Pohjaventtiilit

Keskustelua H-veneen varustelusta ja kunnostusprojekteista

Moderator: Kristian

306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Pohjaventtiilit

Post by 306 »

Hei vaan.

Availin tossa jumiutuneita pohjaventtiilejäni ja aloin ihmetellä koko värkkien olemassaoloa. Kyse siis niistä kaukalon tyhjennysletkuihin liittyvistä venttiileistä.

Itselläni ne ovat vielä varmasti melko alkuperäistä 70-luvun ruuvattavaa mallia ja hitaita kun mitkä jonka lisäksi hankalia käyttää ajatellessa vaikka sitä skenaariota että kaukalon letkut olisivat syystä tai toisesta irronneet ja vettä tulis sisään hullun lailla. Samaan tilanteeseen kesäisemmille keleille olisi kai apuna ne katsastusvarustuksen tulpat joten ainakin se puoli on moneen kertaan varmistettu.

Siis miten paljon tarvetta venttiileille on teillä tullut ja olisiko näin ollen syytä vaihtaa ne esim. semmosiin uudempiin vivulla toimiviin?
306
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Post by Lauri »

Kyllä ne venttiilit on syytä olla siellä, mutta ei kannata alkaa vaihtamaan niitä jos vain alkuperäiset toimivat. Harva niitä on oikeasti tarvinnut, mutta silloin kun tarve tulee, niin ilman venttiilejä ei olisi kiva olla.

Pari sellaista olen vaihtanut ja riski siitä, ettet saa venttiiliä irti läpivientihelasta on aika suuri. Esim. sen meillä olleen fe83:n septin tyhjennysventtiilin jouduin vaihtamaan, koska venttiilin akseli katkesi ja jäi asentoon "kiinni". Eikä silloin vielä ollut mitään imutyhjennyssysteemejä... Läpivientihela ja venttiili olivat hapettuneet eivätkä irronneet millään työkalulla jota mahtui käyttämään - paitsi lopulta rautasahalla, mutta se onkin sitten aika lopullinen irroitus. Siihen mennessä se läpivientihela oli jo alkanut pyöriä rungossa olevassa reiässään, joten molemmat meni vaihtoon.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

Lauri wrote:työkalulla jota mahtui käyttämään - paitsi lopulta rautasahalla, mutta se onkin sitten aika lopullinen irroitus. Siihen mennessä se läpivientihela oli jo alkanut pyöriä rungossa olevassa reiässään, joten molemmat meni vaihtoon.
Venttiilit on varmasti ihan tarpeen mutten viittisi pitää jumittaneita venttiilejä pohjassa. Tovin liuottelun jälkeen tosin alkoivat pyöriä mutta tilanteen tullen ovat kyllä avuttoman hitaita kiinni ruuvattavia.

Siinä hötäkässä toinen venttiili löystyi joten ei kai auta kun hommata se semmonen luokkaa 30mm avain ja ottaa irti koko hoito ja harkita vaikka sitten vaihtaako toimivampaan.

Mitenkäs tiivistit läpiviennin fe83:ssa? Silikoni vai joku kovempi matsku? Läpivienti pyörii vain hieman kääntäessä mutta semmosta paikkaa en viitsisi tuurin varaan jättää...

..edit... tarkistin juuri ja ainakin oman veneeni venttiilit näyttäisivät vaativan ainakin 50mm putkipihdit tai vastaavat auetakseen. Ja kaksin kappalein.
Last edited by 306 on Tue 8.4.2008 20.15, edited 1 time in total.
306
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Post by Lauri »

Hidaskin ruuvattava on toki parempi kuin ei venttiiliä ollenkaan, vai mitä. Mutta jos se läpivienti pyörii rungossa, niin sitten ei tosiaan auta muuta kuin ottaa venttiili pois, ottaa läpivienti irti, tiivistää (tai vaihtaa) läpivienti ja laittaa uusi venttiili.

