Moottoria
Moderator: Kristian
Minulla on 2-tahtinen 4 hv Evinrude. Painoa on noin 15 kg. Potkuriksi vaihdoin sellaisen, jossa on kaikkein jyrkin nousu. Se kuljettaa venettä täysillä 5,9 solmua ja marssivauhti on puolisen solmua vähemmän. Moottori mahtuu kätevästi sitlooran laatikkoon. Tosin paras paikkahan sillä on kölin päällä, mutta siinä sitä ei viitsi pitää muulloin kuin kilpailuissa - ellei jätä sitä rannalle.
Kannatta muuten kokeilla aallokossa ajamista ilman moottoria perässä! Peräpaino lisää valtavasti pituussuntaista hitausmomenttia ja vene ei enää ui alltojen päällä vaan alkaa ryskiä omaa tahtiaan. Painavan moottorin haitta on vielä se, ettei sitä helposti viitsi perästä irrottaa. Aikaisempi moottorini (Yamaha 5 hv) painoi yli 20 kg ja sen liikuttelu yksin veneen kannella tuntui toisinaan hieman riskipeliltä.
Täällä Saimaalla on kesäisin aika usein pläkäkelkejä joten myös tilava irtotankki on hyvä ellei halua jatkuvasti täyttää muutoin kätevää kiintosäiliötä.
Tyynessä pärjää myös lyhytrikisellä koneella, mutta jo muiden veneiden nostamat allot saavat lyhytrikisen koneen potkurin ilmaan.
Pienemmistä konetehoista minulla ei ole kokemusta, mutta onkohan kukaan kokeillut esim. sähköperämoottoria. Liikuuhan H tyynessä melomallakin soutuvauhtia kun malttaa odottaa vauhdin kiihtymistä.
Kannatta muuten kokeilla aallokossa ajamista ilman moottoria perässä! Peräpaino lisää valtavasti pituussuntaista hitausmomenttia ja vene ei enää ui alltojen päällä vaan alkaa ryskiä omaa tahtiaan. Painavan moottorin haitta on vielä se, ettei sitä helposti viitsi perästä irrottaa. Aikaisempi moottorini (Yamaha 5 hv) painoi yli 20 kg ja sen liikuttelu yksin veneen kannella tuntui toisinaan hieman riskipeliltä.
Täällä Saimaalla on kesäisin aika usein pläkäkelkejä joten myös tilava irtotankki on hyvä ellei halua jatkuvasti täyttää muutoin kätevää kiintosäiliötä.
Tyynessä pärjää myös lyhytrikisellä koneella, mutta jo muiden veneiden nostamat allot saavat lyhytrikisen koneen potkurin ilmaan.
Pienemmistä konetehoista minulla ei ole kokemusta, mutta onkohan kukaan kokeillut esim. sähköperämoottoria. Liikuuhan H tyynessä melomallakin soutuvauhtia kun malttaa odottaa vauhdin kiihtymistä.
Minäkin olen suunnitellut moottorin ostamista ensi kaudelle. 2-tahtisten maahantuonti kun kiellettiin tämän vuoden alusta EU:n toimesta, niin kaikki uutena tarjolla olevat vaihtoehdot ovat nyt nelitahtisia ja tietysti painavampia kuin vastaavan tehoiset kaksitahtiset olivat. Mutta onhan ne tietysti myös vähemmän saastuttavia.
Uusissa pikkukoneissa olen katsellut vaihtoehtoja 2.3 viiteen hp:hen. Vaihtoehtona on toki myös käytetyn kaksitahtisen ostaminen, ei niiden käyttämistä ole kielletty vaikka uusia ei enää myydä.
2.5 hp:n kokoluokassa pitkärikisiä nelitahtisia koneita saa ainakin Hondalta (2.3hp, 13kg), Tohatsulta/Mercuryltä (2.5, sama kone, 17kg ilmoitettu, todellisuus 19kg tms?) ja Yamahalta (2.5, 17kg?). Kevyessä kelissä vene varmasti liikkuu tuollaisellakin, mutta hankalemmissa oloissa lienee ihan liian vähän. Tästä kokoluokasta oli testi jossakin venelehdessä hiljattain, olisikohan ollut Vene tai Kippari. Kirjastossa luin sitä, jäi mieleen ainakin se, että Honda on ilmajäähdytteinen ja kauhean meluisa. Hintoja en ole näistä kysellyt, kun tuntuu siltä että tehoa saisi kuitenkin olla vähän enemmän.
3.5 hv luokassa on nelitahtisena pitkärikisenä saatavana Tohatsu/Mercury, joka on rungoltaan sama kuin em. 2.5-heppainen. Tämä tuntuu ainakin tällä hetkellä kiinnostavimmalta vaihtoehdolta. Tosin en tiedä saako siihen ns. purjevenepotkuria, joka kyllä minun käsittääkseni pitäisi olla loivalla nousulla eikä jyrkimmällä mahdollisella kuten reima kirjoitti? 3.5hp Mercuryn edullisin hintahavainto toistaiseksi on 849 euroa.
Suomesta saa myös vielä vanhaa varastoa ainakin Johnsonin 3.5 yksisylinteristä 2-tahtista, tosin vain lyhytrikistä, n. 600 euron hintaluokassa. Maritimilla katselin sellaista, on kiinassa kasattu eikä kauheasti vakuuttanut. Ja tuo reiman kommentti lyhytrikisten toiminnasta H:n perässä kyllä lopetti minun pohdinnat lyhytrikisten soveltamisesta (kiitos!)
