"Venytetty h-vene" tanskanmaalta (BB10m)

Yleistä keskustelua purjehduksesta ja sen vierestä

Moderator: Kristian

Erkka
Ylläpitäjä
Posts: 572
Joined: Sat 10.3.2007 03.01
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

"Venytetty h-vene" tanskanmaalta (BB10m)

Post by Erkka »

Vpl haaveilee tuolla toisessa keskustelussa kisahenkisestä viritelmästä h-veneen pohjalta ( hfoorumi/viewtopic.php?t=471 )

Itse olen haaveillut hieman isommasta myös retkikäyttöön sopivasta h-veneen tyyppisestä veneestä. Tässä vaiheessa kun voi vain haaveilla, olen pitänyt spekseinä jotain seuraavantyyppistä: (Luultavasti sitten kun haave on mahdollista toteuttaa olen jo niin vanha että päädyn Bavariaan :) )

-Pitkä ja hoikka, matala varalaita
-Pituus n 10m
-Leveys max 2,5m
-Paino noin 2,5t
-Syväys n 1,5m, kivenkestävä köli
-Ylämäkeen nopea, alamäkeen rauhallinen
-Mahdollisimman kevyt -> pieni purjeala riittää -> helppo käsitellä
-Yksinkertainen riki: yhdet saalingit, ei barduunoja, ei isoja genuoita, rullafokka upotettuna kanteen
-Ei kaiteita
-Sisämoottori
-Enemmän sisätilaa kuin h-veneessä

En ole aiemmin löytänyt spekseihin sopivaa venetyyppiä, mutta tänään lys-taulukkoa selatessani löysin seuraavanlaisen veneen:

http://www.bb10m.dk/
Jos vähänkään oikein ymmärsin, niin vaatimukset täyttyvät lukuunottamatta useamman kokoisia genuoita. Ennenkaikkea on kaunis vene! Ilmeisesti ainakin joku tuollainen on suomessakin. Osassa on perämoottori, mutta kaiketi joissain yksilöissä on sisämoottori.

Mitä muita vastaavia veneitä mahtaa olla olemassa?
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl »

Börre on todella upea vene. Sitten kun kisaaminen ei enää kiinnosta, niin pitää mennä Tanskasta tuollainen hakemaan.
Team Bra, Valentina FIN-916
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: "Venytetty h-vene" tanskanmaalta (BB10m)

Post by 306 »

Erkka wrote:Vpl haaveilee tuolla toisessa keskustelussa kisahenkisestä viritelmästä h-veneen pohjalta ( hfoorumi/viewtopic.php?t=471 )

Itse olen haaveillut hieman isommasta myös retkikäyttöön sopivasta h-veneen tyyppisestä veneestä. Tässä vaiheessa kun voi vain haaveilla, olen pitänyt spekseinä jotain seuraavantyyppistä: (Luultavasti sitten kun haave on mahdollista toteuttaa olen jo niin vanha että päädyn Bavariaan :) )

Mitä muita vastaavia veneitä mahtaa olla olemassa?
Ihan on nätti peli. Olettekos löytäneet sisäkuvia? Itse tanskassa liikaa aikaa viettäneenä olen hiukka jäävi suosittelemaan mitään sen kulttuurin tuotosta, menköön nyt että Elvström sai meille syvemmän peräsimen aikaan..

...saahan H-35:sta kaiteet poiskin.. ;)
306
joakim
Posts: 30
Joined: Fri 10.10.2008 11.55

Re: "Venytetty h-vene" tanskanmaalta (BB10m)

Post by joakim »

Erkka wrote: Mitä muita vastaavia veneitä mahtaa olla olemassa?
http://www.omegayachts.com/Omega%2010%20metre.pdf
harald
Posts: 171
Joined: Wed 27.6.2007 21.52
Location: Drumsö
Contact:

Post by harald »

Liian pappamainen jopa papoille tuo Omega 10m jos siihen ei saa edes
spinnun nostaa :evil:

http://www.10meter.se/
http://www.blur.se/2008/10/23/menharharvijuensandar/
rtervo
Posts: 30
Joined: Sat 14.4.2007 16.47
Location: Koivusaaren pursiseura / Helsinki

Post by rtervo »

Miksi ei kaiteita?
Hanu
Posts: 94
Joined: Tue 15.5.2007 21.16
Location: Tampere/TaPS
Contact:

H-veneet?

