Vendaus keskituulessa
Moderator: Kristian
Vendaus keskituulessa
Aloitellaan myös aihe tästä ainakin kilpailuissa ja tietysti myös retkipurjehduksella kriittisestä manööverista.
Pohdittavia asioita on ainakin:
- kuinka minimoidaan peräsimen käyttö?
- miten painonsiirto tehdään tehokkaimmin?
- miten rullakäännös ajoitetaan?
- miten levankia käsitellään tehokkaasti vendan aikana, kun trimmi vaatii levangin säätämistä puolelta toiselle?
- miten fokalla tehostetaan vendaa?
- missä tilanteessa venda on parasta tehdä?
Pohdittavia asioita on ainakin:
- kuinka minimoidaan peräsimen käyttö?
- miten painonsiirto tehdään tehokkaimmin?
- miten rullakäännös ajoitetaan?
- miten levankia käsitellään tehokkaasti vendan aikana, kun trimmi vaatii levangin säätämistä puolelta toiselle?
- miten fokalla tehostetaan vendaa?
- missä tilanteessa venda on parasta tehdä?
Pistetäänpä alkuun pari perusvinkkiä ihan retkipurjehtijoille:
1) perusssääntö fokan skuutin löysäämisestä
Päästä fokan "vanha" skuutti reippaasti kokonaan irti silloin kun fokka alkaa selkeästi taittumaan sisään etureunastaa (eli juuri ennen kuin keula osoittaa suoraan vastatuuleen)
2) perussääntö skuutin kiristämisestä
Ole nopea, fokan saa helposti kiristettyä, kun teet sen vielä silloin kun keula on lähes vastatuulessa. Et välttämättä tarvitse vinssiä (kampea) jos ei tuule erityisen lujaa.
Fokan päästämiseen irti ja kiristämiseen ei kannata tuhlata kuin pari sekuntia. Mitä nopeammin sitä helpommin
1) perusssääntö fokan skuutin löysäämisestä
Päästä fokan "vanha" skuutti reippaasti kokonaan irti silloin kun fokka alkaa selkeästi taittumaan sisään etureunastaa (eli juuri ennen kuin keula osoittaa suoraan vastatuuleen)
2) perussääntö skuutin kiristämisestä
Ole nopea, fokan saa helposti kiristettyä, kun teet sen vielä silloin kun keula on lähes vastatuulessa. Et välttämättä tarvitse vinssiä (kampea) jos ei tuule erityisen lujaa.
Fokan päästämiseen irti ja kiristämiseen ei kannata tuhlata kuin pari sekuntia. Mitä nopeammin sitä helpommin

Erkka
erkka (at) h-vene piste net
erkka (at) h-vene piste net
vendaaminen keskituulessa
Fokka kannattaa päästää irti vasta, kun keula on mennyt yli vastatuulen. Näin fokka auttaa venettä kääntymään uudelle halssille.
Toimiiko tuo fokan pitäminen "väärällä" puolella vain keskituulilla vai muissakin olosuhteissa? Eikö siinä aika helposti pysäytä veneen vauhdin kokonaan?
Mitenkäs fokan löysääminen muutamalla sentillä ennen käännöstä kääntymisen helpottamiseksi? Joissakin isommissa veneissä tuollaista ainakin harrastetaan.
Entä isopurje? Miten "kiihdytysvaihteen" saa vendan jälkeen helpoiten päälle?
Skuuttia löysälle?
Puomiliikkiä löysälle?
Takastaagi löysälle?
Vai onko yleensä parempi olla koskematta isopurjeeseen vendan yhteydessä?
Mitenkäs fokan löysääminen muutamalla sentillä ennen käännöstä kääntymisen helpottamiseksi? Joissakin isommissa veneissä tuollaista ainakin harrastetaan.
Entä isopurje? Miten "kiihdytysvaihteen" saa vendan jälkeen helpoiten päälle?
Skuuttia löysälle?
Puomiliikkiä löysälle?
Takastaagi löysälle?
Vai onko yleensä parempi olla koskematta isopurjeeseen vendan yhteydessä?
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
erkka (at) h-vene piste net
Venda keskituulella
Eri veneet varmaan vastakääntävät ja kiihdyttävät vastakäännöksen jälkeen eri tavalla, joten asioista voidaan aivan perustellusti esittää erillaisia näkemyksiä. olisi mielenkiintoista kuulla käännöstavoista Erkan esittämien näkökohtien lisäksi myös muiden tavasta kääntyä.
Meidän kokemuksen mukaan fokalla kannattaa pakata vain aivan hetki sen jälkeen, kun keula on ylittänyt vastatuulen (=löysätä fokka heti kun se on "pullistunut" väärinpäin) näin vauhti ei hidastu, mutta vene kääntyy nopeammin. Periaatteessa me pyritään tekemään näin kovaan keskituuleen 8m/s ->asti. Käytännössä tuulenpuulen skuuttauksen käyttö kuitenkin sanelee fokan löysäämistä.
