Tämän kevään remppatouhuihin kuului sitten kölin laittamisen lisäksi myös lämmittimen asennus. Halusin lämppärin takaboksiin pois tieltä ja alustavien mittailujen perusteella Wallas 22GB mahtuu istumalaatikon sivupenkin alle niin, että se vie vain suhteellisen pienen osan hyödyllisestä tilasta. Samaan laatikkoon mahtuu jatkossa siis esim köydet. Tässä raportti asennushommasta.
Urakka alkoi telineen rakentamisella ja putkien sekä sähköjen läpivientien rakentamisella. Wallas on suunniteltu asennettavaksi laipioon, jollaista ei tässä tapauksessa ole olemassa. Tein siis 15 mm koivuvanerista levyn, jossa epoksilla liimattuna + ruuvattuna pari n. 6x6 cm palaa yläkulmissa. Levyssä on 6 kpl 5.5 mm läpireikiä Wallaksen kiinnityskappaletta varten. Laite ei mahdu riittävän alas, että sen irrottaminen olisi mahdollista kuten valmistaja on suunnitellut (niin, että kiinnityskappale jää kiinni laipioon) vaan tässä minun tapauksessani kiinnityskappale pitää irroittaa vanerista laitteen irrottamiseksi. Tätä varten tein telineen noin, että käsi/räikkä mahtuu vanerin taakse kuusioruuvia pyörittämään. Kuvassa vanerin kiinnitys paksunnetulla epoksilla runkoon. Taustalla näkyvät läpiviennit.
Tarkempi kuva läpivienneistä.
Putkitus menee niin, että ylimmästä 75 mm läpiviennistä menee lämmin ilma hytin takaosan vanerilaipioon ja alempi on ilman kierrätykseen käytettävä paluuputki, joka lähtee pistopunkan jalkopäästä. Lattiassa näkyvä reikä on 60 mm läpivientiä varten, joka vie pistopunkan alla suurinpiirtein laatikoston kohdalle, josta ilma puhalletaan lattialle.
Liimauksen kuivuttua hioin pinnat ja vahvistin rakennetta saumoista vielä kahdella kerroksella 150 g/m2 nauhaa epoksoituna.
Wallas takaboksiin
Moderator: Kristian
Wallas takaboksiin
Taneli Kalvas, FIN-540, s/y Lumina
Re: Wallas takaboksiin
Lattian läpi menevä putkitus vaati valmiin kulmapalan käyttöä, koska ilman pitää mennä läpi sekä lattiasta, että sitten pystysuuntaisesta laipiosta pistopunkan olla.
Sopivat reiät syntyivät rasiaporalla ja Boschin värähtelevällä multioolilla. Kulmapalan "liimasin" paikoilleen polyuretaanivaahdolla, joka samalla loi alustan, jonka päälle sai laminoitua lattian uudelleen ehyeksi. Näin laatikon lattian pitäisi olla taas vedenkestävä. Ajattelin tässä laatikossa pitää pääasiassa köysiä, joten vettä pohjalle päätyy varmasti.
Pakoputkea varten piti tehdä läpivienti kanteen ja paras paikka läpiviennille sisälsi tietenkin kerrosrakennetta, joten ydinaine piti suojata vedeltä epoksoinnilla. Siis poraus, täyttö epoksillä ja poraus uudelleen.
Työtä paljon, mutta lopputulos on mielestäni hyvä. Tiivistin läpiviennin kuumankestävällä silikonilla. Periaatteessa silikonia olisi syytä välttää, mutta en lähtenyt riskeeraamaan sikafleksin kanssa. Speksin mukaan Sikaflex 291 lupaa lämpötilankestoksi 90 C.
Sopivat reiät syntyivät rasiaporalla ja Boschin värähtelevällä multioolilla. Kulmapalan "liimasin" paikoilleen polyuretaanivaahdolla, joka samalla loi alustan, jonka päälle sai laminoitua lattian uudelleen ehyeksi. Näin laatikon lattian pitäisi olla taas vedenkestävä. Ajattelin tässä laatikossa pitää pääasiassa köysiä, joten vettä pohjalle päätyy varmasti.
Pakoputkea varten piti tehdä läpivienti kanteen ja paras paikka läpiviennille sisälsi tietenkin kerrosrakennetta, joten ydinaine piti suojata vedeltä epoksoinnilla. Siis poraus, täyttö epoksillä ja poraus uudelleen.
Työtä paljon, mutta lopputulos on mielestäni hyvä. Tiivistin läpiviennin kuumankestävällä silikonilla. Periaatteessa silikonia olisi syytä välttää, mutta en lähtenyt riskeeraamaan sikafleksin kanssa. Speksin mukaan Sikaflex 291 lupaa lämpötilankestoksi 90 C.
Taneli Kalvas, FIN-540, s/y Lumina
Re: Wallas takaboksiin
Viimeisenä sitten putkitushommia, sähkötöitä ja tietenkin enemmän näkyvillä olevien läpivientien laitto. Pistopunkkien alta tulee 60 mm putki, joka on eristetty Armaflexillä:
Hytin peräseinän läpi tulee 75 mm putki (myös eristetty):
Pistopunkan jalkopäässä on suljettava paluuputki, jonka kanssa on vähän ongelmia. Helan näkyvä, pyörivä osa ei halua tarttua kiinniruuvattuun. Purettaessa hela tuntui varsin napakalta, mutta nyt en millään saa sitä tarttumaan vaikka kuinka painaisi. Rakenteessa on sellaiset muoviset klipsut, joiden pitäisi napsahtaa kiihteässä osassa olevaan uraan. Tätä täytyy vielä tutkia ennenkö alan haukkumaan tämän enempää. Tuon osan irrottaminen tutkittavaksi ei vaan ole triviaalia.
