H-veneen laskennallisen nopeuden polaaridiagrammi

Keskustelua purjeiden trimmaamisesta ja veneen sekä purjeiden käsittelystä.

Moderator: Kristian

Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

H-veneen laskennallisen nopeuden polaaridiagrammi

Post by Vpl »

Onko kellään tietoa mistä saisi H-veneen polaaridiagrammin?
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: H-veneen laskennallisen nopeuden polaaridiagrammi

Post by 306 »

Vpl wrote:Onko kellään tietoa mistä saisi H-veneen polaaridiagrammin?
Heh, varmaan Hansilta.. :)

Kompassin eksymäkaaviota tehdessä tuli ajettua varmuudeksi 10-15sek samaan suuntaan että gps:stä saisi jonkun luotetavan suuntalukeman. Samalla kävi mielessä että olisi voinut kirjoittaa nopeudet ylös jonkun sortin polaaridiagrammiin.

No, tuulen täytyy tietenkin olla ideaali ja riittävän kova että fokka vetää parhaiten. Muuten voisi hyvinkin sovittaa saamansa huippunopeuden muihin nopeuksiin esim. niin, että nopein on 1 ja loput sen osa-arvoja esim. 0,8 jne. Sitten vaan sovittamaan sitä laskennallisen runkonopeuden mukaan kertomalla arvot runkonopeudella.

Toki purjeiden pitää olla kohdillaan kuntonsakin puolesta. Arvatenkin etsit sitä "haamurajaa" eli mikä olisi mahdollista ihannetilanteessa ja johon pitäisi pyrkiä. Kisojenkin puolesta sanoisin kuitenkin tärkeämmäksi sen, että tiedät oman veneesi ominaisuudet. Sitenhän se ensimmäinen America's Cupkin voitettiin. ;)

Mikäs muuten on H-veneen laskennallinen runkonopeus? Vesilinja oli jotain 6,7m muistaakseni mutta laskukaavoja on monenmoisia enkä tiedä mitä tässä yhteydessä käytetään?
306
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl »

Joo kilpailuissa ei polaaridiagrammipapereilla tee muuta kuin ehkäpä pyyhkii jäljet, jos on kova keli vetänyt pakin kuralle.

Mietin tätä polaaridiagrammiasiaa lähinnä siltä kantilta, että olisi mielenkiintoista verrata todellisia kulmia ja nopeuksia jonkun VPP:n antamiin laskennallisiin arvoihin.

Karkean havaintoihin perustuvan polaaridiagramminhan pystyy tekemään helposti esim. GPS action replay -ohjelmalla, kun vain pitää veneessä GPS:n purjehduksen aikana käynnisssä ja kirjaa tuulensuunnat ylös.
Team Bra, Valentina FIN-916
Mikko Brummer
Posts: 20
Joined: Thu 4.9.2008 14.51
Location: Helsinki
Contact:

Post by Mikko Brummer »

Meiltä löytyy laskennalliset polaarit H-veneelle... voiko tähän foorumiin lisätä kuvia?[/img]
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Post by Lauri »

Voi laittaa kuvia. Näin se ainakin onnistuu (pätkä aikaisemmin kirjoittamastani viestistä):
Minä olen laittanut kaikki viesteihin liittämäni kuvat ensin hGalleriaan ja sitten viestiä lähettäessäni klikannut "g2Img"-nappia ja valinnut galleriasta kuvan. Oman albumin perustaminen ei ollut mitenkään vaikea operaatio, ja onhan siellä myös valmis "hFoorumin kuvat"-osio johon voi niitä kuvia laittaa (Lisätäksesi sinne kuvia valitse ensin ruudun alareunasta "muokkaa" ja sitten sivulta "lisää kuvia")
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

Mikko Brummer wrote:Meiltä löytyy laskennalliset polaarit H-veneelle... voiko tähän foorumiin lisätä kuvia?[/img]
Terve,

tarkennuksena vielä, h-galleriassa on erikseen semmonen foorumin keskusteluihin liittyvät kuva-osa johon voi kuvia ladata melko loogisesti vaikkei omaa kansiota tekisikään.

g2Img (tekstieditointiruudun työkalupalkissa oikealla ylhäällä) avaa valintaikkunan josta alakansioon hfoorumin kuvat josta sitten selaat oman kuvasi (sivuja on tätä nykyä jo monta), valitset ja lähetät viestin foorumiin. Pitäisi näkyä näillä ohjeilla jos oikein muistan.

