H-veneen mastonkaato
Moderator: Kristian
H-veneen mastonkaato
Olen etsiskellyt mallia H-veneen mastonkaatosysteemiksi. Tiedän, että Arteknolla, kuten varmaan muillakin valmistajilla on omat ratkaisunsa. Kyllähän sen itsekin suunnittelisi, mutta en viitsisi lähteä keksimään "pyörää" uudestaan. Joten onko tietoa sopivasta www-sivusta, kuvaa, mallia tai muuta osviittaa.
En ole ihan varma, ymmärränkö mitä kysyt. Jos kysymys kuuluu: minkälainen pitää mastonjalan ja mastonkengän olla, jotta maston saa kaadettua?" niin siihen osaan sanoa jotain.
Meillä on Arteknon vene 1970-luvulta ja ilmeisesti myös masto kaikkine tilpehööreineen samalta valmistajalta ja aikakaudelta. Mastonkengästä on valokuvia tällä foorumilla otsikon "Mastonkenkä" alla. Siitä näkyy systeemi kaikessa yksinkertaisuudessaan, eli mastonkengän pystyevän takaosassa on reikä, johon mastonjalan saa nivelöityä. Mastonjalassa on siis takaosassa vastaavat reiät. Pultti näistä läpi, niin maston saa kaadettua taaksepäin (ja vastaavasti nostettua takaisin pystyyn). Mastonkengän etuosassa on samanlainen reikä, mutta meillä ei ole kokemuksia sen käytöstä.
Mastonkenkä on ollut alunperin tasomainen ja käytössä murjoutunut valokuvissa näkyvään kaarevaan muotoon. Tarkoitus on korjata se tai valmistaa uusi. Tällä palstalla tullaan tiedottamaan projektin etenemisestä. Kommentit tervetulleita.
terv. Tuomas
Meillä on Arteknon vene 1970-luvulta ja ilmeisesti myös masto kaikkine tilpehööreineen samalta valmistajalta ja aikakaudelta. Mastonkengästä on valokuvia tällä foorumilla otsikon "Mastonkenkä" alla. Siitä näkyy systeemi kaikessa yksinkertaisuudessaan, eli mastonkengän pystyevän takaosassa on reikä, johon mastonjalan saa nivelöityä. Mastonjalassa on siis takaosassa vastaavat reiät. Pultti näistä läpi, niin maston saa kaadettua taaksepäin (ja vastaavasti nostettua takaisin pystyyn). Mastonkengän etuosassa on samanlainen reikä, mutta meillä ei ole kokemuksia sen käytöstä.
Mastonkenkä on ollut alunperin tasomainen ja käytössä murjoutunut valokuvissa näkyvään kaarevaan muotoon. Tarkoitus on korjata se tai valmistaa uusi. Tällä palstalla tullaan tiedottamaan projektin etenemisestä. Kommentit tervetulleita.
terv. Tuomas
Minun -79 arteknon H:ssa on myös juuri samanlainen mastonjalka ja -kenkä. Yhden mastontekijän kommentti sen "pulttisaranan" käyttämisestä oli, että mastojalan kanssa pitää sitten olla varovainen: Se on valualumiinia ja murtuu helposti jos siihen tulee vähänkin sivuttaisvääntöä. Oma mielipiteeni on, että tuon takia siinä kannattaa käyttää vain ohuita pultteja akselina, jotta jää paljon klappia. Pari kertaa olen tuota käyttänyt ja todennut, että masto haluaa mielellään heilahdella sivuillepäinkin "saranakaadossa" vaikka kuinka yritetään tasapainottaa.
Maston kaatamisen helpottamiseksi tein keväällä parista vanerisuikaleesta ja puupalasta adapterin, jolla spinnupuomin saa tuettua 90 asteen kulmaan eteenpäin. Adapteri sidotaan mastoon heti mastonjalan yläpuolelle ja se spinnupuomin toinen pää tulee silloin mukavasti keulahelan yläpuolelle maston ollessa pystyssä. Spinnupuomista mastoon menee kiinni sidottu spinnufalli ja puomin päästä alaspäin käytettiin fokkaskuuttiia pujotettuna keulaknaapin läpi. Tuolla systeemillä saa vähän lisää momenttia masto-operaatioihin jotka suoritetaan veneen kannelta poistumatta. Jos on tilaa ympärillä ja pääsee pitkälle veneen eteen (mielummin ylävistoon eteen, esim. sillalle tai rantakalliolle) voi sen spinnufallin jatkaa sinne ja suorittaa vetämisen sieltä.
Maston kaatamisen helpottamiseksi tein keväällä parista vanerisuikaleesta ja puupalasta adapterin, jolla spinnupuomin saa tuettua 90 asteen kulmaan eteenpäin. Adapteri sidotaan mastoon heti mastonjalan yläpuolelle ja se spinnupuomin toinen pää tulee silloin mukavasti keulahelan yläpuolelle maston ollessa pystyssä. Spinnupuomista mastoon menee kiinni sidottu spinnufalli ja puomin päästä alaspäin käytettiin fokkaskuuttiia pujotettuna keulaknaapin läpi. Tuolla systeemillä saa vähän lisää momenttia masto-operaatioihin jotka suoritetaan veneen kannelta poistumatta. Jos on tilaa ympärillä ja pääsee pitkälle veneen eteen (mielummin ylävistoon eteen, esim. sillalle tai rantakalliolle) voi sen spinnufallin jatkaa sinne ja suorittaa vetämisen sieltä.