4 ja 5 hp:n pitkärikisiä saa sitten useammaltakin valmistajalta. Painot vain tuppaavat nousemaan selkeästi yli 20 kilon. Yamaha lienee kevein (22kg), sitten 25-26kg koneita on useita ja Honda taitaa olla painavin (yli 27kg, muistaakseni). Useat näistä ovat sellaisia, joita tehdään samaan runkoon 4, 5 ja 6 hp:n versioina. Hinnat pyörivät tonnin paikkeilla, osa valmistajista näyttää olevan sitä mieltä että se lyhyt- ja pitkärikisten erona oleva n. viiden tuuman korkeusero voidaan hinnoitella suunnilleen kullan kilohinnalla. Johnson lienee poikkeus, hintaeroa taisi olla vain 50 euroa (Huom. ulkomailla, esim. englannissa tai USA:ssa eri rikipituuksilla näyttää olevan yleensä eroa hyvin vähän, esim. 20 paikallista rahayksikköä, merkistä riippumatta!)
Nyt olisikin kiinnostavaa tietää millaista vauhtia H liikkuu esim. 3.5 hp:n koneella, millaista 5 hp:llä jne.
Myös sähköperämoottoreista oli testi jossakin lehdessä äskettäin. Jäi sellainen mielikuva, että testin tehokkain (torqeedo) vastasi noin kaksihevosvoimaista ja oli n. tuplasti seuraavaa tehokkaampi. Sekä sen hintainen, että ostaminen ei yhtään innosta.
Jossakin muualla oli vilkasta keskustelua sähkösisämoottoreista. Olikohan fe83.org:n foorumilla? Niitä saa jo riittävällä tehollakin varustettuja malleja. Retkikäytössä sellainen olisi H:ssakin erittäin hyvä vaihtoehto, joskin yli 4000 euron hintaluokka ei erityisesti houkuttele, mutta jos systeemin saisi tuollaista 4 hp:n perämoottoria vastaavalla summalla, niin sitten voisin jo alkaa harkita reiän poraamista veneen pohjaan sitä akseliputkea varten.
Uusissa pikkukoneissa olen katsellut vaihtoehtoja 2.3 viiteen hp:hen. Vaihtoehtona on toki myös käytetyn kaksitahtisen ostaminen, ei niiden käyttämistä ole kielletty vaikka uusia ei enää myydä.
2.5 hp:n kokoluokassa pitkärikisiä nelitahtisia koneita saa ainakin Hondalta (2.3hp, 13kg), Tohatsulta/Mercuryltä (2.5, sama kone, 17kg ilmoitettu, todellisuus 19kg tms?) ja Yamahalta (2.5, 17kg?). Kevyessä kelissä vene varmasti liikkuu tuollaisellakin, mutta hankalemmissa oloissa lienee ihan liian vähän. Tästä kokoluokasta oli testi jossakin venelehdessä hiljattain, olisikohan ollut Vene tai Kippari. Kirjastossa luin sitä, jäi mieleen ainakin se, että Honda on ilmajäähdytteinen ja kauhean meluisa. Hintoja en ole näistä kysellyt, kun tuntuu siltä että tehoa saisi kuitenkin olla vähän enemmän.
3.5 hv luokassa on nelitahtisena pitkärikisenä saatavana Tohatsu/Mercury, joka on rungoltaan sama kuin em. 2.5-heppainen. Tämä tuntuu ainakin tällä hetkellä kiinnostavimmalta vaihtoehdolta. Tosin en tiedä saako siihen ns. purjevenepotkuria, joka kyllä minun käsittääkseni pitäisi olla loivalla nousulla eikä jyrkimmällä mahdollisella kuten reima kirjoitti? 3.5hp Mercuryn edullisin hintahavainto toistaiseksi on 849 euroa.
Suomesta saa myös vielä vanhaa varastoa ainakin Johnsonin 3.5 yksisylinteristä 2-tahtista, tosin vain lyhytrikistä, n. 600 euron hintaluokassa. Maritimilla katselin sellaista, on kiinassa kasattu eikä kauheasti vakuuttanut. Ja tuo reiman kommentti lyhytrikisten toiminnasta H:n perässä kyllä lopetti minun pohdinnat lyhytrikisten soveltamisesta (kiitos!)
4 ja 5 hp:n pitkärikisiä saa sitten useammaltakin valmistajalta. Painot vain tuppaavat nousemaan selkeästi yli 20 kilon. Yamaha lienee kevein (22kg), sitten 25-26kg koneita on useita ja Honda taitaa olla painavin (yli 27kg, muistaakseni). Useat näistä ovat sellaisia, joita tehdään samaan runkoon 4, 5 ja 6 hp:n versioina. Hinnat pyörivät tonnin paikkeilla, osa valmistajista näyttää olevan sitä mieltä että se lyhyt- ja pitkärikisten erona oleva n. viiden tuuman korkeusero voidaan hinnoitella suunnilleen kullan kilohinnalla. Johnson lienee poikkeus, hintaeroa taisi olla vain 50 euroa (Huom. ulkomailla, esim. englannissa tai USA:ssa eri rikipituuksilla näyttää olevan yleensä eroa hyvin vähän, esim. 20 paikallista rahayksikköä, merkistä riippumatta!)