Mielenkiintoistahan moinen diagrammi olisi nähdä kun veneen nousukulmat kuitenkin on maininnan arvoiset.
306
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl »

Mikko Brummerin kuvia (hGalleriasta ei pystynyt liittämään tiff-muotoisia kuvia viesteihin):

Image

Image

Image

Image

Image
Minkä Tähden?
Posts: 12
Joined: Tue 18.12.2007 17.23
Location: LPS

Post by Minkä Tähden? »

Oiskohan nyt mennyt Mikolta H:n polaarit sekaisin jonkun muun veneen kanssa? Tai sitten 90 luvulla H:ssa on vaan ollu niin paljon kovempia jätkiä seilaamassa.:)
Noihin kryssi lukemiin pitäis varmaan olla yli 30 jalkainen vene... H ei taida kuitenkaan kryssiä 6,6kts missään olosuhteissa.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

Minkä Tähden? wrote:Oiskohan nyt mennyt Mikolta H:n polaarit sekaisin jonkun muun veneen kanssa? Tai sitten 90 luvulla H:ssa on vaan ollu niin paljon kovempia jätkiä seilaamassa.:)
Noihin kryssi lukemiin pitäis varmaan olla yli 30 jalkainen vene... H ei taida kuitenkaan kryssiä 6,6kts missään olosuhteissa.
Nooo, myyntmiehiä. Kovaahan toi vene menee vielä lähes 30astetta tuuleen.. ;) Tätä diagrammia pitää vaan käyttää harkiten muiden venetyyppien henkisen selkärangan murtamiseen. :D

Kitkataulukossa taitaa sitten olla hidastavat voimat, olisiko niin ettei niitä ole noihin purjenopeuksiin täysin laskettu?
306
harald
Posts: 171
Joined: Wed 27.6.2007 21.52
Location: Drumsö
Contact:

Post by harald »

Tuossa on kyllä mielestäni kryssivauhdeissa ainakin puoli solmua liikaa. Ei ne
Festivot ja muut nyt niin kovaa kulkeneet hangon regatassa. Ei voi olla että
H-vene kulkisi jotain 6,50kn+ kryssillä. 6kn kyllä, mutta yli 6,5?

Tuossa FE:n vastaavat polarit;
Image

Muistakaa sitten että Mikon polareissa sortoa ei olla huomioitu. Joten AWA
tuosta taulukosta ei vastaa sitä mitä mittari veneessä (tai windex) näyttää.

Mikon mukaan FEneen pitäisi 6 knotsin kryssillä kulkea 4kn, ja H-veneen 5,2
knotsia? Onpahan ainakin tavoitteita illan kisaan H-veneilijöillä :)

No, onhan noi polarit vuodelta 1992.. aiemmin oli miehet rauta...

edit: genoa #1, genoa #2 maininta H-vene taulukossa?
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

harald wrote:Tuossa on kyllä mielestäni kryssivauhdeissa ainakin puoli solmua liikaa. Ei ne
Festivot ja muut nyt niin kovaa kulkeneet hangon regatassa. Ei voi olla että
H-vene kulkisi jotain 6,50kn+ kryssillä. 6kn kyllä, mutta yli 6,5?

Muistakaa sitten että Mikon polareissa sortoa ei olla huomioitu. Joten AWA
tuosta taulukosta ei vastaa sitä mitä mittari veneessä (tai windex) näyttää.

edit: genoa #1, genoa #2 maininta H-vene taulukossa?
No ei 6,5kn kryssillä mielestäni aivan järkyttävältä kuulosta. Tosin voi olla etten tuolloin mennyt tiukinta mahdollista kryssiä mutta lukema vaikuttaa tutulta. Tämä gps:ltä, ropelliloki näyttää mulla tossa vaiheessa jo 8kn:ää.. :)

Olisiko noissa taulukoissa VMG nopeus sortovaikutuksella?

Genoan määritelmä tuntuu häilyvän toisinaan. Eli eikös genoa ole se keulapurje, joka ulottuu maston taa ja menee vanttien ulkopuolelta? Voin olla väärässäkin kun en ole genoa-veneillä seilaillut. H:n fokka ulottuu maston taa mutta menee vanttien sisäpuolelta ja kaikki siihen liittyen fokasta puhuu. Purjemaakareilla tosin saattaa olla eri nimitykset leveyden vuoksi ja varmaan nuo numerot ovat eri kelien purjeita(?).
306
harald
Posts: 171
Joined: Wed 27.6.2007 21.52
Location: Drumsö
Contact:

Post by harald »

ORCi:n mielestä X-41:ellä on 3,73knots VMG 6 knotsin kryssillä.
H-veneellä Mikon mukaan 3,81 knots.

