H-veneen sisätilaremontti

Keskustelua H-veneen varustelusta ja kunnostusprojekteista

Moderator: Kristian

Post Reply
norppatofu
Posts: 5
Joined: Sat 2.3.2013 19.44

H-veneen sisätilaremontti

Post by norppatofu »

Hei!

Olemme tuoreita h-veneen omistajia ja aloittaneet ensi kesään orientoitumisen purkamalla veneen vanhan sisustan. Kuva tilanteesta löytyy tuolta: http://i1289.photobucket.com/albums/b50 ... 855696.jpg

Pari kysymystä on noussut esiin.

1. Keulan laipio. Mikä tämän funktio on? Voiko purkaa/siirtää? Onko joku tehnyt?
2. Keulassa oleva tukirauta. Mikä tämän funktio on, onko muuta kuin tukea kantta?
3. Jos laipion (ja tukiraudan) purkaa, voiko tehdä ihan vaan halutun mallisen itse vaikka puusta ja kiinnittää epoxilla?
4. Hyvät vinkit liimasta, jolla uusi verhoilu kiinnitetään otetaan iloisena vastaan.

Ps. Foorumia kahlattu ja olemassa olevat topicit aiheesta luettu, näitä ei huomattu, että olisi käsitelty aiemmin.
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: H-veneen sisätilaremontti

Post by Lauri »

norppatofu wrote:Hei!

Olemme tuoreita h-veneen omistajia ja aloittaneet ensi kesään orientoitumisen purkamalla veneen vanhan sisustan. Kuva tilanteesta löytyy tuolta: http://i1289.photobucket.com/albums/b50 ... 855696.jpg
Tervetuloa foorumille. Mukavasti olette päässeet h-veneilyn alkuun :)
Pari kysymystä on noussut esiin.

1. Keulan laipio. Mikä tämän funktio on? Voiko purkaa/siirtää? Onko joku tehnyt?
Miksi se laipio pitäisi siirtää tai poistaa?

Yleisesti ottaen laipiot ovat aina tukirakenteita. Tuon nimenomaisen laipion osalta olen vain kuullut tarinoita: Ihan ensimmäisistä H-veneistä kerrotaan, että tukirakenteita ei ollut sisällä mutta niissä olisi ollut ongelmia kovassa aallokossa; veneen kyljet ovat ihan edestä sen verran tasaiset että ne "paukkuivat" sisään ja ulos ilman erillisiä jäykisteitä, joita lisättiin sitten jälkikäteen + tehtiin vakiona kaikkiin myöhempiin veneisiin. Olen sittemmin aina kuvitellut, että ko. puolilaipio liittyy tuohon. Kiva olisi, jos joku voisi vahvistaa tuon legendan.

Joka tapauksessa H:ssa ei ole mitään turhaa, kaikilla tuollaisilla on tarkoituksensa, joten ihan helpolla sitä ei kannata poistaa. Tarviiko sen laipion sitten olla juuri täsmälleen sillä paikalla missä se on, vai voisiko sitä siirtää hieman, siihen en osaa vastata. Eri valmistajien veneistä otettujen valokuvien perusteella minusta näyttää siltä, että laipion paikassa saattaa olla eroja. Valokuvista on tietysti mahdotonta sanoa mitään varmaa, pitäisi katsoa jos piirustuksissa olisi jotakin, mutta linkkikokoelmassa oleva linkki alkuperäisiin piirustuksiin ei toimi enää.
2. Keulassa oleva tukirauta. Mikä tämän funktio on, onko muuta kuin tukea kantta?
Tähän on aika helppo vastata, että kannen tukirakenne se ei ole, vaan takilan. Tukiraudan yläpään kohdalta pitäisi kannelta löytyä se hela mihin etustaagi tulee kiinni. Sen raudan kautta siis johdetaan rasituksia takilasta runkoon. Suht. tasainen keulakansi ei varmasti yksinään kestäisi keulastaagin vetoa.

Tukiraudan poistaminen siis tarkoittaisi, että vähänkin kovemmalla tuulella masto kaatuu taaksepäin ja repii varmasti mukaansa palan keulakantta, ihan sieltä edestä.

Eli jotakin tukea juuri sillä kohdalla pitää olla. Ja tukeminen tarkoittaa tässä vetoa kestävää joustamatonta rakennetta, koska vetorasitus lienee moninkertaisesti suurempi kuin sinne voi koskaan tulla esim. seisomalla päällä.