Jos ei kammoa kannen porailua, niin sivuttaisheilunnan voi estää vetämällä esim spinnun ja fokan nostimet laidoille kiinnitetyihin kukonjalkoihin. Kukonjalkojen risteyskohtien tulee olla sarananivelen kohdalla.
Tuolla
http://www.kolumbus.fi/makelatapio/oldpage/masto.html oli joskus hyviä kuvia systeemistä. Muistaakseni noita on kotikoneella tallessa, joten voin lähettää sähköpostilla, jos kiinnostaa. Teijänoikeussyistä en niitä tänne voi laittaa.
Tuolla
http://www.kolumbus.fi/makelatapio/oldpage/masto.html oli joskus hyviä kuvia systeemistä. Muistaakseni noita on kotikoneella tallessa, joten voin lähettää sähköpostilla, jos kiinnostaa. Teijänoikeussyistä en niitä tänne voi laittaa.
Katariinassa masto nostetaan/kaadetaan kolmella henkilöllä seuraavasti:
Katariina on Artekon valmistama, joten sen mastokengässä ja vastaavasti mastojalassa on reiät saranatapille. Saranatappina käytetään 6-8 mm terästappia (joka on joskus korvattu ruuvimeisselillä). Botnian veneissä olen nähnyt mastojalkaa tuettavan paikalleen maston katolla olevien gannarin ja puomiliikin plokien kautta vedettävillä köysillä-
Masto vedetään pystyyn laiturilta käsin spinnunfallilla, kaadettaessa vastaavasti löysäämällä spinnunfallia. Spinnufallin toinen pää sidotaan mastolle spinnunpuominhelaan. Mikäli spinnufallia ei systä tai toisesta voi vetää maista, se voidaan vetää myös etuknaapin kautta skuuttivinssille ja kiristää istuma-aukosta käsin.
Maston sivuttaisliikkeen hallitaan pitämällä alemmat sivuvantit kaadon/noston aikana tiukalla, minkä hoitaa maston etupuolelle asettuva gasti. Sivuvantteja tiukalla pitävä kaveri asettuu maston etupuolelle kasvot taaksepäin, ottaa kiinni molemmista alemmista sivuvanteista ja pitää niitä kireällä vetämällä niitä eteen/ylöspäin. Mikäli maston asentoa noston aikana korjataan vetämällä vantteja sivuttain, nosto ei onnistu, on tärkeää pitää vantteja kireällä vetämällä niitä eteenpäin/ylöspäin.
Kolmas hemmo on sitten takakannella maston kaadossa ottamassa mastoa vastaan ja nostettaessa mastoa hän alkuun kannattelee mastoa niin, että mastojalka saadaan valmiiksi nostoa vasten. Nostossa takakannella oleva henkilö seuraa maston mukana tukien mastoa ja työntäen sitä eteenpäin. Hän työntää mastoa eteenpäin kunnes etuvantti on saatu kiinni.
Ennen nostoa on varmistettava, että hekki on varmasti riittävän löysällä ja juoksee vapaasti. me suoristetaan hekki (takastaagi) heitetään se veteen, jotta se ei vahingossakaan jää nostossa takakannelle jumiin. Sivuvantit on asennettava siten, että alavantit ovat sisimmäiset. Meillä on Molempien sivuvanttein yläpäässä ohuet kuminauhat varmistamassa, että vantit eivät käänny yläpäästä irti niiden ollessa löysällä. Meidän mielestä H:n maston nostamiseen tai kaatamiseen ei tarvita minkaanlaisia apulaitteita. Masto voidaan näillä systeemeillä nostaa ja kaataa myös veneen ollessa trailerilla.
Katariina on Artekon valmistama, joten sen mastokengässä ja vastaavasti mastojalassa on reiät saranatapille. Saranatappina käytetään 6-8 mm terästappia (joka on joskus korvattu ruuvimeisselillä). Botnian veneissä olen nähnyt mastojalkaa tuettavan paikalleen maston katolla olevien gannarin ja puomiliikin plokien kautta vedettävillä köysillä-
Masto vedetään pystyyn laiturilta käsin spinnunfallilla, kaadettaessa vastaavasti löysäämällä spinnunfallia. Spinnufallin toinen pää sidotaan mastolle spinnunpuominhelaan. Mikäli spinnufallia ei systä tai toisesta voi vetää maista, se voidaan vetää myös etuknaapin kautta skuuttivinssille ja kiristää istuma-aukosta käsin.
Maston sivuttaisliikkeen hallitaan pitämällä alemmat sivuvantit kaadon/noston aikana tiukalla, minkä hoitaa maston etupuolelle asettuva gasti. Sivuvantteja tiukalla pitävä kaveri asettuu maston etupuolelle kasvot taaksepäin, ottaa kiinni molemmista alemmista sivuvanteista ja pitää niitä kireällä vetämällä niitä eteen/ylöspäin. Mikäli maston asentoa noston aikana korjataan vetämällä vantteja sivuttain, nosto ei onnistu, on tärkeää pitää vantteja kireällä vetämällä niitä eteenpäin/ylöspäin.
Kolmas hemmo on sitten takakannella maston kaadossa ottamassa mastoa vastaan ja nostettaessa mastoa hän alkuun kannattelee mastoa niin, että mastojalka saadaan valmiiksi nostoa vasten. Nostossa takakannella oleva henkilö seuraa maston mukana tukien mastoa ja työntäen sitä eteenpäin. Hän työntää mastoa eteenpäin kunnes etuvantti on saatu kiinni.
