H-projektia talveksi

Keskustelua H-veneen varustelusta ja kunnostusprojekteista

Moderator: Kristian

kökke
Posts: 22
Joined: Sun 23.9.2012 18.49

H-projektia talveksi

Post by kökke »

Terve kaikille foorumilaisille. Uusi H-vene miehistö ilmottautuu. Kaveriporukalla ostettiin -72 vuoden Artekno, purjehduskuntoisena, mutta kuitenkin jo alunperin suunnitelmissa käydä läpi ja fiksailla talven aikana. Mukavaa pikku puuhastelua ja kuinka sitä paremmin oman veneensä tuntemaan oppii kun kunnolla huoltamalla.

Lyhyesti sanottuna tarkoitus olisi käydä lähes kaikki läpi: köysistö, sähköt, sisätilat ja normaali talvi/kevät huolto. Muutamia kysymyksiäkin löytyy, mutta suurimpana nyt varmaan jos joku asiaan enemmän perehtynyt osaa kommentoida suunnitelmia sen suhteen, että miten asiat kannattaa tehdä tai ainakaan ei kannata tehdä. Niin ja tarkoituksena on tehdä ihan huvi- / retkivene, kilpailemista nyt ei ainakaan ole tarkoitus ihan heti aloittaa kun porukalla on kaikilla kokemusta purjehduksesta reilun kuukauden verran. Ja tietysti veneestä kilpapelin tekeminen vaatinee melkolailla suurempia panostuksia. Ja sanotaan nyt sekin vielä, että H-foorumi ja wiki on aika hyvin opiskeltu läpi.

Köysistö:
Tarkoituksena on uusia kaikki fallit ja vaihtaa isoon ja fokkaan dyneemaa köysi-vaijeri ratkasun tilalle. Kaikki köydet mastolta sitloodan puolelle.
Spinnu fallien uusimisessa ei liene sen suurempaa taikaa.
Fokan falli lienee melko ongelmaton.
Isossa kuitenkin sellainen, että ilmeisesti myöhemmissä malleissa vaijeriin on kiinnitetty jonkin sortin lukko palikka joka lukitsee fallin maston yläosaan. Seitsemmänkymmen luvun tuotteissa tätä ei ilmeisesti ole käytetty (ainakaan meidän veneessä), joten pointti on, että tuleeko ison falli riittävän tukevaksi jos sen vetää maston alaosasta plokin kautta rapulukkoon ja ilmeisesti siten, että köyden saa vinssille tarvittaessa.
Cunninghamia ei veneessä ole ollenkaan, pitäisikö? Ison alanurkka on pultilla kiinni puomissa, joten fallia kiristämällä luffia saa säädettyä, mutta ilmeisesti cunninghamilla silti saataisiin jotain etuja?
Pikareivi voisi olla myös mukava lisä, nyt kun on tullu näistä reippaista syystuulista nautittua reilussa kulmassa. Kannattaako vetää yhdellä köydellä etu- ja takakulmat vai omillaan?
Jonkinnäköinen patentti olisi myös suunnitelmissa, jotta ratsastajat saa istua urassaan aina. eli siis pitää vähn uraa jatkaa. Mutta mutuilisin, että mastoon ei kannata hirveesti ylimääräisiä reikiä tehdä (vai kärsiikö sen kestävyys siitä), puomiin voi varmaan melko huoletta kiinnitellä?

Sähköt:
Eipä niistä sen suurempaa, ymmärrystä löytyy asenteluun riittävästi (ainakin omasta mielestä). Akku pitää hommata, ajovalot yms. sisävalot asennella, varmaan vähän musavehjettä. Aurinkopaneeli voisi hoitaa akun latauksen satamassa seisoessa, ja auttaahan se vähän laitteistoja käytettäessäkin. Löytyykö kellään kokemusta aurinkopaneeleista ja onko hyviä ideoita akun sijainnille?

Sisätilat:
Verhoilua ja siistimistä lähinnä. Suurin kysymys lienee tiikkivanerin tai ehkä enemmin tiikkiviilun hinta ja saatavuus.

Yksi parannusta vaativa on vielä moottorin kiinnitys/lasku systeemi. Tällä hetkellä moottorin ollessa yllessä se hieman kyntää vettä. Ei nyt kovin iso ongelma, mutta vähän se menoa aina hidastaa ja pitää ylimäärästä litinää ja lotinaa.

Ja tietysti pitää ainakin köli ja pohja putsata/käsitellä ja kölisauma tarkistaa ja tiivistää.

Eiköhän siinä tullut suurin osa suunnitelmista enemmän tai vähemmän selkeässä formaatissa. Ihan mukavasti täytettä talven viikonlopuille ja loman pätkille. Operaation menestyksestä ja ongelmista tullaan varmaan raportoimaan ainakin tänne foorumille. Ja tietysti tarvittaessa kysellään ohjeita ja vinkkejä fiksummilta. Jos joku tämän jaksoi lukea loppuun ja pystyi vielä ymmärtämään, niin kommentteja otetaan mielellään vastaan. Ja jos on jotain mikä kannattaisi ehdottamasti näiden lisäksi hoitaa kuntoon ni kertokaa toki.

Ps. Suurin ongelma tällä hetkellä taitaa olla traileri. Jos jollain on tiedossa traileri, jota saisi lainata nyt syksyllä ja keväällä yhdeksi päiväksi niin tietoja arvostettaisiin. Korvausta vastaan luonnollisesti, mutta toistaiseksi ainut löytynyt traileri on ollut vuokralla hintaan 250e/vrk, joka tuntuu hieman suolaiselta.
kökke
Posts: 22
Joined: Sun 23.9.2012 18.49

Re: H-projektia talveksi

Post by kökke »

Lisätään mukaan vielä yksi selkeä kysymys fokan alakulman kiinnityksestä:
kulmasta löytyy sakkeli, joka on toistaiseksi kiinnitetty keulaharuksen sakkeliin, tuskin hyvä ratkaisu rasitusten kannalta. keulasta löytyy metallipalikka jossa on peräkkäin kaksi reikä johon saa sakkelin, joista peränpuoleiseen on nyt kiinnitetty keulaharus. Reikien välimatka on pari senttiä eli helpoin vaihtoehto varmaan on siirtää keulaharus keulanpuoleiseen reikään jolloin fokan saa kiinni peränpuoleiseen. Jostain täältä luin että fokan kiinnityksessä on usein käytössä systeemi jossa kannen läpi tulee jonkinlainen systeemi, jota pystyy kannen alta säätämään. Em. metallipalikassa on reikä, joka voisi olla juuri tätä tarkoitusta varten, mutta itse mekanismi näyttää puuttuvan. Kannattaako tälläistä mekanismia etsiä/viritellä itse vai onko retkikäytössä ihan riittävä jos fokan kiinnittää sakkelilla reikään, jossa nyt keulaharus on?

Edit:
Ja vielä levangista. tällä hetkellä sen sivusäätö tapahtuu ihan yksinkertasilla naruilla. Eli jos on keliä sen säätö lienee melko työlästä tai mahdotonta. Kannattaako jättää yksinkertaseksi vai alkaa virittää kaksin tai kolminkertasta taljaa siihen?
remonttimake
Posts: 300
Joined: Thu 22.5.2008 17.49
Location: turku
Contact:

Re: H-projektia talveksi

Post by remonttimake »

Cunningham kannattaa laittaa. Toinen tärkeä on hekin hyvä säätö.

