Uusi H-veneilijä

Keskustelua H-veneen varustelusta ja kunnostusprojekteista

Moderator: Kristian

Seilari
Posts: 56
Joined: Thu 7.5.2015 17.51

Uusi H-veneilijä

Post by Seilari »

Nyt se vihdoin tapahtui, eli sopiva H-vene löytyi ja voin nyt lukea itseni virallisesti H-veneilijäksi. Hauska sattuma oli myös, että hyvä ystäväni paljasti etsivänsä myös h-venettä samaan aikaan. Toivottavasti hänkin saa veneen ostettua niin kesällä on mukavia reissuja tiedossa.

Laitan veneestä lisää tietoa myöhemmin ja pyrin tekemään myös omat sivut h-vene rekisteriin.

Ensimmäinen vaihe on nyt veneen vesille lasku. Vene on ollut 7 vuotta ylhäällä pukeilla omakotitalon pihalla. Rajatulla tietämyksellä ja entisen omistajan puheita uskomalla silmällä arvioin, että veneessä on primerit pohjassa mutta ei myrkkymaalia. Pesen tänään veneen pohjan ja vahaan kyljet. Lisäksi tarkoituksena oli märkähioa pohja vastaanottavaisemmaksi myrkyn maalaamista ajatellen joka ainakin säätiedotuksen mukaan suoritetaan perjantaina. Aion tehdä veneelle täydellisen remontin talvella, joten tarkoituksena ei ole nyt saada venettä viimeisen päälle messukuntoon tai tehdä kilpaveneen pohjaa.

Mitä jos pohjassa onkin jokin omituinen maali ja vene lilluu muutaman kuukauden nyt vedessä kesällä "pelkät myrkyt pohjassa"? Kuinka nopeasti voi pohjaan syntyä vaurioita kuten lasikuiturutto? Talvella nämäkin pystyy toki korjaamaan, mutta järkevä kannattaa aina olla.

Jos pk-seudulla löytyy kokeneita h-veneilijöitä niin tarvitsisin apua myös rikauksessa kun sen aika koittaa. Mahdollisesti jo viikonloppuna mutta todennäköisesti ensi viikolla jokin ilta, miten nyt nosturimiehelle sattuu sopimaan. Vene tosiaan pitää nostaa lavetille ja kuljettaa muutama sata metriä lähimpään satamaan. Minulle voi laittaa privana viestiä jos avun tarjoajia löytyy, palkkioksi voin antaa esim. pullon hyvää viiniä.

Miten venekerhot suhtautuvat vesille laskemiseen jos ei ole venekerhon jäsen? Tarvitseeko suunnitelmista ilmoittaa johonkin vai voiko satamaa käyttää vapaasti? Vene pitää jättää varustelun ajaksi vierasvenepaikalle muutamaksi päiväksi joten jonkinlaisen korvauksen he toki saavat satamamaksun muodossa.
Seilari
Posts: 56
Joined: Thu 7.5.2015 17.51

Re: Uusi H-veneilijä

Post by Seilari »

Noniin, pohja on nyt pesty ja hiottu, perjantaina menee myrkky päälle. Pohjan tila hiomalla vähän selviintyi, eli alla oli gelcouttia pohjimmaisena, primeria keskellä ja päällä oli vanhoja myrkkyjäämiä (valkoinen pohjaväri) jonka edellinen omistaja oli vuosien saatossa painepesurilla suurimmaksi osaksi huuhtonut pois. Kerrokset pystyi näkemään peräsimen saumakohdasta, koska peräsin oli irroitettu. Tuohon voi mielestäni hyvillä mielen hionnan jälkeen maalata uudet myrkyt päälle.

Kölissä oli muutamassa kohdassa lähtenyt kaikki maalit pois, mutta reiät eivät olleet kauhean suuria ja syksyllä on kunnostus muutenkin edessä, niin järkeilin että tämä kesä menee tekemättä asialle mitään. Itämeressä köli tuskin muutamassa kuukaudessa alta haihtuu.

Viimeiseksi pesimme veneen kyljet ja kuivasimme. Alla on kuva lähtötilanteesta, vene oli kerännyt 7 vuoden aikana melkoiset ilmansaasteraidat kylkiin jotka eivät lähteneet pesussa mihinkään. Onneksi löysin autotallista 3M hiontatahnaa jonka pystyi kiillotuskoneella vetämään kylkiin. Kaikki tummumat lähtivät pois ja lopuksi vaha päälle. Veneessä on kohtuullinen määrä kosmeettisia vaurioita, joille ei nyt voi tehdä mitään mutta syksyllä ja talvella sitten enemmän.

Alla kuva lähtötilanteesta ja muutamia kuvia lopputuloksesta.

Image
Image
Image
Image
sacues
Posts: 230
Joined: Fri 14.9.2007 13.58

Re: Uusi H-veneilijä

Post by sacues »

Näyttäis olevan hyvässä kunnossa oleva yksilö
nippe
Posts: 34
Joined: Wed 12.6.2013 12.21

Re: Uusi H-veneilijä

Post by nippe »

Moro. Minne meinaat veneesi lasketuttaa. Kysy ekana rannan kerhoilta (jos on) paikkaa laskulle. Onko siellä muita H- veneilijöitä joilta saisit rikaus apua jne.. Ari Ps. Näyttää hyvältä toi sun holkki
Seilari
Posts: 56
Joined: Thu 7.5.2015 17.51

Re: Uusi H-veneilijä

Post by Seilari »

Vene on vielä vanhan omistajan pihalla ja siitä olisi kätevästi matkaa 500m Nuottaniemen venesatamaan eli Espoon Pursiseuran satamaan. Katsoin netistä, niin satama sinänsä kuuluu kaupungille mutta kaikki venepaikat on vuokrattuna pursiseuralle suoraan, mikä ymmärtääkseni tarkoittaa sitä, että satama toimii hieman eri periaatteilla kuin ne satamat jossa kaupungilla on myös venepaikkoja.

