H:n takilaan liittyviä kysymyksiä...
Moderator: Kristian
H:n takilaan liittyviä kysymyksiä...
Muutamia kysymyksiä liittyen Arteknon valmistamaan H-veneeseen ja sen takilaan.
Vene on valmistettu 1972 ja rungon numeroltaan 154. Maston jalka on mallia jossa ei ole mitään saranointia. Kajuutan katossa on metallinen kisko
Ja maston jalka...
Mastohan lukitaan paikalleen kahdella pultilla jolloin se ei pääse liikkumaan eteen eikä taaksi ollessaan pystyssä.
.. kuinka tälläisen jalan kanssa kannattaa suunnitella maston kaatamista ja pystytystä ilman nosturia... Lähinnä kait suurin haaste on maston alapään pysyminen paikallaan noston ja laskun ajan.
Onko kenelläkään kokemuksia tähän mastotyyppiin fallien vaihtamisesta dynema-köyteen? Kuinka mastossa olevat pylpyrät soveltuvat köydelle? Alkuperäisten fallien kanssa joissa vaijeri on pleisattu kiinni falliköyteen on ollut aina vaikeuksia. Lähinna jatkos on takertunut milloin minnekin, eikä se koskaan ole ollut kovin käyttäjäystävällinen... erityisesti yksinpurjehtijalle.
Entäpä vanttien uusiminen?
Vantit on käsittääksen kiinnitetty sekä saalingin kohdalla että ylhäällä maston läpi menevällä läpipultilla. Niissä muutamia katkenneita säikeitä, joten ne lienee syytä uusia ennen maston pystytystä. Yläpään kiinnityksessä on ilmeisesti muitakin tapoja, mutta saavutetaanko niillä jotain oleellista etua verrattuna alkuperäiseen ratkaisuun... paitsi että tässä ratkaisussa vantin päässä olevan koussin pujottaminen pienestä kolosta + pulttaus ei ehkä ole niitä kaikkein helpoimpia vaihtoehtoja...
Vene on valmistettu 1972 ja rungon numeroltaan 154. Maston jalka on mallia jossa ei ole mitään saranointia. Kajuutan katossa on metallinen kisko
Ja maston jalka...
Mastohan lukitaan paikalleen kahdella pultilla jolloin se ei pääse liikkumaan eteen eikä taaksi ollessaan pystyssä.
.. kuinka tälläisen jalan kanssa kannattaa suunnitella maston kaatamista ja pystytystä ilman nosturia... Lähinnä kait suurin haaste on maston alapään pysyminen paikallaan noston ja laskun ajan.
Onko kenelläkään kokemuksia tähän mastotyyppiin fallien vaihtamisesta dynema-köyteen? Kuinka mastossa olevat pylpyrät soveltuvat köydelle? Alkuperäisten fallien kanssa joissa vaijeri on pleisattu kiinni falliköyteen on ollut aina vaikeuksia. Lähinna jatkos on takertunut milloin minnekin, eikä se koskaan ole ollut kovin käyttäjäystävällinen... erityisesti yksinpurjehtijalle.
Entäpä vanttien uusiminen?
Vantit on käsittääksen kiinnitetty sekä saalingin kohdalla että ylhäällä maston läpi menevällä läpipultilla. Niissä muutamia katkenneita säikeitä, joten ne lienee syytä uusia ennen maston pystytystä. Yläpään kiinnityksessä on ilmeisesti muitakin tapoja, mutta saavutetaanko niillä jotain oleellista etua verrattuna alkuperäiseen ratkaisuun... paitsi että tässä ratkaisussa vantin päässä olevan koussin pujottaminen pienestä kolosta + pulttaus ei ehkä ole niitä kaikkein helpoimpia vaihtoehtoja...
Timo
Re: H:n takilaan liittyviä kysymyksiä...
Paras tietotaito taitaa olla summattuna tuonne:78 wrote:Muutamia kysymyksiä liittyen Arteknon valmistamaan H-veneeseen ja sen takilaan.
Vene on valmistettu 1972 ja rungon numeroltaan 154. Maston jalka on mallia jossa ei ole mitään saranointia. Kajuutan katossa on metallinen kisko
Mastohan lukitaan paikalleen kahdella pultilla jolloin se ei pääse liikkumaan eteen eikä taaksi ollessaan pystyssä.