Nyt olisikin kiinnostavaa tietää millaista vauhtia H liikkuu esim. 3.5 hp:n koneella, millaista 5 hp:llä jne.
Myös sähköperämoottoreista oli testi jossakin lehdessä äskettäin. Jäi sellainen mielikuva, että testin tehokkain (torqeedo) vastasi noin kaksihevosvoimaista ja oli n. tuplasti seuraavaa tehokkaampi. Sekä sen hintainen, että ostaminen ei yhtään innosta.
Jossakin muualla oli vilkasta keskustelua sähkösisämoottoreista. Olikohan fe83.org:n foorumilla? Niitä saa jo riittävällä tehollakin varustettuja malleja. Retkikäytössä sellainen olisi H:ssakin erittäin hyvä vaihtoehto, joskin yli 4000 euron hintaluokka ei erityisesti houkuttele, mutta jos systeemin saisi tuollaista 4 hp:n perämoottoria vastaavalla summalla, niin sitten voisin jo alkaa harkita reiän poraamista veneen pohjaan sitä akseliputkea varten.
Huippunopeus meidän pitkärikisellä 5hv yamahalla on hiukan vajaa 6 solmua, yleensä ajetaan puolikaasulla reipasta viittä. Luulen että pienelläkin moottorilla pääsee noin 5,5 solmua, erot tulevat sitten aallokossa ja tuulessa.
Meillä loppuu ainakin tehot jos yrittää peruuttaa yli 10m/s tuulessa(vaikka ei olisi aallokkoa) tai isossa aallokossa eteenpäin mennessäkin. 5hv lienee yleisin teho, pienempi on hyvä jos arvostaa keveyttä, ja isommankin voi ostaa jos aikoo koneella ajaa paljon.
Meillä loppuu ainakin tehot jos yrittää peruuttaa yli 10m/s tuulessa(vaikka ei olisi aallokkoa) tai isossa aallokossa eteenpäin mennessäkin. 5hv lienee yleisin teho, pienempi on hyvä jos arvostaa keveyttä, ja isommankin voi ostaa jos aikoo koneella ajaa paljon.
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
erkka (at) h-vene piste net
Miten pitkälle se 5hv riittää eteenpäin ajettaessa?
Tuosta tehojen loppumisesta tuli mieleen sellainen kysymys, että pienemmissä koneissa ei ole pakkia ollenkaan vaan peruuttaminen hoidetaan kääntämällä koko kone takaperin. Esim. se 3.5 Mercury on sellainen. Koneen mielestähän se on silloin eteenpäin ajamista, joten voisiko peruuttaminen sellaisella toimia jopa paremmin kuin hieman suuremmalla koneella jossa on pakki? Peruuttamisongelmistahan suuri osa johtunee potkurin ongelmista kun se pyörii väärään suuntaan, jos olen oikein ymmärtänyt.
Tuosta tehojen loppumisesta tuli mieleen sellainen kysymys, että pienemmissä koneissa ei ole pakkia ollenkaan vaan peruuttaminen hoidetaan kääntämällä koko kone takaperin. Esim. se 3.5 Mercury on sellainen. Koneen mielestähän se on silloin eteenpäin ajamista, joten voisiko peruuttaminen sellaisella toimia jopa paremmin kuin hieman suuremmalla koneella jossa on pakki? Peruuttamisongelmistahan suuri osa johtunee potkurin ongelmista kun se pyörii väärään suuntaan, jos olen oikein ymmärtänyt.
Vene 6/2007Lauri wrote: 5 hp:n kokoluokassa pitkärikisiä nelitahtisia koneita saa ainakin Hondalta (2.3hp, 13kg), Tohatsulta/Mercuryltä (2.5, sama kone, 17kg ilmoitettu, todellisuus 19kg tms?) ja Yamahalta (2.5, 17kg?). Kevyessä kelissä vene varmasti liikkuu tuollaisellakin, mutta hankalemmissa oloissa lienee ihan liian vähän. Tästä kokoluokasta oli testi jossakin venelehdessä hiljattain, olisikohan ollut Vene tai Kippari.
Tuo on sama Tohatsun valmistama kone kuin meilläkin, eri kuorilla vain. On ollut saatavilla myös Mercuryn, Marinerin ja Nissanin kuorilla. Eihän se kalliin näköinen ole, mutta eipä ole kalliskaan (maksoimme 500 viime talvena). Teknisesti tuo on hyvin yksinkertainen ja pitkään koeteltu moottorimalli. Käytännössä ihan samaa mallia on myyty jo parin kymmenen vuoden ajan. Olen ollut koneeseen hyvin tyytyväinen. Ainoa miinus on seosruuvin puuttuminen; seos säädetään siirtämällä sokkarengasta neulan varressa olevien urien välillä, mikä vaatii kaasarin osittaista purkamista. Painoa on vain 13 kiloa!Lauri wrote: Suomesta saa myös vielä vanhaa varastoa ainakin Johnsonin 3.5 yksisylinteristä 2-tahtista, tosin vain lyhytrikistä, n. 600 euron hintaluokassa. Maritimilla katselin sellaista, on kiinassa kasattu eikä kauheasti vakuuttanut.
