Vanhan H-veneen entisöinti

Keskustelua H-veneen varustelusta ja kunnostusprojekteista

Moderator: Kristian

Hookaksoo
Posts: 85
Joined: Mon 2.7.2012 08.33
Location: KLV, Espoo

Vanhan H-veneen entisöinti

Post by Hookaksoo »

Terve,

Tuossa keväällä ostettiin Arteknon (VM -86) H-vene, ja sillä on nytten tultu kesällä purjehdittua, maarianhaminaan ja muutamia kisoja. Kunnostus projektin piti olla vain pieni korjaus projekti ja pohjaa ja muuta pientä, mutta tais lähteä tämäkin projekti käsistä.....Nyt siitä on tulossa aikamoinen restaurointi. Kunnostus lista on pitkä kuin nälkävuosi, mutta tällä hetkellä suurimman homman tekee skurumarine pohjassa johon tuo vene on menossa tässä pikkuhiljaa. Tämä visio tässä on semmoinen että siitä tehdään semmoinen ku se oli ku se tuli arteknon tehtaalta -86. Noi uudet h-veneet mitä oon nähny niin on vain kilpailuja varten, mutta mielestäni h-veneen alkuperäinen tarkoitus oli olla retki- ja kilpavene, joten siitä ei tehdä semmoista uudenlaista (olen kuullu foorumeilla termin nimeltä kondomi-h, eli ei ikkunoita, ei pohjassa maalia pelkästään kilpavene) h-veneitä vaan saataisiin tuon vanha ratsu loistamaan. Kyseinen h-vene tulee olemaan kovassa kilpakäytössä, tarkoituksena on mennä kaikkiin ranking kisoihin ja muihin regattoihin, myös täällä pääkaupunki seudulla aijotaan mennä kisailemaan westhouse cuppiin ja muihin tiistaikisoihin (aikataulun puutteissa teitenkin nuo tiistaikisat). Myös sillä tullaan menemään parin viikon pituisille retkille.

Homma lista lyhykäisyydessään on:
- Pohjan hiominen lasikuidulle ja uuden maalin pistäminen
- Kannen maalaaminen, hiominen ja uusien karhennuksien maalaaminen
- Kyljen maalaus
- Sisustan puun lakkaus/öljyäminen (Nämä neljä juttua tekee skurumarine pohjassa)
- Uusi heloitus
- Uudet köydet
- Uusi levanki (teeteään uusi PUU levanki, eikä mitään hiilikuitu levankia)

Toivottavasti saadaan tämä melkein 30 vuotta vanha suomalainen purjevene ikoni loistamaan ja suomen aktiivi h-vene kantaa kasvattamaan. Tämä on hyvin kallis projekti ja tavallaan täysin järjetön, mutta h-veneessä on vain sitä jotain, se kestää kelin kuin kelin, sitä on helppo purjehtia, kaunis ja se on yksi suomen suurimmista köliveneluokista. Blogia kirjoittelen tästä projektista, tällä hetkellä vene on menossa skurumarinelle pohjaan maalattavaksi ja duunattavaksi ja se on tulossa takaisin sieltä helmi- maaliskuussa.
"Winners never quit, quitters never win"
FIN-784
FIN931
Posts: 352
Joined: Sat 17.3.2007 11.55
Location: HSK

Re: Vanhan H-veneen entisöinti

Post by FIN931 »

Upeaa, kesällä nähdään.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Vanhan H-veneen entisöinti

Post by 306 »

Hookaksoo wrote:Terve,

Tämä on hyvin kallis projekti ja tavallaan täysin järjetön, mutta h-veneessä on vain sitä jotain...
Hei, hieno juttu! Tommosia täysremppoja tehdään harvoin joten pidä porukka ajan tasalla miten homma meni. Kustannuksetkin tietty kiinnostaisi, jos vaikka joku muukin innostuis tekemään rempan vaikka vaan osittain!
306
Hookaksoo
Posts: 85
Joined: Mon 2.7.2012 08.33
Location: KLV, Espoo

Re: Vanhan H-veneen entisöinti

Post by Hookaksoo »