Soittamalla tämäkin taitaa parhaiten selvitä, pitääpä ottaa puhelin kouraan.

Kiitokset! Laitan tänään lisäkuvia kun toivottavasti saan maalattua pohjan (en ole koskaan maalannut mitään veneisiin liittyvää). Onneksi täällä on hyviä vinkkejä projektiin kuin projektiin. Hyvät foorumit oli itse asiassa yksi (monista) syistä miksi päädyin juuri h-veneeseen.
Seilari
Posts: 56
Joined: Thu 7.5.2015 17.51

Re: Uusi H-veneilijä

Post by Seilari »

Nyt on veneessä kaksi kerrosta Hempelin Glide speed tumman sinistä. Pieni urakka oli, täytyy toivoa että pysyy kesän verran kiinni. Luin maalaamista varten paljon artikkeleita, mutta muutama asia piti oppia sen kuuluisan kantapään kautta. Ajattelin listata huomioita tähän alle, jos siitä jollekin mahdollisesti tulevaisuudessa on hyötyä.

- Käytin työssä 10cm mohair telaa ja pensseliä viimeistelyyn. Huomasin, että pensseli oli huonolaatuinen joten jälki oli parempaa jos viimeistelyä ei tehnyt pensselillä, vaan teki koko työn huolellisesti telalla. Uskon kuitenkin, että oikea tekniikka on tasoittaa siveltimellä, mutta kannattaa hankkia kunnon sivellin.

- Maalasin samalla telalla yhteensä 4 kertaa, kaksi kertaa pohjan ja kaksi kertaa peräsimen sisätiloissa. Jokaisen maalauskerran välissä pesin huolellisesti telan, mutta näin jälkikäteen ajateltuna olisi ollut järkevämpää ostaa jokaiselle maalauskerralle uusi tela. Näitä saa 3-10e per kappale vähän paikasta riippuen, joten samalla tulee säästettyä pesun vaiva ja hermoja sekä jälki on parempaa.

- Käytin rajaamiseen leveää maalarinteippiä. Tämä teippi ei taittunut mihinkään kun sillä yritti mukailla vesilinjaa kaarevalla pohjalla. Toisella kerralla käytin kapeampaa teippiä, jolla sain tehtyä teippiä katkaisematta siistin rajan koko matkalle. Tämä oli sekä helpompaa, että nopeampaa. Lopuksi vedin kapean teipin päälle leveän teipin jotta telatessa ylimenoille jäi tarpeeksi varaa. Yksi suurimmista epäonnistumisista oli juuri tässä kohtaa. Normaali maalarinteipillä rajatessa syntyy kapillaari ilmiö -eli maali imeytyy teipin alle. Lopputuloksena on epäsiisti reuna jos läheltä katsoo. Otin asiasta selvää ja kapea sähköteippi poistaisi tämän ongelman. Ensi kerralla sitten.

- Koska vene on menossa vesille ensi tiistaina oli ilmassa pieniä aikapaineita. Tästä syystä uskoin tämän päivän sääennusteita ja aloitin maalausurakan luottaen, että sadepilvet pysyvät etäällä. Tänään laitoin toisen ja viimeisen kerroksen myrkkyä ja vanhasta mohair telasta välittämättä sain aikaan mielestäni kohtuullisen siistiä jälkeä. Kun työ oli valmis olin tyytyväinen lopputulokseen ja oikaistessani itseni polviasennosta ihailemaan lopputulosta jostain ilmestyi valtava sadepilvi ja muuten koko päivän aurinkoisen kelin poikkaisi 5 minuutin monsuuni. Kauhulla katsoin kun kannelta vettä valui pitkin kylkiä valtavina noroina suoraan tuoreelle maalipinnalle. Toivon, että suurimmilta ongelmilta vältytään mutta tiedän että jokaisessa kohdassa johon vesi kosketti vielä kuivumatonta maalipintaa, tulee pinta olemaan tummempi kuin muualla. Varatkaa siis tarpeeksi päiviä, jotta voitte olla varmoja että sadekuurojen riski on olematon. Ei mene hyvä työ turhaan hukkaan.

- Viimeiseksi ajattelin mainita muutaman sanan turvavälineistä. Pihistelin hengityssuojaimen ostossa ja päätin pärjätä ilman. Ulkona tämä taktiikka toimi kohtuullisesti, mutta koska maalasin peräsimen sisällä, niin huomasin illalla että keuhkoissa tuntui tukkoiselta. Ei hyvä. Lisäksi ostamani suojalasit olivat täysin hyödyttömät. Kuumana kesäpäivänä otsa hikosi niin paljon, että lasit menivät 10 sekunnissa höyryyn. Suojalasit piti siis heivata sivuun. Muutamia pieniä roiskeita telasta varmasti löysi tiensä silmäänkin asti koska silmiä kirveli loppupäivän. Muuten homma meni ihan mallikkaasti, Bauhausista ostetut kumihanskat toimivat ja pitkähihainen paita suojasi suurimmilta roiskeilta. Naamasta niitä sai tosin urakan jälkeen pyyhkiä karkealla pyyhkeellä. Koska teen talvella paljon hionta ja maalaustöitä ajattelin yllä olevat ongelmat ratkaista käyttämällä suojapukua ja kunnon koko naamaria jossa on sekä hiukkas- että aktiivihiilisuodatin. Tämä tuskin menee huuruunkaan yhtä helposti.

