Pohjan laittoa
Moderator: Kristian
Pohjan laittoa
Eli syksyllä aloitettua pohjanlaittoprojektia pitäisi alkaa pikkuhiljaa jatkamaan. Nyt kaivattaisiin kommentteja, kokemuksia h-veneen tuunauksesta. Tavoitteena on tehdä pohjasta mahdollisimman paljon kilpaveneen pohjaa muistuttava(heh, ei olla kyllä vielä sillä tasolla, että pohjan kunto vaikuttaisi meidän tuloksiin, mutta...). Vene tullaan nostamaan ainakin muutaman kerran kesässä ylös pohjan pesuun eli mitään myrkkyjä tai sen tyyppisiä ratkaisuja ei tarvita.
Syksyllä saatiin kaavittua suurin osa vanhoista maaleista pois. Pohja näyttää tällä hetkellä tältä. Ekaksi olisi tarkoitus saada koko pohja puhtaaksi lopuista vanhoista maaleista.
Tämän jälkeen koko pohja pitäisi hioa tasaiseksi. Mitä suosittelette, vesihionta käsin vai epäkeskohiomakoneella koneellisesti? Millä paperilla pohja kannattaa hioa?
Sitten pohjan huolellinen pesu. Ajatuksena on seurata Hempelin ohjeita ja käyttää myös samaisen firman tuotteita. Eli pohjan pesu suoritettaisiin DEGREASER rasvanpoistajalla. (Hempeliä siksi, koska heiltä on saatavissa suht hyvä dokumentaatio tuotteista ja toimintatavoista.)
Sitten alkaakin suurin arvonta. Eli mitä sinne pohjaan nyt sitten kannattaa maalata? Itse olen päätymässä Hempelin light primeriin levitettynä mohairtelalla. Tarkoituksena olisi, että toinen levittää maalin telalla ja perässä tuleva kaveri tulisi tyynyn kanssa ja tasoittaisi maalipinnan. Juttelin eilen erään venealan ammattilaisen kanssa asiasta ja hän antoi vähintäänkin mielenkiintoisen mielipiteen ylimaalausajoista. Primerikerrokset kannattaisi maalata yhdessä päivässä. Aina kerroksen levittämisen jälkeen noin tunnin tauko ja sitten uusi kerros. Ennen viimeistä kerrosta vielä hieman pitempi tauko. Kun primerikerrokset ovat levitetty(3-4), niin pitäisi vielä saman päivän aikana maalata yksi kerros Hard racing xtralla. (?)
Sitten maalin kuivuttua tasoittava vesihionta. Tämän jälkeen noin 5-8(!) kerrosta hard racing xtralla. Lopputuloksena pitäisi olla hyvä ja tasainen pinta, joka kestää vuosittaista tasoittavaa vesihiontaa.
Ainakin tuo ylimaalausaika hieman epäilyttää. Hempel suosittaa light primerille manuaalissaan vähintään 4 tuntia.
Nyt sitten niitä kommentteja ja kokemuksia omista projekteista. Mitä kannattaa tehdä mitä ei?
Tämän projektin etenemistä voi seurailla täältä tai paatin sivuilla eli http://www.salacia.org
Tapio
Syksyllä saatiin kaavittua suurin osa vanhoista maaleista pois. Pohja näyttää tällä hetkellä tältä. Ekaksi olisi tarkoitus saada koko pohja puhtaaksi lopuista vanhoista maaleista.
Tämän jälkeen koko pohja pitäisi hioa tasaiseksi. Mitä suosittelette, vesihionta käsin vai epäkeskohiomakoneella koneellisesti? Millä paperilla pohja kannattaa hioa?
Sitten pohjan huolellinen pesu. Ajatuksena on seurata Hempelin ohjeita ja käyttää myös samaisen firman tuotteita. Eli pohjan pesu suoritettaisiin DEGREASER rasvanpoistajalla. (Hempeliä siksi, koska heiltä on saatavissa suht hyvä dokumentaatio tuotteista ja toimintatavoista.)
Sitten alkaakin suurin arvonta. Eli mitä sinne pohjaan nyt sitten kannattaa maalata? Itse olen päätymässä Hempelin light primeriin levitettynä mohairtelalla. Tarkoituksena olisi, että toinen levittää maalin telalla ja perässä tuleva kaveri tulisi tyynyn kanssa ja tasoittaisi maalipinnan. Juttelin eilen erään venealan ammattilaisen kanssa asiasta ja hän antoi vähintäänkin mielenkiintoisen mielipiteen ylimaalausajoista. Primerikerrokset kannattaisi maalata yhdessä päivässä. Aina kerroksen levittämisen jälkeen noin tunnin tauko ja sitten uusi kerros. Ennen viimeistä kerrosta vielä hieman pitempi tauko. Kun primerikerrokset ovat levitetty(3-4), niin pitäisi vielä saman päivän aikana maalata yksi kerros Hard racing xtralla. (?)
Sitten maalin kuivuttua tasoittava vesihionta. Tämän jälkeen noin 5-8(!) kerrosta hard racing xtralla. Lopputuloksena pitäisi olla hyvä ja tasainen pinta, joka kestää vuosittaista tasoittavaa vesihiontaa.
Ainakin tuo ylimaalausaika hieman epäilyttää. Hempel suosittaa light primerille manuaalissaan vähintään 4 tuntia.
Nyt sitten niitä kommentteja ja kokemuksia omista projekteista. Mitä kannattaa tehdä mitä ei?
Tämän projektin etenemistä voi seurailla täältä tai paatin sivuilla eli http://www.salacia.org
Tapio
Tein pohjarempan viime keväänä. Tosin lähinnä varmistaakseni vesieristyksen, enkä niinkään kisasileän pohjan toivossa. No, tulihan siitä toki sileämpikin.
Aloitin kymmenien myrkkykerrosten kaapimisella. Käytin sellaista imuriin liitettävää kaavinta, joka osoittautui todella siistiksi työkaluksi - maahan ei tippunut mitään eli ei tarvinnut viritellä mitään suojapressuja veneen alle. Kaapimen terän kulmat kannattaa pyöristää naarmujen vähentämiseksi.
