Hoopuli (FIN475) tuunausta

Keskustelua H-veneen varustelusta ja kunnostusprojekteista

Moderator: Kristian

Post Reply
JarmoN
Posts: 20
Joined: Fri 19.3.2021 20.18

Hoopuli (FIN475) tuunausta

Post by JarmoN »

Piti jo vuosi sitten lähteä laittelemaan Hoopulia hieman freesimpään asuun, mutta kuten usein käy, muut projektit ovat vieneet kaiken ajan. Mutta nyt koitetaan päästä uudelleen liikkeelle ja siihen liittyen tulee mieleen kysymyksiä, joihin ajattelin kalastella tältä hieman hyytyneeltä palstalta vastauksia.

Eli ihan ensimmäiseksi, onkohan jokin syy siihen, että H-veneissä erittäin usein näyttää vesilinja maalatun perästä turhan alas, eli jo veneen seisoessa tyhjänä laiturissa vesilinja on perässä lähes veden alla? Nyt kun Hoopulin pohja primeroidaan uusiksi, niin ajattelin nostaa tuota vesilinjaa perässä ylemmäs, mutta onko tämä virhe?

Hoopulissa menevät myös suuri osa purjehdusheloista ja köysistä uusiksi. Kun köydet vaihtuvat suureksi osaksi dyneemaksi, niin niiden mitoitus kestävyysmielessä ei liene ongelma, vaan mennään niin ohuisiin kun käytettävyyden kannalta on mielekästä eli 6-8 millisiin. Mutta onko esim. pylpyröille jotain valmista venekohtaista suositusta? Tämänhetkinen ajatus on mennä Harkenin Carbo Air plokeilla kokoluokissa 29mm ja 40mm, mutta jos jollakulla sattuisi oleman käsillä oma hyväksi koettu kattaus näistä tai vastaavista koottuna, niin ainahan se antaisi varmuutta valintoihin.

Riittääköhän kikitaljalle 6:1 välitys, kun tarkoitus ei ole varsinaisesti kilpailla veneellä eikä vartavasten mennä yli 10 m/s tuuliin (ainakaan reivaamattomalla isolla)?

Ja kun en nyt tunnu löytävän noita MagicBoxeja mistään, niin jos fokan nostimen kiristykselle tekisi taljavirityksen, niin riittäisikö tuo 6:1 välitys siihen?

Nämä nyt olivat tällä hetkellä mielessä olevat kysymykset, mutta voin luvata, että näitä tulee lisää.

Ja tulen myös lisäilemään tähän ketjuun kuvia homman etenimisestä vaikkei tästä mitään niin hienoa projektia ole tulossakaan kuin mitä täällä on nähty.
Last edited by JarmoN on Tue 8.11.2022 14.42, edited 1 time in total.
Jarmo Niinimäki / FIN-475 Hoopuli
JarmoN
Posts: 20
Joined: Fri 19.3.2021 20.18

Re: Hoopuli (FIN475) tuunausta

Post by JarmoN »

Tässä aluksi kuva "kaarihallista" jonka nyt viimeinkin sain tehdyksi. Katsotaan nyt sitten miten kevyt rimarakenne kestää talven tuiskut.
IMG_7773.jpeg
Jarmo Niinimäki / FIN-475 Hoopuli
JarmoN
Posts: 20
Joined: Fri 19.3.2021 20.18

Re: Hoopuli (FIN475) tuunausta

Post by JarmoN »

Ja sorry! Olin kysynyt jo aikaisemmin noista plokien murtolujuuksista jne. ja saanut ihan asiallisia vastauksiakin. Niin kuvittelinkin tehneeni, mutta en ollut laittanut tietoja mihinkään muistiin enkä jostain syystä äsken saanut tuota keskustelua esille puhelimeni selaimella. Mutta kyseinen keskustelu löytyy siis täältä https://www.h-vene.net/hfoorumi/viewtop ... f=1&t=2007
Jarmo Niinimäki / FIN-475 Hoopuli
Velimies
Posts: 121
Joined: Sun 19.6.2011 00.43

Re: Hoopuli (FIN475) tuunausta

Post by Velimies »

Magik boxin tilalle mietiskelit 6:1 taljaa. Sanoisin, että välitys riittää kevyesti, ei minusta ole voimalaji - tosin auttaisihan iso välitys säädön tarkkuuteenkin. Tässä ketjussa jonkin verran aihetta sivuavaa pohdiskelua.

http://www.h-vene.net/hfoorumi/viewtopic.php?f=9&t=1917

Kikkitaljan välityksestä en osaa sanoa. Mitäköhän niissä tapaa olla?

Vesilinjasta en osaa arvella muuta kuin että peräboksissa on aina roinaa, ja moottori kiikkuu telineessään koko kauden. En ole koskaan ajatellut, että tosiasiallisen vesilinjan tarvitsisi tarkasti seurailla maalattua vesilinjaa.
Tommi,
S/y Tiikerhai
JarmoN
Posts: 20
Joined: Fri 19.3.2021 20.18

Re: Hoopuli (FIN475) tuunausta

Post by JarmoN »

Ajattelin siis korvata magic boxin suunnilleen tämän kuvan mukaisella systeemillä.

Image

Jos oikein osaan voimien jakautumista laskeskella, niin nuo varsinaisen nostimen plokit syövät puolet taljan tehosta, joten lopulliseksi kertoimeksi jää vain 3:1, mutta uskoisin senkin omiin tarpeisiimme riittävän. Mietin myös noiden nostimiin tulevien plokien korvaamista alumiinisilla kehärenkailla ( Low Friction), mutta ne taitavat dyneema-lenkkeineen tulla plokeja kalliimmiksi.

Tuossa vesilinjan liian alas sijoittumisessa minua hieman estetiikan lisäksi arvelluttaa se, että silloin veneen perässä tuo linjan yläpuolinen epoksoimaton osa seisoo jatkuvasti vedessä eikä pelkkä gelcoat tunnetusti ole täysin vesitiivis materiaali.
Jarmo Niinimäki / FIN-475 Hoopuli
Velimies
Posts: 121
Joined: Sun 19.6.2011 00.43

Re: Hoopuli (FIN475) tuunausta

Post by Velimies »

Tuo magik boxin korvike näyttää asialliselta. Taidan vaihtaa jossain vaiheeessa tuollaiseen, kunhan boksi tekee ns. viimeisen virheensä eli jumittuu.

Alumiinrenkaat ja dyneemalenkit eivät tule kalliiksi, kunhan vain opettelet tekemään ne itse. Mukavaa näpräämistä itse asiassa.
Tommi,
S/y Tiikerhai
Post Reply