Maston pumppaus

Keskustelua purjeiden trimmaamisesta ja veneen sekä purjeiden käsittelystä.

Moderator: Kristian

Post Reply
Ahokani
Posts: 23
Joined: Fri 25.9.2009 20.43

Maston pumppaus

Post by Ahokani »

Saattaa olla tyhmä kysymys, mutta mitä oikeastaan tarkoittaa maston pumppaus? Liikkuuko masto maston jaluksessa ylös-alas? Vai tarkoittaako se maston 'heilumista/vatkaamista', kun ravistaa vanteista? Olen nyt tässä muutaman viikon harjoitellut maston trimmaamista ja käynyt tutkailemassa vieraita veneitä, joissa kaikilla on tähän mennessä ollut vantit todella löysällä, varmaankin kiristelevät sitten kelin mukaan, mutta en ole oikein näistä reissuista liiemmin viisastunut. Purjehtiessa n.8m/s tuulessa masto on välillä vatkannut, onko tuo sitä 'pumppaamista'?
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: Maston pumppaus

Post by Lauri »

Ilmiö, jossa masto värähtelee edestakaisin olosuhteista johtuen, eli lähinnä veneen pituussuuntaista värähtelyä.

Liike ylös/alashan on käytännössä mahdoton, samoin sivusuuntaan heiluminen jos vantit vain on jotenkin kireällä. Saalingit estävät varsin hyvin pumppausilmiön sivusuuntaan, mutta kun veneen pituussuuntaisesti masto on tuettu vain ylhäältä ja alhaalta, niin pituussuuntainen värähtely on mahdollista. Joissakin veneissä sitä voi vähentää babystayllä ja/tai barduunoilla, mutta sellaisiahan ei H:ssa käytetä.

Pumppausilmiötä esiintyy myös satamaoloissa. Tuulen nopeuden ollessa sopiva resonoidakseen maston kanssa alkaa masto värähdellä; erityisen ikävää se on nukkumisen kannalta. Satamassa lääkkeeksi riittää ilmanvirtausten rikkominen esim. vetämällä nostimella fendari mastoon roikkumaan (etenkin ruotsalaisten matkapurjehtijoiden olen nähnyt käyttävän tätä).
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Maston pumppaus

Post by 306 »

Ahokani wrote:Purjehtiessa n.8m/s tuulessa masto on välillä vatkannut, onko tuo sitä 'pumppaamista'?
Lisäillessäni kuulemiani juttuja hwikin olikos-se-nyt ostajan oppaaseen niin tarkoitin tuolla maston "pumppaamisella" pystysuuntaista liikettä jota masto aallokossa tekee kun vantit ovat liian löysällä. Ajatuksena siis, että kireät vantit pitävät maston tiukemmin paikallaan jolloin ruffin laminaattikerrokset pysyvät ehjinä. No, masto on kyllä yleensä aina sen verran kireällä ettei noin pääse käymään, mutta kovemmalla tuulella masto toki alkaa jo elää enemmän ellei saa tukea vanteista.

Tästä, kuten monesta muustakin jutusta, on tietty koulukuntia. Itse Hans Groop on kuulemma päinvastaista mieltä, löysät vantit eivät ole hänen mukaansa sen huonompia veneelle kun kireätkään. Oma veneeni on kuitenkin hyvä esimerkki siitä, että kireyskin toimii joten taidan jatkaa samaan tapaan. Ostaessani venettä vanha omistaja neuvoi pitämään vantit kireällä ettei ruffi pehmene ja luulen, että saman oli kertonut tälle veneen edellinen omistaja jne. (sinäkös Lauri tuon pistit alulle, hehheh.. [Lauri on veneeni omistaja vuosien takaa]?)

Purjehdusmielessä maston pumppaaminen on varmaan lähempänä Laurin kuvaamaa tilannetta, käsittääkseni se johtuisi sitten osatakilasta eli siitä, että vanttien veto eteen- ja taaksen tapahtuu eri kohdista mastoa ja masto voi näin ollen päästä väpättämään. Itse en ole moiseen kiinnittänyt huomiota mutta voipi olla että tommonenkin on mahdollista.
306
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: Maston pumppaus

Post by Lauri »

306 wrote:Ostaessani venettä vanha omistaja neuvoi pitämään vantit kireällä ettei ruffi pehmene ja luulen, että saman oli kertonut tälle veneen edellinen omistaja jne. (sinäkös Lauri tuon pistit alulle, hehheh.. [Lauri on veneeni omistaja vuosien takaa]?)
Uskoakseni en. Mutta kyllä se ihan hyvä neuvo on, ja siihen on toinenkin syy: Ellei salinkien päitä ole estetty liukumasta vantissa esim. teipin avulla, niin näissä vanhemmissa veneissä saalingit pääsevät kääntymään hieman alaspäin kun vantti on löysällä. Ja sehän ei tietenkään ole rasitusten jakautumisen suhteen hyvä juttu.
Purjehdusmielessä maston pumppaaminen on varmaan lähempänä Laurin kuvaamaa tilannetta, käsittääkseni se johtuisi sitten osatakilasta eli siitä, että vanttien veto eteen- ja taaksen tapahtuu eri kohdista mastoa ja masto voi näin ollen päästä väpättämään. Itse en ole moiseen kiinnittänyt huomiota mutta voipi olla että tommonenkin on mahdollista.
Ei se osatakilaan liity, esiintyy kyllä toppirikilläkin.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Maston pumppaus

Post by 306 »

Lauri wrote: Ei se osatakilaan liity, esiintyy kyllä toppirikilläkin.
Ok, taisin siis ymmärtää väärin. Eli tarkoitit tilannetta kun esim. puristat joustavaa muovipuikkoa sormien välissä molemmista päistä ja puikko notkahtelee keskeltä?

Luulisi, että osatakilaisessa veneessä semmoinen olisi toppirikistä vähäisempää, samoin kun barduunojen ja babystaagien vuoksi..?
306
Post Reply