Rankan kaavintaurakan jälkeen hioin pohjan epäkeskolla ja 80 paperilla. Epoksiprimeri on niin paksua tavaraa, ettei paperi ole yhtään liian karkea, vaikka siltä saattaa äkkiseltään kuulostaa. Hengityssuojain on ihan ehdoton vaikka liitäisikin koneen imuriin! Hionnan jälkeen paklasin epätasaisuudet epoksipakkelilla.
Primerina käytin Teknos Inerta 5 -nimistä mömmöä, joka vastannee hyvin tarkasti Light Primeria, mutta on vähän halvempaa. Levitykseen käytin mohair-teloja. Niihin kannattaa panostaa! Ensimmäiset kerrokset levitin halpateloilla ja todella tuskailin levitykset hankaluutta. Sitten vaihdoin pari euroa kalliimpaan malliin, ja johan alkoi sujua.
Tuo saamasi ohjeistus ylimaalausajoista kuulostaa hurjalta. Onnistunee ruiskumaalauksella, mutta telalla veikkaisin 2 kerrosta päivässä olevan maksimi. Tahtoo tulla röpelöistä pintaa, jos liian nopeasti rupeaa päälle maalaamaan. Sen sijaan tuo myrkyn nopea maalaminen viimeisen primerikerroksen jälkeen on kuulemma tärkeää. Myrkky ei tartu kovettuneeseen primeriin kunnolla.
Alussa kirjoitit, ettet tarvitse myrkkymaalia. Siinä tapauksessa primerin päälle kannattaisi varmaankin laittaa joku kaksikomponenttinen pintamaali, jonka voit sitten kiillottaa ja vahata?
Maalauksen kannalta on lähes välttämötäntä, että saat tuettua veneen ilman maalattavalle alueelle tulevia tassuja, jotta saat koko pohjan maalattua kerralla.
Aloitin kymmenien myrkkykerrosten kaapimisella. Käytin sellaista imuriin liitettävää kaavinta, joka osoittautui todella siistiksi työkaluksi - maahan ei tippunut mitään eli ei tarvinnut viritellä mitään suojapressuja veneen alle. Kaapimen terän kulmat kannattaa pyöristää naarmujen vähentämiseksi.
Rankan kaavintaurakan jälkeen hioin pohjan epäkeskolla ja 80 paperilla. Epoksiprimeri on niin paksua tavaraa, ettei paperi ole yhtään liian karkea, vaikka siltä saattaa äkkiseltään kuulostaa. Hengityssuojain on ihan ehdoton vaikka liitäisikin koneen imuriin! Hionnan jälkeen paklasin epätasaisuudet epoksipakkelilla.
Primerina käytin Teknos Inerta 5 -nimistä mömmöä, joka vastannee hyvin tarkasti Light Primeria, mutta on vähän halvempaa. Levitykseen käytin mohair-teloja. Niihin kannattaa panostaa! Ensimmäiset kerrokset levitin halpateloilla ja todella tuskailin levitykset hankaluutta. Sitten vaihdoin pari euroa kalliimpaan malliin, ja johan alkoi sujua.
Tuo saamasi ohjeistus ylimaalausajoista kuulostaa hurjalta. Onnistunee ruiskumaalauksella, mutta telalla veikkaisin 2 kerrosta päivässä olevan maksimi. Tahtoo tulla röpelöistä pintaa, jos liian nopeasti rupeaa päälle maalaamaan. Sen sijaan tuo myrkyn nopea maalaminen viimeisen primerikerroksen jälkeen on kuulemma tärkeää. Myrkky ei tartu kovettuneeseen primeriin kunnolla.
Alussa kirjoitit, ettet tarvitse myrkkymaalia. Siinä tapauksessa primerin päälle kannattaisi varmaankin laittaa joku kaksikomponenttinen pintamaali, jonka voit sitten kiillottaa ja vahata?
Maalauksen kannalta on lähes välttämötäntä, että saat tuettua veneen ilman maalattavalle alueelle tulevia tassuja, jotta saat koko pohjan maalattua kerralla.
pohja...
OK... Vene kumminkin tulee viettämään pääosan kesästä vesissä joten kai sinne täytyy laittaa se hard racing xtra. Meni hieman käsitteet sekaisin.239 wrote: Alussa kirjoitit, ettet tarvitse myrkkymaalia. Siinä tapauksessa primerin päälle kannattaisi varmaankin laittaa joku kaksikomponenttinen pintamaali, jonka voit sitten kiillottaa ja vahata?
Tämä myös askarruttaa. Miten toteutit asian?239 wrote: Maalauksen kannalta on lähes välttämötäntä, että saat tuettua veneen ilman maalattavalle alueelle tulevia tassuja, jotta saat koko pohjan maalattua kerralla.
Niinpä. Ajattelin kyllä luottaa maalipurkin kyljessä olevaan aikaan. Ja varsinkin kun ulkona joutuu maalaamaan, niin ei todennäköisesti saa niitä täydellisiä kuivumisolosuhteita aikaiseksi. Monta kerrosta laitoit primeria?239 wrote:Tuo saamasi ohjeistus ylimaalausajoista kuulostaa hurjalta. Onnistunee ruiskumaalauksella, mutta telalla veikkaisin 2 kerrosta päivässä olevan maksimi. Tahtoo tulla röpelöistä pintaa, jos liian nopeasti rupeaa päälle maalaamaan. Sen sijaan tuo myrkyn nopea maalaminen viimeisen primerikerroksen jälkeen on kuulemma tärkeää. Myrkky ei tartu kovettuneeseen primeriin kunnolla.
Mutta kiitokset kommenteistasi, ne auttoivat jo paljon.
Pukki on aika hyvin säädettävissä. Ihan sellaisenaan ei kuitenkaan riittänyt vesirajan yli, joten tassuja piti vähän virittää:
Primeria laitoin 5 kerrosta. Kannattaa hommata kahta eri sävyä, joita sitten vaihtelee kerroksittain, jotta näkee että tulee tasainen kerros. Mulla oli kaksi 3? litran pönttöä, jotka meni lähes kokonaan.
edit:korjasin kuvan, tuliko oikea kuva? t:erkka
Primeria laitoin 5 kerrosta. Kannattaa hommata kahta eri sävyä, joita sitten vaihtelee kerroksittain, jotta näkee että tulee tasainen kerros. Mulla oli kaksi 3? litran pönttöä, jotka meni lähes kokonaan.
edit:korjasin kuvan, tuliko oikea kuva? t:erkka
Ohessa hiukan kuvia omasta pohjaprojektista... http://www.tsacon.com/H-Vene-2009-04.htm Parhaillaan meneillään pohjan putsaus vanhoista maalikerroksista...
