Pyörät venepukkiin

Keskustelua H-veneen varustelusta ja kunnostusprojekteista

Moderator: Kristian

Post Reply
733
Posts: 7
Joined: Fri 31.1.2014 14.04
Location: Helsinki

Pyörät venepukkiin

Post by 733 »

Onko kokemusta pyörien asentamisesta teräspukkiin? Minkälaiset pyörät ovat hyvät, riittävän kestävät jne. ja onko muita huomioita? Oletteko kiinnittäneet pyörät hitsaamalla vai pulteilla?

Pukki+H-vene-yhdistelmää pitäisi pystyä siirtämään asfaltti/sora-alustalla muutamia metrejä.

Ainakin tuolta löytyy vaihtoehtoja 500 sivun verran:
http://www.blickle.com/epaper/fi/#1
remonttimake
Posts: 300
Joined: Thu 22.5.2008 17.49
Location: turku
Contact:

Re: Pyörät venepukkiin

Post by remonttimake »

50x50x4 neliöputki akseliksi. Siihen peräkärryn irtonapa ja auton renkaat. Voin ottaa omasta pukista kuvan huomenna.
733
Posts: 7
Joined: Fri 31.1.2014 14.04
Location: Helsinki

Re: Pyörät venepukkiin

Post by 733 »

Olin ajatellut selvitä vähän kevyemmällä virityksellä, mutta olisi kiva nähdä kuva sun ratkaisusta.
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: Pyörät venepukkiin

Post by Lauri »

Hoskilla on ollut vuosien varrella nähtävissä myös sekalaisia "kevyempiä virityksiä" H-pukkien alla, mm. sellaisia että pukin kulmiin on hitsattu tuollaisia Blicklen luettelon kannessa olevan tyyppisiä pyöriä (eli sellaiset parikymmensenttiset jättikokoista kalustepyörää muistuttavat).

Erityisesti on jäänyt mieleen yksi, missä koko pyörän mekanismi oli taittunut pukin alle... Tuollaiset pyörät varmasti toimivat hyvin teollisuushallin tai varaston lattialla, mutta soralle tai muuhun maastokäyttöön ne pitäisi ylimitoittaa rankasti. Ei voi vain laskea, että otetaan 4kpl 400kg kestäviä pyöriä.

Ota myös huomioon, että suurin rasitus ja siten myös tuen tarve tulee kölin alle. Eli pukin on joko oitava riittävän jäykkä ettei jousta kölin alta, tai nurkissa olevat pukin tuet päätyvät painamaan kyljet ruttuun (on nähty). Tapauksesta riippuen voi siis olla, että veneen siirtelyä varten pitää rakentaa apurunko pukin alle.
remonttimake
Posts: 300
Joined: Thu 22.5.2008 17.49
Location: turku
Contact:

Re: Pyörät venepukkiin

Post by remonttimake »

Keskellä pukkia on akseli, jossa navat yhdellä pultilla kiinni. Pukin etuosassa näkyy haarukka, johon saa vetoaisan kiinni. Pitkittäinen tuki on lisätty, jotta akseliputki ei notkahda.
h-vene/f/gallery2.php?g2_itemId=7359
733
Posts: 7
Joined: Fri 31.1.2014 14.04
Location: Helsinki

Re: Pyörät venepukkiin

Post by 733 »

Nyt on venho telakoitu pyörälliselle pukille, 6 kpl 400 kg:n pyöriä joista 4 kölin alla (keskellä ja takana) sekä 2 etunurkissa tasapainottamassa hökötystä. Kiinnitin pyörät pulttaamalla ne pukin päälle asetettuihin metallilevyihin, joten ne ovat myöhemmin irrotettavissa/siirrettävissä. Pyörät tuntuivat toistaiseksi kestävän veneen painon, ja siirtelykin onnistui kolmella käsiparilla.

Alkoi kyllä mietityttää, tuliko sittenkin hankittua liian köykäiset, paino kun jakautuu offroad-alustalla varsin epätasaisesti. Nyt esim. toinen takanurkka jäi ilmaan, joten oletettavasti valtaosa veneen painosta lepää kolmen pyörän päällä.
Seilari
Posts: 56
Joined: Thu 7.5.2015 17.51

Re: Pyörät venepukkiin

Post by Seilari »

733 wrote:Nyt on venho telakoitu pyörälliselle pukille, 6 kpl 400 kg:n pyöriä joista 4 kölin alla (keskellä ja takana) sekä 2 etunurkissa tasapainottamassa hökötystä. Kiinnitin pyörät pulttaamalla ne pukin päälle asetettuihin metallilevyihin, joten ne ovat myöhemmin irrotettavissa/siirrettävissä. Pyörät tuntuivat toistaiseksi kestävän veneen painon, ja siirtelykin onnistui kolmella käsiparilla.