Kuva 1. Maalarinteippiä viriteltynä rajaksi
Image

Kuva 2. Sadekuuron jälkeen pohja pisaroilla
Image

Kuva 3. Pohja lähempää
Image

Kuva 4. Peräsin viriteltynä renkaiden väliin telineeseen
Image
nippe
Posts: 34
Joined: Wed 12.6.2013 12.21

Re: Uusi H-veneilijä

Post by nippe »

Toivon, että suurimmilta ongelmilta vältytään mutta tiedän että jokaisessa kohdassa johon vesi kosketti vielä kuivumatonta maalipintaa, tulee pinta olemaan tummempi kuin muualla. Varatkaa siis tarpeeksi päiviä, jotta voitte olla varmoja että sadekuurojen riski on olematon. Ei mene hyvä työ turhaan hukkaan.

Ei haittaa vesinorot mitenkään. Älä ole huolissasi. Ari
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: Uusi H-veneilijä

Post by Lauri »

Väri voi muuttua vedessä myös maalin kuivumisen jälkeenkin, monet myrkkymaalit käyttäytyvät siten että vesilinjan kyllä erottaa kesän jälkeen kun vene on taas maissa. Vesilinjaa kannattaakin tarkkailla. Kuvien perusteella tuo näyttää botnian tekemältä uudemmasta päästä tuotantoa olevalta yksilöltä (menikö oikein?) ja niissä nuo vesilinjan raidat on maalattu aika alas, tyhjän kisaveneen (mm. ei moottoria painona) mukaisesti. Jos veneeseen tulee retkivarustusta, niin vesilinjan raidat saattavat jäädä pinnan alle, jolloin on aika iso riski ruton iskemisestä juuri siihen vesilinjaan. Useamman kuin yhden botnian tekemän H:n olen nähnyt, missä on ollut alkavia oireita perän puolella vesilinjassa. Jos tuollainen ongelma osuu kohdalle, niin se on onneksi helppo ehkäistä maalaamalla, eli nostamalla epoksilla suojatun pohjan osan rajaa ylemmäksi.
Seilari
Posts: 56
Joined: Thu 7.5.2015 17.51

Re: Uusi H-veneilijä

Post by Seilari »

Aika vaikuttavaa, että pelkistä kylki ja kölikuvista sait pääteltyä että vene tosiaan on Botnian vuoden -83 malli.

Olen lukenut (varmaan täältä jostain) että tuota vesilinjaa kannattaa seurata, hyvä tietää että tämä pätee erityisesti Botnian veneisiin. Ajatuksena oli katsoa kesän jälkeen vesilinja rungosta ja tehdä tarvittavat mittaukset. Tähän lisään muutaman sentin pelivaraa tulevan varustelun varalta. Mitat saatuani hion pohjan ja kyljet kauttaaltaan ja lopuksi katson mittojeni mukaan laserilla uuden vesilinjan minkä rajaan tarkasti.

Kauhea hinku olisi varustella venettä retkikäyttöön. Tämä nyt on tällaista unelmointia..
-Kaksi akkua
-Aurinkopaneeli
-Uusi sähkötaulu ja maasähköön ja aurinkopaneeliin liittyvät laturit
-Nopeus plotterista ja syväys kalakaiusta
-Pinnapilotti
-2kpl tupakansytyttimiä sitloodaan pinnan alla olevaan lokeroon suojaan (plotteria ja autopilottia varten)
-Ledi valot sisälle ja kulkuvalot ja moottoriajovalo
-Uudet patjat (tämä tuskin toteutuu koskaan koska ovat niin sikahintaisia)
-Lämppäri perätilaan, Wallas 1800
-Jääkaappi
-Kemiallinen WC etupunkan alle
-Aurinkokenno puhallin tai kaksi sopivaan paikkaan
-Ylimääräiset vinssit reunoille sekä nykyisen jättipyörän sijaan hekin kiristys taljasysteemillä
-Tiikki sitloodaan ja tiikkiturkki sisälle

Miinuksena tietysti on se, että maksavat aivan tuhottomasti ja jälleenmyyntiarvoa ajatellen sijoitusta tuskin myyntitilanteessa saa takaisin. Projekti todennäköisesti myös kestäisi monta vuotta, että kaiken pystyy ostamaan. Toinen huomattava miinus on, että en haluaisi pilata hienoja purjehdusominaisuuksia liialla painolla.

Täytyy vähän oman fiiliksen ja käyttötarpeen mukaan miettiä. Eka kesä mennään ihan normaali kaavalla, eli pilssiin kaljaa ja syliin paperikartta. Ruuaksi lihiksiä. Yksin purjehtiessa tulee varmaan pinnapilottia ikävä, mutta sopivat kikat tähänkin ongelmaan varmaan ajan kanssa oppii.
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: Uusi H-veneilijä

Post by Lauri »

Täsmennetään vielä sen verran, että minulla ei ole ollut mitään suoraa yhteyttä botniaan tai niiden tekemiin veneisiin (minun H on Arteknon tekemä), mutta botnian veneissä olen niitä alhaalla olevia vesilinjoja nähnyt. En tiedä riippuuko se vuosimallista tms, vai onko kaikki samanlaisia.

Tuosta toivelistasta sen verran, että lista on hyvä tehdä mutta vielä parempi on, kun asioiden tärkeysjärjestyksen muodostaa vasta ensimmäisen kesän jälkeen. Jokseenkin kaikki listaamasi asiat minulla on ollut jossakin veneessä, tässä nykyisessä ei ole kuin pari niistä, mutta silti homma toimii - ja huollettavia kohteita on vähemmän.

