Mihin panisin karttaplotterin?

Keskustelua H-veneen varustelusta ja kunnostusprojekteista

Moderator: Kristian

Post Reply
avoipio

Mihin panisin karttaplotterin?

Post by avoipio »

Tuollainen laite olisi aika mainio apuväline, mutta mihin sen panisin kiinni. Purjehdin pääasiassa yksin, joten laitteen paikan pitäisi kaiketi olla levangin perän puolella jotta jotain siitä näkisikin. Onko kokemuksia tai muuten hyviä ehdotuksia. Läppäriä en ole harkinnut veneeseen.
Lauri

Post by Lauri »

Sama ongelma tulossa. Paitsi että minun pitäisi löytää paikka myös kaikuluotaimelle ja molemmat pitäisi sijoittaa niin, että niitä voi helposti kayttää, eivät ole tiellä, eikä kukaan mahdollisista muista veneessä olijoista peitä näkyvyyttä.

Yksi hyvä paikka voisi olla levangin alla, jos olisi levanki korkealla. Mutta minulla on pitkä matalalla oleva levanki. Pitkä korkealla oleva levanki taas on retkipurjehduksessa vain tiellä, joten sellaista en veneeseen palauta (joskus siinä on ollut, kiinnityshelatkin on vielä olemassa). Yksi mahdollisuus olisi sellainen korkealla oleva lyhyt levanki mitä varten eagle marinelta voi ostaa sen penkkien väliin tulevan korotuspalan..

Varsinkin tuota gps:ää varten olen miettinyt myös sijoitusta istumalaatikon takaseinään pinnan alle. Minulla on siinä se sellainen tavaralokero, voi olla että teen siihen aukkoon jonkun tilapäisen kiinnikkeen että pääsee kokeilemaan. Vähän kummallinen paikkahan se olisi, paljon parempi olisi kun laitteet saisi paikkaan josta niihin instrumentteihin voisi vilkaista kääntelemättä päätä turhan paljoa. Mutta H:n istumalaatikosta ei kovin paljoa mahdolisia paikkoja mittareille löydy.
306

Post by 306 »

Lauri wrote:Sama ongelma tulossa. Paitsi että minun pitäisi löytää paikka myös kaikuluotaimelle ja molemmat pitäisi sijoittaa niin, että niitä voi helposti kayttää, eivät ole tiellä, eikä kukaan mahdollisista muista veneessä olijoista peitä näkyvyyttä.

Yksi hyvä paikka voisi olla levangin alla, jos olisi levanki korkealla. Mutta minulla on pitkä matalalla oleva levanki. Pitkä korkealla oleva levanki taas on retkipurjehduksessa vain tiellä, joten sellaista en veneeseen palauta (joskus siinä on ollut, kiinnityshelatkin on vielä olemassa). Yksi mahdollisuus olisi sellainen korkealla oleva lyhyt levanki mitä varten eagle marinelta voi ostaa sen penkkien väliin tulevan korotuspalan..

Varsinkin tuota gps:ää varten olen miettinyt myös sijoitusta istumalaatikon takaseinään pinnan alle. Minulla on siinä se sellainen tavaralokero, voi olla että teen siihen aukkoon jonkun tilapäisen kiinnikkeen että pääsee kokeilemaan. Vähän kummallinen paikkahan se olisi, paljon parempi olisi kun laitteet saisi paikkaan josta niihin instrumentteihin voisi vilkaista kääntelemättä päätä turhan paljoa. Mutta H:n istumalaatikosta ei kovin paljoa mahdolisia paikkoja mittareille löydy.
Hei vaan,

Vähän asiasta ja asian vierestä.. Huomasin, että garminissani olis mahdollisuus liittää tavalla tai toisella myös syvyynmittari joka tuottaa jonkinmoista tiettyä syvyystietoa. Näin siis itse anturi riittäis ja se jotenkin liitetään gps:ään eikä vehkeitä siis tarvi olla näkyvillä kuin se yksi.

Omassa Laurin vanhassa veneessänihän on matala levanki (penkkien korkeudella) jonka keskellä on taktiikkakompassi. Ihan hullu ajatus ei noin äkkiä olisi kehittää jotain telinettä sen puuosan alapuolelle tai kylkeen kun kompassikin siinä on. Sitä en tosin tiedä pysyykö vehje kartalla kun on vähän laitojen katveessa, omani kun pätkii toisinaan jos ei näe koko taivasta. Ja tietty tilanteen ollessa päällä sitä voi tulla ohimennen polkastua koko keksintö kehnoon kuntoon.

