Hei!
Scanboatin vuonna 1974 valmistamassa H-veneessämme on hieman lasikuituruttoa (n. 40 cm * 40 cm ala) laidan yläreunassa ja vesirajassa (satunnaisia kuplia), sekä kolhuja niin että gelcoat on rikkoutunut (linkki kuviin viestin lopussa).
Onko tuollainen rutto syytä korjata? Millä tekniikalla ja aineilla se kannattaa tehdä? Kuinka paljon tällaiseen remonttiin pitäisi varata rahaa?
Erityisesti vesilinjan yläpuolisten rakkojen paikkaukseen vinkit ovat tervetulleita.
Vene sijaitsee Turussa. Tietääksemme aikasemmat omistajat eivät ole kertaakaan maalanneet runkoa.
Kuvia rutosta ja kolhuista:
http://imgur.com/a/xc8RB
Kiitos jo etukäteen!
Syysterveisin Aleksi & Lauri
Apua lasikuituruttoon ja rungon huoltoon
Moderator: Kristian
Re: Apua lasikuituruttoon ja rungon huoltoon
Pari ketjua täällä ainakin on ollut, jotka aihetta sivuavat.
h-vene/f/viewtopic.php?f=1&t=70&p=1184& ... oosi#p1184
h-vene/f/viewtopic.php?f=1&t=70&p=4835& ... meri#p4835
h-vene/f/viewtopic.php?f=1&t=70&p=1184& ... oosi#p1184
h-vene/f/viewtopic.php?f=1&t=70&p=4835& ... meri#p4835
Tommi,
S/y Tiikerhai
S/y Tiikerhai
Re: Apua lasikuituruttoon ja rungon huoltoon
Osmoosivauriot kannattaisi korjata ennen kuin ongelma pahenee. Kupliva alue olisi hyvä avata lasikuituun asti jo näin syksyllä ja antaa kuivua talven yli.
Korjausalueen avaamisen jälkeen osmoosinestettä tulee vaurioalueen pintaan jonkin aikaa, minkä huomaa pistävänä hajuna. Ennen korjaustoimenpiteiden aloittamista alue kannattaakin pestä makealla vedellä useampaan kertaan.
Pinnan kuivatuksen jälkeen maalaisin kerroksen epoksiprimeriä pintaan ja tämän jälkeen tasoittaisin korjausalueen venekäyttöön tarkoitetulla epoksitäytteellä. Viimeistelyksi oikean sävyinen topcoat pintaan.
Kyljen naarmut korjaisin täyttämällä kolot samalla epoksitäytteellä ja topcoat pintaan.
Topcoatin kohdalla joudut todennäköisesti sekoittamaan oikean värisävyn itse. Kannattaa kysyä maaliliikkeistä sävytyskoneen väripastapurkkien loppuja sitä varten.
Korjausalueen avaamisen jälkeen osmoosinestettä tulee vaurioalueen pintaan jonkin aikaa, minkä huomaa pistävänä hajuna. Ennen korjaustoimenpiteiden aloittamista alue kannattaakin pestä makealla vedellä useampaan kertaan.
Pinnan kuivatuksen jälkeen maalaisin kerroksen epoksiprimeriä pintaan ja tämän jälkeen tasoittaisin korjausalueen venekäyttöön tarkoitetulla epoksitäytteellä. Viimeistelyksi oikean sävyinen topcoat pintaan.
Kyljen naarmut korjaisin täyttämällä kolot samalla epoksitäytteellä ja topcoat pintaan.
Topcoatin kohdalla joudut todennäköisesti sekoittamaan oikean värisävyn itse. Kannattaa kysyä maaliliikkeistä sävytyskoneen väripastapurkkien loppuja sitä varten.
Re: Apua lasikuituruttoon ja rungon huoltoon
Enpä juuri huomannut kuplia kuvassa. Todelliset kuplat tunnistaa siitä, että painettaessa esim. avaimella, kupla rasahtaa rikki ja siitä tirskuu haisevaa nestettä. Niitä on yleensä useampi samalla alueella.
