kevään 2008 taktiikka/sääntöillat
Moderator: Kristian
kevään 2008 taktiikka/sääntöillat
Suunnittelmissani on käydä lauantaina venenäyttelyssä.
Onko toiveita sääntö- tai taktiikkaillan ajankohdalle? Jos toivomuksia ei kuulu, niin käytän diktaattorin valtuuksia ja varaan HSKlta sääntotilaisuutta varten neuvotteluhuoneen jollekin maaliskuun alkupuolen arki-illalle.
Sanottuun neuvottelutilaan mahtuu 20-25 henkeä.
(Mulla on sääntöihin valmis luentomatsku. Oon kansallinen kilpapurjehdustuomari ja oon suorittanut ISAFn kv. tuomarikurssin ja läpäissyt ISAFn kv. tuomarin kirjallisen kokeen)
Onko toiveita sääntö- tai taktiikkaillan ajankohdalle? Jos toivomuksia ei kuulu, niin käytän diktaattorin valtuuksia ja varaan HSKlta sääntotilaisuutta varten neuvotteluhuoneen jollekin maaliskuun alkupuolen arki-illalle.
Sanottuun neuvottelutilaan mahtuu 20-25 henkeä.
(Mulla on sääntöihin valmis luentomatsku. Oon kansallinen kilpapurjehdustuomari ja oon suorittanut ISAFn kv. tuomarikurssin ja läpäissyt ISAFn kv. tuomarin kirjallisen kokeen)
sääntö/taktiikkailta
Sopisiko maaliskuun eka viikko (esim ke 5.3.) sääntöillan ajankohdaksi?
-
- Posts: 119
- Joined: Mon 20.8.2007 22.21
- Location: Helsinki
- Contact:
Pidetään sääntöilta HSK:lla 5.3. alkaen n. klo 18.00. Tarkemmin HSKn neuvotteluhuoneessa, joka löytyy samasta rakennuksesta kuin vartiokoppi ja HSK:n toimisto. Eli portin jälkeen ensimmäinen rakennus vasemmalla, samalla piha-alueella kuin Blue Peter. Jos muita vapaaehtoisia luennoitsijoita ei löydy, niin voin alustaa tilaisuuden. (Mulla on valmis kalvosetti. Oon kansallinen kilpapurjehdustuomari ja suorittanut ISAFn International Judge- kurssin ja läpäissyt kirjallisen testin)
Tilassa ei oo tarjoilua.
Tilassa ei oo tarjoilua.
Absolutely osallistuisin, mutta iltamat osuu justiinsa ajankohtaan kun olen pienen koiran huoltajana kolmen viikon ajan... Koira on kyllä mobiilisti liikuteltavaa mallia, mutta sohvapaikan löytäminen yöksi hankaloituu kun tarvii kahden prinsessan nukuttavan sohvan. Koitetaan, josko järjestyisi Duunipaikkakin sijaitsee sopivasti tampereen ja helsingin melkein-puolivälissä. Pieni mummo-koira lienee sallittu osallistuja ko. tapahtumaan? (Hän kyllä purjehtii, mutta kisoja on ollut vain sivusta seuraamassa)
Pirullisen 666:n keulagasti on kyseisen viikon Alpeilla ja henkilökohtainen aikataulu näyttää hieman nihkeältä kyseisenä päivänä.
PS. Joulun alla oli puhetta saman tyyppisten iltamien järkkäämisestä Ännällä. Koivulan Arto tiedottanee(?) tapahtumasta mikäli semmoinen nyt saadaan aikaiseksi vielä tämän kevään aikana.
T
PS. Joulun alla oli puhetta saman tyyppisten iltamien järkkäämisestä Ännällä. Koivulan Arto tiedottanee(?) tapahtumasta mikäli semmoinen nyt saadaan aikaiseksi vielä tämän kevään aikana.
T
Rakennuksessa on kaksi toisiinsa liitettävissä olevaa neuvottelutilaa. neukkarien välissä on kokoontaitettava haitariovi (joka taitaa aina olla kokoontaitettuna) Isommassa neukkarissa on pöytä, jonka ympärillä on kuulemma enimmillään istunut 15 ihmistä, kokonaisuudessaan tiloihin mahtuu vähintään 20 ihmistä. Joten tervetuloa
Ei ehkä ihan tuoreena . Yleisesti riittää vain: 'jos olet niin lähellä muita että säännöt tulevat kysymykseen, olet liian lähellä!'. Kolari H-veneellä olisi ihan eri juttu kuin kolari Laserilla. Siksi me emme kai lähde ratakisoihin.
