Uusi H-veneilijä

Keskustelua H-veneen varustelusta ja kunnostusprojekteista

Moderator: Kristian

Seilari
Posts: 56
Joined: Thu 7.5.2015 17.51

Re: Uusi H-veneilijä

Post by Seilari »

Tuo siirtyminen kävi kyllä mielessä juurikin tuon kannen helan takia. Skegi on kuitenkin ehjiltä osiltaan suora ja muistaakseni vannasputkikin on siistin näköinen eikä siinä näy korjailun merkkejä. Akseli on myös mielestäni suora.

Jotain outoa tässä on kieltämättä tapahtunut, mutta tuo peräsimen hankaaminen johtuu mielestäni siitä, että koska se viime kesänä korjattiin niin siihen laminoitiin/paklattiin liian paksusti tavaraa etureunaan. Lisäksi hankausta tapahtuu ainoastaan silloin kun peräsintä on käännetty ääriasentoon.

Tutkin vielä uudelleen vannasputken tarkemmin, mutta uskon ja toivon että saan peräsimen toimimaan tarkoitetulla tavalla kun poistan sen etureunasta materiaalia sekä poistan skegistä materiaalia niistä kohdista jotka hankaavat.

Ja muokkaus vielä:

Pitää paikkansa että en paklannut kylkien ongelmakohtia ennen myllytystä ja vahausta. Palaan niihin sitten vielä uudestaan jos jää aikaa. Tällöin pitää kylläkin ottaa vahat niiltä osin pois ja hioa uutta tarttumapintaa topcoatille / mahdolliselle täyttöaineelle.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Uusi H-veneilijä

Post by 306 »

Seilari wrote: Tutkin vielä uudelleen vannasputken tarkemmin, mutta uskon ja toivon että saan peräsimen toimimaan tarkoitetulla tavalla kun poistan sen etureunasta materiaalia sekä poistan skegistä materiaalia niistä kohdista jotka hankaavat.
Juu, skegin päästä kannattaa ehdottomasti ongelma korjata jos muualla näyttää ehjältä.
306
Jooona
Posts: 6
Joined: Thu 7.8.2008 17.45

Re: Uusi H-veneilijä

Post by Jooona »

Kova työ näyttää tuottavan tulosta! :)
Mukavaa kun joku kirjoittelee ja raportoi projektiaan kuvien kera.

Omia tarinoita voi seurata allekirjoitukseni linkistä.
Seilari
Posts: 56
Joined: Thu 7.5.2015 17.51

Re: Uusi H-veneilijä

Post by Seilari »

Laitan hieman päivitystä tilanteesta.

Täytyy myöntää, että on tullut haukattua tällä kertaa hieman liian iso pala. Olen nyt tehnyt 3-4 viikkoa kaiken vapaa-ajan niin viikolla kun viikonloppuna pelkkää veneprojektia. Hyvää jälkeä syntyy ja hyvä, että tulee rikkinäiset kohdat korjattua mutta ei mikään ihme, että veneilijät ei näitä lasikuitu/maalausjuttuja määräänsä enempää itse tee. Aikaa, rahaa ja bensaa kuluu kun veneellekin on hyvän matkaa toista tuntia ja sinne joka ilta ajaa.

Laitan alle muutamia kuvia edistyksestä. Homma on jonkin verran pidemmällä kun mitä kuvista käy ilmi, mutta en ole enää ehtinyt/jaksanut dokumentoida eri työvaiheita koska hommaa yksinkertaisesti on niin paljon.

Vaaka on erinomainen työkalu eri 2-komponenttiaineiden mittaamisessa. Suurimpaan osaan menee 1,5-2% kovetetta huoneen lämmössä aineesta ja tuotemerkistä riippumatta.
Image

Tässä on ensimmäinen kerros topcoattia sudittuna päälle. Suosittelen käyttämään aikaa pohjatöiden tekoon. Itse tyydyin hiomaan huolellisesti kaikki pinnat kauttaaltaan, mutta parempi lopputulos olisi syntynyt jos hiomisen jälkeen olisi sinänsä tasaisen näköisetkin kohdat vielä kitannut ja hionut uudellleen.
Image

Kompassikotelon kanssa tein kittausta, koska siinä oli suurempi määrä ilmakuplia ja muita epätasaisuuksia. Kittaa ja hio, kittaa ja hio rumbaa tuli vedettyä muutaman kerran. Tarkkasilmäiset huomaa myös, että olen laminoinut kompassikuvun etupuolen umpeen siihen tulevan nopeus/kompassimittarin takia.
Image

Kaksi kerrosta topcoattia. Suosittelen hyviä pohjatöitä, korkealaatuista pensseliä sekä välihiontaa kerrosten välissä. Topcoatti ei ole itsestään tasoittuvaa joten välihionta on peilipintaa tavoiteltaessa paikallaan (minun mielestäni). Itsehän en noudattanut mitään yllä olevista ohjeista jonka seurauksena piti sitten 3 topcoat kerroksen jälkeen hioa molempia kappaleita yhteensä n. 6h että sai kaikki urat ja painaumat pois. Tältä on siis mahdollista välttyä yllä mainitsemillani työvaiheilla.
Image

Urat selvästi nähtävissä.
Image
Image

Hiominen ja kiillotus tehtynä sekä päällä neljäs kerros topcoattia. Jälki on parempaa kuin veneen kansissa oleva vanha gelcoat. Harmillista, että sävy ei ole täysin oikea mutta saatan tähän kesän jälkeen vetää vielä yhden kerroksen oikeaksi sävytettyä valkoista. Riippuu täysin siitä miten paljon tuo sävyero kesän aikana häiritsee. (Täällä foorumeilla olisi ollut ohjeet oikean värisen top coatin hankkimiseen mutta ne oli menneet minulta ohi)
Image
Image

Täällä ei ilmeisesti saa mainostaa, mutta tällaisen ajattelin laittaa kiinni tuohon kompassikoteloon. Toimii pattereilla ja kyseisestä mittarista saa GPS-pohjaisesti nopeuden (päivitysväli todella nopea) sekä kompassilukeman. Laitteen halkaisija on n. 12cm joten kokoakin löytyy.
Image

Tässä on veneen varsinainen luukku johon on vanhoja naarmuja pakkeloitu Maritimistä saatavalla Gelcoats packelilla. Sen sävy on ainakin minun silmääni ihan riittävän lähellä korjauksia varten. Kerran töppäsin sekoitussuhteen kovetteen ja massan välillä ja nämä piti pyyhkiä asetonilla kokonaan pois ja pakkeloida uudelleen. Syynä saattoi myös olla tallin alhainen lämpötila. Kannattaa siis 2-komponenttimateriaalien kanssa olla tarkkana sekoitussuhteen ja huolellisen sekoituksen kanssa vaikka väsyneenä töitä tekeekin.
Image

Samaa pakkelia epoksin päällä. Odottelee vielä viimeistä kerrosta pakkelia jotta saa kaikki tasaiseksi.
Image

Tämäkin täältä pikkuhiljaa syntyy.
Image

Skegi on saatu epoksoitua tasaiseksi ja hiottua oikeaan muotoon/kokoon. Tässä on nyt kolme kerrosta primeria päällä.
Image

Peräsimessä puhkikuluneet kohdat on kanssa primeröity. Myrkyn päällä näkyvä valkoinen "maali" on kylkien myllytyksen yhteydessä lentänyttä gelcoat cleaneria, saippuaa sekä hioma-ainetta. Lähtee sienellä kun pyyhkäisee.
Image
Image

Vesihion pohjan ja maalaan esim skegin ja peräsimen kokonaan uudelleen myrkyllä niin ei tule niitä ikäviä sävyeroja ja korjauksen jälkiä. Vesirajaan pitää myös tehdä siisti myrkyn lisäys koska sieltä on viime kesänä vähän sieltä täältä päässyt myrkky irtoamaan.