Minulla on tiikkiviilua ja prässi, jos jotain pientä tarvitsee tehdä. Kaupallisemmin tiikkiä saa turusta viilukekuksesta tai kotkasta seppälän venetarvikkeesta. Viilu kannattaa liimata epoksilla, niin ei haittaa vaikka tulee viilun läpi, toisin kuin maitoliimoilla.

Minulla on myös venetraileri tällä hetkellä pukki- ja trailerilavettina (Lohja), joten sen vuokraus onnistuu. Laitan veneen takaisin päälle vasta jonkun viikon päästä. Vuokraan vaan sillä ehdolla, että osallistutte vähintään yhteen kyläkisaan ensi kaudella. Siinä oppii muutenkin parhaiten.
kökke
Posts: 22
Joined: Sun 23.9.2012 18.49

Re: H-projektia talveksi

Post by kökke »

Cunningham varmaan kannattaa kiinnittää alimpaa mahdolliseen reikään? Ellen ihan väärin muista niin alin reikä missä tällä hetkellä on ratsastaja ei mene edes uraan asti. Ja etukulman voi jättää puomiin kiinni edelleen? Vai olenko aivan hakoteillä

Muistaakseni tällä hetkellä hekin säätö tapahtuu nelinkertaisella taljalla. Takaboksista reikä sitloodan puolelle ja rapulukkoon. Pikaisella foorumin koluamisella aika monilla tuntuu olevan huomattavasti kovemmat välitykset tossa. Eli pitänee kysyä millainen on hyvä hekin säätö.

Kyläkisa?
remonttimake
Posts: 300
Joined: Thu 22.5.2008 17.49
Location: turku
Contact:

Re: H-projektia talveksi

Post by remonttimake »

Tehkää vaan sen verran kun ehditte talven aikana nikkaroida. Vaikka yksi asia kerrallaan kuntoon.

Cunnighamia varten on purjeessa "reivireikä" valmiina ja purjeen etukulma pitää olla kiinni ihan normaalisti. Cunninghamilla vaan kiristetään purjetta tiukemmalle jos nostimella ei saa tarpeeksi kireälle. Ei siis vaadi isompaa nikkarointia, laittaa vaan köyden kiinni keväällä.

Hekki on varmaan ihan ok, jos taljapyörät pyörii. Ensimmäisen kesän jälkeen tietää paremmin.

Kaverin H:ssa fokan ja ison falli ovat rapulukolla ja ne paukkuvat auki aina silloin tällöin. Joissain H veneissä on ne laitettu vinssinvapauttajilla, niillä toimii varmasti. Jos sille tielle lähtee, niin Spinlock XAS on hyvä.

Jos ison ja fokan nostimet ovat ulkoisesti kunnossa, niin ei välttämättä kannata vaihtaa. Kaikki kauhtuneet köydet kannattaa vaihtaa ja etenkin huonot köysilukot.

Älä vaihda ainakaan vantteja ennen kun joku on käynyt katsomassa kuinka paljon pidempi etuvantti pitää laittaa. Vanhoissa H veneissä on aina masto liian pystyssä. Toisaalta tämän päivän muodin mukaan taivutettu masto aikaansaa sen, että ison puomi on suht alhaalla.

Voisin vaikka avata uuden keskustelun kyläkisoista/viikkokisoista. Turussa on Viittakari Cup joka toinen tiistai-ilta. Sinne voi mennä "kisaamaan" ilman ennakkoilmoittautumista. Jos haluaa nimen tuloslistoille, niin voi ilmoittautua vaikka jälkikäteen. Eikä maksa mitään. Joka kaupungissa on oma vastaava kisa. Täällä pääkaupungissa tietysti vähän parempi kuin muualla.
kökke
Posts: 22
Joined: Sun 23.9.2012 18.49

Re: H-projektia talveksi

Post by kökke »

Joo, kyllä tarkoituksena vähän on priorisoida tekemisiä eikä aloittaa jokaista projektia yhtäaikaa. Katsotaan nyt miten aikaa ja motivaatiota talvella riittää.

Muistaakseni ensimmäinen reivireikä on noin metrin puolentoista korkeudella purjeessa, jotenkin mutuillen tulee olo että jos siitä kiristää niin alaosa jää pussille melko vahvasti. Pitänee tarkistaa kun seuraavan kerran veneellä käy. Ja tokihan löytyy vielä toinen iso, joka on parempikuntoinen ja varmaan vaihdetaankin käyttöön keväällä, mutta tätä kannattanee murehtia sitten kun ei enää tarvi toimia muistikuvien varassa.

Kyllä jonkinasteista hekinsäätöä on ainakin onnistuttu tekemään, mutta tutkitaan toimiiko se oikeasti kunnolla.

Kaikki falliköydet on hieman elämää nähneen oloisia ja väriltään enemmän/vähemmän vihertäviä ja lisäksi ison vaijerissa on reilusti rispaantumaa, joten aika lailla korjattavien asioiden kärjessä. Vinssinvapauttajat varmasti toimii luotettavammin ja ehkä siitä raaskii enemmän maksaakkin jos ei tarvi kokoajan olla odottamassa koska fallit paukahtaa irti rapulukoista. Löytyykö muuten kokemusta siitä että saako varsinkin ison fallin vedettyä sivuvinssille (kannelta kun ei vinssejä löydy), vai saako ison vedettyä kunnolla ylös ihan lihasvoimalla.

Vanteissa ei nyt mitään varsinaista vikaa ainakaan ole, joten ehkä niiden kanssa nyt vielä koitetaan pärjätä, vaikka masto vähän ehkä pystyssä olisikin.

Joo wikistä ainakin löytyy useampaa kisaa pk seudulta. Yleensä vissiin vaatimuksena katsastettu vene, joka nyt ei tietysti muutenkaan välttämättä paska idea ole?
L-152
Posts: 24
Joined: Fri 10.6.2011 10.51

Re: H-projektia talveksi

Post by L-152 »

kökke wrote:... saako varsinkin ison fallin vedettyä sivuvinssille (kannelta kun ei vinssejä löydy), vai saako ison vedettyä kunnolla ylös ihan lihasvoimalla.
Ihan käsivoimin saa toppiin asti (varsinkin kun nostaa keula vastatuuleen). Kisavauhtia haettaessa kovalla kelillä fokan kiristys vinssillä voi olla tarpeen ja fallin saa vinssille sitloodan sivulle kyllä. Itselläni on muuten mastolla molemmin puolin sellaiset "vipuvinssit". En löytänyt kuvaa, mutta käytännössä niilläkin saisi viimeisen sentin kaksi kiristettyä tarvittaessa (en ole niitä koskaan vielä kokeillut...). Isopurjeen kiristys (tai tässä tapauksessa latistus) hoituu juurikin cunnarilla.

