Hangon ilmoittautuminen on jo auki. Kunhan tuuli kääntyy lounaaseen, kuuluu jo samban syke Helsinkiin. Pitää vain enää kipparin päättää noustako vai slepata.
Nousijat:
- Sea Monkey
- Valentina
Sleppaajat:
"Projekti" Hangon Sambakarnevaali
Moderator: Kristian
"Projekti" Hangon Sambakarnevaali
Team Bra, Valentina FIN-916
FEneiden ketju tuossa:
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=1710
Expressien tuolla:
http://www.expresspurjehtijat.net/forum ... .php?p=291
FEneitä tulossa Jussaröhön ti-illalla myös.
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=1710
Expressien tuolla:
http://www.expresspurjehtijat.net/forum ... .php?p=291
FEneitä tulossa Jussaröhön ti-illalla myös.
2008 Hangon regatta purjehdittu. Lopputulokset ohessa.
http://www.hsf.fi/regattan2008/Regatta2008stora.htm
Ensimmäisen kilpailupäivän osittaiset trackit löytyvät ao. palvelun ohjelmasta:
http://www.gpsseuranta.net/
Fiiliksiä ja raportointia luvassa myöhemmin.
http://www.hsf.fi/regattan2008/Regatta2008stora.htm
Ensimmäisen kilpailupäivän osittaiset trackit löytyvät ao. palvelun ohjelmasta:
http://www.gpsseuranta.net/
Fiiliksiä ja raportointia luvassa myöhemmin.
Team Bra, Valentina FIN-916
Nyt siis hieman regattajournalismia.
Vuonna 2008 Hangon regattaan oli ilmoittautunut hieman yllättäen (vain) 18 venettä. Jostain syystä myös Albin Express fleetissä oli viime vuoteen verrattuna merkittävästi vähemmän osallistujia. H-veneistä tulevaan MM-kisapaikkaan oli tullut ottamaan tuntumaa kärkiveneistä esim. Finnpilot, Festivo, Huismann, Panta Rei jne. Monen veneen miehistö oli tosin hieman eri verrattuna SM-kisamiehistöön. Haastajista paikalle oli saapunut huolestuttavan hyvän vauhdin löytäneitä veneitä esim. GoSaimaa.fi, Majava ja Zalekua. Lisäksi mukana oli koko liuta muita hyviä H-veneitä ja miehistöjä joita muissa kisoissa ei olla usein nähty. Hangon purjehdustapahtumakonsepti toimii; oikeassa suhteessa kisailua ja regattameininkiä.
Ensimmäisenä kilpailupäivänä rata-alueella puhalsi pirteä 5-6 m/s pohjoistuuli. Kilpailu alkoi ainakin Valentinan kannalta surkealla lähdöllä osittain epäasiallisesti lähtöviivalla ennen omaa lähtöä purjehtineen Hai-veneen johdosta, joka esti vauhdin saamisen. Radan oikealla laidalla oli huomattavasti tummempia pilviä ja siksi moni oikean laidan valinnut (esim. Panta Rei) sai veneen kulkemaan vauhdikkaasti. Perinteisesti Hangon rata oli melko vino tuulen suunnan muuttuessa pitkin päivää monen luokan purjehtiessa samalla radalla. Valentina taisteli jälleen tuttujen veneiden kanssa kuten Zalekuan, Majavan, GoSaimaa.fi:n ja miehistön nuorennusleikkauksen kokeneen Devonin sekä Hanko-spesialisti Marian kanssa. Itella Logistics otti varaslähdön, mutta osoitti vauhdin olevan kohdallaan saavuttaen ja ohittaen Valentinan jo ensimmäisen alamerkin kohdalla. Itella Logistics ajoi Valentinaan ja koko muuhun kärkipakkaan nähden huomattavasti kuumempaa lenssikulmaa ja ehkäpä siksi vauhti oli erinomainen. Toisella kryssillä Zalekua pääsi ohittamaan Valentinan hyvän ja pitkän oikeanlaidan vedon vuoksi. GoSaimaa pysyi näpärästi takana. Valentinan vauhti ei ollut huikea, mutta ihan ookoo. Viimeisen alamerkin jälkeen matka Maraskärin itäpuolella sijaitsevalla maalilinjalle oli tasaista puuskien siivittämää kryssiä. Lisäpäänvaivaa aiheutti maaliin saapuvien isojen LYS-veneiden sekä 5 minuuttia ennen H-veneitä matkaanlähteiden peräpään FE83 veneiden paskatuulien välttely. Valentinan kannalta ensimmäinen kilpailupäivä päättyi hyvn, koska pystyimme maalilinjan ylityskohdan valinnalla saavuttamaan noin 3-4 veneenmittaa edelläolleen Zalekuan ja saapumaan maaliin seitsemäntenä. Hyvä aloitus regatan purjehdusosuudella.