Lyhytrikisen toimiminen on myös venekohtaista. Omaa päätöstäni tehdessä kiertelin telakalla mittailemassa moottoritelineiden korkeuksia. Eroa veneiden välillä oli pahimmillaan jopa kymmenen senttiä!Lauri wrote: Ja tuo reiman kommentti lyhytrikisten toiminnasta H:n perässä kyllä lopetti minun pohdinnat lyhytrikisten soveltamisesta (kiitos!)
Yhden kesän kokemuksella pidän lyhytrikistä ihan toimivana kompromissina käytettävyyden ja hinnan välillä. Mitään ongelmia ei ole tuosta lyhytrikisyydestä vielä koitunut. Veneen ollessa lomavarustuksessa, kulkee moottorilla jopa kohtalaisessa vasta-aallokossakin. Pläkässä moottori oli tarpeeksi syvällä, vaikka istuimme kahdestaan ihan keulassa. Syksyllä, kun veneessä oli enää lähinnä katsastusvarusteet, ja ankkurivarusteet ym siirretty keskelle venettä, nousi pakoaukko pintaan kun menin maston etupuolelle. Myös veneen kuormauksella on siis merkitystä. Kysymys on lähinnä siitä, mitä moottorilla haluaa tehdä. Jos sillä on tarkoitus tehdä matkaa tuulisellakin säällä, on pitkä riki ihan ehdoton.
Täydellä kaasulla pläkässä tuo 3,5 heppaa antaa 5,5 solmun nopeuden. Viisiheppanen Yamaha pystyi vain neljä kymmenystä parempaan.
Potkurit toimivat paremmin eteenpäin työntäessä, mutta mikäänhän ei estä kääntämästä isompaakin konetta ympäri mikäli siinä on kiinteä tankki.Lauri wrote: Tuosta tehojen loppumisesta tuli mieleen sellainen kysymys, että pienemmissä koneissa ei ole pakkia ollenkaan vaan peruuttaminen hoidetaan kääntämällä koko kone takaperin. Esim. se 3.5 Mercury on sellainen. Koneen mielestähän se on silloin eteenpäin ajamista, joten voisiko peruuttaminen sellaisella toimia jopa paremmin kuin hieman suuremmalla koneella jossa on pakki? Peruuttamisongelmistahan suuri osa johtunee potkurin ongelmista kun se pyörii väärään suuntaan, jos olen oikein ymmärtänyt.
-
- Posts: 300
- Joined: Thu 22.5.2008 17.49
- Location: turku
- Contact:
Venemessuilla oli Troqeedo sähkömoottori tynnyrissä testattavana. Vakuuttavan oloinen peli. Hintaa en tullut kysyneeksi, enkä mallinumeroakaan (401?). Sattuiko muut tutustumaan laitteseen?
Entä onko kukaan kokeillut sähkökonetta H veneessä sitten aiempien keskusteluiden? Toimisiko joku iso Minnkota vai pitääkö olla Troqeedo. Torqeedon hinta googlettamalla on törkeä.
Entä onko kukaan kokeillut sähkökonetta H veneessä sitten aiempien keskusteluiden? Toimisiko joku iso Minnkota vai pitääkö olla Troqeedo. Torqeedon hinta googlettamalla on törkeä.
Torqueedo on totta vie rikollisen hintainen (ja vähän oudon näköinen) Hienoa eko-ideaa vesitti ainakin vielä viime messujen aikaan se, että 12-v -laturia ei ollut saatavilla. Periaatteessa auringosta saisi kyllä tarpeeksi energiaa.
Vara-akut ovat niin ikään huikean kalliita, että itse jätin tuotteen vielä kehittymään.
Jotenkin tuntuu, että vanha 5-heppainen Yamaha saa toistaiseksi kelvata. Se ei ehkä ole kaikkein ekologisin, mutta aika vähän koneella tulee ajettua. Uusi 4-tahtinen olisi muuten ihan ok, mutta melkoiselta järkeleeltä vastaavankokoinen vaikuttaa. 2,3-heppaisella voisi periaatteessa päästä - ainakin aallonmurtajan takaa selälle - mutta kyllä kaasun pitäisi ehdottomasti olla kahvasssa, ei etupaneelissa. Myös pakkia arvostan.
Vara-akut ovat niin ikään huikean kalliita, että itse jätin tuotteen vielä kehittymään.
Jotenkin tuntuu, että vanha 5-heppainen Yamaha saa toistaiseksi kelvata. Se ei ehkä ole kaikkein ekologisin, mutta aika vähän koneella tulee ajettua. Uusi 4-tahtinen olisi muuten ihan ok, mutta melkoiselta järkeleeltä vastaavankokoinen vaikuttaa. 2,3-heppaisella voisi periaatteessa päästä - ainakin aallonmurtajan takaa selälle - mutta kyllä kaasun pitäisi ehdottomasti olla kahvasssa, ei etupaneelissa. Myös pakkia arvostan.
