Uusia havaintoja vanhaan aiheeseen: Torqeedon mallistoon on tullut erillisellä akulla käytettäviä isompia malleja sen jälkeen kun viimeksi katsoin niiden sivuja. Siitä on kauan, joten en tiedä milloin nämä H-veneellekin sopiviksi mainostetut koneet on julkaistu. Ovat kyllä yhä sen hintaisia, että en mene kauppaan ostamaan, mutta kiinnostavia ne ovat.
Moottorien ottoteho on 2kW tai 4kW, mitä ei voi suoraan verrata bensakoneisiin, koska mainostavat noissa olevan tavallista parempi hyötysuhde. Pitää verrata työntövoimaa, ja sitä ne väittävät löytyvän n.5hp ja n.9.9hp bensakoneita vastaavasti. Jotakin testiä vilkaisin, jonka mukaan totuus ei ehkä kovin kaukana ole noista väitteistä.
Joka tapauksessa H-vene on jopa esimerkkinä Cruise 2.0-mallin esittelysivulla olevassa taulukossa:
http://www.torqeedo.fi/?p=3&s=3
Cruise R-mallit, joissa konetta ohjataan kaukohallinnalla, olisivat kyllä minusta vielä parempia H:n perään.
Mutta ne hinnat. 2kW moottorit on 2200-2850 euroa mallista riippuen ja ne 4kW koneet 3200-3250. Eikä tuossa ole edes akkua mukana: torqeedon oma 77Ah ja 18kg litium-akku maksaa 4575 euroa. Väittävät siitä löytyvän todellista kapasiteettia saman verran kuin yli 100kg lyijygeeliakuista.
Etsin hintoja myös ulkomaisista nettikaupoista. Saksan, Viron ja Tanskan hinnat on ihan samaa tasoa suomen hintojen kanssa. Pientä vaihtelua tietenkin, mutta melkein eri alv-tasojen aiheuttamiin rajoihin ne sopivat. USA:n hintoja en katsonut, kun en jaksanut ruveta laskemaan alvien ja tullien osuutta sellaisiin päälle.
Sähkömoottorit on yhä kiinnostavia, mutta vaikea on kuvitella niiden yleistyvän veneissä niin kauan kuin moottori+akut on samaa hintaluokkaa koko muun veneen kanssa. Vertaan tässä tietenkin tyypillisen retki-H:n hintaan, olettaen että sellainen tavallista tekniikkaa oleva 100kg akusto ei juuri ketään kiinnosta painon takia.
Uuden veneen hintaan suhteutettuna tuollainen ei tietenkään olisi niin paha, mutta aika harva taitaa ostaa nykyisin uusia H-veneitä sellaiseen käyttöön jossa moottoria tarvitaan (ei ole mahdotonta että niin tapahtuisi, mutta sellainen asiakas todennäköisemmin tekee päiväpurjehduksia keskieuroopan järvillä...)
Pitänee odottaa sähköautojen yleistymistä. Sitä kautta keveiden akkujen hinnatkin pitäisi pudota järkevälle tasolle.