Roope Heikkilän esitys + keskustelut 25.10.2007
Posted: Sun 28.10.2007 11.20
Alla on muistiinpanojani Roope Heikkilän 25.10.2007 Blue Peterissä pitämästä esityksestä ja yleisön kommenteista. En varmasti ole kirjannut ylös kaikkea, mitä Roope sanoi, ja jonkun asian olen varmasti kirjannut väärinkin. Kiitoksia kuitenkin Roopelle erinomaisesta esityksestä ja muille keskustelusta ja kommenteista.
SAALINGEISTA:
Rikin tehokas trimmaus edellyttää, että saalingit ovat tukevat. Roope kehui erityisesti "nykyiaikaista" saalinkien kiinnitystapaa, jossa saalingit kiinnittyvät maston läpi kulkevaan taivutettuun kiinnityskappaleeseen.
Vanhoissa veneissä olevat juurestaan nivelöidyt saalingit kannattaa Roopen mukaan ehdottomasti vähintään lukita kiinteään kulmaan poraamalla saalingiin juureen toinen reikä toista pulttia varten. Hyvä saalinkien pituus on 70-80cm. Saalinkien oikea kulma on tärkeää. Etäisyys saalinkien päät yhdistävältä suoralta mastoputken takareunaan tulisi olla 13-16 cm. Saalingit voi näppärä kaveri hyvin tehdä itsekin, ja Roope tosiaan suositteli heiluvien/hentojen saalinkien vaihtamista tukeviin.
Kuva "nykyaikaisista" saalingeista löytyy esim tuolta:
http://www.segelservicekausen.de/Rigg/r ... ngarme.jpg
MASTON ASENNOSTA::
Maston pystytyksessä perusasia on tietysti se, että masto on sivusuunnassa suora. Tämän voi parhaiten mitata ison fallilla maston huipusta veneen laidoille vanttiruuvin juureen. Oikea maston takanoja vaikuttaa merkittävästi vauhtiin kryssillä. Roopen suositus oli, että etustaagista mittaamalla oikea mitta on 137-141cm. Mittaa voi muuttaa kelin mukaan, mutta yleismittana suositus oli 138 cm.
Jotkut mittaavat takanojan vetämällä ison fallin päässä mittanauhan toppiin ja mittaamalla etäisyyden kannen ja rungon saumakohtaan veneen perässä.
Ylävantit eivät saa tehdä sivusta katsottuna mutkaa saalinkien kohdalla.
Roopen mukaan alavantit kannattaa yleensä laittaa takimmaisiin rustirautoihin. Maston tyveä/"pohjaa" tulee tarvittaessa viilata takareunastaan, jotta masto nojaa koko pohjallaan mastonjalkaan eikä vain takakulmastaan. Uudemmissa veneissä käytetään mastonjalkana, jossa masto makaa muovisen levyn päällä. Levyyn painautuu mastoprofiilin muotoinen ura, jolloin viilaamista yms ei tarvita. Tuo uusi mastonjalka ei toki sovellu kaikille vanhoille mastoille sellaisenaan.
Kuva uudesta mastonjalasta (oikea yläkulma):
http://www.segelservicekausen.de/Rigg/r ... stfuss.jpg
VANTTIEN KIREYDESTÄ:
Vanttien kireys vaikuttaa oleellisesti veneen vauhtiin ja nousukulmaan. Kevyellä kelillä oleellista on että etustaagi on riittävän löysä ja masto suora (ei taivutettu taaksepäin). Kovemmassa kelissä etustaagin pitää pysyä riittävän kireällä (ts. etustaagi ei saa notkua liikaa). Maston pitää taipua jotta isopurjetta saa latistettua, mutta toisaalta takastaagin kiristämisen pitää myös kiristää etustaagia eikä pelkästään taivuttaa mastoa. Ihan kevyessä kelissä etustaagia saa löysättyä kiinnittämällä spinnun fallin etustaagin juureen/keulaknaapiin ja kiristämällä fallia vinssillä.
