Oma moottori ei tainnut olla tuolta purettuna. Entä jos ottaa pultit no:2 auki (ja vaihdetangon), niin lähtisikö yläpää pakoputkineen niillä irti? Minulle ei tästä hahmotu pitääkö pultti no:57 muuta kiinni kuin pikku kotelon.
Aika monet pultit ja mutterit on omissa koloissaan ja muistaakseni vielä tuumakokoisina. Yhden pultin sain poikki vaihdelaatikkoa irrottaessa. Putsasin kaikki irroitetut pultit teräsharjalla ja laitoin kierteisiin pisaran tervaa takaisin laittaessa. Seuraava purku voi olla helpompi.
Moottorin käyntihäiriöt
Moderator: Kristian
-
- Posts: 300
- Joined: Thu 22.5.2008 17.49
- Location: turku
- Contact:
-
- Posts: 300
- Joined: Thu 22.5.2008 17.49
- Location: turku
- Contact:
Re: Moottorin käyntihäiriöt
Jokos 306 olet saanut Johnsonin kuntoon?
Tänään otin oman Johnsonin ulos varastosta ja kiinnitin sen laiturille testattavaksi. Ei lähtenyt millään käyntiin. Kaasutin oli täynnä hyytelöä. Puhdistuksen jälkeen lähti toisella käyntiin ja toimi täysi veto päälläkin-myös laiturin tolpat tuntuivat olevan tukevasti kiinni.
Kaasutinta purkaessa huomasin bensaletkun kanssa samaan muovimötikkään menevän alipaineletkun. En oikein ymmärtänyt onko kyseessä bensapumppu vai jokin muu viritys, mutta tuli mieleen että ehkä siinä on se sinun moottorin temppuileva osa.
Tänään otin oman Johnsonin ulos varastosta ja kiinnitin sen laiturille testattavaksi. Ei lähtenyt millään käyntiin. Kaasutin oli täynnä hyytelöä. Puhdistuksen jälkeen lähti toisella käyntiin ja toimi täysi veto päälläkin-myös laiturin tolpat tuntuivat olevan tukevasti kiinni.
Kaasutinta purkaessa huomasin bensaletkun kanssa samaan muovimötikkään menevän alipaineletkun. En oikein ymmärtänyt onko kyseessä bensapumppu vai jokin muu viritys, mutta tuli mieleen että ehkä siinä on se sinun moottorin temppuileva osa.
Re: Moottorin käyntihäiriöt
Huomenta ja mukava kuulla kuulumisia!remonttimake wrote:Jokos 306 olet saanut Johnsonin kuntoon?
Koneen kanssa ei ole ollut tällä kertaa ongelmia, mitä nyt kun nosturi oli saanut veneen veteen ja olin ajamassa sitä laituriin. Kone kävi kauniisti kunnes yhtäkkiä siinä alkoi olla omituista rytmikästä rytmihäiriötä "Hrr-RR-hrr-RR-hrr-RR" ja pian kone sammui.
Talven purkuhommien jälkeen olin järjestellyt johdot miten parhaiten katsoin ja kun tietää ettei vaijereihin kannata laittaa turhia mutkia meni kaasukahvalta tuleva satsi sähköjohtoineen suoraan magnetolle.. Tosin ihan vauhtipyörän vierestä. Vauhtipyörä rattaineen oli kuorinut sammutusnappulan sähköjohdon ja kun motissa on - -merkkinen varaus, löi sytytys tietty välistä ihan omaa jatsin tahtiaan. Siirsin johdon ja käytännössä se onkin ollut ainoa mystisempi vika tällä erää.. (kop-kop-puuta).
Ihan vaan ettei tekeminen loppuisi ajelin ylivuotiset bensat (oikein vajaasta kanisterista ja kaikkea. Tietäjät tietää, että nykybensat, etenkin vettä imevä E10, hartsiintuvat jos ovat tekemisissä ilman kanssa. Suljetussa säiliössä kuulemma vanhat 95:t vielä pysyi kasassa) ensin pois ja silloin käynti oli hetkittäin huojuvaa. Onneksi kaasari ei mennyt tukkoon ja nyt kun käytössä on 98E:tä (onkos se nyt sitten niinkun se vanha 95E kun seassa taitaa olla se 5% etanolia?) tuntuu potkuakin olevan jotenkin aiempaa enemmän. Konehan on valmistettu lyijyllisen 99:n aikaan joten sen todellisen heppavoimat taitaa tulla semmosesta kaurasta.
Sähköjä koitin viritellä mutta jäi vielä projektiksi kun kosketintulppa ei meinaa pysyä paikallaan koneen kyljessä ja koneen töpselistä tulee tosi pätkivää virtaa (ei vaan vaihtovirtaa vaan ihan satunnaista meteliä volttimittariin). Pitäisi siis tarkistaa onko sähköt poikki jossain peremmällä moottorissa mutta toistaiseksi rikin trimmaus on ollut mielenkiintoisempaa..
Komea rupeama menossa. Onnea kaikille jotka pääsevät viettämään tämän "maxi-juhannuksen" reissussa keskiviikosta sunnuntaihin, itselläni isänmaallisen kaverin kihlajaiset Puolustusvoimien lippujuhlapäivänä katkaisi seilailun mutta eilen oli komiaa kyytiä!
306