Nyt ollaan kuitenkin niin hollilla, että puhutaan enää vivahde-eroista. On
tosin myönnettävä että 4,4kn VMG kuullostaa (ainakin minulle) 1.07 LYS
veneelle hiukan paljolta. Uskon että kovemmassa tuulessa sileällä vedellä
tuon voi FEneellä saavuttaa, mutta 4,2 kuullostaa oikeammalta, ainakin
jos laskee pidemmän kryssin keskinopeuksia. Vertailuna 16kn tuulessa
höjdi-vaihtelut tuottavat seuraavanlaisia VMG-muutoksia:
41° @ 5,5kn = VMG 4,13kn.
39° @ 5,5kn = VMG 4,27kn.
37° @ 5,5kn = VMG 4,39kn.
Tuo nousukulma vaikuttaa hirveästi VMG-arvoon. Toisena vertailuna
nopeuden vaihtelu:
41° @ 5,5kn = VMG 4,13kn.
41° @ 5,6kn = VMG 4,23kn.
41° @ 5,7kn = VMG 4,30kn.
41° @ 5.8kn = VMG 4,38kn.
Onko sitten nopeuden nousu 5,5kn -> 5,8kn helpommin saavutettavissa
kuin 4° höjdiä lisää, en tiedä. Sen tiedän että tuo 0,3kn ero VMG:ssä
on ylämerkillä ikuisuus.
Mitä olen seurannut nopeuksia meidän mittadatasta on hyvin vaikea
päätellä veneen nopeus 0.2kn tarkkuudella. Nopeus vaihtelee kuin
mäntsälän saha, ehkä minä vain olen huono kuski? Tai sitten vain kuuluu
purjeveneen luonteeseen se, että sen nopeus ja suunta on kaikkea muuta
kuin kaunis suora viiva excelin käppyränä
Esittämäsi 5,5kn staralle, kulmilla 35°-37° (gps-trackista mitattu pohjan
suhteen kai?) tekee VMG vaihteluväliksi 4,5kn - 4,4kn. Kuinka pitkällä
matkalla tuo mitattiin ja keskiarvotettiin ja oliko tuuli tasainen, ilman
suunnan- tai nopeudenvaihteluita jne? Saivarteluksihan tämä menee,
anteeksi. Se ei ole tarkoitus. Tarkoituksena on vain esittää että soikean
ja epätasaisen pallon keskipisteen mittaaminen leathermanin kyljen
mitta-asteikolla on erittäin vaikeaa. Uskon että Mikon laskemat polarit
ovat nyt ainakin niin hyvin hollilla että niitä voisi käyttää jo tavoite-
nopeuksina. Kulmista viis, ne löytyvät sitten radalla muista veneistä,
mutta polareiden teoria sanoo että tavoitenopeuteen pitää päästä
(käytännössä ajetaan siis kryssillä tavoitenopeutta, ja toivotaan että
nousukulma on ok).
Meillä IMS-polarit kertoo 20 knotsin VMG:ksi 4,22kn (41°, 5,6kn BSP), jotta
tuohon 4,4 kn VMG arvoon pääsisi pitäisi veneen kulkea samalla kulmalla
5,8kn. Joskus ollaan tuohon kyllä päästy, mutta vaatii nimenomaan sileää
vettä, tai viides ukko laidalla, tai sitten vain hirveä säkä trimmien kanssa
Toisaalta, IMS-polareissa on nimenomaan tuo aallokon vaikutus, ja
siksi ne voivat vaikuttaa helpoilta. Partinen joskus sanoi että mikäli
polareiden edellyttämiin suoritusarvoihin ei pääse, ei palkintopallille
ole asiaa. Tämä pitänee vähintään paikkansa, moni vene korjaa vielä
näitä IMS-polareita ylöspäin kokemuksen karttuessa. Meillä ajettiin ensin
IMS-polareita, sillä Mikon tuottamat polarit olivat liian masentavan kovia.
Pikkuhiljaa olemme huomanneet että mittarin asteikko ei aina riitä, ja
joskus on hyvä korjata pistemäisesti tavoitteita niillä Mikon arvoilla, tai
omilla mitatuilla arvoilla.
Prkl, pitäisi olla blue peterissä H-tapaamisessa eikä kotona lastenvahtina.
Kai se vaimo kohta tulee...