Moi,

juu nuo hinnat on aika tähtitieteellisiä =D. tuo pelkkä skurumarine kannen, pohjan ja kylkien maalaus, kannen karhennukset, pohjaan uudet maalit oli semmoiset 9 000e.......mutta juu, tuota projektia voi seurata blogistani (http://h2osailing.blogspot.fi/) ja myös tätä threadia updateen tässä kun suuria muutoksia tapahtuu, mutta se on tuolla pohjankurussa nytten tuohon helmi/maaliskuuhun asti vielä.
Last edited by Hookaksoo on Fri 1.8.2014 09.47, edited 1 time in total.
"Winners never quit, quitters never win"
FIN-784
sacues1
Posts: 1
Joined: Sun 2.12.2012 18.27

Re: Vanhan H-veneen entisöinti

Post by sacues1 »

Hieno juttu,kannattaa pysyä kaukanaFIN-931 sestä niin vene pysyykin siistinä ja kyljet ehjinä toisaalta veneesi on vahva edes salamat ei sitä ole hajoittanut :D
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Vanhan H-veneen entisöinti

Post by 306 »

sacues1 wrote:Hieno juttu,kannattaa pysyä kaukanaFIN-931 sestä niin vene pysyykin siistinä ja kyljet ehjinä toisaalta veneesi on vahva edes salamat ei sitä ole hajoittanut :D
...tuolta löytyy juttukin salamaniskusta.

Hieno satsaus kyllä veneen ennallistamiseen!
306
Hookaksoo
Posts: 85
Joined: Mon 2.7.2012 08.33
Location: KLV, Espoo

Re: Vanhan H-veneen entisöinti

Post by Hookaksoo »

Pientä updatea projektiin,

Tuossa keskiviikkona vene köhti sukurumarineen ja tänään käytiin siellä paikanpäällä katselemassa tiloja ja suunnittelemassa veneen konfiguraatiota. Alunperin sen piti olla klassinen väritys, valkonene kylki missä on tummansiniset raidat ylhäällä ja vesirajassa ja pohja tumman sininen. Mutta löysin hienon kuvan foorumeilta missä oli sinikylkinen H ja punanen pohja, ja siellä oli muitakin veneitä missä oli samantyyppinen väritys. Joten loppujen lopuksi väriksi valittiin kansi valkosella, kylki tummansininen (Flag blue), yläviiva kultanen (kuulostaa ehkä aluksi aika oudolta, mutta paikanpäällä kun sen näki niin se sopii yllättävän hyvin), vesiraja samalla valkosella kuin kansi, ja pohja punanen. Myös pieniä yksityiskohtia kuten se että sitloodan lattia ja penkit päällystetään tiikillä, ja samalla myös sisutan lattiaan tulee tiikki levy. Samoten sisäänmeno luukku tulee mustasta pleksistä ja ne rimat siinä luukun vieressä tulee tiikistä. Sisuta kokonaan lakataan, verhoilu matto vaihtuu hienoksi tasaseksi valkoiseksi. Levanki ja pinna lakataan ja kunnostetaan.

Samalla käytiin harkenin maahantuojalla kysymässä H veneeseen soveltuvista heloista ja niillä oli H vene helapaketti jossa oli levangista rapulukkoihin (samanleinen kuin noihin eagle marinen H veneisiin), käyn ne läpi ja kattelen mitä siitä ottaa/vaihtaa mutta yleisesti sillä heloituksella ollaan menossa.

Deadline on siinä että ekaan rankingiin mentäisiin ja vene olisi vedessä viimeistään vappuna, en malta odottaa että se valmistuu, tulee olemaan aikamoinen sittenkun vesille se lopulta saadaan.
"Winners never quit, quitters never win"
FIN-784
FIN931
Posts: 352
Joined: Sat 17.3.2007 11.55
Location: HSK

Re: Vanhan H-veneen entisöinti

Post by FIN931 »

Tumman sininen kylki on varmaan tosi komea. Väri vain lienee t arka: naarmut erottuvat, toisin kuin valkeasta kyljestä. Luulisin, jopa fendareiden hinkkaavan kylkeen erottuvia jälkiä.

