Kerätäänpä tännekin kokemukset gelcoat-pintojen (ts. ne kaikki sileät lasikuitupinnat, eli kyljet ja kannen sileät osat) puhdistamisesta, kiillottamisesta ja vahaamisesta.
Työnkulku menee kai yleensä jotenkin seuraavalla tavalla:
1. Pintojen pesu runsaalla vedellä ja kenties jollakin vapaavalintaisella pesuaineella. Tässä vaiheessa saadaan talven aikana kertynyt helposti irtoava pöly ja noki irtoamaan.
2a. (tarvittaessa) Pintojen puhdistus jollakin hapolla taikka muulla kemikaalilla. Tässä puhdistusvaikutus perustuu kemikaalin ominaisuuksiin, ei mekaaniseen hankaamiseen. Esim:
- Oksaalihappo? (apteekista)
Hempel Gelcoat Cleaner 650 g jauhe 16,70€ (Meredin)
International GELCOAT CLEANER 0,5L 15,10€(Maritim)
- Hempel Boat Rubbing, neste, 0,5L, 13,00€ (Meredin)
Star Brite Hiontaneste- Liquid Rubbing Compound ( http://www.lekemyynti.fi/Starbrite/suoja-aineet.htm )
International LIQUID RUBBING 15,80 € 0.5 l (Maritim)
- Biltema VENEKIILTO, 0,5 L, 4,95€ tai
Hempel Custom Marine Polish, 0,5L, 16,90€ (Meredin)
International Marine Polish, 0,5L, 15,10€ (Maritim)
4. Pintojen vahaus. Esim:
- Biltema Venevaha 0,5L, 4,95€
Hempel Hard Wax Liquid, 0,5L 16,70€ (Meredin)
International MARINE WAX, 0,5L 16,30€ (Maritim)
Ja helpoimmalla välttävään tulokseen ilmeisesti pääsee, kun tekee vain 3-kohdan puhdistuksen/kiillotuksen/vahauksen sopivalla aineella.
Kommentoikaapa omia tapojanne ja kokemuksianne!
Fuuga II:n kyljet on viimeiset 2 vuotta käsitelty käsin Bilteman aineilla (vaiheet 1, 3 ja 4). Nyt tuntuu/näyttää kuitenkin siltä, että pinttynyt kellastuma ei näillä menetelmillä katoa.
Mitä suosittelette? Hiontaneste vai joku happo/gelcoat cleaner tms? Pinta on kyllä ihan kiiltävä mutta kellertävä (ei haalistuneen mattapintainen kuten joissakin veneissä).
Ja kannattaako muutaman kympin investointi kiillotuskoneeseen?