Vanhat konkarit kertoivat säätävänsä vanttien kireyttä usein myös lähtöjen välillä, joten asialla koetaan olevan merkitystä.
Roope on käyttänyt vanttien kireyden mittaamiseen "Elvarin kalavaakaa", jonka asteikolla kireydet
ovat suurusluokkaa:
3m/s: ylävantit 3kg, alavantit 1kg
7m/s: ylävantit 6kg, alavantit 5kg
12m/s: ylävantit 8kg, alavantit 8kg
Kevyellä kelillä alavantit ovat käytännössä aivan löysät.
Kanteen voi piirtää tussilla nuolet rustirautojen viereen, jotta on helpompi muistaa kumpaan suuntaan vantit kiristyvät ja löystyvät. Vanttiruuvin kierroksina mitattuna ero kevyen ja kovan kelin trimmissä ylävanteissa on noin 12 kierrosta eli 24mm. Kovan kelin trimmissä veneen kyljet saattavat mennä hiukan lommolle, mutta se ei ole vaarallista.
(Tätä ei puhuttu siellä, mutta kuka ottaisi projektiksi tehdä ja myydä (tai ainakin keksiä piirrustukset) halpoja kalavaaka-vanttimittareita, ja vieläpä verrata niiden näyttämä esim Loosin mittariin. Jos oikein ymmärrän niin tarvikkeet ovat 50cm pätkä alumiinilistaa, kaksi vaijeripyörää/kehrää, kaksi pulttia ja mutteria sekä tavallinen jousitoiminen kalavaaka. Olis kai muillakin veneluokilla käyttöä tuollaisella.)
FOKAN SKUUTTAUKSESTA:
Fokan skuuttipisteen "peruspaikka" on 282cm mitattuna etustaagista skuuttiplokin juureen. Fokan skuuttauksessa Roope seuraa lähinnä fokan yläosan takareunan lankaa. Normaalisti skuutataan niin kireälle että lanka juuri ja juuri lentää. Roopella on kyllä merkit myös saalingeissa, mutta niitä ei tuijoteta kovin aktiivisesti? Sekä isopurjeen että fokan etuliikki pidetään aina "yllättävän" löysällä. Vaakasuuntaiset rypyt isopurjeessa eivät haittaa, ja fokan etuliikki saa tehdä ratsastajien välillä pienen kaaren.
ISON SKUUTTAUKSESTA:
Roope ei pidä isopurjeen halssikulmaa kiinnitettynä puomiin, vaan kulma on vain sidottu köysilenkillä maston ympäri. Ison falli on kiinni lukossa maston huipussa, gunninghamilla säädetään etuliikin kireyttä.
Isopurjeen skuuttauksen perussääntönä on, että muut takareunan langat ovat suorina, mutta ylin käy välillä purjeen takana.
Kevyessä kelissä levankin on 10 cm yläpuolella, keskituulissa keskellä ja reippaammassa kelissä 10 cm alapuolella.
Vielä kovemman kelin ajamisessa eri veneissä on erilaisia tapoja, jotkut laskevat levankia vielä alemmas, toiset nostavat levangin ylös ja päästävät skuuttia. Takastaagi on kovassa kelissä kuitenkin aina todella kireällä, ja pinnassa ei tulisi olla painetta juuri lainkaan.
Kovassa kelissä fokan skuuttipistettä siirretään taaksepäin, jotta fokassa olisi twistiä ja se päästää ylhäältä tarpeeksi.
Roope ei käytä kikitaljaa muuta kuin myötäisessä. Kryssillä ehkä löysät pois mutta ei muuta. Jotkut käyttävät kikitaljaa maston alaosan taivuttamiseen ja ison alaosan latistamiseen.