Timo
Re: Pohjan laittoa
Nostan tätä vanhaa aihetta kysyäkseni neuvoja pohjaremonttiin. Vuosimallin -75 Arteknossa myrkkymaali osittain irtoilee primereineen, kölisauma irvistää ja lisäksi kölin ja peräsimen välilä pohjasta irtoilee jotain kittiä tai jopa lasikuitumattoa isoina, mutta ohuina lastuina (ilmeisesti joku vanha korjaus, lastujen alta paljastui terve gelcoat). Ajatus olisi nyt kaapia vanhat maalit pois ja korjauttaa tuo vanha paikkaus ammattilaisella. Sitten hioa, laittaa tarvittavat kitit kölisaumaan ja uudet primerit ja maalit. Kaavinnan olen jo aloittanut. Muutamia asioita kysyisin:
1. Onko pohjan hionta epäkeskolla (Festool Rotex 150) 80 karkeudella ok? Vai 120?
2. Hionnan jälkeen Hempelin degreaser? Vai käykö asetoni yhtä hyvin?
3. Primeriksi ajattelin Teknoksen Inerta 5:sta. Kuivumisaika +10 asteessa on min 12h. Jos levitän mohair-telalla, onko 1 kerros/päivä ok? Ja riittääkö esim. 4 kerrosta? Välihiontoja ei toivottavasti tarvita? (en tavoittele huippusileää pohjaa)
4. Kuinka pitkään viimeinen kerros saa/pitää kuivua ennen Hard racingin levitystä?
5. Kölisaumaan oli Wikissä suositeltu Marine Epoxya. Kannattaako laittaa alle ensin kerros primeria vai voiko kitin levittää suoraan gelcoatin ja raudan pintaan?
Kiitos neuvoista!
1. Onko pohjan hionta epäkeskolla (Festool Rotex 150) 80 karkeudella ok? Vai 120?
2. Hionnan jälkeen Hempelin degreaser? Vai käykö asetoni yhtä hyvin?
3. Primeriksi ajattelin Teknoksen Inerta 5:sta. Kuivumisaika +10 asteessa on min 12h. Jos levitän mohair-telalla, onko 1 kerros/päivä ok? Ja riittääkö esim. 4 kerrosta? Välihiontoja ei toivottavasti tarvita? (en tavoittele huippusileää pohjaa)
4. Kuinka pitkään viimeinen kerros saa/pitää kuivua ennen Hard racingin levitystä?
5. Kölisaumaan oli Wikissä suositeltu Marine Epoxya. Kannattaako laittaa alle ensin kerros primeria vai voiko kitin levittää suoraan gelcoatin ja raudan pintaan?
Kiitos neuvoista!
Re: Pohjan laittoa
Terve. Tein saman rempan viime keväänä, jolloin 10 astetta tuli vastaan tod-ella pitkän odottelun jälkeen. Toivotaan, että tämä kevät (ja kesä) on lämpimämpi.M.D. wrote: 1. Onko pohjan hionta epäkeskolla (Festool Rotex 150) 80 karkeudella ok? Vai 120?
2. Hionnan jälkeen Hempelin degreaser? Vai käykö asetoni yhtä hyvin?
3. Primeriksi ajattelin Teknoksen Inerta 5:sta. Kuivumisaika +10 asteessa on min 12h. Jos levitän mohair-telalla, onko 1 kerros/päivä ok? Ja riittääkö esim. 4 kerrosta? Välihiontoja ei toivottavasti tarvita? (en tavoittele huippusileää pohjaa)
4. Kuinka pitkään viimeinen kerros saa/pitää kuivua ennen Hard racingin levitystä?
5. Kölisaumaan oli Wikissä suositeltu Marine Epoxya. Kannattaako laittaa alle ensin kerros primeria vai voiko kitin levittää suoraan gelcoatin ja raudan pintaan?
Kiitos neuvoista!
1. Omassa veneessäni oli tervaprimer, joka lähti skrapalla vuolemalla. Loput pitkälti 80-epäkeskolaikalla. En hionut enää kun primer oli poissa, joten lopputulos vaikutti hyvältä (joskin hieman karkealta).
2. Taisin käyttää asetonia.
3. Kerros päivässä oli tahtini, lämpimällä kelillä kuulemma on hurjasteltu enemmänkin. Taisin laittaa myrkyt viidenteen kierrokseen, jota edellisen kierroksen jälkeen tein melko tarpeellisen välihionnan (maali tuntui kumuloituvan paakuiksi homman edetessä).
4. Odotin sitä kuuluisaa "nihkeää pintaa". Sen saapuminen riippuu kuivumislämpötilasta, ilmankosteudesta jne.
5. Marine Epoxya on kritisoitu siitä, ettei se olisi tarpeeksi elastinen. Wiki-artikkeli on käsialaani ja köli on edelleen kondiksessa (8. vuosi menossa), joten ihan ookoo ainetta taitaa olla. Laitoin ilman primereita artikkelin mukaisesti.
306
Re: Pohjan laittoa
Kiitos 306 vastauksista! Pohjan laittoon täältä löytyy kyllä hyvin vinkkejä, ja maalimääriäkin tuolta toisesta ketjusta.
Nihkeän pinnan muodostumisesta. +10 asteessa - onko se aika muutama tunti vai lähemmäs vuorokausi? Eli pitäisikö maalaus suunnitella niin, että viimeinen primer-kerros osuisi viikonloppuaamupäivään, jotta saisi samana päivänä vedettyä ekan antifouling-kerroksen?
Entä miten pohjan kaavintanaarmujen kittaus - suoraan gelcoatille? Käykö ihan tavallinen gelcoat filler, jolla vesilinjan yläpuolisiakin koloja tulee kittailtua? Naarmuja tuppaa "viimeisillä voimilla" tehdyissä vedoissa muodostumaan sinne kaareviin kohtiin, vaikka terän reunat onkin viilattu...