Alan olla jo aika väsynyt koko projektiin koska tämä vie niin paljon aikaa. Lisäksi jokaisen korjattavan kohdan kanssa on saanut hieman soveltaa, koska mikään ei koskaan mene täysin suunnitelmien mukaan.

Jäljellä on vielä:

-Skegin läpi menevien ruuvien päiden kittauksen hiominen tasaiseksi. Tämän jälkeen primerit + myrkky
-Kölissä sama homma kun yllä, kun korjasin yhden ruostekohdan.
-Kannella olevien gelcoati kittien hiominen tasaiseksi + kiillotus
-Luukkutallin asentaminen paikalleen. Voi olla, että sitä pitää hieman hieroa että luukku mahtuu sinne siististi. Luukkutalli on hieman muuttanut kokoaan uuden maalikerroksen myötä.
-Pohjan vesihiominen
-Vesirajan vesihiominen + kaksi kerrosta myrkkyä
- Kannella harmaaksi sävytetyn gelcoatin maalaaminen jotta saa vanhat ruuvinreiät ja vanhan maalivaurion maalattua piiloon.

Hommaa siis riittää, mutta lopussa toivottavasti se kuuluisa kiitos seisoo.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Uusi H-veneilijä

Post by 306 »

Seilari wrote: Alan olla jo aika väsynyt koko projektiin koska tämä vie niin paljon aikaa.
Tuttu tunne. Alkuinnostuksessa tuli haukattua itsekin aika monta hommaa kerralla, jatkossa kannattaa miettiä jonkinlaisia pienempiä "teemoja" ettei mene maku hommista.

Parin tunnin ajo suuntaansa on kyllä aika kovaa kamaa sekin. Tietty ison rempan ymmärrän siinä mielessä, jos vene on nyt poikkeuksellisesti sisällä korjauksia varten. Jotain hommia saattaa silti olla, joita voi jatkossa tehdä ulkosallakin.

...tämä siis tsemppimielessä. ;)
306
Seilari
Posts: 56
Joined: Thu 7.5.2015 17.51

Re: Uusi H-veneilijä

Post by Seilari »

Helpotuksen huokaus, homma alkaa olla loppusuoralla. Kaikki materiaalit on nyt paikallaan. Huomenna menen vielä ja hion + kiillotan viimeiset gelcoatit, sekä maalaan pohjan myrkkyvärillä. Lopuksi maalaan kannen korjauspaikan kansimaalilla. Ensi viikon perjantaina vene onkin sitten jo vedessä.

Luukkutalli on vielä irti. Pesin kannen, sillä likaa oli vuosien saatossa kertynyt aika lailla luukkutallin alle.
Image

Reikien ympärillä oli kirkasta tiivisteainetta. Veikkaisin silikonia. Otin ne lastalla pois parhaani mukaan.
Image

Luukkutallin kunnostuksessa heitin vanhat eriparin peltiruuvit roskikseen ja korvasin kaikki ruuvit rosteri pulteilla, prikoilla ja muttereilla. Lopuksi vedin dremelin minirälläkällä pultit poikki heti mutterin jälkeen, jotta ne eivät hankaa luukkua. Dremeli on kyllä kaikin puolin loistava työkalu ollut eri työvaiheissa.
Image

Uusi luukkutallin on nyt paikallaan. Laitoin ruuvien kaveriksi hieman tiivistemassaa, jotta tarttuu entistä tiukemmin. Kaikki ruuvit olivat sikäli toiminnassa, että niillä oli hyvä tarttumapinta ja ne sai hyvin kiristettyä. Harkitsin vaihtavani ruuvit läpipulteiksi, mutta se olisi muuttanut sisällä estetiikkaa huonompaan suuntaan joten pitäydyin vielä normaali ruuveissa.

Kuvassa on nyt myös kiinnitettynä uusi ylpeyden aiheeni, eli Velocitekin mittari josta näkee nopeuden ja kompassisuunnan. Numerot ovat mukavan isoja ja niillä on nyt keskeinen sijainti. Koska nopeus tulee nyt tästä mittarista, niin voin pitää ipadia useammin lepotilassa joka säästää akkua.
Image
Image

Pinnan kansikiinnityskin on nyt tasoitettu ja odottaa vielä viimeistä hiontia ja kiillotusta. Tämä aine kuivuu todella hitaasti 10-15 asteessa ja yleensä joudun odottamaan 4 vuorokautta ennen hiomista. Tämän saan toivottavasti valmiiksi myös huomenna kun hion ja kiillotan sen.
Image

Peräsimen ruuvit on nyt kitattu epoxy fillerillä kahteen kertaan ja hiottu tasaiseksi. Kuvassa on Hempelin Light Primer spraylla maalattu 3 kerrosta primeriä. Spraypullo pysyy aktivoinnin jälkeen hengissä 10h ja on mielestäni hyvä tuote tällaisiin pieniin paikkakorjauksiin. Se säästää aikaa sillä spraylla maalia voi maalata "märkää märälle" 20min välein, joten 3 kerrosta saa maalattua tunnissa. Jos tätä levittelisi siveltimellä veisi urakka huomattavasti kauemmin.
Image

Tämä antoi kyllä lisämotivaatiota, koska henkisesti on iso askel että pohja on nyt "kunnossa" eikä työmaa tyyliin auki. Kuvassa näkyy myös aiemmissa postauksissa korjaamani skegi. Siihen levitettiin epoxya, 3 kerrosta primeriä ja yksi kerros myrkkyä. Koko pohja on nyt vesihiottu ja odottaa vielä viimeistä kerrosta myrkkyä.
Image

Peräsimen ruostekorjaus on saanut saman käsittelyn kun skegi yllä. Kuvassa 3 kerrosta primeriä ja odottaa huomista myrkkymaalausta.
Image

Kannella olen hionut lasikuituvaurion tasaiseksi. Levitin pohjaksi polyesteripohjaista kittiä ja hioin tasaiseksi. Kitin päälle tuli sitten 3 kerrosta primeriä pitämään korjauksen vesitiiviinä. Levitän tähän päälle huomenna Hempelin vaalean harmaata kansimaalia jossa on karhennus valmiina. Maalaan samalla maalilla rustirautojen lähellä olevat pienet ruuvinreäit myös.
Image
Image

Pohja on vesihiottu ja pyyhin sen huomenna asetonilla. Sitten tarkasti rajaus teipillä vesirajaan. Maalaan korjattuihin kohtiin pensselillä yhden kerroksen myrkkyä, annan kuivua ja sitten vetelen telalla koko pohjaan ohuen kerroksen myrkkymaalia. Vesihionnassa pohjasta irtoili sieltä täältä myrkkyä ja korjaustenkin takia on kiva vetää päälle yksi yhtenäinen kerros niin ei ole sävyeroja näkyvissä. Hiomisen takia myrkkyä ei ole kauheen paksusti jäljellä joten en ole huolestunut siitä että kerros kasvaa liian paksuksi ja alkaa hidastaa matkantekoa epätasaisuuden vuoksi.
Image

Eli huomenna pitäisi olla kaikki valmista. Ostin myös kallistusmittarin kaupasta ja se pitää kiinnittää johonkin. Käsittelin myös alumiinipuhdistus ja suoja-aineella puomin ja spiiran.
Seilari
Posts: 56
Joined: Thu 7.5.2015 17.51

Re: Uusi H-veneilijä

Post by Seilari »

Ei mennyt tietenkään ihan niinkuin suunnittelin. :D

Veneen runko on nyt kunnossa ja pohjan korjaukset onnistui kaikki hyvin. Kuten yllä olen kuvannut työvaiheita niin korjaus tehtiin Hempelin epoxy fillerillä joka on itsessään jo ymmärtääkseni vedenpitävää. Sen päälle sitten vielä 3 kerrosta primeriä niin jo pitäisi olla vesitiivis korjaus.

Vetelin pohjaan uudet myrkyt jotta on kivan näköistä laskea vene veteen. Korjauskohdissa on hieman paksummin myrkkyä työvaiheista johtuen, joten pieni sävyero on havaittavissa jos oikein pinnistää.