Mutta, kyllä juuri näistä turvallisuussyyistä on tarkeä tietää säänöt hyvin. Tulen.
Mutta, kyllä juuri näistä turvallisuussyyistä on tarkeä tietää säänöt hyvin. Tulen.
Tulipa yksi case-tyyppinen harjoitus mieleen, minkä voisi käydä tuolla sääntöiltamissa.
Lähtökohtatilanne: Sääntörikkomus, jossa osallisena vähintään 2 venekuntaa. (Merkinkiertotilanteet aikalailla varmoja valintoja, kaikille sattuu näitä)(voidaan myös analysoida tuota punaisella piirrettyä kahden veneenmitansäteistä ympyrää kääntömerkin ympärillä )
Mitä pitää tehdä vesillä: Huudot, rangasituskierrosten määrät, missä ja koska piruetit tehdään, protestilippu jne...
Tilanteen jatkuminen: Sääntörikkeen tehnyt vene ei myönnä tehneensä virhettä -> ei pyöri
Protestikaavakkeen täyttö: Kuinka tarkkaan asiat pitää piirtää ja ilmaista protestikaavakkeessa, jotta se otetaan käsittelyyn. Protestinjättöajat jne.
Protestikäsittely: Protestilautakunta, kummankin osapuolen kuuleminen, missä tilanteessa pyydetään/on oikeus vaatia todistajaa/-jia kuultavaksi.
Protestin hyväksyminen/hylkääminen: Mitä asioita protestilautakunta on velvollinen ottamaan huomioon käsitellessään protestia.
Itsellänikin on näistä menettelyistä vielä aivan liian vähän kokemusta ja mielestäni kisoissa huomioidaan aivan liian vähän sääntörikkeitä. Omasta mielestäni purjehdus on siinä mielessä hieno laji, että mahdolliset rikkomukset on mahdollista korvata kesken kisan ja täten on mahdollista välttää protestoimiset ja diskaukset. Hommat selvitetään vesillä ja rannassa voidaan taas olla kavereita. Joskus kuitenkin harmittaa kun tilanteessa on kaksi venekuntaa, joista kumpikin on hieman epävarma kuinka pitäisi käyttäytyä. Aivolohkojen raksutuksen voi kuulla usean veneenmitan päähän "pitäiskö tota käskeä pyörimään... mahtoko se kuitenkaan rikkoa sääntöjä... ne on kisannu kauemmin ku me, ehkä ne tietää ite..." ja rikkuriveneestä kuuluvia raksutuksia: "rikottiinkohan me nyt jotain sääntöä... no, ei noi huuda... pitäiskö pyöriä... jos ne nostaa protestin... kai ne nyt huutais jos me oltais tehty väärin..."
Sääntöjen tunteminen on jokaisen henkilökohtainen asia, mutta rikkeitä tapahtuu joskus ihan vahingossa ja tarkoituksetta (tästä on omakohtaisia kokemuksia enemmänkin). Rikkomustilanteissa on kuitenkin aina vähintään kaksi osapuolta.
Ja vielä iltamiin käsiteltäväksi asiaksi (jos aikaa riittää): Hyvityspyynnöt, mistä hyvästä voi pyytää hyvitystä, kuinka pyyntö suoritetaan, kuinka hyvitys konkreettisesti annetaan jne...
Tarkoitukseni ei ole lainkaan sotkeutua järjestelyihin. Nämä nyt vain oli niitä asioita, joihin mikään proosateos ei ole ainakaan minulle antanut selkokielisiä vastauksia. Lähinnä yrityksen ja erehdyksen kautta joutunut opettelemaan ja ymmärtämään. Itse ainakin koen näiden asioiden selittämisen vaikeaksi. Eikä se niin kovin helppoa ja yksiselitteistä ole protestilautakunnan jäsenenäkään istua...
Superpahoitteluni superpitkästä viestistä...