Nihkeän pinnan muodostumisesta. +10 asteessa - onko se aika muutama tunti vai lähemmäs vuorokausi? Eli pitäisikö maalaus suunnitella niin, että viimeinen primer-kerros osuisi viikonloppuaamupäivään, jotta saisi samana päivänä vedettyä ekan antifouling-kerroksen?
Entä miten pohjan kaavintanaarmujen kittaus - suoraan gelcoatille? Käykö ihan tavallinen gelcoat filler, jolla vesilinjan yläpuolisiakin koloja tulee kittailtua? Naarmuja tuppaa "viimeisillä voimilla" tehdyissä vedoissa muodostumaan sinne kaareviin kohtiin, vaikka terän reunat onkin viilattu...
Re: Pohjan laittoa
No oma kokemukseni oli, että noin 10 asteessa sain hätinä kierroksen maalattua (ensin tassujen alta, sitten toinen ja sitten toinen kylki), kun oli aika vetää eka myrkkikierros perään. Eli ei siinä kahville kerennyt. Paljon varmasti kiinni myös ilman kosteudesta, kosteammalla (taisi olla 80% rajana maalaamiselle) ilmalla kuivuminen on hitaampaa.M.D. wrote: Nihkeän pinnan muodostumisesta. +10 asteessa - onko se aika muutama tunti vai lähemmäs vuorokausi? Eli pitäisikö maalaus suunnitella niin, että viimeinen primer-kerros osuisi viikonloppuaamupäivään, jotta saisi samana päivänä vedettyä ekan antifouling-kerroksen?
Jotain semmoista varmaan voi koloihin käyttää. Itse vältyin niiltä pitkälti, joskin harmikseni peräsimeen tuli nyt jokunen. Torvi kun olen, teen siis peräsimen tänä keväänä kun jollain ihme syyllä perustelin itselleni, että se olisi täysin erillinen remontti miettimättä, että se on kuitenkin veneen tärkein osa...Entä miten pohjan kaavintanaarmujen kittaus - suoraan gelcoatille? Käykö ihan tavallinen gelcoat filler, jolla vesilinjan yläpuolisiakin koloja tulee kittailtua? Naarmuja tuppaa "viimeisillä voimilla" tehdyissä vedoissa muodostumaan sinne kaareviin kohtiin, vaikka terän reunat onkin viilattu...
306
Re: Pohjan laittoa
Venemessuilla RTV kauppasi Venezianin primeria. Sitä kuulemma riittäisi 2 kerrosta. Ei kenelläkään sattuisi olemaan kokemuksia?
Re: Pohjan laittoa
Tervehdys teille, H-yhteisö!
Vaikken täsmälleen H-veneellä itse seilaakaan, sain viimeksi niin asiallisia neuvoja ja vastauksia täältä, joten uskallan yrittää uudemmankin kerran!
Olen elämäni ensimmäisen pohjaremonttini edessä. Veneeni pohja on muuten tosi esimerkillisessä kunnossa, mutta viime sykyn noston ja painepesun jäljiltä tuli selväksi, että tänä keväänä kannattaa tehdä muutakin kuin lyödä vain uutta myrkkymaalia päälle.
Työkalut pysyvät minulla kyllä kädessä, mutta ennen kuin ensi kertaa lähden tekemään, ajattelin ensin opiskella vähän metodologiaa ja materiaaleja.
Ja alkuun pahoittelut pitkä postaus - otan mielelläni myös vastaan ehdotuksia veneliikkeistä, joihin kannattaa marssia kysymystensä kanssa
Olenko ihan pielessä, jos työjärjestys tulisi olemaan; Ensin rapsuttamalla irtoava vanha myrkkymaali pois, Sitten hiomalla loput - kuitenkaan gelcoattia vahingoitamatta?
Lähinnä itseäni askarruttaa, miten varmistan, etten vahingossakaan hio gelcoattiin asti?
Kuvassa 1 näkyvä kiiltävä valkoinen alue keskellä maalirapistumaa ilmeisesti gelcoattia?
Kuten kuvasta huomaa, syksyn painepesussa lähti sen verran maalia irti, että vissiin parempi tehdä pohjan laitto ihan pohjia myöten.
Ja oikeat aineet ilmeisesti: pohjamaali alle ja myrkkymaali päälle?
Ja lisäksi kysyisin neuvoa parin erikoiskohdan paikkauksesta.
Kuvassa 3 näkyy keulassa pieni ruhje, jossa gelcoat lievästi vaurioitunut ja joitain yksittäisiä säikeitä kuituakin näkyvissä. Meneeköhän tollasen kohdan paikkaus ihan gelcoat fillerillä, vai tarvitaanko epoksia ja mattoa?
Ja viimeisenä vielä, kuvassa 4 näkyy kölistä irtoavaa maalia/ pinnoitetta. Pinnoite irtoaa lohkeilevina n 1mm paksuina laattoina, joka vaikuttaa aika tiiviiltä kamalta.. epoksia?
Onko näkemyksiä, onko vakavaa, ja miten tuo kannattaisi korjata?
Kiitos tuhannesti avustanne jo etukäteen!
-Ville - Guy22-mies
Vaikken täsmälleen H-veneellä itse seilaakaan, sain viimeksi niin asiallisia neuvoja ja vastauksia täältä, joten uskallan yrittää uudemmankin kerran!
Olen elämäni ensimmäisen pohjaremonttini edessä. Veneeni pohja on muuten tosi esimerkillisessä kunnossa, mutta viime sykyn noston ja painepesun jäljiltä tuli selväksi, että tänä keväänä kannattaa tehdä muutakin kuin lyödä vain uutta myrkkymaalia päälle.
Työkalut pysyvät minulla kyllä kädessä, mutta ennen kuin ensi kertaa lähden tekemään, ajattelin ensin opiskella vähän metodologiaa ja materiaaleja.
Ja alkuun pahoittelut pitkä postaus - otan mielelläni myös vastaan ehdotuksia veneliikkeistä, joihin kannattaa marssia kysymystensä kanssa
Olenko ihan pielessä, jos työjärjestys tulisi olemaan; Ensin rapsuttamalla irtoava vanha myrkkymaali pois, Sitten hiomalla loput - kuitenkaan gelcoattia vahingoitamatta?