Käytännössä järkeviä vaihtoehtoja lienee kaksi: Joko se rauta on säilytettävä paikallaan, tai sitten siihen voi vaihtaa tilalle esim. kannen alle asennettavan keulapurjerullan mekanismin. Jälkimmäinenkin tietysti tulee alapäästä kiinni samaan paikkaa missä se rauta on nyt kiinni.
3. Jos laipion (ja tukiraudan) purkaa, voiko tehdä ihan vaan halutun mallisen itse vaikka puusta ja kiinnittää epoxilla?
Kaikkeahan aina voi tehdä, mutta kannattaa pitää myös mielessä että jotkut muutokset H-veneeseen muuttavat sen veneeksi joka joskus oli H, mutta ei ole enää. Eli osa sisustuksesta on määritelty luokkasäännöissä (mm. sivuilla olevat hyllyt taitavat olla pakolliset, mutta niiden muoto saattaa olla vapaa jne).

Kannattaa katsella säännöt läpi remonttia suunnitellessa. Kuvan perusteella tässä on kuitenkin kyseessä vanhempi H, joten onko 100% kilpailukelpoisuus edes tavoite? Omistaja päättää.

Laipion ja tukiraudan poiston ajatteleminen viittaa siihen, että taustalla olisi tilan käyttäminen johonkin muuhun. Mihin? Ainakaan mitään painavaa ei kannata keulaan edes ajatella.
norppatofu
Posts: 5
Joined: Sat 2.3.2013 19.44

Re: H-veneen sisätilaremontti

Post by norppatofu »

Hei Lauri ja kiitos vastauksestasi. Tukiraudan tehtävä selvisi vallan hyvin nyt :)

Tuo keulalaipion poisto tai siirto kiinnostaa siksi, että toiveena olisi saada pidemmälle ihmiselle hieman enemmän nukkumatilaa. Netissä pyörii paljon kuvia, joissa keulaa on muutettu.

Muuten tarkoituksena on kunnostaa tai korvata vanhat osat vastaavilla uusilla, joten rakenteita ei muuten olla muuttamassa. Ja siis säilyttää vene luokkasääntöjen mukaisena.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: H-veneen sisätilaremontti

Post by 306 »

norppatofu wrote: Tuo keulalaipion poisto tai siirto kiinnostaa siksi, että toiveena olisi saada pidemmälle ihmiselle hieman enemmän nukkumatilaa. Netissä pyörii paljon kuvia, joissa keulaa on muutettu.
Itselläni on mielessä keulapunkan korotus, että irtopalan alle saisi kemiallisen veskin kuten uudemmissa veneissä. Siinä yhteydessä tuli mitattua punkkaa ja onhan se tosiaan noin 175cm pitkä eli vähän kapinen koisimiseen. Ollaan vaimon kanssa suunnilleen tuon pituisia, joten koisimiseen tottuu kunhan varusteet eli peitot on sopivan leveät ym.

Mietintää helpottamaan korjasin linkit sinne luokkapiirustuksiin. H-boat.nu:sta olikin tullut H-boat.se.

Keulapiikissä on ainakin omassa veneessäni semmonen ominaisuus, että sen pohja tuntuu olevan korkeammalla kun keulapunkan puolella laipiota.
306
remonttimake
Posts: 300
Joined: Thu 22.5.2008 17.49
Location: turku
Contact:

Re: H-veneen sisätilaremontti

Post by remonttimake »

Minulla ei ole keulapiikin laipiota ollutkaan.

Verhoilun kiinnityksessä paras liima on hyytelömäinen kontaktiliima. Verhoilumateriaalin olen hommannut meluton oy:stä.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: H-veneen sisätilaremontti

Post by 306 »

remonttimake wrote:Minulla ei ole keulapiikin laipiota ollutkaan.

Verhoilun kiinnityksessä paras liima on hyytelömäinen kontaktiliima. Verhoilumateriaalin olen hommannut meluton oy:stä.
Toim. huom. Remonttimaken vene on 15. vanhin H-vene, joten siinä taisi olla tuo Laurin mainitsema alkutilanne. Jos ei kyljet pauku niin kaikki toimii noinkin?

Verhoilusta taisi jossain foorumilla olla mietteitä, ettei kannata ottaa ohuinta mahdollista matskua kun sen läpi näkyy pinnan epätasaisuudet hieman paksua paremmin.
306
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: H-veneen sisätilaremontti

Post by Lauri »

Pari kuvaa, joista voisi päätellä sen etummaisen laipion olevan vähän edempänä:

1. Frauscherin esitteessä:

http://www.frauscherboats.com/fileadmin ... #/4/zoomed

2. Ott-yachtin galleriassa 5.kuva:

http://www.ott-yacht.de/en/main/fotogal ... 20-%20Boat

molemissa se laipio on alhaalta paljon kapeampi kuin norppatofun linkittämässä kuvassa, joten keulapunkan on oltava joko pitempi tai selvästi alempana. Jälkimmäinen vaihtoehto ei kuulosta todennäköiseltä, joten ehkä sen laipion sijoituspaikassa on vaihtelu sallittu?