Tiivisteeksi kannattaa laittaa sikafleksiä. Voi siellä ennestään olla silikoniakin välissä, sen näkee sitten kun ottaa läpiviennin pois. Jos se vanha oli silikonia, niin pintaa kannattaa hioa esim. dremelillä sen verran että pintaan imeytynyt silikoni lähtee samalla (siis lähtee siinä pintakerros gelcoatistakin, mutta ei haittaa). Kuten taisit itsekin todeta, niin kerran silikonisoituun pintaan on turha yrittää laittaa mitään ennen perusteellista puhdistusta, etenkin vesilinjan alla sen on syytä olla todella perusteellinen puhdistus.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

Lauri wrote:Hidaskin ruuvattava on toki parempi kuin ei venttiiliä ollenkaan, vai mitä. Mutta jos se läpivienti pyörii rungossa, niin sitten ei tosiaan auta muuta kuin ottaa venttiili pois, ottaa läpivienti irti, tiivistää (tai vaihtaa) läpivienti ja laittaa uusi venttiili.
Joo, varoituksen sanana muillekin että yllättävän helposti venttiili lähtee heilumaan kun sitä aukaista yrittää. Toki sitä hetken verran nytkyttelin miettien että jos venttiilin saisi irti niin se olisi helpompi öljyllä liuottaa mutta yllätys oli suuri kun lähestulkoon kiinnilaminoidun näköinen alin mutteri alkoi heilua kolossaan.

Haluamatta jäädä spekuloimaan esim. paljonko vettä lasikuitu itseensä tuossa aukossa huomaamatta imee tms. ei kai auta kun korjailla karumman kautta mikä vaatii hiukka erikoisia työkaluostoksia. Ja sikafleksiä.

Jos nyt sitten sille päälle tulen niin katsomani vivulla kääntyvät kuulaventtiilit taitaa olla sen alan kärkeä. Ainakin intin veneitä aikanaan hoivaillessani tuli todettua että on kätevää kun koko hoito aukeaa ja sulkeutuu yhdellä heilautuksella ja pitempi vipuvarsi helpottaa hiukan jumittuneemmankin venttiilin liikettä.

Toinen vaihtoehtoni on kehittää jonkilainen irrotettava vipu 70-luvun jäykähköä "kukanlehtinuppia" vääntämään joskin siinäkin kierroksia tulee melkoisesti ennenkun aukko on edes puoliksi kiinni.

..edit... Noilla hienouksilla kiinni-auki-ruuvaus ottaa 40 "kädenkääntöä", tulipahan testattua.
306
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

Lauri wrote:Hidaskin ruuvattava on toki parempi kuin ei venttiiliä ollenkaan, vai mitä. Mutta jos se läpivienti pyörii rungossa, niin sitten ei tosiaan auta muuta kuin ottaa venttiili pois, ottaa läpivienti irti, tiivistää (tai vaihtaa) läpivienti ja laittaa uusi venttiili.
Nytpäs kysymys työkaluista...

Mittasin, että läpiviennin "mutteri" on kokoa 50mm (!). Milläs avaimella tommosen saa aukenemaan? Olhsonilta löytyi vain hurjimman kokoinen putkipihti jos sekin on sen verran rumasti hammastettu etten tiedä onko se muttereille hyväksi?
306
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Post by Lauri »

Oikeilla jäljillä olet. Kahdet putkipihdit lienee juuri se vaihtoehto, jolla niistä saa otteen. Toiset tarvitset pitääkseesi kiinni siitä läpiviennistä joka tahtoo pyöriä, toisilla väännät sitä venttiiliä.

Aika harva meistä käyttää jälkeenpäin aikaa siellä istumalaatikon alla katselemassa onko muttereissa mahdollisesti pieniä jälkiä :D :D
ismo
Posts: 19
Joined: Thu 12.4.2007 10.20