Sen verran vielä falleista, että H:n maston sisään pitäisi saada kaikki nostimet ja sitten kätevästi sitloodaan maston juurelta. Itse kun vaihdoin ison vaijeri-dyneema-yhdistelmän pelkkään dyneemaan, sain vedettyä sen vanhan fallin avulla maston läpi. Sitten vaan vaijeri poikki nips.
MissVaan II
FIN-152
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: H-projektia talveksi

Post by Lauri »

kökke wrote: Lyhyesti sanottuna tarkoitus olisi käydä lähes kaikki läpi: köysistö, sähköt, sisätilat ja normaali talvi/kevät huolto. Muutamia kysymyksiäkin löytyy, mutta suurimpana nyt varmaan jos joku asiaan enemmän perehtynyt osaa kommentoida suunnitelmia sen suhteen, että miten asiat kannattaa tehdä tai ainakaan ei kannata tehdä.
Minä olen aina jokaiselle veneelleni tehnyt heti aluksi suunnitelman asioista jotka mielestäni pitää muuttaa tai kunnostaa. Ja jokseenkin joka kerran laittanut tärkeysjärjestyksen uusiksi ensimmäisen kesän jälkeen; vasta käytössä näkee kunnolla mikä vaatii välitöntä huomiota ja mikä oikeastaan voi odottaa vuoden tai pari.

Minun mielestä ainoa sellainen "ei ainakaan noin" -juttu on se, että vene ei ole remontin takia käyttökunnossa silloin kun pitäisi. Eli yksi juttu kerrallaan, eikä aloiteta isoja juttuja liian myöhään, esim. toukokuussa.
...joten pointti on, että tuleeko ison falli riittävän tukevaksi jos sen vetää maston alaosasta plokin kautta rapulukkoon ja ilmeisesti siten, että köyden saa vinssille tarvittaessa.
Ison fallissa pitää huomioida, ettei se jousta => tästä syystä käytetään dyneemaa. Ja että lukko on riittävän tukeva ja tukevasti kiinni. Vinssille sitä ei tarvitse saada, ei H:n kokoisessa veneessä. Jotakin on pielessä jos iso ei tahdo nousta käsivoimin.
Cunninghamia ei veneessä ole ollenkaan, pitäisikö? Ison alanurkka on pultilla kiinni puomissa, joten fallia kiristämällä luffia saa säädettyä, mutta ilmeisesti cunninghamilla silti saataisiin jotain etuja?
Pitäisi olla, jos säädöstä haluaa helpon. Fallilla toisaan saa tehtyä periaatteessa saman asian, mutta käytännössä silloin kun cunninghamia halutaan käyttää on kitkasta yms. johtuva ero todella suuri. Sanotaan vaikka, että kunnari on 10x helpompi ratkaisu.

Lisäksi kannattaa huomata, että cunninghamissa on aina vähintään kaksinkertainen välitys, toisin kuin fallissa. Em. naruhahan ei tule kiinni purjeeseen, vaan läpi purjeessa olevasta reiästä ja kiinni esim. puominivelen kohdalle.

Ja kyllä purjeesta kuin purjeesta pitäisi löytyä se cunninghamin reikä, jostakin n. 15-20 cm etuliikin alakulmasta ylöspäin mitattuna. Reivireiät on tai ei ole tuosta riippumatta, mutta jos cunninghamin reikä on jätetty pois, niin kyllä silloin on säästetty ihan väärässä paikassa.
Pikareivi voisi olla myös mukava lisä, nyt kun on tullu näistä reippaista syystuulista nautittua reilussa kulmassa. Kannattaako vetää yhdellä köydellä etu- ja takakulmat vai omillaan?
Yksi vai kaksi köyttä on lähinnä mielipidekysymys (+ pieni säästö siitä tarvitaanko yksi vai kaksi lukkoa). Minä preferoin yksinkertaisempia ratkaisuja, mikä tarkoittaa kahta köyttä joilla kummallakin tehdään vain yksi asia.
Jonkinnäköinen patentti olisi myös suunnitelmissa, jotta ratsastajat saa istua urassaan aina.
Aiheesta on oma keskustelukejunsa tällä foorumilla..
onko hyviä ideoita akun sijainnille?
Akku on yleensä painava ja H on herkkä painon sijoittelulle. Jos perässä on moottori painona, niin älä laita ainakaan suurinta akkua istumalaatikon lokeroon. Monet ovat laittaneet sen keulapunkan alle. Siellä akku tarvitsee tietysti erillisen tuen alleen, ei sitä voi V-pohjaiseen lokeroon laittaa suoraan.
Yksi parannusta vaativa on vielä moottorin kiinnitys/lasku systeemi. Tällä hetkellä moottorin ollessa yllessä se hieman kyntää vettä. Ei nyt kovin iso ongelma, mutta vähän se menoa aina hidastaa ja pitää ylimäärästä litinää ja lotinaa.
Onko tuolloin kaikki konstit käytössä, eli sekä teline nostettuna ylös että moottori kipattuna?
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: H-projektia talveksi

Post by 306 »

...nopeasti työmaalta...
kökke wrote:Terve kaikille foorumilaisille. Uusi H-vene miehistö ilmottautuu.
Hianoo hianoo! Tästähän saatiin pureksittavaa. :)

Mitä mieleen noista listalla olleista tuli, oli mm.

-Isopurjeen nostin. Dyneemaa kuten Lauri ehdotti, sen ei saa venyä. Kiristys onnistuu ranneruiksella ja oikealla tekniikalla (itse kiristän viimeiset sentit jalalla kaukalon etureunasta ponnistamalla, hankala selittää mutta toimii). Samalla kannattaa tietty katsoa, että nostimet tulevat kaukaloon toisin kun ennenwanhaan. Kun vaihdetaan vaijerista köyteen, pitää ison huipussa oleva kehräkin vaihtaa matskuun sopivammaksi nailonikehräksi mikä on pikkujuttu ja -hankinta, mutta pidentää kalliin fallin ikää kulumalla fallia nopeammin. Rapulukko voi olla vähän pieni nostimelle (onhan niitä toki monia kokoja). Itselläni on nk. "cleat"-mallinen lukko joka on toiminut ihan hyvin. Se on tosin metallia toisin kun suurin osa tarjonnasta.

-Kunnari. Sen hommahan on tosiaan purjeen latistaminen eikä ison etuliikin kiristys. Eli iso pitää nostaa ensin kunnolla ja sitten kunnarilla saa säädettyä purjeen muotoa (purje on siis leikattu niin, että kun alin "kulma" isosta "katoaa", purjeesta tulee suorempi ja paremmin tuulta kestävä). Lauri mainitsikin oikean sijainnin mistä rinkula purjeesta pitäis löytyä.

-Fokan nostin. Siihen pätee samat lainalaisuudet kun isoonkin, venymätön nostin on paras ja kehrä pitää muistaa vaihtaa nostimen mukaiseksi. Fokka ikäänkuin määrittää miten ylös veneellä voi nousta ja isopurje peesaa isolla voimalla. Löysä fokka ei saa venettä nousemaan. Sitä mainittua fokan kiristintä kannen alla en ole käyttänyt kun ehkä kerran, saman säädön kun saa aikaan myös nostimella. Ehkä joku tietää mihin sitä säätöä voisi käyttää..? Tekstiäsi lukiessa tuli mieleen että voisin laittaa samaan kannen helaan kiinni fokan alakulman kun itsekin mainitsit ja luopua koko vermeestä.

-Levanki kannattaa järjestää niin, että sitä voi säätää ylälaidalta käsin ja välitystä niin, että patti riittää. Nk. jatkuva köysi on hyvä, sillä sillä pystyy nyppäämään alalaidan lukon irti ylälaidalta mikäli semmonen tarve tulee.