On se niin nopea se H-vene että LYS pitää nyt heti korottaa!
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

harald wrote:ORCi:n mielestä X-41:ellä on 3,73knots VMG 6 knotsin kryssillä.
H-veneellä Mikon mukaan 3,81 knots.

On se niin nopea se H-vene että LYS pitää nyt heti korottaa!
Häh, eikös 3,2m/s tuuli ole aika onneton isommille veneille? Ei nyt ihan mahdottomalta äkkiseltään tunnu. Toki X:t on tunnetusti velhoja mutta omaa kokemusta ei mulla niistä ole.
306
harald
Posts: 171
Joined: Wed 27.6.2007 21.52
Location: Drumsö
Contact:

Post by harald »

Niin H-veneellä olisi 3m/s kryssillä 33% nopeampi VMG kuin FE83:ella. Don't think so.

Kryssinopeuskin 30% nopeampi.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

harald wrote:Niin H-veneellä olisi 3m/s kryssillä 33% nopeampi VMG kuin FE83:ella. Don't think so.

Kryssinopeuskin 30% nopeampi.
No, myyntitarkoituksiinhan tuo diagrammi on aikanaan tehty.. Eiköhän tuossa olla jossain laskennallisissa ideaalitilanteissa joihin ei pääse edes hiilikuitupinnalla. :)

Tosin muihin samanlaisiin diagrammeihin verratessa en osaa sanoa eron syytä. FEneessä nyt on ainakin korkeampi runko joka saattaa vaikuttaa laskutoimituksiin vastatuuleen mennessä. Varmaankin Mikko osaisi kertoa enemmän diagrammien osatekijöistä?

Venemestarin uudessa numerossa käsiteltiin aika hyvin yleisellä tasolla purjeiden vetoon vaikuttavista tekijöistä. H-veneen ominaisuuksista aikakin matala runko, suht kapea fokka ja hoikka masto mitkä nyt ainakin X:iin verrattuna voivat olla etuna.
306
harald
Posts: 171
Joined: Wed 27.6.2007 21.52
Location: Drumsö
Contact:

Post by harald »

306 wrote:
harald wrote:Niin H-veneellä olisi 3m/s kryssillä 33% nopeampi VMG kuin FE83:ella. Don't think so.

Kryssinopeuskin 30% nopeampi.
No, myyntitarkoituksiinhan tuo diagrammi on aikanaan tehty.. Eiköhän tuossa olla jossain laskennallisissa ideaalitilanteissa joihin ei pääse edes hiilikuitupinnalla. :)
Kyllä tuo on ihan Mikon tekemä polari, ilman myyntiaikeita.
Minkä Tähden?
Posts: 12
Joined: Tue 18.12.2007 17.23
Location: LPS

Post by Minkä Tähden? »

Muistelen että meitin Mummon polaarit kryssillä oli jotain tota luokkaa. Kulmat vähän pienempiä ja vähän luvut kai maks. muutaman kymmenyksen suurempia...

Voisin veikata että H ei mene missään olosuhteissa kryssillä kuutta solmua. Tosin ei ikinä ole ollut gepsiä mukana. Vaikuttaa noi Feneenkin targetit aika kovilta...

Mites muuten Hangossa kävi? H vai Fe nopeampi? Veikkaisin...
harald
Posts: 171
Joined: Wed 27.6.2007 21.52
Location: Drumsö
Contact:

Post by harald »

Minkä Tähden? wrote:Vaikuttaa noi Feneenkin targetit aika kovilta...
Kauhistelin niitä pari vuotta sitten, en enää. Aina ei päästä noihin apparentteihin+
sorto mutta näin se elämä on välillä. Etenkin kevyemmissä tuulissa on AWA lähempänä
30° kuin tuota 25°:tä. Johtunee myös siitä että ko. FE-polarit on laskettu
alipainoiselle (2190kg) veneelle kun FEneen minimipaino on 2400kg. Tästä syystä varmaan
kevyessä ei saada apparenttia tiukaksi, etenkin aallokossa. OW 1997
sivulla
on Entertainerin paino. Taisivat ajaa tiistiksiä vakio 1.07 LYS-luvulla kuitenkin....
Minkä Tähden? wrote:Mites muuten Hangossa kävi? H vai Fe nopeampi? Veikkaisin...
Hangossa on vähän paha vertailla. Holkki-fleetissä on sekä traileri-veneitä että
sitten "niitä muita". Hangossa on yleensä vielä oikukkaita tuulia, ja laidat
vetävät jne. Joten suoraa totuutta ei siitä saada.