Image
Image

Kölin paikkakorjaus onnistui myös mielestäni hyvin. Se kaipaisi kyllä kuitenkin seuraavalla talvikaudella kunnollisempaa korjausta sillä kuten kuvasta näkyy niin se ei ole kaikkialta aivan tasainen. Etureunassa on pieniä iskuja ja gelcoatia on ajan myötä siitä joskus irronnut. Kölin pohja on huonoimmassa kunnossa koska siellä on nähtävissä ihan kunnon ruostettakin. Harmittaa tehdä köliremontti, koska kölisauma on niin hyvässä ja tasaisessa kunnossa mutta tuo kölin pohja pitää kyllä laittaa kuntoon ensi kerralla.

Köli nyt korjauksen jälkeen
Image

Köli heti noston jälkeen viime syksynä. Näitä kohtia ei ole vielä korjattu.
Image
Image

Skegi ennen korjausta
Image
Image

Korjauksen jälkeen
Image
Image

Kannella on vielä tilanne päällä ja kaikkia niitä töitä en saanut sunnuntaina tehtyä loppuun mitä halusin. Kaupassa maalinäytteen kera vertaamalla ostamani kansimaali ei ole sinne päinkään oikean sävyinen. Ostin samaa maalia mutta tummempana ja sekoittelen niistä lähempänä olevan seoksen jolla toivottavasti saisi edes hieman häivytettyä korjaus kohtaa.
Image

Tämän lisäksi gelcoatkorjaukset jota olen kannella tehnyt on ottanut hieman takapakkia. Ensimmäiset kerrokset sain helmi-maaliskuussa levitettyä, kuivattua ja hiottua, mutta nyt kun viime viikolla lisäsin vielä lopulliset tasoitus kerrokset niin aine ei enää kuivanutkaan. Paikallistin vian hallin lämpötilaan joka on viime viikot ollut todella kalsea.

Veikkaan, että hallin omistaja on plussakelien siivittämänä ottanut lämmöt pois hallista ja koska lämpötilat kuitenkin ovat vielä nollan molemmin puolin vuorokauden aikana, on hallin lämpötila laskenut kymmennen asteen tuntumaan tai alle. Tällaisissa lämpötiloissa massa ei enää toimikaan.

Harmitti aika lailla että loppusilausta en saanutkaan tehtyä. Vene on nyt kuitenkin lasku kunnossa, pinnan osat sun muut on kiinni jne. Kun kelit lämpenee omassa kotilaiturissa niin viimeistelen gelcoat korjaukset peilipintaiseksi. Ostin myös Motonetista toisenlaista tahnaa jonka pitäisi olla nopeasti kuivuvampaa sorttia jota ajattelin myös seuraavaksi kokeilla.

Kunhan saan tuon kannen värin kohdilleen niin sitten kotilaituriin jää enää tuo n. 30minuutin homma kun kiillotan gelcoat korjaukset loppuun. Nyt ollaan siis todella lähellä jo urakan loppusuoraa!

Veneeseen tuli myös tilattua Spinlockin isopurjeen syöttäjä. Uskon, että se auttaa etenkin yksinpurjehduksessa mutta siitä lienee myös hyötyä sillon kun purjehtii kokemattoman miehistön kanssa, sillä purjeen ohjaaminen uraan vaatii hieman harjoitusta sekä voimaa, jotta se menee sujuvasti. Kokematon myös helposti ahdistuu, jos vene on piissä pitkään ja purje ei mene uraan, sillä niinkuin kaikki tietää tuntuu tuuli paljon kovemmalta, vene keinuu paljon sekä purje pitää läpsyessään kovaa ääntä kun keula osoittaa vastatuuleen.

Olen myös alkanut tutkimaan erilaisia pinnalukkoja, koska autopiloottiajatuksesta olen luopunut sen hinnan, sekä veneen sähköttömyyden vuoksi. En haluaisi porata reikiä kanteen enää yhtään enempää, joten tätä pinnalukko asiaa pitää nyt huolella miettiä mistä saisi helpon ja hyvin toimivan ratkaisun. Pinnalukosta olisi hyötyä purjeen nostossa jos se antaa enemmän aikaa touhuta ennen kuin vene valuu pois piistä.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Uusi H-veneilijä

Post by 306 »

Seilari wrote:Ei mennyt tietenkään ihan niinkuin suunnittelin. :D
Hienolta näyttää!
Veneen runko on nyt kunnossa---Sen päälle sitten vielä 3 kerrosta primeriä niin jo pitäisi olla vesitiivis korjaus....pieni sävyero on havaittavissa jos oikein pinnistää.
Primerien paksuus taitaa hieman vaihdella valmistajien mukaan, mutta 3:kin kerrosta voi olla ihan riittävä. Myrkkymaalien sävyerot eivät taida kiinnostaa kun nosturimiestä ja Ahdin valtakuntaa. Itse ajatellin aluksi, että veneen "kantatessa" ne näkyisivät, mutta myrkkyväripä ottaakin uuden sävyn veteen päätyessään ja tuntuu olevan melko tasainen. Omaa veneeni pohjaa paikkamaalailin paksujen maalikerrosten välttämiseksi niin kauan kun käytin pehmeätä myrkkyä ja läikikäshän siitä tuli väkisinkin.
Kölin paikkakorjaus onnistui myös mielestäni hyvin...gelcoatia on ajan myötä siitä joskus irronnut. Kölin pohja on huonoimmassa kunnossa koska siellä on nähtävissä ihan kunnon ruostettakin. Harmittaa tehdä köliremontti, koska kölisauma on niin hyvässä ja tasaisessa kunnossa mutta tuo kölin pohja pitää kyllä laittaa kuntoon ensi kerralla.
Itselläni gelcoatit on poistettu jos niitä on koskaan ollutkaan ja valurauta on kitattu sekä maalattu primer-kuoren sisään. Kölin pohjaan on siinäkin vaikea päästä käsiksi, ja ainoa täällä asian parissa urheillut on tainnut olla taannoinen 239 (vieläkö Johannes on kuulolla, terveisiä vaan sinne maailmalle!). Hän teki melkoista akrobatiaa säädettävällä pukillaan nostaen veneen vuorotellen perälleen ja keulalleen kölin pohjaa laittaessaan. Tiedä sitten oliko siinä menestyksen salaisuus, sillä tuo -73 vene nappasi pokaaleja kisoista kautta linjan.

Oma retkihenkinen filosofiani on ollut monen kannustamana, ettei köli ainakaan ruostumalla pois haihdu ja jälleen olen luottanut kalakannan huonoon esteettiseen silmään eli siihen, ettei se röpö siellä veden alla haittaa. Ehkäpä gelcoat-kuorisen kölin pelastaminen tuntuu tärkeämmältä, itse olen kuitenkin elänyt ilman moisia luksuksia sujuvasti.
Veneeseen tuli myös tilattua Spinlockin isopurjeen syöttäjä. Uskon, että se auttaa etenkin yksinpurjehduksessa ...Kokematon myös helposti ahdistuu, jos vene on piissä pitkään ja purje ei mene uraan, sillä niinkuin kaikki tietää tuntuu tuuli paljon kovemmalta, vene keinuu paljon sekä purje pitää läpsyessään kovaa ääntä kun keula osoittaa vastatuuleen.
Itse suosittelisin isopurjetta ratsastajilla, jolloin purje syötetään uraan ja annetaan olla siinä (peitteen alla) koko kauden. Purjeen syöttäminen uraan yksin on hidasta hommaa ja onnistunee parhaiten, jos perämoottorin puksuttaa tuulta kohti.

