Kysymys kölin kiinnityksestä
Moderator: Kristian
Kysymys kölin kiinnityksestä
Kävin katsomassa yhtä myytävää h-venettä ja siinä oli pilssin pohja laminoitu niin, että ruuveja ei olut missään näkyvissä. Onko ihan normaalia? Käsittääkseni siellä jotkut köliruuvit pitäisi olla olemassa.
Re: Kysymys kölin kiinnityksestä
Kyllä pilssissä on yleensä pultit näkyvissä. Esim. tässä kuvassa näkyy.issaar wrote:Kävin katsomassa yhtä myytävää h-venettä ja siinä oli pilssin pohja laminoitu niin, että ruuveja ei olut missään näkyvissä. Onko ihan normaalia? Käsittääkseni siellä jotkut köliruuvit pitäisi olla olemassa.
Myös tässä kuvassa:
http://www.flickr.com/photos/greygriffin/411123572/
Luullakseni pitäisi olla mahdollista tarkistaa, että pulttien tiukkuus on oikea.
http://www.flickr.com/photos/greygriffin/411123572/
Luullakseni pitäisi olla mahdollista tarkistaa, että pulttien tiukkuus on oikea.
Ennen kuin joku veneenrakentaja toisin tunnustaa, olisin varma että jos pultit eivät ole näkyvissä, on pohja korjattu itse jonkin karilleajon jäljiltä. Voi tietysti olla että korjaus ei heikennä venettä, mutta hiukan epäilyttävältä tuntuu.
En tiedä kuinka paljon kölipultit yleensä löystyvät h-veneissä, itse en ainakaan ole omiamme kiristänyt. Tuossa aiemmassa kuvassa näkyykin meidän kölipultit, jotka ovat jonkinlaisen maalin/tocoatin peitossa (ehkä jonkin remontin jäljiltä vaiko onko pilssi vain maalattu siisteyden vuoksi).
Tuolta lisää aiheesta (FE83.org):
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=1261
En tiedä kuinka paljon kölipultit yleensä löystyvät h-veneissä, itse en ainakaan ole omiamme kiristänyt. Tuossa aiemmassa kuvassa näkyykin meidän kölipultit, jotka ovat jonkinlaisen maalin/tocoatin peitossa (ehkä jonkin remontin jäljiltä vaiko onko pilssi vain maalattu siisteyden vuoksi).
Tuolta lisää aiheesta (FE83.org):
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=1261
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
erkka (at) h-vene piste net
Kai kölin pitäisi kaikissa veneissä olla pulteilla kiinni. Ei sitä muuten voi oikein millään irrottaa esimerkiksi korjauksen yhteydessä. Mutterien (ja kölin) pitäisi kaiketi irrota veneestä aika helposti. Ainakin partion veneestä on köli irrotettu ainakin kertaalleen. Siitä en kyllä tiedä miten helposti pultit saa irti itse kölistä. Ongelmia voi olla jos ne ovat ruostuneet kiinni tai jos ovat kiinni jotenkin muutenkin kuin kierteillä.Itsellä on ihan pulteilla köli kiinni ja aika ruosteisen näköiset ne on ja tarkoitus ois vaihtaa ne jos vaan saa irti helposti.
Onko kellään muilla pulteilla? kuvissa näytti olevan ihan pinnapultit ja mutterit.
Ei noiden pulttien kai kovin helposti pitäisi ruostua. Haponkestäviähän niiden pitäisi olla. Vai onko vain aluslevyt ja mutterit ruosteessa? Jos pultit ovat oikeasti kunnolla ruosteessa myös rungon sisällä, niin voi huolestua kölin pään kiinnityksen kunnosta. Köli on kai kuitenkin valurautaa. En ole kyllä mikään asiantuntija, mutta tällaista tuli mieleen.[/quote]
Menisiköhän tämä mukaan tähän aiheeseen..
Mietin listaa kaikista kevään korjailuista. Tuli mieleen että muistattekos huomanneenne seuraavanlaista juttua?
Eli pilssin neljästä osastosta taaimmaiseen kerääntyy vettä. Ja mikä kumminta, sitä kertyy eniten kun vene on kuivalla maalla.. Vaikuttaa siis kondenssivesiltä joita pitää muistaa käydä talven mittaan kuivailemassa (arvatenkaan viisas mies ei jätä sitä veneen pohjaan jäätymään ja sulamaan) sillä vettä kertyy kyllä useampia desejä kerrallaan ja välillä ei sitten lainkaan. Sitä en tosin keksi mistä vesi kondensoituu sillä eipä pulteista paljoa näy eikä nostovankkukaan järin suuri ole..