.. kuinka tälläisen jalan kanssa kannattaa suunnitella maston kaatamista ja pystytystä ilman nosturia... Lähinnä kait suurin haaste on maston alapään pysyminen paikallaan noston ja laskun ajan.
hfoorumi/viewtopic.php?t=219
Itselläni on pari vuotta uudempi Artekno, jossa kenkä on jo erilainen, joskaan siinäkään mastonkaato ei ole ollut helppoa hommaa. Kiinteässä kengässäsi on vaarana, että painollaan kaatuva masto repäisee rikki koko vehkeen kun se ei meinaa pysyä hanskassa itsellänikään (vaikka masto pääsee pomppaamaan pois jalastaan). Laurilla taisi olla joku vipuvarsipatentti?
Omassa veneessäni oli systeemi vaihdettu juuri sen ostaessani. Ilmeisesti pylpyrät pitäisi vaihtaa samassa yhteydessä, narut kai pitävät enempi muovisista pylpyröistä vailla rosoja. Ehdoton etu on, että purjeet voi nostaa kaukalosta, huonompi juttu, että köydessä on vetoa koko matkan kaukalon lukolle asti ja venymistä luulisi tapahtuvan enemmän.
Onko kenelläkään kokemuksia tähän mastotyyppiin fallien vaihtamisesta dynema-köyteen? Kuinka mastossa olevat pylpyrät soveltuvat köydelle? Alkuperäisten fallien kanssa joissa vaijeri on pleisattu kiinni falliköyteen on ollut aina vaikeuksia. Lähinna jatkos on takertunut milloin minnekin, eikä se koskaan ole ollut kovin käyttäjäystävällinen... erityisesti yksinpurjehtijalle.
Entäpä vanttien uusiminen?
Vantit on käsittääksen kiinnitetty sekä saalingin kohdalla että ylhäällä maston läpi menevällä läpipultilla. Niissä muutamia katkenneita säikeitä, joten ne lienee syytä uusia ennen maston pystytystä. Yläpään kiinnityksessä on ilmeisesti muitakin tapoja, mutta saavutetaanko niillä jotain oleellista etua verrattuna alkuperäiseen ratkaisuun... paitsi että tässä ratkaisussa vantin päässä olevan koussin pujottaminen pienestä kolosta + pulttaus ei ehkä ole niitä kaikkein helpoimpia vaihtoehtoja...
Yläosa näyttää eksoottiselta ja vaijeri pujottelu voi olla haasteellista. Pultatuilla vanteilla on ainakin se hyvä puoli, että pysyvät kiinni mastossa, nykyaikaisemman t-kiinnikevantin sai sukeltaja hakea altaan pohjasta kun mastoa kaataessa luiskahti irti. Toki vantit kannattaa uusia jos epäilystä on.
306
Re: H:n takilaan liittyviä kysymyksiä...
Minusta tuo näyttää hyvin yksinkertaiselta ratkaistavalta, kun mastonjalassa on noita reikiä riittävästi. Tee palikka, jonka saat kiinni niihin reikiin. Siihen palikkaan ruuvataan sitten tukeva sarana ja saranan toiseen puoleen pätkä kourua, joka muodoltaan vastaa mastoa. Maston alapää sitten hihnoilla tiukasti kiinni systeemin noston/laskun ajaksi. Kun masto on pystyssä, niin systeemi irti ja ne mastonjalan läpi työnnettävät pultit tilalle maston etu- ja takapuolelle.306 wrote:.... Laurilla taisi olla joku vipuvarsipatentti?78 wrote: .. kuinka tälläisen jalan kanssa kannattaa suunnitella maston kaatamista ja pystytystä ilman nosturia... Lähinnä kait suurin haaste on maston alapään pysyminen paikallaan noston ja laskun ajan.
Se "vipuvarsipatentti" minkä tein on muutamasta vanerisuikaleesta yms. osista kasattu tuki, jolla spinnupuomin saa kiinni aivan maston juurelle n. 90 asteen kulmassa mastoon nähden. Helpottaa noston alkuvaihetta, kun sen spinnupuomin avulla saa vähän paremmin momenttia pystyynkampeamiseen. Sen adapterin koko on ehkä n. 40*10*10 cm, oleellisin ominaisuus siinä on toiseen päähän muotoilu kolo joka istuu tukevasti mastoprofiilia vasten.