-Hekki on tosiaan tärkeä ja sekin kannattaa järjestää niin, että säätö onnistuu helposti joko molemmilta laidoilta (ylälaidalta) tai pinnan alta kaukalon takaosasta (etenkin jos voimapyörä on käytössä).

-Kaikki turhat lukot ja rensselit veks jos semmosia on kerääntynyt. Työkaveri vuokrasi jonkun kasavika-mallisen H:n viime kesänä ja relettä oli vaivaksi asti. Ainahan ei tiedä miksi joku härveli on paikallaan, mutta ekan kesän jälkeen alkaa hahmottua. Yksinkertainen on kaunista ja toimivaa.

-Akulle yleiset paikat on keulassa, mutta olipa tuossa yks kuva just jossa se oli saatu mahtumaan kölin päälle. Menee pilssikaljoilta tilaa, mutta akkuun pääsee helposti käsiksi mikäli päätyy esim. maasähköllä latailuun laturilla tms. ja painopiste on ihanteellinen (toki moottori sotkee sitä).

-Sähköjutuissa suurin vaara on alimittaiset johdot ja ylimittaiset sulakkeet, silloin syntyy lämpöä vaaraksikin asti. Itse vetelin pääsähköt aluksi tavallisella valojohdolla kunnes löysin alan kirjallisuutta ja jöötimmät letkut. 12V järjestelmien virta kun on matalasta jännitteestä johtuen suurempaa ja langat lämpenee (joku osaa tuon varmasti selittää paremminkin, esim. tuo linkin artikkeli). Sähköt ja magnetismi on myös hyvä hahmottaa, johtoja ei saa kulkea kompassin likellä.

Yms. yms... Hieno homma kun pistätte veneen kuntoon! Laurin ja Remonttimaken ohjeiden mukaan kannattaa tosiaan alottaa tärkeimmistä ja antaa aikaa makustelulle. Mitään ei kannata poralla tai sahalla asentaa joko lainkaan tai ainakaan ennenkun paras paikka hahmottuu.
306
kökke
Posts: 22
Joined: Sun 23.9.2012 18.49

Re: H-projektia talveksi

Post by kökke »

Kiitokset vinkeistä/kommenteista kaikille.

Joo toi on varmaan se tärkein pointti, että vene ei seiso osissa keväällä..

Alusta asti on tullu tältä foorumilta selväksi, että dyneemaa vaaditaan, mutta tosta vinssi asiasta on ollut useammanlaisia mielipiteitä. Mutta uskotaan ja tuntuuhan se aikalailla loogiselta että ton kokosen purjeen kiskoo kyllä ihan rehelliselläkin voimalla ylös. Ja tosiaan noi kehrät tarvii muistaa vaihtaa.

Tarvii tosiaan noi purjeen reiät tarkistaa, luulis sieltä sen kunnarin reiän löytyvän. Ei tahdo muistaa miten ne siellä on.
Aiheesta on oma keskustelukejunsa tällä foorumilla..
Luettu on kyllä ;) tästä koko ketjun alotuksesta tuli osin vähän tollanen tajunnan virta johon tuli kirjotettua kaikki mitä ollaan tekemässä. Riippumatta siitä kuinka paljon niissä epäselvää oli.
Onko tuolloin kaikki konstit käytössä, eli sekä teline nostettuna ylös että moottori kipattuna?
Ja nyt tunnen itseni idiootiksi, koska moottori ei ole kipattuna... Koitettiin sitä ekalla kerralla kipata, eikä onnistunu ja piti sitä kattoa sit rannassa, mutta nythän se koko ominaisuus on unohtunut.

Levanki tarvii vähän suunnitella ja mallailla jotta siitä näppärämmän saa. jatkuva köysi kuulostaa ihan näppärältä, varsinkin jos sen oikein tajusin.

Akun paikka keulasta tuntuu aika loogiselta noin painopisteen suhteen. Ekana sitä tuli itse mallailtua kölin päälle, mutta näytti aika ahtaalta (riippuu tietysti akun koostakin). Sähköjen suhteen ei tosiaan pitäisi mennä sormi suuhun, toki ei pahaa tee vähän lukasta noita jotain artsuja lävitse ja katsoa josko jotain tarvitsee erityisesti ottaa huomioon ku on kyse veneestä, muutakun tietysti kompassi, liittimet ja akun teline/kotelointi. Tuppaa tuo meri-ilma ja vesi olemaan vähän huono ystävä useimmille metalleille.

Joo pitänee ihan aluksi kun saa veneen halliin ni alkaa vetelemään naruilla ja teipeillä suunnitelmia mistä vedetään ja mitä ja koittaa ainakin isoimmat aivopierut välttää. tärkeimmät nyt varmaan on fallien vaihto, ikkunoiden tiivistys, köliremppa ja sähköt. Toivotaan, että motia riittää ja saadaan kunnon kalu kevääksi.
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: H-projektia talveksi

Post by Lauri »

kökke wrote:
Onko tuolloin kaikki konstit käytössä, eli sekä teline nostettuna ylös että moottori kipattuna?
Ja nyt tunnen itseni idiootiksi, koska moottori ei ole kipattuna... Koitettiin sitä ekalla kerralla kipata, eikä onnistunu ja piti sitä kattoa sit rannassa, mutta nythän se koko ominaisuus on unohtunut.
Ei tarvitse olla sellaisia tuntemuksia. Riippuu myös moottorin ja telineen mallista miten pitää toimia, uudemmissa veneissä on yleensä kiskoja pitkin ylös liukuva kelkka johon moottori on kiinnitetty. Siinä moottorin omaa kippiä ei tarvita. Sitten joissakin veneissä on niitä nivelillä tai saranoilla tms nousevia telineitä, niissä saattaa tarvia muitakin konsteja kuin pelkän telineen liikkeen jotta koko kone nousisi pinnan yläpuolelle.
Akun paikka keulasta tuntuu aika loogiselta noin painopisteen suhteen. Ekana sitä tuli itse mallailtua kölin päälle, mutta näytti aika ahtaalta (riippuu tietysti akun koostakin). Sähköjen suhteen ei tosiaan pitäisi mennä sormi suuhun, toki ei pahaa tee vähän lukasta noita jotain artsuja lävitse ja katsoa josko jotain tarvitsee erityisesti ottaa huomioon ku on kyse veneestä, muutakun tietysti kompassi, liittimet ja akun teline/kotelointi. Tuppaa tuo meri-ilma ja vesi olemaan vähän huono ystävä useimmille metalleille.
Se akun teline on hyvä olla. Tarina kertoo veneestä jossa ei ollut kunnon tukea siellä akun alla, minkä seurauksena kovemmassa kelissä akku halkesi ja lokerot tuli pestyä akkuhapolla... en ole varma onko urbaani legenda, mutta en haluaisi kyllä kokeillakaan.

Meri-ilma, suolaisuus ja vesi on kyllä paha yhdistelmä, mutta täällä suomen oloissa vielä aika mieto efekti niistä tulee. Meidän merivedessä on suolaa vain nimeksi.
Joo pitänee ihan aluksi kun saa veneen halliin ni alkaa vetelemään naruilla ja teipeillä suunnitelmia mistä vedetään ja mitä ja koittaa ainakin isoimmat aivopierut välttää. tärkeimmät nyt varmaan on fallien vaihto, ikkunoiden tiivistys, köliremppa ja sähköt. Toivotaan, että motia riittää ja saadaan kunnon kalu kevääksi.
Halli käytettävissä? Oikein hyvä juttu.

