Paras kansiheloitus?

Keskustelua H-veneen varustelusta ja kunnostusprojekteista

Moderator: Kristian

kkossi
Posts: 16
Joined: Thu 5.8.2021 15.17

Re: Paras kansiheloitus?

Post by kkossi »

Oliko näistä toimivista kansiheloituksista hyviä esimerkkejä? Vanhat kuvat ovat hukkuneet bittiavaruuteen ja tilannetta pahentaa vielä se että aikaisempaa kokemusta köliveneistä ei ole.

Projektivene 70-luvun Artekno. Veneen mukana tuli Easylockin vapauttimia (single, double ja triple; yksi kpl kutakin) ja varmaankin saavat jäädä, mutta paikat ovat ihan auki. Vinssit kannattanee siirtää kajuutan katolle vaikka yksinpurjehdusta on tiedossa? Laitetaanko vinssien tilalle sitten spinnuskuuttien uudet kääntöblokit? Mihin tällaisissa modauksissa spinnun lukot on tavattu laittaa? Vai ovatko nuo sitloodassa olevat vinssit ihan ok jos kilpaileminen ei ole ykkösprioriteetti?

Puomi myös ihmetyttää, mikähän tämän päässä olevan plokin tarkoitus mahtaa olla? Itselle ei tule mieleen muuta kuin jonkunlainen outhaul-viritys, mutta puomissa on selvästi myös sisäinen välitys ja ainakaan nykyiset köydet eivät riitä lähellekään tuota.
Image

Edittiä: Lähinnä siis yritän ymmärtää millainen heloitus olisi paras tuohon projektiveneeseen. Maston jalka näyttää täysin identtiseltä tämän kuva-arkiston kuvan kanssa: https://www.h-vene.net/kuva_arkisto/#/view/ID1931 . Nostimien (4 kpl) ja kikkitaljan köydet ovat selviä, mutta mitä noi muut ovat ja mille kaikille pitää varata hela? Osa epäilemättä liittyy viireihin mitä yritetään demota, mutta en oikein hahmota mitkä. Omassa veneessä on tuossa maston kyljessä olevassa kiskossa koukku ja toisella puolella vielä samanlainen kisko vipumekanismilla varustettuna; onko tuo cunninghamiin liittyvä viritys?

Yllä ihmettelemistäni spinnuskootien lukoista löytyy esimerkki nettiveneen ilmoituksesta: https://cdn.nettivene.com/live/2020/09/ ... -large.jpg . Köysiä ja heloja tuntuu olevan reilusti, tähänkö sitä pitäisi pyrkiä (toivottavasti ei)?
Velimies
Posts: 129
Joined: Sun 19.6.2011 00.43

Re: Paras kansiheloitus?

Post by Velimies »

kkossi wrote: Sat 2.4.2022 19.31 Oliko näistä toimivista kansiheloituksista hyviä esimerkkejä? ….
Ylipäätään heloja kannattanee lisäillä sitä mukaa, kun tarvetta ilmenee. Ja niile löytyy omiin tarkoituksiin sopivat paikat.

Puomin päässä olevan plokin kautta voi vetää reiviköyden. En tiedä voisiko sille keksiä muutakin käyttöä. Outhauleri menee tosiaankin tuolla puomin sisällä.

Vinssit katolla toimii oikein hyvin yksinpurjehtiessakin. Siinä levangin etupuolella on mukavampi ajella muutenkin.

Spinnun kääntöplokit menevät hyvin vinssien vanhoille paikoille. Lukon saa vaikka siihen laitaan kääntöplokin alapuolelle.
Tommi,
S/y Tiikerhai
Velimies
Posts: 129
Joined: Sun 19.6.2011 00.43

Re: Paras kansiheloitus?

Post by Velimies »

D6225699-9FE8-4DC5-846A-08D444BDC700.jpeg
Tämä ei ole ”paras” ja kuvakin on huono, mutta näin meillä. Köydet ovat tuossa vielä osin väärässä järjestyksessä ja muutenkin epämääräisinä sykkyröinä. Kaikki kiinnitetty luukkutalliin, useimmat läpipultattuna. Jotain vanhoja ohjureita saattaa olla puuruuveillakin. Jos niitä nyt enää on jäljellä. Kuvan ulkopuolella vinssit katolla.

Vasemmassa reunassa keltainen köysi on ison nostin, Antalin vinssinvapautin lukkona. Vieressä valkoinen köysi on reivi, silläkin vapautin, koska mukava on vinssata se kireäksi. (Reiviköysi meni alkukaudesta vielä lisäksi katolla olevan plokin kautta, mutta se korkkasi. Ei näemmä ole tarpeellinen.)