Lähinnä itseäni askarruttaa, miten varmistan, etten vahingossakaan hio gelcoattiin asti?
Kuvassa 1 näkyvä kiiltävä valkoinen alue keskellä maalirapistumaa ilmeisesti gelcoattia?
Kuten kuvasta huomaa, syksyn painepesussa lähti sen verran maalia irti, että vissiin parempi tehdä pohjan laitto ihan pohjia myöten.
Ja oikeat aineet ilmeisesti: pohjamaali alle ja myrkkymaali päälle?
Ja lisäksi kysyisin neuvoa parin erikoiskohdan paikkauksesta.
Kuvassa 3 näkyy keulassa pieni ruhje, jossa gelcoat lievästi vaurioitunut ja joitain yksittäisiä säikeitä kuituakin näkyvissä. Meneeköhän tollasen kohdan paikkaus ihan gelcoat fillerillä, vai tarvitaanko epoksia ja mattoa?
Ja viimeisenä vielä, kuvassa 4 näkyy kölistä irtoavaa maalia/ pinnoitetta. Pinnoite irtoaa lohkeilevina n 1mm paksuina laattoina, joka vaikuttaa aika tiiviiltä kamalta.. epoksia?
Onko näkemyksiä, onko vakavaa, ja miten tuo kannattaisi korjata?
Kiitos tuhannesti avustanne jo etukäteen!
-Ville - Guy22-mies
Re: Pohjan laittoa
Moi!SY-Felice wrote: Olenko ihan pielessä, jos työjärjestys tulisi olemaan; Ensin rapsuttamalla irtoava vanha myrkkymaali pois, Sitten hiomalla loput - kuitenkaan gelcoattia vahingoitamatta?
Lähinnä itseäni askarruttaa, miten varmistan, etten vahingossakaan hio gelcoattiin asti?
Olen samaa mieltä, että tuonnäköinen pohja vaatii ehdottomasti vanhojen maalien poiston ja uudet primerit. Ja noinhan se menee kuten yllä kuvaat. Itse sain H:n pohjan kaavittua ja hiottua viime viikolla. Kokonaisuudessaan aikaa meni kaavintaan n. 10 tuntia ja hiontaan tunti pari. Kaavinta kovametalliterällä (normaalit halpisterät eivät pure!) terän reunat pyöristäen, jottei tule naarmuja. Hiukan jäi jäljelle pohjimmaista hyvin kiinni olevaa primeria, mikä itse asiassa oli hionnan kannalta tosi hyvä asia, koska se toimii hyvin indikaattorina mistä on hiottu ja mistä ei. Hionnan tein epäkeskolla (Festool Rotex 150 imurilla) 80 karkeudella. Gelcoatiin asti kai täytyykin hioa (jos ei sitten ole tosi hyvä primerkerros pohjimmaisena), mutta ei sitä puhki. En tiedä onko pieni puhkihiominenkaan kovin paha asia kun kunnon primerit päälle laittaa?
Se valkoinen kun pilkottaa on joko gelcoat tai sitten primer. Kaapimalla selviää mitä kaikkia kerroksia sieltä löytyy. Itselläni löytyi vain 2-3 eriväristä primeria + myrkyt, paitsi kölisauman yläpuolelta, jossa oli erinäisiä kerroksia primereita, massoja ja myrkkyjä sekalaisessa järjestyksessä...
Muut kysymykset jätän viisaammille!
Re: Pohjan laittoa
Työjärjestys ok, mutta tuosta gelcoatista ei kannata murehtia ainakaan noin päin; ellei sitä gelcoattia karhenneta hiomalla, niin eihän siihen edes maali tartu! Viimeisimmässä pohjarempassa (tämä nykyinen H, muutama vuosi sitten) skrapa käytännössä höyläsi vanhoja epokseja ihan kiiltäväksi. Siihen ei olisi voinut saada mitään tarttumaan päälle ilman hiontaa.SY-Felice wrote: Olenko ihan pielessä, jos työjärjestys tulisi olemaan; Ensin rapsuttamalla irtoava vanha myrkkymaali pois, Sitten hiomalla loput - kuitenkaan gelcoattia vahingoitamatta?
Lähinnä itseäni askarruttaa, miten varmistan, etten vahingossakaan hio gelcoattiin asti?
Muutenkin gelcoat on tehnyt tehtävänsä silloin kun veneesi otettiin muotista veistämöllä. Veneen pintamateriaalina se on aika onneton joka tapauksessa (mm. ei pidä vettä!) joten vesirajan alla on parempi olla epoksia kuin gelcoattia muutenkin.
Ja kyllä sen hioessa huomaa kun gelcoat ohenee, lasikuitu alkaa kuultaa alta jo ennen kuin pinta on puhki.
Hiomakone kannattaa muuten olla kunnollinen epäkesko, mielellään pölynpoistolla (esim. lidlin työkaluimuri kiinni siihen) ja joka tapauksessa hanki kunnollinen hengityssuojain. Sellainen silikoninen vaihdettavilla suodattimilla, ei mikään paperihärpäke. Saattaa tuntua kalliilta kaupassa, mutta oikea vertailukohde on uusien keuhkojen hinta... myrkkymaali on paha hiottuna, mutta epoksipöly on myös erittäin huono juttu ja vieläpä voimakkaasti allergisoiva.
M.D:n mainitsema Festool on varmasti hiomakone sieltä parhaasta päästä. Itse en ole tuollaisia arvokaampia koneita hankkinut, mutta tilanne saattaa vielä muutua: Minulla on menossa jo toinen Boschin harrastajasarjan (eli vihreä) epäkesko, edellinen kului loppuun 15 vuodessa. Mm. pari veneen pohjaremppaa + paljon muuta se kesti ja kaikki tuli tehtyä silläkin, mutta kun pääsin viime vuonna kokeilemaan erään toisen foorumilaisen Mirka-merkkistä epäkeskoa, niin tuli todettua että koneissa todellakin on eroja. Sellaisen hankkisin, jos vielä jotakin isompaa pintaa tulee hiottavaksi, vaikka hinta onkin aika suolainen.
Koneesta riippumatta hanki kuitenkin hyvät hiomapaperit. Mirkan abranet/autonet on ihan ehdoton valinta, se sopii muihinkin kuin niiden omiin koneisiin.