Jos kikin on kryssillä kiristänyt kireälle, se pitää löysätä kun lähdetään myötäiseen jotta masto/puomi ei katkea. Roopen trimmeissä puomiliikki on useimmiten kiristettynä mittamerkkiin.
KRYSSIVAUHDIN HARJOITTELUSTA:
Ehdottamasti paras tapa kryssivauhdin harjoitteluun on ajaa kaksi venettä rinnakkain, noin 1,5 veneen mitan päässä toisistaan. Oleellista harjoittelussa on se, että vain hitaampi muuttaa trimmejään, kunnes vauhtiero tasoittuu.
MIEHISTÖN TYÖNJAOSTA:
Miehistön työnjako kryssillä on melko yksinkertaista, ja siinä on monta toimivaa vaihtoehtoa. Roopen veneessä ei fokkaa skuutata ristiin suoritusvarmuuden vuoksi. Monissa veneissä skuutataan ristiin.
Kovassa/puuskaisessa tuulessa voi veneissä olla erilaisia tapoja ajaa. Keskigasti voi säätää esim takastaagia tai levankia puuskien mukaan, keskigasti voi jopa seurata pinnapainetta fokan langoista: kun tuulenpuolen langat nousevat pystyyn, johtuu se liiasta pinnapaineesta.
SPINNUN NOSTOSTA:
Spinnun nostossa keulagasti heittää purjeen rohkeasti ison puomin alta ulospäin ja keskigasti vetään fallin toppiin. Alapuolen skuutti on valmiiksi kiinni knaapissa kuitenkin vielä "liian löysällä". Spinnuköysissä kuten muissakin säädöissä kannattaa ehdottomasti merkitä köysiin esim tussilla trimmien perussäädöt. Pinnamies vetää spinnun tuulenpuolen kulman puomiin kiinni. Oleellista on, että spinnu heitetään ulos veneestä tai vähintäänkin nostetaan ruffin katolta. Suoraan pussista kajuutasta nostaminen aiheuttaa helposti ongelmia. 20-30 cm maston etupuolelle kiinnitetty alagaija auttaa joissakin veneissä spinnun puomia pysymään
edessä noston aikana. Kaikki eivät käytä alagaijaa lainkaan (Roope käyttää "varmuuden vuoksi").
SPINNUN SKUUTTAUKSESTA:
Tiukalla slöörillä spinnupuomin nostaminen latistaa purjetta eikä suinkaan lisää pussia (toisin kuin monissa IMS-spinnuissa?).
Kovan kelin lenssillä spinnu skuutataan kireälle, puomi vedetään normaalia taaemmas ja spinnun skuutin barberi on kiinni jotta vene ei lähtisi heijaamaan puolelta toiselle. Spinnun barberin paikka on viime vuosina muuttunut taaksepäin?
SPINNUN JIIPPAAMISESTA:
Keulagasti seisoo maston vieressä kasvot eteenpäin toisella puolella kuin missä spinnupuomi on. Keulagasti ottaa vapaan skuutin käteensä, irroittaa toisella kädellä spinnupuomin mastolta, kiinnittää skuutin puomin päähän, irroittaa vanhan skuutin puomin päästä ja työntää puomin etuviistoon paikalleen ja kiinnittää mastolle. Pinnamies jiippaa ison vasta kun spinnupuomi on paikallaan mastolla.
SPINNUN LASKUSTA:
Ratakisoissa spinnu lasketaan yleensä tuulen puolelta, saaristokisoissa laskupuolen määrää seuraavan spinnunnoston puoli. Kummallakin laskutavalla pinnamiehen tulisi ajaa mahdollisimman alas laskun
aikana. Alapuolelta laskettaessa purjetta vedettäessä veneeseen pitää ensin vetää sisään pystyliikki. Jos kovassa kelissä purjetta repii sisään alaliikistä/keskeltä purjetta voi purje revetä. Tuulen puolelta laskettaessa keulagasti ottaa ensin puomin pois ja laittaa paikalleen ison puomin kylkeen. Spinnun tulee pysyä vedossa hetken ilman puomiakin. Säännöt toki kieltävät spinnun ajamisen pidempään ilman puomia. Myös lenssillä spinnun kulman tulee sääntöjen mukaan olla kiinni spinnupuomissa.
