavuttamiseksi. Eli koskapa veneessä ei ole suunnassa pitävää pitkää linjaa (kuten esim. folkkarin tai hai-veneen pitkä köli) pyörähtää se helposti paikallaan oikealla moottorin käsittelyllä. Varsinkin laiturista peruuttaessa tämä on näppärää.

Tätä tehdessä on hyvä saada veneen peräsin lukittua paikalleen yllätysten välttämiseksi mutta itse useimmiten annan sen "lerpattaa" vapaana ainakin hyvissä olosuhteissa.

Eli peruuttaessa aja ulos laiturin välistä (riittävästi ellet ole kokeillut tätä ennen). Veneelle annetaan melko hidas vauhti ja kun tilaa ympärillä on riittävästi, käännetään koneesta (jolloin potkurin virta alkaa osoittaa perästä sivulle ja köli toimii käännöksen akselina) niin että vene alkaa kääntyä.

Sitten vaihde (tai vaihtoehtoisesti eteen-vapaa-vaihteinen moottori käännetään ympäri) käännetään eteen ja moottori käännetään päinvastaiseen suuntaan. Nyt potkua voi laittaa enemmänkin kunnes vauhti hidastuu. Vene alkaa kääntyä jälleen potkurivirran mukaan mutta pysyy paikallaan koska potkurivirta vielä hidastaa veneen peruuttavaa liikettä.

Mikäli käännös ei vielä ollut riittävä, voi saman peruuttamis-eteenpäin ajon toistaa kuitenkin muistaen, että kysymys on mahdollisimman hitaista nopeuksista ja itse käännös tapahtuu potkurivirran, ei vauhdin voimasta potkurin välillä imien, välillä puskien vettä aina samaan suuntaan kölin määrittämän akselin ympäri.

Olkoonkin, että täyteen lastattu H tuskin ylittää kahden tonnin painoa on sillä silti melkoinen liikemäärä kun se vauhtiin pääsee ja karkaa kyllä käsistä kun tilaa on vähän.
306

306
Posts: 1156
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 » Tue 8.4.2008 11.53

Fin761 wrote: Aika harvoin näkee hobareita perä edellä laiturissa, itse ainakin pidän ko. asetelmasta enemmän. Vaikka perä ei olekaan keskierooppalaisen avoin, ei se kovin suljetultakaan tunnu, kulku on helppoa eikä edes perämoottori tuota ongelmia. Ensin vene kiinni, kone ylös ja vähän lähemmäs.
No kamppeiden lastaaminen on varmasti simppelimpää kun kädestä-käteen-ja-keulaluukusta-alas-periaate. :) Itse en ole tuota vielä kokeillut kun olen ollut huolissani keinuuko vene niin, että moottori pääsee kolhiintumaan laituriin. Turha huoli varmaan koska laiturilla korkeutta vedestä on semmosta luokkaa 40cm.

Pitää kuitenkin varmaan kokeilla veneen kääntelyä laiturissa kun tuli ostettua semmosta pakkelia eri kohtiin runkoa jonka käsittelylämpötila on 17C eikä taida malttaa venettä kuivilla siihen asti pitää.

Toi naru poijusta laituriin varmaan pitää myös ottaa kokeiluun vaikkakin toistaiseksi olen vähempi yksin purjehtinut kun ei oo ollu purjeessa ratsastajia ym.
306

Korra737
Posts: 15
Joined: Tue 12.6.2007 14.09
Location: Helsinki/Nauvo

Post by Korra737 » Mon 5.5.2008 20.32

Heissan, Itseäni kiinnostaisi kuulla lisää mielipiteitä/kokemuksia h-veneellä peruttelusta. Laituriin ajo vielä tuntuu kohtuu helpolta kun liikkuu hitaasti, mutta tuo peruttelu on hankalaa ja ahtaat/sokkeloiset satamat pelottavat. Itse ohjaan venettä peruuttaessa pinnasta, mutta isäni mielestä on parempi ohjata moottorista. Kumpi on suositeltavampi vaihtoehto ja onko vinkkejä laitureista pois peruutteluun.