Ennen nostoa on varmistettava, että hekki on varmasti riittävän löysällä ja juoksee vapaasti. me suoristetaan hekki (takastaagi) heitetään se veteen, jotta se ei vahingossakaan jää nostossa takakannelle jumiin. Sivuvantit on asennettava siten, että alavantit ovat sisimmäiset. Meillä on Molempien sivuvanttein yläpäässä ohuet kuminauhat varmistamassa, että vantit eivät käänny yläpäästä irti niiden ollessa löysällä. Meidän mielestä H:n maston nostamiseen tai kaatamiseen ei tarvita minkaanlaisia apulaitteita. Masto voidaan näillä systeemeillä nostaa ja kaataa myös veneen ollessa trailerilla.
Tuosta Katariinan tarinasta tuli mieleen pari juttua jotka unohdin aikaisemmasta omastani:
Ensinnäkin vanttiruuveissa olisi parasta olla tokkelit kun mastoa nostetaan tai kaadetaan vantit kiinni (jos termi ei ole tuttu, niin "tokkeli" on sellainen metallipalikka joka sallii vanttiruuvin kaatumisen mihin suuntaan vain kun vantti on löysällä. Esim. meredinin web-katalogissa on kuvia). Muuten tulee ostettavaksi uusia vanttiruuveja vääntyneiden tilalle aina silloin tällöin.
Toisekseen tuo kolme ihmistä on varmasti sopiva määrä ja silloin pärjätään "ilman apulaitteita", kuten Katariinan maston kanssa. Mutta me nostettiinkin masto pystyyn kaksistaan ja silloin siitä spinnupuomivirityksestä on todella hyötyä. Minun vene kun on retkikäytössä niin sitä kolmatta käsiparia ei yleensä ole saatavilla.
Kun nostajia on vain kaksi, niin lienee luonnollista että toinen on maston takapuolella ja toinen mm. keulakannella sekä tarvittaessa muuallakin. Maston takana olevalla olisi sitten hyvä olla riittävän pitkät jalat, jotta pystyy nousemaan mastoa nostettaessa istumalaatikon penkeiltä veneen katolle (ja laskettaessa päinvastaiseen suuntaan) samalla kun käsillä pitää kiinni mastosta.
Minulla on myös parista rimasta tehty teline, joka laitetaan veneen takaosaan tukemaan mastoa silloin kun se makaa alhaalla ja on alapäästä saranoituna mastonjalkaan. Jos nostajia on kolme, niin silloin yhtä heistä voi varmaankin käyttää vastaavassa tilanteessa takakannella seisovana "telineenä".
---
Tässä alkaa olla niin paljon materiaalia, että joku voisi varmaankin editoida tästä wiki-sivun?
Ensinnäkin vanttiruuveissa olisi parasta olla tokkelit kun mastoa nostetaan tai kaadetaan vantit kiinni (jos termi ei ole tuttu, niin "tokkeli" on sellainen metallipalikka joka sallii vanttiruuvin kaatumisen mihin suuntaan vain kun vantti on löysällä. Esim. meredinin web-katalogissa on kuvia). Muuten tulee ostettavaksi uusia vanttiruuveja vääntyneiden tilalle aina silloin tällöin.
Toisekseen tuo kolme ihmistä on varmasti sopiva määrä ja silloin pärjätään "ilman apulaitteita", kuten Katariinan maston kanssa. Mutta me nostettiinkin masto pystyyn kaksistaan ja silloin siitä spinnupuomivirityksestä on todella hyötyä. Minun vene kun on retkikäytössä niin sitä kolmatta käsiparia ei yleensä ole saatavilla.
Kun nostajia on vain kaksi, niin lienee luonnollista että toinen on maston takapuolella ja toinen mm. keulakannella sekä tarvittaessa muuallakin. Maston takana olevalla olisi sitten hyvä olla riittävän pitkät jalat, jotta pystyy nousemaan mastoa nostettaessa istumalaatikon penkeiltä veneen katolle (ja laskettaessa päinvastaiseen suuntaan) samalla kun käsillä pitää kiinni mastosta.
Minulla on myös parista rimasta tehty teline, joka laitetaan veneen takaosaan tukemaan mastoa silloin kun se makaa alhaalla ja on alapäästä saranoituna mastonjalkaan. Jos nostajia on kolme, niin silloin yhtä heistä voi varmaankin käyttää vastaavassa tilanteessa takakannella seisovana "telineenä".
---
Tässä alkaa olla niin paljon materiaalia, että joku voisi varmaankin editoida tästä wiki-sivun?
yksinpurjehtijalle
H-veneessäni on tuo pulttisarana mastonjalassa. Lisäksi veneen etustaaki on asennettu kanteen saranoituun pukkiin, jota säädetään nelinkertaisella taljalla. Purjehtiessa pukki on luonnollisesti tapilla kiinni kansihelassa. Järjestelmään kuuluu vielä ylimääräiset alavantit suoraan sivulle.
Maston kaato ja nosto kestää noin 10 minuuttia yksin. Kotivesillä on paljon siltoja ja johtoja, joten täällä kaikilla on tuollainen mastonkaato. Eräillä jopa jousi/sähkävinssikäyttöjä.
Jos kiinnostaa voin laittaa kuvia (miten niitä saa tähän näkyviin?) spostissa.