Post by Hanu »

Eikös tämä pitäisi olla H-venefoorumi?

Netta ja H-Star ehkä voitaisiin sallia:

http://www.nettivene.com/viewBoat.php?i ... sitelang=2

http://www.elisanet.fi/riitta_tero/
Erkka
Ylläpitäjä
Posts: 572
Joined: Sat 10.3.2007 03.01
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Re: "Venytetty h-vene" tanskanmaalta (BB10m)

Post by Erkka »

joakim wrote:
Erkka wrote: Mitä muita vastaavia veneitä mahtaa olla olemassa?
http://www.omegayachts.com/Omega%2010%20metre.pdf
Tuo vaikuttaa muuten ihan hienolta, mutta vierastan jotenkin noita nykyaikaisia lattapohjia. Ainakin liian usein olen saanut märkää ja kuoppaista kyytiä sellaisilla. Eikä tuo kölikään erityisen tukevalta vaikuta. Nämä molemmat perustelut ovat toki vailla minkäänlaista vankkaa tietoa...
rtervo wrote: Miksi ei kaiteita?
Mielestäni nykyinen kaiteettomuus on kapeassa veneessä ollut mukavaa ja kaunista, pinnamieskin mahtuu istumaan vaikka vene kallistuisi, ja satamassa on helppo touhuta kiinnitysköysien ja poijujen kanssa jne. Lisäksi matalalla veneellä olisi kaiketi inhottavaa korkeiden ja leveiden veneiden vieressä, kun mantookintolpat raapisivat naapurin kylkiä.
harald wrote: Liian pappamainen jopa papoille tuo Omega 10m jos siihen ei saa edes
spinnun nostaa
Juu, spinnu olla pitää.
Hanu wrote:Eikös tämä pitäisi olla H-venefoorumi?
Netta ja H-Star ehkä voitaisiin sallia:
Jos ensimmäisen kysymyksen perässä ei ollut hymiötä, niin tarkennuksena että erityisesti täällä hfoorumin "Muu keskustelu"-osiossa ei tarvitse pitäytyä h-vene-aiheissa.
Netta ja H-Star (ja H35) eivät tietojeni mukaan täytä riittävästi vaatimusta "nopea ylämäkeen". (hmmm. nopeita varmaan suhteessa moneen vastaavan pituiseen retkiveneeseen, mutta haen jotakin vielä nopeampaa)
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
remonttimake
Posts: 300
Joined: Thu 22.5.2008 17.49
Location: turku
Contact:

Post by remonttimake »

11 Metre One Design voisi olla kiva. Sisätilat ehkä aavistuksen askeettiset.
http://www.11mod.nl/

Autovahinkokeskuksessa on kölikolaroitu myynnissä, joten kovin kestävä se ei liene.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: "Venytetty h-vene" tanskanmaalta (BB10m)

Post by 306 »

Erkka wrote: Netta ja H-Star (ja H35) eivät tietojeni mukaan täytä riittävästi vaatimusta "nopea ylämäkeen". (hmmm. nopeita varmaan suhteessa moneen vastaavan pituiseen retkiveneeseen, mutta haen jotakin vielä nopeampaa)
Enpäs ole ennen kuullut H-35:n nousua hitaaksi haukutun mutta toivotaan että jotain löytyy. :)

Vaatimuksiasi raskaampi se tosin on..
306
joakim
Posts: 30
Joined: Fri 10.10.2008 11.55

Re: "Venytetty h-vene" tanskanmaalta (BB10m)

Post by joakim »

306 wrote: Enpäs ole ennen kuullut H-35:n nousua hitaaksi haukutun mutta toivotaan että jotain löytyy. :)
H-35 on kyllä varsin hidas kokoisekseen tämän päivän standardeilla. Kryssillä se ei ainakaan ole nopeampi kuin vaikkapa Inferno 31 tai Tempo alle 10 m/s tuulessa. Nykyiset 35-jalkaiset tai saman vesilinjan omaavat ~31 jalkaiset C/R-veneet (Elan 31 tms) ovat sitten jo 10% nopeampi kryssillä.