Toisaalta, kuten kuvista näkyy, niin pituuden lisääntymisen hyödyistä osa kyllä jää saamatta, koska keulapunkka on tosi kapea ihan edestä. Leveyttä saa jonkun sentin lisää "kaupanpääliseksi", jos tekee 306-mallisen korotuksen punkkaan. Tarkoittanee rimapohjaa? sellainen myös parantaa ilman kiertoa ja helpottaa pitämään patjat kuivana.
norppatofu
Posts: 5
Joined: Sat 2.3.2013 19.44

Re: H-veneen sisätilaremontti

Post by norppatofu »

Hei. Kiitos taas vastauksista ja tuon linkin korjaamisesta. Tuli tuota piirrustusta tutkittua ja ilmeisesti keulan laipiosta ei määrätä mitään.

Meillä on mielessä tuo ott-yacht -gallerian kuvan mukainen toteutus, jossa laipio siirretään edemmäs ja sinne rakennetaan vanerista uusi laipio, joka muodostaa keulapiikkiin "kaapin". Jos pituutta saa punkkaan 15 senttiäkin lisää mahtuisi jalat pidemmällä tuonne keulaan.

Laipion kiinnitys lähinnä mietityttää. Mielessä oli tehdä kuidusta tuet laipion taakse, johon kiinnitettäisiin vaneri ruuvaamalla ja sivut sitten sikaflexillä kiinni...
remonttimake
Posts: 300
Joined: Thu 22.5.2008 17.49
Location: turku
Contact:

Re: H-veneen sisätilaremontti

Post by remonttimake »

Nopeampi ja parempi kiinnitys on kuiduttaa suoraan. Muistaa vaan karhentaa laipion kuidutuksen kohdalta.
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: H-veneen sisätilaremontti

Post by Lauri »

norppatofu wrote: Hei. Kiitos taas vastauksista ja tuon linkin korjaamisesta. Tuli tuota piirrustusta tutkittua ja ilmeisesti keulan laipiosta ei määrätä mitään.
Piirustuksissa sitä ei tosiaan näy. Mutta säännöt määräävät, uskoakseni tämä lause kohdasta 3.2.4:

A full bulkhead with a hatch or a semi-bulkhead may be fitted forward of station 9.5. The minimum thickness shall be 6mm for plywood or 4mm for GRP.

eli tuon mukaan se laipio olisi valinnainen (..may be fitted..) ja sijaintia ei tarkkaan määrätty, kunhan on "9.5":stä eteenpäin. Siten siirto edemmäs olisi ihan mahdollinen, poistokin teoriassa, mutta edelleen olen kyllä sitä mieltä, että turhaan se laipio ei siellä ole.

Jos tuota sääntöä oikein tarkkaan luetaan, niin onhan se aika järjetöntä että saa olla ilman tai sitten minimipaksuus on määrätty, mutta esim 3mm paksu laipio ei ole sallittu :shock:

Piirustuksessa (A.2.1) muuten näkyy se 306:n mainitsema pohjan korkeusero ihan edessä. Tosin minulla on sellainen muistikuva, että minun veneessä sellaista porrasta ei olisi. Saatan olla väärässäkin, tai sitten eri vuosimalleissa ja sisämuoteissa on ollut eroja.
Laipion kiinnitys lähinnä mietityttää. Mielessä oli tehdä kuidusta tuet laipion taakse, johon kiinnitettäisiin vaneri ruuvaamalla ja sivut sitten sikaflexillä kiinni...
Kyllä tuollaiset laipiorakenteet on asiallista laittaa laminoimalla kiinni. Nyt tietysti umpinaisen laipion laminointi sinne keulaan on varsin ikävää puuhaa, varsinkin takapuolelta.. mutta kun säännöt sallivat myös "semi-bulkheadin", niin kiinnilaminoitavan osanhan voisi tehdä 6.5mm vanerista V-mallisena, siis siten että se on suurimmaksi osaksi auki. Jos keulaan sitten haluaa suljettavan komeron, voi siihen ruuvata päälle ohuesta tiikkivanerista tehdyn seinän.

Sen vaneri-V:n voi ensin kiinnittää paikalleen vaikka rakennusliimalla sen verran ettei liiku laminoitaessa. Sen jälkeen molemmille puolille lasikuitunauhaa riittävästi. Kaikki kuidutettavat pinnat täytyy tietysti olla sopivasti karhennettu että tarttuu.
Post Reply