Apua meillä on ylävantti vaijerista kaksi säijettä poikki

Keskustelua H-veneen varustelusta ja kunnostusprojekteista

Moderator: Kristian

Post Reply
Usvapo
Posts: 1
Joined: Tue 8.6.2021 19.14

Apua meillä on ylävantti vaijerista kaksi säijettä poikki

Post by Usvapo »

Hei. Ostimme ensimmäisen h veneen tänä keväänä ja olemme muutenkin aloittelevia purjehtijoita. Veneemme on jo vesillä ja masto ylhäällä edellisten omistajien toimesta. Huomasimme nyt veneettä huoltaessamme, että paaran puolella ylävanttista oli kaksi säijettä katkennut alhaalta. Emme tiedä kauan säijeet on ollut poikki. Nyt herää huoli että mitä tehdä? Voiko veneellä purjehtia huolettomin mielin vai tuleeko asialle tehdä jotain heti? Mikä todennäköisyys on että vaijeri katkeaa tämän kesän aikana? Ja mistä kannattaisi ruveta kyselemään uusia vaijereita.
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: Apua meillä on ylävantti vaijerista kaksi säijettä poikki

Post by Lauri »

Tähän voi tietysti olla monta suhtatumistapaa, mutta itse en purjehtisi yhtään vaan vaihtaisin sen vantin. Mieluiten ne kaikki samalla. Mastopajan hommiahan tuo uusien vaijerien tekeminen on, operaatio ei ole monimutkainen eikä hirveän kalliskaan. Varsinkaan suhteessa riskiin:

Jos siitä vantista katkeaa loputkin säikeet, niin masto varmasti kaatuu ja lähes varmasti katkeaa korjauskelvottomaksi siinä samalla. Käytettyjä H-veneen mastoja ei saa kuin ostamalla käytetyn veneen siinä ohessa ja uudet mastot ovat maksaneet 4-5000 euroa. Vakuutukset kai ovat yhä huonontuneet ja huonontuneet mastojen osalta, joten todennäköisesti siinä päätyy itse maksajaksi.

Samalla kun vantit vaihtaa, niin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota niiden mastossa olevien vantinkiinnityslevyjen kuntoon ja vaihtaa tarvittaessa, erityisesti jos niissä näkyy rasitusmurtumia. Siitä joskus olen tänne kirjoitettellutkin. Sama juttu kuin vanttien kanssa, halpa vakuutus siitä että putki pysyy pystyssä.

Sorry myöhäinen vastaus. Entisenä H-veneilijänä en enää tätä foorumia katsele kuin kerran tai muutaman vuodessa.
Post Reply