Lähtökohtatilanne: Sääntörikkomus, jossa osallisena vähintään 2 venekuntaa. (Merkinkiertotilanteet aikalailla varmoja valintoja, kaikille sattuu näitä)(voidaan myös analysoida tuota punaisella piirrettyä kahden veneenmitansäteistä ympyrää kääntömerkin ympärillä )
Mitä pitää tehdä vesillä: Huudot, rangasituskierrosten määrät, missä ja koska piruetit tehdään, protestilippu jne...
Tilanteen jatkuminen: Sääntörikkeen tehnyt vene ei myönnä tehneensä virhettä -> ei pyöri
Protestikaavakkeen täyttö: Kuinka tarkkaan asiat pitää piirtää ja ilmaista protestikaavakkeessa, jotta se otetaan käsittelyyn. Protestinjättöajat jne.
Protestikäsittely: Protestilautakunta, kummankin osapuolen kuuleminen, missä tilanteessa pyydetään/on oikeus vaatia todistajaa/-jia kuultavaksi.
Protestin hyväksyminen/hylkääminen: Mitä asioita protestilautakunta on velvollinen ottamaan huomioon käsitellessään protestia.
Itsellänikin on näistä menettelyistä vielä aivan liian vähän kokemusta ja mielestäni kisoissa huomioidaan aivan liian vähän sääntörikkeitä. Omasta mielestäni purjehdus on siinä mielessä hieno laji, että mahdolliset rikkomukset on mahdollista korvata kesken kisan ja täten on mahdollista välttää protestoimiset ja diskaukset. Hommat selvitetään vesillä ja rannassa voidaan taas olla kavereita. Joskus kuitenkin harmittaa kun tilanteessa on kaksi venekuntaa, joista kumpikin on hieman epävarma kuinka pitäisi käyttäytyä. Aivolohkojen raksutuksen voi kuulla usean veneenmitan päähän "pitäiskö tota käskeä pyörimään... mahtoko se kuitenkaan rikkoa sääntöjä... ne on kisannu kauemmin ku me, ehkä ne tietää ite..." ja rikkuriveneestä kuuluvia raksutuksia: "rikottiinkohan me nyt jotain sääntöä... no, ei noi huuda... pitäiskö pyöriä... jos ne nostaa protestin... kai ne nyt huutais jos me oltais tehty väärin..."
Sääntöjen tunteminen on jokaisen henkilökohtainen asia, mutta rikkeitä tapahtuu joskus ihan vahingossa ja tarkoituksetta (tästä on omakohtaisia kokemuksia enemmänkin). Rikkomustilanteissa on kuitenkin aina vähintään kaksi osapuolta.
Ja vielä iltamiin käsiteltäväksi asiaksi (jos aikaa riittää): Hyvityspyynnöt, mistä hyvästä voi pyytää hyvitystä, kuinka pyyntö suoritetaan, kuinka hyvitys konkreettisesti annetaan jne...
Tarkoitukseni ei ole lainkaan sotkeutua järjestelyihin. Nämä nyt vain oli niitä asioita, joihin mikään proosateos ei ole ainakaan minulle antanut selkokielisiä vastauksia. Lähinnä yrityksen ja erehdyksen kautta joutunut opettelemaan ja ymmärtämään. Itse ainakin koen näiden asioiden selittämisen vaikeaksi. Eikä se niin kovin helppoa ja yksiselitteistä ole protestilautakunnan jäsenenäkään istua...
Superpahoitteluni superpitkästä viestistä...
Hell ye, 14/15 tilanne.Heikki wrote:
No jos nyt kerran ihan erikseen kysytään...
Joo, tulen paikalle.
Onko nyt varmasti niin että kaikilla senior-tason kavereilla on RRS-kirja aivan tuoreena muistissa? Mustosen Heikki? Syksyn tapaamisen paras puoli oli osanottajien laaja kokemuskirjo.
Team Bra, Valentina FIN-916
Mun tarkoitus on käydä läpi väistämissääntöjä, ja joitain erityissääntöjä ja niiden soveltaminen eri tilanteisiin: ennen lähtöä, kryssillä, avotuulessa, merkkien kierrossa, maaliin tultaessa jne. Joissain kohdin mennään ehkä aika syvällekin sääntöihin ja niiden tulkintoihin. Protestin tekemistä ja hyvitysvaatimuksia en oo ajatellut enempäänsä käsitellä, mutta jos niistä tulee keskustelua, voin niitäkin käsitellä.