Noniin, kevään projektia on saatu taas hieman eteenpäin. Kävin tällä viikolla rautakauppoja ja venekauppoja ja ostin tarvittavat tarvikkeet ja välineet suunnittelemiini korjauksiin.
Aloitin urakan hiomalla kyljistä vanhan kerroksen gelcoutia pois. Sain hyvät ohjeet ja tarvikelistan täältä:
http://virtauslanka.blogspot.fi/2015/02 ... linen.html.
Halpa tämä operaatio ei ole, sillä tarvikkeet ja litkut maksavat aika paljon. Lisäksi minulla ei ollut kunnollista myllyä joten sellainenkin piti hankkia. Päädyin AEG PE 150 malliin bauhausista. Oli keskihintainen ja kevyt. Käyttökokemuksista voin kertoa, että olin laitteeseen tyytyväinen. Kierrosten säätö oli helppoa (900-2500rpm) eikä meno hyytynyt vaikka laikalle antoi painoakin. Keveydestä oli hyötyä koska urakka kestää pitkään.
Tarvikkeet kuvassa (tässä näkyy myös muihin työvaiheisiin varaamiani tarvikkeita):
Kun tarvikkeet oli ostettu odottelin lauantaita ja heräsin aikaisin kello 8 jotta ehdin veneen talvisäilytyspaikkaan Hangon lähellä kello kymmeneksi. Tästä eteenpäin urakka kestikin sitten yhtä soittoa kello 21 asti eli n. 11h. Ajomatkoineen päivän kesto oli 14h, joten nälkä oli aika kova kun pääsi kotiin koska sämpylää lukuunottamatta en ollut ottanut mitään muuta syötävää mukaan.
Työvaiheet oli karkeasti seuraavat:
1. Gelcoat cleanerin levitys pensselillä
2. Kylkien pesu veneshampoolla ja sienellä
3. Kylkien huuhtelu ämpärillä ja sienellä
4. Kylkien kuivaus mikrokuituliinalla
5. Kylkien ensimmäinen myllytys keskikarkealla hioma-aineella
6. Ylimääräisen hioma-aineen poisto mikrokuituliinalla
6. Kylkien toinen myllytys hienolla hioma-aineella
7. Hienon hioma-aineen vahan kiillotus liinoilla
8. Autoglym extra gloss vahan levitys rätillä
9. Viimeisen vahakerroksen kiillottaminen liinoilla
Aloitustilanne
Aloitin homman levittämällä molemmille kyljille gelcoat cleaneria. Se otti mukavasti kellastumat pois, jonka jälkeen pesin venepesuaineella veneen kauttaaltaan ja huuhtelin. Koska hallissa ei ollut juoksevaa vettä piti urakka tehdä sienellä ja ämpärillä. Tässä vaiheessa olin siis käynyt veneen käsin läpi 3 kertaa kauttaaltaan. Lopputulos oli kiiltävä ja siisti, mutta tavoitteena oli saada pysyvästi paremman näköinen kylki.
Gelcoat cleaneri
Pesuaine
Seuraavaksi tutustuin AEG:n laitteeseem ja siihen kiinnitettäviin laikkoihin. Homma oli melko simppeliä, minulla oli pieni jakkara käytössäni jonka päällä seisoen etenin runkoa pitkin eteenpäin. Etenin n. 60cm paloissa eteenpäin kerrallaan lisäten joka vaiheessa laikkaan lisää Polarshine T10 hioma-ainetta. Aineen kanssa ei kannattanut säästellä koska jos sitä ei ollut laikan ja kyljen välissä niin luonnollisesti mitään ei tapahtunut.Aina 60cm jälkeen pyyhin juuri tekemäni kohdan puhtaaksi mikrokuituliinalla ja tarkastin lopputuloksen. Ehdin tehdä ensimmäistä kylkeä n. puoliväliin asti kunnes homma rutinoitui ja jälki alkoi olla tasaista. Kun olin käynyt koko veneen läpi niin tein aluksi huonosti tehdyt kohdat vielä uudelleen.
