Purjeiden mitat

Keskustelua H-veneen varustelusta ja kunnostusprojekteista

Moderator: Kristian

Post Reply
tvkalvas
Posts: 42
Joined: Tue 18.8.2020 08.44

Purjeiden mitat

Post by tvkalvas »

Mitenkäs nämä purjeiden mitat oikein menevät? Kovasti on puhetta siitä, että kaikki H-veneet eivät ole samanlaisia. No minun logiikallani saan omaan veneeseeni sopivat purjeet mittaamalla vanhat. Suurin osa H-veneen piirustuksissa olevista mitoista on merkitty maksimimitoiksi ja loputkin varmasti voidaan sellaisiksi tulkita. Kuinkin olin yllättynyt siitä kuinka paljon pienempiä mittaamani numerot olivat verrattuna noihin maksimimittoihin. Speksin mukaiset mitat ovat alla olevissa kuvissa mustalla ja omat mittaukseni punaisella. Mittaukset olen tehnyt ORC-mittausten ohjevideon mukaisesti eli esim. liikkiköysi ei kuulu mittaan. Purje on mitattaessa ollut venytettynä niin, että ryppyjä ei juuri pitäisi olla.
A41_mitat1.png
A41_mitat2.png
Jos ostan uudet purjeet speksin mukaan ovatko ne liian suuret? Rikiä ei valitettavasti pääse nyt mittaamaan kun masto on kaadettuna ja peitteiden alla. Toinen juttu joka ihmetyttää on se, että ison ahvenselkää ei ole mitenkään määritelty. Purjeentekijällä on siis mahdollisuus vaikuttaa ison pinta-alaan jossakin määrin luokkasäännön puitteissa.

Onko jollakulla kokemuksia mittaamisesta vai ostavatko kaikki vaan "standardimittaiset" H-venepurjeet?
Taneli Kalvas, FIN-540, s/y Lumina
Post Reply