Kölisauma kannattaa laittaa uusiksi. Tarkista myös peräsimen laakerointi, onko klappia tai onko peräsin jäykkä. Katariinaan molemmat on uusittu. Peräsimen laakereiden vaihton myötä pinnatuntuma muuttui todella edukseen. Olen useasti miettynyt saisiko kölin suoruuden ja symmetrisyyden jotenkin tarkistettua.
Hookaksoo
Posts: 85
Joined: Mon 2.7.2012 08.33
Location: KLV, Espoo

Re: Vanhan H-veneen entisöinti

Post by Hookaksoo »

juu tuota, unohtuikin se klappi, meillä on aika huomattava sivuttaisklappi joten se käydään läpi se peräsin.

Niiden mukaan tuo maalattu pinta pysyy paremmin, ei haalistu ja ei naarmunnu niin helposti kuin geeli pinta, mutta tietenkin vaatii paljon duunia mutta on se vaan sen arvosta (jos katot kuvan Hvenekuvarekisteristä L-557)
"Winners never quit, quitters never win"
FIN-784
FIN931
Posts: 352
Joined: Sat 17.3.2007 11.55
Location: HSK

Re: Vanhan H-veneen entisöinti

Post by FIN931 »

Muistaakseni H20 on Artekno. Tarkista mastokengän paikka. Arteknoihin mastokenkä on asennettu liian taakse. Nostettaessa masto kaatotapin avulla, se asettuu mastokenkään liian taakse ja mastoa joutuu siirtämään tyvestä eteenpäin. Mastokenkä on siirrettävissä eteenpäin niin, että masto asettuu suoraan oikealle paikalleen, katon rakenne mahdollistaa sen. Katariinassa mastokenkää on siirretty.

Samoin spinnubarberin plokat ovat sivukannella edempänä kuin muissa veneissä. Ko. blokeja kannattaa siirtää taaksepäin. Tuulen puolen skuutin kiristäminen on näin helpompaa barberin ollessa tiukalla. Myös purjeen laskeminen nopeutuu, tuulen puolen skuutista on helpompi saada kiinni. Rakenna veneeseen toimiva ristiinskuuttaus. Arteknon kattoluukkuratkaisusta johtuen toimivan ristiinskuuttamisen rakentaminen on vaikeampaa kuin muiden valmistajien veneisiin. Katariinaan on porattu reiät luukkutallin reunoihin. Maston alapään falliblokat on syytä vaihtaa metallisiin, alkuperäiset muoviratkaisut eivät oikein toimi. Jos ylägaija alkuperäinen vaijeriversio, vaihda ihmeessä se köyteen. Alkuperäinen spinnufalli on paksuköysi, joka luistaa hitaasti purjetta laskettaessa. Kannattaa vaihtaa toisesta päästä ohennettuun köyteen. Hekkirullan vaijeri rispaantuu aikaamyöten, vaihda sen sijaan spektraköysi.
Hookaksoo
Posts: 85
Joined: Mon 2.7.2012 08.33
Location: KLV, Espoo

Re: Vanhan H-veneen entisöinti

Post by Hookaksoo »

Kiitos palautteesta,

H2O on artekno (-86) ja pitää muistaa kattoa se maston jalka. Ja noihin barberi ploki juttuihin voin sen sanoa, että kaikki helat oli alkuperäisiä, eli melkein 30v vanhoja ja kesällä sen huomasi kun alko osia hajoilemaan, eikä kaiki toiminut kuin pitäisi, joten me uusitaan kaikki helat. H2O:ssa oli siirretty se barberin ploki taakseppäin kun ostettiin se. Sanoit tuosta ristiin skuuttauksesta, ja kesällä sen hyödyn todella huomasi, ollaan hommaamassa eagle marinen luukkutallia, joka ylettyy sinne ihan taakse, joten sen avulla saadaan ristiinskuuttaus hyvin helposti onnistumaan. Samoiten kaikki köydet uusitaan, ja vaijeri fallit vaihdetaan köysiksi (kesällä muutava vaijeri falli pamahti paskaksi.....). Samoten menee hekistä spinnun skuutteihin uusiksi.
"Winners never quit, quitters never win"
FIN-784
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: Vanhan H-veneen entisöinti