Oma manööverini (ratsastajilla) on semmoinen, että ajan veneen koneella tuuleen semmoista 4 solmun vauhtia. Fokassa ei ole pampuloita, isossa vain yksi. Kun vauhtia on sopivasti, kipitän perään, sammutan ja nostan moottorin ja tulen kaukaloon. Isommista veneistä poiketen nostan ensin fokan ylös. Silläkin saa vauhtia ja ohjattavuutta pidettyä yllä ja vene tulee hiukan vakaammaksi. Sitten otan riittävästi vauhtia ja nostan veneen piitä kohti (ja yli) nostaen samalla isopurjeen. Kiristelen molemmat ylös niiden ollessa löysässä vedossa (löysäten kutakin tarpeen vaatiessa) ja sitten mennään. Tässä tietenkin väliin jää purjeen syöttäminen, mutta tekemistä piisaa ilmankin.
Olen myös alkanut tutkimaan erilaisia pinnalukkoja, koska autopiloottiajatuksesta olen luopunut sen hinnan, sekä veneen sähköttömyyden vuoksi...Pinnalukosta olisi hyötyä purjeen nostossa jos se antaa enemmän aikaa touhuta ennen kuin vene valuu pois piistä.
Autopilotista on eniten apua pitkillä lomareissuilla (esim. vajaamiehityksellä spinnua ajettaessa), eikä pinnalukot taida korvata sitä siinä käytössä. Omat kokemukseni lukoista ovat semmoisia erittäin tarkassa kontrollissa tapahtuvia pyrähdyksiä, joissa kieli keskellä suuta seurataan heittääkö koko vene kohta voltin jos se alkaakin kääntymään aaltojen, tuulen muutoksen tms. seurauksena. Tässä Suomi24:n keskustelussaasiaa on sivuttu aika monipuolisesti ja itsellenikin uusia vinkkejä siitä löytyi.

Itselläni ei autopilottia ainakaan vielä ole, sen sijaan mainostaisin fokan pakkaamista jos tarvitsee tehdä purjeiden säätöjä, syödä/juoda/käydä veskissä. En ole tehnyt sitä todella navakassa tuulessa, mutta pitäisi toimia siinäkin.
306
Seilari
Posts: 56
Joined: Thu 7.5.2015 17.51

Re: Uusi H-veneilijä

Post by Seilari »

306 wrote: Hienolta näyttää!
Kiitos! Pohjaan ja kylkiin olen itsekin tyytyväinen.
306 wrote:Itselläni gelcoatit on poistettu jos niitä on koskaan ollutkaan ja valurauta on kitattu sekä maalattu primer-kuoren sisään. Kölin pohjaan on siinäkin vaikea päästä käsiksi, ja ainoa täällä asian parissa urheillut on tainnut olla taannoinen 239 (vieläkö Johannes on kuulolla, terveisiä vaan sinne maailmalle!). Oma retkihenkinen filosofiani on ollut monen kannustamana, ettei köli ainakaan ruostumalla pois haihdu ja jälleen olen luottanut kalakannan huonoon esteettiseen silmään eli siihen, ettei se röpö siellä veden alla haittaa.
Juu noinhan se on ja voi olla että hötkyilen nyt turhaan. Ehkä järkevämpää olisi tehdä köliin ensi talvella epoxyllä paikkakorjauksia ja jättää kölin pohja käsittelemättä. Tällöin urakka olisi pienempi ja helpompi toteuttaa. Ja varmasti ihan riittävä. Hieno kölisauma säilyisi myös ennallaan eikä sitä tulisi turhanpäiten avattua kun on toimiva.

306 wrote:Itse suosittelisin isopurjetta ratsastajilla, jolloin purje syötetään uraan ja annetaan olla siinä (peitteen alla) koko kauden. Purjeen syöttäminen uraan yksin on hidasta hommaa ja onnistunee parhaiten, jos perämoottorin puksuttaa tuulta kohti.
Nähtäväksi jää miten hyvin tuo purjeen syöttäjä toimii. Jos pelittää niin pidän nykyisen purjeurassa kulkevan järjestelmän kyllä käytössä. Onhan se ainakin sen 0,1 solmua nopeampi! :) Purjeiden nostaminen on näin pienessä veneessä onneksi muutenkin nopeaa ja vaivatonta kunhan purje vaan kulkee ratsailla/urassa sujuvasti. Ratsastajilla tosin on se hyvä puoli myös, että purje tulee melko vaivattomasti alas..


306 wrote:Autopilotista on eniten apua pitkillä lomareissuilla (esim. vajaamiehityksellä spinnua ajettaessa), eikä pinnalukot taida korvata sitä siinä käytössä. Omat kokemukseni lukoista ovat semmoisia erittäin tarkassa kontrollissa tapahtuvia pyrähdyksiä, joissa kieli keskellä suuta seurataan heittääkö koko vene kohta voltin jos se alkaakin kääntymään aaltojen, tuulen muutoksen tms. seurauksena. Tässä Suomi24:n keskustelussaasiaa on sivuttu aika monipuolisesti ja itsellenikin uusia vinkkejä siitä löytyi.

Itselläni ei autopilottia ainakaan vielä ole, sen sijaan mainostaisin fokan pakkaamista jos tarvitsee tehdä purjeiden säätöjä, syödä/juoda/käydä veskissä. En ole tehnyt sitä todella navakassa tuulessa, mutta pitäisi toimia siinäkin.
Hyviä ajatuksia ja kiitos linkistä! Ei autopilottia kyllä pinnalukko korvaa jos tarkoitus on että vene itse itseään ajaisi. Lähdinkin sitä pohtimaan josko siitä olisi hyötyä sellaisiin hetkiin kun teen veneessä jotain muuta muutaman kymmenen sekuntia. Fokan pakkaamisen aion myös kesällä opetella.

Kävin eilen muuten maalit kädessä veneellä josko olisin lisännyt yhden kerroksen kansi maalia lisää, tällä kertaa oikeammaksi sävytettynä. Halli oli tyhjä! Vene olikin siis laskettu hieman aikaisemmin kun perjantaina, joten jää nyt kaikki hienosäätö sitten mökkilaituriin.

Positiivista oli, että pääsin hetkeksi fiilistelemään. Kansi kaipaa kunnollista pesua ja huomasin samalla, että sävyero luukkutallin ja muun veneen välillä on melkoinen. Täytyy jostain hommata oikeaksi sävytettyä topcoatia ja vetää vielä viimeistelykerros päälle.
Image

Mitä olen lauttasaaren, kivenlahden ja tammisaaren satamia katsonut niin jäät niistä lähti vasta tällä viikolla ja ei niissä montaa venettä vielä laiturissa kellu. Olen varmasti tällä kaudella aivan etunenässä avaamassa kautta! Viime kesänä kausi jäi lyhyeksi koska vene tuli hankittua vasta touko/kesäkuun vaihteessa ja nostettiinkin työkiireiden vuoksi ylös jo elokuun lopussa.
M.D.
Posts: 18
Joined: Tue 22.9.2015 14.59

Re: Uusi H-veneilijä

Post by M.D. »

Todella kiiltäviksi olet kyljet saanut! Gel/Tocoatin oikean värisävyn löytäminen on tosi haastavaa. Itsellä vaalean harmaa/beige kajuutta (Artekno -75). Hain siihen litran topparia, joka oli sävytetty myyjän silmiin parhaalla mahdollisella sävyllä (keulaluukku oli mukana mallina). Nyt korjausten jälkeen sävyero on valtava. Paikkaukset loistavat aivan liian vaaleina. Ostin lisäksi mustaa väripastaa, jos nyt itse sekoittamalla pääsisi oikeaan sävyyn.

Itsellä myös Hempelin Epoxy Filleriä hankittuna pohjan paikkauksiin ennen primereita. Millaista se on työstää ja paljonko vaatii lämpöä/aikaa kovettuakseen? Laitoitko alle primeria (kuten ohjeessa kehoitetaan) vai veditkö suoraan lasikuidulle/gelcoatille?
Seilari
Posts: 56
Joined: Thu 7.5.2015 17.51

Re: Uusi H-veneilijä

Post by Seilari »

Juu tuo sävytys on hankalaa... Jos jostain saisi Top coat väriaineita nestemäisessä muodossa niin niillä voisi yrittää itse ajan kanssa hakea oikeaa sävyä. Esim. tällä youtube videolla kaveri näyttää miten homma pitäisi tapahtua: https://www.youtube.com/watch?v=MxzCZ-5lMxY. Tuo kaveri on muutenkin aika hyvä videon tekijä, eli jos veneenkorjaus -aiheiset videot kiinnostaa niin sieltä löytyy.