Mitähän tuolle nyt mahtais, riisiä vaan paperipussiin pilssiin vai onko muita ohjeita tai ajatuksia? En oikein tiedä onko vaiva kautta venetyypin mutta tuumasin että varmaan olisitte tuon myös huomannut.
Mietin listaa kaikista kevään korjailuista. Tuli mieleen että muistattekos huomanneenne seuraavanlaista juttua?
Eli pilssin neljästä osastosta taaimmaiseen kerääntyy vettä. Ja mikä kumminta, sitä kertyy eniten kun vene on kuivalla maalla.. Vaikuttaa siis kondenssivesiltä joita pitää muistaa käydä talven mittaan kuivailemassa (arvatenkaan viisas mies ei jätä sitä veneen pohjaan jäätymään ja sulamaan) sillä vettä kertyy kyllä useampia desejä kerrallaan ja välillä ei sitten lainkaan. Sitä en tosin keksi mistä vesi kondensoituu sillä eipä pulteista paljoa näy eikä nostovankkukaan järin suuri ole..
Mitähän tuolle nyt mahtais, riisiä vaan paperipussiin pilssiin vai onko muita ohjeita tai ajatuksia? En oikein tiedä onko vaiva kautta venetyypin mutta tuumasin että varmaan olisitte tuon myös huomannut.
306
Kun nyt muistutit asiasta, niin 306 taisi tehdä noin jo silloin kun se oli meillä. Minulle ei koskaan selvinnyt mistä se vesi tulee. Enkä osaa sanoa tekeekö tuo nykyinen samalla tavalla, en tainnut kurkata pilssiin vielä (yhden kerran olen nyt raottanut pressua ja käynyt siellä sisällä tänä vuonna, enimmäkseen olen ollut veneen alla raapimassa pohjaa maaleista).
Yksi kätevimpiä tapoja imeä vedet pilssistä on pitää siellä nurinpäin käännettyä kertakäyttövaippaa. Vähän halvempaa kuin ostaa taas venekaupasta jotakin pilssispesiaalituotteita...
Yksi kätevimpiä tapoja imeä vedet pilssistä on pitää siellä nurinpäin käännettyä kertakäyttövaippaa. Vähän halvempaa kuin ostaa taas venekaupasta jotakin pilssispesiaalituotteita...
minun tapauksessani takimmaisen kölipultin alta tihkui hiljalleen mutta silmin havaittavasti vettä.no,kun syksyllä nostin veneen kuiville niin vuotopa jatkui vaan..tuonne tammikuulle asti!!? silloin tuli kovemmat pakkaset.tämä vuotoilmiö loppui vasta kun olin tehnyt kölin ja rungon välisen sauman tiivistyksen kunnolla.tuttavani veneessä oli tämä sauma laminoitu umpeen tehtaan toimesta ja siihen oli ilmestynyt hiushalkeamia ja se vuosi niiden kautta.saumaa kunnostettaessa laminaattikerros avattiin ohuesti pienellä laikalla ja operaatiossa sieltä valui vettä yllättävän paljon,siis oikein kunnolla.no siihen sitten talven kuivatuksen jälkeen tiivistemassa päälle.siinä se.no ne poistoputket voi tietysti vuotaa myös mutta kaikki on näköjään mahdollista,eihän veneet pullotiiviitä taida olla.
Aika jännä juttu. Itselläni vettä ilmaantuu vaan toisinaan, ei mitenkään tasaisesti samoin kesällä kun talvella. Pilssissä on tuossa kohtaa vaan pieni mutteri joten kondenssiajatuskin vähän ihmetyttää. Mutta muissa osastoissa vettä ilmaantuu vaan nimeksi, toiseksi takimmaisessa esimerkiksi pinta on toisinaan kostea.ismo wrote:minun tapauksessani takimmaisen kölipultin alta tihkui hiljalleen mutta silmin havaittavasti vettä.no,kun syksyllä nostin veneen kuiville niin vuotopa jatkui vaan..tuonne tammikuulle asti!!? silloin tuli kovemmat pakkaset.tämä vuotoilmiö loppui vasta kun olin tehnyt kölin ja rungon välisen sauman tiivistyksen kunnolla.
Kölin ja rungon sauman tiivistin viime keväänä köliä hioessa kauttaaltaan jollakin Universalin marine-kitillä jota entinen omistaja suositteli.
306
kölipultit varmaan kannattaa tsekata kaikki yhtä kireälle, ovat varmasti aivan löysällä jos kukaan ei ole aijemmin tajunnut tarkistaa.ne pultit ei mene poikki jos ovat rosteria,yksikin riittäisi kestonsa puolesta mutta puristus on oltava tasainen,siksi niin monta.kysyin kerran veistämöltä ohjetiukkuutta,vastaus oli:noin 8 kiloa.