Tuosta saranasysteemistä ja vipuvarresta kannnattaa varmaankin tehdä sellainen rakenteeltaan että maston takareunassa on tiukka profiili saranaa varten ja etureunassa vastaavasti tuki vipuvartta varten. Kiinnitys sitten joko remmeillä tai suoraan profiilit toisiinsa ruuvaamalla jolloin rakenne on varsin tukeva. Pitänee mitata paljonko mastonjalassa on säätövaraa, eli monenko reiän matkalle saranan jaluksen saa kiinni. Yksi mahdollisuus olis tietty käyttää vain yhtä pulttia saranatappina, mutta siinä on helposti vaarana vääntää mastonjalka solmuun. Useampaan reikään kiinnitettyvä vääntymisriski pienenee oleellisesti.
Timo
-
- Posts: 300
- Joined: Thu 22.5.2008 17.49
- Location: turku
- Contact:
En vielä ehtinyt tutkia maston alapään rakennetta tarkemmin, mutta onko alumiiniprofiilin sisään työnnetyn maston alaosan irroittamisessa jokin niksi jolla se irtoaa helpoiten ja profiilia rikkomatta. Irroitus lienee välttämätön sisällä olevien plokien vaihtamiseksi. Muut osa taitavat irrota kun poraa niittaukset auki tai irroittaa ruuvit joilla ne on kiinnitetty mastoon.
Vanttien uusimisen yhteydessä tulee mieleen yläpään vaihtaminen T-malliseksi silläkin uhalla että se irtoaa myös silloin kun sen ei tarvitsisi irrota... Onko uuden vastinkappaleen kiinnittäminen järkevintä tehdä niittaamalla, vai ruuvikiinnityksellä? Niitteinä lienee syytä käyttää HST/RST niittejä eikä alumiininiittejä vai kuinka?
Vanttien uusimisen yhteydessä tulee mieleen yläpään vaihtaminen T-malliseksi silläkin uhalla että se irtoaa myös silloin kun sen ei tarvitsisi irrota... Onko uuden vastinkappaleen kiinnittäminen järkevintä tehdä niittaamalla, vai ruuvikiinnityksellä? Niitteinä lienee syytä käyttää HST/RST niittejä eikä alumiininiittejä vai kuinka?
Timo
Vaikea sanoa pelkän pienen kuvan perusteella miten se kenkä on maston alapäähän kiinnitetty, eikö siinä ole niittejä näkyvissä? Molemmissa mastoissa jotka olen vuosien varrella avannut oli se kiinnitys hoidettu niittaamalla sivulta. Palikan sovitus voi kyllä olla hyvinkin ahdas. Irroittamiseen jouduin käyttämään kumivasaraa yms puoliväkivaltaisia menetelmiä.
Ei ainakaan alumiininiittejä siihen helojen niittaamiseen. Ostin kerran yhdestä mastopajasta niittejä maston helojen kiinnittämistä varten, ne on jotakin seosmetallia. Taisin kirjoittaa pussin päälle koostumuksen, mutta se pussi on nyt varastoituna talveksi muiden venetarvikkeiden joukkoon enkä pääse tarkistamaan. RST- tai HST niittejä ne ei kuitenkaan olleet, vaikka HST uskoakseni käy myös.
Voisit kysellä noita asioita jostakin mastopajasta. T-päätteillä olevia vantteja varten maston sisäpuolelle yleensä pujotetaan haponkestävästä tehty tukipala (niitataan kiinni ulkopuolelta), sellaisia tuskin myydäänkään muualla kuin mastopajoissa.
Ei ainakaan alumiininiittejä siihen helojen niittaamiseen. Ostin kerran yhdestä mastopajasta niittejä maston helojen kiinnittämistä varten, ne on jotakin seosmetallia. Taisin kirjoittaa pussin päälle koostumuksen, mutta se pussi on nyt varastoituna talveksi muiden venetarvikkeiden joukkoon enkä pääse tarkistamaan. RST- tai HST niittejä ne ei kuitenkaan olleet, vaikka HST uskoakseni käy myös.