Post by Lauri »

Todella hieno projekti. Koska H tunnetusti ei ole mikään kertakäyttövene, saadaan tuollaisilla operaatioilla aikaiseksi vähintään yhtä hyvä tuote kuin mitä se on ollut uutena. Ja ainakin yhdessä suhteessa jopa selvästi parempi:

Kunnon maalilla päälystetty lujitemuoviveneen ulkopinta on paljon parempi kuin gelcoat. Minun nykyinen H on maalautettu jonkun edellisen omistajan toimesta, ja pinnan ominaisuudet ovat ihan eri luokkaa. Lika irtoaa n. 10x helpommin, samaten kiillon ylläpitäminen tuntuu olevan helpompaa. Uskoakseni pinta on myös kovempi eikä niin helposti naarmuuntuva kuin pelkkä gelcoat, jonka kaikki hyvät ominaisuudet liittynevät veneiden valmistustekniikkaan (tarvitaan jotakin millä saa halvalla aikaiseksi hyvännäköisen tai ainakin takuuajan hyvän näköisenä kestävän pinnan, jne)

Istumalaatikon tiikkipinnat ovat vähän harvinaisempia H-veneissä. Olen lueskellut eilen ja tänään sitä uutta Hans Groop-kirjaa, siellähän on kyllä yhdessä kuvassa tiikkipinnoitettu istumalaatikko, joten täysin tuntematon ratkaisu se ei ole H:ssa. Lienee harvinainen kahdesta syystä: Hinnan sekä painon takia. Kilpaveneissähän jokainen gramma pitäisi optimoida pois, vai kuinka? Nykyisin tuollaiset tiikkipinnat laitetaan kuitenkin aika ohuista rimoista, joten painoa ei varmaankaan tule kovin paljoa lisää(?)

FIN931 pohdiskeli edellä kölin suoruuden tarkastelua. Minulla oli aikaisemmin isompi Groopin piirtämä vene, jolla kävin kivillä ja köli piti sitten irroittaa ja asentaa takaisin vakuutusyhtiön piikkiin. Samalla sitä oikaistiin, kun oli ollut ilmeisesti uudesta asti vähän vinossa. Tekijät kertoivat mitanneensa sen ihan yksinkertaisesti käyttäen narua apuna: Kölin alapinnasta keskeltä vedetään naru esim. vanttiruuville ja sitten samaa narua käyttäen tarkastetaan myös toiselta puolelta. Tavallaan siis sama menetelmä jolla maston suoruus sivusuunnassa saadaan selville.

Kölin symmetrisyyden tarkastamiseen en tiedä konsteja. Juttelin siitä symmetrisyydestä joskus Juhani Sepän kanssa, hän muistaakseni kertoi että Arteknolla tehtiin jossakin vaiheessa, loppupuolella sitä aikaa kun Artekno teki veneitä, uusi kölimuotti jolla saatiin tehtyä hyvin symmetrisiä kölejä. Vanhemmissa veneissä ilmeisesti oli jotenkin valutavasta johtuen epäsymmetrisempiä kölejä. En tiedä milloin tuollainen muutos tapahtui enkä usko että sille minulle olisikaan merkitystä; en kilpaile ja silmämääräisesti köli on ihan symmetrisen oloinen - riittää minulle.

Pleksistä tehty luukku on hyvä. Teettäkää kuitenkin kahdesta osasta koostuva luukku. Yksiosaisena sen luukun sijoittaminen on aina ongelma silloin kun se ei ole paikallaan, lisäksi siitä tulee ikävän painava käsiteltävä jos on "täyspaksua" muovia yksiosaisena.
Hookaksoo
Posts: 85
Joined: Mon 2.7.2012 08.33
Location: KLV, Espoo

Re: Vanhan H-veneen entisöinti

Post by Hookaksoo »

Juu tuo maali on kyllä kestävämpää ja jos sen vahaa vuosittain niin se pysyykin kiiltävänä.