Ale
s/y Tiikerhai
s/y Tiikerhai
Minnkotasta (65 T / Turbo) on sen verran kokemusta, että kyllä sillä painavaakin venettä (noin 1400kg + miehistö) ohjailee kohtuullisesti jopa tuulessa. Akkuja pitää olla sopivasti ladattuna jos pidemmän matkan aikoo sähkömoottorilla taittaa. Normaali 75Ah:n hupiakku riittää täydellä kaasulla ajellen 1,5h mutta paikallaan 5-6m/s tuulessa pysyy jo 1-2 teholla, max. tehon ollessa 5. Nopeuksia ei tullut juuri mittailtua, mutta täydellä kaasulla vene liikkunee hyvinkin tuollaiset 4-5 solmua.remonttimake wrote:Venemessuilla oli Troqeedo sähkömoottori tynnyrissä testattavana. Vakuuttavan oloinen peli. Hintaa en tullut kysyneeksi, enkä mallinumeroakaan (401?). Sattuiko muut tutustumaan laitteseen?
Entä onko kukaan kokeillut sähkökonetta H veneessä sitten aiempien keskusteluiden? Toimisiko joku iso Minnkota vai pitääkö olla Troqeedo. Torqeedon hinta googlettamalla on törkeä.
Jos ajatellaan että konetta tarvitsee pääasiassa vain satamassa, niin tuollainen sähkövispilä varmaan olisi ihan hyvä vaihtoehto yhdessä aurinkopanelin ja kunnon geeliakun kanssa. Jäisi bensan kanssa lotraaminenkin pois.
Timo
Oma kalusto:
Yamahan 5 hp, lyhyt riki. Max nopeus n.6 solmua. Perstuntumalla mitaten ei ota max kierroksia, eli liian jyrkkä rusetti. Joudun ajamaan välillä pitkiäkin siirtymiä koneella (sisävesillä on noita siltoja ja johtoja kylvetty joka salmeen) joten 10 l irtotankki on poikaa.
Hankaluuksia:
Kerran jouduimme puskemaan koneella +10m/s vastatuuleen, silloin kuljimme ehkä 2 solmua. Potkuri haukkaa aallokossa ilmaa ikävästi. Peruuttamiseen todella hankala: moottori on käsin käännettävä aivan linkkuun, ettei se pelkästään käännä venettä poikittain.
hyvää:
Käy varmasti kuin käkikello. Tuon painoista nostelee vielä painon puolesta helposti.
Voisin kuvitella, että pitkärikinen sopivalla potkurilla varustettu 3-4 hp riittää. Oma valinta nyt olisi todennäköisesti mariner/mercury sail 4/5hp. Tuosta saisi samalla akkuun virtaa.
Holkeissa oli joskus kuulemma perämoottorikaivo takaluukussa. Mitä hankaluuksia siitä seurasi? Niiden tekeminen lopetettiin ja kaivot laminoitiin vanhoistakin umpeen.
Yamahan 5 hp, lyhyt riki. Max nopeus n.6 solmua. Perstuntumalla mitaten ei ota max kierroksia, eli liian jyrkkä rusetti. Joudun ajamaan välillä pitkiäkin siirtymiä koneella (sisävesillä on noita siltoja ja johtoja kylvetty joka salmeen) joten 10 l irtotankki on poikaa.
Hankaluuksia:
Kerran jouduimme puskemaan koneella +10m/s vastatuuleen, silloin kuljimme ehkä 2 solmua. Potkuri haukkaa aallokossa ilmaa ikävästi. Peruuttamiseen todella hankala: moottori on käsin käännettävä aivan linkkuun, ettei se pelkästään käännä venettä poikittain.
hyvää:
Käy varmasti kuin käkikello. Tuon painoista nostelee vielä painon puolesta helposti.
Voisin kuvitella, että pitkärikinen sopivalla potkurilla varustettu 3-4 hp riittää. Oma valinta nyt olisi todennäköisesti mariner/mercury sail 4/5hp. Tuosta saisi samalla akkuun virtaa.
Holkeissa oli joskus kuulemma perämoottorikaivo takaluukussa. Mitä hankaluuksia siitä seurasi? Niiden tekeminen lopetettiin ja kaivot laminoitiin vanhoistakin umpeen.
Minkä painoisia koneita teillä noin keskimäärin on?Pete wrote:Oma kalusto:
Yamahan 5 hp, lyhyt riki. Max nopeus n.6 solmua. Perstuntumalla mitaten ei ota max kierroksia, eli liian jyrkkä rusetti. Joudun ajamaan välillä pitkiäkin siirtymiä koneella (sisävesillä on noita siltoja ja johtoja kylvetty joka salmeen) joten 10 l irtotankki on poikaa.
Itselläni on Johnsonin 4,5hp pitkärikinen 2-tahti, paino on kai listan mukaan 23kg. E-V-T-vaihteisto on kyllä hyvä juttu vaikkakin siellä syvällä perän takanahan se vipu on. Aallokossa haukkaa myös ilmaa, pahin taisi olla viime Juhannuksen lähtö Suomenlinnasta 10m/s lounaistuuleen kapeaa kivikkoista salmea pitkin kasvavaan aallokkoon.. No, mahdollisesti siinä ryntäilyssä taisi vanhat tiivisteet antaa periksi ja niitä on sitten korjailtu. Laturi voisi olla mukava lisä varmuuden vuoksi joskin konetta harvoin käyttää yli varttia kerrallaan ja jatkossa olisi tarkoitus käyttää vielä vähemmän. Nyt kun kone oli rikki loppukesän tuli harjoiteltua kotolaiturimanöövereitä sen verran ettei enää jännitä yhtä pahasti.