Tuosta tärkeysjärjestyslistasta laittaisin ehkä ensimmäiseksi ikkunoiden tiivistyksen - jos tarkoitus on asua veneessä ensi vuonna. Jos purjehtiminen on tärkeintä, niin sitten fallit yms köysijutut ykköseksi. Mutta joka tapauksessa köliremppaa voi siirtää edemmäs, kun tarkoituksenanne ei ollut tehdä siitä kilpavenettä. Se köli ei sieltä nimittäin katoa ruostumalla minnekään, vaikka olisi vuoden tai pari kokonaan ilman maalia. Eikä sitä kesän aikana edes näe kukaan veden alla, ellet itse sukeltele säännöllisesti katsomaan :)
kökke
Posts: 22
Joined: Sun 23.9.2012 18.49

Re: H-projektia talveksi

Post by kökke »

Ei tarvitse olla sellaisia tuntemuksia. Riippuu myös moottorin ja telineen mallista miten pitää toimia, uudemmissa veneissä on yleensä kiskoja pitkin ylös liukuva kelkka johon moottori on kiinnitetty. Siinä moottorin omaa kippiä ei tarvita. Sitten joissakin veneissä on niitä nivelillä tai saranoilla tms nousevia telineitä, niissä saattaa tarvia muitakin konsteja kuin pelkän telineen liikkeen jotta koko kone nousisi pinnan yläpuolelle.
Meillä on juuri sellanen nivel/sarana systeemi. Tarvii nyt muistaa se moottorin kippi tutkia vielä. Mut jos sitä nyt tosiaan ei saa kipattua ni tarvitsee ostaa/tehdä siihen parempi viritys.
Se akun teline on hyvä olla. Tarina kertoo veneestä jossa ei ollut kunnon tukea siellä akun alla, minkä seurauksena kovemmassa kelissä akku halkesi ja lokerot tuli pestyä akkuhapolla... en ole varma onko urbaani legenda, mutta en haluaisi kyllä kokeillakaan.

Meri-ilma, suolaisuus ja vesi on kyllä paha yhdistelmä, mutta täällä suomen oloissa vielä aika mieto efekti niistä tulee. Meidän merivedessä on suolaa vain nimeksi.
Joo kyllä sinne tarvii kunnon teline askarrella. Vaikka kuulostaa aika legendalta ja ei noiden akkujen ihan helpolla pitäisi mennä kappaleiksi, niin mieluummin teen kunnolla enkä lähde yrittämään saako sen akun kappaleiksi vai ei. Suomessahan tuo meri-ilma on vähän "meri-ilma", mutta tehdään nyt kunnolla kun kerran tehdään.

Halli saadaan käyttöön, se tosin on avoin eikä lämmin. Mutta pressuilla ja lämppärillä se on suunniteltu saatavan plussan puolelle ja siedettävä työskentelylämpötila. Ikkunoitten tiivistys on pitänyt hoitaa jo tässä syksyn aikana, mutta aina ku se on meinattu alottaa niin kelit on kääntyneet vastaan. Joten se on varmaan niitä ensimmäisiä mitä tullaan hoitamaan talvella.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: H-projektia talveksi

Post by 306 »

kökke wrote: Joo kyllä sinne tarvii kunnon teline askarrella. Vaikka kuulostaa aika legendalta ja ei noiden akkujen ihan helpolla pitäisi mennä kappaleiksi, niin mieluummin teen kunnolla enkä lähde yrittämään saako sen akun kappaleiksi vai ei.
Veikkaisin, että kölilaatikko on varmaankin vakain paikka mitä veneestä löytyy. Sopivan kokoinen akku ei siellä paljoa mahdu hölskymään, sitä vastaan kuitenkin jonkinlaiset tuet pitäisi saada. Pahin uhka taitaa tulla kölipulteista, joita vasten akku saattaa hajota. Sinne vaan esim. riittävän paksu puulevy jossa on porattu reiät pulttien kohdille niin akku pääsee olemaan tasaisella. Levy tietty semmonen, että sen saa pois mikäli pultteja pitää päästä tarkastelemaan kiville ajojen tms. jälkeen.

Oma akkuteline keulilla on semmonen, että se pitää akun paikallaan vaakasuunnassa. Pystysuunnassa liikkumatilaa saattaa olla sentin verran mutta luotan siihen, ettei semmosessa tilassa vielä kovin kovia liikemääriä pääse syntymään.

Joku vuosi sitten puuhattiin moottoritelineitä tilaukseen. Mahtoikohan niistä syntyä valmista tai esim. piirustuksia? Ymmärtääkseni soittamalla esim. Arteknolle (tekee nykyään muovivalmisteita) niillä saattais olla tietoa jostain varaosista. Homma tais mennä niin, että Artekno osti Botnian varaston ja nykyinen Eagle ison osan molempia varastoja. Tommosen lisävarusteet tosin on varmaan vaikeita löytää tässä vaiheessa valmiina.

Tein kertaalleen tuon wikisivujen ikkunakorjauksen ja pieleen meni, massaa oli liian "matalasti" ja ikkunan lämpöliike leikkasi sen irti massasta. Nyt tein korjauksen uudelleen joten pitäis varmaan päivittää se sivukin. Ainakin tämä nykyinen korjaus on siitä hyvä, että sen pettäessä se on helpompi putsata pois ja laittaa sitten lopulta jollain tykyllä tahnalla kuten Sikalla kiinni niin tiukkaan että ikkunat on viimeinen mitä veneestä jää arkeologeille tutkittavaa.
306
kökke
Posts: 22
Joined: Sun 23.9.2012 18.49

Re: H-projektia talveksi

Post by kökke »

Oltiin tänään pienellä syyslenkillä, tuli taas koettua suomen syksyn parhaat puolet: täysin tyyntä, aurinkoa, varsin reipasta sadetta ja kohtuu navakkaa tuulta. Suurimman osan aikaa, ekaa tuntia lukuunottamatta, oli oikein ihan mukavan reipasta tuulta. Kun sivuvastaseen painettiin niin mukavassa about 20 asteen kulmassa, tosin taidettiin jossain vaiheessa rikkoa 35 astettaki. Toki lopulta tuulet nousi sen verran kovaksi, että pakko oli fokka tiputtaa ja tuntu pelkällä isollakin kallistavan liikaa. Mutta kaiken kaikkiaan oikein hyvä treenireissu. Mutta tarinat sikseen ja asiaan.

Kattelin purjeen alakulmaa ni tosiaan siinä on alimmassa reiässä ratsastaja, joka ei mene uraan ja muutenkin se eroo selvästi muista rei'istä mihin ratsastajia on laitettu. Eli selvästi kunnarin paikka siinä. Ja näytti siltä, että kyllä se olisi tänäänkin hyvä olla ollut.

Hekin säätö toimi ihan hyvin, tai ainakin omasta mielestä sitä saatiin reilusti kaarelle.