Jos vertaa vaikkpa Inferno 31:stä ja H-35:sta, niin kevyillä tuulilla Inferno on selkeästi nopeampi joka suuntaan ja kovalla tuulella H-35 on nopeampi ainoastaan avotuulilla. Tämän tietysti olisi voinut jo arvata LYS luvuistakin, joka H-35:lle on 1,13.

Joakim
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: "Venytetty h-vene" tanskanmaalta (BB10m)

Post by 306 »

Erkka wrote: Mitä muita vastaavia veneitä mahtaa olla olemassa?
Jokos joku mainitsi Senorita Helmsmanin?

http://personal.inet.fi/private/veneet- ... li6-50.jpg

Kaiteet tuossa tosin on, mutta kuten sanottu, saahan ne poiskin.. ;)
306
dd64
Posts: 5
Joined: Tue 12.6.2007 21.01
Location: Porvoo

Post by dd64 »

Jos voittais lotossa voisin vakavasti harkita H:n vaihtoa tämmöiseen: http://www.zarins.se/sid2.htm
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: "Venytetty h-vene" tanskanmaalta (BB10m)

Post by 306 »

Asiaa sivuten, tässäpä teille kuva-arvoitus!

Olin laputtelemassa veneitä Koivusaaressa ja meinasin jo pistää lapun tähänkin kunnes aloin katsoa tarkemmin...

Image

Image

Image

Kuka osaa arvata mikä vene on oikeasti kyseessä? Pituutta tuntui olevan hieman H:ta enemmän, erilainen peräsin ja ajatus oli jo kääntymässä kisaveneen puolelle kunnes näin tuon moottorikaivon.

Joka tapauksessa, tuon likemmäs ei H:ta juuri pääse olematta kuitenkaan aito asia! :)
306
Erkka
Ylläpitäjä
Posts: 572
Joined: Sat 10.3.2007 03.01
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Post by Erkka »

Kaskas, eiköhän kuvassa ole juurikin bb10m. Ainakin perän muoto, bailerit kyljissä ja moottorikaivo täsmää. Täytyykin käydä ihailemassa tuota.
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
TUJU
Posts: 2
Joined: Sat 5.5.2007 23.03
Location: Helsinki/HMVK

Smaragd

Post by TUJU »

http://picasaweb.google.com/smaragdforbundet/

Vähän painavampi ja barduunat on! Mut hienosti kulkee. Haukilahdesta löytyy ainakin 1!
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Smaragd

Post by 306 »

TUJU wrote:http://picasaweb.google.com/smaragdforbundet/

Vähän painavampi ja barduunat on! Mut hienosti kulkee. Haukilahdesta löytyy ainakin 1!
http://www.smaragdforbundet.com/

Historiikista voisi päätellä että tämä vene on saanut vaikutteita H:sta eikä päinvastoin (vuosilukujen perusteella):

http://www.smaragdforbundet.com/01Baten/Historik.html

No on ihan komee ilmestys kyllä. Joskin jotenkin ruffia jää vähän kaipaamaan, H:ssa se on "klassisen kauniisti" järjestetty ja jotenkin siihen on tottunut osana veneen linjoja. Keula ja peräkin kaartuu hieman eri tavoin mutta estetiikastahan ei parane painimatseja järjestää.

Mites tuo moottorikaivo mahtaa toimia? H:ssa siitä luovuttiin mutta en oikein osaa sanoa miksi. Pakokaasun poistuminen, koneen ohjaaminen (kai se on perämoottori vaan ja oletettavasti kaukohallinnalla?), laahaus purjehdittaessa sekä veden valuminen sisään kallistellessa tulivat ekana mieleen mutta niitä varmasti on moottorikaivoa suunnitellessa mietitty ainakin tässä tapauksessa. Pikaisella vilkaisulla vaikutti, että kaulaa oli noin 30cm peräboksin sisälle.
306
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Muita "H-veneitä"

Post by 306 »

Tossa tuli vastaan jonkun innokkaan tekemä hieno kotisivu omasta H-Star-veneestään:

http://www.advertti.fi/veneily/

Joku muukin oli ehtinyt tehdä sivut jossa lisäkuvia:

http://www.saunalahti.fi/poikone/

Aika hieno sisätila pienehköön veneeseen ja ilmeisesti vauhti on hiukka H:ta nopsempi. Sitä en tiedä onko tästä paljoa apua perheen lisääntyessä mutta ainakin veski sun muut tilat on H:sta eteenpäin jalostettu.
306
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Contessa 32

Post by 306 »

Tämä 70-luvun peli kuulemma pesi uuden Bavaria 32:n Yacting Monthly-lehdessä:

http://www.co32.org/

Etusivun videossa on tuttuja linjoja. En tiedä onko näitä Suomessa nähty mutta ainakin Englannissa näyttävät pitävän tiiviisti yhtä venetyypin sisällä.
306
remonttimake
Posts: 300
Joined: Thu 22.5.2008 17.49
Location: turku
Contact:

H-40

Post by remonttimake »

Blocketissa on myynnissä H-40 vene, myyntiilmoituksesta löytyi linkki kotisivulle:
http://www.h-40.se/

En moisesta ole aiemmin nähnyt juttua.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: H-40

Post by 306 »

remonttimake wrote:Blocketissa on myynnissä H-40 vene, myyntiilmoituksesta löytyi linkki kotisivulle:
http://www.h-40.se/

En moisesta ole aiemmin nähnyt juttua.
Oho. Noita ei ole valmistettu kun muutama vuosi, taisi olla Suomen ensiesittelyssä Helsingin Uivassa n. 2008 tienoilla. Nyt näyttäisi, että valmistaja Utklippan Yachts on myyty ja (jos kielitaitoni riitti) venettä olisi valmistettu vain kaksi kaksi kappaletta, tosin uusi veistämön omistaja on innokkaana H- ja kauppamiehenä viemässä venettä parempaan maailmanmaineeseen.

Hieno kryssivä vene ja tasapainokin oli muuta kun nykypäivän plaanarissa, sillä esittelyveneessä oli pinnaohjaus! Kallis vehje tosin, lähtien 250k€.

Mutta kuten sivuilla sanottiin, ihan Hansin itsensä piirtämä. Lähtökohdat ovat H-35:ssä joka oli idean kehittäjän perheelle jäänyt pieneksi ja halusi sitä hiukka venytellä samaan tapaan kun Erkka mietiskeli tuossa avausviestissään. :)
306
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re:

Post by 306 »

Erkka wrote:Kaskas, eiköhän kuvassa ole juurikin bb10m. Ainakin perän muoto, bailerit kyljissä ja moottorikaivo täsmää. Täytyykin käydä ihailemassa tuota.
Näin on. Sattumalta tapasin veneen omistajan kesäloman aikana ja sain tilaisuuden tutustua veneeseen tarkemminkin. Sisustus on vähintäänkin tyylikäs ja moottoriratkaisukin mielenkiintoinen kaikessa toimivuudessaan. Siinä missä alku-H:issa oli moinen peräboksissa, tätä konetta voi hallita suoraan kaukalosta käsin, tarkemmin kipparin avopenkin alta jolloin kaasukahvakin on heti käden ulottuvilla. Ja huolloissa tietty kaikki perämoottorin edut.

Noita on tiedettävästi Suomessa vain tuo yksi kappale eikä yleensäkään Tanskan ulkopuolella kovin monta. Hieno peli, joskin sandwich-rakenteinen runko vaatii täälläpäin tarkempaa kartanlukua kun H:n jykevä ratkaisu.
306
remonttimake
Posts: 300
Joined: Thu 22.5.2008 17.49
Location: turku
Contact:

Re: "Venytetty h-vene" tanskanmaalta (BB10m)

Post by remonttimake »

Ruotsin H-40 on tarjouksessa, vain 180k:
http://www.blocket.se/goteborg/Stora_H_ ... ?ca=11&w=3

koepurjehdustakin tarjotaan :)
Vai onko Erkka jo päivittänyt H veneen isompaan?

Olisinpa päässyt näkemään bb10:n perämoottoriratkaisun. Toisaalta nyt on oman veneen uusi perämoottoriteline valmiina. Siitä tuli ihan tavallinen H veneen teline. Päivitän viikonlopun aikana kuvia toiseen viestiketjuun.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: "Venytetty h-vene" tanskanmaalta (BB10m)

Post by 306 »

remonttimake wrote:Ruotsin H-40 on tarjouksessa, vain 180k:
Jep, jos noita on tosiaan vaan kaksi niin tuo oli se joka kävi Suomessa (keltaiset päälliset ja pinnaohjaus).

Hieno peli ja joku vois sanoa että vastaavanhintaista Bavariaan barembi.
306
remonttimake
Posts: 300
Joined: Thu 22.5.2008 17.49
Location: turku
Contact:

Re: "Venytetty h-vene" tanskanmaalta (BB10m)

Post by remonttimake »

Tuli vastaan Elan 21 esittelyvideo.

http://www.blur.se/2011/01/24/elan-210- ... /#comments

Tämä on oikeastaan typistetty H vene. "Prototyypissä" on jopa perämoottorikaivo :)
Hinnaksi sanotaan 21k eur.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: "Venytetty h-vene" tanskanmaalta (BB10m)

Post by 306 »

remonttimake wrote: Tämä on oikeastaan typistetty H vene. "Prototyypissä" on jopa perämoottorikaivo :)
Hinnaksi sanotaan 21k eur.
Njaa, enempi vaikuttaa, ettei venesuunnittelijat ole kauas puusta pudonneet.

Kateeksi ei käy:
-Tasaista tamppauspohjaa
-Bulbiköliä
-Ruffin läpi tulevaa mastonjalkaa
-Tuplaperäsintä (eihän noita kukaan laita ellei olisi pakko)
-Moottorin käyttöä luukku auki leväytettynä

...mutta hienoja idiksiä:
-Jääkaappi
-Porta-potti
-Veden tankkaus
-Matkalaukkupatentti vaikutti hauskalta
-Olihan se tilavan tuntuinen maston tolpparatkaisun puolesta
-Moottorikaivon telinepatentti tuntui helpolta

Eniten taisi tulla hinku päästä taas itsekin venemessuille! :D
306
remonttimake
Posts: 300
Joined: Thu 22.5.2008 17.49
Location: turku
Contact:

Re: "Venytetty h-vene" tanskanmaalta (BB10m)

Post by remonttimake »

Ai luukun pitää olla auki koneajossa, sitten vähän hankalaa.

Jossain oli veneen polaarikäyrät; sen mitä osasin lukea, niin nopea se on.

Ruåttalainen jälleenmyyjä tarjoaa koeajoa, voisi vaikka käydä kun kesällä on muutenkin Ruotsinmatka.

Tukholman venemessuille on muuten matka jo varattu ja Helsinkiinkin menen varmaan pariin kertaan. Alkaa pikku hiljaa veneilykuume taas nousemaan.
remonttimake
Posts: 300
Joined: Thu 22.5.2008 17.49
Location: turku
Contact:

Re: "Venytetty h-vene" tanskanmaalta (BB10m)

Post by remonttimake »

Tukholman venemessuilta bongattu Daytripper veneen kansiheloitus:

Image
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: "Venytetty h-vene" tanskanmaalta (BB10m)

Post by 306 »

remonttimake wrote:Tukholman venemessuilta bongattu Daytripper veneen kansiheloitus:
Tulee mieleen vanha sanonta vyöstä ja henkseleistä..

Mitähän tärkeää tuon narun päässä mahtaa olla, kaljakatiska? :D
306
remonttimake
Posts: 300
Joined: Thu 22.5.2008 17.49
Location: turku
Contact:

Re: "Venytetty h-vene" tanskanmaalta (BB10m)

Post by remonttimake »

Veneen esittelijät eivät vaikuttaneet aktiivipurjehtijoilta, joten en kysynyt tarkemmin miksi veneessä on vyö ja henkselit :)

Varmaan tehtaalle oli annettu komento laittaa 4+4kpl vinssilukkoja ja siinä ne nyt on, sitä saa mitä tilaa.
Post Reply