Itse en laittanut primeria pohjalle (en oikeastaan ollut edes tietoinen asiasta) :D Mutta hyvin se siinä tuntui pysyvän, koska hioin aina karkean tarttumapinnan aineelle ja puhdistin pinnan huolellisesti asetonilla. Kuiva ja rasvaton pinta joka ei kiillä niin sillä pääsee jo aika pitkälle.

Mutta toki jos primeria alle suositellaan niin se sinne kannattaa laittaa. Siinä tulee kuitenkin vastaan se, että se on yksi ylimääräinen työvaihe kun maalin pitää kuivaa ennen epoxyn levitystä, joka minun tapauksessani olisi tarkoittanut yhtä ylimääräistä ajoa veneelle 1,5h per suunta.

Halli jossa tein hommia oli n. 10-15 asteinen. Tällaisessa lämpötilassa massa kuivui kosketuskuivaksi 24h kuluessa. Hiomakuivaksi kesti tosin hieman kauemmin 48-60h. Tätä voi kokeilla tökkäämällä massan eri kohtiin kynnellä. Jos kynnen kuva jää massaan niin se on vielä liian märkää(lue: kumimaista) hiottavaksi.

Mitä tulee aineen varsinaiseen käyttöön niin aluksi suosittelen tarkkaa sekoitussuhdessa ja huolellista sekotusta. Sekottaminen on tylsää ja vie aikaa, mutta siihen kannattaa kyllä keskittyä. Aine on helppoa käsitellä, ja ei purkissakaan jähmety liian nopeasti. (Esim. polyesterikitin kanssa sai edetä todella määrätietoisesti, koska se jähmettyi purkkiin alle vartissa.)

Toinen asia minkä huomasin on se, että niissä kohdissa missä voi käyttää isompaa lastaa levitykseen niin silloin sitä myös kannattaa käyttää. Suuri yhtenäisiä vetoja niin jälki on tasaista.

Kerralla on aika vaikeaa saada paksua kerrosta aikaiseksi. Jos yrittää märkään epoxy "kasaan" lisätä vielä enemmän, niin tulee vain sotkua. Pitää kärsivällisesti vain odottaa kuivumista ennen kun voi taas pyyhkästä hieman lisää. Lopuksi sitten hiominen.

Aine hioutuu kohtuu helposti, mutta silti mitä siistimmin saat massan levitettyä niin sitä vähemmän menee aikaa hiomavaiheessa.
Seilari
Posts: 56
Joined: Thu 7.5.2015 17.51

Re: Uusi H-veneilijä

Post by Seilari »

Vene on nyt siirretty kotilaituriin. Otin purjeet mukaan toiveikkaana siirtoa varten, mutta tuuli alle 2m/s koko päivän joten siirto olisi kestänyt tolkuttoman kauan ja matkaa kuitenkin oli moottorillakin päristelemällä 3h. Purjeet jäi siis kauden 2016 avausreissulle pussiin.

Kiva oli silti nautiskella vesillä liikkumisesta. Sää oli aamulla sankan sumuinen mutta selkeni kello 12.00 mennessä. Koska tuulta oli vain nimeksi niin matkalla ei edes pahemmin ennättänyt tulla kylmä. Yksi sadekuuro vähän navakampien tuulien saattelemana pyyhkäisi vartissa yli ja silloin oli vähä viluisampaa mutta muuten ok.

Reissu aluillaan ja uusi mittari testissä.
Image

Käsittelin talvella spiiran ja ison puomin alumiini puhdistus- ja hoitoaineella. Mastoa en ennättänyt käydä läpi ja nyt harmittaa koska ero on melkoinen. :D Täytyy jotenkin kikkailla kesällä jos saisi vähän mastoakin pyyhkäistyä. Tässä kuvassa näkyy myös kompassisuunta sekä ipadissa navionics. Tämä on käytännössä se varustus millä liikun vesillä ja kaikki on akkukäyttöistä. Varapattereita on tuohon kompassiin mukana, kestää kuulemma noin 20h 3x AA patterilla. Lisäakku on myös ipadiin jolla saa sen kerran ladattua. Käytännössä pystyy siis 2 vuorokautta näillä veneillä ennen kuin pitää saada roikan päästä virtaa.

Vedet ja reitit on kyllä Helsingistä Jurmoon asti aika hyvin ulkomuistissakin ja normi kartalla pärjää ihan heittämällä jos ei sumu yllätä. Tuohon naviin vaan tottuu niin nopeasti kun se on niin vaivaton.
Image

Tässä vähän lähempää
Image
Image
Image

Yamahan 4hp 2-tahdista korjattiin vuotava bensahana. Siihen vaihdettiin kokonaan uusi osa joka on jämäkämpi. Minulla ei ole irtotankkia joten käsipelillä pitää aina puljata jos bensa loppuu. Yhdellä tankilla ajaa noin 1h 30min. Kakstahdissa on se hyvä että se on varmatoiminen, helppo korjata, kevyt sekä melkein huoltovapaa. Huonoa tietysti kovempi ääni, kovempi kulutus sekä bensasekoitusten kanssa lotraaminen. Hajusta ei ole haittaa koska merellä yleensä veneillään hyvin tuuletetussa tilassa.
Image

Hauska kuvakulma, H:n masto näyttää isolta.
Image

Jos joku miettii rikausta niin minun veneessäni nämä menee näin.
Vasemmalta oikealle:
- Punavalkoinen köysi Cunningham
- Punainen köysi Ison alaliikki
- Punainen köysi luukkutallissa Kikki
- Pieni valkoinen köysi Magic Box eli fokan etuliikin kiristys
- Valkoinen köysi Fokan nostin
- Punainen köysi (keskellä) Ison nostin
- Valkosininen köysi Spinnun nostin
- Sininen köysi Spinnupuomin ylägaija
- Keltainen köysi Spinnupuomin alagaija
- Punainen köysi Ison alaliikki (voi siis säätää molemmilta puolilta)
- Punavalkoinen köysi Cunningham (voi siis säätää molemmilta puolilta)
Image
Image

Tuli talvella asennettua pinna vähän vinoon. Se on onneksi helppo säätää suoraan, muutama pultti vaan löysemmälle ja suoristus. Pinnan alla oleva köysikasa on köysi jota käytän pinnan lukitsemiseen sillon kun vene on laiturissa. Pinnan ympärille pitää laittaa kiillotusliina pehmusteeksi jotta lakka ei kulu kun köysi hankaa.
Image

Seuraavana päivänä olisi ollut melko hieno keli veneillä mutta piti lähteä muihin hommiin.
Image

Tilasin suolaiselta Johnilta Loos PT1-M vanttimittarin ja kiristelen sillä vantin tälle kaudelle kohdalleen. Voipi olla että laitan ihan retkipurjehduksessakin vantteja vähän säätäen tuulen voimakkuuden mukaan.

Lisäksi kallistusmittarin laitan myös kiinni niin voin siitä seurata millon mennään niin kallellaan että se alkaa vaikuttamaan vauhtiin negatiivisesti.

Tuli ostettua myös vanttiruuveille suojaputki. Viime kaudella spinnun skuutit takertuivat helposti niihin kiinni. Tilanteen teki erityisen ikäväksi se, että minulla on skuuttien päät kuorittu, joten niitä pitää varjella hieman muita köysiä enemmän. Ja tottakai spinnun noston hetkellä kaiken pitäisi sujua kuin rasvattu, joten ylimääräinen säätäminen jää nyt toivottavasti pois.
Seilari
Posts: 56
Joined: Thu 7.5.2015 17.51

Re: Uusi H-veneilijä

Post by Seilari »

Tässä on tullut taas tehtyä erilaisia projekteja veneellä. Laitan tähän pitkähkön postauksen joka koostuu lähinnä kuvista.

