Page 1 of 1

Paras kansiheloitus?

Posted: Sat 12.1.2008 22.36
by Mika Anttila
Olemme täyskunnostaneen jo alkuaankin erittäin hyväkuntoisen -85 Arteknon. Koska en osaa purjehtia, tarvitsisin mielipiteitä mikä olisi paras kansiheloitus kilpakäyttöön. Alustavasti olen hankkimassa Eaglelta hiilikuituisen x-levangin, yms, mitä heiltä löytyy. Ns. uudemman mallista kansiluukun tallia emme hanki, koska vanha Arteknon kompassin sisältämä miellyttää silmää. Olisin kovin kiitollinen hyvistä neuvoista.
Jk.
Heloituksen uusimiselle ei ole järkisyytä, vaan enempi esteettisiä arvoja. Joka tapauksessa kun ne uusitaan niin laitan parasta mahdollista. Ehkä Harkenia ja Spinlockia?

heloista...

Posted: Sun 13.1.2008 14.13
by FIN-666
Ihan tämmöinen maallikon mielipide heloituksesta...

Eli käytännössähän helat eivät juuri lisävauhtia itsessään tuo(nojoo, hiilarilevanki on kyllä kevyempi...). Hyvin suunniteltu heloitus helpottaa miehistön veneen trimmaamista ja näin tuo tietysti sitten kaivattua lisävauhia. Mutta eikös vuoden 85-arteknossa ole ihan toimiva perusheloitus?

Muutaman kesän kokemuksella sanoisin, että ainakaan meillä ei vielä välineet(purjeet, heloitus, vene) ratkaise meidän sijoitusta. Kyllä se meidän sijoitus riippuu vielä puutteista ihan perusasioissa; ajamisesssa, purjeiden skuuttaamisessa, trimmaamisessa ja tuulien haistelussa. Toki jos heloitusta on oikeasti mietitty ja se toimii, niin tulee sitä varmasti helpommin kokeiltua eri trimmejä.

Kirjoitit, että et osaa purjehtia. Henkilökohtaisesti lähtisin liikkeelle tuossa tilanteessa sillä arteknon peruskansiheloilla ja vaihtaisin vain mahdolliset rikkinäiset helat uusiin...Purjehtiessa sitä sitten huomaa, mitä siltä heloitukselta vaatii ja sitten vaikkapa vuoden päästä alkaa panostamaan enemmän jos siltä vielä tuntuu.

Posted: Sun 13.1.2008 22.47
by Erkka
Silloin kun minulla helakaupassa tunne voittaa järjen, olen ostanut Harkenin Carbo Ti-lite -plokeja. Ne ovat vain niin kauniita, ja jotenkin kuvittelen että ne kolisevat ja kilisevät veneessä vähemmän kuin perinteisillä kiinnityksillä olevat. Ja kiinnitys on tavallaan helppoa/joustavaa (aikaa nypräämiseen toki menee)

Muuten omia sekalaisia havaintoja heloituksesta:

-Ohut köysi on parempi kuin paksu, mutta ohuet köydet eivät pysy paksuille tarkoitetuissa rapulukoissa
-Jokainen ploki joka jotenkin voi taittua väärään asentoon, tekee sen varmasti (ja väärään aikaan)
-Jokainen sokan kärki, ruuvin kanta tms. tarttuu varmasti köysiin/spinnuun/vaatteisiin/ihoon huonoimmalla mahdollisella hetkellä
-Kahteen edelliseen kohtaan auttaa runsas ja toistuva helojen teippaaminen
-Meillä kun miehistö vaihtuu usein, on trimmaustehtävät ja köydet keskitetty lähinnä (yleensä kokeneimman) keskigastin saataville, kokeneilla miehistöillä tasaisempi työnjako on varmaankin nopeampi.
-Spinnufalli saa mielellään liikkua niin liukkaasti kuin mahdollista, sillä on ehkä oikeastikin jotain merkitystä
-Taljojen tarvittaviin välityksiin vaikuttaa myös miehistön hauiksen koko
-Kannattaa varmistaa, että spinnufallin hela ylhäällä mastossa on sellainen, että falli/lukko/solmu ei missään olosuhteissa jumitu ylös
-Oma purjehdustyylisi vaikuttaa huomattavasti siihen, mitä säätöjä tarvitset useimmin (kiki, puomiliikki, kunningham jne)

-Jokainen ylimääräinen köysi ja ploki, aiheuttavat ongelmia, älä rakenna turhan hienoja syysteemejä !