Moottorista löytyy selvästi kippimekanismi, mutta kipattua sitä ei saanut, joka ryytynyt kiinni tai pultit liian kireällä. Tarvii talvella tutkia.

Ja lisäksi tuli totettua, että levanki on pakko fiksata. Tän hetkinen järjestely on vaikea säädettävä eikä oikein edes tahdo pysyä siinä missä tarkoitus.

Akun paikkaakin tuli hieman silmämääräisesti mittailtua. ja kyllähän se taitaa keulaan sijoittua, näyttää jotenki niin ahtaalta toi kölilaatikko, mutta sitä nyt ehtii mittailemaan aikanaan.

Oikeen kysyttäviä ei tullu mieleen, mutta tulipahan raportoitua :)
Erkka
Ylläpitäjä
Posts: 572
Joined: Sat 10.3.2007 03.01
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Re: H-projektia talveksi

Post by Erkka »

Moi,
Laitetaanpa vielä omatkin mielipiteet:

1) Ison falliin riittää se että sen kiristää käsin, mutta silloin cunninghamia on pakko käyttää. Meillä on cunnarissa 4-kertainen välitys, mutta 2-kertainenkin varmaan riittää, ja säätö on tuotu molemmille laidoille.
Tämä on ihan arvaus, mutta jos mastossa on kuitenkin se fallin vaijerin lukitseva hahlo paikallaan topissa maston sisällä (vaikka nykyvaijerissa ei olisikaan sitä mokkulaa), niin huonolla tuurilla se hahlo voi syödä köysifallin poikki? Vai onko tästä jollain kokemuksia?

2) Fokan fallin kiristämiseen tarvii jonkun mekanismin ("magic box kannella", vinssi tai se taljaviristys keulakannen alla). Periaatteessa jos fokan alakulman kiinnitys on säädettävä, niin sillä voi korvata skuuttipisteen eteen-taakse säädön. Mutta useimmissa h-veneissä on kyllä fokka sakkelilla kiinni kannessa (siinä "takimmaisessa reiässä"). Olikohan se niin että esim. albin expresseissä on jostain syystä tapana säätää fokan korkeutta alakulmasta, ja skuuttipisteet pidetään kiinteinä.

3) Jos levangin säätöä aikoo oikeasti käyttää, niin sen täytyy toimia hyvin. Mutta sen suhteen en pitäisi kiirettä, ekan kesän voi ihan hyvin (retki)harjoitella vaikka levanki aina keskellä. Fallin riittävä kireys on paljon tärkeämpää.

4) Minun mielestäni hyvät rapulukot toimivat pitävät kyllä oikean paksuisen köysden varmasti kiinni. Vinssinvapauttimiin en laittaisi rahaa jos ei ole ihan pakko. Eli siis vain silloin kun samaa vinssiä pitää oikeasti käyttää useiden eri köysien säätämiseen. Ja myöskään "clamcleat" -lukkoja en laittaisi mihinkään, hyvän rapulukon käyttäminen on paljon helpompaa.

t:erkka
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
Hookaksoo
Posts: 85
Joined: Mon 2.7.2012 08.33
Location: KLV, Espoo

Re: H-projektia talveksi

Post by Hookaksoo »

Terve,

Olisi itselläni samanlainen projekti edessä, kyseessä on -86 artekno aika orggis osilla. Tuli tuossa keväällä haettua vene joensuusta tänne espoosee, ja kesällä sitten tuommonen parin viikon reissu ahvenanmaalle. Päästii kisailemaan myöskin hangon regatta ja muutama tiistaikisa, ensi vuonna olisi tarkoituksenä käydä ihan kunnola kisailemassa (rankingia, westhouse cuppia ja tuota paikallista tiistaikisaa) kunhan saadaan miehistön ens kesän aikataluja kasaan.

Kesällä tuli huomattua mikä on huonosti ja mikä tarvitsee uusia ja vähän hajosikin kamaa (kiitokset kuuluu kesän reippaille tuulille). Muutama kysymys heräs nyt alkujaan, eli meillä on toi fokan skuuttipiste semmoisella "kliks" tapilla kinni kiskossa, ja olen enne ollut veneissä jossa se on köydellä säädettävissä, eli onko kuinka monella köydellä säädettävä fokan skuuttipiste, vai onko se kaikissa h-veneissä tuommoisella tapilla?

Huomasin, että ainakaan kivenlahdessa ei ollut ainottakaan H-venettä tiistaikisassa, jos tällä on muita pääkäupunkiseudun H-Vene purjehtioita, että onko pääkaupunki seudulla jotain tiistai/keskiviikko kisoja josta löytyisi H-veneitä enemmänkin, vai onko H-veneily jäänyt varjoon tuon matchrace purjehdus villityksen takia? oon nähnyt tuolla NJK:n edessä aika useasti ihan kittettävän määrän match race veneitä kilpailemassa.
"Winners never quit, quitters never win"
FIN-784
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: H-projektia talveksi

Post by 306 »

Hookaksoo wrote:Terve,
Terve terve ja onnea uudehkolle veneelle!

Itseäni kiinnostaisi, että mitä teiltä kesällä hajosi ja missä tilanteissa?

Fokan skuuttikiskoista, itselläni on tommonen tapilla säädettävä ja siitä juteltuani minulle on neuvottu patenttia, jossa joustin vetää kiskon eteen ja vaunulta tulevalla köydellä pistettä saa taaemmas. Tommosta käytetään pienemmissä veneissä, itselläni ei tosin kokemusta (mites muilla?). Tapilla säädettävä on meillä johtanut siihen, että kisko on aina takana mitä nyt joskus pitemmillä reissuilla lepposissa sivu/myötätuulilla sitä käydään kokeilun vuoksi säätämässä edemmäs.

Tiistaikisoista ainakin Kopun kisoissa on näkynyt aina jokunen H:kin. Westhouse oli aiemmin se the-kisa mutta en osaa sanoa tarkemmin ellei sitten eri kisojen kauden tuloksista semmoisia näkyisi?
306
Hookaksoo
Posts: 85
Joined: Mon 2.7.2012 08.33
Location: KLV, Espoo

Re: H-projektia talveksi

Post by Hookaksoo »

306 wrote:Itseäni kiinnostaisi, että mitä teiltä kesällä hajosi ja missä tilanteissa?
No oltiin menossa airistolle naantalista niin tuuli alkoi yyltyä ja lopulta ison falli (vaijeri falli) pamahti poikki nätisti topista. Myös meidän Hoossa on semmoinen lasikuitu levy siinä ruffin katolla mihin tulee fallit, kiki ja kompassi, se on ruuveilla kinni, kun ostettiin niin huomattiin, että siitä on muutava ruuvi mennyt jengoiltaan, ja kesän lopussa se on just ja just kinni (yrittää kovassa tuulessä saada irti falleja niin piti aina seistä sen luukun päällä että se levy ei tullut käteen). Myös muutama rapu lukko pamahti kovan tuulen vaikutuksesta luulisin (spinnun skuutin ja barberhaulerin, heiluivat vähäsen ennen kuin pamahti rikki, oli varmaan uonosti kiinnitetty tai jtn) Myös levangista yhtäkkiä lähti kaikki laakerit kesken kryssin, yhtäkkiä jotain kuulia oli ympäri sitlootaa ja oltiin sillee et ?, mutta siitä oli jo yli puolet laakereista hajonnut kun katsottiin sitä ekalla purjehduksella. Myös fokanskuuttipisteen pylpyrä hajosi......ei muuta =D.