Silloin kun purjehditaan samoissa tuulissa kryssillä mennään aika rinta rinnan,
holkki voi aika pitkään ajaa hiukan ylös ja on mahdollista että nousukulma on
asteen pari parempi. Sitten taas eräässä kisassa Festivo tuli 5 min meidän
perässä lähteneenä ennen meitä yläprikalle.

Scratch-purjehdus FEne vs. Holkki toimii kyllä, mutta tulokset pitäisi laskea sarjana
eikä yksittäisestä kisasta. Sitten kun aletaan tuomaan kisa-holkkeja trailerilla
viivalle menee kyllä toivottomaksi FEneessä. Puntit kyllä tasoittuvat kummasti kun
on 4-5m/s, ollaanpa oltu ekana yläprikalla hangon regatassa holkkien kanssa
lähteneenä, keskituulessa.

Aika tasaväkisestä ajettiin toissaviikonloppuna X-79/Albin Express fleetissä ja
tuollakin voisi ajaa scratchiä jos tuulta on 5m/s+. Sen alle karkaa kyllä etenkin
X-tas ja kärki-albinit. Kertooko se sitten FEneen nopeudesta tai muitten fleettien
asenteesta viimeiseen rankingkisaan, en tiedä.

Väittäisin että FEneen kryssipolarit ovat lähempänä totuutta holkillekin. Pari
astetta apparenttia vähemmän niin avot.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

harald wrote:
306 wrote:
harald wrote:Niin H-veneellä olisi 3m/s kryssillä 33% nopeampi VMG kuin FE83:ella. Don't think so.

Kryssinopeuskin 30% nopeampi.
No, myyntitarkoituksiinhan tuo diagrammi on aikanaan tehty.. Eiköhän tuossa olla jossain laskennallisissa ideaalitilanteissa joihin ei pääse edes hiilikuitupinnalla. :)
Kyllä tuo on ihan Mikon tekemä polari, ilman myyntiaikeita.
Jaa, luulin että olivat WB:n markkinointi (tutkimus) aineistoa nousuista omien purjeidensa leikkauksilla. Sitä en väitä etteivätkö olisi vilpittömästi tehty, samasta lähteestä varmasti löytyy vertailuksi muidenkin venetyyppien polaareita. Mutta, kuten sanottu, Mikko varmaan tietää salaisuudet näihin H:n polaareihin.

Nousukulmista en voi mennä takuuseen kun veneestä puuttuu kunnon mittarit mutta kyllä kuluneen kesän aikana on vastaiseen tikuteltu 6,5kn:ääkin ajatuksena että perille pitää päästä.

Tuolla keskustelun alussa tuumailtiin että voishan tuota kokeilla empiirisestikin kun vaan riittävän tasainen tuuli tulisi. Jos ei muuta niin noiden taulukoiden mittauksia testatakseen.
306
harald
Posts: 171
Joined: Wed 27.6.2007 21.52
Location: Drumsö
Contact:

Post by harald »

No helppoahan tuo on todeta, kovalla tuulella 6,5kn vauhtia ja katso onko
windexi reilusti häntien sisäpuolella siinä vauhdissa. Ja karkaavatko muut
holkit kohti ylämerkkiä :)
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

harald wrote:No helppoahan tuo on todeta, kovalla tuulella 6,5kn vauhtia ja katso onko
windexi reilusti häntien sisäpuolella siinä vauhdissa. Ja karkaavatko muut
holkit kohti ylämerkkiä :)
Heh, sielä häntien välissähän se aina on kun mä purjehdin, johtuu varmaan nopeuden aiheuttamasta ilmavirrasta.. ;) Muiden holkkien edesottamuksista en tiedä kun oon tämmönen reissumies vaan.