Posted: Mon 14.1.2008 10.12
by Vpl
Lähestytään kysymystä negaation kautta. RWO:n plokeja ei omasta mielestäni ainakaan kannata ostaa. Ostettiin pari sellaista viime kaudella ja nyt saa ostaa ensi kaudeksi uudet oikeat plokit.

Ronstanin tuotteet ovat taas mielestäni erittäin hyviä ja hintakin on ihan kohdallaan.

Re: Paras kansiheloitus?

Posted: Mon 14.1.2008 10.15
by Vpl
Mika Anttila wrote:Olemme täyskunnostaneen jo alkuaankin erittäin hyväkuntoisen -85 Arteknon.
Löytyisikö projektistasi kuvia galleriaan?

Posted: Mon 14.1.2008 11.47
by rtervo
Köysien on hyvä olla eri värisiä. Tämä auttaa erottamaan köydet toisistaan.

Posted: Mon 14.1.2008 16.33
by Pualikas
Kuten tossa ollaan neuvottu, heloituksen uusimista kannattaa miettiä. (Voisin muuten olla kiinnostunut vanhoistasi! ;) ), mutta paljon enemmän esteettisyyttä tuo esim. köysien vaihto uusiin dynemaköysiin. Jos oikeen hifistelee, niin kaupasta saa vaikka mitä esim. ohennettua ymym.

Ja jos nyt kokonaan aletaan hifistelemään, niin tarviihan sitä vaihtaa myös puomi nordicmastin neliskanttiseen!

Niin ja jos oikeen kilpuria tehdään, niin pohjasta myrkyt pois!

Posted: Mon 14.1.2008 20.25
by FIN931
Me ollaan muutama kesä uudelleen heloitettu 91/92 Arteknoa, jossa on Arteknon "uudemman" mallinen luukkutalli. Ja mitä on tehty (josta osa on vielä tekemättä):

- köysiä on ohennettu ja vaihdettu kovempipintaisiin, erityisesti ison skuutin ja spinnufallin ohentamisella on merkitystä. Ohuempi isonskuuti löystyy avotuuleen käännyttäessä selkeästi nopeammin ja spinnun laskeminen ohennetulla spinnufallilla on selkeästi nopeampaa kuin vanhalla paksulla köydellä (spinnufalliin asennettu pallo yläpäähän, estää köyden jumittumisen yläasennossa)
- ylägaijan vaijeri on vaihdettu ohueen köyteen
- fokanskuuttaukseen on rakennettu ristiinskuuttaus (ja fokan köydet vaihdettu ohuempiin)
- kikkiin on lisätty välityksiä
- rakennettu toimivat roikkumaremmit
- fokanfalliin tuplasäätö, säädettävissä roikuttaessa molemmilla halsseilla
- etuvanttia jatkettu, mastokenkää tullaan siirtämään eteenpäin
- spinnubarberien plokeja kannella siirretty eteenpäin.
- mastolle asennettu kuminauha kiristämään muutoin kryssillä löysänä roikkuva alagaijan köysi
- köysien asettelua muutettu kannella tehokkaampaa spinnun laskua ajatellen.
-ison puomiksi on vaihdettu Nordic Mastin nelikulmainen versio.
(Masto on hyväksi havaitsemamme Arteknon alkuperäinen. Pidän taipuisasta mastoista)

Edellä oleva sen lisäksi, että vene oli sen ostaessani heloitettu kokonaisuudessaan Harkenin blokeilla ja Servo-lukoilla. Alkuperäisiä Arteknon heloja oli jäljellä hekinrulla, vinssit ja fokan skuuttikiskot (joissa niissäkin oli Harkenin blokit.) Arteknon alkuperäiset peltisaalingit oli korvattu maston läpi menevillä saalingeilla.

Arteknon "uudempi" luukkutalli ei ole mitenkään onnistunut ratkaisu. Kompanssikotelo vie muutoinkin pienestä luukkutallista turhan paljon tilaa, lisäksi ratkaisu köysien pujottamisesta kompassikotelon alta ei sekään ole mitenkään onnistunut. Heloituksen muuttaminen Arteknon alkuperäisestä edellyttää omia ratkaisuja, Pihvin tai Frauscherin veneistä löytyviä ratkaisuja ei voi suoraan kopioida

-

Posted: Wed 16.1.2008 22.27
by Mika Anttila
Kiitoksia kaikille!