Ostin Salty Johnilta vai mikä olikaan (ohjeet löytyi täältä foorumilta) Loos PT-1 vanttimittarin. Wikistä löytyi myös ohjearvot eri keleihin. Laitoin 2-9m/s mukaiset säädöt vanttimittarilla ja sormituntumalla tunti aika löysältä. Kun käytiin testipurjehduksella n. 6-7m/s tuulessa niin ei-tuulen puoleiset vantit roikkui hieman löysänä. Tarvitseeko tästä huolestua vai olisiko hyvä ajaa vähän kireämmillä säädöillä?
Mittari on kyllä sinänsä näppärä ja tuo mielenrauhaa.
Image
Image

Kulki muuten kryssillä taas kivasti. Huomasin että osasin ajaa toista halssia hieman paremmin 6 solmua ja toista halssia taisin piinata hieman ja mentiin 5,6 solmua. Pari tuntia saatiin purjehdittua kauniissa säässä. Nyt kun vene alkaa olla kunnossa niin pääsee keskittymään enemmän purjehduksen teoriaan ja on aikaa kehittää itseä myös paremmaksi purjehtijaksi.
Image

Aikaisemmin olinkin jo kirjoittanut, että olen ostanut kuvassa näkyvän purjeuran ohjurin. Huomasin pettymyksekseni että se ei uraan mennytkään koska h-veneessä leveä ura jatkuu puomiin asti eikä ohjuria saa mihinkään kiinni. Päätin tähän teetättää sovitteen josta lisää alempana.
Image
Image
Image
Image
Image

Ostin uuden kikkitaljan koska vanhasta ei ollut mihinkään. Tämä on niin liukas että oli oikeasti hankalaa asentaa koska köydet luisti siihen malliin. Olin ajatellut moleminpuolisen säätämisen mahdollistavaa asennusta mutta tämä olisi vaatinut lisää reikiä kattoon ja kikkitaljalle oli valmis rapulukko odottamassa joten päädyin tähän ratkaisuun.
Image

Kuvassa näkyy vanha levanki jossa on kiinni vanerilla ison skuuttipiste sekä hekin säätö. Otin tämän osan seuraavaksi työn alle.
Image

Tässä kuvassa näkyy levangin pohja. Kaikki pultit sekä prikat olivat painuneet vaneriin syvälle ja osa pulteista oli jopa kadonnut. Levanki on hieman huonommassa kunnossa kuin kuvittelin.
Image

Hekin säätö on vääntynyt ajan kanssa vinoon. (Toimii sinänsä mutta vaatisi tuon metalli levyn vahvistamisen)
Image

Kaikki kilkkeet on tässä nyt irti.
Image

Levangin alta löytyi vielä "ehjää lakkaa"
Image

Tässä näkyy miten syvälle metalliosat oli painuneet puuhun. Kun kokeilin noita kohtia ruuvimeisselillä niin oli aivan pehmeää reikien reunoilta. Tulee ihan tarpeeseen tämä korjaus siis. Ajan kanssa olisi esim. ison skuutti saattanut murtua irti kokonaan.
Image

Vanhaa lakkaa.
Image

Hiontityö alkaa. Käytin tässä samaa halpis epäkeskoa ja p60 karheuksista paperia kuin aikaisemminkin talvella.
Image

Kun otin levangin kiskon ja muut osat irti niin itse puuosa levangista lohkesi kahtia. Se ei siis enää ollut niinkään liiman varassa kiinni vaan eri puukerrokset oli vain pulteilla puristettu yhteen.
Image

Hiominen ohi. Onnistui ok, mutta vaatii vielä liimausta. Onnekseni huomasin että tämä on sama alkuperäisosa kuin pinnakin jonka kunnostin viime vuonna, joten näistä tulee samanlaiset.
Image
Image
Image

Koska minulla ei ollut liimapuristimia niin piti hieman improvisoida.Sekoittelin west system epoksia ja kaadoin sitä vain runsaasti rakoon. Jämii muuten kohtuu kovasti. Kun otin levangin liimauksen jälkeen pois tuosta niin se oli hieman liimaantunut alustaansa ja meiltä lähti mönkijän kärrystä pohjaa irti kun kunnolla sen kampesi irti. Sitten taas lisää hiomista.
Image
Image

Tein hieman eri tavalla varsinaisen lakkauksen kun miten teín edellisenä vuonna pinnan kanssa. Sen sijaan että olisin tehnyt 8 kerrosta lakkaa ja välihiontaa niin tein kaksi ensimmäistä kerrosta epoksilla. Homma oli aika simppeliä, asetonilla tiikistä rasva sekä hiomapöly pois jonka jälkeen sekoitin epoksit ja sudin pensselillä pintaan. Epoksi tekee todella kestävän ja paksun kerroksen nopeasti. Kaksi kerrosta vastaa ulkonäöllisesti ties kuinka montaa lakkakerrosta (6 kerrosta?). Ainut ongelma on se, että epoksi ei kestä UV säteitä ollenkaan joten se vaatii viimeistelyyn vielä 2-3 kerrosta lakkaa suojaamaan sitä. Mutta urakkana tämä on kuitenkin nopeampi kuin perinteinen pelkällä lakalla tehty.

Kuvassa ekan epoksikerroksen jälkeen.
Image
Image

Tässä on kuvia kuivumisvaiheessa olevasta levangista. Pohjalla on 2 kerrosta epoksia ja 3 kerrosta lakkaa. Epoksia välihioin karkeudella 240 sekä poistin hiomapölyn asetonilla.
Lakan kanssa kannattaa olla vähän varovaisempi. Välihioin sen ensin 240 karkeudella ja pyyhin asetonilla ja pilasin ensimmäiset kaksi kerrosta tällä taktiikalla. Lakasta tuli purkkaa ja se piti hioa kokonaan epoksin päältä pois. Hommaan meni 7h ja vitutus oli aika kova kun piti alkaa melkein valmista hommaa hiomaan matalaksi. Eli se miten se olisi kannattanut tehdä (ja miten lopulta teinkin viimeiset 3 kerrosta lakkaa) on seuraava: Toisen kerroksen epoksia jälkeen välihionta p240 + asetonilla pyyhintä. Siihen ensimmäinen kerros lakkaa. Välihionta karkeudella p400 + pyyhintä joko pelkällä paperilla ja puhtaalla maalipensselillä tai korkeintaan tärpätillä/ohentimella. Sen jälkeen toinen kerros lakkaa samalla taktiikalla. Viimeisen kerroksen laitoin itse asiassa ilman välihiontaa, mutta ihan miten itse tykkää. Käytin työssä Hempelin Dura gloss lakkaa (koska kuivuu nopeammin kuin favourite varnish) sekä Motonetistä ostettuja vaahtomuovipensseleitä (10kpl erä n. 8e). Vaahtomuovipensseleillä tekee siistiä mutta aika ohutta kerrosta joten se vaatii hieman enemmän kärsivällisyyttä.
Image
Image
Image

Levankiin liittyen olen kehittänyt uudenlaisen systeemin hekin säätöön. Ostin myös uuden ison skuutin säätimen sekä hekin säätimeen uuden rapulukon koska edellisen hampaat olivat menneet sileäksi. Lisäksi kuvissa näkynyt vanerinen alusta johon ison skuutti ja hekki on aikaisemmin kiinnittynyt muuttuu myös rosteriseksi ja pienenee koossa hieman. Tämän osan teetin myös yhdessä yhteistyöyrityksistä joiden kanssa työskentelen. Laitan siitä kuvia kunhan saan rosterin kiillotettua ja porattua muutaman lisäreiän koska sitä pitää hieman säätää.
Rosteriosa on sitten aika hemmetin paksu koska sitä oli varastossa valmiina sen paksuisena. Lopputulos on siis aivan tajuttoman vahva ja vaneriset ongelmat tulee jäämään historiaan. Miinuksena tässä tietysti suurempi paino, mutta muutama kilo sinne tänne turvallisuuden nimissä.