306
Posts: 1156
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 » Mon 5.5.2008 20.46

Korra737 wrote:Heissan, Itseäni kiinnostaisi kuulla lisää mielipiteitä/kokemuksia h-veneellä peruttelusta. Laituriin ajo vielä tuntuu kohtuu helpolta kun liikkuu hitaasti, mutta tuo peruttelu on hankalaa ja ahtaat/sokkeloiset satamat pelottavat. Itse ohjaan venettä peruuttaessa pinnasta, mutta isäni mielestä on parempi ohjata moottorista. Kumpi on suositeltavampi vaihtoehto ja onko vinkkejä laitureista pois peruutteluun.
Pinnasta kääntäen on tehokkaampi mutta kömpelömpi eli hankalampi oikaistava jos suunta menee vikaan. Jos peräsintä ei saa jotenkin sidottua tai lukittua keskelle pyrkii se kääntymään ääriasenntoon toiseen suuntaan ja se tulee ottaa huomioon moottorilla peruutellessa. Oma koneeni on vaihteiltaan e-v-t joten peruuttelen ja ohjailen mieluiten sillä peräsimen asennon huomioon ottaen.

Jos koneessa on vaan eteen ja vapaa niin voi olla että alkaa olla jo kätevämpi kääntää peräsimestä.
306

239
Posts: 297
Joined: Sun 11.3.2007 00.08

Post by 239 » Mon 5.5.2008 21.56

Mulla on vaihteet eteen-vapaa. Laiturista lähden yleensä pelkällä moottorilla ohjaten (mikäli lähden moottorilla), pinna lukittuna keskiasentoon. Ohjaus vaihtuu pinnalle vasta, kun ollaan jo hyvää vauhtia menossa eteenpäin. Moottorilla ohjaamisessa on se hyvä puoli, että vene kääntyy vaikka paikoillaan eikä tarvitse kurotella sekä moottoriin että pinnaan.

Lauri
Posts: 710
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Post by Lauri » Mon 5.5.2008 22.29

Yleensä moottoria ei tarvita ollenkaan laiturista lähdettäessä, ellei kyseessä ole erityisen hankala aisapaikka. Kun perä on poijussa, niin vedetään poikuköydestä vauhtia riittävästa, ohjataan pinnasta ja laitetaan kone suoraan työntämään sitten kun ollaan päästy ulos. Tai nostetaan purjeet, jos tuuli on sopivasti. H:ssa on kivaa juuri se, että tällaiset manööverit onnistuvat helposti lihasvoimin useimmissa olosuhteissa.

Korra737
Posts: 15
Joined: Tue 12.6.2007 14.09
Location: Helsinki/Nauvo

Post by Korra737 » Mon 5.5.2008 22.37

Valitettavasti itselle ilmeisesti on osunut kohdalle juuri noita aisapaikkoja ja vähän liian lähellä olevia poijuja, joista ei voi riittävästi vauhtia vetää joten olen joutunut moottorin kanssa säheltämään.

306
Posts: 1156
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 » Tue 6.5.2008 00.51

Korra737 wrote:Valitettavasti itselle ilmeisesti on osunut kohdalle juuri noita aisapaikkoja ja vähän liian lähellä olevia poijuja, joista ei voi riittävästi vauhtia vetää joten olen joutunut moottorin kanssa säheltämään.
Totta kyllä että mieluummin ainakin alkuun olis useampi käsipari apuna kun että ihan yksinpurjehdusta harrastelis. Moottorinkin kans pärjää mutta maltti on valttia, vauhtiin kun päästään niin paikat hajoo näyttävämmin.. :)

...sama pätee etenkin takasin laituriin ajeluun!
306

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest