37. kerta 17. - 19.7.2009.
Vene09-messuilla osastolta 2d11 (Saaristo- ja vesistömatkailu) löytyy tuore kilpailukutsu.
Päijännepurjehdus 2009
Moderator: Kristian
Päijännepurjehdus 2009
Vesa T. Lilja
Päijännepurjehdus
Tähän (29.6.) mennessä 4 H-venettä ilmoittautunut:
885/J. Salonen, LPS
847/S. Rinne, TTPS
789/T. Suomi, HeiPS
743/P. Mensonen, LrPS
885/J. Salonen, LPS
847/S. Rinne, TTPS
789/T. Suomi, HeiPS
743/P. Mensonen, LrPS
Vesa T. Lilja
Re: Päijännepurjehdus 2009
Kovia nimiä jo taululla. Muita? Miehistöt vaan kasaan ja lisää nimiä listalle!
Re: Päijännepurjehdus 2009
Saisiko näistä väli- ja maaliajoista lyhyen meriselityksen?
Kärkinen
8. 79 Zalekua FIN-828 H-vene 1,08 H-vene S-- LPS Kiilholma Heikki Harri Puolanne, Joonas Vilkman, Tuomas Korhonen 10:25:50 11:15:53
9. 76 Hempukka FIN-718 H-vene 1,08 H-vene S-- HVS Lepistö Veli-Matti Mari Lindeman, Janne Vaara, Antti Lappalainen 10:28:18 11:18:21
Maali
8. 76 Hempukka FIN-718 H-vene 1,08 H-vene S-- HVS Lepistö Veli-Matti Mari Lindeman, Janne Vaara, Antti Lappalainen 13:27:08 14:27:35
9. 79 Zalekua FIN-828 H-vene 1,08 H-vene S-- LPS Kiilholma Heikki Harri Puolanne, Joonas Vilkman, Tuomas Korhonen 13:27:30 14:27:57
Kärkinen
8. 79 Zalekua FIN-828 H-vene 1,08 H-vene S-- LPS Kiilholma Heikki Harri Puolanne, Joonas Vilkman, Tuomas Korhonen 10:25:50 11:15:53
9. 76 Hempukka FIN-718 H-vene 1,08 H-vene S-- HVS Lepistö Veli-Matti Mari Lindeman, Janne Vaara, Antti Lappalainen 10:28:18 11:18:21
Maali
8. 76 Hempukka FIN-718 H-vene 1,08 H-vene S-- HVS Lepistö Veli-Matti Mari Lindeman, Janne Vaara, Antti Lappalainen 13:27:08 14:27:35
9. 79 Zalekua FIN-828 H-vene 1,08 H-vene S-- LPS Kiilholma Heikki Harri Puolanne, Joonas Vilkman, Tuomas Korhonen 13:27:30 14:27:57
Team Bra, Valentina FIN-916
Re: Päijännepurjehdus 2009
Eihän tohon nyt kauhean ihmeellistä selitystä tarvita.Zalekuan jätkät anto Padasjoen rannassa jo kaikkensa,matkalla muutama loikkari ja katse Hempukan kansihenkilökuntaa kohti ja jätkät uudestaan aivan sekasin,niin Vellu käytti tilaisuuden ja ajoi ohitse!
Re: Päijännepurjehdus 2009
Muutamia huomioita tapahtumasta ensikertalaisen näkökulmasta.
Kokeilin kisan tosin tikrulla enkä h-veneellä, mutta yhtä kaikki totesin että kokemisen arvoinen tapahtuma. Eli jos kaipaa vaikka vaihtelua retkipurjehdukseen ja veneen roudaus Päijänteelle onnistuu, niin Päitsi sopii mainioksi retkitapahtumaksi (mielestäni vielä paremmin kuin Emäsalo, sillä):
levittäytyneenä isolle järvenselälle oli näyttävä näky. Lisäksi tuuli oli juurikin niin puuskittaista kuin järvipurjehduksesta usein mainostetaan, naamalle lyövät pärskeet olivat mauttomia ja aurinkolaseista jäi puuttumaan perinteinen suolatöhnä. Matkan varrella oli kannustajia siellä sun täällä, eli fiilis oli kovin erilainen kuin toukokuisessa Emäsalon yössä (jossa onkin sitten ihan omanlaisensa tunnelma).
Elikäs suosittelen.
Kokeilin kisan tosin tikrulla enkä h-veneellä, mutta yhtä kaikki totesin että kokemisen arvoinen tapahtuma. Eli jos kaipaa vaikka vaihtelua retkipurjehdukseen ja veneen roudaus Päijänteelle onnistuu, niin Päitsi sopii mainioksi retkitapahtumaksi (mielestäni vielä paremmin kuin Emäsalo, sillä):
- - Päitsi on Tapahtuma, eli siellä on oikeasti yleisöä lähtösatamassa ja matkan varrella. Perjantai-iltana oli kuulemma myös virvokkeita yms. tarjolla
- veneitä on paljon - ilmassa on urheilujuhlan tuntua ja seuraa riittää koko matkaksi kaikille venevauhdeille
- tapahtuma järjestetään keskellä lämmintä, miellyttävää kesäaikaa
- lähtö on aamupäivällä, eli suurin osa matkasta purjehditaan päivänvalossa ja ilman univelkaa (erityisesti tänä vuonna ilmat suosivat)
- navigointi on helppoa - on vaikeaa eksyä, jos järven molemmat rannat ovat jatkuvasti näkyvissä ja ympärillä on 150 venettä. Kiviäkin on suhteellisen vähän.
levittäytyneenä isolle järvenselälle oli näyttävä näky. Lisäksi tuuli oli juurikin niin puuskittaista kuin järvipurjehduksesta usein mainostetaan, naamalle lyövät pärskeet olivat mauttomia ja aurinkolaseista jäi puuttumaan perinteinen suolatöhnä. Matkan varrella oli kannustajia siellä sun täällä, eli fiilis oli kovin erilainen kuin toukokuisessa Emäsalon yössä (jossa onkin sitten ihan omanlaisensa tunnelma).
Elikäs suosittelen.
Re: Päijännepurjehdus 2009
Mainostetaanpa kuvia, eli tuolta löytyy:
h-vene/f/gallery2.php?g2_itemId=4205
h-vene/f/gallery2.php?g2_itemId=4205
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
erkka (at) h-vene piste net
Re: Päijännepurjehdus 2009
Ja vielä pieni videonpätkä tuolla:
h-vene/v/video7.php
Suhteellisen vaikea saada veneet osumaan kuvaan kun kaulassa/objektiivissa rimpuilee noin 12kg lihaa:)
h-vene/v/video7.php
Suhteellisen vaikea saada veneet osumaan kuvaan kun kaulassa/objektiivissa rimpuilee noin 12kg lihaa:)
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
erkka (at) h-vene piste net
Re: Päijännepurjehdus 2009
Noniin, Päitsi siis tuli vedettyä. Spinnulahtö, jossa Hempukka onnistui starttaamaan kakkosena Itellan jälkeen. Alku ajettiin siis melko tyytyväisenä hyvissä asemissa 50 metriä itellan perässä ja Stemman ja Älsbyhusin vierellä suorinta reittiä selän yli.
Ennen kapeikkoa Itella jiippasi vasempaan reunaan ja sai jonkun ajan kuluttua sieltä paremman tuulen ja kiskaisi 300 metrin kaulan. Reunat vetivät paremmin ja porukka tuli jonossa ekaan salmeen. Ei oltu tarkkana ja Zalekua kiskaisi spinnulla tuulen puolelta ohitse ja jäimme pomputtelelemaan paskoihin kun samasta reiästä livahti albinit ja kolme muuta holkkia. No, ei muuta kun perään, merkillä jiippi ja vähän aikaa spinnulla pohjoiseseen. Pitkään sillä ei voinut vetää vaan jatkettiin peruspurjeilla yhtä halssia aina Kärkisiin asti upeassa kelissä ja kovaa. Johtavien holkkien purjeita näkyi horisontissa, lähimpänä Zalekua, pysyen kuitenkin koko ajan vähintään 300-500 metrin päässä. Taivassalon kiertäminen lännestä ei lyhentänyt välimatkaa yhtään. Ennen Kärkisiä kävimme hetken tuntumalla ja Kärkisen parin minuutin pläkän jälkeen tuulen voimistuessa tiukassa kryssissä oli meidän vuoro nostella tuulen puolelta ohi. Loppu olikin sitten parasta mitä h-purjehdus voi tarjota -täyttä vene venettä vastaan matsia kryssillä: Ristinselällä Zalekua sai itäreunasta nosteen ja vetäisi yhdellä kryssillä 100 m edelle. Tilanne näytti siinä ratkenneen, mutta vene kulki ja armottomalla trimmaamisella pääsimme vielä kantaan ja tuulen alle aivan viereen.