Mahdotonta sanoa kuvan perusteella. Monet epoksiprimerit ovat väriltään valkoisia, eli se voi olla ihan kumpaa vain.Kuvassa 1 näkyvä kiiltävä valkoinen alue keskellä maalirapistumaa ilmeisesti gelcoattia?
Alle epoksiprimeri (eli "pohjamaali") ja päälle "myrkkyä", tosin sitäkin on monenlaista. Minulla on päällä "myrkytön myrkkymaali", koska vene ei ole meressä vaan trailerilla silloin kun sitä ei käytetä. Epoksi ei kestä UV:tä, niin jotakin siihen on päälle laitettava. Epoksi taas on jokseenkin ainoa vaihtoehto, joka ei päästä vettä lävitseen ja sopii upoksissa käytettäväksi, joten sitä alle.Ja oikeat aineet ilmeisesti: pohjamaali alle ja myrkkymaali päälle?
"oikeista aineista" useimmiten mainitaan myös, että epoksimaalit eivät ole mitenkään veneitä varten keksitty, joten niitä ei tarvitse ostaa veneliikkeestä ellei halua maksaa moninkertaista hintaa. Maalit kannattaa hakea maalikaupasta teollisuusmaalien valikoimasta, niin pääsee paljon halvemmalla samaan lopputulokseen.
Syvyyttä on vaikea arvata kuvasta. Jos siinä riittää millin tai parin/kolmen täyttäminen, niin hempelin epoxy filler on aika hyvä epoksipakkeli. Ei mitään kuituja tarvitse sekoittaa mukaan. Kaikki missä tuotenimessä on sana "gelcoat" kannattaa unohtaa vesilinjan alapuolelta.Ja lisäksi kysyisin neuvoa parin erikoiskohdan paikkauksesta.
Kuvassa 3 näkyy keulassa pieni ruhje, jossa gelcoat lievästi vaurioitunut ja joitain yksittäisiä säikeitä kuituakin näkyvissä. Meneeköhän tollasen kohdan paikkaus ihan gelcoat fillerillä, vai tarvitaanko epoksia ja mattoa?
todennäköisesti epoksia. Mutta voi se olla muutakin, tuon veneen köli näyttää lyijyltä? Kölien tasoittamiseen voi käyttää muitakin aineita. Mm. autoihin tarkoitettuja polyesteripakkeleitakin on kaiketi käytetty joskus. Pääasia että aineen saa pysymään siinä lyijyssä kiinni. Minulla on ollut vain rautakölisiä veneitä, en tiedä miten lyijyn pohjustus pitäisi tehdä.Ja viimeisenä vielä, kuvassa 4 näkyy kölistä irtoavaa maalia/ pinnoitetta. Pinnoite irtoaa lohkeilevina n 1mm paksuina laattoina, joka vaikuttaa aika tiiviiltä kamalta.. epoksia?
Vakavuus riippuu näkökulmasta. Kisaveneissä on oleellista, että pinta on tasainen. Retkiveneissä rautainenkaan köli ei ruostumalla katoa tai hajoa vaikka sitä ei paikkailisi.. Paljon oleellisempaa on pitä lasikuitu suojattuna epoksilla.Onko näkemyksiä, onko vakavaa, ja miten tuo kannattaisi korjata?
Re: Pohjan laittoa
Aivan huikean hyviä neuvoja, kiitos tosi, tosi paljon!
Näyttäisi siltä, että pääsiäisenä pääsee skrapailuhommiin! Ja hiomisen aloitan varmaan mahd pian heti perään, ja tähän ajattelin vuokrata tehokkaasti vaikka päiväksi koneen jostain konevuokraamosta.
Ja kiitos vinkeistä maalien ja niiden hankinnan suhteen!
Tähän liittyen tuli yksi kysymys mieleen; osaisitteko suositella hyvää maalikauppaa, josta noita teollisuusmaaleja löytyisi valikoimasta? Löytyykö ihan Biltemasta, vai vaatiiko ihan maalien ammattikaupan?
Mittaan tuon keulan ruhjeen syvyyden vielä, mutta arvioisin, että saattaa olla jopa 5mm syvä, ellei vähän ylikin syvimmästä kohtaa..
-V
Näyttäisi siltä, että pääsiäisenä pääsee skrapailuhommiin! Ja hiomisen aloitan varmaan mahd pian heti perään, ja tähän ajattelin vuokrata tehokkaasti vaikka päiväksi koneen jostain konevuokraamosta.
Ja kiitos vinkeistä maalien ja niiden hankinnan suhteen!
Tähän liittyen tuli yksi kysymys mieleen; osaisitteko suositella hyvää maalikauppaa, josta noita teollisuusmaaleja löytyisi valikoimasta? Löytyykö ihan Biltemasta, vai vaatiiko ihan maalien ammattikaupan?
Mittaan tuon keulan ruhjeen syvyyden vielä, mutta arvioisin, että saattaa olla jopa 5mm syvä, ellei vähän ylikin syvimmästä kohtaa..
-V
Re: Pohjan laittoa
Oikeita teollisuusmaaleja valmistaa mm. Teknos ja Tikkurila. Laita foorumin hakuun hakusanaksi "inerta 5" tai "rm40" niin löytyy aikaisempia juttuja aiheesta. RTV myy molempia, pk-seudulla Vantaan myymälästä sai Teknoksen tuotteita ja Helsingistä Sahaajankadulta Tikkurilan teollisuusmaaleja. Muualla suomessa olevien RTV-myymälöiden valikoimasta ei ole aavistustakaan, mutta kai ne toimittavat ketjun sisällä.. RTV:n sivuilla nuo saattavat olla tukkumyynti-nimikkeen alla, mutta siitä ei kannata huolestua; kyllä ne ovat myyneet kaikkea kaikille asiakkaille.
Jos kolo on liian syvä täytettäväksi kerralla, niin voihan sen täyttää usemmassakin erässä.
Jos kolo on liian syvä täytettäväksi kerralla, niin voihan sen täyttää usemmassakin erässä.
Re: Pohjan laittoa
Kiitos jälleen neuvoista - täytyypä tehdä visiitti maalisostoksille Hertsikaan siis!