(jos ymmärrän oikein mitä tarkoitat "jättipyörällä", niin se on kyllä parempi kuin talja hekin kiristämiseen)
rveivo
Posts: 97
Joined: Fri 7.8.2009 13.30

Re: Uusi H-veneilijä

Post by rveivo »

Niinpä, h-veneen teknisen puolen voi myös halutessaan pitää varsin yksinkertaisena ja vaivattomana. Varsinkin, jos purjehtii reissunsa enimmäkseen parhailla keleillä. Monessa saaristosatamassakinsaa sähköä laiturilta ja tällöin Lämppäriksi käy auton sisätilan lämmitin kosteuseristetyllä ulkotilakelpoisella ja vikavirtasuojalla varustetulla roikalla. Valaistuksen voi hoitaa patterilampuilla ja keitin voi olla retkimallia. Itsellä pieni kaasukeitin ja kokkaamme aina ulkona. Pilssi pitää juomat viileänä - varsinkin alkukaudesta. Perämoottorikin voi olla pienin mahdollinen, jos kulkee melkein aina purjeilla... Sitten kulkuvaloille riittää Bilteman snadi akku yhdellä latauksella koko kaudeksi. Mahdollisista kulueristä priorisoisin heloituksen, jos se on kulunut. Säätöjen pitää toimia kohtuullisen hyvin, että homma on hauskaa joka kelissä. Mutta tyylejä on monia ja pitkillä reissuilla hyvä retkivarustus varmaan myös nousee arvoonsa. Aurinkopaneelilla, hyvillä akuilla ja sähkömoottorillahan veneestä saisi jopa hiilineutraalin myös koneajoon.
Seilari
Posts: 56
Joined: Thu 7.5.2015 17.51

Re: Uusi H-veneilijä

Post by Seilari »

Noniin, vene saatiin kun saatiinkin vesille ja mastokin on pystyssä. Urakkaan meni kyllä tuhottoman kauan aikaa kun ekaa kertaa tehtiin ja tein loppuun vielä klassiset eli heitin yhden vanttiruuvien kiinnityspulteista mereen. Huomenna pitää käydä venetarvikeliikkeen kautta.

Muutenkin kommelluksia riitti, vanha vuoden -94 kakstahti yamaha lähti 7 vuoden seisonnan jälkeen neljännellä vedolla käyntiin. Ryypyn säädin oli murtunut joten koppa piti avata ja säätää ryyppyä suoraan sisältä. Ajettaessa mastonosturille kaikki meni hienosti ja sain ekan kerran pinnatuntumaa H:sta, takaisin tullessa joku oli laittanut bensahanan kiinni ja jäimme keskelle satamaa hetkeksi lillumaan kun kone luonnollisesti sammui 30sec ajon jälkeen. Melonta hommiksihan se meni ja samalla tuli testattua miten vene liikkuu lihasvoimalla, vastaus on että kevyessä kelissä hyvin. Vien moottorin joka tapauksessa vuosihuoltoon ja saavat korjata rikkinäisen ryypynkin samalla. Vaikka pyrin tekemään kaikki korjaukset itse, niin tuohon ei löydy varaosaa itseltä ja valmista pitäisi olla jo lauantaina siirtopurjehdusta varten.

Lopuksi on muutamia kysymyksiä rikauksesta. Laitan tähän alle kuvien muodossa:

Kuva 1. Veneessä ei ole kikkitaljaa? Mistä tällaisen saisi ostettua, kun pitäisi löytää sellainen malli, jossa puomiin tulevassa kiinnityksessä on T-kappale joka menee puomin sisään (reikä puomin alla kuvassa). Samanlainen systeemi kuin millä vantit on kiinni mastossa ainakin tässä vuoden 83 botniassa.
Image

Kuva 2. Oli pientä epäselvyyttä vanttien kiinnityksessä. Oletimme että alavantit tulevat eteen ja ylävantit tulevat taaemmas. Toivottavasti meni oikein. Huomenna kun saan haettua puuttuvan pultin niin pääsee kiristyshommiin. Uskon että saan maston suoraan, mutta kiristyksen määrästä ei ole mitään hajua.
Image

Kuva 3. Kannattaako nostimet tuoda vinssin takana oleville rapulukoille, jotta voin käyttää vinssejä kiristykseen? Nyt nostimet tulee kaikki tuohon keskelle ja en uskalla kyllä vinssillä runtata rapulukkojen läpi tuossa kulmassa kun lähtevät varmasti irti. Jonkinlainen magic box taitaa tuossa myös olla, tästä pitää lukea hieman lisää.
Image

Kuva 4. Tässä kuvassa näkyy maston molemmin puolin olevat 2 plokia eli yhteensä 4, tämän lisäksi puomin sisältä kurkistaa ison alaliikin(?) vaijeri. Tämä voisi myös mahdollisesti olla reiviköydelle tarkoitettu viritelmä, koska vaijerin molemmista päistä löytyy samanlainen ploki kuin kuvassa. En siis suoraan sanottuna keksi mikä ihme se on, yleensä olen tottunut että alaliikkiin tulee vaan naru kiinni ja se tulee sitten esim. sitloodaan. Osa maston juuressa olevista plokeista saattaa liittyä esim cunninghamiin.
Image

Kiitos kaikille tähän astisista vastauksista, tässä lisää kuva-arvoituksia pureskeltavaksi niille jotka haluavat illan ratoksi näitä alkaa ratkomaan.
Hookaksoo
Posts: 85
Joined: Mon 2.7.2012 08.33
Location: KLV, Espoo

Re: Uusi H-veneilijä

Post by Hookaksoo »

Moi,

Ainahan se on vähä säätöä ekoilla kerroilla, mutta onneksi hoon tikku on suht helppo hallita. Vanttien paikasta olen huomannut, että porukoilla on vähän eri tapoja, itse laitan alavantit eteen ja ylävantit taakse, jotkut toisinpäin ja jotkut samaan paikkaan, ehkä joku muu voi avata tätä. Kireydestä sanoisin, että retkipurjehtian kannattaa laittaa aika kireelle, tärkeimpänä kuitenkin se, että masto on suora, näkee helposti katsomalla maston uraa ylöspäin.