Ihmeteltiin, että miksi alaliikin metalli pala (siellä ihan puomin päässä) lähtee yli 6m/s tuulessa aina irti puomista, kunnes huomattiin, että puomin profiili oli kulunut ja että se alaliikin metalli pala ei pysynyt kiinni, joten tarkoitus olisi yrittää etsiä jostain käytettyäuutta puomia.
"Winners never quit, quitters never win"
FIN-784
Hookaksoo
Posts: 85
Joined: Mon 2.7.2012 08.33
Location: KLV, Espoo

Re: H-projektia talveksi

Post by Hookaksoo »

Yksi kysymys unohtui, tuossa venessä oli semmoinen magic box fokan fallia varten, mutta se oli tehty sillä tavalla, että kuin siinä vaijeri fallissa on semmoinen pallo joka tulee kinni sen magic boxin haloon, onko mahdollista tehdä jotenkin tuommonene magic box jonka saisi kinni köysi falliin?
"Winners never quit, quitters never win"
FIN-784
FIN-800
Posts: 2
Joined: Tue 4.10.2011 08.48

Re: H-projektia talveksi

Post by FIN-800 »

Hookaksoo wrote:Yksi kysymys unohtui, tuossa venessä oli semmoinen magic box fokan fallia varten, mutta se oli tehty sillä tavalla, että kuin siinä vaijeri fallissa on semmoinen pallo joka tulee kinni sen magic boxin haloon, onko mahdollista tehdä jotenkin tuommonene magic box jonka saisi kinni köysi falliin?
Itse tein vastaavan muutoksen viime keväänä myös vuoden -86 Arteknoon. Tein sen niin, että vaihdoin siihen magic boxin hahlon tilalle plokin. Fokan falli tulee mastolta tälle plokille, kääntyy siitä 180 astetta ja menee mastoa kohti toiselle plokille, ja kääntyy taas 180 astetta ja tulee rapulukkoon. Fokkaa nostaessa magic box on auki asennossa. Sen jälkeen kun falli on lukittu rapulukkoon kiinni voidaan magic boxin avulla kiristää fokkaa tarpeen mukaan. Kuva kertoisi enemmän, mutta ei nyt ole sellaista. Ainakin viime kesänä tämä systeemi toimi hyvin.

Mikko
Last edited by FIN-800 on Wed 17.10.2012 09.45, edited 1 time in total.
Hookaksoo
Posts: 85
Joined: Mon 2.7.2012 08.33
Location: KLV, Espoo

Re: H-projektia talveksi

Post by Hookaksoo »

FIN-800 wrote:Tein sen niin, että vaihdoin siihen magic boxin hahlon tilalle rissan. Fokan falli tulee mastolta tälle rissalle, kääntyy siitä 180 astetta ja menee mastoa kohti toiselle rissalle, ja kääntyy taas 180 astetta ja tulee rapulukkoon
Senhän voisi tehdä silleen, että laittaa shakkelilla pylpyrän kinni siihen hahlo-osaan ja toinen pylpyrä kiinni mastolle ja fallin rapulukkoon sitlootaan (tai minne haluaakaan)?
"Winners never quit, quitters never win"
FIN-784
FIN-800
Posts: 2
Joined: Tue 4.10.2011 08.48

Re: H-projektia talveksi

Post by FIN-800 »

Hookaksoo wrote:
FIN-800 wrote:Tein sen niin, että vaihdoin siihen magic boxin hahlon tilalle rissan. Fokan falli tulee mastolta tälle rissalle, kääntyy siitä 180 astetta ja menee mastoa kohti toiselle rissalle, ja kääntyy taas 180 astetta ja tulee rapulukkoon
Senhän voisi tehdä silleen, että laittaa shakkelilla pylpyrän kinni siihen hahlo-osaan ja toinen pylpyrä kiinni mastolle ja fallin rapulukkoon sitlootaan (tai minne haluaakaan)?
No just sitä tarkoitin :)
kuutonen
Posts: 4
Joined: Tue 27.12.2011 12.01

Re: H-projektia talveksi

Post by kuutonen »

Sähköt:
Eipä niistä sen suurempaa, ymmärrystä löytyy asenteluun riittävästi (ainakin omasta mielestä). Akku pitää hommata, ajovalot yms. sisävalot asennella, varmaan vähän musavehjettä. Aurinkopaneeli voisi hoitaa akun latauksen satamassa seisoessa, ja auttaahan se vähän laitteistoja käytettäessäkin. Löytyykö kellään kokemusta aurinkopaneeleista ja onko hyviä ideoita akun sijainnille?
Meillä on, kiitos veneen edellisen elämän, omasta mielestäni todella fiksusti toteutettu sähköjärjestelmä. Aurinkopaneeli on peräboksin kannessa, se varmaan on se kaikkein luontevin ja yleisin paikka sille - ja pitää mukavasti akkua virkeänä aurinkoisella säällä. Paneeli on Solarex MSX-20 W Lite.

Akusto on toteutettu kahdella akulla, toinen sisä- ja ulkovaloille, kaiulle ja musiikkivälineille ja toinen jääkaapille. Molemmat akut sijaitsevat etupunkan alla, kuormaliinoin sidoituissa akkulaatikoissa.

Kytkimet valoille yms. löytyvät paneelista, joka on kiinnitettynä hyllyn reunalle.
kökke
Posts: 22
Joined: Sun 23.9.2012 18.49

Re: H-projektia talveksi

Post by kökke »

kuutonen wrote:
Akusto on toteutettu kahdella akulla, toinen sisä- ja ulkovaloille, kaiulle ja musiikkivälineille ja toinen jääkaapille. Molemmat akut sijaitsevat etupunkan alla, kuormaliinoin sidoituissa akkulaatikoissa.
Ilmeisesti teillä on akut erotettu toisistaan. Miten olette latauksen hoitaneet, ladataanko molempia akkuja yhtäaikaa vai erikseen ja kytkimellä valitaan kumpaa vai onko akut erotettu diodeilla tms.?

Lisäksi mainittakoon, että talviprojekti polkastaan käyntiin tulevana lauantaina veneen noston ja siirron merkeissä. Aika hyvät ohjeet täältä foorumilta löytyi maston kaatoon ja eiköhän suomenojalta lauantaina löydy auttaviakin käsiä tarvittaessa. Katotaan nyt tehdäänkö se nosturilla vai ilman. Ja tietysti toivotaan ettei väännetä mastonjalkaa soiroon.

E: onko suosituksia mistä kannattaisi ostaa kilkkeet plokeja rapulukkoa ja mitä nyt kaikkea tarvitaankaan. Lähinnä siis tarkoituksena saada sopuhintaan. Kannattaako ostaa ihan suomesta vai löytyykä rajojen takaa hyviä nettikauppoja?
kökke
Posts: 22
Joined: Sun 23.9.2012 18.49

Re: H-projektia talveksi

Post by kökke »

Nyt on vene hallissa, kiitokset remonttimakelle trailerin vuokrauksesta.