Ohut harmaa naru on päiväkolmion nostin. Varmaankin oikeasti se olisi joku spinaakkerin gaija. Menee maston sisään alhaalta, tulee ulos jostain miehen korkeudelta.

Seuraavana fokan nostin, loppukiristimenä magik box, ohut sininen nyöri. (Vihreä sykkyrä on fokan nostimen alkupää.)

Pilkullinen vihreä köysi on kikki. Puominkannatin, boom kicker, en nyt muista valmistajaa, poistaa meillä lähinnä dirkin tarpeen.

Kuvassa cunninham on sininen nartsa, joka tulee tyhmästi ristiin vasemmalta oikealle. Oikeasti se on toisella puolella, jota kuvaa sininen viiva.

Ohuempi valkea naru vihrein pilkuin on outhouleri.

Oikealla oleva vinssin vapautin on code zeron nostin. Eli siis sama kuin spinaakkerin nostin.
Tommi,
S/y Tiikerhai
kkossi
Posts: 16
Joined: Thu 5.8.2021 15.17

Re: Paras kansiheloitus?

Post by kkossi »

Ok, kiitoksia näistä! Pitää seuraavaksi mallailla asennuksia tietokoneen näytöllä. Pari kysymystä vielä ensin:

- Miten kysymystä vinssinvapauttaja vs rapulukko kannattaisi h-veneessä lähestyä? FE83-forumilla oli voimakkaita mielipiteitä mihin mikäkin köysi kuuluisi laittaa, mutta ainakin kisa h-heloituksissa ei ole näkynyt muita kuin rapulukkoja. Mulla kun nyt on vanhaa perua noita easylockeja, niin nostimet sit niihin?

- Onko fallien järjestyksellä mitään suurempaa väliä? Mulla on nyt fallit irti ja kaikki vaihtoehdot ovat mahdollisia kun laitan uudet tilalle. Alkuperäinen ajatus oli että fokan ja ison nostimet tulisivat suoraan taakse ja spinnu + ylägaia sitten sivuilta.

- Onko sitloodaan tuleva outhouler "pakkollinen"? Meinaan vaan että mulla on nyt puomissa clamcleat, mutta ei mitään käsitystä kuinka hankala sitä on siitä käyttää.

- Miten h-veneessä yleensä tulee alagaia? Pitääkö sille varata oma lukko? Mulla ei ole veneeseen edes spinnupuomia eikä nostin ollut paikoillaan mutta laitetaan nyt kaikki kuntoon.

- Tarvitseeko vanhaa luukkutallia vahvistaa niiltä osin mihin heloja tulee kiinni? Talli on nyt irti ja aika helposti siihen nyt saisi alapuolelle lisää kuitua kun kuituhommia tekee muutenkin. Entä pitääkö talli pultata läpipulteilla hytin kattoon kiinni?

- Kyselin aikaisemmin että ovatko maston kyljessä olevat kiskot cunninhamiin liittyviä, mutta nyt kun luin hWikiä paremmalla ajatuksella, niin ainakin toinen liittyy ilmeisesti fokkaan? Mulla on siis tuo mainittu kannen alapuolinen talja fokan alakulman säätöön: https://h-vene.net/hwiki/index.php/Falli . Onko se nyt sitten tuo kuvan oikeanpuoleinen koukku tarkoitettu fokalle (ja siten fokan falli kannattaisi laittaa tulemaan kyljestä)? Vai pääsenkö helpommalla jos poistan sen kannen alapuolisen taljan pelistä?
Image

Sori, paljon kysymyksiä, mutta eiköhän tämä tästä pikkuhiljaa selkiä :)
Velimies
Posts: 129
Joined: Sun 19.6.2011 00.43

Re: Paras kansiheloitus?

Post by Velimies »

Vinssivapauttajien suhteen minulla on niinkin yksioikoinen ajatus, että jos köysi on sellainen, että sitä joutuu vinssillä kiristämään, niin sitten tarvitaan vinssinvapauttaja. Ison nousee vinssillä, reivi pitää saada kireälle ja etenkin code0 pitää saada nostettua niin kireäksi kuin suinkin. Ei minulla mitään rapulukkoja vastaan ole.

Meillä outhouler taitaa tulla katolle vain siksi, että tuo puomin kannattelija esti sujuvan pääsyn puomissa olevalle hahlolle. Mutta ihan mukava se siinä katolla kyllä on.

Nostimien järjestyksestä en osaa sanoa mitään. Noin ne olivat ostettaessa. Ison nostin tulee takaviistoon, siistö on mukava suora linja vinssille. Fokka tulee keskeltä.