Nyt kun olette moottoriasioissa niin käväiskääs lukemassa wikin artikkeli "Perämoottori" niin korjataan se jos korjattavaa löytyy.
hwiki/Per%C3%A4moottori
Vanhojen hoopareiden moottorikaivo jäi arvatenkin pois kun semmoinen laahaa vesivirtausta perässä ja onhan siinä tietty turvallisuusriski ettei pääse vettä sisään veneen ollessa kallellaan. En ole moista kaivoa nähnyt muuten kun umpeen laminoituna, perämoottori siinä kai oli eikä mitään sisämoottorivirityksiä..? Ajatuksena oli varmaan, että moottori on vedessä jatkuvasti ja eihän se semmoinen noin pienessä ja ketterässä veneessä käy laatuun.
306
Minulla on nyt Suzukin 5-heppainen. Sama kone kuin tuo 4hp versio, ja kuutonenkin on sama. Jälkimmäisessä on kuulemma erilainen kaasutin, mutta muuten peruskone on sama. Nelosesta puuttuu ulkoisen tankin liitäntä, 5 ja 6 hp koneissa se on.
Luotettavuudesta ei yhden kauden perusteella voi kauheasti sanoa, mutta ainakaan matalaviritteisyys ei pitäisi huonontaa sitä (ts. jos samasta rungosta voi ottaa 6 hp tehtaankin puolesta, niin tuskin 4 tai 5 hp versiot ainakaan tehon takia hajoaa)
Luotettavuudesta ei yhden kauden perusteella voi kauheasti sanoa, mutta ainakaan matalaviritteisyys ei pitäisi huonontaa sitä (ts. jos samasta rungosta voi ottaa 6 hp tehtaankin puolesta, niin tuskin 4 tai 5 hp versiot ainakaan tehon takia hajoaa)
Ostin viime keväänä mainitun Suzukin, 4 hp 4-tahti, pitkäriki (kun halvalla sain). Hyvin tuntuu potkivan; huippunopeutta en ole mitannut, mutta Näsijärvelle varmasti riittävä. Moitittavaa ei vielä ole löytynyt (paitsi öljynvaihto on sottaista puuhaa johtuen poistoruuvin sijainnista). Pitääpi vielä mielenkiinnosta tutkia, miten tuossa on tehon kuristus toteutettu (joissakin persveivaressa ainoastaan kaasuttimen liike on rajoitettu).
Nyt alkaa tuntua, että 5-heppainen olisi piirun verran nelosta edellä liitäntöineen. Paino on sama, ja hintaero ei montaa kesää kaivertele. 1200 pyysi viitosesta. Jos vielä kommentoisitte käsiteltävyyttä.
Kauppias yritti motivoida saman tien kaupoille, koska pitkärikiset kuulemma aina loppuvat kesään mennessä pienemmän kysynnän takia (Silloinhan niitä kannattaisi tilata enemmän ja myydä juhannusviikolla huikealla katteella...). Olin juuri luistelemassa, vähän vaikea eläytyä.
Kauppias yritti motivoida saman tien kaupoille, koska pitkärikiset kuulemma aina loppuvat kesään mennessä pienemmän kysynnän takia (Silloinhan niitä kannattaisi tilata enemmän ja myydä juhannusviikolla huikealla katteella...). Olin juuri luistelemassa, vähän vaikea eläytyä.
Ale
s/y Tiikerhai
s/y Tiikerhai
Oma koneeni kääntyy vaan n.45 astetta puoleensa ja jo siinä tuo pakki on todella kätevä olemassa. Eiköhän tolla pärjää mutta kertokoot muut joilla koneesta on tuntumaa.L464 wrote:Nyt alkaa tuntua, että 5-heppainen olisi piirun verran nelosta edellä liitäntöineen. Paino on sama, ja hintaero ei montaa kesää kaivertele. 1200 pyysi viitosesta. Jos vielä kommentoisitte käsiteltävyyttä.
Heittelempä wiki-sivuilla taas nyt kun tekosyyn keksin. Kommentoikaapa asiavirheitä myös seuraavasta:
hwiki/Man%C3%B6%C3%B6vereit%C3%A4#Moott ... reit.C3.A4
Tonne vois tietty lisätä yhtä sun toista manööveriä purjeilla ja ilman mutta siitä varmaan toisaalla.
306
sielä on ollut myyntimies asialla itsellä on 5hp yamaha pitkärikinen ostin paikallisesta veneliikkeestä 300e ja todella luotettava ollut ja hyvin lähtenyt käyntiin. itsellä on 10l irtosäiliö niin ei tarvi kun pari kertaa kesässä täyttääL464 wrote:Nyt alkaa tuntua, että 5-heppainen olisi piirun verran nelosta edellä liitäntöineen. Paino on sama, ja hintaero ei montaa kesää kaivertele. 1200 pyysi viitosesta. Jos vielä kommentoisitte käsiteltävyyttä.
Kauppias yritti motivoida saman tien kaupoille, koska pitkärikiset kuulemma aina loppuvat kesään mennessä pienemmän kysynnän takia (Silloinhan niitä kannattaisi tilata enemmän ja myydä juhannusviikolla huikealla katteella...). Olin juuri luistelemassa, vähän vaikea eläytyä.