Alkoi kyllä mietityttää, tuliko sittenkin hankittua liian köykäiset, paino kun jakautuu offroad-alustalla varsin epätasaisesti. Nyt esim. toinen takanurkka jäi ilmaan, joten oletettavasti valtaosa veneen painosta lepää kolmen pyörän päällä.
Moi (ensimmäinen viesti foorumeilla :oops: ),

Olen katsellut H-veneitä nyt pk-seudulla ja jos sopiva löytyy niin tarkoituksena olisi liittyä h-veneilijöiden iloiseen joukkoon. Haluaisin kuitenkin tulevana talvena siirtää veneen vanhempieni isohkoon autotalliin kunnostusta varten.

Ongelmaksi syntyy todella ahdas tie, joka johtaa tallille. (tie on soraa ja matkalla mutkia ja mäkiä) Veneen voisi mahdollisesti saada trailerilla lähelle, josta se nostettaisiin pukeille pihalla. Pukkien alle pitäisi saada edellä mainitun kaltaiset renkaat joilla veneen voisi vinssata halliin. Huolena on riittävä rakenteellinen kestävyys ja liikuteltavuuden helppous.

Lisäksi viimeinen este joka pitää ylittää on tallin ovien korkeus 2,8m. Nopeasti mittasimme yhden H-veneen pukkien päällä ja saimme korkeudeksi n. 2,6m. Nopealla laskutoimituksella siis säätövaraa jää alle 20cm. Uskoisin että sopivalla rengasvirityksellä voidaan maavara jättää alhaiseksi ja koko hökötys saadaan sisälle.

Ymmärrätte varmaan pääni sisällä muhivan unelman päästä tekemään kunnostustöitä valaistussa ja lämmitetyssä hallissa jossa työkalut on helposti käsillä ja maalaaminen on helppoa. Kaiken lisäksi hallipaikka ei maksaisi mitään kun budjetilla mennään. Tästä syystä mietin kuumeisesti erinäköisiä ratkaisuja veneen saamiseksi halliin.

Pahoittelut pitkästä viestistä, mutta kysymys seuraa näin lopuksi. Jos teillä on kuvia (omasta tai jonkun muun) talvisäilytyspukista renkailla niin niitä mielelläni tutkisin.

Taidan käydä myös HSK:lla etsimättä näitä edellä mainittuja h-venepukkeja renkailla jos niistä on apua.

T. Seilari
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: Pyörät venepukkiin

Post by Lauri »

Tervetuloa foorumille. Veneitä näkyy olevan tarjolla aika paljon juuri nyt ja hintahaitari on aika leveä, kai sieltä sellainen pitäisi löytyä missä hinnan suhde kunnostustarpeeseen on sopiva :wink:

Tallillesi johtavan tien kuvauksesta en ymmärtänyt, että onko tarkoitus nostaa vene pyörälliselle pukille jo ennen sitä tietä ja yrittää vinssata sitä sitten mutkia ja mäkiä pitkin? Vai saada kuitenkin trailerilla tallin eteen ja siitä vain sisälle pyörällisen pukin avulla? Edellinen ei kuulosta ollenkaan toimivalta. Lähes parin tonnin esineen vinssailu mäessä ei ole helppoa, ellei ole esim. traktorissa moottorivinssiä. Mutta jos olisi traktori, niin sen veisi jo samantien hinaamalla perille asti.

Jälkimmäinen vaihtoehto, eli lyhyt siirto tallin edessä voisi onnistuakin, jos pukki on valmiiksi riittävän tukeva. Harva H-venepukki on. Ei niitä ole suunniteltu liikuttelua varten, joten arvaa vain kuinka paljon materiaalia valmistajan on kannattanut käyttää pukin tekemiseen...

Ahtaat tiet ei muutenkaan ole kivoja trailerin kanssa. Kärry on ainakin veneen mittainen, ehkä vähän ylikin. Auto mukaan, niin kokonaispituus on n. 14m luokkaa. Ei käänny kovinkaan herkästi, kaikissa maantietrailereissa taitaa olla teliakselit. Jos pitäisi rakennella helposti kääntyvä kärry tuollaiseen paikkaan, niin tekisin yhdellä akselilla olevan traktorilla vedettävän sellaisen missä akseli on lähellä veneen painopistettä kölin alla (traktorin kääntösäde on yleensä aina paljon pienempi kuin tavallisen auton). Valmista kärryä kuvaamiisi olosuhteisiin tuskin löytyy mistään.

Mittasin omasta yhdistelmästäni korkeutta tänä keväänä. Masto makaa veneen päällä telineissä ja sen kulmat oli n. 2.9-3m korkeudessa, joten ilman mastoa se kyllä menisi 2.8m ovista sisälle. Trailerini on sellaista tyyppiä, missä köli on "kaivossa" joka katkaisee akselipalkit. Yhtenäisillä akselipalkeilla olevalla trailerilla vene olisi varmaankin ainakin 20cm korkeammalla.

Olin äskettäin hoskilla käymässä. Ei osunut enään silmään sellaisia pyörillä olevia pukkeja. Trailereita on, ja ehkäpä tulee lisääkin kun kausi pääsee kunnolla käyntiin.
Post Reply