Luukkutalli on kiinnitetty puuruuveilla, 26 kpl, ei läpipulttaamalla. Luukkutalliin kiinnitetyt lukot on pääosin läpipultattu, tallia ei ole vahvistettu ja hyvin se näkyy kestävän.

Spinnuvirityksistä en lähde arpomaan, eikä meillä ole tuollaista fokkasysteemiä, eli en siitäkään mitään osaa sanoa.
Tommi,
S/y Tiikerhai
kkossi
Posts: 16
Joined: Thu 5.8.2021 15.17

Re: Paras kansiheloitus?

Post by kkossi »

Mulla talli on vanhastaan kiinni yhdeksällä ruuvilla, lisäkiinnikkeitä siis tarvitaan. Tuossa sun kuvassa ruuvit ovat suunnilleen vastaavilla paikoilla ku mun luukussa, etulaidalleko niitä on sitten lisätty? Voi olla et vika on mun korvien välissä, mutta jotenkin tuo luukun laminaatti ei oikein vakuuta paksuudeltaan, varmaankin helpoin hioa takapuolelta gelgoat pois ja laittaa vähän vahviketta ennen ku hajoaa käytössä. Lisäksi tuossa vanhassa tallissa ongelmana se ettei siihen oikein järkevästi saa tiivistystä tallin ja katon välille, kun ruuvit menevät pitkän matkaa ilmassa. Nyt siihen oli laitettu massiivinen silikoonisauma mentaliteelilla "määrä korvaa laadun". Vedenpitävyyden (ja kiinnityksen) nimissä tekis mieli laminoida vähän lisää tavaraa tuohon saumapaikkaan (kuvassa ruuvit sinisellä ja vahvistettava profiili vihreällä): Image

Tuo nostinhomma ihmetyttää edelleen. Mastonjalasta sivuille läheteville köysille on kääntöplokit molemmilla sivuilla ja siten fokan nostimen pitäisi tulla taaksepäin vaikka kisko onkin sivulla. Varmaankin joku rikipaja (esim. Neb-sails) osais sanoa suoraan kuinka noita on ajateltu käytettävän.
Velimies
Posts: 129
Joined: Sun 19.6.2011 00.43

Re: Paras kansiheloitus?

Post by Velimies »

Luukkutallin ruuveista: ei niitä ole meillä lisätty, niitä vaan on tehtaan jäljiltä vallan mahdoton määrä. Tässä kuvassa näkyy jotenkin perän suuntaan menevät siipimäiset ulokkeet, ruuveja kun on viiden sentin välein niin niitä kyllä kertyy.
Attachments
FFFC1490-B4DA-4732-A53A-ED91A75A16DF.jpeg
Last edited by Velimies on Fri 8.4.2022 08.46, edited 1 time in total.
Tommi,
S/y Tiikerhai
kkossi
Posts: 16
Joined: Thu 5.8.2021 15.17

Re: Paras kansiheloitus?

Post by kkossi »

Velimies wrote: Thu 7.4.2022 21.53 Luukkutallin ruuveista: ei niitä ole meillä lisätty, niitä vaan on tehtaan jäljiltä vallan mahdoton määrä. Kuvassahan talli ei näy kokonaan, perän puolelle menee sellaiset siipimäiset ulokkeet, ruuveja kun on viiden sentin välein niin niitä kyllä kertyy.
Ok, se on sitten erilainen ku mulla. Mulla ne siivekkeet ovat kiinteät ja itse talli vaan yhdeksällä ruuvilla kiinni. Laminoin ensimmäisen kuituerän jo vahvikkeeksi, eiköhän siitä ihan hyvä tule.

Neb-Sailsista sain vastauksen että nuo molemmat kiskot maston kyljessä ovat nostimille. Vivullinen fokalle ja pelkkä koukku isolle silloin kun on vaijerifallit. Tarkoitus oli vaihtaa dyneemanostimet, eli pois jäävät. Kannen alapuolinen säätö joutaa myös purkuun:
Kannen alla oleva säätö on fokan kannaria varten koska ennen vanhaan oli fokassa erillinen vaijeri joka kiristettiin kireälle ja fokan pussikkuutta säädettiin kannarilla. Kannen alla oleva säätö ei anna riittävästi voimaa koko fokan säätämiseen ja se on tänä päivänä turha kun kaikki fokat on tehty dynema etuliikillä joka kiristetään ja säädetään nostimen kanssa.
Nyt pitäisi sitten hahmottaa vielä miten tuo fokan säätö kannattaisi toteuttaa. Esim. näissä Eagle Marinen kuvissa http://www.eaglemarine.fi/kuva2.htm näkyy parillekin köydelle rissaviritykset, mutta olikohan jossain parempia kuvia tai selvityksiä?
Post Reply