-Pete
Maston kaato ja nosto kestää noin 10 minuuttia yksin. Kotivesillä on paljon siltoja ja johtoja, joten täällä kaikilla on tuollainen mastonkaato. Eräillä jopa jousi/sähkävinssikäyttöjä.
Jos kiinnostaa voin laittaa kuvia (miten niitä saa tähän näkyviin?) spostissa.
-Pete
Päivitin ohjeita kuvien lisäämiseen tuonne:
hwiki/Ohje:Ohje
Kysele lisää jos ei onnistu.
Mastonkaato on kyllä sellainen aihe että siitä voisi joku innokas kirjoittaa oikein hWiki-artikkelinkin.
hwiki/Ohje:Ohje
Kysele lisää jos ei onnistu.
Mastonkaato on kyllä sellainen aihe että siitä voisi joku innokas kirjoittaa oikein hWiki-artikkelinkin.
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
erkka (at) h-vene piste net
Mastonkaadosta
koitetaanpa kuvan kanssa...
Etustaaki on kiinnitetty putkeen hitsattuun levyyn, joka on kansihelassa tapilla kiinni. Tämä levy kiinnittyy kansihelaan myös taljalla (4x), jonka köysi menee kuvassa gastin jalan alta vinssille (laidalla). putki on saranoitu kanteen suunnilleen maston tasalla (kuvassa lepuuttajan vieressä).
Ylimääräiset mastonkaatovantit näkyvät kajuutan katolla. Ne ovat systeemin ainoa huono puoli: kulkeminen keulakannelle tapahtuu käytännössä aina kaikkien vanttien ulkopuolelta. Pikaliitin (palomiehenhaka tms) olisi todennäköisesti hyvä vaihtoehto: vantit voisi kiinnittää katolle tarvittaessa, ja purjehtiessa kiinnittää vaikkapa mastonjalkaan?
Elikkä mastoa kaadettaessa kiristetään talja, irrotetaan tappi, löysätään köyttä, jolloin masto kaatuu ja putki nousee (puomia täytyy hieman auttaa, ettei se jumita operaatioita).
Iso on mustekaloilla puomilla ja fokka rullattu ja irti staakista. Niin ja ne tokkelit on syytä olla vanttiruuveissa. ylimääräisistä vanteista huolimatta mastonjalassa on syytä olla klappia joitain millejä.
Tätä menetelmää voin suositella yksinpurjehtijoille etenkin järviseudulla. Jos masto nostetaan kerran kesässä, ei kannattane alkaa harrastaa.
Otan yksityiskohtaisempia kuvia kun käyn seuraavan kerran veneellä.
-Pete
Etustaaki on kiinnitetty putkeen hitsattuun levyyn, joka on kansihelassa tapilla kiinni. Tämä levy kiinnittyy kansihelaan myös taljalla (4x), jonka köysi menee kuvassa gastin jalan alta vinssille (laidalla). putki on saranoitu kanteen suunnilleen maston tasalla (kuvassa lepuuttajan vieressä).
Ylimääräiset mastonkaatovantit näkyvät kajuutan katolla. Ne ovat systeemin ainoa huono puoli: kulkeminen keulakannelle tapahtuu käytännössä aina kaikkien vanttien ulkopuolelta. Pikaliitin (palomiehenhaka tms) olisi todennäköisesti hyvä vaihtoehto: vantit voisi kiinnittää katolle tarvittaessa, ja purjehtiessa kiinnittää vaikkapa mastonjalkaan?
Elikkä mastoa kaadettaessa kiristetään talja, irrotetaan tappi, löysätään köyttä, jolloin masto kaatuu ja putki nousee (puomia täytyy hieman auttaa, ettei se jumita operaatioita).
Iso on mustekaloilla puomilla ja fokka rullattu ja irti staakista. Niin ja ne tokkelit on syytä olla vanttiruuveissa. ylimääräisistä vanteista huolimatta mastonjalassa on syytä olla klappia joitain millejä.
Tätä menetelmää voin suositella yksinpurjehtijoille etenkin järviseudulla. Jos masto nostetaan kerran kesässä, ei kannattane alkaa harrastaa.
Otan yksityiskohtaisempia kuvia kun käyn seuraavan kerran veneellä.
-Pete
Kommentteja aiheeseen löytyy myös tuolta:
hfoorumi/viewtopic.php?p=3227#3227
hfoorumi/viewtopic.php?p=3227#3227
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
erkka (at) h-vene piste net
306 tuolla toisessa ketjussa wrote: Oma kolmen hengen ratkaisuni olisi ollut käyttää spinnun ja fokan falleja joita kaksi kaveria jarruttaa laiturilta. Näin narut saattaisivat pitää puikon suorassa ja narujen päissä olisi enemmän ruista ja rannetta, joskin ilman Laurin mainitsemaa vipuvartta viimeinen metri on varmasti vauhdikas joka tapauksessa.
Teoriassahan tuokin saattaisi onnistua, mutta käytännössä falleista jarruttelijat eivät varmastikaan onnistu niin samanaikaisesti laskemaan, että masto pysyisi suorassa.
Eli tee niin kuin Heikki neuvoi. Yksi ohjaa alavanteista vetämällä, ei alaspäin, vaan kohtisuorasti vanttiin nähden. Näin sivuttaissuuntainen kontrollointi on helppoa. Voiman puutteen takia tuskin tarvitsee toista sinne fallista kiskomaan - me nostettiin keväällä masto täysin hallitusti niin, että minä ohjasin mastoa. Vaimo ja siskonsa olivat takana ja fallissa...