Mutta tosissaan, olisi mielenkiintoista kyllä tietää että miten paljon noiden polaarien tekemisestä on laskutoimituksia ja miten paljon oikeita mittauksia. Taulukon melko satunnaisista tuulennopeuksista ja tuulensuunnista päätellen ensin mittaillaan veneessä ja sitten tuloksista derivoidaan itse diagrammi.
Ihan mielenkiinnosta tommosen tekisi omaankin veneeseen kun vaan tietäis miten.
306
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Post by Lauri »

Ensiksi kiitokset Mikolle diagrammeista. Varsin opettavaista materiaalia, enpä ollutkaan tullut ajatelleeksi miten suuri merkitys on sillä jos kevyessä kelissä ajelee siksakkia myötätuuleen suoraan myötätuuleen ajamisen sijasta. Kovemmalla tuulella tuolla ei näytä olevan niin suurta merkitystä, mikä on kyllä ihan järkeen käypä juttu.

Sitten teille toisille pitää sanoa, että vähän kummalta kommentoinnilta kyllä tämä keskustelu vaikuttaa. Ensinnäkin Mikkohan kirjoitti jo aluksi että kyse on laskennallisista arvoista. Laskennalliset arvot on aina tasan niin hyviä kuin mitä laskentamalli antaa ja yleensä varmaankin perustuvat teoreettiseen tilanteeseen mitä tuskin koskaan luonnossa esiintyy (esim. olettaisin, että noissa numeroissa ei ole huomioitu aallokkoa - olisi varmasti kyllä hauska kokeilla purjehdusta 16kn tuulessa täysin tasaisella vedenpinnalla).

Vikahan on varmasti Mikon numeroissa, jos ne sattuvat olemaan parempia kuin millaista vauhtia oma vene sattuu kulkemaan, tai joissakin kohdissa näyttävät että H kulkisi lujempaa kuin joku toinen venetyyppi... Eikös samoiksi asettuneet H:n ja FE:n lys-kertoimetkin jo kerro, että veneet ovat keskimäärin yhtä nopeita osaavissa käsissä. Mutta erilaisista runkomuodoista jne johtuen toinen menee johonkin suuntaan lujempaa kuin toinen? Ei kai se nyt niin järkyttävää voi olla että H olisi joskus, jossakin olosuhteissa laskennallisestikin nopeampi kuin FE?
harald
Posts: 171
Joined: Wed 27.6.2007 21.52
Location: Drumsö
Contact:

Post by harald »

Voi hyvin olla, ja onkin niin, että holkki on FEnettä nopeampi joissain
olosuhteissa. Keskustelulla halusin vain kertoa että Mikon 1992 laskemat
polarit ovat niin kaukana todellisuudesta että niitä ei kannata katsoa.

Olen varma siitä että holkki ei kulje yli 6,5kn @ 41° TWA 12 knotsin
tuulessa. Ei tässä ketään syytetä tai dissata, kehoitan vain lähdekritiikkiin.

Älkää siis lähtekä purjehtimaan noi polarit teipattuna laipioon, ne eivät
auta teidän purjehduksellista kehitystä pätkääkään.

Olisi kiva mikäli Mikko laskisi vähän uudemmalla VPP-versiollaan uusia
targetteja, niistä on oikeasti hyötyä ja olisivat jo hyvin paljon lähellä
totuuttakin. Nuo FEneen polarit on laskettu 1998 (vaikkakin kevyelle
veneelle) ja ne ovat jo hyvin lähellä tosiasiallista FEneen suorituskykyä.
Tänäänkin mentiin 5,7kn ja 40° TWA ja alle.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

Lauri wrote:Ei kai se nyt niin järkyttävää voi olla että H olisi joskus, jossakin olosuhteissa laskennallisestikin nopeampi kuin FE?
Heh, joo, aika taifuuni tähän meidän vesilasiin saatiin, toivottavasti Mikko ei säikähtänyt perhosefektinsä aikaansaannoksia. :D

Jo muinaiset kiinalaiset sanoivat että H pärjää tietyillä säillä isommille veneille, toisilla taas ei. Olkoonkin että Harald pyyhkii tällä polaarilla ahteria niin ihan mukava oli nähdä osviittaa. Polaari kuitenkin oli H:n kultakaudelta jolloin kisaaminen oli verisintä ja fliitit jättikokoa nykyisiin verrattuna. Jos ei tulokset ollut kovempia niin kilpailu ainakin oli.

Ja ettei tule elettyä eilisessä niin nyt meen nettiin metsästämään ohjeita haulla "DIY polar diagram +roudateippi +nippuside +purkka" niin eiköhän tolla nyt edes joku pornosivu löydy lohdutukseksi... :D

...edit...