Toisena päivänä sääennuste oli Valentinan kannalta pahin mahdollinen eli kevyttä. Tuulta oli noin 1-3 m/s. Kuten varmaankin näistä kirjoituksista on jo aiemmin tullut selväksi, niin emme saa venettä kulkemaan sitten mitenkään, jos ei tuule. Erityisesti Höj Jensenin medium-fokan trimmaus kevyelle kelille tuntuu tuskalliselta. Vaikka fokan fallia löysää vaikka kuinka paljon, niin purjeen takareuna kääntyy liiaksi sisään. Skuuttia löysäämällä ongelma korjaantuu, mutta meno hidastuu. Toisen päivän startti oli edellisen päivän kaltainen. Kevyessä kelissä jäimme liian kauksi viivasta ja jouduimme pakan häntäpäähän. Kryssillä olimme sopineet kokeilla fokan skuutin kevyttä löysäämistä, koska erittäin hyvää vauhtia kulkeneen Zalekuan kaverit kertoivat Heikkilän purjeiden toimivan siten hyvin. Zalekualla olikin jälleen todella erinomainen vauhti. Valentina jäi ensimmäisellä kryssillä koko fliitille. Se siitä skuutin löysäämistaktiikasta. Palattiin takaisin perustrimmiin ja vauhti alkoi löytymään, mutta ei missään nimessä samalla mitalla kuin Zalekualla. Toisen päivän kisan ratkaisut oli pitkälle käyty ensimmäisen kryssin aikana. Kärki karkasi saavuttamattomiin. Valentinalle kiperimmät merkkitilanteet syntyivät FE83:sten kanssa, jotka hieman yllättäen alkoivat kisaamaan meitä vastaan. Noh. Ollaanhan sitä samalla rata-alueella, mutta enpä tiedä. Itse jätän mieluummin toisten luokkien veneet kilpailemaan keskenänsä. Toisena kilpailupäivänä rata oli jälleen useamman kymmenen asteen vino ja tuuli oli pitkän radan eri puolilla ja kohdissa todella vaihteleva. Viimeisellä kryssillä Valentinalla kävi arpaonni ja pääsimme oikeaa laitaa pitkin Onoff:n ja Marian ohi. Maalisuoralle käännyttäessä teimme pienen lapsuksen laylinen arvioinnissa ja Onoff pääsi sisäkautta ohitse ja maaliin ennen meitä. Marian kanssa kilpailtiin loppuun asti tiukasti slöörillä, mutta onnistuimme pitämään heidät takanaan. Toisen päivän sijoitus perusmättö 10. sija.