Tuosta tiikistä, se on varmaankin H:ssä tuntematon koska se on kallis ja ns. painava, mutta ei mennä full on painon strippaus H, vaan siitä tulee semmoinen H jolla kilpaillaan, ja myös retkeillään. Ja mielestäni se ehk 5kg mitä tuo tiikki lisäisi maksimissaan ei haittaa alypaljoon, mutta se lisää tyylikkyyttä aivan huomattavan paljon. Tuon sanottuani en tarkota, että kisaillaan niin ja näin, vaan ihan tosissaan kisaillaan ja tarkoitus olla menossa kaikkiin rankingeihin ja täys heloitus harkenilta yms. Westhouse cuppia olis tarkoitus kans alkaa kisailee, mutta kotisatama on KLV:llä kivenlahdessa mutta ei jedaan kaua kestä mennä.
"Winners never quit, quitters never win"
FIN-784
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: Vanhan H-veneen entisöinti

Post by Lauri »

Hookaksoo wrote: Ja mielestäni se ehk 5kg mitä tuo tiikki lisäisi maksimissaan ei haittaa alypaljoon, mutta se lisää tyylikkyyttä aivan huomattavan paljon.
Tyylikkyyttä lisää ja on paljon mukavampi istua kuin muovin päällä, mm. siksi että puu eristää lämpöä toisin kuin muovi. Mutta painoa tulee varmasti enemmän kuin 5kg.

Pikainen laskelma: Tiikin kuivapainoksi puukeskus kertoo 641kg/kuutio, eli neliömetrille tulee painoa 0,641 kg jokaista paksuusmillimetriä kohden. Jos rimojen paksuus olisi 7mm (mikä on aika vähän tiikkikanneksi), pelkkä kannelle laitettava puu painaa noin 4,5kg/neliö. Olisikohan istumalaatikossa pinta-alaa ehkä kolme neliötä? Painoa tulisi silloin puusta n. 13kg ja liimat sitten siihen päälle. Eli menisi karkeasti kolminkertaisesti yli arvioimastasi maksimipainosta. Ei kuulosta paljolta, mutta toisella tavalla ajateltuna, lisäähän se n. prosentin veneen kokonaispainoa. En tiedä onko sillä merkitystä kisakäytössä, joku kisaaja voinee kommentoida?
Hookaksoo
Posts: 85
Joined: Mon 2.7.2012 08.33
Location: KLV, Espoo

Re: Vanhan H-veneen entisöinti

Post by Hookaksoo »

No veikkaisin että sillä on aika paljon eroa, mutta en usko, että ollaan ihan häntäpäässä tuon noin. 15 kg takia ;)
"Winners never quit, quitters never win"
FIN-784
remonttimake
Posts: 300
Joined: Thu 22.5.2008 17.49
Location: turku
Contact:

Re: Vanhan H-veneen entisöinti

Post by remonttimake »

Onko projekti edennyt? Itse laitan parhaillaan toiseen veneeseen laipiota uusiksi ja valoja sisälle. Normi kesään valmistautumista siis.
Hookaksoo
Posts: 85
Joined: Mon 2.7.2012 08.33
Location: KLV, Espoo

Re: Vanhan H-veneen entisöinti

Post by Hookaksoo »

Terve kaikille,

Projekti on edennyt aika hyvin, veneessä on jo primeri päällä ja muutenki asiat alkoivat edetä hieman odotettua nopeammin. Itse olen menossa katsomaan venettä 2.2 jolloin lupailivat että olisi kyljet ja kansi maalissa, mutta siitä sitten myöhemmin. Pohjamaaliksi valittiin ranskalainen Nautix, niiden maalit eivät ole suomessa myynnissä mutta pietarista kyllä saa, ja sen voin sanoa että kannattaa käydä katsomassa niitä myrkkymaaleja, se on SILEÄ! hyvä et erottaa kyljestä :P.

Kysymys vielä kaikille, tietääkö kukaan mistä noita eagle marinen luukkutalleja saa? Vanha arteknon värkkäys oli ihan hirveä eli vaihtoehtoina on 1. Duunaa se vanha luukkutalli oikeanlaiseksi tai 2. hommaa eagle marinen luukkutalli.