Me hommattiin uusi puomi tossa muutama vuosi sitten, koska vanhan profiili oli niin kulunut, ja uuden hankkiminen tuli halvemmaksi, eli mulla taitaa olla tuolla jossain tuommoinen t pala jossa on n. 20cm vaijeria johon saa taljan kytkettyä (taitaa olla taljakin itseasiassa), jos haluat sen niin tuu vaan hakemaan, uudessa puomissa on vain semmoinen "lenkki" johon tulee normaali shakkeli kiinni.

Mitä noihin falleihin, sanoisin että falleja ei tarvitse vinssata, me vedellään molemmat fallit käsin niin kireälle kuin menee (kovalla kelillä, kevyellä sitten ei ihan liian kireelle tietenkään) ja loput stoorasta kunnarilla ja fokasta semmoisella "magic boxilla", tossa kannella näytti olevan semmonen joten en alkaisi turhaan säätämään fallilukkoja niin, että menevät vinsseille. (Ei kannata kyllä vinssata tosta kulmasta, nimimerkki kokemusta :D).

Maston juuressa olevat plokit on todennäköisesti kunnarille ja outhaulille (ison alaliikin kiristys). Ja toi vaijeri jossa on ploki kiinni on suurella todennäköisyydellä juuri se alaliikin kiristäjä, joka on tehty niin, että sitloodasta tulee köysi, menee mastonjuuresta ylös vaijerilla olevalle plokille, takaisin mastonjuureen ja sieltä takaisin sitlootaan sisäänmenoluukun toiselle puolelle, näin on enemmän voimaa outhaulin kiristyksessä. Samalla tavalla kunnari. Hoon reivaussysteemeistä mulla ei kisaajana ole hajuakaan, vaikkakin olen retkeillyt tukholmaan asti hoolla, en ole omistanu stooraa jossa olisi edes reiviköydet, joku retkeiliä voi avata jos tossa näyttäisi olevan jokin pikareivi yms systeemi, mulle toi näyttää aika kisahoolta, ja näin näiden plokien tarkoitus avautuisi.
"Winners never quit, quitters never win"
FIN-784
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: Uusi H-veneilijä

Post by Lauri »

Hookaksoon kanssa samaa mieltä. Falleja ei vedetä vinssille, se magicbox saattaa olla fokan fallin kiristystä varten (ainakin minun arteknossa on niin). Käyttikö botnia v.83 sellaista maston huipussa olevaa ison fallin lukkoa? Jos siellä on sellainen, niin mastosta ulos tulevassa ison fallin osassa ei noston jälkeen ole painetta ollenkaan. Ja vielä vähemmän tarvetta mihinkään kiristämiseen, fallille kun olisi silloin vain yksi oikea nostokorkeus.

En kyllä erota noissa kuvissa mitään reivaamiseen liittyvää, tavalliselta puomiltahan tuo näyttää. Monesti reiviköysiä varten on lisätty puomin sivuille plokeja, jotta reiviköysiä voi vetää puomia pitkin sen ulkopuolella. Normaalissa puomissahan on vain yksi rissa kummassakin päässä, joten sinne puomin sisälle ei saa muuta kuin sen alaliikin kiristyksen. Minulla on ollut jo pitkään tekeillä uudet päätyhelat puomiin, jotta saisin myös sen reiviköyden puomin sisälle. Saapa nähdä valmistuuko se projekti tänä vuonna, vai milloin.
Erkka
Ylläpitäjä
Posts: 572
Joined: Sat 10.3.2007 03.01
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Re: Uusi H-veneilijä

Post by Erkka »

Tuossa on meidän ratkaisu, cunnarille ja alaliikille on meillä vielä " yksi ylimääräinen välitys".
Cunnarin ja kikin säätö tulee meillä vain yhdelle puolelle, alaliikki molemmille puolille.

Image
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
Seilari
Posts: 56
Joined: Thu 7.5.2015 17.51

Re: Uusi H-veneilijä

Post by Seilari »

Kiitos kovasti vastauksista, nämä selvensivät asiaa. Seuraavat tehtävät tulivat listalle ennen lauantain purjehdusta:

- Perämoottorin huolto itse eli tarkoittaen tulpan ja vanhojen bensojen vaihtoa. Kaikki venehuoltoliikkeet yllättäen olivat aivan tukossa tilaustensa kanssa ja huolto olisi mennyt heinäkuun alkuun. No, näillä mennään.
- Uusi pultti vanttiruuvin ja kannen väliin ja rikin säätö
- Kikkitaljan osia Hookaksoolta, kiitos! Yritin lähettää yksityisviestin, mutta en taida osata vielä käyttää foorumeita oikein. Viesti näkyy lähtevissä mutta ei lähetetyissä. Tulisin mielelläni hakemaan sen T-osan, minut saa kiinni numerosta. Kiitos jo etukäteen, tuollaista osaa ei varmaan helposti löytäisi mistään.
- Fokan skuutit pitää hankkia. Erkalla on näppärän näköinen viritys, jossa taitaa olla vain yksi skuuttinaru joka laitetaan fokan kulmaan kiinni kuten kuvassa ja syntyy kaksi skuuttia. Minkä pituisena minun kannattaisi tämä naru ostaa? Naru taitaa olla 8mm.
- Ison alaliikin kiristykseen tarvitsee ostaa teidän ohjeita myötäillen uusi köysi, sitä ei tullut kaupan mukana. Mittailen tänään sen kohdilleen. Lisäksi tarvitsen pienen köyden pätkän vaijerin ja alaliikin kulman väliin, koska niitä ei saa muuten yhdistettyä. Sakkeli saattaisi myös toimia, mutta pelkään että se rikkoo vaijerin päässä olevan muoviplokin ajan kanssa.
- Veneessä on pyörinyt yksi köysi "ylimääräisenä" joka saattaisi tuohon kunnariin sopia, sovittelen sitä samalla tänään.
Last edited by Seilari on Thu 4.6.2015 23.45, edited 1 time in total.
apajo
Posts: 19
Joined: Tue 8.4.2014 20.47