Kolmas ja viimeinen kilpailupäivä lupasi sään puolesta lupaavaa keliä. Teksti-TV:n säätiedotuksen mukaan Suomenlahdelle oli luvattu ~12m/s keliä parhaimmillaan. Pjaskan marjat. Lähtöveneelle saavuttaessa pirteä pohjoistuuli oli himmannut täysin ja shiftannut n. 180 astetta. Lähtövene tai pikemminkin lähtölaiva ajoi lähelle rantaa muutaman sadan veneen seuratessa kiltisti perässä. Tunnin odottelun jälkeen päästiin liikkeelle todella kevyessä tuulessa. Lähtöön ollessa aikaa 5 minuuttia olimme noin 30 metrin päästä linjasta. Päätimme alkaa ottamaan jo silloin vauhtia, koska todella kevyessä tuulessa, jossa oli paljon vanhaa aaltoa ei vauhdin ottaminen ollut helppoa. Olimme linjalla pitkän ja piinallisen odotuksen jälkeen sekunnilleen eikä vieressä ollut ketään. Tuuli oli sopivasti shiftannut siten, että poijunpää oli selkeästi suosiollinen. Paukku ja matkaan. Tuuli nousi hieman ja katsoimme taakse. Eroa oli vähintään 60 metriä seuraavaan veneeseen. Jihaa. Kerrankin onnistuttiin. Kevyen kelin trimmiä etsittiin taas kissojen ja koirien kanssa, mutta ilman tulosta. Ylämerkille saavutaessa olimme ohittaneet osan 10 minuuttia aikaisemmin lähteneistä Albin Expresseistä. Tosin ennen ylämerkkiä päätimme hyvän lähdön aiheuttaman euforian ja luontaisen ylimielisyyden takia koittaa kannuksiamme Festivon kanssa. Vendasimme heidän päälleen tavoitteena pitää kärkipaikka ylämerkille asti. Pjaskan marjat. Jääkaapin viileet Lahtelaiset ajoivat meidän ohi pienemmällä kulmalla ja kovemmalla vauhdilla. Perhana. Näin jälkikäteen ajateltua kyseinen liike oli turha ja osaltaan varmaan sotki kärkikamppailua, mutta toisaalta toimikoon se edes pienen pienenä varoituksena, että takaa tullaan ja kun kilpasille päästään, niin ylimääräistä siimaa ei anneta. Noh. Palataampa taas maan pinnalle täältä Suuret puheet ja pienet teot -planeetalta. Lenssille lähdettäessä oli jälleen Zalekua saavuttanut Valentinan. Hitto että söi miestä. Ilman vauhtia on aivan turha yrittää pärjätä. Tuuli oli himmannut aivan olemattomiin ja aurinko paahti seiloreita kahvipavun värisiksi. Seuraavat tapahtumat Valentinan kohdalla osuivat ylämerkin kiertoon. Tuulen jälleen shiftattua noin 10-15 astetta oli rata tyystin kiero. Valentina lähestyi kevyessä kelissä kohti ylämerkkiä huomaten, että viimeisen sadan metrin matkalla tuuli shiftasi lisää eikä aikaisemmin toiminut layline ollut lähelläkään oikeaa. Kevyessä kelissä pari raastavan hidasta vendaa. Merkille paaralla FE83:n alapuolella peitossa. FE:stä alettiin huutelemaan, että 'menee jo, menee jo'. Uskottiin näin olevan ja paskat. Ajauduttiin poijua päin ilman vauhtia. Hermojen kiristyessä viulun kielen kireydelle lähdimme tuulettomassa tilanteessa tekemään 360:stä. Se kesti ja kesti. Huismann pääsi ohitse ja koko fliitti otti meitä kiinni varmasti vaikka kuinka. Uudella tuulella taas alamäkeen kilpailukellon osoittaessa noin 16-17 iltapäivällä. Hieman ihmetytti tyvenessä kelluessa, että miksi kilpailutoimikunta ei lyhentänyt rataa kun näki kelin olevan lähes tuuleton. Viimeisellä kryssillä Maria veti jälleen oikean arvan hatusta ja he pääsivät kaukaa takaa Valentinan rinnalle. Loppusuoralle mentäessä Valentinassa loppui regatan pisteenlaskutaito ja sanottakoon, että melkein luovutimme Marialle 'kuka nousee spinnulla korkeimmalle' -kilpailun. Maria selvisi maaliin ennen meitä ja Panta Reikin melkein saavutti meidät ennen maalia. Lopputulos kolmannelta päivältä 8. ja regatan loppusijoitus ihan ookoo 9.