Voisit kysellä noita asioita jostakin mastopajasta. T-päätteillä olevia vantteja varten maston sisäpuolelle yleensä pujotetaan haponkestävästä tehty tukipala (niitataan kiinni ulkopuolelta), sellaisia tuskin myydäänkään muualla kuin mastopajoissa.
Meredinin luettelossa löytyy vaijeripäätteitä T-kiinnikkeellä ja niille sopivia mastokiinnikkeitä 0510 / s104. Ainakin kuvasta päätellen tuo mastokiinnike niitataan suoraan maston kylkeen kiinni. Toki rakenteesta tulisi lujempi mikäli sisäpuolella olisi HST vastakappale, mutta sellaisen saaminen oikeaan paikkaan lienee melkoisen vaikeaa...
Timo
Tarkoittanet sivun 104 vasemmassa alakulmassa olevaa vantin mastokiinnikettä?
Kyllä se maston sisäpuolelle asennetaan eikä asennus sen enempää kuin kohdan löytäminenkään ole vaikeaa: Mastoon porataan iso reikä (muistinvaraisesti arviolta 30mm?) josta tuo hst-pala pujotetaan sisään, käännellään maston sisällä kohdalleen ja niitataan kiinni. Niittien reiät on luonnollisesti helppo porata valmiiksi sen ison reiän avulla ja helaa mallina käyttäen siinä välissä.
Sen kiinnikkeen kuvassa näkyvä iso ympyrä (keskellä helaa) vastaa juuri sitä mastoon tulevaa reikää, siltä kohtaa ko. hela on koholla jolloin ympyrän kohdalla oleva teräs tulee jokseenkin maston ulkopinnan tasalle.
Vähän vaikea kuvata tekstimuotoisesti, mutta jos käyt katsomassa jossakin venekerholla mastoja niin useammassa kuin puolessa mastoista varmasti on tuollaiset asenettuna. Epäilen, ettei sellaista helaa ja niittejä löydykään, joka kestäisi vanteista tulevan vedon pelkkien niittien varassa mastoputken ulkopuolella.
minun kokemuksen mukaan mastoon ja takilaan tulevien osien ostaminen on onnistunut paremmin ja edullisemminkin mastopajalta kuin noista venetarvikelikkeistä. Mastopajalta saa yleensä mukaan myös täsmälliset neuvot aiheesta. Näin ainakin helsingissä, missä lauttasaaressa on jokseenkin vastakkain maritim ja vene-bremerin mastopaja.
Kyllä se maston sisäpuolelle asennetaan eikä asennus sen enempää kuin kohdan löytäminenkään ole vaikeaa: Mastoon porataan iso reikä (muistinvaraisesti arviolta 30mm?) josta tuo hst-pala pujotetaan sisään, käännellään maston sisällä kohdalleen ja niitataan kiinni. Niittien reiät on luonnollisesti helppo porata valmiiksi sen ison reiän avulla ja helaa mallina käyttäen siinä välissä.
Sen kiinnikkeen kuvassa näkyvä iso ympyrä (keskellä helaa) vastaa juuri sitä mastoon tulevaa reikää, siltä kohtaa ko. hela on koholla jolloin ympyrän kohdalla oleva teräs tulee jokseenkin maston ulkopinnan tasalle.
Vähän vaikea kuvata tekstimuotoisesti, mutta jos käyt katsomassa jossakin venekerholla mastoja niin useammassa kuin puolessa mastoista varmasti on tuollaiset asenettuna. Epäilen, ettei sellaista helaa ja niittejä löydykään, joka kestäisi vanteista tulevan vedon pelkkien niittien varassa mastoputken ulkopuolella.
minun kokemuksen mukaan mastoon ja takilaan tulevien osien ostaminen on onnistunut paremmin ja edullisemminkin mastopajalta kuin noista venetarvikelikkeistä. Mastopajalta saa yleensä mukaan myös täsmälliset neuvot aiheesta. Näin ainakin helsingissä, missä lauttasaaressa on jokseenkin vastakkain maritim ja vene-bremerin mastopaja.