Jotta vältytään väärinkäsityksiltä ja helpotetaan syyllisten etsimistä jos maston kaato sujuikin vähemmän hyvin, niin -Heikki- neuvoi. Heikki ilman viivoja taas ei ole neuvonut yhtään mitään tästä asiasta ja pyrkii nostamaan ja laskemaan maston aina nosturilla myös tulevaisuudessa239 wrote:
Eli tee niin kuin Heikki neuvoi.
Ja jotta kukaan ei vedä hernettä tai muutenkaan pahoitamieltään, niin tällä viestillä en siis ota kantaa kenenkään antamien neuvojen hyvyyteen tai huonouteen.
Maston kaato
Katariinan mastonkaatosysteemi on toimiva. Me emme koskaan nosta tai kaada mastoa nosturilla, vaikka seuralla sellainen onkin, koska Windeksi säilyy todennäköisemmin ehjänä ilman nosturia.
Spinnun falli voidaan vetää myös keulaknaapin (Arteknon kisaveneissä se on ovenkahva) kautta, jolloin masto voidaan kaataa myös poijussa. Olen nähnyt hurjimpien kaatavan maston vauhdissa, kun venettä hinataan rantaan kisasta. Kaikillahan on aina hirveä kiire nosturille ranking ja SM-kisoissa ja kun masto on valmiiksi kaadettu, on hyvä kiilata nosturille ensimmäisenä. En kyllä suosittele sitä kenellekään. Maston kaato on syytä ottaa rauhallisesti, ettei tule henkilö- ja kalustovaurioita.
Spinnun falli voidaan vetää myös keulaknaapin (Arteknon kisaveneissä se on ovenkahva) kautta, jolloin masto voidaan kaataa myös poijussa. Olen nähnyt hurjimpien kaatavan maston vauhdissa, kun venettä hinataan rantaan kisasta. Kaikillahan on aina hirveä kiire nosturille ranking ja SM-kisoissa ja kun masto on valmiiksi kaadettu, on hyvä kiilata nosturille ensimmäisenä. En kyllä suosittele sitä kenellekään. Maston kaato on syytä ottaa rauhallisesti, ettei tule henkilö- ja kalustovaurioita.
Re: Maston kaato
Olen käyttänyt sekä keväisin, että syksyisin sen n. kolme minuuttia ja kiivennyt nosturin tikkaille kiinnittämään/irrottamaan Windexin kun masto on pystyssä. Tämän homman kun on hoitanut heti ensimmäiseksi ennen laskua tai ihan vikaksi pystytyksen jälkeen, niin ainakin toistaiseksi on Windex pysynyt ehjänä.Hanu wrote:Windeksi säilyy todennäköisemmin ehjänä ilman nosturia.
Meidän vene on siis puhtaasti retkipurjehduskäytössä, eli masto nostetaan keväällä ja lasketaan syksyllä, joten tuo muutama minuutti per mastosessio ei ole tuntunut pahalta. Asia on varmaankin eri traileriveneissä, joiden mastoa nostellaan harva se viikko.
Lisäksi seuran nosturi on sen verran tukevaa tekoa, että kiipeily ei ole ongelma.
Mitenkäs mielipiteitä/kokemuksia nostoliinan paikasta kun nostetaan nosturilla:
Vaihtoehtoja siis kait lähinnä seuraavat:
a) saalinkien alta
b) maston huipusta (ison fallista?)
c) spinnun fallista
d) jotain siitä väliltä ( http://www.kolumbus.fi/skaar/mastonnosto.htm )
Keskustelua tuolla (fe83.org):
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=1826
Itse olen kaikki maston nostot/laskut suorittanut nosturiautolla, ja aina liinalla saalinkien alta (mahtaakohan kuskit muuhun suostuakaan?). Windeksi on ollut aina paikallaan eikä kertaakaan ole vielä vääntynyt. Kuski taitaa kyllä pitää nostopuomin pään maston huipun alapuolella.
Windeksi on muuten kahtena kesänä laiturissa ollessa vääntynyt täysin kummalliseen asentoon, käyvätkö pulut niitä vääntelemässä?
Jotenkin olen kuvitellut että maston tyven käsittely on jopa helpompaa saalinkien alta nostettaessa kuin topista nostettaessa, mutta mielipiteitä saa esittää...
Vaihtoehtoja siis kait lähinnä seuraavat:
a) saalinkien alta
b) maston huipusta (ison fallista?)
c) spinnun fallista
d) jotain siitä väliltä ( http://www.kolumbus.fi/skaar/mastonnosto.htm )
Keskustelua tuolla (fe83.org):
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=1826
Itse olen kaikki maston nostot/laskut suorittanut nosturiautolla, ja aina liinalla saalinkien alta (mahtaakohan kuskit muuhun suostuakaan?). Windeksi on ollut aina paikallaan eikä kertaakaan ole vielä vääntynyt. Kuski taitaa kyllä pitää nostopuomin pään maston huipun alapuolella.
Windeksi on muuten kahtena kesänä laiturissa ollessa vääntynyt täysin kummalliseen asentoon, käyvätkö pulut niitä vääntelemässä?
Jotenkin olen kuvitellut että maston tyven käsittely on jopa helpompaa saalinkien alta nostettaessa kuin topista nostettaessa, mutta mielipiteitä saa esittää...