Hauskaa oli jälleen koko rahalla ja laiturielämästä olisi varmasti toinen vastaava essee kirjoitettavissa, mutta jätetään se puoli tällä kertaa pois. Tärkein tavoite kuitenkin tämän vuoden regatassa oli tasata puntit Sea Monkeyn kanssa ja tavoite toteutuikin. Klas, tilanteesta 3-3 lähdetään sitten ensi vuoden regattaa kohden.
Toivottavasti ensi vuonna mukaan liittyy jälleen lisää uusia veneitä. Kilpailu tiivistyy jatkuvasti myös haastajien osalta ja se on erittäin hauskaa.
Vuonna 2008 Hangon regattaan oli ilmoittautunut hieman yllättäen (vain) 18 venettä. Jostain syystä myös Albin Express fleetissä oli viime vuoteen verrattuna merkittävästi vähemmän osallistujia. H-veneistä tulevaan MM-kisapaikkaan oli tullut ottamaan tuntumaa kärkiveneistä esim. Finnpilot, Festivo, Huismann, Panta Rei jne. Monen veneen miehistö oli tosin hieman eri verrattuna SM-kisamiehistöön. Haastajista paikalle oli saapunut huolestuttavan hyvän vauhdin löytäneitä veneitä esim. GoSaimaa.fi, Majava ja Zalekua. Lisäksi mukana oli koko liuta muita hyviä H-veneitä ja miehistöjä joita muissa kisoissa ei olla usein nähty. Hangon purjehdustapahtumakonsepti toimii; oikeassa suhteessa kisailua ja regattameininkiä.
Ensimmäisenä kilpailupäivänä rata-alueella puhalsi pirteä 5-6 m/s pohjoistuuli. Kilpailu alkoi ainakin Valentinan kannalta surkealla lähdöllä osittain epäasiallisesti lähtöviivalla ennen omaa lähtöä purjehtineen Hai-veneen johdosta, joka esti vauhdin saamisen. Radan oikealla laidalla oli huomattavasti tummempia pilviä ja siksi moni oikean laidan valinnut (esim. Panta Rei) sai veneen kulkemaan vauhdikkaasti. Perinteisesti Hangon rata oli melko vino tuulen suunnan muuttuessa pitkin päivää monen luokan purjehtiessa samalla radalla. Valentina taisteli jälleen tuttujen veneiden kanssa kuten Zalekuan, Majavan, GoSaimaa.fi:n ja miehistön nuorennusleikkauksen kokeneen Devonin sekä Hanko-spesialisti Marian kanssa. Itella Logistics otti varaslähdön, mutta osoitti vauhdin olevan kohdallaan saavuttaen ja ohittaen Valentinan jo ensimmäisen alamerkin kohdalla. Itella Logistics ajoi Valentinaan ja koko muuhun kärkipakkaan nähden huomattavasti kuumempaa lenssikulmaa ja ehkäpä siksi vauhti oli erinomainen. Toisella kryssillä Zalekua pääsi ohittamaan Valentinan hyvän ja pitkän oikeanlaidan vedon vuoksi. GoSaimaa pysyi näpärästi takana. Valentinan vauhti ei ollut huikea, mutta ihan ookoo. Viimeisen alamerkin jälkeen matka Maraskärin itäpuolella sijaitsevalla maalilinjalle oli tasaista puuskien siivittämää kryssiä. Lisäpäänvaivaa aiheutti maaliin saapuvien isojen LYS-veneiden sekä 5 minuuttia ennen H-veneitä matkaanlähteiden peräpään FE83 veneiden paskatuulien välttely. Valentinan kannalta ensimmäinen kilpailupäivä päättyi hyvn, koska pystyimme maalilinjan ylityskohdan valinnalla saavuttamaan noin 3-4 veneenmittaa edelläolleen Zalekuan ja saapumaan maaliin seitsemäntenä. Hyvä aloitus regatan purjehdusosuudella.