AEG PE 150
Keskikarkea hioma-aine
Kierretty villalanka laikka
Kyljistä tuli melko eri näköiset ja esim. parraslistan alla olevat raidat muuttivat väriä huomattavasti kirkkaammiksi. Tämä urakka vei noin 4-5h ja oli selkeästi työläin, raskain ja hitain vaihe. Kuten kuvassa näkyy niin jälki oli hyvää, mutta kyljessä on silti valoa taittavia "mikronaarmuja".
Keskikarkean hioma-aineen jälkeen
Näistä päästiin eroon seuraavassa vaiheessa, jolloin vaihdoin vaahtomuovisen kiekon laikkaan. Viimeistelyaineena toimi Polarshine 3, jonka ainakin purkissa lukevan tuoteselosteen mukaan pitäisi poistaa silmälle näkymättömät mikronaarmut, sulkea gelcoatin pinta sekä toimia ensimmäisenä kerroksena vahaa.
Homma eteni nopeasti, stryyttäsin ainetta vaahtomuovilaikkaan ja levitin sen kylkeen. Sitten kone taas päälle ja aineen hieronta kunnolla kylkeen. Tein molemmat kyljet vahalla loppuun jonka jälkeen palasin kiillottamaan kyljet kiillotusliinoilla. En säästellyt liinojen käytössä, heti kun se meni tukkoon niin heitin pois ja otin uuden. Lopputulos oli todella miellyttävä jo tässä vaiheessa. Urakan olisi voinut jättää siihenkin, mutta lisäsin vielä kerroksen Autoglymin Extra Glossia päällimäiseksi kerrokseksi lukemieni ohjeiden mukaan, annoin kuivua n. tunnin jonka jälkeen kiillotin todella huolellisesti.
Valmista kaikki työvaiheet suoritettuna
Kuten kuvista näkyy niin vanha gelcoat on saanut täysin uuden ilmeen. Toivon, että huolellisen vahauksen seurauksena jälki myös kestää koko kesän siistinä ja kellastumisilta vältytään ainakin suurimmilta osin.
Rungossa on vielä muutamia ongelmakohtia jotka eivät laikalla täysin tasaantuneet. Jos minulla jää aikaa muilta projekteilta niin palaan käsittelemään vielä ne kohdat uudelleen järeämmin keinoin.
Loppusanoina voin todeta, että urakka ei ollut hankala mutta työläs se kyllä oli. Tein tuon 11h täysin tauotta ja vauhdikkaalla työtahdilla. Homma ottaa niin käsille, selälle kuin jaloillekin aika vahvasti ja jokainen voi itse kuvitella miltä tuntuu käydä runko 9 kertaa läpi neliösenttimetri kerrallaan hinkkaamamalla. Lopputulos on kuitenkin kovan työn arvoinen ja vanha 80-luvun H-vene sai taas vähän uutta eloa.
Seuraavat projektit on:
-Skegin halkeaman avaaminen, paikkaus ja maalaus
-Skegin peräsimen ruuvien peitto epoksilla ja maalaus
- Kompassikotelon ja luukkutallin kunnostus
- Heloituksen siirtäminen paremmille paikoille
- Pinnan ja peräsinakselin kiinnityskohdan lasikuituvaurion korjaus
- Kannella olevien vanhojen ruuvinreikien epoksointi ja gelcoattaaminen piiloon
- Kannella olevan suurehkon lasikuituvaurion korjaus (kuva alla)
- Kikkitaljan uusiminen ja muutamat köysipäivitykset
- Uuden kompassin osto
- Uuden jatkopinnan osto (Biltemasta ostettu räpistys oli ihan avuton)
Lista on pitkä, mutta korjattavat kohteet ovat pieniä joten urakkana tämä ei ole kauhean suuri. Jos saan kaiken tehtyä ennen vesillelaskua, niin veneessä ei ole yhtä ainutta rikkinäistä kohtaa ja kaikki toimii. (Veneessäni ei ole sähköjä eikä tule, juuri tästä syystä)