Re: Uusi H-veneilijä

Post by apajo »

Täälläpä on hyvä keskustelu käynnissä. Itse ostin viime keväänä -83 Arteknon ja samoja ihmetyksen aiheita on ollut. Myllytin myös oman veneeni tänä keväänä ja mm. Cunnarin säätö pitäisi askarrella, johon löytyikin hyviä vihjeitä. Perämoottorista kannattaa tarkistaa, että jäähdytysvesi kiertää = merkkisuihku.
Hookaksoo
Posts: 85
Joined: Mon 2.7.2012 08.33
Location: KLV, Espoo

Re: Uusi H-veneilijä

Post by Hookaksoo »

Sanoisin, että jos ei ole sitä lukkoa topissa, niin kunnari on melkein pakollinen, meillä on 4x välitys siinä, saa helposti vedettyy etuliikin kireälle, niin kisatessa kuin retkeillessä, ei ole mitään ärsyttävämpää kuin alkaa kryssimään löysillä purjeilla kovemmassa tuulessa :D
"Winners never quit, quitters never win"
FIN-784
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Uusi H-veneilijä

Post by 306 »

Seilari wrote: - Perämoottorin huolto itse eli tarkoittaen tulpan ja vanhojen bensojen vaihtoa. Kaikki venehuoltoliikkeet yllättäen olivat aivan tukossa tilaustensa kanssa ja huolto olisi mennyt heinäkuun alkuun. No, näillä mennään.
Näin vähän arvelinkin.

Vanhan motorin korjailu on minullakin toinen harrastus, jossa on auttanut paljon kuopiolainen Voimakone retro-varaosineen.
306
Seilari
Posts: 56
Joined: Thu 7.5.2015 17.51

Re: Uusi H-veneilijä

Post by Seilari »

Päästiin kun päästiinkin mökille. Yhteensä tuli melkeen 40 mailia veneen ensipurjehdukselle matkaa. Tähän sisältyi myös joidenkin mielestä pahamaineisen porkkalanselän ylitys. Sää oli aamulla tyyni, ei aallokkoa ja 1-2m/s vastainen. Ajettiin aikataulusyistä aamun ekat 2,5h koneella ja stooralla kuutta solmua. Matka taittui vauhdilla ja tokan tankin tyhjennyttyä jatkettiin loput matkasta purjein. Alkoi myös pikkuhiljaa tuulla mikä oli hyvä asia ja lasketeltiin myötäiseen tai sivumyötäiseen koko matka. Heti kun tuuli edes vähän niin hoo kuljetti meitä yli kuutta solmua eteenpäin.

Tässä yhteenveto navionicsista.
Image

Max speed tuloksen kyllä kyseenalaistan kun ei omasta mielestä surffattu perstuntumalla yli kasia missään vaiheessa. Spinnun skuutit vielä puuttuivat niin ei sitä päästy kokeilemaan. Keli olisi ollut siihen täydellinen, melkeen koko matkan olisi voinut spinnutella.

Kun päästiin maaliin niin yritettiin purjeilla rantautua vastatuuleen ja se ei kyllä onnistunut. Ei saatu tarpeeksi vauhtia käännöksiin ja melkein ajauduttiin rantaan. Onneksi saatiin moottori nopeasti hätiin ja otettiin uusiksi ilman purjeita.

Lopuksi vielä kysymys etustaagista. Miten teillä on fokan alakulma kiinni? Epäilen että laitettiin etustaagi väärään kohtaan, alla kuva. Tänään ajettiin niin että fokan alakulma oli naruviritelmällä kiinni edessä olevaan koloon.
Image

Perhanan kivaa oli kyllä. Kirjoitan tätä rantautumisoluen äärellä. Yksi asia mikä vielä vaivaa on veden löytyminen jo toistamiseen pilssistä. Pitää seurata tilannetta.
Hookaksoo
Posts: 85
Joined: Mon 2.7.2012 08.33
Location: KLV, Espoo

Re: Uusi H-veneilijä

Post by Hookaksoo »

Joo, etustaagi väärässä kolossa, helpotein voi vaihtaa niin, että löysää vähän sivuvantteja, pistää fokan fallin knaappiin kiinni ja vaihtaa vaan tapin paikkaa. Rantautuminen purjeilla on kyllä erinomainen taito, varsinkin kun se moottori on aika vittumaisessa paikkaa, sitku sen alkaa oppia niin tulee melkein aina vedettyä purjeilla rantsuun.
"Winners never quit, quitters never win"
FIN-784
Seilari
Posts: 56
Joined: Thu 7.5.2015 17.51

Re: Uusi H-veneilijä

Post by Seilari »

Kiitos hookaksoolle, etustaagin paikan vaihto meni todella helposti edellä mainituin ohjein. Sain maston vielä sivuttaissuunnassa suorempaankin kun aikaisemmin ja vantit on nyt järkevämmällä kireydellä.

Kiitos vielä uudestaan hookaksoolle kikkitaljasta, sain viriteltyä omasta takaa löytyvillä varaosilla ihan siistin näköisen taljan. Kiitokset vielä myös Laurille, skuutit toimivat hienosti ja ovat sopivan mittaiset.

Image

Aikaisemmin olin tosiaan puhdistanut ja vahannut kyljet, sekä maalannut pohjan. Nyt viime viikonloppuna pesin kannen ja _kaikki_ pinnat sisältä. Muutos oli valtaisa, veneen ilme muuttui kertaheitolla paremmaksi. Sade keskeytti kannen myllyttämisen ja vahaamisen, joten saan ne tehtyä ensi vkloppuna jonka jälkeen vene suorastaan hohtaa.