Myös heloitus puolella ollaan edistytty ja helat menevät todennäköisesti tilaukseen seuraaan viikon aikana.

Muutamia kuvia. Sininen harsomaali pinnassa on ns. merkkiväri, jolla varmistetaan että kaikki pinnat saadaan oikein hiottua ennen pintaväriä.


ImageImage
"Winners never quit, quitters never win"
FIN-784
sacues
Posts: 230
Joined: Fri 14.9.2007 13.58

Re: Vanhan H-veneen entisöinti

Post by sacues »

Komia tulee,kysypä Pihviltä luukkutallia ja samalla Harkenin helapakettia .Pihvin numero on 0500-550572
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: Vanhan H-veneen entisöinti

Post by Lauri »

Hookaksoo wrote: Kysymys vielä kaikille, tietääkö kukaan mistä noita eagle marinen luukkutalleja saa? Vanha arteknon värkkäys oli ihan hirveä eli vaihtoehtoina on 1. Duunaa se vanha luukkutalli oikeanlaiseksi tai 2. hommaa eagle marinen luukkutalli.
Eagle Marinen osia siis kannattaa kysyä Eagle Marinelta, pitäisi olla helppoa kun kyseessä on kuitenkin suomalainen firma. Puh.numero sinne olikin jo sacuesin vastauksessa.
Hookaksoo
Posts: 85
Joined: Mon 2.7.2012 08.33
Location: KLV, Espoo

Re: Vanhan H-veneen entisöinti

Post by Hookaksoo »

Updatea projektin edistymisen kannalta.

Käytiin tänään siellä pohjassa katsomassa ja edistystä ja sitä on myös tapahtunut!
Kyljet oli maalattu täysin valmiiksi samoten kansi on maalattu, mutta sieltä puuttui karhennukset joita ei oltu vielä tehty. Pohja oli hiottu puhtaaksi (nuo läikät johtui jostain säädöstä vanhan omistajan toimesta). Kansi ei näytä noin "kirkkaalta" auringon valossa ja ihan omilla silmillä. En malta odottaa että vene saadaan tehtyä loppuun.

(Vene mahdollisesti osallistuu uivaan venenäyttelyyn (skurumarine) elokuussa.)

(kännykällä otetuissa kuvissa nuo värit on vähä miten sattuu, mutta se on flag blue, eli "perus" tummansininen, parhaiten huomaa värin ensimmäisessä kuvassa)

ImageImageImage
"Winners never quit, quitters never win"
FIN-784
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Vanhan H-veneen entisöinti

Post by 306 »

Hookaksoo wrote:Updatea projektin edistymisen kannalta.
....
(Vene mahdollisesti osallistuu uivaan venenäyttelyyn (skurumarine) elokuussa.)
On se hieno! Muualla olevista kuvista päätellen vene ei ollut pahassa kunnossa alunperinkään (mitä nyt ne salamaniskut, hehheh).

Eli uiva on varmaan Helsingin uiva? Jos samanlainen entraaminen jatkuu läpi veneen niin varmasti mielenkiintoinen juttu nähdä valmiina ja varmasti hyvää mainosta kunnostaneelle firmallekin.
306
Hookaksoo
Posts: 85
Joined: Mon 2.7.2012 08.33
Location: KLV, Espoo

Re: Vanhan H-veneen entisöinti

Post by Hookaksoo »

Tässä on projekti loppu metreillä, myöhästy nytten jo yli kuukauden kun tuli aika paljon mutkia matkaan, mutta onneksi vene on nytten pohjamaalia vaille valmis. Veneeseen kiinnitetään loput helat ensi viikon tiistaina, jonka jälkeen siirretään kotiin ja lasku tapahtuu lauantaina, laitan silloin enemmän kuvia ja tietoa mitä on tehty.

Ekassa kuvassa näkyy veneen sisäänmeno luukku joka on tehty mustasta pleksistä, myös uusi luukkutalli näkyy (kuvasta puuttuu vinssit ja falli lukot, mutta ne ovat nyt jo paikallaan). Toisessa kuvassa näkyy sitlootan tiikit, niitä ei ole hiottu ja viimeistelty kuvassa viellä. Laitan sitten lopulliset kuvat kun vene on vedessä.