Post by ismo »

silikoni ym. jäämät voisi putsia lisäksi asetonilla pyyhkimällä,muukin sopiva liuotin käynee.eli aivan kuin mitä tahansa maalaustyötä tehdessä.on se silikooni pirullinen aine.minun veneessä oli edellinen omistaja saanut nerokkaan idean ja suihkuttanut koko pohjan silikonispraylla. ilmeisesti haki sillä vauhtiominaisuuksia!voi veljet! :shock: tiivistyksessä vielä kovempi liima mutta joustava silti on soudall niminen tuote,on myös uv kestävä jos vaikka ikkunapokiin tarvitsee.mutta se liimautuu todella lujaan.läpiviennissä sika lienee riittävä,mutta pitäisiköhän se olla sika marine kun vesirajan alle laittaa,lienee lähinnä makuasia.
239
Posts: 300
Joined: Sun 11.3.2007 00.08

Post by 239 »

306 wrote: Mittasin, että läpiviennin "mutteri" on kokoa 50mm (!). Milläs avaimella tommosen saa aukenemaan? Olhsonilta löytyi vain hurjimman kokoinen putkipihti jos sekin on sen verran rumasti hammastettu etten tiedä onko se muttereille hyväksi?
Ainakin Biltemasta saa tarpeeksi isoja jakoavaimia. Itse tosin käytin sellaista lopulta vain uuden venttiilin kiinnittämiseen - vanha lähti vain rälläkällä.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

239 wrote:
306 wrote: Mittasin, että läpiviennin "mutteri" on kokoa 50mm (!). Milläs avaimella tommosen saa aukenemaan? Olhsonilta löytyi vain hurjimman kokoinen putkipihti jos sekin on sen verran rumasti hammastettu etten tiedä onko se muttereille hyväksi?
Ainakin Biltemasta saa tarpeeksi isoja jakoavaimia. Itse tosin käytin sellaista lopulta vain uuden venttiilin kiinnittämiseen - vanha lähti vain rälläkällä.
Heh, liikeneekö lainaan jos koko täsmää? Olen töissä tässä Lauttasaaressa hyvinkin likellä teidän projektitelttaa. :) Laita vaikka yksityisviestiä jos näin käy..
306
239
Posts: 300
Joined: Sun 11.3.2007 00.08

Post by 239 »

Ida Mariassa on ilmeisesti ollut pienemmät mutterit. Avaimeni suurin halkaisija näyttäisi olevan 46 mm. Liikenee toki lainaan, mikäli tuo sittenkin riittää.

Biltemasta löytyy koot aina 64 mm asti:
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... 3013813262
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

239 wrote:Ida Mariassa on ilmeisesti ollut pienemmät mutterit. Avaimeni suurin halkaisija näyttäisi olevan 46 mm. Liikenee toki lainaan, mikäli tuo sittenkin riittää.

Biltemasta löytyy koot aina 64 mm asti:
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... 3013813262
Ihan mielellään lainaisin, koska en kuitenkaan ihan tarkasti pystynyt muttereita mittaamaan (sinne kun ei edes näe joten mittasin sormituntumalla) ja voi hyvinkin olla että samoilla kamoilla mennään.

Tommosia avaimia taitaa tarvita niin harvoin että tällä kertaa voisin vielä säästellä. Varsinkin jos ja kun niitä pitää olla kaksin kappalein..
306
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Post by Lauri »

Jos saadaan aikataulu sovittua, niin voisin minäkin tulla putkipihtien kanssa katsemaan sitä venettäsi vaikka viikonloppuna, kiva olisi nähdä miltä se näyttää nyt 15v myöhemmin..

Yleisesti ottaen putkipihdit on kyllä oikein yleiskäyttöinen työkalu. Kun päädytään tilanteeseen, jossa joudutaan valitsemaan vaihtoehdoista a) ollaan pulassa tai b) esineeseen ehkä jää hampaanjäljet, niin jälkimmäinen on yleensä kivempi vaihtoehto. Joten ainakin yksiä putkipihtejä voi suositella veneen työkalupakkiin (pitäisiköhän avata oma aihe työkalupakin sisällöstä?). Mm. viimeksi eilen illalla käytin putkipihtejä hommaan, jolla ei ole mitään tekemistä putkien kanssa. Se vaan taitaa olla ainoa työkalu (jos vasaraa ei lasketa) mikä minulta löytyy tuollaisen 4mm paksun teräslatan hienosäätötaivutteluun. Putkipihdeillä saa momenttia..
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

Lauri wrote:Jos saadaan aikataulu sovittua, niin voisin minäkin tulla putkipihtien kanssa katsemaan sitä venettäsi vaikka viikonloppuna, kiva olisi nähdä miltä se näyttää nyt 15v myöhemmin..

