Tasapainotus yksipistenostossa

Keskustelua H-veneen varustelusta ja kunnostusprojekteista

Moderator: Kristian

Post Reply
anttiautio
Posts: 1
Joined: Tue 4.10.2022 18.43

Tasapainotus yksipistenostossa

Post by anttiautio »

Tervehdys!

Minulla on veneessäni (FIN-624 Marianne) kölipulteissa nostolenkki yksipistenostoa varten. Olen kokeillut nosta venettä siitä pari kertaa, mutta tasapainon löytäminen on tuntunut haastavalta. Olisiko kenelläkään vihjeitä tähän? Perämoottori ja keulaboksissa oleva akku paikallaan vai pois noston aikana? Onko muuta huomioitavaa?

Antti Autio, Oulu
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: Tasapainotus yksipistenostossa

Post by Lauri »

Nostoliina pitää sitoa kiinni kannen tasalta. Minulla oli nostoliina "kiinteästi" eli aina läpi siitä nostolenkistä (eli pilssissä valmiina purjehduksen aikana), trailerille nostettaessa sitten nostoliinan molemmat päät tulivat nosturin koukkuun. Ja kannen korkeudella oli nostoliinan ympäri sidottuina kaksi pätkää paksuhkoa skuuttiköyttä, sellaisella lenkillä jossa liina pystyi liikkumaan vähän (ts. ettei noston rasitus välity niitä skuutteja pitkin). Ne vedettiin vaakatasossa kantta pitkin katolla olevien kaiteiden kautta katolla oleville vinsseille ja lukittiin siihen. Tulos oli, että nostoliina pysyi aika tiukasti avoimen kulkuluukun reunaa vasten ja ennen kaikkea keskellä.

Sen sijaan, jos liinaa ei sido kiinni, niin vene heiluu ihan tolkuttomasti nostettaessa. Koska kölissä on 50% veneen painosta, niin painopiste on aika tarkkaan juuri sen nostolenkin kohdalla pilssissä. Sekä, pituus-, leveys- että korkeussuuntaan.

Pienellä harjoittelulla myös selvisi, miten veneen sai hyvin tasapainoon niin ettei keula tai perä pyrkinyt liikaa alas. Pieni epätasapaino ei haittaa, paitsi ehkä silloin jos vene nousee peräpainoisena. Silloin voisi nosturi osua mastoon. Tasapainottamiseksi piti vähän siirrellä tavaroita sisällä ja yleensä myös laittaa 15 litran täysi vesikanisteri avotilan takaosaan, pinnan alapuolelle. Kun rutiini oli syntynyt, niin tuon sai tasapainoon arvaamalla, perustuen vilkaisuun siitä miten tavarat olivat.
Post Reply