Terve,
H-Vene Artekno Racing, 1984. Meinasin vaihtaa levangin kiskon, mutta uudessa eri reikäväli. Alkuperäinen vaunu on harkenin, joten kisko on myös luultavasti Harkenilta. Vaunu on uusittu, mutta Harkenin uusi kisko ei sovi mahonkisen levankitukin valmiisiin reikiin, joissa on mutterit upotettuna.
Muut painineet saman ongelman kanssa? Vaunussa oli Travellexin automaattisella vapautuksella toimiva levangin ajolaite, jossa lukee Travellex Helsinki. Verkosta ei löytynyt mitään tästä firmasta, ajattelin josko kiskokin olisi ollut sieltä...
Jos joku on löytänyt kiskon jostain samalla reikävälillä, kertokaa ihmeessä..
Levangin kisko
Moderator: Kristian
Levangin kisko
Life is full of colors, paint it bright. -Robin Knox-Johnston
Re: Levangin kisko
Moi,
vaihdoin omassa purtilossani vanhan kiskon sellaiseen, jossa kiinnitysruuvit liukuvat vapaasti kiskon suunnassa. Tällöin ne voi asettaa haluamiinsa kohtiin. Idea selviää oheisen linkin kuvasta (kiskotyyppi 2721, Variable Hole Spacing Track):
http://www.harken.com/CatalogPDF/107-tr ... sories.pdf
T. Henri
vaihdoin omassa purtilossani vanhan kiskon sellaiseen, jossa kiinnitysruuvit liukuvat vapaasti kiskon suunnassa. Tällöin ne voi asettaa haluamiinsa kohtiin. Idea selviää oheisen linkin kuvasta (kiskotyyppi 2721, Variable Hole Spacing Track):
http://www.harken.com/CatalogPDF/107-tr ... sories.pdf
T. Henri
Re: Levangin kisko
Muuten ok ratkaisu, mutta levangin tukki on kaareva, joten high beam kiskot eivat kay, koska eivat taivu juuri ollenkaan, ts. Vaativat suoran asennuspinnan.
Life is full of colors, paint it bright. -Robin Knox-Johnston
Re: Levangin kisko
Jos vaan porailisi tukin läpi uudet reiät ja laittaisi lyöntimutterit tukin alapintaan.
Itse kärsin ongelmasta jossa, ensin sai kiristellä pultteja pariin otteeseen vuodessa, kun puun sisällä olevat mutterit ilmeisesti tahtoivat ulos tukista, kohti yläpintaa. Sitten, kun yksi mutteri alkoi pyöriä reikänsä akselin ympäri, loppuivat kiristelyt.
Tukin läpi menevillä pulteilla, "luulen" kiskon kiintyksestä tulevan vahvempi, eikä ainakaan minun tarvinnut enää pultteja kiristellä. Eli siis porasin vanhoista reistä muttereiden läpi ja mutterin alapuolella olevasta tukin puusta. Pyörivän mutterin otin väkivalloin kiskon mukana irti tukista, joten siitä reiästä tuli yläosastaan vähän väljempi mutta eipä tuo haitannut.
Viime vuoden lopulla hajosi sitten tukki , jos oisin tehnyt uuden vastaavan, olisin tehnyt kiskon kiinnityksen läpireillä, enkä olisi yrittänyt laminoinnin yhteydessä upottaa muttereita tukin sisään.
-Rami-
Itse kärsin ongelmasta jossa, ensin sai kiristellä pultteja pariin otteeseen vuodessa, kun puun sisällä olevat mutterit ilmeisesti tahtoivat ulos tukista, kohti yläpintaa. Sitten, kun yksi mutteri alkoi pyöriä reikänsä akselin ympäri, loppuivat kiristelyt.
Tukin läpi menevillä pulteilla, "luulen" kiskon kiintyksestä tulevan vahvempi, eikä ainakaan minun tarvinnut enää pultteja kiristellä. Eli siis porasin vanhoista reistä muttereiden läpi ja mutterin alapuolella olevasta tukin puusta. Pyörivän mutterin otin väkivalloin kiskon mukana irti tukista, joten siitä reiästä tuli yläosastaan vähän väljempi mutta eipä tuo haitannut.
Viime vuoden lopulla hajosi sitten tukki , jos oisin tehnyt uuden vastaavan, olisin tehnyt kiskon kiinnityksen läpireillä, enkä olisi yrittänyt laminoinnin yhteydessä upottaa muttereita tukin sisään.
-Rami-
Re: Levangin kisko
Kiskojen reikävälit ovat 100mm ja 98,5mm, joten kiskosta pitäisi tehdä merkittävästi paljon lyhyempi.
Mutterit kyllä pitävät, eikä tarvitse kiristellä ylimääräisiä. Taidan vedellä tällä tämän kesän, ja teettää uuden ensi kesäksi ellei vene vaihda omistajaa.
Mutterit kyllä pitävät, eikä tarvitse kiristellä ylimääräisiä. Taidan vedellä tällä tämän kesän, ja teettää uuden ensi kesäksi ellei vene vaihda omistajaa.
Life is full of colors, paint it bright. -Robin Knox-Johnston