Hermoja kutkuttava tilanne, jossa ajoimme vierekkäin suoraan kohti itärantaa odottaen toisen siirtoa. Nopea venda Zalen perään takaa ja Zale heti päälle. Sen verran ehditiin ensin, että keula saatiin vapaisiin tuuliin ja hetken kylki kyljessä ajon jälkeen onnistuimme lipumaan sen verran edelle, että saimme Zalen tippumaan pakkeihin. Tässä järjestyksessä päästeltiin maaliin. Kiitos Zalen pojille huikeasta loppukamppailusta. Vene tuntui toimivan lopun kryssillä, ihmeteltiin vain kuinka suuret erot syntyivät avotuuliosuudella voittajaveneisiin. Avotuuli vaatinee erilaiset trimmit kuin kryssikisa.
Ennen kapeikkoa Itella jiippasi vasempaan reunaan ja sai jonkun ajan kuluttua sieltä paremman tuulen ja kiskaisi 300 metrin kaulan. Reunat vetivät paremmin ja porukka tuli jonossa ekaan salmeen. Ei oltu tarkkana ja Zalekua kiskaisi spinnulla tuulen puolelta ohitse ja jäimme pomputtelelemaan paskoihin kun samasta reiästä livahti albinit ja kolme muuta holkkia. No, ei muuta kun perään, merkillä jiippi ja vähän aikaa spinnulla pohjoiseseen. Pitkään sillä ei voinut vetää vaan jatkettiin peruspurjeilla yhtä halssia aina Kärkisiin asti upeassa kelissä ja kovaa. Johtavien holkkien purjeita näkyi horisontissa, lähimpänä Zalekua, pysyen kuitenkin koko ajan vähintään 300-500 metrin päässä. Taivassalon kiertäminen lännestä ei lyhentänyt välimatkaa yhtään. Ennen Kärkisiä kävimme hetken tuntumalla ja Kärkisen parin minuutin pläkän jälkeen tuulen voimistuessa tiukassa kryssissä oli meidän vuoro nostella tuulen puolelta ohi. Loppu olikin sitten parasta mitä h-purjehdus voi tarjota -täyttä vene venettä vastaan matsia kryssillä: Ristinselällä Zalekua sai itäreunasta nosteen ja vetäisi yhdellä kryssillä 100 m edelle. Tilanne näytti siinä ratkenneen, mutta vene kulki ja armottomalla trimmaamisella pääsimme vielä kantaan ja tuulen alle aivan viereen.
Hermoja kutkuttava tilanne, jossa ajoimme vierekkäin suoraan kohti itärantaa odottaen toisen siirtoa. Nopea venda Zalen perään takaa ja Zale heti päälle. Sen verran ehditiin ensin, että keula saatiin vapaisiin tuuliin ja hetken kylki kyljessä ajon jälkeen onnistuimme lipumaan sen verran edelle, että saimme Zalen tippumaan pakkeihin. Tässä järjestyksessä päästeltiin maaliin. Kiitos Zalen pojille huikeasta loppukamppailusta. Vene tuntui toimivan lopun kryssillä, ihmeteltiin vain kuinka suuret erot syntyivät avotuuliosuudella voittajaveneisiin. Avotuuli vaatinee erilaiset trimmit kuin kryssikisa.