SAALINGEISTA:
Rikin tehokas trimmaus edellyttää, että saalingit ovat tukevat. Roope kehui erityisesti "nykyiaikaista" saalinkien kiinnitystapaa, jossa saalingit kiinnittyvät maston läpi kulkevaan taivutettuun kiinnityskappaleeseen.
Vanhoissa veneissä olevat juurestaan nivelöidyt saalingit kannattaa Roopen mukaan ehdottomasti vähintään lukita kiinteään kulmaan poraamalla saalingiin juureen toinen reikä toista pulttia varten. Hyvä saalinkien pituus on 70-80cm. Saalinkien oikea kulma on tärkeää. Etäisyys saalinkien päät yhdistävältä suoralta mastoputken takareunaan tulisi olla 13-16 cm. Saalingit voi näppärä kaveri hyvin tehdä itsekin, ja Roope tosiaan suositteli heiluvien/hentojen saalinkien vaihtamista tukeviin.
Kuva "nykyaikaisista" saalingeista löytyy esim tuolta:
http://www.segelservicekausen.de/Rigg/r ... ngarme.jpg
MASTON ASENNOSTA::
Maston pystytyksessä perusasia on tietysti se, että masto on sivusuunnassa suora. Tämän voi parhaiten mitata ison fallilla maston huipusta veneen laidoille vanttiruuvin juureen. Oikea maston takanoja vaikuttaa merkittävästi vauhtiin kryssillä. Roopen suositus oli, että etustaagista mittaamalla oikea mitta on 137-141cm. Mittaa voi muuttaa kelin mukaan, mutta yleismittana suositus oli 138 cm.
Jotkut mittaavat takanojan vetämällä ison fallin päässä mittanauhan toppiin ja mittaamalla etäisyyden kannen ja rungon saumakohtaan veneen perässä.
Ylävantit eivät saa tehdä sivusta katsottuna mutkaa saalinkien kohdalla.
Roopen mukaan alavantit kannattaa yleensä laittaa takimmaisiin rustirautoihin. Maston tyveä/"pohjaa" tulee tarvittaessa viilata takareunastaan, jotta masto nojaa koko pohjallaan mastonjalkaan eikä vain takakulmastaan. Uudemmissa veneissä käytetään mastonjalkana, jossa masto makaa muovisen levyn päällä. Levyyn painautuu mastoprofiilin muotoinen ura, jolloin viilaamista yms ei tarvita. Tuo uusi mastonjalka ei toki sovellu kaikille vanhoille mastoille sellaisenaan.
Kuva uudesta mastonjalasta (oikea yläkulma):
http://www.segelservicekausen.de/Rigg/r ... stfuss.jpg
VANTTIEN KIREYDESTÄ:
Vanttien kireys vaikuttaa oleellisesti veneen vauhtiin ja nousukulmaan. Kevyellä kelillä oleellista on että etustaagi on riittävän löysä ja masto suora (ei taivutettu taaksepäin). Kovemmassa kelissä etustaagin pitää pysyä riittävän kireällä (ts. etustaagi ei saa notkua liikaa). Maston pitää taipua jotta isopurjetta saa latistettua, mutta toisaalta takastaagin kiristämisen pitää myös kiristää etustaagia eikä pelkästään taivuttaa mastoa. Ihan kevyessä kelissä etustaagia saa löysättyä kiinnittämällä spinnun fallin etustaagin juureen/keulaknaapiin ja kiristämällä fallia vinssillä.
Vanhat konkarit kertoivat säätävänsä vanttien kireyttä usein myös lähtöjen välillä, joten asialla koetaan olevan merkitystä.