Hyvään alkuun moisessa harrastuksessa pääsee kun lukee vaikka tämmöistä venesuunnittelijoiden foorumia:

http://www.boatdesign.net/forums/showthread.php?t=20641
306
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl »

Lisäkeskustelun toivossa ohessa WHC10 kilpailun GPS-trackeistä GPSActionReplaystä otetut polaarit Fuuga II:n ja Ida Marian osalta. Tuultahan oli kilpailualueella 9m/s ja tuulen suunnaksi asetin kumpaankin 178 astetta. Oma tuntumani on että ainakin Fuuga II:n trackissa on nopeuksissa merkittävää epätarkkuutta todennäköisesti NST:stä johtuen. Ida Marian polaari näyttää realistisemmalta, mutta lähes 10 knotsin vauhti alamäkeen hieman epäilyttää.

Fuuga II

Image

Ida Maria

Image
Team Bra, Valentina FIN-916
harald
Posts: 171
Joined: Wed 27.6.2007 21.52
Location: Drumsö
Contact:

Post by harald »

Hmm, pitäisikö leikkiä tuolla average value liukusäätimellä <swoosh harald karkaa gpsar:in kanssa>.
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl »

harald wrote:Hmm, pitäisikö leikkiä tuolla average value liukusäätimellä <swoosh harald karkaa gpsar:in kanssa>.
Aivan. Average-täppä valittuna vauhdit tuntuvat realistisemmilta. ~5,5 knts vauhti kryssillä on myös realistinen.

Fuuga II

Image

Ida Maria

Image
Team Bra, Valentina FIN-916
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

Vpl wrote:
harald wrote:Hmm, pitäisikö leikkiä tuolla average value liukusäätimellä <swoosh harald karkaa gpsar:in kanssa>.
Aivan. Average-täppä valittuna vauhdit tuntuvat realistisemmilta. ~5,5 knts vauhti kryssillä on myös realistinen.
Noihan mielenkiintoisia. Aika yllättävää että sivutuulessa vauhti on noinkin vähäinen (liekö ollut kisatusta radasta johtuvaa..) Arvatenkin tulevat melkolailla napin painalluksella? Jatkosäätely Mikon kaltaisiksi diagrammeiksi taitaa olla vaan grafiikkaa ja sopivien tuulien odottelua. Veikkaisin, että parhaat kryssivauhdit saattaisivat tulla hiukka kevyemmässä tuulissa(?).

Samalla hiellä varmaan sais tehtyä moiset myös FEveistä vertailuksi jos siitä alkais tämän yhteisen LYS-luvun alle piiloutuvat vahvuudet ja heikkoudet paljastua.
Last edited by 306 on Thu 11.9.2008 10.38, edited 1 time in total.
306
FIN931
Posts: 352
Joined: Sat 17.3.2007 11.55
Location: HSK

Post by FIN931 »

Mikon polaarit tuskin perustuvat mittauksiin, koska ainakaan "traileri H:ssa" ei oo mittareita, niitä ajatetaan perstuntumalla. Ihan perstuntumalla voi kyllä todeta, että ei H kulje kryssillä yli 6,5 knopaa 12 knopan (n.6m/s) tuulessa. Sileellä vedellä joku reilut 5knopaa voisi olla kenties olla realisimia?

Yksityyppiluokassa absoluuttisella venevauhdilla ei juurikaan ole merkitystä. Oleellista on suhteellinen vauhti muihin H-veneisiin nähden.
Absoluuttisesta vauhdista kuitenkin sen verran, että uskoisin H:n olevan FE:tä nopeampi vene; ainakin Päitsissä H:t saavuttavat ja jättävät jälkeen aiemmin lähteneet FE:ja. Albin Expressin ja H:n välinen venevauhti on - ainakin Kopun tiististen perusteella - kelistä kiinni. Albinissa on genua ja H:ta isompi spinu. H taas kulkee kryssillä ylemmäs. Tiistiksissä me on kuitenkin kilpailtu aika tasapäisesti Albineja vastaan.
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl »

gpsar:n tuottamat kuvat ovat vain polaaridiagrammin formaattiin plotattuja havaintoja vauhdista eri kulmiin suhteessa oletettuun tuuleen. Diagrammeja ei pidä verrata suoraan vpp:llä laskettuihin, koska tuulen suunta on vakioitu (esim. 178) ja näinhän ei tietystikään reaalimaailmassa tapahdu.
Team Bra, Valentina FIN-916
Post Reply