Kaiteen kiinnitys

Keskustelua H-veneen varustelusta ja kunnostusprojekteista

Moderator: Kristian

Post Reply
SY-Felice
Posts: 9
Joined: Wed 12.8.2015 07.32

Kaiteen kiinnitys

Post by SY-Felice »

Moi,

Osaisiko joku taitava neuvoa, millaisella ratkaisulla veneeni löysällä olevat kaiteenjalat saisi kunnolla lasikuitukanteen kiinni?

Ongelmani on, että kaiteet ovat tällä hetkellä todella löysällä, eivätkä vanhat ruuvit enää pure lujitemuoviin kunnolla. Lujitemuovirakenne on ontto, eikä seinämän taakse pääse laittamaan vastakappaleeksi mutteria.
Lujitemuovin paksuus on arvioilta noin 4-5mm.

Onko olemassa juuri tähän tarkoitettuja proppuja tms. (vrt. kipsilevyankkuri), joilla ruuville saisi kunnon vasteen ja kaiteet kunnolla kireälle?

Tai voiko tämän tehdä täyttämällä reiät epoksilla, ja poraamalla uudet reiät uusille ruuveille?
- Jos näin, ottaisin mielelläni vastaan myös vinkkejä parhaista ruuveista tähän tarkoitukseen.

(Nykyisten ruuvien kierteet ovat "tiheät", eli vaikuttaisi, että vastapuolella on joskus ollut jonkinlaiset insertit tms. joihin ruuvit ovat kiinnittyneet.)

Kiitos avustanne jo etukäteen!
Veneeni ei varsinaisesti ole H, vaan Guy22, mutta arvelin tällä foorumilta löytyisi parempaa asiantuntemusta, kuin Suomi24:sta :)

-Ville
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: Kaiteen kiinnitys

Post by Lauri »

Tervetuloa foorumille. Varmasti tänne sopii muillakin pienillä veneillä purjehtivat, varsinkin nämä varustelu- ja huoltojutut on aika universaaleja.

"ontto" rakenne tarkoittanee kerrosrakenteista kantta. Sillä olisi siis kahden lujitemuovikerroksen välissä joko uretaanivaahtoa (divinycell tms) tai balsaa. Kummassakaan tapauksessa tiivistämätön reikä ei ole hyvä juttu, siitä kaidetolpan jalan juuresta pääsee vesi kannen sisälle.

Kipsilevyankkuria vastaavia proppuja on olemassa, ainakin sellaisia mitä kutsutaan kumimuttereiksi (googleta että löydät kuvan). Siinä kumisen pätkän päässä on metallimutteri sisällä, kiristetään koneruuvilla joka vetää sen kumiosan kasaan ja "proppu" kiristyy reikään. En kuitenkaan ole varma mahtaisiko tuollaiset kestää kaiteiden kiinnityksessä, lisäksi venekäytössä sen "propussa" olevan metallin pitäisi olla ruostumatonta. Mitä se tuskin on.

Epoksilla täyttäminen on varmasti yksi hyvä vaihtoehto. Pääseekö kaidetolppien kohdalla veneen sisäpuolella käsiksi kannen alapintaan? Ne reiät voisi täyttää niin, että kansi ei enää ole ontto, ja sitten porata reiät läpi koko kannen. Pultit läpi ja mutterit sisäpuolelle. Jos ne jäävät näkyviin, niin ainahan voi käyttää ruostumattomia hattumuttereita.
SY-Felice
Posts: 9
Joined: Wed 12.8.2015 07.32

Re: Kaiteen kiinnitys

Post by SY-Felice »

Kiitos vastauksesta!
Kyllä, kerrosrakenteinen kansi on varmasti juuri kyseessä, ja veikkaisin itsekin vaahtoa olevan sisällä.
Kaiteenjalat kiinnittyvät veneen laitaan, missä kansi tekee tuollaisen suorakulmaisen "kynnyksen".
Toivottavasti kuva selventää hieman. Ja saumaa ei tässä kohtaa ole, eikä kerrosrakenteen sisälle pääse käsiksi. Muutoin läpipultit ja mutterit olisi se kaikkein parhain ratkaisu.
Guy kaidetolppa.jpeg
Guy kaidetolppa.jpeg (34.32 KiB) Viewed 12733 times
Ehkä koitan epoksilla reikien täyttöä ja ruuvien vaihtoa purevampikierteisiin.
Onko suosituksia parhaista ruuveista lujitemuoviin ruuvaamiseen?
Ja sikaa varmaankin aina ruuvin kannan sekä kaidetolpan kannan alle?

-Ville
Löre-
Posts: 9
Joined: Mon 4.3.2013 00.35
Location: Mikkeli

Re: Kaiteen kiinnitys

Post by Löre- »

Onko varmaa ettei pääse sisäpuolelta ottamaan vastaan? Ainakin Ohlson 29:ssä on läpipultattuja kaidetolpat. Juuri viime keväänä jouduttiin tolppien kantoja uusiksi kiinnittelemään, kun olivat löystyneet. Alapuolelle pääsy voi olla pienten esteiden takana, esim joku kaappi välissä tms., mutta silti jos aikaa on kannattaa pyrkiä tuo läpipulteilla tekemään.



Kuitenkin jos haluat nopeammin tehdä homman niin: Reippaasti sikamassaa koko alustalle. Kannattanee laittaa haponkestäviä ruuveja, eivät pääse sitten ruostumaan. Kun rupeaa uusia ruuveja laittamaan niin poraa pienempi reikä niin uppoaa helpommin. Eli jos käytät 4mm ruuvia niin 2-3mm reikä ensin ja täytät reiän massalla.
Erkka
Ylläpitäjä
Posts: 572
Joined: Sat 10.3.2007 03.01
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Re: Kaiteen kiinnitys

Post by Erkka »

Minulla on maston juuressa kannessa helat uudelleenkiinnitetty lasikuituun käyttämällä tuota:
http://tuotteet.etra.fi/fi/g2318153/pp-lasikuitutayte

Eli
1) isommalla poralla tms rikkinäinen tavara (ja pehmeä väliaine?) pois
2) vihreää mönjää tuubista tilalle
3) kovettumisen jälkeen porataan pienet reiät ruuveille
5) (vihreän mönjän piilottaminen valkoisen maalin/gelcoatin alle)
4) ruuvit sikaflexin kera kiinni


Meillä siis ainakin cunninghamin helat kestää tuolla tavalla kiinnitettynä vetoa ja nykimistä (olisko 8 vuotta aikaa korjauksesta).
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
SY-Felice
Posts: 9
Joined: Wed 12.8.2015 07.32

Re: Kaiteen kiinnitys

Post by SY-Felice »

Näin "pienellä" viiveellä..
Kiitos kaikille neuvoista ja avusta!
Kaiteiden kiinnitys ratkesi lopulta läpipulteilla, jotka loppujen lopuksi saikin ujutettua rungon huoltoluukun kautta. Ja tukevat tuli, ehdottomasti paras lopputulos näin.

Ja kiitos Erkka tuon erikoisaineen linkistä, tulee kyllä käyttöön.
Meilläkin pari kansihelaa löysällä katolla sellasessa kohdassa, missä ei ole läpireikiä, ja mielellään en siihen kohtaan niitä tekisikään. Tähän kohtaan tuo aine varmasti perfecto.

-Ville - Guy22-mies
Post Reply