Nyt pitää vielä hankkia
-uudet fendarit
- sisäänmenon luukkuun tuuletusritilä (nyt on pelkkä aukko, pakko pitää pressua edessä että vesi ei mene sisään)
- matto sisälle, mitä materiaalia ja mistä kannattaa ostaa?
- sitloodan lattian valkaisu. Onko joku tehnyt tämän joskus? Mielellään kuulisin mitä ainetta tässä on käytetty, koska kaikkein stydimmät kemikaalit voi pilata muovin ja haurastaa sitä. Olin ajatellut kokeilla Kiillon Klorite Naturalia tai Kiillon pluschlor. Karhennuksen takia lattiaa ei voi myllyttää hiontatahnalla.
- Spinnun skuutit. Mun veneessä menee köysi spinnulta veneen perään plokin ympäri sitloodaan jossa toinen ploki kääntää sen levangin viereen olevaan rapulukkoon. Muistaako kukaan omien skuuttien pituutta? Jos vene on n. 8m niin voisi kuvitella että joku 12m riittää? Tykkäsin myös ajatuksesta, jossa spinnulta barbereille tuleva köysi on ohuempaa jotta spinnu lentää paremmin ja se on yhdistetty saumattomasti paksumpaan köyteen siitä eteenpäin, jota on mukavampi käsitellä. Köysikauppaan siis kyselemään, kuulostaa vaan aika kalliilta ratkaisulta.
- Cunninghamiin lisää välitystä. Kopioin tämän ratkaisun hookaksoolta, sain ottaa kuvat ja kaikki :) Tähänkin oli kysymys, puratko aina paalusolmun toiselta puolelta, jotta saat pujotettua sen narun stooran läpi ja sidot vai onko tähän jotain pikalukitussysteemiä?
- Perämoottorin ryyppyyn varaosia (tilattu jo). Kun nämä laitan kiinni niin käynnistyksen yhteydessä ei tarvitse enään avata koppaa ja säätää ryyppyä suoraan moottorista. Hintaa tuli postikuluineen huimat 16e.
- Akku johon saan valosysteemin piuhat kiinni. Kotisatamassa tätä voi ladata sitten auton akkulaturilla tarvittaessa. Jonkinlainen valosysteemi piuhoineen veneessä jo on kiinni, joten sen toimivuuden testaus on edessä. Pitää myös selvittää mitkä valot laki vaatii veneeseen.
- Suomen lippu!
apajo
Posts: 19
Joined: Tue 8.4.2014 20.47

Re: Uusi H-veneilijä

Post by apajo »

Minkälaiseen ratkaisuun päädyit fokan skuuttien kanssa? Yksi köysi levonpäällä purjeessa, kaksi köyttä paalusolmuilla purjeeseen vai jotain muuta?

Ohennettuja spinnun skuutteja kyselin viime vuonna Baltic Rigginng:stä ja Marnelasta. Marnelassa olisivat neuvoneet miten ohennus tapahtuu. BR:llä oli mitat valmiina ja olisi ohentanut kärjet valmiiksi... mutta jäi ostamatta kun löysin veneestä spinnunskuutin. Tosin en ehtinyt kokeilemaan köyttä, joten pituudesta ei faktaa.

Veneen valoista on h-wikissä seuraavasti: Kulkuvalot (purjehtiessa sivuille näyttävät punainen ja vihreä, sekä taaksepäin valkoinen. Koneella ajaessa lisäksi eteenpäin näyttävä valkoinen)

Laita ihmeessä kuva Cunninghamista kun saat sen viriteltyä.
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: Uusi H-veneilijä

Post by Lauri »

Mattona olen käyttänyt jo useammassa veneessä terassimattoa, esim. k-raudasta: https://www.k-rauta.fi/rautakauppa/tera ... ninen-5539
tuo on siis sellaista mistä kosteus menee hyvin läpi eikä matto ime vettä => kuivuu hyvin. Pohjassa pieniä nystyröitä jotka pitävät maton vähän koholla lattiasta. Minulla on tuota samaa keulapunkkien päälläkin, siellä ei ole patjoja (meillä siellä keulassa ei kukaan nuku) ja paljas lasikuitu olisi aika ikävä pinta. Samaa mattoa saa myös ns. halpakaupoista (tokmanni, honkkari), värivaihtoehtojakin on.

Spinnuskuutiksi 12m lienee liian lyhyt. Narun pitää yltää sieltä takanurkasta ulkokautta etustaagille ja toisen puolen vanttienkin ympäri, ja sitten luukusta sisään. Sen takia, että paras paikka spinnun pussille on kulkuaukossa; spinnu vedetään ylös kajuutan luukusta puomin ali ja otetaan alas samalla tavalla, suolloen suoraan aukon reunoissa kiinni olevaan pussiin. Tällä systeemillä spinnuoperaatio onnistunee jopa yksin ja istumalaatikosta poistumatta (pl. puomin laittaminen) kun on vähän harjoitellut. Jos haluat, niin voit käväistä mittaamassa minun spinnuskuutit.
Hookaksoo
Posts: 85
Joined: Mon 2.7.2012 08.33
Location: KLV, Espoo

Re: Uusi H-veneilijä

Post by Hookaksoo »

Samoilla linjoilla Laurin kanssa, spinnuskuutiksi mielummin liian pitkä, kuin lyhyt. Spinnuskuuttihan alkaa sieltä sitloodasta, josta menee takaplokille, josta menee keulastaagin kautta kulkuluukkun kuten lauri sanoi, eli sanoisin näin nopeasti vajaa 20m(?), en ihan muista meidän spinnunskuuttien pituutta, pitkät ne on ainakin.