Eli sen verran kun hartiasta irtoaa?ismo wrote:kölipultit varmaan kannattaa tsekata kaikki yhtä kireälle, ovat varmasti aivan löysällä jos kukaan ei ole aijemmin tajunnut tarkistaa.ne pultit ei mene poikki jos ovat rosteria,yksikin riittäisi kestonsa puolesta mutta puristus on oltava tasainen,siksi niin monta.kysyin kerran veistämöltä ohjetiukkuutta,vastaus oli:noin 8 kiloa.

Jännä kuitenkin tuo veden tihkuminen talven aikana jos se kölistä tulee.. Mahtaisko siis olla jotain kölin kondenssivettä joka kertyessään alkaa paineella puristua mutterirei'istä kun ei primerin läpi pääse..?
....dekkari jatkuu....
Eli nyt pohjaventtiileillä möngittyäni huomasin, että vettä (tai itse asiassa jotain paksumpaa mutta neutraalin hajuista nestettä) tihkuukin takaluukun osastosta laipion läpi tulevasta reiästä.. Tiedä sitten kondensoisiko ankkuri ketjuineen moisen lätäkön mutta sinne kurkatessani takaosasto oli kuiva...
Last edited by 306 on Thu 10.4.2008 21.36, edited 2 times in total.
306
Hei, huomasin, että pilssipumppuprojektisi on onnistunut hienosti! Koska saamme täydennetyn version hwikin sivulle? (Itse voisin lisätä sinne kuvasarjan ja opastuksen köliremontistani viime keväältä mutta juu, aina tuntuu olevan muuta tekemistä...)David wrote:Myös tässä kuvassa:
http://www.flickr.com/photos/greygriffin/411123572/
Luullakseni pitäisi olla mahdollista tarkistaa, että pulttien tiukkuus on oikea.

306
Pilssiin tuleva vesi
Itselläni paljastui takimmaiseen pilssiosastoon tulevan veden syyksi kölipulttien ympärillä oleva liian kovaksi mennyt kitti, joten vesi tuli kölisauman ja pulttien kautta. Vene on Elvström -77.
Re: Pilssiin tuleva vesi
Omaan veneeseeni näyttää jälkien perusteella tulleen vettä löysistä sivuvanttien kansikiinnikkeistä. Kun kiinnikkeet ovat vähänkin löysällä, kiristetty vantti nostaa kiinnikettä ja vesi pääsee juoksemaan kiinnikkeen alta hyttiin. Talvella en usko veden pääsyyn sitä kautta, varsinkin jos vene on hupun sisällä. Viime talvi 07-08 oli muuten sen verran erikoinen että monella kuulemma kostui huputettu vene sisältä suuren kondenssin vuoksi enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Liian tiivis huputus voi siis olla tarkoitustaan pahempi.hoopo wrote:...pilssiosastoon tulevan veden syyksi ....
Re: Pilssiin tuleva vesi
Jep, ilman pitää päästä kiertämään mutta sade- tai sulaveden ei pitäisi päästä jäätymään kannen nurkkiin. Oma veneeni oli mustanaan talven jäljiltä mutta pesemällähän tuo lähti. Sisällä oli kosteudenpoistajat mutta kieltämättä huono ilmanvaihto kun keulaventtiili oli jumittanut lähes kiinni ja ilma vaihtui vaan peitteen alla olevien luukkujen kautta.4xS wrote:Viime talvi 07-08 oli muuten sen verran erikoinen että monella kuulemma kostui huputettu vene sisältä suuren kondenssin vuoksi enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Liian tiivis huputus voi siis olla tarkoitustaan pahempi.
Veneeni peitteen "kurkihirtenä" oli masto mikä oli ihan jees patentti, ilma kun pääsi sisään keulan kolosta ja ulos perästä. Enstalvena jätän nokkaa kunnolla ulos peitteistä ja pistän fendarit laidoille että ilma pääsee kiertämään sitäkin kautta. Neljällä vesikanisterilla ja naruilla pukkiin peite pysyi ainakin tämän talven ihan hyvin ja kestää varmasti enstalvenkin. Ja tämä siitä huolimatta että se on Bilteman 20€:n kevytpeite!
Mutta, itse kölin vesiongelmaan. Toisinaan ilmestyvän veden mysteeri taisi osaltani selvitä: Kaukalon alla oleva kumma suljettu osasto kerää vettä ilmeisesti kondenssista ympäri vuoden ja sitä on siellä lähes lainehtimalla pienen ilma-aukon korkeudelle saakka. Käytin vanhaa niksiä ja pistin kankaanpalan pintoja pitkin reiän läpi ja kapillaari-ilmiö imi osaston melko tehokkaasti ainakin kuivemmaksi. Nyt ei ole pilssissä ollut tippaakaan selittämätöntä vesilammikkoa.
306