Tietty perus-mount-teline tuntuu tähtäävän semmoseen asentoon että gps tulee telineen päälle eikä sivulle tms. Ehkäpä eri gepsivalmistajien telineissä voi olla erojakin ja jos ei muuta niin kustomitelinettä askartelemaan vaan.
306
Lauri

Post by Lauri »

306 wrote: Omassa Laurin vanhassa veneessänihän on matala levanki (penkkien korkeudella) jonka keskellä on taktiikkakompassi. Ihan hullu ajatus ei noin äkkiä olisi kehittää jotain telinettä sen puuosan alapuolelle tai kylkeen kun kompassikin siinä on. Sitä en tosin tiedä pysyykö vehje kartalla kun on vähän laitojen katveessa, omani kun pätkii toisinaan jos ei näe koko taivasta. Ja tietty tilanteen ollessa päällä sitä voi tulla ohimennen polkastua koko keksintö kehnoon kuntoon.
Ei ole koskaan kovin hyvä ajatus laittaa sähkölaitteita ihan kompassin viereen. Sähkö kun liikkuessaan synnyttää magneettikenttiä ja kovinkaan suurta sellaista ei tarvita, jotta kompassi näyttäisi jotakin muuta kuin oikeaa suuntaa. Minulla ei kyllä ole suoria kokemuksia siitä, mitä gps:n laittaminen kompassin viereen merkitsisi. Eikä halua kokeillakaan, ihan vain periaatteesta minun kompassin viereen ei tule mitään sähköllä toimivaa.

...mutta jos kuitenkin haluat laittaa sinne levangin alle jotakin, niin sittenhän sulta jää se kompassi ylimääräiseksi. Ostan sen kyllä heti kun haluat myydä, sitä kompassimallia kun ei enää saa kaupasta. Sen lisäksi että malli on hyvä, niin juuri tuo yksilö olisi kiva saada takaisin ;-)
avoipio

Post by avoipio »

Tuli mieleen hullu idea: plotteri kiinni pinnaan! Ei ole tiellä, näkee koko taivaan, ei saa kummoisiakaan kolhuja ja taatusti kuski näkee datan. Usein kyllä tulen satamaan takakannella seisten ohjaten pystyyn nostetusta pinnasta. Mutta silloinhan ei plotteria tarvita. Pitääpä kokeilla esimerkiksi pienellä plotterin kokoisella rasialla, miten tuo toimisi.
Lauri

Post by Lauri »

GPS:n kiinnittäminen pinnaan ei ole mitenkään mahdoton ajatus, ainakaan jos laitteen sijoittaa niin että sen antenni on suoraan peräsinakselin yläpuolella. GPS:n antennin sijoittaminen paikkaan, joka toisinaan tekee nopeitakin liikkeitä sotkee sen mahdollisuudet laskea nopeutta ja matkaa oikein. Pinna ei nyt tietenkään ollenkaan niin paha paikka kuin esim. antennin vienti maston huippuun olisi.

Minulle tuli vielä hullumpi idea noista ajan seinälle tai kattoon heijastavista kelloradioista: Jos kajuutan katolle laittaisi molemmille puolille pienet laserlediä käyttävät projektorit, joilla voisi heijastaa kaikki oleelliset gps:n antamat tiedot ison alaosaan, siinä sitä olisi näytöllä kokoa, olisi näkyvissä eikä todellakaan tiellä. Muutaman vuoden sisällä tuollaisia saa varmasti valmiina kaupasta, varsinkin kun idea on nyt julkaistu tässä :-)
306

Post by 306 »

Lauri wrote:GPS:n kiinnittäminen pinnaan ei ole mitenkään mahdoton ajatus, ainakaan jos laitteen sijoittaa niin että sen antenni on suoraan peräsinakselin yläpuolella. GPS:n antennin sijoittaminen paikkaan, joka toisinaan tekee nopeitakin liikkeitä sotkee sen mahdollisuudet laskea nopeutta ja matkaa oikein. Pinna ei nyt tietenkään ollenkaan niin paha paikka kuin esim. antennin vienti maston huippuun olisi.