Roope on käyttänyt vanttien kireyden mittaamiseen "Elvarin kalavaakaa", jonka asteikolla kireydet
ovat suurusluokkaa:
3m/s: ylävantit 3kg, alavantit 1kg
7m/s: ylävantit 6kg, alavantit 5kg
12m/s: ylävantit 8kg, alavantit 8kg
Kevyellä kelillä alavantit ovat käytännössä aivan löysät.
Kanteen voi piirtää tussilla nuolet rustirautojen viereen, jotta on helpompi muistaa kumpaan suuntaan vantit kiristyvät ja löystyvät. Vanttiruuvin kierroksina mitattuna ero kevyen ja kovan kelin trimmissä ylävanteissa on noin 12 kierrosta eli 24mm. Kovan kelin trimmissä veneen kyljet saattavat mennä hiukan lommolle, mutta se ei ole vaarallista.
(Tätä ei puhuttu siellä, mutta kuka ottaisi projektiksi tehdä ja myydä (tai ainakin keksiä piirrustukset) halpoja kalavaaka-vanttimittareita, ja vieläpä verrata niiden näyttämä esim Loosin mittariin. Jos oikein ymmärrän niin tarvikkeet ovat 50cm pätkä alumiinilistaa, kaksi vaijeripyörää/kehrää, kaksi pulttia ja mutteria sekä tavallinen jousitoiminen kalavaaka. Olis kai muillakin veneluokilla käyttöä tuollaisella.)
FOKAN SKUUTTAUKSESTA:
Fokan skuuttipisteen "peruspaikka" on 282cm mitattuna etustaagista skuuttiplokin juureen. Fokan skuuttauksessa Roope seuraa lähinnä fokan yläosan takareunan lankaa. Normaalisti skuutataan niin kireälle että lanka juuri ja juuri lentää. Roopella on kyllä merkit myös saalingeissa, mutta niitä ei tuijoteta kovin aktiivisesti? Sekä isopurjeen että fokan etuliikki pidetään aina "yllättävän" löysällä. Vaakasuuntaiset rypyt isopurjeessa eivät haittaa, ja fokan etuliikki saa tehdä ratsastajien välillä pienen kaaren.
ISON SKUUTTAUKSESTA:
Roope ei pidä isopurjeen halssikulmaa kiinnitettynä puomiin, vaan kulma on vain sidottu köysilenkillä maston ympäri. Ison falli on kiinni lukossa maston huipussa, gunninghamilla säädetään etuliikin kireyttä.
Isopurjeen skuuttauksen perussääntönä on, että muut takareunan langat ovat suorina, mutta ylin käy välillä purjeen takana.
Kevyessä kelissä levankin on 10 cm yläpuolella, keskituulissa keskellä ja reippaammassa kelissä 10 cm alapuolella.
Vielä kovemman kelin ajamisessa eri veneissä on erilaisia tapoja, jotkut laskevat levankia vielä alemmas, toiset nostavat levangin ylös ja päästävät skuuttia. Takastaagi on kovassa kelissä kuitenkin aina todella kireällä, ja pinnassa ei tulisi olla painetta juuri lainkaan.
Kovassa kelissä fokan skuuttipistettä siirretään taaksepäin, jotta fokassa olisi twistiä ja se päästää ylhäältä tarpeeksi.
Roope ei käytä kikitaljaa muuta kuin myötäisessä. Kryssillä ehkä löysät pois mutta ei muuta. Jotkut käyttävät kikitaljaa maston alaosan taivuttamiseen ja ison alaosan latistamiseen.
Jos kikin on kryssillä kiristänyt kireälle, se pitää löysätä kun lähdetään myötäiseen jotta masto/puomi ei katkea. Roopen trimmeissä puomiliikki on useimmiten kiristettynä mittamerkkiin.