ImageImage
"Winners never quit, quitters never win"
FIN-784
L-152
Posts: 24
Joined: Fri 10.6.2011 10.51

Re: Vanhan H-veneen entisöinti

Post by L-152 »

Näyttää todella hyvältä!
MissVaan II
FIN-152
Hookaksoo
Posts: 85
Joined: Mon 2.7.2012 08.33
Location: KLV, Espoo

Re: Vanhan H-veneen entisöinti

Post by Hookaksoo »

Nonnin, nytten on ajeltu ympäri ahvenanmaan ja tukholman saaristoa H-venellämme. Oli erittäin mukavaa kuin ihmiset tuli satamassa kehumaan venettä ja monta kertaa sanoivat että "H-Veneet on kyllä kauneimpia ja eleganteimpiä veneitä mitä on, mutta sopeutuvat saaristoon niin hyvin että harvoin huomaa, nyt kun on näin "radikaalit värit" niin huomaa kuinka hieno vene se on". Kilpailtu on myös, hangon regatassa paras lähtösijoitus oli 4., vaikka meillä oli moottori, jääkaappi yms tavaroita kesän reissua varten 8) . Uusimmassa Pro Sail Magazinessä (4/13) on kahden aukeaman artikkeli veneen kunnostuksesta, toivottavasti se auttaa H-Veneilyn, kisailun ja Vanhojen h veneiden kunnostuksen innostusta.
Image
"Winners never quit, quitters never win"
FIN-784
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Vanhan H-veneen entisöinti

Post by 306 »

Hookaksoo wrote:Nonnin, nytten on ajeltu ympäri ahvenanmaan ja tukholman saaristoa H-venellämme.
Hienoo hienoo!

Onko vene näytillä Uivassa? En ainakaan näytteillepanijoista heti löytänyt.

...olis vahva syy mennä paikanpäälle nyt kun metrilaku ei enää toimi sisäänheittotarjouksena.. ;)
306
Hookaksoo
Posts: 85
Joined: Mon 2.7.2012 08.33
Location: KLV, Espoo

Re: Vanhan H-veneen entisöinti

Post by Hookaksoo »

Ikävä kyllä ei olla menossa.
"Winners never quit, quitters never win"
FIN-784
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Vanhan H-veneen entisöinti

Post by 306 »

Hookaksoo wrote:Ikävä kyllä ei olla menossa.
Harmin paikka, se olisi ollut hieno lisä messujen möhkövenetarjontaan. Mites Venemessut talvella?

Prosailor kun on yksinomaan (ammatti?)kisamiesten ja niiksi kärkkyvien lehti, niin tuosta kunnostuksesta voisi tarjota juttua myös muille venelehdille. Vene-lehteä voisi kiinnostaa vihreänä ajatuksena, esim. Venemestaria pitäisi kiinnostaa jo sen toiminta-ajatuksen pohjalta (tee-itse korjailua, mutta myös yleensä käytettyjen veneiden kanssa puuhaamista).

Kaikkia lehtiä ja lukijoita tietty kiinnostaa kustannukset, joten jos ei halua niitä julkistaa, on varmaan parempi vaan nauttia uus-uudesta veneestään itse. :)
306
Hookaksoo
Posts: 85
Joined: Mon 2.7.2012 08.33
Location: KLV, Espoo

Re: Vanhan H-veneen entisöinti

Post by Hookaksoo »