1200? Vestekin 2008 luettelossa sen ohjehinta oli 1240 euroa, joten eihän tuossa ole edes kunnon käteisalennusta mukana. Reilu vuosi sitten selvittelin hintoja ja aika vahvasti alko tuntua siltä, että pääkaupunkilisä on tuntuva. Jos haluat edullisemmin sen ostaa, niin soittele vähän kauempana oleville myyjille.L464 wrote:Nyt alkaa tuntua, että 5-heppainen olisi piirun verran nelosta edellä liitäntöineen. Paino on sama, ja hintaero ei montaa kesää kaivertele. 1200 pyysi viitosesta.
Omani ostin venemessuilta. Vuosi sitten siellä oli kolme myyjää joilla oli käytännössä samaa tavaraa ja kallein hinta tuolle pitkärikiselle 5 hp koneelle oli tasan tonni. Kaksi niistä siis myi mustia koneita (Suzuki), yhdellä oli valkoinen vielä vanhaa varastoa = Johnson; aikaisemmin suzuki teki johnsonin pikkukoneet ja johnson myi niitä sitten jostakin syystä lyhyemmällä takuulla kuin suzuki.
Johnson on tainnut jäädä pois markkinoilta nyt Evinruden keskittyessä E-teceihin. Toivon mukaan semmoisista saadaan vielä pikkuvispiläversiokin koska firman ajatus on saada 2-tahtisista 4-tahtisia puhtaampia, kevyempiä, huoltovapaampia ym. ym. Toistaiseksi se on onnistunutkin mutta pienin taitaa olla n. 50heppainen.Lauri wrote: Omani ostin venemessuilta. Vuosi sitten siellä oli kolme myyjää joilla oli käytännössä samaa tavaraa ja kallein hinta tuolle pitkärikiselle 5 hp koneelle oli tasan tonni. Kaksi niistä siis myi mustia koneita (Suzuki), yhdellä oli valkoinen vielä vanhaa varastoa = Johnson; aikaisemmin suzuki teki johnsonin pikkukoneet ja johnson myi niitä sitten jostakin syystä lyhyemmällä takuulla kuin suzuki.
Joka tapauksessa, valkoisia koneita on harvassa ja mielestäni semmonen olisi hyvännäköinen. Tiedä sitten tuleeko tarvetta vaihtaa jossain vaiheessa mutta toki muun toimintavarmuuden lisäksi haussa on keveys (vaihteista tinkimättä, jos mahdollista). Oma Johnssonini taitaa kuitenkin olla hiukka raskas juuri vaihteista johtuen. Semmosta tämä on..
306
Johnsonilla/evinrudella (sama laite, eri väri) oli aikoinaan tuossa teholuokassa kevyitä ja raskaita koneita. Se mikä 306:ssa on on sitä raskaampaa linjaa, se oli muistaakseni saatavilla myös 6hp versiona. Voit siis virittää siitä moottorista koneen, jolla voitat H-veneiden moottorilla ajamisen kilpailut, kunhan sellainen vaihtoehto tulee ranking-sarjaan306 wrote:Oma Johnssonini taitaa kuitenkin olla hiukka raskas juuri vaihteista johtuen. Semmosta tämä on..
Re: Moottoria
Näyttää vahvasti siltä että uuden (tai käytetyn) moottorin hankinta on edessä.
Koneella pitää pystyä etenemään myös jonkinlaisessa kelissä, joten 4hv ja pitkä riki on mielestäni välttämättömyys.
Kone pitäisi pystyä myös nostamaan keikkuvassa veneessä perästä sisälle veneeseen ja takaisin paikalleen.
Vanha 2-t 5hv kone painoi n 21kg, uudet 4-tahtiset kai vähintään 27kg. Hiukan epäilen että nuo kilot saattavat olla ratkaisevat koneen käsiteltävyyden kannalta.
Onko 4-t koneessa jotain muuta kuin öljy-etu 2-t koneeseen verrattuna? Pienissä koneissa äänieroa ei juuri liene?
Eihän millään valmistajalla ole mitään n 20 kg painoista 4hv 4-tahtia?
Ilman tuota paino-ongelmaa ostaisin heti mercuryn 4hv mallin "purjevenepotkurilla" + latauksella hintaan 1200 euroa. Mutta painon takia joku toimiva käytetty 2-t kone saattaa olla oikea valinta. Yhden rikkinäisen 2-t koneen jo ostin...
Mielipiteitä?
Koneella pitää pystyä etenemään myös jonkinlaisessa kelissä, joten 4hv ja pitkä riki on mielestäni välttämättömyys.
Kone pitäisi pystyä myös nostamaan keikkuvassa veneessä perästä sisälle veneeseen ja takaisin paikalleen.
Vanha 2-t 5hv kone painoi n 21kg, uudet 4-tahtiset kai vähintään 27kg. Hiukan epäilen että nuo kilot saattavat olla ratkaisevat koneen käsiteltävyyden kannalta.
Onko 4-t koneessa jotain muuta kuin öljy-etu 2-t koneeseen verrattuna? Pienissä koneissa äänieroa ei juuri liene?
Eihän millään valmistajalla ole mitään n 20 kg painoista 4hv 4-tahtia?