Yleisesti ottaen putkipihdit on kyllä oikein yleiskäyttöinen työkalu. Kun päädytään tilanteeseen, jossa joudutaan valitsemaan vaihtoehdoista a) ollaan pulassa tai b) esineeseen ehkä jää hampaanjäljet, niin jälkimmäinen on yleensä kivempi vaihtoehto. Joten ainakin yksiä putkipihtejä voi suositella veneen työkalupakkiin (pitäisiköhän avata oma aihe työkalupakin sisällöstä?). Mm. viimeksi eilen illalla käytin putkipihtejä hommaan, jolla ei ole mitään tekemistä putkien kanssa. Se vaan taitaa olla ainoa työkalu (jos vasaraa ei lasketa) mikä minulta löytyy tuollaisen 4mm paksun teräslatan hienosäätötaivutteluun. Putkipihdeillä saa momenttia..
Pakkikeskustelu voisi olla paikallaan. Itse perin melko määrän kampetta veneen mukana mutta esim. kunnon hohtimet vanttien katkaisuun puuttuu ja käteväähän tuo olis kun voisi paiskia parempaan talteen kaikki joita ei loppujen lopuksi veneessä tarvita.

Katellaan vaikka viikonloppuna sopiva päivä "tarkastukselle", voisi olla ihan jees katsella venettä vähän kriittisemmällä silmällä. Nyt tosin vene on vielä teltan alla kun koitan rajottaa sateen määrää sisään putkien ollessa vaiheessa. ..jonka lisäksi vene on pukillaan hiukka nokallaan ja vesi kertyy lammikoksi luukun eteen sen sijaan että valuis ulos. Semmosta se on kun kiireessä syyspimeällä veneitään nostelee.

Ymmärsinkö oikein, 239, sinulta siis saattaisi löytyä avaimet tuohon 46mm kokoon? Niillä pysyisi varmaan mutterien kulmat paremmassa kuosissa kun putkipihdeillä.
306
239
Posts: 300
Joined: Sun 11.3.2007 00.08

Post by 239 »

Ymmärsin, että tiedät missä veneemme on? Menen tänään käymään siellä ja jätän avaimen kannelle oikeanpuoleisen rustin kohdalle.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

239 wrote:Ymmärsin, että tiedät missä veneemme on? Menen tänään käymään siellä ja jätän avaimen kannelle oikeanpuoleisen rustin kohdalle.
Heh, onneksi Suomessa ei saa samantien ampua tuntemattomia hiippailijoita.. :)

Pääsen käväsemään n. puoli kuuden maissa (eli pian), pitelen peukkuja että saatat olla paikallakin.

...jatkuu....

Oorait, kiitosta! Tähtäilen palautuksia tuonne alkuviikkoon...

Sain pohjaventtiilin ruuvattua auki vailla murheita, kierteet on hyvässä jamassa ja läpivientikin pullahti ulos tosta vaan.

Sen sijaan itse venttiilin irrottaminen läpivientiputkesta (siitä jossa kierteet on) ei sitten onnistukkaan, sillä itse venttiilissä on ainoa "mutteri" josta otetta saa ja irrotettu putki pyörii tietty vaan koska se on pyöreä. Vai tässäkö putkipihdit tulis tarpeeseen?

Eli vaikuttaa siltä, että läpivientimutteri pitäisi olla niin kireällä, että se pysyy paikallaan ja itse venttiilin saa ruuvattua irti. Vaarana tietty että jotain hajoaa kun alkaa rusikoimaan. Kovasti tekis mieli vaihtaa venttiili nopeampaan ja turvallisempaan mutta eipä tuota irti taida saada ellei jollakulla ole kokemusta.