Hyvät neuvot ovat aina kalliita. Turistina punnitsin avoimin mielin vaihtoehtoja, ja kun Eagle marinen Jari Saarinen vaivautui neuvomaan minua oikein veneellämme käyden, päätin tehdä heloituksesta lähes täyden kopion heidän 2008 mallistaan. Ihan pikkuisen poiketen Botnian ja Arteknon ruffien muotoerojen (ja omien oikkujeni) vuoksi. Samoin alunperin himoitsemani x-levanki vaihdettiin Eaglen parempaan U-malliseen. Helat Harkenia, huh huh. Saariselta sain tilattua myös avotilan penkkien lasikuituiset luukut.

Kunhan saamme "palikat kasaan" voin napata muutamat kuvat kateltavaksi.

Posted: Fri 18.1.2008 08.40
by Vpl
Mika, olethan osallistumassa ensi vuonna kilpailuihin uudistetulla veneelläsi?

Posted: Mon 11.2.2008 15.14
by vellu
Mihin hintahaarukkaan lähti istuinluukut ja levanki?
Laita ihmeesssä kuvia uudesta heloituksesta, kiinnostaisi itseänikin.

Kansiheloitus

Posted: Thu 28.2.2008 17.33
by panu
Olisikos mahdollista että joku laittaisi kuvia hyväksi havaitusta kansihelojen järjestelystä?? Tarkoitus vaihtaa vanhat helat uusiin ensi kesäksi ja järjestellä niitä vähän paremmin.

Posted: Fri 29.2.2008 10.47
by Antti
Juu kuvia pöytään vaan!

Vielä täksi kaudeksi ei aika eikä raha moiseen hommaan riitä mutta vuoden päästä keväällä on tarkoitus vetää Sigmaan (Artekno -78 ) heloitus uusiksi.

Posted: Thu 24.4.2008 16.07
by lako
:?: Minkälainen köysilukko mahtaisi olla paras vaihtoehto hoon kannelle, johon tulisi fallit ja tarkoituksena olisi että niitä voisi kiristää siitä vielä vinsseillä? löytyykö kokemusta esim. harkenin normi köysilukosta minkä päälle on tuollaine "koppa", että voiko ja kestääko se sitä, että fallia vedetään sivullepäin, vai mikä mahtaa olla ideana tuossa?

Image

Toinen mitä katselin oli Spinlockin pyörivälle alustalle asetettu lukko. Löytyykö kokemusta??

Image :?:

(Ehdotuksia miten kannattaisi viritellä noita kannen heloituksia?)

Posted: Fri 25.4.2008 06.58
by Vpl
lako wrote::?: Minkälainen köysilukko mahtaisi olla paras vaihtoehto hoon kannelle, johon tulisi fallit ja tarkoituksena olisi että niitä voisi kiristää siitä vielä vinsseillä?
Noista kahdesta itse valitsisin Harkenin. Oman kokemuksen mukaan vain fokan falli kaipaa hauisvoimaa kovempaa vetoa (kovassa kelissä). Vinssin sijasta käyttäisin joko Magic boxia tai taljaa lisävoiman saamiseen.

Magic box?

Posted: Tue 10.6.2008 20.47
by hoopo
Mikä on magic box?

Itse tein falleja varten korokkeet Spinlockin vinssinvapauttajille ruffin kattoon sellaiseen kulmaan, että fallit saa vedettyä vinsseille muiden köysien yli kiristyksen ajaksi, mutta ne ei ole tiellä kiristyksen jälkeen.

Kansiheloitus

Posted: Tue 3.2.2009 13.38
by Mika Anttila
Joo, nyt kun paatti alkaa olla kaikin puolin "tyydyttävä", mieli tekisi ihan uutta. Heloitus tuli tehtyä Harkenin carbo racing sarjalla ja Spinlocin deck organicereilla. Levanki vaatii vielä vaunun säätöihin pikku nippeleitä mutta muuten Eaglen levanki on hieno. Mastoon uusittiin fallit ja niiden kehrät. Aurasails teki isoon ja fokkaan alkuperäiset köysi/vaijerifallit jotta lukot toimivat. Uudet purjeet tilattiin Heikkilän Roopelta. Päädyttiin kokeilemaan Harkenin säilytysrullalaitetta fokkaan, joka siis tehtiin rullattavaksi. Köysistö in iloisen kirjavaa dyneemaa. Ystäväni Eskolan Janne (Verhoomo Eskola) loihti uudet patjastot.