Cunninghamissa laitan vaan paalusolmulla läpi joka kerta, ei ole iso homma laittaa läpi paalusolmulla, varsinkaan jos ei irrota stooraa joka kerran jälkeen (mitä me tehdään, ja silti toimii ihan hyvin).
"Winners never quit, quitters never win"
FIN-784
Seilari
Posts: 56
Joined: Thu 7.5.2015 17.51

Re: Uusi H-veneilijä

Post by Seilari »

Leivonpäällä minulla on fokan skuutit, ihan hyvin ovat pysyneet paikallaan eikä liikkuneet toistensa lomitse.

Kävin ostamassa myös Laurin ohjeiden mukaisesti terassimattoa, uskon että tämä on pidemmän päälle hyvä ratkaisu koska matto tuntuu mukavalta jalkojen alla ja likaisuus ei näy samalla tavalla kun märillä jaloilla tekee mustia jälkiä valkoiseen lasikuituun.

Tilasin spinnun skuutit baltic riggingistä. Ystävällinen heppu ja kertoi mitaksi 18m josta 4m ohennettuna. Kiinnittää ajattelin ihan paalusolmulla. Pyysin tarjousta sähköpostitse mitä ei koskaan tullut, mutta puhelimessa homma hoitui näppärästi. Hinta oli kuulemma 120e luokkaa. Uskalsin näillä puheilla tilauksen tehdä, koska Erkka oli toisessa ketjussa maininnut omiensa hinnaksi 55e/kpl joten ainakin oikean suuntainen oli.

Nyt on taas paljon nippelinappelia ostettuna ja kauhea polte olisi ajaa veneelle laittamaan niitä kiinni. Harmillista on, että sitä mukaa kun saa edellistä muistilistaa lyhennettyä niin vieressä kehittyy toinen lista. Ja nämä siis vielä vain yleistä varustelua, ei mitään veneen peruskunnostukseen liittyvää tai isompia ostoksia kuten lämppäri tai plotteri. Yksi asia mitä tulee myös lykättyä koko ajan on turvallisuuteen liittyvä välineistö, en omista edes pelastusliivejä tällä hetkellä. :P Saan varmaan sukulaisilta pihistettyä helly hansenin kovemman kelin asun kun on tällä hetkellä käyttämättömänä. Vanhempaa vuosikertaa mutta pitäisi olla vielä ihan soiva peli.

Pelastusliivejäkin pitäisi veneessä olla 4kpl kaverien varalta, laskut senkun kasaantuu. Voisin tehdä jonkun lamaversion ja ostaa 2kpl kunnon liivejä ja 2kpl vierasliivejä jotain halvempaa. Näitä ehkä saisi jopa käytettynä ostettuna, pitää tutkia vähän tori.fi.
nippe
Posts: 34
Joined: Wed 12.6.2013 12.21

Re: Uusi H-veneilijä

Post by nippe »

Tori.fi on täynnä liivejä eikä edes pahan hintaisia. Käytettyjä paukkuliivejä en suosittele ostamaan sieltä torista. Ari
Seilari
Posts: 56
Joined: Thu 7.5.2015 17.51

Re: Uusi H-veneilijä

Post by Seilari »

Hong kongissa oli hyvä tarjous. 44e per paukkuliivi ja sillä sai marine poolin 150N classicin, joka menestyi hyvin venelehden testissä. Aika yllättävää että kerrankin sai halvalla asiallista. Ostin 2kpl vierasliivejä ilman turvavaljaita ja 2kpl turvavaljailla. Kevyessä kelissä valjaattomat on muutenkin mukavammat.

Vene bremerin hinnat oli aika suolaiset, uusin rispaantuneen vaijerin ja maksoi 37e. Kyseessä oli hekin loppupätkä joka oli vain 2,4m pitkä. Palvelu oli kyllä nopeaa.

Suunnitteilla on myös polykarbonaatti luukku lukolla ja tuuletusritilällä. Laitan myöhemmin kuvia miten onnistuu.
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: Uusi H-veneilijä

Post by Lauri »

Vaijerin hinnasta suurin osa taitaa muodostua päätteistä ja niiden puristamisesta paikallee, raakavaijerin pituudella ei taida olla juurikaan vaikutusta asiaan. Olen muutaman kerran käynyt Vene-Bremerillä laitattamassa uusia päätteitä mukana viemiini vaijereihin, maksaa sekin.
Seilari
Posts: 56
Joined: Thu 7.5.2015 17.51

Re: Uusi H-veneilijä

Post by Seilari »

Windeksi pitäisi käydä poraamassa maston kylkeen topissa. Ajattelin lainata kiipeilyvaljaita ja pistää ison nostimen kiinni ja spinnun nostin varmistukseksi. Nostimet vain varmistuksena ja lihasvoimin pitäisi päästä ylös ja alas.

Ajattelin myös vetää ison nostimen ruffin vinssille ja siitä toisen puolen ruffin vinssille. Kauhean suuri luotto ei ole ruffin katossa olevien lukkojen kuntoon luukkutallista puhumattakaan mutta vinssit tuntuvat tukevilta. Vanhankin dyneemafallinkin pitäisi kestää satoja kiloja. Spinnun falli olkoon vain rapulukon takana viimeisenä varmistuksena.

Suomi24 puhuttiin jotain veneen kaatumisesta helposti kun 100kg killuu topissa. Itse painan 85kg ja noin näppituntumalla veneen kaatuminen kuulostaa oudolta ja mastonkin luulisi helposti kuorman kestävän.

Olen ollut isompien veneiden mastossa tekemässä huoltotöitä mutta en koskaan h veneen kokoisen paatin. Kuulostaako suunnitelma järkevältä ja hermoilenko vain liikaa? Kokemuksia?
Post Reply