Myös perälaatikossa sai myös askarrella jonkun tovin. Erityisesti pakoputken kanssa oli vastoinkäymisiä: Ensin raina ratkesi auki rautasahalla sahattaessa, mutta onneksi sen verran oli ylimääräistä pituutta, että tämä oli siivottavissa. Dremelin pikkurälläkällä tuli sitten varsin siisti leikkausjälki. Toinen takaisku tuli sitten kun Wallaksen kansiläpiviennin pakkauksen mukana tullut letkukiristin oli minihalkaisijaltaan 50 mm ja se ei kyennyt puristamaan pakoputkea kiinni läpivientiin vaan se jäi löysälle. Kaupasta sai onneksi uuden oikealla mitoituksella.
Termostaattiyksikön laitoin päälaipioon keulapunkan puolelle, joka toimii pääasiallisena nukkumapaikkana ja on näin todennäköisimmin myös lämmittimen keskeisin käyttöpaikka. Johdotus menee laipiosta läpi 6 mm reiästä ja pistopunkan alla perään. Wallaksen 6 metrin vakiojohto yltti juuri lämmittimelle. Vakiojohdon RJ45-liitin olisi vaatinut huomattavasti suuremmat läpiviennit kuin mitä olin halukas tekemään joten katkaisin 8-karvaisen johdon ja kolvasin uudelleen kasaan.
Asennuksessa meni neljä iltaa eli paljon kauemmin kuin ikinä voisi uskoa, mutta kyllä eilen oli mahtava fiilis kun lämmitin lähti kerrasta käyntiin.
Pidän asennusta melko onnistuneena. Pistopunkan alta putki vie hyvin marginaalisesti tilaa kun se on nippusiteillä kiinnitettynä lenkeissä, jotka on kiinnitetty pistopunkkien puulistoja kiinni pitäviin M4-ruuveihin. Laatikoston kohdalla olevan läpivientisuuttimen kohdalla putkessa on mutka, joka haittaa hieman pistopunkan alla olevan tilan käyttöä. Tätä voisi parantaa asentamalla kiinteän 90-asteen mutkan läpivientiin.
Työlistalla on myös vielä kehittää jonklainen kiinnitys diesel-säiliölle, jotta se pysyisi myös kovassa kelissä paikallaan.
Hytin peräseinän läpi tulee 75 mm putki (myös eristetty):
Pistopunkan jalkopäässä on suljettava paluuputki, jonka kanssa on vähän ongelmia. Helan näkyvä, pyörivä osa ei halua tarttua kiinniruuvattuun. Purettaessa hela tuntui varsin napakalta, mutta nyt en millään saa sitä tarttumaan vaikka kuinka painaisi. Rakenteessa on sellaiset muoviset klipsut, joiden pitäisi napsahtaa kiihteässä osassa olevaan uraan. Tätä täytyy vielä tutkia ennenkö alan haukkumaan tämän enempää. Tuon osan irrottaminen tutkittavaksi ei vaan ole triviaalia.
Myös perälaatikossa sai myös askarrella jonkun tovin. Erityisesti pakoputken kanssa oli vastoinkäymisiä: Ensin raina ratkesi auki rautasahalla sahattaessa, mutta onneksi sen verran oli ylimääräistä pituutta, että tämä oli siivottavissa. Dremelin pikkurälläkällä tuli sitten varsin siisti leikkausjälki. Toinen takaisku tuli sitten kun Wallaksen kansiläpiviennin pakkauksen mukana tullut letkukiristin oli minihalkaisijaltaan 50 mm ja se ei kyennyt puristamaan pakoputkea kiinni läpivientiin vaan se jäi löysälle. Kaupasta sai onneksi uuden oikealla mitoituksella.
Termostaattiyksikön laitoin päälaipioon keulapunkan puolelle, joka toimii pääasiallisena nukkumapaikkana ja on näin todennäköisimmin myös lämmittimen keskeisin käyttöpaikka. Johdotus menee laipiosta läpi 6 mm reiästä ja pistopunkan alla perään. Wallaksen 6 metrin vakiojohto yltti juuri lämmittimelle. Vakiojohdon RJ45-liitin olisi vaatinut huomattavasti suuremmat läpiviennit kuin mitä olin halukas tekemään joten katkaisin 8-karvaisen johdon ja kolvasin uudelleen kasaan.
Asennuksessa meni neljä iltaa eli paljon kauemmin kuin ikinä voisi uskoa, mutta kyllä eilen oli mahtava fiilis kun lämmitin lähti kerrasta käyntiin.
Pidän asennusta melko onnistuneena. Pistopunkan alta putki vie hyvin marginaalisesti tilaa kun se on nippusiteillä kiinnitettynä lenkeissä, jotka on kiinnitetty pistopunkkien puulistoja kiinni pitäviin M4-ruuveihin. Laatikoston kohdalla olevan läpivientisuuttimen kohdalla putkessa on mutka, joka haittaa hieman pistopunkan alla olevan tilan käyttöä. Tätä voisi parantaa asentamalla kiinteän 90-asteen mutkan läpivientiin.
Työlistalla on myös vielä kehittää jonklainen kiinnitys diesel-säiliölle, jotta se pysyisi myös kovassa kelissä paikallaan.
Taneli Kalvas, FIN-540, s/y Lumina