Ilman tuota paino-ongelmaa ostaisin heti mercuryn 4hv mallin "purjevenepotkurilla" + latauksella hintaan 1200 euroa. Mutta painon takia joku toimiva käytetty 2-t kone saattaa olla oikea valinta. Yhden rikkinäisen 2-t koneen jo ostin...
Mielipiteitä?
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
erkka (at) h-vene piste net
Re: Moottoria
Mielipiteenä tulee että olet oikeilla jäljillä. Itselläni on vanha laiska 2t jonka 4 heppaa en lähtisi pudottamaan. Pitkä rikikään ei meinaa kelissä riittää ja usein sataman aukolla tuntuu olevan keikuttavaa ristiaallokkoa.Erkka wrote:Näyttää vahvasti siltä että uuden (tai käytetyn) moottorin hankinta on edessä.
Koneella pitää pystyä etenemään myös jonkinlaisessa kelissä, joten 4hv ja pitkä riki on mielestäni välttämättömyys.
....
Onko 4-t koneessa jotain muuta kuin öljy-etu 2-t koneeseen verrattuna? Pienissä koneissa äänieroa ei juuri liene?
...
Ilman tuota paino-ongelmaa ostaisin heti mercuryn 4hv mallin "purjevenepotkurilla" + latauksella hintaan 1200 euroa. Mutta painon takia joku toimiva käytetty 2-t kone saattaa olla oikea valinta. Yhden rikkinäisen 2-t koneen jo ostin...
...
On ne hiljaisempia (oma kone on 25v vanha joten ehkä huono vertailukohta) ja kuluttavat vähemmän. Painoa kuitenkin on aina tehoon nähden enemmän joten itse koitan vaan keskittyä siihen, että konetta tulee käytettyä vain jos tarvii.
...
Lataus ja 4-tahtisuus kulkee käsi kädessä mutta molemmat lisäävät painoa aikalailla.
2t-koneen rikkinäisyys sen sijaan on katsojan silmässä, kts. "käynnistysongelmia?" hwikistä. Koneen iästä riippuen voi olla isoja huoltoja edessä mutta kaikki olen ainakin toistaiseksi onnistunut itse hoitamaan alta parin sadan euron kuluilla. Uudessa koneessa voi vika olla hyvinkin yksinkertainen ja useimmin kaasuttimeen liittyvä.
306
Re: Moottoria
Tiikerhain 4-heppainen Yamaha 80-luvulta elpyi, mutta hetken aikaa oli kyllä vaihto mielessä. Mercuryn 3,5-heppainen pitkäriki olisi varmaan ollut valintani. Painoa on 19 kg, eli muutaman kilon kilpailijoita vähemmän. Marinekaupasta olisi lähtenyt 990 €:llä, mutta ilokseni nekin kuvitteelliset rahat voi sijoittaa uuteen purjekertaan. Siinä vasta ekologinen ja helposti säilytettävä moottori! Uivassa näin kyseisen Mercuryn, mutta kyllä siinäkin koppa vaikutti aika massiiviselta.
Ale
s/y Tiikerhai
s/y Tiikerhai
Re: Moottoria
Tuo ei kyllä pidä kokonaan paikkaansa. Kaksi kolmesta Fuugan tämänkesän 2-tahtikoneesta on ollut lataavia, toinen ihan kaupasta asti, toisessa ehkä joku tee-se-itse-ratkaisu.306 wrote: Lataus ja 4-tahtisuus kulkee käsi kädessä mutta molemmat lisäävät painoa aikalailla.
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
erkka (at) h-vene piste net
Re: Moottoria
No, oliko koneet raskaita? Hyvä kuulla, että 2-tahtisissakin on moisia ominaisuuksia.Erkka wrote:Tuo ei kyllä pidä kokonaan paikkaansa. Kaksi kolmesta Fuugan tämänkesän 2-tahtikoneesta on ollut lataavia, toinen ihan kaupasta asti, toisessa ehkä joku tee-se-itse-ratkaisu.306 wrote: Lataus ja 4-tahtisuus kulkee käsi kädessä mutta molemmat lisäävät painoa aikalailla.
Joka tapauksessa tekniikaltaan 4-tahtisia varmempia mutta vastaavasti niissä kaikki vaikuttaa kaikkeen ja näin ollen viat voivat olla monimutkaisia mutta harvoin lopullisia.
306
Re: Moottoria
Minkälaisia käyntihäiriöitä käytettynä ostamassasi koneessa oli? Itse vietin puolet toissakesästä ja koko viime talven (no, aina kun ehdin) miettien ja korjaten omaa konettani joka on toiminut tämän kesän niinkun pitääkin.Erkka wrote:....Yhden rikkinäisen 2-t koneen jo ostin...
Tästä kokemusta rikkaampana osaan nyt myös päätellä paremmin oman koneeni oikkuja. Kaikki koneet kun menee aikanaan epäkuntoon vaan 2t-koneita ei oikein enää saa mistään joten ne on hyvä korjata. Telvalla ammattityönä teetettynä hinta oli muistaakseni 70€/tunti joten tee-se-itseily voi olla arvokasta hyötyä.
Jos kirjoitat lyhyesti miten kone yskii (vai yskiikö lainkaan) voisin koittaa arvata mistä päästä sitä kannattaisi purkaa. Itse ehdin konetta purkaa oikeastaan kaikkialta minne perustyökaluilla pääsee.
306