Hei,
Ostimme H-veneen viime vuonna ja maston trimmaus hakusessa. Olisiko joku halunnut tulla auttamaan maston pystytksessä ja trimmauksessa veneen laskun yhteydessä? Vene lasketaan itä-helsingissä Karhusaaressa.
T Heidi
Apua maston oikeaan trimmaukseen
Moderator: Kristian
Re: Apua maston oikeaan trimmaukseen
Minkä vuoden ja valmistajan vene on kyseessä? Joka tapauksessa ensin masto sivusuunnassa pystyyn - kiinnitä ison nostin ja mittaa samaan kohtaan vantin juureen molemmille laidoille sama etäisyys maston huipusta (tai fokan tai spinnun nostimella läpiviennistä ylhäällä mastossa). Veneen pituussuunnassa masto saa olla jonkin verran kallellaan taaksepäin. Vantit sen verran kireälle, että suojan puolen vantti ei keskituulessa heilu. Alavantti aavistuksen löysempi kuin ylävantti (sormilla kokeillen). Katso myös mastoa pitkin alhaalta, että alavantit ei väännä siihen mutkaa - eli on keskenään yhtä kireät. Varmista sitten vielä vanttiruuvit litsilangalla / ohuella narulla tms., etteivät pääse kovemmassa kelissä pyörimään auki omia aikojaan. Tarkemmat ohjeet löytyy purjeneulomoiden trimmiohjeista sekä foorumin vanhoista keskusteluista. Vanttien kireyden voi myös mitata, mutta ei ole mikään pakko. Toivottavasti joku pääsee myös paikalle neuvomaan! Hyviä tuulia!
Re: Apua maston oikeaan trimmaukseen
Kiitos rveivo,
Neuvot olivat hyvät ja selkeät. Vielä olisi hieno juttu, jos joku pääsisi mukaan nostoon, niin oppisimme asian kunnolla,
T Heidi
Neuvot olivat hyvät ja selkeät. Vielä olisi hieno juttu, jos joku pääsisi mukaan nostoon, niin oppisimme asian kunnolla,
T Heidi
Re: Apua maston oikeaan trimmaukseen
Veneen edellinen omistaja oli kohdallani lyömätön apu.
Mahtaisiko semmoinen onnistua?
Mahtaisiko semmoinen onnistua?
306
Re: Apua maston oikeaan trimmaukseen
Moi,
Entisellä omistajalla ei kovinkaan paljon enemmän osaamisat kuin meillä :)
Entisellä omistajalla ei kovinkaan paljon enemmän osaamisat kuin meillä :)
Re: Apua maston oikeaan trimmaukseen
Ok. Kai se edellinen omistajakin on tyhjää parempi?
Nosturimiehilläkin on melkolailla kokemusta. Jos nosturia käytetään itse, niin liina vaan levittäjien alta ja etupuolelta ja kaveri ohjaa maston alapäätä paikalleen (kippaa, jos ei pidetä kiinni). Vanttien asennuksia kannattaa katsoa jostain toisesta H-veneestä, joita yleensä löytyy lähistöltä.
Varataan työkalut (pihdit/monitoimityökalu sokkia varten, sopivan kokoiset kiintoavaimet vanttiruuvin kiristelyyn. Kiinni otetaan vaijerissa kiinni olevasta levikkeestä ja ruuvin rungosta). Ruuvien alapäästä kannattaa ottaa pyöreät sokat pois ja tarkasti taskuun rinkulasokkineen. Kiinnittäessä ne on nopein laittaa paikalleen.
Ensin tavataan laittaa päävantit (ylimpää tulevat sivuvantit), sitten etustaagi (järjestys on aikalailla makuasia). Takastaagin voi laittaa sitten fiilistä turvaamaan, mutta kohtuu sormikireydellä olevat vantit ja etustaagi pitävät maston pytsyssä. Nosturin liina irrotetaan vasta tässä vaiheessa.
Säädöt rveivon vinkkien mukaan. Päävantit hitusen kireämmälle kun alavantit ja mastouraa pitkin tähtäillään ettei mene kieroon (ala- ja ylävanttien vetäessä ristiin). Jos menee, korjataan säätelemällä ruuveja.
Sitten hyvää säätöä hakemaan. Purjehtiessa alavanttien ei kuulu koskaan notkua myötäisen puolella ja jos niin käy, kiristellään. Satamissa kysellään niksejä kohtalotovereilta. Hifistelijöillä on jännitysmittarit, joita harjoitellessa ei juurikaan tarvi. Syksyllä kannattaa hyvä säätö merkitä esim. sähköteipillä ruuvin ympäri ja löysäillä vasta sitten, niin keväällä pääsee nopeammin suoraan asiaan.
Nosturimiehilläkin on melkolailla kokemusta. Jos nosturia käytetään itse, niin liina vaan levittäjien alta ja etupuolelta ja kaveri ohjaa maston alapäätä paikalleen (kippaa, jos ei pidetä kiinni). Vanttien asennuksia kannattaa katsoa jostain toisesta H-veneestä, joita yleensä löytyy lähistöltä.
Varataan työkalut (pihdit/monitoimityökalu sokkia varten, sopivan kokoiset kiintoavaimet vanttiruuvin kiristelyyn. Kiinni otetaan vaijerissa kiinni olevasta levikkeestä ja ruuvin rungosta). Ruuvien alapäästä kannattaa ottaa pyöreät sokat pois ja tarkasti taskuun rinkulasokkineen. Kiinnittäessä ne on nopein laittaa paikalleen.
Ensin tavataan laittaa päävantit (ylimpää tulevat sivuvantit), sitten etustaagi (järjestys on aikalailla makuasia). Takastaagin voi laittaa sitten fiilistä turvaamaan, mutta kohtuu sormikireydellä olevat vantit ja etustaagi pitävät maston pytsyssä. Nosturin liina irrotetaan vasta tässä vaiheessa.
Säädöt rveivon vinkkien mukaan. Päävantit hitusen kireämmälle kun alavantit ja mastouraa pitkin tähtäillään ettei mene kieroon (ala- ja ylävanttien vetäessä ristiin). Jos menee, korjataan säätelemällä ruuveja.
Sitten hyvää säätöä hakemaan. Purjehtiessa alavanttien ei kuulu koskaan notkua myötäisen puolella ja jos niin käy, kiristellään. Satamissa kysellään niksejä kohtalotovereilta. Hifistelijöillä on jännitysmittarit, joita harjoitellessa ei juurikaan tarvi. Syksyllä kannattaa hyvä säätö merkitä esim. sähköteipillä ruuvin ympäri ja löysäillä vasta sitten, niin keväällä pääsee nopeammin suoraan asiaan.
306