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
erkka (at) h-vene piste net
Me ollaan käytetty suurin piirtein tuota Haraldin FE-foorumilla kuvailemaa tapaa, etustaagi ollaan irroitettu vasta kun masto on alhaalla. H:n masto on vielä kevyempi eikä meillä mene mitään johtoja mastoon, joten homma on vielä aavistuksen helpompi FEneeseen verrattuna. Lisäksi ollaan siis käyty nappaamassa Windex pois, niin kuin aiemmin mainitsin.Erkka wrote:Mitenkäs mielipiteitä/kokemuksia nostoliinan paikasta kun nostetaan nosturilla:
Vaihtoehtoja siis kait lähinnä seuraavat:
a) saalinkien alta
b) maston huipusta (ison fallista?)
c) spinnun fallista
d) jotain siitä väliltä ( http://www.kolumbus.fi/skaar/mastonnosto.htm )
Keskustelua tuolla (fe83.org):
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=1826
Itse olen kaikki maston nostot/laskut suorittanut nosturiautolla, ja aina liinalla saalinkien alta (mahtaakohan kuskit muuhun suostuakaan?). Windeksi on ollut aina paikallaan eikä kertaakaan ole vielä vääntynyt. Kuski taitaa kyllä pitää nostopuomin pään maston huipun alapuolella.
Windeksi on muuten kahtena kesänä laiturissa ollessa vääntynyt täysin kummalliseen asentoon, käyvätkö pulut niitä vääntelemässä?
Jotenkin olen kuvitellut että maston tyven käsittely on jopa helpompaa saalinkien alta nostettaessa kuin topista nostettaessa, mutta mielipiteitä saa esittää...
Harald FE-foorumilla wrote: Johdot, fallit, puomi ja trimmiköydet irti. Hekki irti, ylävantit todella löysälle,
alavantit irti. Sokat valmiiksi esille. Ajo kraanalle ja lenkki saalinkien alle.
Kaveri pitää mastoputken alaosasta kiinni. Ylävantit löysälle, ja keulaharus
irti. yläharukset irti ja nostetaan masto pois (pidetään edelleen mastoputken
alaosasta kiinni). Poistutaan kraanan alta.
Vältä juoksemista kannella ja yritä astua veneeseen suoraan ruffikatolle. Näin
vene ei keikahda maston alla. Eipä siinä muuta ihmeellistä ole.
Joo, harmillista että osuu noi nimimerkit noin lähelle toisiaan. Mun vika tietysti kun ei aivot leikannut siinä vaiheessa kun rekisteröidyin. Muistaakseni tuli ilmoitus että nimimerkki on jo käytössä ja heitin siihen sitten vaan jotain lisää. Todella nerokasta... Olis ehkä voinut jotain fiksumpaakin lisätä kuin viivoja... Asialle ei varmaankaan voi enää mitään tehdä. Ellei sitten tee uutta nimimerkkiä. Osaako ylläpito vastata tähän?Heikki wrote:Jotta vältytään väärinkäsityksiltä ja helpotetaan syyllisten etsimistä jos maston kaato sujuikin vähemmän hyvin, niin -Heikki- neuvoi. Heikki ilman viivoja taas ei ole neuvonut yhtään mitään tästä asiasta ja pyrkii nostamaan ja laskemaan maston aina nosturilla myös tulevaisuudessa
Edit: Nyt on vaihdettu toivottavasti vähemmän herkästi väärinkäsityksiä tuottavaan. Kiitoksia Erkka!
Oikea vastaus mastonosturin kanssa toimittaessa on:Erkka wrote: Vaihtoehtoja siis kait lähinnä seuraavat:
a) saalinkien alta
b) maston huipusta (ison fallista?)
c) spinnun fallista
d) jotain siitä väliltä ( http://www.kolumbus.fi/skaar/mastonnosto.htm )
e) Puomin kiinnityshelaan sidotulla köydellä ja spinnun fallilla yhdessä.
Tämä on siis aika lähellä tuota Erkan d-kohdassa olevasta linkistä löytyvää ohjetta eikä kyseessä ole todellakaan mikään "jotain siltä väliltä"-menetelmä.
Puomin helasta lähtevän köysi ulottuu spinnun fallin ulostulokohdan korkeudelle. Spinnun fallia jätetään n. metrin verran ulos mastosta (toisin kuin tuossa linkin ohjeessa, jossa kehoitetaan kiristämään se nostin). Molemmissa köysissä on lenkki joka on kiinni mastonosturissa. Pystyasennossa ollessaan masto siis roikuu hieman viistossa, kallistusta on hieman enemmän kuin H:n normaali rake on. Maston voi jättää vaikka roikkumaan vapaasti veneen päälle.
Järjestelyn suuriin etuihin kuuluu se, ettei windex ole minkäänlaisesssa vaarassa, koska nostoköysi on suht. kaukana maston huipusta maston etupuolella. Masto on kuitenkin tuettu koko operaation ajan niin hyvin, ettei mitään vaaraan maston kaatumisesta vahingossa ole. Esim. saalinkien alta nosteta painopiste on aina liian alhaalla näissä kannella seisovissa mastoissa.
Nostettaessa laitetaan vantit kiinni ensin. Maston juurella on hyvä olla yksi ihminen katsomassa että jalka pysyy paikallaan. Kun vähintään ylemmät vantit on kiinni voi maston vetää loppumatkan pystyyn etustaagista ja kiinnittää sen. Kaadettaessa päinvastoin eli etustaagi on ensimmäinen irroitettava.
Yhtä käsinnostoa lukuunottamatta maston nostot ja laskut on hoidettu hiabilla veneen noston yhteydessä. Nosturikuski ottaa tuosta kympin, joten ei ole tullut mieleenkään leikkiä sataman 20 kymppiä maksavalla mastonosturilla.