Meidän kokemuksen mukaan ison purjeen osalta on riittävää, jos ei heti käännöksen jälkeen vedä levankivaunua uudelle tuulen puolelle vaan antaa sen olla hetken keskellä/ hiukan suojanpuolella ja ajaa samalla vähän alemmas. aivan heikossa tuulessa voi käännöksen jälkeen kannattaa löysätä hiukan ison skuutia. Hekkiin tai puomiliikin me ei olla vendasta johtuen koskettu (joku muu venekunta varmaan toimii toisin)
Meidän kokemuksen mukaan fokalla kannattaa pakata vain aivan hetki sen jälkeen, kun keula on ylittänyt vastatuulen (=löysätä fokka heti kun se on "pullistunut" väärinpäin) näin vauhti ei hidastu, mutta vene kääntyy nopeammin. Periaatteessa me pyritään tekemään näin kovaan keskituuleen 8m/s ->asti. Käytännössä tuulenpuulen skuuttauksen käyttö kuitenkin sanelee fokan löysäämistä.
Meidän kokemuksen mukaan ison purjeen osalta on riittävää, jos ei heti käännöksen jälkeen vedä levankivaunua uudelle tuulen puolelle vaan antaa sen olla hetken keskellä/ hiukan suojanpuolella ja ajaa samalla vähän alemmas. aivan heikossa tuulessa voi käännöksen jälkeen kannattaa löysätä hiukan ison skuutia. Hekkiin tai puomiliikin me ei olla vendasta johtuen koskettu (joku muu venekunta varmaan toimii toisin)
Re: Venda keskituulella
Tämän minäkin olen käsittänyt "parhaaksi" tavaksi kisoissa. Retkeillessä yleensä kuitenkin päästän levangin juuri ENNEN käännöstä tai sen aikana, jolloin sitä ei tarvitse kiskoa ylämäkeen..FIN931 wrote: Meidän kokemuksen mukaan ison purjeen osalta on riittävää, jos ei heti käännöksen jälkeen vedä levankivaunua uudelle tuulen puolelle vaan antaa sen olla hetken keskellä/ hiukan suojanpuolella ja ajaa samalla vähän alemmas. aivan heikossa tuulessa voi käännöksen jälkeen kannattaa löysätä hiukan ison skuutia. Hekkiin tai puomiliikin me ei olla vendasta johtuen koskettu (joku muu venekunta varmaan toimii toisin)
.Roope
Me ei kosketa vendassa hekkiin. Muutoin keskigasti hoitaa hekin, pinnamies hoitaa isonskuutin ja levangin. Katariinassa on levanginvaununa Harkenin ns. automaattivaunu, jossa vendan jälkeen uuden luun levanginköyttä kiristettäessä vanhan luun levanginköysi irtoaa automaattisesti lukosta. Ison skuutilukko ja hekinlukko on kiinnitetty roikkumaremmeihin siten, että ne kääntyvät automaattisesti uuteen luuhuun remmin kiristyessä
Jaa. Perheessä ei oo yhtään digikameraa, ja vaikka olisi, tuskin osaisin siirtää kuvia nettiin. Siihen tarttis lukee varmaan kaikenlaisia manuaaleja, mikä taas on tunnetusti insinöörien ja muiden tekniikka-friikkien puhaa..
Ratkaisut eivät sinänsä oo kummosia. Katariina on Arteknon valmistama vene, hekin lukko on alkuperäinen levangin alle asennettu kääntyvä lukko. Lukosta on viritetty sitlooran kummallakin laidalle olevaan gastien roikkumaremmiin ohuet narut siten, että remmin kiristyessä naru kääntää (vetää) lukon osoittamaan aina ko. laitaa kohden.
Pinnamiehellä on veneen keskellä yksi roikkumaremmi. Ko. remmiä kohollaan pitävä kuminauha on sidottu ison skuutilukko-helaan. Näin lukko kääntyy remmin kiristyessä osoittamaan uudelle tuulenpuolelle. Kuminauha vetää lukkoa sivulle, ei alaspäin, joten kuminauha ei taivuta lukkohelaa alaspäin.
Ratkaisut eivät sinänsä oo kummosia. Katariina on Arteknon valmistama vene, hekin lukko on alkuperäinen levangin alle asennettu kääntyvä lukko. Lukosta on viritetty sitlooran kummallakin laidalle olevaan gastien roikkumaremmiin ohuet narut siten, että remmin kiristyessä naru kääntää (vetää) lukon osoittamaan aina ko. laitaa kohden.
Pinnamiehellä on veneen keskellä yksi roikkumaremmi. Ko. remmiä kohollaan pitävä kuminauha on sidottu ison skuutilukko-helaan. Näin lukko kääntyy remmin kiristyessä osoittamaan uudelle tuulenpuolelle. Kuminauha vetää lukkoa sivulle, ei alaspäin, joten kuminauha ei taivuta lukkohelaa alaspäin.
Koin yksinkertaisen, mutta antoisan ahaa elämyksen tänään. Uuden levangin säätököysiksi tuli lopulta pohdinnan jälkeen vain yksi säätököysi. Näin pystyy kummalta puolelta tahansa kontrolloimaan suojan/tuulen puolen lukon avaamista/säätöä. Dead simple, mutta kesti vain hetki tajuta.FIN931 wrote:Katariinassa on levanginvaununa Harkenin ns. automaattivaunu, jossa vendan jälkeen uuden luun levanginköyttä kiristettäessä vanhan luun levanginköysi irtoaa automaattisesti lukosta.