Toisena päivänä sääennuste oli Valentinan kannalta pahin mahdollinen eli kevyttä. Tuulta oli noin 1-3 m/s. Kuten varmaankin näistä kirjoituksista on jo aiemmin tullut selväksi, niin emme saa venettä kulkemaan sitten mitenkään, jos ei tuule. Erityisesti Höj Jensenin medium-fokan trimmaus kevyelle kelille tuntuu tuskalliselta. Vaikka fokan fallia löysää vaikka kuinka paljon, niin purjeen takareuna kääntyy liiaksi sisään. Skuuttia löysäämällä ongelma korjaantuu, mutta meno hidastuu. Toisen päivän startti oli edellisen päivän kaltainen. Kevyessä kelissä jäimme liian kauksi viivasta ja jouduimme pakan häntäpäähän. Kryssillä olimme sopineet kokeilla fokan skuutin kevyttä löysäämistä, koska erittäin hyvää vauhtia kulkeneen Zalekuan kaverit kertoivat Heikkilän purjeiden toimivan siten hyvin. Zalekualla olikin jälleen todella erinomainen vauhti. Valentina jäi ensimmäisellä kryssillä koko fliitille. Se siitä skuutin löysäämistaktiikasta. Palattiin takaisin perustrimmiin ja vauhti alkoi löytymään, mutta ei missään nimessä samalla mitalla kuin Zalekualla. Toisen päivän kisan ratkaisut oli pitkälle käyty ensimmäisen kryssin aikana. Kärki karkasi saavuttamattomiin. Valentinalle kiperimmät merkkitilanteet syntyivät FE83:sten kanssa, jotka hieman yllättäen alkoivat kisaamaan meitä vastaan. Noh. Ollaanhan sitä samalla rata-alueella, mutta enpä tiedä. Itse jätän mieluummin toisten luokkien veneet kilpailemaan keskenänsä. Toisena kilpailupäivänä rata oli jälleen useamman kymmenen asteen vino ja tuuli oli pitkän radan eri puolilla ja kohdissa todella vaihteleva. Viimeisellä kryssillä Valentinalla kävi arpaonni ja pääsimme oikeaa laitaa pitkin Onoff:n ja Marian ohi. Maalisuoralle käännyttäessä teimme pienen lapsuksen laylinen arvioinnissa ja Onoff pääsi sisäkautta ohitse ja maaliin ennen meitä. Marian kanssa kilpailtiin loppuun asti tiukasti slöörillä, mutta onnistuimme pitämään heidät takanaan. Toisen päivän sijoitus perusmättö 10. sija.
Kolmas ja viimeinen kilpailupäivä lupasi sään puolesta lupaavaa keliä. Teksti-TV:n säätiedotuksen mukaan Suomenlahdelle oli luvattu ~12m/s keliä parhaimmillaan. Pjaskan marjat. Lähtöveneelle saavuttaessa pirteä pohjoistuuli oli himmannut täysin ja shiftannut n. 180 astetta. Lähtövene tai pikemminkin lähtölaiva ajoi lähelle rantaa muutaman sadan veneen seuratessa kiltisti perässä. Tunnin odottelun jälkeen päästiin liikkeelle todella kevyessä tuulessa. Lähtöön ollessa aikaa 5 minuuttia olimme noin 30 metrin päästä linjasta. Päätimme alkaa ottamaan jo silloin vauhtia, koska todella kevyessä tuulessa, jossa oli paljon vanhaa aaltoa ei vauhdin ottaminen ollut helppoa. Olimme linjalla pitkän ja piinallisen odotuksen jälkeen sekunnilleen eikä vieressä ollut ketään. Tuuli oli sopivasti shiftannut siten, että poijunpää oli selkeästi suosiollinen. Paukku ja matkaan. Tuuli nousi hieman ja katsoimme taakse. Eroa oli vähintään 60 metriä seuraavaan veneeseen. Jihaa. Kerrankin onnistuttiin. Kevyen kelin trimmiä etsittiin taas kissojen ja koirien kanssa, mutta ilman tulosta. Ylämerkille saavutaessa