Enää ei puutu kuin suutarin lapsen kengät, eli ei venesähköliikkeen omistaja omaan paattiin sähköjä ole ehtinyt tehdä. Onneksi on vielä talvea jäljellä josko...

Re: Paras kansiheloitus?

Posted: Wed 7.10.2015 09.16
by M.D.
Nostetaanpa tätä vanhaa keskustelua. Itselläni heloituksen uusinta edessä. Ensimmäiseksi ajattelin uusia fallien, kikin ja puomiliikin köysilukot. Nykyisellään veneessä on vuoden 1975 Clamcleatit, ja yksi rikkinäinen rapulukko. Mikä olisi toimiva ja kestävä köysilukko, jos budjettina on n. 50 euroa/lukko? Vaihtoehtoja:
- Spinlock PXR (esim. 810)
- Edullinen vinssinvapauttaja (esim. Antal Cam 611)
- Perinteinen rapulukko (Harken, Selden, tms)
- Perinteinen Clamcleat

Hyvä olisi, jos uusi ratkaisu peittäisi vanhat Clamcleatin ruuvinreiät.

Re: Paras kansiheloitus?

Posted: Wed 7.10.2015 11.16
by Hookaksoo
Meillä on Jukkikselta hommattu kaikki harkenia oleva hela setti ja enpä oikeestaan tiedä parempaa, melkein kaikissa kisaveneissä jolla seilannu harkenit, ne on hyviä ja kestää ikuisuuden. Yhessä kutosessakin on 30v vanhat harkenin vinssit (silloin barbarossa) ja harkenin rapulukot, toimii vieläkin kuin uudet :).

Re: Paras kansiheloitus?

Posted: Wed 7.10.2015 15.16
by Veke
Kunhan saisi edes paremmaksi.Tässä on erillaisia rapulukkoja ilmeisesti pääosin 70 luvulta.
Reunimmaisten rapulukkojen ja vetourien käyttötarkoistusta en ole keksinyt, olisko jotenkin spinnuun liittyviä ?

Kaikki köydet tulevat mastolta näihin luukun kulmien yli.Ison nostin on ollut tuossa kääntölukossa.
Vaihtaisin nämä kaikki yhtenäisiksi kunhan tietäisin mihin.Lisäksi peloittaa kattoon ruuvaaminen ettei turhaan tulisi vuotopaikkoja rakenteeseen.

Uudenmalliseen luukkutalliin löytyy kyllä piirrustus köysille ja japa osaluettelo.Olisiko kellään kuvia miten on omansa ratkaissut ?
https://dl.dropboxusercontent.com/u/24588351/helat.gif

Re: Paras kansiheloitus?

Posted: Wed 7.10.2015 15.44
by M.D.
Aivan. Tuohon ylläolevaan vaihtoehtolistaan voisin lisätä vielä kääntölukon. Esim. Spinlock SUA.

Re: Paras kansiheloitus?

Posted: Wed 7.10.2015 18.00
by rveivo
Ei kannata laittaa clamcleateja - vanhat reiät vaan hyvin umpeen epoxy tai marine fillerillä tai vastaavalla ja hionta päälle (ja ensin antaa reiälle vähän pyöreetä viilaa). Rapulukot on hyviä ainakin harkenit ja servot ja varmaan muitakin löytyy. Bauhausin myymät saksalaiset plokit ainakin on ihan OK, tod.näk. lukot myös. Asennusreikiin sikaa tai vastaavaa ja sopivilla ruuveilla kiinni, niin tuskin on ongelmaa kosteudesta. Mun mielestä useimmille säädöillä riittää, että tulee yhdelle puolelle tai keskelle. Tärkeimmät jatkuvasti säädettävät on kuitenki ison skuutti ja hekki. Pääasia on, että säädöt toimii hyvin.

Re: Paras kansiheloitus?

Posted: Wed 7.10.2015 18.15
by Hookaksoo
Joo ja lisäisin että !helat aina läpipulteilla kiinni!!!, ne perus pelti/puuruuvit EI pidä, myös brikat mutterin ja kannen väliin.

Re: Paras kansiheloitus?

Posted: Thu 8.10.2015 08.13
by M.D.
rveivo wrote:Ei kannata laittaa clamcleateja - vanhat reiät vaan hyvin umpeen epoxy tai marine fillerillä tai vastaavalla ja hionta päälle (ja ensin antaa reiälle vähän pyöreetä viilaa).
Itselläni kajuutta ja kansi ovat vaalean harmaat, joten pitäisi löytää oikea sävy, jolla vanhoja reikiä täyttää. Valkoinen loistaa todella rumasti. Olen huomannut, että valkoisestakin kannesta valkoiset korjaukset näkyvät selvästi, jos kansi on ajan kanssa hieman kellastunut/tummunut. Sävyn pitäisi siis olla todella tarkkaan oikea.