Ja tuosta kolon täytöstä vielä, ei se tarkemman mittauksen perusteella ollutkaan kuin n. 3mm syvä, joten paikkaus pitäisi onnistua suht helposti.
Projekti etenee! Tänään sain aloitettua kaapimisen, ja hyvin menee muuten, mutta yksi odottamaton ylläri tuli vastaan, kun sain päälimmäiset myrkkymaalit kaavittua pois.
En tiedä ihan tarkkaan, miten pedantti veneen entinen omistaja on pohjan huollon kanssa ollut, onko primerit uusittu koska viimeksi jne.
Mutta sanoisitteko viisaammat mielipiteenne, onko nämä rakkulat nyt merkki jostain lasikuiturutosta, ja osaatteko suositella miten kannattaisi edetä?
Vai olisiko syytä pyytää ammattilainen tsekkaamaan runko? Ja jos kyllä, osaatteko suositella hyvää ammattilaista?
Rakkuloita oli omasta mielestäni aika vähän (kuva otettu läheltä), ja ne olivat melko pieniä ja paikallisia.
Mutta runko on sen verran hyvässä kunnossa vielä, että haluan tässä vaiheessa korjata ongelman kunnolla, jotta se ei tulisi isompana vastaan joskus myöhemmin.
Kiitos neuvoista jälleen!
-Ville
Ja tuosta kolon täytöstä vielä, ei se tarkemman mittauksen perusteella ollutkaan kuin n. 3mm syvä, joten paikkaus pitäisi onnistua suht helposti.
Projekti etenee! Tänään sain aloitettua kaapimisen, ja hyvin menee muuten, mutta yksi odottamaton ylläri tuli vastaan, kun sain päälimmäiset myrkkymaalit kaavittua pois.
En tiedä ihan tarkkaan, miten pedantti veneen entinen omistaja on pohjan huollon kanssa ollut, onko primerit uusittu koska viimeksi jne.
Mutta sanoisitteko viisaammat mielipiteenne, onko nämä rakkulat nyt merkki jostain lasikuiturutosta, ja osaatteko suositella miten kannattaisi edetä?
Vai olisiko syytä pyytää ammattilainen tsekkaamaan runko? Ja jos kyllä, osaatteko suositella hyvää ammattilaista?
Rakkuloita oli omasta mielestäni aika vähän (kuva otettu läheltä), ja ne olivat melko pieniä ja paikallisia.
Mutta runko on sen verran hyvässä kunnossa vielä, että haluan tässä vaiheessa korjata ongelman kunnolla, jotta se ei tulisi isompana vastaan joskus myöhemmin.
Kiitos neuvoista jälleen!
-Ville
Re: Pohjan laittoa
Ei ole kukaan rakkuloita kommentoinut. Oletko pyytänyt jonkun katsomaan?
Itsellä projekti myös vihdoin etenee kun kelit lämmenneet. Naarmut ja kolot täytin Hempelin epoksifillerillä, joka olikin tosi kovaa tavaraa hioa. Primeriksi valitsin kuitenkin Temacoat RM40:n, koska se oli huomattavasti Inertaa edullisempi. Valmista maaliseosta menee suht lyhytnukkaisella telalla levittäen 1,2 litraa per kerros kun köliä ja peräsintä ei maalaa. Neljä kerrosta laitan, joka toisen valkoisena ja joka toisen harmaana. Päälle kaksi kerrosta Hard Racingiä. 2x3 litraa Temacoatia kovettimineen sävytettynä maksoi reilun 100 euroa, eli suunnilleen saman mitä 2 purkkia Hard Racingia Motonetissa. Varsin tasaista jälkeä Temacoatilla kyllä tulee, eli ainakaan toistaiseksi ei ole ollut tarvetta välihionnalle.
Itsellä projekti myös vihdoin etenee kun kelit lämmenneet. Naarmut ja kolot täytin Hempelin epoksifillerillä, joka olikin tosi kovaa tavaraa hioa. Primeriksi valitsin kuitenkin Temacoat RM40:n, koska se oli huomattavasti Inertaa edullisempi. Valmista maaliseosta menee suht lyhytnukkaisella telalla levittäen 1,2 litraa per kerros kun köliä ja peräsintä ei maalaa. Neljä kerrosta laitan, joka toisen valkoisena ja joka toisen harmaana. Päälle kaksi kerrosta Hard Racingiä. 2x3 litraa Temacoatia kovettimineen sävytettynä maksoi reilun 100 euroa, eli suunnilleen saman mitä 2 purkkia Hard Racingia Motonetissa. Varsin tasaista jälkeä Temacoatilla kyllä tulee, eli ainakaan toistaiseksi ei ole ollut tarvetta välihionnalle.
Re: Pohjan laittoa
Moi!
En ole pyytänyt katsomaan, ja täytyy myöntää että hieman unohdinkin tämän asian..
Rajasaaressa ollaan remontin kanssa nyt siinä pisteessä, että pohja on hiottu, eikä rakkuloita enää näy.
Jälkikäteen katsottuna, rakkulat olivat paljon pienempiä, kuin ne tuossa liittämässä kuvassani näyttivät.
Päätin jatkaa remonttia alkuperäisen suunnitelman mukaisesti, eli seuraavaksi maalikauppaan.
Kiitos vinkistä tuon Temacoatin suhteen! Luulenpa, että tuohon tavaraan päädyn itsekin.
-Ville
En ole pyytänyt katsomaan, ja täytyy myöntää että hieman unohdinkin tämän asian..
Rajasaaressa ollaan remontin kanssa nyt siinä pisteessä, että pohja on hiottu, eikä rakkuloita enää näy.
Jälkikäteen katsottuna, rakkulat olivat paljon pienempiä, kuin ne tuossa liittämässä kuvassani näyttivät.
Päätin jatkaa remonttia alkuperäisen suunnitelman mukaisesti, eli seuraavaksi maalikauppaan.
Kiitos vinkistä tuon Temacoatin suhteen! Luulenpa, että tuohon tavaraan päädyn itsekin.