olimme ohittaneet osan 10 minuuttia aikaisemmin lähteneistä Albin Expresseistä. Tosin ennen ylämerkkiä päätimme hyvän lähdön aiheuttaman euforian ja luontaisen ylimielisyyden takia koittaa kannuksiamme Festivon kanssa. Vendasimme heidän päälleen tavoitteena pitää kärkipaikka ylämerkille asti. Pjaskan marjat. Jääkaapin viileet Lahtelaiset ajoivat meidän ohi pienemmällä kulmalla ja kovemmalla vauhdilla. Perhana. Näin jälkikäteen ajateltua kyseinen liike oli turha ja osaltaan varmaan sotki kärkikamppailua, mutta toisaalta toimikoon se edes pienen pienenä varoituksena, että takaa tullaan ja kun kilpasille päästään, niin ylimääräistä siimaa ei anneta. Noh. Palataampa taas maan pinnalle täältä Suuret puheet ja pienet teot -planeetalta. Lenssille lähdettäessä oli jälleen Zalekua saavuttanut Valentinan. Hitto että söi miestä. Ilman vauhtia on aivan turha yrittää pärjätä. Tuuli oli himmannut aivan olemattomiin ja aurinko paahti seiloreita kahvipavun värisiksi. Seuraavat tapahtumat Valentinan kohdalla osuivat ylämerkin kiertoon. Tuulen jälleen shiftattua noin 10-15 astetta oli rata tyystin kiero. Valentina lähestyi kevyessä kelissä kohti ylämerkkiä huomaten, että viimeisen sadan metrin matkalla tuuli shiftasi lisää eikä aikaisemmin toiminut layline ollut lähelläkään oikeaa. Kevyessä kelissä pari raastavan hidasta vendaa. Merkille paaralla FE83:n alapuolella peitossa. FE:stä alettiin huutelemaan, että 'menee jo, menee jo'. Uskottiin näin olevan ja paskat. Ajauduttiin poijua päin ilman vauhtia. Hermojen kiristyessä viulun kielen kireydelle lähdimme tuulettomassa tilanteessa tekemään 360:stä. Se kesti ja kesti. Huismann pääsi ohitse ja koko fliitti otti meitä kiinni varmasti vaikka kuinka. Uudella tuulella taas alamäkeen kilpailukellon osoittaessa noin 16-17 iltapäivällä. Hieman ihmetytti tyvenessä kelluessa, että miksi kilpailutoimikunta ei lyhentänyt rataa kun näki kelin olevan lähes tuuleton. Viimeisellä kryssillä Maria veti jälleen oikean arvan hatusta ja he pääsivät kaukaa takaa Valentinan rinnalle. Loppusuoralle mentäessä Valentinassa loppui regatan pisteenlaskutaito ja sanottakoon, että melkein luovutimme Marialle 'kuka nousee spinnulla korkeimmalle' -kilpailun. Maria selvisi maaliin ennen meitä ja Panta Reikin melkein saavutti meidät ennen maalia. Lopputulos kolmannelta päivältä 8. ja regatan loppusijoitus ihan ookoo 9.
Hauskaa oli jälleen koko rahalla ja laiturielämästä olisi varmasti toinen vastaava essee kirjoitettavissa, mutta jätetään se puoli tällä kertaa pois. Tärkein tavoite kuitenkin tämän vuoden regatassa oli tasata puntit Sea Monkeyn kanssa ja tavoite toteutuikin. Klas, tilanteesta 3-3 lähdetään sitten ensi vuoden regattaa kohden.
Toivottavasti ensi vuonna mukaan liittyy jälleen lisää uusia veneitä. Kilpailu tiivistyy jatkuvasti myös haastajien osalta ja se on erittäin hauskaa.
Team Bra, Valentina FIN-916
Kilpailikohan Festival Hangon Regatassa
Jäi hieman kaivelemaan Hangon Regatan osallistujamäärä.
Lopputuloksissa Lauri Timgrenin kipparoiman Festivalin sarakkeissa on kaikissa DNC.