Hiabilla lasku käy äärimmäisen helposti ja nopeasti:
- ennen nostopaikalle tuloa vantit löysätään ja maston jalka varmistetaan esimerkiksi ruuvimeisselillä
- nostopaikalla liina maston ja alavanttien ympäri, molemmat päät nosturin koukkuun
- kuski nostaa koukun niin että liina nousee saalinkien alle
- etustaagi irti
- ote maston tyvestä ja ruuvari pois
- kuski kallistaa mastoa, jolloin vantit löystyvät ja maston tyvi voidaan nostaa paikoiltaan
- masto lasketaan kannelle alapäästä ohjaten
Nostossa sama homma toisin päin. Vantteja ei siis tarvitse ruveta irroittelemaan.
Näin hommaan ei mene montaakaan minuuttia ja windexin taittaminen on käytännössä mahdotonta. Tokihan maston voi keikauttaa päästämällä irti tyvestä, mutta toisaalta esimerkiksi otteen irroittaminen auton ratista saattaa helpostikin johtaa kuolemaan, ja silti sitä vaan ajellaan ihan turvallisin mielin...
Hiabilla lasku käy äärimmäisen helposti ja nopeasti:
- ennen nostopaikalle tuloa vantit löysätään ja maston jalka varmistetaan esimerkiksi ruuvimeisselillä
- nostopaikalla liina maston ja alavanttien ympäri, molemmat päät nosturin koukkuun
- kuski nostaa koukun niin että liina nousee saalinkien alle
- etustaagi irti
- ote maston tyvestä ja ruuvari pois
- kuski kallistaa mastoa, jolloin vantit löystyvät ja maston tyvi voidaan nostaa paikoiltaan
- masto lasketaan kannelle alapäästä ohjaten
Nostossa sama homma toisin päin. Vantteja ei siis tarvitse ruveta irroittelemaan.
Näin hommaan ei mene montaakaan minuuttia ja windexin taittaminen on käytännössä mahdotonta. Tokihan maston voi keikauttaa päästämällä irti tyvestä, mutta toisaalta esimerkiksi otteen irroittaminen auton ratista saattaa helpostikin johtaa kuolemaan, ja silti sitä vaan ajellaan ihan turvallisin mielin...
Maston kaato spinnunfallista löysäämällä ja vastaavasti nosto spinnunfallista vetämällä on nopea, helppo ja yksinkertainen toimitus. Lisäksi sen voi tehdä juuri silloin kun se sopii omiin aikatauluihin, ei tartte varata aikaa nosturille taikka jonotella mastonosturille. Eikä tartee maksaa mastonosturin tai hiiopin käytöstä saatikka kiipeillä kiinnittämään windexiä mastonhuippuun. En näe mitään syytä nostaa tai kaataa H:n mastoa muulla tavalla.
Operaatioon tarvitaan kolme henkeä. Katariinaan mastoa HSKlla nostettaessa tai laskettaessa kolmesta kaksi on useimmiten veneen miehistöön kuuluvia ja kolmanneksi ,fallin päästä vetävä/tai löysäävä, on pyydetty joku rannalta löytynyt kaveri.
Operaatioon tarvitaan kolme henkeä. Katariinaan mastoa HSKlla nostettaessa tai laskettaessa kolmesta kaksi on useimmiten veneen miehistöön kuuluvia ja kolmanneksi ,fallin päästä vetävä/tai löysäävä, on pyydetty joku rannalta löytynyt kaveri.
Re: H-veneen mastonkaato
Moi,
Itselläni on Botnian vene. Satamassa on toki käytössä maston kaatoon tarvittavat tikkaat yms. jolla olen onnistuneesti muiden veneiden mastoja nostanut.
Ekaa kertaa kun asiaa yritän H-veneelle:
- Onko noista mitään hyötyä? Eli voiko/kannattaako H-veneen mastoa nostaa ylöspäin, vai anko se aina kaadettava esim taaksepäin jonkun saranan varassa?
- montako kaveria tarvitaan minimi? (2 vai 3?)
- onko tarkempia ohjeita mitä ei kannata/kannattaa tehdä..?
Yllä oleva keskustelu oli hieman hankalaa osin ymmärtää ja näytti keskittyvän maston kaatamiseen ilman apuvälineitä.
t.
Peter
Itselläni on Botnian vene. Satamassa on toki käytössä maston kaatoon tarvittavat tikkaat yms. jolla olen onnistuneesti muiden veneiden mastoja nostanut.
Ekaa kertaa kun asiaa yritän H-veneelle:
- Onko noista mitään hyötyä? Eli voiko/kannattaako H-veneen mastoa nostaa ylöspäin, vai anko se aina kaadettava esim taaksepäin jonkun saranan varassa?
- montako kaveria tarvitaan minimi? (2 vai 3?)
- onko tarkempia ohjeita mitä ei kannata/kannattaa tehdä..?
Yllä oleva keskustelu oli hieman hankalaa osin ymmärtää ja näytti keskittyvän maston kaatamiseen ilman apuvälineitä.
t.
Peter
Re:maston kaato
Itse asiassa nyt kun tarkemmin katson niin tässäpä taitaa olla aika hyvä tapa, jos nosturia on käytössä. Enää mun pitää selvittää miten masto saadaan irtoamaan veneestä, ehkä se on selvä kun menen sitä katsomaan...239 wrote:Yhtä käsinnostoa lukuunottamatta maston nostot ja laskut on hoidettu hiabilla veneen noston yhteydessä. Nosturikuski ottaa tuosta kympin, joten ei ole tullut mieleenkään leikkiä sataman 20 kymppiä maksavalla mastonosturilla.