Re: H:n takilaan liittyviä kysymyksiä...
Tervehdys kaikille! Uutena H-veneilijänä ensimmäistä viestiä täällä kirjoittelen. Uusi perheenjäsenemme on vuoden 1975 Artekno runkonumerolla 217. Kertakaikkiaan mahtava foorumi, josta näin ensimmäisen H-veneen omistajalle todella paljon apua.
Maston kiinnitystä tässä ihmettelen. Tämän ketjun kuvauksen perusteella veneessäni on samanlainen mastonjalka kuten alkuperäisellä kysyjällä. Kuten oheisessa kuvassa:
h-vene/g/main.php?g2_view=core.Download ... alNumber=3
Eli kaksi vierekkäistä evää täynnä reikiä. Edellinen omistaja hoiti veneen noston ja otti maston pois. Mastossa ei ole mitään kiinnikkeitä, millä se olisi ollut mastonjalassa kiinni. Olisiko jollain tietoa, millaiset kiinnikkeet siihen hankin: pultit, sokalliset tapit vai jotain muuta (linkin kuvassa on erikoisen näköinen hela)? Mastokengässä on kaksi reikää (edessä ja takana), mutta takimmainen reikä on osittain murtunut (kengästä ilmeisesti puuttuu takapäästä pieni pala). Riittääkö, että kiinnitän maston etummaisista rei'istä? Entä mihin kohtaan pituussuunnassa? Paras vaihtoehto tietysti olisi, jos mastokengän voisi vaihtaa, mutta epäilen, ettei sellaisia enää mistään saa. Sen niittaukset ovat hieman antaneet periksi, ja se heiluu irrallaan. Paikalleen kiristettynä tuo ei liene suuri ongelma.
Maston kiinnitystä tässä ihmettelen. Tämän ketjun kuvauksen perusteella veneessäni on samanlainen mastonjalka kuten alkuperäisellä kysyjällä. Kuten oheisessa kuvassa:
h-vene/g/main.php?g2_view=core.Download ... alNumber=3
Eli kaksi vierekkäistä evää täynnä reikiä. Edellinen omistaja hoiti veneen noston ja otti maston pois. Mastossa ei ole mitään kiinnikkeitä, millä se olisi ollut mastonjalassa kiinni. Olisiko jollain tietoa, millaiset kiinnikkeet siihen hankin: pultit, sokalliset tapit vai jotain muuta (linkin kuvassa on erikoisen näköinen hela)? Mastokengässä on kaksi reikää (edessä ja takana), mutta takimmainen reikä on osittain murtunut (kengästä ilmeisesti puuttuu takapäästä pieni pala). Riittääkö, että kiinnitän maston etummaisista rei'istä? Entä mihin kohtaan pituussuunnassa? Paras vaihtoehto tietysti olisi, jos mastokengän voisi vaihtaa, mutta epäilen, ettei sellaisia enää mistään saa. Sen niittaukset ovat hieman antaneet periksi, ja se heiluu irrallaan. Paikalleen kiristettynä tuo ei liene suuri ongelma.
Re: H:n takilaan liittyviä kysymyksiä...
... ja toisena kysymyksenä vielä lisään, että miten iso pitäisi kiinnittää etualakulmastaan kun minulla ei ainakaan ole puomin kiinnityshelassa koukkua purjeelle.
Re: H:n takilaan liittyviä kysymyksiä...
Siitä halssikulmassa olevasta reiästä menee meillä ainakin sakkeli, joka on ... jotenkin siinä puomihelassa kiinni. Ei siinä koukkua ole (paitsi meillä reiviä varten), reikä tai lenkki ennemminkin, mutta nämähän ovat kai vähän erilaisia erimerkkisissä venheissä.M.D. wrote:... ja toisena kysymyksenä vielä lisään, että miten iso pitäisi kiinnittää etualakulmastaan kun minulla ei ainakaan ole puomin kiinnityshelassa koukkua purjeelle.
Ei nyt löydy kuvaakaan.
(Muistikuvatkin ovat hatarat, kun purje on ollut puomissa kiinni vuodesta 2009.)
Tommi,
S/y Tiikerhai
S/y Tiikerhai