Muussa tapauksessa pitää rapsutella läpiviennin juuri puhtaaksi ulkopuolelta asetoni apuna, pistää sikafleksit väliin, ruuvit kiinni ja jatkaa elämää kun ei mitään.
306
239
Posts: 300
Joined: Sun 11.3.2007 00.08

Post by 239 »

306 wrote: Oorait, kiitosta! Tähtäilen palautuksia tuonne alkuviikkoon...
Eipä kestä. Eikä palautuksella ole mitään kiirettä.
Sen sijaan itse venttiilin irrottaminen läpivientiputkesta (siitä jossa kierteet on) ei sitten onnistukkaan, sillä itse venttiilissä on ainoa "mutteri" josta otetta saa ja irrotettu putki pyörii tietty vaan koska se on pyöreä. Vai tässäkö putkipihdit tulis tarpeeseen?
Ota kiinni isoilla putkipihdeillä tai katkaise läpivientiputki. Itse katkaisin läpiviennin, koska omistan vain sellaiset "joka kodin yleispihti"-kokoluokan pihdit. Jos ei ole katkaisuvälinettä, niin voit porata putkesta läpi reiän, johon sitten työnnät ison ruuvarin tms.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

239 wrote: Ota kiinni isoilla putkipihdeillä tai katkaise läpivientiputki. Itse katkaisin läpiviennin, koska omistan vain sellaiset "joka kodin yleispihti"-kokoluokan pihdit. Jos ei ole katkaisuvälinettä, niin voit porata putkesta läpi reiän, johon sitten työnnät ison ruuvarin tms.
Ok, pitääpä punnita asiaa kun olis sääli pistää pinoon ihan käyttökelpoinen värkki. Ihmetyttää vaan miten se putki on saatu kasaan alunperinkään venttiileineen päivineen.
306
239
Posts: 300
Joined: Sun 11.3.2007 00.08

Post by 239 »

Ida Mariassa oli venttiilien lisäksi myös nuo alkuperäiset läpiviennit pahoin syöpyneet, joten ne oli alunperinkin tarkoitus vaihtaa.

Avaaminen on vaikeaa, koska kolmessakymmenessä vuodessa osat jämähtävät tiukkaan. Kasaaminen sen sijaan onnistuu heppoisemmillakin välineillä.
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Post by Lauri »

Rohkeasti kiinni vaan ja vääntämään. Jos ne venttiilit on nyt jäykkiä, niin ei niillä loputtomasti elinvuosia ole edessä kuitenkaan. Ensin kannattaa ehkä tarkistaa, että kaupasta löytyy vastaava läpivientihela, jos vaikka sitä vanhasta ei enää saakaan kuntoon ja kiinni. Mitä tahansa tietysti saa, jos ei muuten kuin teettämällä, mutta paras pelata varman päälle ettei vesillelasku viivästy tms. Ja kun kerran alkaa tekemään, niin lähes samalla vaivalla varmaankin vaihtaa sitten ne molemmat hanat.

Sen läpiviennin ja hanan liitoksen on tietysti tarkoituskin olla aika tiukka ettei vahingossa avautuisi. Siellä on välissä jotakin tiivistetavaraa (nauhaa/teippiä tms mitä sitten v.75 käytettiinkin) ettei vesi tule läpi, nuo putkikierteethän on aika löysiä ilman mitään sellaisia.

Jos siellä runkoliitoksessa on silikonia käytety, niin siinä puhdistuksessa pitää tosiaan nähdä vaivaa. Kemikaaleilla putsaillessa lukematon määrä puhdistuskertoja ja joka kerralle uusi rätti.. jotakin nimenomaan silikonin poistamiseen tehtyä ainettakin pitäisi kaupasta löytyä.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

239 wrote:Ida Mariassa oli venttiilien lisäksi myös nuo alkuperäiset läpiviennit pahoin syöpyneet, joten ne oli alunperinkin tarkoitus vaihtaa.

Avaaminen on vaikeaa, koska kolmessakymmenessä vuodessa osat jämähtävät tiukkaan. Kasaaminen sen sijaan onnistuu heppoisemmillakin välineillä.
Kumma kyllä, omat putkeni oli hyvässä jamassa vaikkei niitä tietääkseni ole Laurikaan aikanaan vaihtanut (?) ja paatilla on ikää 33vee. Joku niitä varmaan on aikanaan uusinut mutta ainakin itse venttiilit näyttää alkuperäisiltä.