-Ville
Re: Pohjan laittoa
Täsmennyksenä edelliseen viestiin vielä nyt kun pohja on maalattu: Temacoatia meni minulla myöhemmillä kerroksilla enemmän kuin 1.2 litraa per kerros. Määrä riippuu todella paljon telasta mitä käyttää. Kuusi litraa ei loppujen lopuksi ihan riittänyt neljään kerrokseen, vaan ostin yhden purkin lisää. Parilla kerralla maalia tuli tosin sekoitettua hieman liikaa. Telan kanssa tulee olla tarkkana: Kaikkein paras oli sellainen hieman pidempikarvainen tela. Näitä minulla oli Motonetin setissä 2 kpl eri värisiä. Ensimmäinen oli tosi hyvä (nopea levittää, ei roskaa), mutta toisesta lähtikin nöhtää irti, ja sen sai ekan vedon jälkeen heittää roskikseen. Kaksi kerrosta vedin Sokevan venemaalitelalla, joka on lyhytnukkaisempi. Siitä ei irronnut ainuttakaan roskaa, mutta se jättää jälkeensä helposti pieniä kuplia/kraatereita. Tasoituksella ne saa pois, mutta levitykseen menee helposti tupla-aika. Kaikkein paras jälki tuli mohair-telalla, mutta siitäkin alkoi irtoamaan saumoista nöhtää puolessa välissä maalausta. Ensimmäinen nihkeälle pinnalle vedetty hard racing tuntui olevan menekiltään luvattua riittävyyttä suurempi. Yksi purkki ei riittänyt.
- Attachments
-
- Pohja2.jpg (255.47 KiB) Viewed 33983 times
Re: Pohjan laittoa
Meilläkin ollaan samoissa hommissa ja samassa paikassa myös. Piakkoin päästään maalaushommiin. Pohja on puhdas aiemmista primereistä ja myrkyistä ja hionta on tehty kauttaaltaan. Bonuksena tänä vuonna tehdään myös kölin kunnostus ja tarkoitus olisi myös maalata kylkiin uusi väri. Komppaan tässä, että todellakaan myrkkjen kaavintaan ei kannata edes miettiä mitään muuta kuin kunnon terällä varustettuja kaapimia. Meillä oli käytössä Anzan työkalut. Hiontaan löytyi poistomyynnistä Metabon epäkesko ja ainakin vielä toimii moitteettomasti. Samalla tavalla 80 paperilla hiottiin primerit pois. Kölin puhdistamiseen oli paras kulmahiomakone maalinpoistolaikalla. Maalaukseen on tarkoitus käyttää Teknoksen tuotteita: primeriksi Inerta 5:sta ja päälle vesirajan yläpuolelle Teknoduria. Ja vesirajan alle Blakesia (käytössä hyväksi havaittu). Kun kysyin Teknokselta neuvoa niin muuten sanoivat, että Inertaa voi käyttää primerinä myös veden päällisiin osiin. Tai vaihtoehtoisesti kauttaaltaan voi käyttää Teknoplastia. Onko kenelläkään tietoa kumpi on parempi?
Lisäkysymyksenä vielä, onko kenelläkään (erityisesti Rajasaaressa) irtopukkeja, mitä voisi lainata niin, että päästään oman pukin tassujen alle? Tarve olisi siis mahdollisimman pian. Ja toki jos jostakin muualta tästä pk-seudulta pukit löytyvät lainaan, niin haetaan ja tuodaan myös takaisin tietysti lahjusten kera!
Lisäkysymyksenä vielä, onko kenelläkään (erityisesti Rajasaaressa) irtopukkeja, mitä voisi lainata niin, että päästään oman pukin tassujen alle? Tarve olisi siis mahdollisimman pian. Ja toki jos jostakin muualta tästä pk-seudulta pukit löytyvät lainaan, niin haetaan ja tuodaan myös takaisin tietysti lahjusten kera!
Re: Pohjan laittoa
Oli viime kaudella remontin jälkeen niin kova into vesille ja kesän reissuille, että jäi loppupäivitys remontista tekemättä Tässä lyhyt päivitys, josko tästä olisi apua jollekin tänä keväänä vastaavaa remppaa suunnittelevalle!
Oman remppani onnistui mielestäni erinomaisesti - kiitos vaan vielä kaikille neuvoja antaneille!
Pohjasta tuli hieno, budjetissa pysyttiin ja syksyn painepesussa ei lähtenyt murustakaan maalia irti - edes myrkkymaalia. Kannatti tosiaan tehdä pohjia myöten. Tänä keväänä on sitten edessä enää vesirajan nosto, mutta tämä ihan marginaalinen homma verrattuna koko pohjan remppaan.
Kerrokset meni näin (1 kerros n. 1,5L maalia):
pohjalle Temacoat x4 (piti laittaa 3, mutta kun maalia tuntui riittävän)
väliin Hardracing extra x2 (myyjä suositteli tätä ns. puskuriksi kivikovan epoksimaalin ja myrkkymaalin väliin)
päälle Blakes x2
Ja pohja tosiaan yhden kauden suht aktiivisen purjehduksen jälkeen siinä kunnossa, että hyvä jos vaivaudun yhtä myrkkykerrosta maalaamaan.
Täydellisen pohjarempan kustannus reilu 450€ (sis. maalit, pakkelit, laikat, koneen vuokrat).
Oman remppani onnistui mielestäni erinomaisesti - kiitos vaan vielä kaikille neuvoja antaneille!
Pohjasta tuli hieno, budjetissa pysyttiin ja syksyn painepesussa ei lähtenyt murustakaan maalia irti - edes myrkkymaalia. Kannatti tosiaan tehdä pohjia myöten. Tänä keväänä on sitten edessä enää vesirajan nosto, mutta tämä ihan marginaalinen homma verrattuna koko pohjan remppaan.
Kerrokset meni näin (1 kerros n. 1,5L maalia):
pohjalle Temacoat x4 (piti laittaa 3, mutta kun maalia tuntui riittävän)
väliin Hardracing extra x2 (myyjä suositteli tätä ns. puskuriksi kivikovan epoksimaalin ja myrkkymaalin väliin)
päälle Blakes x2
Ja pohja tosiaan yhden kauden suht aktiivisen purjehduksen jälkeen siinä kunnossa, että hyvä jos vaivaudun yhtä myrkkykerrosta maalaamaan.
Täydellisen pohjarempan kustannus reilu 450€ (sis. maalit, pakkelit, laikat, koneen vuokrat).