Ratsastajat purjeeseen

Keskustelua H-veneen varustelusta ja kunnostusprojekteista

Moderator: Kristian

Post Reply
Veke
Posts: 53
Joined: Thu 4.9.2014 12.14
Location: Lahti

Ratsastajat purjeeseen

Post by Veke »

Tapasin tuolla päijänteellä yksinpurjehtijan joka kertoi laitattaneensa ensimmäiseen pujeeseensa ja seuraavaan laittaneensa itse purjerenkaat ja ratsastajat.Valitettavasti minulla ei ollut mukana kameraa eikä mittanauhaa joten kyselen seuraavasti:

-kuinka monta purjerengasta on holkin isossa, eli mmikä on renkaiden väli ?
-purjerenkaita näyttäisi olevan erikokoisie eripurjeissa, mikähän olisi sopiva koko ?
-mistähän kannattaa hankkia ratsastajat ja mitähän mallia, noita näyttää olevan monenlaisia :)

äänen mastossa purjeensyöttöaukko on vain 20 cm korkea,yläpää 30 cm puomista mitattuna, tuohon voisi laittaa täyttöpalankin.Olisiko jollain kuvia palasta ?

Onko joku laitattunut viimeaikoina purjeeseensa ratsastaji ja missä ?
Minulla on vuoden vanha iso joten tekisi mieli lisätä ratsastajat ennemmin kun hankkisi uuden purjeen:)
FIN-97 ÄÄNI
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: Ratsastajat purjeeseen

Post by Lauri »

Purjeensyöttöaukkoja on erilaisia, niin myös ratkaisuja. Kuvia on ollut täällä aikaisemminkin, katso aluksi ainakin nämä:

hfoorumi/viewtopic.php?f=1&t=1192&p=7144
h-vene/f/gallery2.php?g2_itemId=7207
hfoorumi/viewtopic.php?f=1&t=398&p=2387
Stefanos
Posts: 6
Joined: Sat 11.7.2015 21.08

Re: Ratsastajat purjeeseen

Post by Stefanos »

Minä laitatin viime kesänä isoon ratsastajat Niinirannalla. Hinta oli 150€ luokkaa koko projektille, joten minä en ainakaan sillä hinnalla viitsisi alkaa askartelemaan itse näitä. Voin suositella, on erittäin miellyttävä operoida yksinkin. Itse laitoin ruuvattavan stopparin mastouraan estämään purjeen putoamista pois urasta. Siistimmin saisi ehkä paketoitua purjeen puomille jos viitsisi värkätä jonkun kiskon syöttöaukkoon.
Veke
Posts: 53
Joined: Thu 4.9.2014 12.14
Location: Lahti

Re: Ratsastajat purjeeseen

Post by Veke »

Ei tullut purjeensyöttäjää mastouraan vaan nyt on rarsastajat purjeessa.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/245 ... stajat.jpg

Purjeen syöttöura (20 cm) jättää purjeen kyllä pikkasen yläs nippuun mutta tällä nyt mennään : :cry:

Ajatus siitä millainen purjeensyöttöaukon täyttöpala voisi olla on olemassa mutta tekemisen taito on vielä kateissa.Seldenin mastoihin noita saa valmiina :D
FIN-97 ÄÄNI
Post Reply