Itse jouduin taistelemaan päätöksen kanssa että kumpi on fiksumpaa, maalata heti kosteaa yötä vasten keväällä vai jättääkö köli paljaaksi ja maalata seuraavana päivänä. Kosteudestahan siinä on kysymys ja näin ollen hioin pinnan ja pyyhin pintakuivan kölin seuraavana päivänä tinnerillä tai asetonilla, ts. voimakkaasti haihtuvalla aineella joka vei kosteuden mennessään. Kittauksen laitoin tosin samantien joten hiominen onnistui maaleja ohentelematta. 4-5 maalikerroksen jälkeen paklasin vielä viimeiset kolot lähinnä sipaisemalla niihin kittiä lastalla, hiomista ei tarvinnut suoritella.Lauri wrote:Kölin puhdistuksen jälkeen se pitäisi saada maalattua heti, muistaakseni maalien valmistajat puhuvat alle tunnista.
Maalit on pysyneet kolmatta vuotta lukuunottamatta sen painepesujampan perusteellista puhdistusta parissa kohtaa kölin alaosassa.
Kölin maalailu pakkasella voi olla vähän hankalaa hommaa. Ensin koko köli pitää lämmittää niin, että kondensoituminen lakkaa ts. varmaan vuorokauden autotallista riippuen. Sitten köliä pitää lämmittää joka maalauskerroksen kuivamisen ajan samasta syystä tai muuten köli "itkee" ja pitää maalin liian kylmänä kuivamisen suhteen. Voihan toki tuotakin kokeilla varautuen siihen, että homma menee uusiksi parin vuoden sisään tai sitten varailla se viikko hiukka lämpimämmässä ilmassa. Jos puhallusvehkeet on valmiina niin siitä vaan, uskon, että kölin saa puhdistettua ruosteesta myöhemminkin esim. hiomalla ja tai noilla liuottimilla ennen varsinaista maalailua kun hetki on sopiva. Ruosteessahan se varmaan on jo nytkin jos kerran meinaat sitä rempata..? Voihan siinä olla tosin kiillottamista hiukka enemmän kun hetimiten maalatessa.