Tässä on rosterista teetetty metallipanta joka toimii sovitteena purjeuran ohjurille. Tätä ei ole vielä testattu käytössä koska levanki on vielä kunnostuksen alla, mutta ainakin ulkonäön perusteella vaikuttaa todella toimivalta. Tämä on mun itse suunnittelema osa joten olen aika ylpeä. 8)
Image
Image
Image

Yamahan 4-tahti moottoriin vaihdettiin talvella huollon yhteydessä uusi bensahana koska edellinen alkoi aina vuotamaan muutaman minuutin ajon jälkeen kun tärinä löystyytti kiristysruuvin. Kuvassa näkyvä uusi osa on selkeästi järkevämpi "design" koska se näyttää ja tuntuu jämäkämmältä. Valitettavasti kuiteknin asennuksen yhteydessä se oli tiivistetty ainoastaan niin että bensaa ei vuotanut moottorin ollessa ala asennossa. H-veneessä moottori luonnollisestin nostetaan vedestä veneeseen purjehduksen ajaksi jolloin moottori on kenossa. Tässä asennossa uusi bensahana alkoi vuotamaan. Ostin biltemasta öljytuotteita kestävää tiivistysnauhaa ja pistin sen hanan väliin. Vuoto vaikuttaisi nyt tukkeutuneen.
Image
Image
Image

Hommaa vielä muutama juttu ennen kuin sielu lepää:
- Levangin viimeistely
- Kannen tiikkiosien öljyäminen tälle kaudelle
- Gelcoat vaurioiden lopullinen hionta + kiillotus
- Kannen korjauskohdan värin sävytys ja maalaus
- Kannen kiillotus + vahaus
- Karhennuksen pesu + myllytys
- Reunasilikonin poisto ja uuden levittäminen (Nykyinen on niin likainen että se likaa kyljet kun sadevesi valuu yli)
- Kylkien pesu (Lika lähtee helposti koska kyljissä niin paljon vahaa)
henri___
Posts: 15
Joined: Thu 14.2.2013 20.12

Re: Uusi H-veneilijä

Post by henri___ »

Kiitos taas mielenkiintoisesta selostuksesta!

Mistä löysit sopivan rapulukon hekin narulle? Vai vaihdoitko vain osia vanhaan? Meilläkin olisi tarvetta tuon lukon uusimiseen ja alkuperäisosa näyttää juuri samalta kuin sinulla.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Uusi H-veneilijä

Post by 306 »

Seilari wrote:Tässä on tullut taas tehtyä erilaisia projekteja veneellä. Laitan tähän pitkähkön postauksen joka koostuu lähinnä kuvista.
Hei,

Todella pron näköinen maston panta, tuo ongelma on yleinen mutta harvoin noin tyylillä ratkaistu!

Kuitenkin, muistathan sähköparit yms. Tuossa on paikallaan aika ajoin seurata, miten metallit reagoivat keskenään pannan alla. Paras konsti olisi eristää masto ja panta jotenkin toisistaan sähköä johtamattomalla väliaineella.

Nimim. mastoa taas ihmetellään itsekin.
306
Seilari
Posts: 56
Joined: Thu 7.5.2015 17.51

Re: Uusi H-veneilijä

Post by Seilari »

Kiitoksia kommenteista!

Uuden rapulukon ostin prosailorista. Uusi harkenin lukko on samalla reikäjaolla kuin vanhakin. Kannattaa mennä osan kanssa sinne kauppaan niin valkkaavat sopivan.

Ajattelin nykyisen hekin säädön tehdä tämän näköiseksi. Saan tuon osan ison skuutista kun käännän sen ympäri. Ison skuuttia varten ostin uuden vastaavan osan. Nähtäväksi jää oliko vanha hekin säätö parempi vai toimiiko tämä myös.

Image

Ja olen itsekin miettinyt kumimaton laittamista tuonne metallipannan alle. En tullut ajatelleeksi ollenkaan tuota metalliasiaa vaikka noista reaktioista olenkin aikaisemmin lukenut. Täytyypä siis jo senkin takia laittaa se kumi sinne alle.
Seilari
Posts: 56
Joined: Thu 7.5.2015 17.51

Re: Uusi H-veneilijä

Post by Seilari »

Siltä varalta jos jota kuta kiinnostaa tuohon pantaa liittyvät yksityiskohdat niin laitan tähän suunnitelman jota käytin sen teettämisessä. Siinä on minun mastooni sopivia mittoja jota kannattaa käyttä omassa mastossa varauksin. Laitan samalla vaivalla alle myös levankiin teettämäni rosteriosan suunnitelman.

Kun veneeseen tekee metalliosia niin kannattaa muistaa, että tekee kaikista kulmista ja reunoista pyöreitä. Muuten köydet saattavat hangata niihin ja mennä poikki. On se samalla myös turvallisuus kysymys, jos veneessä kaatuu niin terävät kulmat sattuu enemmän kuin pyöreät.

Image
Image
harald
Posts: 171
Joined: Wed 27.6.2007 21.52
Location: Drumsö
Contact:

Re: Uusi H-veneilijä

Post by harald »

Tuo panta näyttää kyllä fokantappajalta. Eikös takaliikki osu tuohon helaan joka vendassa? Olisiko ehkä mahdollista tehdä tuo niin, että pannassa olisi maston pinnan suuntainen kiristysruuvi maston sivulla?
Karhusaari
Posts: 172
Joined: Mon 17.5.2010 09.25
Location: Jyväskylä JVS

Re: Uusi H-veneilijä

Post by Karhusaari »

En käyttäisi tuollaista pantaa maston ympärillä tai ainakin tuon kiristyksen sunnittelisin toisin.
Oliskos nuo "pässinpallit" ollut mahdollista kiinnittää noilla ruuveilla suoraan mastoon tehtyihin kierrereikiin?
Ilman tuota uraan käyvää osaa..holkit väliin..?
Olen nähnyt sellaisen kiinnityksen missä hieman viilattu levennettyä uraa leveämmäksi tuon kohdalta ja hyvin pysyi kiinni.
Vesa Karhusaari
Jyväskylän Kilpapurjehtijat ry JKP
FIN - 863
Seilari
Posts: 56
Joined: Thu 7.5.2015 17.51

Re: Uusi H-veneilijä

Post by Seilari »

Pitää paikkansa että fokka saattaa siihen tarrata. Mutta toisaalta vielä ulkonevampi mötikkä siinä on samassa kohtaa vähän ylempänä mastossa johon kiinnittyy nostimet, eikä sen kanssa ole mitään ongelmaa ollut. Ja lisäksi tuo on pyöristetty kaikilta osin eli purjeella ei ole oikein mitään mihin tarttua. Varsinainen käyttö tietysti paljastaa sitten totuuden.

Kiristyskohdan olisi näin jälkikäteen voinut tehdä kylkeenkin, mutta ei tullut suunnitteluhetkellä mieleen. En ajatellut tuota tarttumisasiaa kun vasta laitettuani osan kiinni mastoon. Teknisesti tuo on toimivin paikka kiristysruuville ja tuote oli helppo valmistaa.

Mitä tulee tuohon pannan käyttämättä jättämiseen niin se oli tietysti ekana mielessä. Osan olisi saanut monellakin tapaa kiinni mastoon. Yksi vaihtoehto olisi ollut porata mastonuraan reiät ja laittaa sillä tavalla kiinni. Toinen vaihtoehto olisi ollut kiinnittää kavennuspalat uraan ruuveilla/hitsaamalla johon ohjurin saa puristettua kiinni. Onhan näitä mutta minun veneessäni ei ole ylimääräisiä reikiä eikä läpivientejä ja halusin samasta teemasta pitää tämänkin kohdalla kiinni.
Seilari
Posts: 56
Joined: Thu 7.5.2015 17.51

Re: Uusi H-veneilijä

Post by Seilari »

Noniin, vihdoin on levanki saatu takaisin veneelle. Työkiireet on painanut koko kevään ja tämä on hidastanut sekä venetöitä että purjehdusta.