Voisihan sitä laittaa viestiä vene lehdelle ja venemestarille....en sitten tiedä miten muut ihmiset ajattelee tämmöisestä projektista (varmaan luulee hulluksi, mutta on ihmiset käyttänyt 50k rahaa huonoimpiikin vene ostoksiin). Haluaisin itse saada lisää kiinnostusta H-veneilyyn yleisesti, varsinkin kilpailu/retkivene mielessä. Oltiin tuossa tiistaina purjehtimassa Eero lehtisen kanssa (faijan hyvä kaveri tuntenut iät ajat) ja puhuttiinkin paljon siitä kuinka hyvin H-vene on suunniteltu jonka takia siitä on tullut niin suuri ykstyyppi luokka. H-vene purjehtii hienosti ja on iso fleetti eli kisaaminen on hauskaa ja on eritasoisia purjehtijoita eli löytyy melkein aina jokin kilpakumppani radalta. Mietittiin mitä hienoa on purjehtia jollain match race veneellä (esim melges) joka maksaa 80k, purjeet 30k ja ainoa purjehtiminen tapahtuu kisoissa ja muuten vene pysyy trailerilla, toisin kuin H-vene joka sopii mahtavasti aloittelialle, jolla voi retkeillä ympäri saaristoa ja jolla on kiinnostavaa ja hauskaa kisailla suuressa fleetissä JA maksaa murto-osan melgesin hinnasta.

Pääkaupunki seudulla on paljon h veneitä, niitä pitäisi saada mukaan purjehtimaan viikkokisoihin, kokeilemaan vaan, on paljon nuoria ja muita jotka ei ole kokeillut kilpailla hoolla, saataisiin semmoiset ihmiset kokeilemaan kisailua ja saada h kisailu pääkaupunki seudulle semmoiseksi kuin se oli kultaaikoina. En usko että kyse on kalustosta, uskon enemmänkin että vanha kilpailu sukupolvi on vaihtumassa uusiin nuorisoon joka retkeilee h-veneellä ja luulee että kisailu on tiukkaa taktikointia ja kolarointia, mutta varsinkin viikkokisoissa se ei vaan ole niin, se on rentoa ja hauskaa, mutta samalla oppii ja jos haluaa jatkaa voi alkaa käydä ajelemassa ranking sarjaa, tarkotuksena olisi saada se ensimmäinen kipinä kisaamiseen. Myös H vene ranking helsingin ja espoon alueelle olisi hyvä saada järjestettyä vaikka ensi vuodelle, H vene tapaamisia ja saada tämä yhteisö yhteen ja tekemään pienimuotoisia saaristo kisoja. Mielestäni mikään ei ole mukavampaa kuin kilpailla rennosti saaristossa muitten H-veneiden kanssa.
"Winners never quit, quitters never win"
FIN-784
Hookaksoo
Posts: 85
Joined: Mon 2.7.2012 08.33
Location: KLV, Espoo

Re: Vanhan H-veneen entisöinti

Post by Hookaksoo »

Jos jotain kiinnostaa tai haluaa nähdä lisää kuvia projektista sitä löytyy blogistani ( h2osailing,blogspot.fi )
"Winners never quit, quitters never win"
FIN-784
FIN-590
Posts: 19
Joined: Thu 16.9.2010 15.46

Re: Vanhan H-veneen entisöinti

Post by FIN-590 »

Kantvikissä ollaan saatu viikottainen H tapahtuma aika hyvin käyntiin jo viime vuodesta lähtien.Satamassa on 9 H-venettä, kaikki vanhoja ja aika orkkis kunnossa , mutta toimivia.
Joka torstai viime kaudella oli 4-5 venettä mukana ja ajettiin pientä matkakisaa jossa välillä otettiin laivue kasaan neuvottiin kokemattomampia ja taas jatkettiin, syksyllä Porkala race kisassa oli 5 H venettä mukana tuulisissa oloissa.Tänä vuonna jatkettu viikkopurjehduksia ja tehtiin 3 veneen retki Jakobshamniin keväällä.
Esim viime torstaina oli 4 venettä ajamassa, ja tänään taitaa olla sama juttu (päivä siirretty Ke koska osa purjehtijoista kiinni torstaisin jollatreeneissä.)http://doodle.com/exew2vmxhvf2pqyw?
Aikomus on jatkaa H viikkopurjehduksia syyskuun loppuun asti, ohjelmassa myös viikonloppuretki Stora Halsöseen (uusi sauna) ja yhteispurjehdus lokakuussa jonka päätteeksi otetaan porukalla mastot pois, näin tehtiin viimekin vuonna.
eli kyllä H-purjehtijoita ja kiinnostusta on ihan kovimman kisakärjen lisäksi on jos joku vaan järjestää ohjattua toimintaa.
Post Reply