Minulle tuli vielä hullumpi idea noista ajan seinälle tai kattoon heijastavista kelloradioista: Jos kajuutan katolle laittaisi molemmille puolille pienet laserlediä käyttävät projektorit, joilla voisi heijastaa kaikki oleelliset gps:n antamat tiedot ison alaosaan, siinä sitä olisi näytöllä kokoa, olisi näkyvissä eikä todellakaan tiellä. Muutaman vuoden sisällä tuollaisia saa varmasti valmiina kaupasta, varsinkin kun idea on nyt julkaistu tässä :-)
Ei paha. Luuletteko että hommaa vois kehittää vielä yhden projektorin "halppismalliksi" jossa kuva heijastuis sisältä peilikuvana luukun ikkunaosaan joka olis sopivasti karhennettu?

Näin olis projektori sääsuojassa ja "näyttö" siististi veneen laitojen sisäpuolella. Koko laitteistosta ei tarvis ulkona olla kun antenni. Perus-gps-antenni usb:hen on jotain 40€ korvilla, en tiedä sitte saako niitä sääsuojattuina?

Saiskohan tommosta projektoritekniikkaa toimimaan ilman läppäriä välissä?

Joka tapauksessa, konstit on monet, ohessa Erkan välittämän sivun linkki yhteen "idioottivarmaan" heijastusperiaatteella toimivaan projektiin.. ;)

http://personal.inet.fi/koti/timo.siira ... oitin.html
306
Lauri

Post by Lauri »

Tuo on mainio linkki. Hyvin samankaltainen juttu, jota ideoitiin työkaverin kanssa syksyllä, mutta ei silloin löydetty valmista kuvausta mistään merikartoille heijastamisesta. Tuo projekti tosin näyttää käyttävän moottoreita, joten sillä voinee heijastaa vain yhden valotäplän kartalle.

Tällä projektilla taas saisi vaikkapa nopeus- ja suuntavektorit, tekstiä, yms. siihen kartalle:

http://hackedgadgets.com/2006/07/10/hom ... projector/

Tuota katseltiin syksyllä. Minulla ei ole kylläkään käsitystä siitä miten pienellä virrankulutuksella tuollaisen projektorin voisi saada toimimaan.

Täytyy kyllä vähän nyt painaa jarruakin näiden ideoiden kanssa: Laserit ei ole ihan vaarattomia jos säde osuu silmään. Ei vaikka olisikin pienitehoisesta laserista kyse. Siinä suhteessa tuo ehdottamasi luukkuun heijastaminen ei ole mitenkään paras mahdollinen suunta...luukkuun pitäisi tietysti Vähintäänkin laittaa turvakytkin joka katkaisee säteen heti kun luukku nostetaan pois. Lisäksi tuo suunta toimii huonosti jos on tapana pitää spinnua pussissa heti siinä luukun takana :-)

Eikä tuo minun ideakaan ole ihan paras mahdollinen, kyllä sellaisen sivulle ja ylös heijastavan säteenkin tielle voi silmänsä saada tungettua.
306

Post by 306 »

Lauri wrote:Tuo on mainio linkki. Hyvin samankaltainen juttu, jota ideoitiin työkaverin kanssa syksyllä, mutta ei silloin löydetty valmista kuvausta mistään merikartoille heijastamisesta. Tuo projekti tosin näyttää käyttävän moottoreita, joten sillä voinee heijastaa vain yhden valotäplän kartalle.

Tällä projektilla taas saisi vaikkapa nopeus- ja suuntavektorit, tekstiä, yms. siihen kartalle:

http://hackedgadgets.com/2006/07/10/hom ... projector/

Jaa, kyseessä olikin laaserit.. Minä luulin että jonkinmoiset vaarattomat ledivehkeet.

Eipä tuolla patentilla kannata lähteä pyörää uusiksi keksimään, hommaa vaan höyrylaivan ja kaupan päälle heijastuspintaa á la Salmisaari! :)
306
Pualikas

Post by Pualikas »

Itellä ei karttaplotteria ole, mutta levangin alle on kiinnitetty GPS.. Ihan toimiva systeemi, kunhan antennintehot riittää! Voin ottaa kuvia, mikäli jotakuta kiinnostaa.
306

Post by 306 »

Pualikas wrote:Itellä ei karttaplotteria ole, mutta levangin alle on kiinnitetty GPS.. Ihan toimiva systeemi, kunhan antennintehot riittää! Voin ottaa kuvia, mikäli jotakuta kiinnostaa.
Voishan toi kiinnostaa kun nimenomaan telineet ja kiinnitys tuntuu olevan ongelmana.

Itse tosin olen miettinyt liittää GPS:n kannettava-plotteri-"klemmariin" luukun yhteyteen.. jos nyt semmosen jossain vaiheessa saan askarreltua.. Puuttuu enää metallilevyt ja leikkurit.. ;)
306
Post Reply