Ahokani wrote:Mitenkäs tuo tuommoinen mittari oikein toimii ja mitä se kertoo?
Eikös
tuolla ole aika hyvät ohjeet? (Jos ei niin pitääpä täydentää..).
Noin yleensä ottaen retkitrimmiksi on hyvä kireämpi kun löysempi ettei masto pääse notkumaan katolla kuten tuolla ylhäällä kirjoitin. Vantteja pidetään löysällä kevyemmässä tuulessa ja aallokossa, jolloin maston joustaminen tekee purjeiden vedosta dynaamisempaa sen sijaan, että masto nykisi koko ajan jäykkänä. Alavantit pitää maston alaosaa suorana, ylävantit yläosaa mutta yleensä niitä säädellään kokonaisuutena eikä erikseen.
Kylkien "lommotusta" ei pitäisi "kunnon veneissä" tulla, taisi olla Hydrospeedien parjattu ominaisuus aikanaan. Yksi kaveri sanoi, että vantteja voi kiristää niin paljon kun käsivoimin pystyy mutta itse olen säälinyt paattia hiukka kireimmässä päässä. "Oikea kireys" on siinä mielessä mysteeri itsellenikin mutta liian löysät vantit paljastuvat purjehdittaessa siten, että suojan puolen päävantti alkaa mennä löysäksi.
Vanttimittareilla voi sitten mittailla montako kiloa vanteissa on vetoa mutta sanoisin, että se taitaa lämmittää enemmän kisamiehiä jotka haluavat tietyt trimmit tiettyihin olosuhteisiin ja etenkin niin, että ne ovat jotenkin toistettavissa. Retkitrimmiksi siis mielestäni riittää se, että masto on suora, alavantit on ainakin yhtä kireät kun ylävantit ja että takanojaa on kutakuinkin sen verran kun kirjoitit.
Joskus oli puhetta 30-35cm latvasta ruffin katolle mutta se taitaa olla enemmän purjeiden leikkauksiin liittyvä juttu kun jokaisen veneen nyrkkisääntö. "More rake more speed" on 80-luvun sanonta joka pätee kryssillä, ts. mitä takakenommaksi maston saa, sitä paremmin pitäisi luovin sujua. Takakenoa rajoittaakin lähinnä etuvantin pituus jonka voi vaihtaa uuteen tai pidentää ns. "toggleilla" eli väliruuveilla. Vastaavasti myötätuulella rakesta ei ole juurikaan apua ainakaan retkiveneessä jossa spinnua ei pääsääntöisesti kaiveta esiin myötäisille.
Selvimmin maston säädöistä toimii takastaagin kiristely, mikä vaikuttaa (H:n kaltaisessa osatakilassa)toisaalta siihen, miten kaarevaksi masto muodostuu (siten isopurjetta kovaan tuuleen litistäen eli keskialueen pussia pienentäen), toisaalta myös etuvantin kireyteen mikä saa aikaan vastaavia ominaisuuksia fokassa.
Purjemaakareilta pitäisi saada ohjeet veneen trimmiin heidän purjeillaan mutta ainakaan Quantum ei niitä minulle antanut uusia retkiseilejä hankkiessani. hLinkeissä tosin on muutaman muun valmistajan trimmivinkit joista voi ottaa osviittaa mikäli sattuu olemaan kys. merkin purjeet.
Joka tapauksessa maston trimmaamista ei kannata ottaa liian ryppyotsaisesti. Alkeet on hyvä tietää ja kun vehkeen mekaniikka alkaa hahmottua voi alkaa kokeilemaan miten eri asiat vaikuttavat säätöihin.