Nostettaessa myös paljastu, että pohjan maali vetelee viimeisiään. Tai ainakin aika kattavaa lohkeilua maalissa oli havaittavissa. No tuleepahan sitten ihan puolivahingossa samalla laitettua koko pohja kuntoon. Tuohonki täältä tuntui löytyvän aika kattavasti ohjeita.

Toinen asia on se että säilytyspukki on sen verran lelun ja rämpylän olonen, että melkein sellasenkin saa uuden tehdä tässä. Helpointa varmaan on mennä satamaan mitan kanssa ja etsiä h-vene, jolla on hyvännäköinen pukki ja ottaa mitat ja mallia siitä. Vai löytyykö täältä joltain valmiiksi hyviä ohjeita siihen? Toki pukissa pitää ottaa huomioon vielä tuo maalaus, että saadaan tassut riittävän ylös, jotta koko pohjan läpikäyminen onnistuu yhdellä kertaa.
remonttimake
Posts: 300
Joined: Thu 22.5.2008 17.49
Location: turku
Contact:

Re: H-projektia talveksi

Post by remonttimake »

Ole hyvä ja kiitos! Et tainnut olla mukana kärryä hakemassa, siinä oli hallin piha täynnä H venepukkeja. Olisit saanut samaan kyytiin uuden pukin halvalla :)

Pukissa on lenkit, johon saa veneen tuettua kuormaliinalla. Siten voi ottaa tassut sen verran irti veneestä, että pääsee maalaamaan.
kökke
Posts: 22
Joined: Sun 23.9.2012 18.49

Re: H-projektia talveksi

Post by kökke »

En ollut hakemassa, mutta pimeällä palauttamassa, jolloin ei osannut pukkeja oikein havainnoida. Kuinkas halvalla sellaisen pukin oikein saa kyytiin? Että kannattaako köyhien opiskelijoiden ostaa vai rakentaa itse ;)
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: H-projektia talveksi

Post by Lauri »

kökke wrote:Että kannattaako köyhien opiskelijoiden ostaa vai rakentaa itse ;)
Kysymys on hyvä ja nyt taisikin tulla ihan uusi aihe tälle foorumille, muistaakseni ei olla ikinä edes sivuttu pukkien rakentelua täällä(?)

Pukkien rakentamiseen on käytännössä kaksi itse tekemiseenkin sopivaa materiaalia: Puu ja teräs. Nykyisin useimmissa paikoissa vaaditaan kokoontaittuvia pukkeja ja se on oikeastaan lopettanut puupukkien käyttämisen; lisäksi se, että puisen häkkyrän turvallinen käyttöikä lienee 10 vuoden luokkaa on ajanut monet metallipukkeihin. Sellaisen käyttöikä on aika pitkä.

Eli vaihtoehtojen kannattavuutta mietittäessä ensimmäinen tehtävä on jakaa kustannukset käyttövuosille. Vähän kalliimpi voi siis joskus ollakin se edullisin vaihtoehto. Mistä päästään siihen seuraavaan juttuun, eli siihen miten pitkään se teräspukki kestää. Vastaus lienee, että yhtä pitkään kuin venekin, varsinkin jos pukki on kuumasinkitty. Maalattunakin varmaankin kestää varsin pitkään toimivana, mutta ei kyllä siistin näköisenä.

Kuumasinkitys taas on itse tehdessä aika hankala järjestettävä (eikä ihan ilmaistakaan), minkä takia useimmiten tee-se-itse-ihmisillekin tässä asiassa järkevin vaihtoehto on kyllä ostaa se pukki valmiina.

Nyt tulee se mainospuoli; Tietääkseni ne Maken pukit on sinkittyjä ja hyvällä hinta/laatusuhteella, vaikka on hän kuulemma joskus jonkin maalatunkin tehnyt jollekin joka halusi "säästää" ..en tiedä vieläkö suostuisi sellaiseen?
FIN-590
Posts: 19
Joined: Thu 16.9.2010 15.46

Re: H-projektia talveksi

Post by FIN-590 »

H - Projektia tuli vähän enemmän -olin ajatellut lakata luukut jossa ei oikein mullakaan pysy lakka, ja korjata hekin kiinnitys, mutta toisin kävi...

Hyvät pukit ovat tosiaan arvossaan. Lauantaina hyvän näköinen pukki petti,toisen takatuen tukirauta lähti irti. Kaikin puolin huonoa tuuria,olin juuri takakannella ottamassa pois nostossa käytettyjä köysiä,ja luottogasti kiristi pukinjalkaa heijaamalla venettä - takapukki petti ja vene nurin.

Onneksi ei kukaan luokaantunut,lensin takakannelta sorakasaan ja 1kylkiluu murtunut. Vene näytti ensin miltei ehjältä,kyljessä n 10 cm pitkä syvä naarmu. Tarkemmin katseltuna vene putosi alas perä edellä ja peräsin on saanut iskun - itse peräsin näyttää ihan ehjältä, niin myös vannasputki mutta skegissä jossa peräsin on kiinni on halkeama.Voi olla että peräsin on ehjä,mutta täytyy se ottaa alas ja tarkistaa.

Jos tiedossa on hyviä korjaajia tai ohjeita, niin vinkkejä otetaan vastaan. Vakuutus oli hölmösti osakasko eli ei korvaa mitään tässä tapauksessa.

Nyt kun fyysisesti alkaa olla kunnossa ja vene pystyssä lainapukeilla niin eniten mieltä painaa kun priima silmäterä H vene on vähän rempallaan - mutta eiköhän se taas keväällä ole purjehduskunnossa tavalla tai toisella.

Yritän lisätä karmeaan näköisiä kuvia - mutta tarkistakaa pukkit ja liikkukaa varovasti kannella.....

FIn 590
kökke
Posts: 22
Joined: Sun 23.9.2012 18.49

Re: H-projektia talveksi

Post by kökke »

Cunninghamista,

onkos toimiva ratkasu toteuttaa se siten, että puomiin/mastoon/kanteen kiinnitetään lyhyt köysi joka tulee purjeen läpi kunnarin reiästä ja toiseen päähän sidottu ploki. Maston viereen kanteen hunsvotillinen ploki. Kannen plokista köysi ylemmän plokin kautta takasin kanteen ja siitä sitloodaan päin. Vai millanen viritys on toimivin/fiksuin? Vai onko tollanen kuusinkertanen jo overkillin puolella ja ihan riittää kaksin kertanen periaattelle köysi kiinni toispuolle ja läpi reiästä ja kannen plokista sitloodaan?

Ja toinen mitä olen aikasemminkin kysässyt on, että uskaltaako mastoon tehdä kuinka paljon kiinnityksiä? Eli kärsiikö sen vahvuus lisääntyvistä rei'istä liikaa? Vai onko helpointa vaan pyrkiä välttämään maston rei'ittämistä jos vaan on muita mahdollisuuksia?

E: nyt kun ite hetken asiaa taas mietti ni ei se puomin kiinnitys ainakaan taida olla hyvä, ku tarpeeks kiristää ni rupee nostamaan puomia ylös, olettaen että skuutti antaa myöden. Samalla tuli mieleen, että puomin "saranassa" meillä oli ylipitkät pultit ja niihinhän olisi melko helposti viriteltävissä lenkki johon kunnarin köyden saa kiinni. Ideoita alkaa olla jo niin paljon, että toivottavasti joku fiksumpi osaa kertoa miten on fiksuinta :D
Post Reply