Hiabilla lasku käy äärimmäisen helposti ja nopeasti:
- ennen nostopaikalle tuloa vantit löysätään ja maston jalka varmistetaan esimerkiksi ruuvimeisselillä
- nostopaikalla liina maston ja alavanttien ympäri, molemmat päät nosturin koukkuun
- kuski nostaa koukun niin että liina nousee saalinkien alle
- etustaagi irti
- ote maston tyvestä ja ruuvari pois
- kuski kallistaa mastoa, jolloin vantit löystyvät ja maston tyvi voidaan nostaa paikoiltaan
- masto lasketaan kannelle alapäästä ohjaten
Nostossa sama homma toisin päin. Vantteja ei siis tarvitse ruveta irroittelemaan.
Näin hommaan ei mene montaakaan minuuttia ja windexin taittaminen on käytännössä mahdotonta. Tokihan maston voi keikauttaa päästämällä irti tyvestä, mutta toisaalta esimerkiksi otteen irroittaminen auton ratista saattaa helpostikin johtaa kuolemaan, ja silti sitä vaan ajellaan ihan turvallisin mielin...
Re: H-veneen mastonkaato
Kux wrote:Moi,
- Eli voiko/kannattaako H-veneen mastoa nostaa ylöspäin, vai anko se aina kaadettava esim taaksepäin jonkun saranan varassa?
- montako kaveria tarvitaan minimi? (2 vai 3?)
- onko tarkempia ohjeita mitä ei kannata/kannattaa tehdä..?
Suurimmassa osassa mastoja ei kait ole mitään saranaa, jolloin ylöspäin nosto on se helpompi tapa. Ja luulisin että saranallisenkin saa helposti nousemaan ylöspäin (joku pultti tms. saranasta pitää varmaan ottaa pois).
Ainakin Espoon nosturikuskien kanssa homma hoituu kahdestaan (kuski pystyy tarvittaessa pitämään maston tyveä paikallaan ja ohjaamaan nosturia samaan aikaan)
Käsin veivattavalla mastonosturilla kolme henkilöä on varmaan hyvä (yksi hoitaa nosturia, yksi pitää maston tyveä paikallaan ja yksi irroittaa/kiinnittää vantteja)
Huomionarvoisia asioita (jos sellaisia väkisin pitää keksiä):
- varo vindexiä
- veneen kannella liikuttaessa varottava veneen keinuttamista
- alavantit ja takastaagin voi irroittaa rauhassa etukäteen, masto ei tarvi niitä pystyssä pysymiseen
- mastoa pystytettäessä varmistettava että vanttien t-liitoskappaleet pysyvät oikeissa asennoissa paikallaan
- jos mastoon menee sähköjohtoja, niin ne olisi hyvä irroittaa ennen maston nostamista
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
erkka (at) h-vene piste net
Re: H-veneen mastonkaato
Kiitoksia!
Hyvä lista, tämän perusteella uskaltaudun urakkaan paremmin valmistautuneena!
>>12.10.2009 update:
no niin. Nyt on masto onnistuneesti laskettu ilman hätiä. Kiitoksia avusta. Ensi kesällä sitten mietitään miten sen saa takas paikalleen
t.
Peter
Hyvä lista, tämän perusteella uskaltaudun urakkaan paremmin valmistautuneena!
>>12.10.2009 update:
no niin. Nyt on masto onnistuneesti laskettu ilman hätiä. Kiitoksia avusta. Ensi kesällä sitten mietitään miten sen saa takas paikalleen
t.
Peter
Re: H-veneen mastonkaato
Fuuga II nousi eilen vedestä. Tänä vuonna homma hoitui nosturikuskin kanssa kahdestaan, ja oikein mukavasti sujuikin. Samaan aikaan mastonosturilla ollut (h-veneen kokoinen) vene aiheutti itselleen kyllä hiukan sydämmentykytyksiä. Kuului molskis ja saalinkien alta nostettu masto roikkui väärinpäin veneen vierellä, toppi metrin veden alla. Eli puoltoääni noille tässä keskusteluissa mainituille nostotavoille, joissa mastoa tuetaan esim. spinnun tai ison fallilla. En ihan tiedä mikä hommassa meni pieleen, mutta vaurioita ei kaiketi syntynyt. Ymmärtääkseni masto hyppäsi ylös jalastaan ennen kuin kukaan oli ottanut maston tyveä syliotteeseen.
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
erkka (at) h-vene piste net
Re: H-veneen mastonkaato
Hienoa, että täällä on asiallista keskustelua. Ohjeitakin on tullut todella hyvin. Tiedän, että veneeni mastoa on joskus kaadettu käsipelillä, koska yksi vanttiruuvi oli aika kipparalla.
Yhtä asiaa haluan kuitenkin kysyä: kuinka paljon H:n masto painaa? Uudella fendari.fi -sivustolla on näköjään epätietoisuutta asiasta. Itse heitin vanhasta muistista 45 kiloa.
Yhtä asiaa haluan kuitenkin kysyä: kuinka paljon H:n masto painaa? Uudella fendari.fi -sivustolla on näköjään epätietoisuutta asiasta. Itse heitin vanhasta muistista 45 kiloa.