Olen kuitenkin varma, että viimeisen lähdön loppusuoralla purjehdimme rinnakkain ja juttelimmekin. Festival tosin oli keskeyttänyt lähdön. Näin ollen vene olisi kilpaillut ainakin lauanataina eli oikeat kirjaimet ovat DNF. Olisi hyvä, jos Lauri tai joku muu venekunnasta voisi kommentoida/vahvistaa asiaa, koska asialla on vaikutusta rankingin pisteisiin.
On jokseenkin ymmärrettävää, että regatta-organisaatiolle on sattunut virhe, kun on kysymys isosta regatasta ja useasta luokasta samalla radalla.
Terveisin
Janne
Lopputuloksissa Lauri Timgrenin kipparoiman Festivalin sarakkeissa on kaikissa DNC.
Olen kuitenkin varma, että viimeisen lähdön loppusuoralla purjehdimme rinnakkain ja juttelimmekin. Festival tosin oli keskeyttänyt lähdön. Näin ollen vene olisi kilpaillut ainakin lauanataina eli oikeat kirjaimet ovat DNF. Olisi hyvä, jos Lauri tai joku muu venekunnasta voisi kommentoida/vahvistaa asiaa, koska asialla on vaikutusta rankingin pisteisiin.
On jokseenkin ymmärrettävää, että regatta-organisaatiolle on sattunut virhe, kun on kysymys isosta regatasta ja useasta luokasta samalla radalla.
Terveisin
Janne
Kiitos kommentista ja hyvästä täsmennyksestä, Valentina.
Regatan lopputulosten kannalta näillä kirjaimilla ei siis ole merkitystä, mutta H-veneliiton ranking-sarjan kannalta on.
Tarkennetaan siis vielä varmuudeksi H-veneliiton rankingin sääntöä, joka menee venemäärän osalta suunnilleen näin: ranking-pisteitä saa osakilpailuun osallistuneiden veneiden määrän mukaan ja ratkaisevaa on osakilpailussa kilpailleiden (käytännössä lähtölinjan ylittäneiden)veneiden lukumäärä.
Yhden veneen vaikutus on raakasti arvioituna 3 pistettä eli aika suuri. Kaikki Hangossa kilpailleet veneet saisivat siis noin 3 ranking-pistettä enemmän, jos Festivalin viimeisessä sarekkeessa olisikin DNF.
Itellalla ja Devonilla on myös väärät kirjaimet (pitäisi olla sama DNF), mutta niillä ei tosiaan ole H-vene rankingin kannalta merkitystä, koska niiden on voitu todeta kilpailleen kahdessa aikaisemmassa lähdössä.
Festivalin kilpaileminen lauantaina on siis vahvistumassa. Jos vielä joku Festival-venekunnan jäsenistä näkisi tämän viestin ja voisi vahvistaa venekunnan kilpailleen. Saataisiin ranking-pisteet laskettua oikein.
[/u]
Regatan lopputulosten kannalta näillä kirjaimilla ei siis ole merkitystä, mutta H-veneliiton ranking-sarjan kannalta on.
Tarkennetaan siis vielä varmuudeksi H-veneliiton rankingin sääntöä, joka menee venemäärän osalta suunnilleen näin: ranking-pisteitä saa osakilpailuun osallistuneiden veneiden määrän mukaan ja ratkaisevaa on osakilpailussa kilpailleiden (käytännössä lähtölinjan ylittäneiden)veneiden lukumäärä.
Yhden veneen vaikutus on raakasti arvioituna 3 pistettä eli aika suuri. Kaikki Hangossa kilpailleet veneet saisivat siis noin 3 ranking-pistettä enemmän, jos Festivalin viimeisessä sarekkeessa olisikin DNF.
Itellalla ja Devonilla on myös väärät kirjaimet (pitäisi olla sama DNF), mutta niillä ei tosiaan ole H-vene rankingin kannalta merkitystä, koska niiden on voitu todeta kilpailleen kahdessa aikaisemmassa lähdössä.
Festivalin kilpaileminen lauantaina on siis vahvistumassa. Jos vielä joku Festival-venekunnan jäsenistä näkisi tämän viestin ja voisi vahvistaa venekunnan kilpailleen. Saataisiin ranking-pisteet laskettua oikein.
[/u]