Biltemassa näyttäisi olevan kolmea eri harmaan sävyä gelcoat täytettä. Täytynee arpoa niistä, ja tarvittaessa vaalentaa valkoisella täytteellä.

Re: Paras kansiheloitus?

Posted: Mon 15.2.2016 12.48
by M.D.
Venemessuilta tarttui mukaan Harkenin alumiiniset 150 lukot sekä ohjurit varsin sopivaan hintaan. Mitä tulee vanhojen reikien peittoon, en ole löytänyt Arteknon harmaan kannen värikoodia mistään. Monille muille venemerkeille nämä löytyvät valmistajan/myyjän taulukoista (jopa Biltemasta löytyy taulukko Ruotsin sivuilta). Täytynee ostaa harmaa ja valkoinen gelkkarimassa, ja sekoitella niistä keskenään oikea sävy.

Re: Paras kansiheloitus?

Posted: Tue 1.3.2016 02.42
by Miio
Valkoisena sen veneen olen ostanut ja valkoisena sen sinulle myynyt. Käyppä ottamassa pressu pois ja pese vene niin ei enää tarvitse harmaata maalia etsiä :wink:

Re: Paras kansiheloitus?

Posted: Tue 1.3.2016 12.49
by M.D.
Miio wrote:Valkoisena sen veneen olen ostanut ja valkoisena sen sinulle myynyt. Käyppä ottamassa pressu pois ja pese vene niin ei enää tarvitse harmaata maalia etsiä :wink:
Runko on valkoinen, mutta kansirakenne vaalean harmaa. Sen näkee selvimmin korjauksista, jotka tehty valkoisella gelkkarilla. Ja kyllä tuo on syksyllä pesty...

Re: Paras kansiheloitus?

Posted: Tue 1.3.2016 14.57
by Miio
Nappaa keulaluukku kainaloon ja mene Lamiprolle, siellä sekoittavat oikean värisen.
Motonetin/Bilteman hyllyssä olevat topcoatit on kirkkaan valkoisia, kun taas vanhat veneet useimmiten ovat luonnonvalkoisia ja ajan haalistamia.

Pohjahommat teillä näkyikin olevan jo vauhdissa.

Re: Paras kansiheloitus?

Posted: Wed 2.3.2016 09.22
by M.D.
Miio wrote:Nappaa keulaluukku kainaloon ja mene Lamiprolle, siellä sekoittavat oikean värisen.
Motonetin/Bilteman hyllyssä olevat topcoatit on kirkkaan valkoisia, kun taas vanhat veneet useimmiten ovat luonnonvalkoisia ja ajan haalistamia.

Pohjahommat teillä näkyikin olevan jo vauhdissa.
Kiitos vinkistä! Alkuperäinen ajatus oli ottaa juurikin keulaluukku kotiin korjattavaksi, ja sekoitella valkoisesta ja harmaasta oikea sävy, ja käyttää sitä sitten myös muihin paikkauksiin. Mutta parempi tietty tulee, jos teettää oikeansävyisen.

Juu, pari tuntia vasta on ehditty pohjaa kaapia. Kyllä siinä muutama ilta menee vielä, että saadaan pohjat auki. Pääosin hyväkuntoinen pinta sieltä tulee alta. Kölin ympäristö on joskus laminoitu/paikkailtu, mutta missäpä 40-vuotiaassa purkkarissa ei olisi.

Re: Paras kansiheloitus?

Posted: Tue 22.3.2016 08.53
by Jooona
Hookaksoo wrote:Joo ja lisäisin että !helat aina läpipulteilla kiinni!!!, ne perus pelti/puuruuvit EI pidä, myös brikat mutterin ja kannen väliin.
Minulla ei ole tällä hetkellä muita kuin fokan skuuttien kääntöplokit läpipultattu.
Pidättekö tosiaan tarpeellisena, että rapulukkojen uusimisen yhteydessä myös luukkutallin molemmin puolin kikin, outhaulin ja cunnarin rapulukot vedetään läpipulteilla kiinni? :roll:

Kuulostaa vähän overkill ratkaisulta...

...taidan tyytyä vanhojen reikien epoksointiin ennen uusien lukkojen kiinnittämistä