Levangin kunnostus oli pyörinyt mielessä pitkään sen jälkeen kun sain kunnostettua pinnan. Jos olisin tiennyt miten paljon aikaa tämäkin vie niin en olisi ehkä aloittanut sitä kesän kynnyksellä. En nyt enää edes muista mutta kaikkine hiomisineen, osan etsimisineen sekä muokkaustöineen koko urakkaan meni varmaan lähemmäs 40 tuntia. Sekä iso tukku rahaa kun vanhoja osia kunnostellessa piti ostaa:
- Lisää kuulalaakereita (muutamia oli jostain syystä vanhasta kelkasta kadonnut sekä osa ei enää niin pyöreitä). Pussillinen näitä maksoi aika lailla.
- Siirsin vanhan ison skuuttipisteen hekin säätöpisteeksi. Tähän piti ostaa uusi iso rapulukko koska vanhasta oli hampaat vääntyneet käyttökelvottomaan kuntoon.
- Siirretyn ison skuuttipisteen tilalle piti ostaa uusi, sekä siihen tarvittavat lisäosat
- Levangin päihin uudet stopparit. Vanhat oli koossa ilmastointiteipillä sekä haljenneet ja haalistuneet. Nämä ei maksanut paljoa ja tuo siistin ilmeen muutenkin.
- Uusia pultteja ja muttereita jotta pääsin eroon vanhoista viritelmistä.

Tässä kuva lähtötilanteesta. Ei näytä kauhean pahalta, mutta kun lähempää tutkii niin kunnostustarve kyllä oli. Varsinkin tuo vanerinen aluslevy oli jo aika pehmeä. Hekin säätö on vääntynyt ja hampaat sileät.
Image
Image

Kuvia kunnostuksen jälkeen
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Nyt pitäisi vielä tehdä yksi maalauspaikka kannella, kiillottaa kolme gelcoat paikkaa sekä jynssätä vene puhtaaksi kannelta ja huuhdella kyljet. Lopuksi kannen tiikkiosille tämän kesän kerros öljyä.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Uusi H-veneilijä

Post by 306 »

Seilari wrote:Noniin, vihdoin on levanki saatu takaisin veneelle. Työkiireet on painanut koko kevään ja tämä on hidastanut sekä venetöitä että purjehdusta.
Komea kun mikä!

Hekin ergonomia tosin hiukan kummastuttaa. Tuossa on kai ajatuksena, että gasti kiskoo hekin kireyttä levangin etupuolelta? Itse kun seilailen paljon yksin (=perheen kanssa), koitan saada säädöt hyvin hoitumaan kuskin pukilta.

Itseälläni hekin säädöt tulevat molemmin puolin levangin päistä kaukalon seinästä istuinten yläpuolelta. Joku on muistaakseni tuotakin säätöä kehunut, mutta itse en tiedä, miten sitä saisi voimalla säädettyä. Itselläni on säädön välitykset tehty blokeilla, mikä selvästi tiukalle vetäessä alkaa tuntua moninkertaisena kitkana.

Tuossa esitetyssä tulee mieleen, että yksinkertaisimmillaan hekin läpivientiin olisi voinut virittää jonkinlaisen taittoblokin ja vetää siitä hekin ylöspäin kohti pinnaa ja vaikka rapulukkoon. Näin hekin kiristäminen onnistuisi jaloilla punnaamalla. Tiedä sitten, onko punnaaminen edes tarpeen, jos takaboksissa on se iso välityspyörä, jolta tuo säätönaru tulee?
306
Seilari
Posts: 56
Joined: Thu 7.5.2015 17.51

Re: Uusi H-veneilijä

Post by Seilari »

Kiitos kiitos!

Tuo hekki on vain paranneltu versio vanhasta, en sitä lähtenyt muuttamaan.

Mielessä kävi kyllä sellaisen hekin säädön rakentaminen, jota voisi käyttää monipuolisemmin. Ei vain ollut aikaa alkaa tätä tutkimaan ja olisi pitänyt jonkun viisaamman mielipidettäkin kuulla. Netistä varmaan olisi saanut hyviä kuvia ja ehdotuksia, mutta työkiireiden takia en alkanut tekemään uutta suunnitelmaa.

Itse purjehdin matkapurjehdusta ja usein miehistön kanssa joten vaikka säätömahdollisuus kuskinkin puolelta olisi ollut hyvä niin en sitä nähnyt niin kriittisenä. Jos tämä alkaa jossain vaiheessa häiritsemään niin teen tuosta ulokkeesta vaikka juomatelineen ja laitan muutamia plokeja ja rapulukkoja niin että saan hekin säädön molemmille laidoille kuten ehdotit.

Minulla ei ole ikinä ollut vaikeuksia hekkiä kiristää. Se tulee sieltä todella pienellä voimalla ja nyt kun tämän uuden version avulla yksi kitkaa aiheuttanut kohta jää kokonaan pois, niin homma kevenee entisestään. Pitäisi jonkun kisaajaan kanssa käydä joku päivä purjehtimassa ja laittaa takastaagiin vaikka teippi siihen kohtaan missä säätö on "pohjassa" eikä enää enempää saisi vetää. Nyt olen varmaan turhaan kovemmassa kelissä arkaillut tätä vetämistä. Luin täältä ohjeista että siinä vaiheessa kun isoon tulee ryppy keskelle niin sitten on tarpeeksi, mutta hyvä se olisi kokeneemman kanssa katsoa.
Veke
Posts: 53
Joined: Thu 4.9.2014 12.14
Location: Lahti

Re: Uusi H-veneilijä

Post by Veke »

Terve
Mistä ostit, tilasit purjeohjaimen ?
( Meidän mastossa sen varmaan saa purjeuraan kiinni koska ura jatkuu purjeen syöttöaukon alapuolella.)
FIN-97 ÄÄNI
Seilari
Posts: 56
Joined: Thu 7.5.2015 17.51

Re: Uusi H-veneilijä

Post by Seilari »

Moi,

Ostin sen marineasta helsingissä. Nyt en enää löytänyt suoraa nettilinkkiä tuotteeseen mutta jos soittaa liikkeeseen ja kysyy spinlock mainsail feederiä niin tietävät mistä osasta kyse.
Veke
Posts: 53
Joined: Thu 4.9.2014 12.14
Location: Lahti

Re: Uusi H-veneilijä

Post by Veke »

Kiitos vinkistä.Näyttäisi löytyvän nettikaupastakin.Oletko jo testannut, onko tuosta hyötyä?
FIN-97 ÄÄNI
Seilari
Posts: 56
Joined: Thu 7.5.2015 17.51

Re: Uusi H-veneilijä

Post by Seilari »

Terve,

Tuli viime viikonloppuna testattua (vihdoin). Työkiireet tullut harrastusten tielle pahasti tänä kesänä kun jäänyt kesälomatkin väliin.

Tuloksista sen verran, että toimii kyllä kun unelma. Kenenkään ei tarvinnut olla kannella auttamassa purjetta ylös ja nostaminen oli todella nopeaa ja vaivatonta. Lasku onnistui myös hyvin.

Aikaisemmissa viesteissä epäiltiin tuon metallipannan takertumista keulapurjeeseen. Kryssittäessä kohtuullisessa tuulessa niin purje ei tarttunut metallipantaan millään tavalla.

Laskin kuitenkin keulapurjeen saaren suojassa jotta sain korjattua yhden hakasen asentoa ja kun nostin sen uudelleen ylös niin purje oli epänormaalimmassa asennossa kannella ja purjeen reuna pääsi nojaamaan pantaan. Huomasin, että pannan toisella puolella olevat metalliruuvit tarttuivat purjeeseen, eli ongelma siitä kyllä pidemmän päälle tulee.

Nyt suunnitelmissa on jonkinlaisen suojapussin rakentaminen joka estää terävien ruuvinkantojen tarttumisen purjeeseen. Jos tämä ei toimi niin sitten pitää keksiä jotain ihan muuta.
Post Reply