Omassa, saman ikäisessä veneessäni on ollut kaikenmoisia kuplia, mutta ei kuitenkaan isoina ryhminä eikä niitä ole saanut rikki. Joskus on ollut sellaistakin, että kuplat häviävät viikon kuluessa veneen nostosta (näin kävi esim. kun huolestuin pukin tassujen alla olleista kuplista).
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta haisevien rakkuloiden löytyessä tulisi toimia jotakuinkin näin:
- Hiotaan kuplat auki, pinta huuhdellaan makealla vedellä ja jätetään avattu pohja kuivumaan esim. talven yli
- Pohjan kosteus mitataan kosteusmittarilla ja riittävän kuivaksi tultuaan vedenalaista pohjaa voi alkaa kittamaan epoksikitillä (lämpötilan salliessa), jolloin pohjan kolot saadaan siloitettua.
- Pinnan yläpuolella voinee(?) kitata kolot sävytetyllä gelcoat-kitillä. Kitattava alue kannattaa rajata rajausteipillä mahdollisuuksien mukaan hiomisen ja kiilloituksen helpottamiseksi. Oikeaa sävyä voi etsiä massaosia sekoittamalla, niitä veneen pintaan sipaisten ja pois pyyhkien. Sävyn löydyttyä lisätään kovete ohjeen mukaan ja kitataan kolot.
- Gelcoat-kitin kuivuttua se hiotaan ja kiillotetaan huomioiden ympäröivän, alkuperäisen gelcoatin suojaus. Gelcoat-pinta on ohut ja hiuoutuu helposti puhki ilman suojausta.
- Pinta viimeistellään lähinnä epoksiprimeri-maalilla maalaten (vesilinjan alapuolella).
Tuleeko jollain muuta mieleen?
Omassa, saman ikäisessä veneessäni on ollut kaikenmoisia kuplia, mutta ei kuitenkaan isoina ryhminä eikä niitä ole saanut rikki. Joskus on ollut sellaistakin, että kuplat häviävät viikon kuluessa veneen nostosta (näin kävi esim. kun huolestuin pukin tassujen alla olleista kuplista).
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta haisevien rakkuloiden löytyessä tulisi toimia jotakuinkin näin:
- Hiotaan kuplat auki, pinta huuhdellaan makealla vedellä ja jätetään avattu pohja kuivumaan esim. talven yli
- Pohjan kosteus mitataan kosteusmittarilla ja riittävän kuivaksi tultuaan vedenalaista pohjaa voi alkaa kittamaan epoksikitillä (lämpötilan salliessa), jolloin pohjan kolot saadaan siloitettua.
- Pinnan yläpuolella voinee(?) kitata kolot sävytetyllä gelcoat-kitillä. Kitattava alue kannattaa rajata rajausteipillä mahdollisuuksien mukaan hiomisen ja kiilloituksen helpottamiseksi. Oikeaa sävyä voi etsiä massaosia sekoittamalla, niitä veneen pintaan sipaisten ja pois pyyhkien. Sävyn löydyttyä lisätään kovete ohjeen mukaan ja kitataan kolot.
- Gelcoat-kitin kuivuttua se hiotaan ja kiillotetaan huomioiden ympäröivän, alkuperäisen gelcoatin suojaus. Gelcoat-pinta on ohut ja hiuoutuu helposti puhki ilman suojausta.
- Pinta viimeistellään lähinnä epoksiprimeri-maalilla maalaten (vesilinjan alapuolella).
Tuleeko jollain muuta mieleen?
aljmyl wrote:Hei!
...
Kuvia rutosta ja kolhuista:
http://imgur.com/a/xc8RB
Kiitos jo etukäteen!
Syysterveisin Aleksi & Lauri
306