KRYSSIVAUHDIN HARJOITTELUSTA:
Ehdottamasti paras tapa kryssivauhdin harjoitteluun on ajaa kaksi venettä rinnakkain, noin 1,5 veneen mitan päässä toisistaan. Oleellista harjoittelussa on se, että vain hitaampi muuttaa trimmejään, kunnes vauhtiero tasoittuu.
MIEHISTÖN TYÖNJAOSTA:
Miehistön työnjako kryssillä on melko yksinkertaista, ja siinä on monta toimivaa vaihtoehtoa. Roopen veneessä ei fokkaa skuutata ristiin suoritusvarmuuden vuoksi. Monissa veneissä skuutataan ristiin.
Kovassa/puuskaisessa tuulessa voi veneissä olla erilaisia tapoja ajaa. Keskigasti voi säätää esim takastaagia tai levankia puuskien mukaan, keskigasti voi jopa seurata pinnapainetta fokan langoista: kun tuulenpuolen langat nousevat pystyyn, johtuu se liiasta pinnapaineesta.
SPINNUN NOSTOSTA:
Spinnun nostossa keulagasti heittää purjeen rohkeasti ison puomin alta ulospäin ja keskigasti vetään fallin toppiin. Alapuolen skuutti on valmiiksi kiinni knaapissa kuitenkin vielä "liian löysällä". Spinnuköysissä kuten muissakin säädöissä kannattaa ehdottomasti merkitä köysiin esim tussilla trimmien perussäädöt. Pinnamies vetää spinnun tuulenpuolen kulman puomiin kiinni. Oleellista on, että spinnu heitetään ulos veneestä tai vähintäänkin nostetaan ruffin katolta. Suoraan pussista kajuutasta nostaminen aiheuttaa helposti ongelmia. 20-30 cm maston etupuolelle kiinnitetty alagaija auttaa joissakin veneissä spinnun puomia pysymään
edessä noston aikana. Kaikki eivät käytä alagaijaa lainkaan (Roope käyttää "varmuuden vuoksi").
SPINNUN SKUUTTAUKSESTA:
Tiukalla slöörillä spinnupuomin nostaminen latistaa purjetta eikä suinkaan lisää pussia (toisin kuin monissa IMS-spinnuissa?).
Kovan kelin lenssillä spinnu skuutataan kireälle, puomi vedetään normaalia taaemmas ja spinnun skuutin barberi on kiinni jotta vene ei lähtisi heijaamaan puolelta toiselle. Spinnun barberin paikka on viime vuosina muuttunut taaksepäin?
SPINNUN JIIPPAAMISESTA:
Keulagasti seisoo maston vieressä kasvot eteenpäin toisella puolella kuin missä spinnupuomi on. Keulagasti ottaa vapaan skuutin käteensä, irroittaa toisella kädellä spinnupuomin mastolta, kiinnittää skuutin puomin päähän, irroittaa vanhan skuutin puomin päästä ja työntää puomin etuviistoon paikalleen ja kiinnittää mastolle. Pinnamies jiippaa ison vasta kun spinnupuomi on paikallaan mastolla.
SPINNUN LASKUSTA:
Ratakisoissa spinnu lasketaan yleensä tuulen puolelta, saaristokisoissa laskupuolen määrää seuraavan spinnunnoston puoli. Kummallakin laskutavalla pinnamiehen tulisi ajaa mahdollisimman alas laskun
aikana. Alapuolelta laskettaessa purjetta vedettäessä veneeseen pitää ensin vetää sisään pystyliikki. Jos kovassa kelissä purjetta repii sisään alaliikistä/keskeltä purjetta voi purje revetä. Tuulen puolelta laskettaessa keulagasti ottaa ensin puomin pois ja laittaa paikalleen ison puomin kylkeen. Spinnun tulee pysyä vedossa hetken ilman puomiakin. Säännöt toki kieltävät spinnun ajamisen pidempään ilman puomia. Myös lenssillä spinnun kulman tulee sääntöjen mukaan olla kiinni spinnupuomissa.