Sinänsä, tilanne jolloin venttiilejä tarvii on varmasti aika harvinainen joten tiedä sitten kannattaako venttiilejä sen vuoksi vaihtaa. Tosin venttiilit olis yhteensä luokkaa 30€ ellen ole väärin ymmärtänyt. Ja tämä siis veneliikehinta..
306
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

Nyt on korkea aika hihkaista jos olen tekemässä jotain väärin...

Eli ohessa kuva venttiilistäni sisältä:

h-vene/f/gallery2.php?g2_itemId=2045&g2 ... 0a09335d1c

Ja ulkoa:

h-vene/f/gallery2.php?g2_itemId=2048&g2 ... 0a09335d1c

ELi on tapahtunut seuraavaa:

olen ruuvannut sisäkuvassa näkyvän venttiilin ison mutterin (pohjaa vasten) auki. Ulkokuvasta näkyy ettei itse putki näin irtoa.

Sitten tongin puukolla vanhat silikonit pois reiästä ulkopuolelta (vuonna-75 ilmeisesti silikoni oli hyvä valinta ja 33v myöhemmin täytyy sanoa että hyvinhän se kestikin kunnes joku vainoharhainen törppö meni heiluttelemaan venttiilejä). Silikoni oli aika tiukasti kiinni ja hyvin kimmoisassa kunnossa joten hommaa oli läpivientiputken yhä hölskyessä reiässä.

Sitten putsailin trasselilla asetonilla reunat ilman sen suurempaa vaikutusta, silikoni oli yhtä tiukasti kiinni kun ennenkin. Rapsuttelin silikonit pois sekä reiän reunoilta että läpiviennini holkista.

Sitten hankalimpaan vaiheeseen eli reunan hiomiseen. Kuten kuvasta näkyy, tilaa ei ole paljon ja hionta oli vaikeaa joten pyrin tekemään sen uusiksi kerran pari välillä puukolla autellen.

Lopuksi vielä pyyhkäisy asetonilla ennenkun pokka petti ja ruuvastin läpiviennit ylös yöksi kun sikaflex marinessa luki että yli 5 astetta olis paikallaan ja ilta oli tulossa vastaan.

Siispä huomenna olis tästä tarkoitus jatkaa sikan tursottelulla ellei joku teistä huuda SEIS vaarantavan virheeni vuoksi...?

...toki muutkin vinkit ovat tässä vaiheessa tervetulleita. Enpäs taida malttaa noin hyväkuntoista venttiiliä vaihtaa, kumma vaan että miten sen sitten aikanaan saa tehtyä kun ei oikein ole mitään mistä saada jakoavaimella kiinni ilman että läpivientiputki menee putkipihdeillä häslätessä rikki.
306
4xS
Posts: 94
Joined: Sun 16.3.2008 13.17
Location: Tampere / Näsijärvi

Post by 4xS »

306 wrote: olen ruuvannut sisäkuvassa näkyvän venttiilin ison mutterin (pohjaa vasten) auki. ...
Kaikkee sääki iso mies menet tekemään! Potkisit vaikka ämpäreitä, jos ei ole muuta tekemistä... Ei vaiskaan... Sikan tuotteissa on varmaankin hyviä aineita tähän tarkoitukseen. Ja jos vielä purkissa varmasti luvataan meriveden kestoa niin hyvä on. Mikä tulee mieleen niin pohjaan siveltävissä primereissä ja myrkkymaaleissa olevat liuottavat aineet voi viedä osan väärin valitusta elastisesta massasta. Pelko voi olla kuitenkin teoreettinen. Onnea ja menestystä yritykseen. Anna kuulua myöhemminkin kuinka tiiviinä liitos on pysynyt.
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Post by Lauri »

306 wrote:
olen ruuvannut sisäkuvassa näkyvän venttiilin ison mutterin (pohjaa vasten) auki. Ulkokuvasta näkyy ettei itse putki näin irtoa.

Enpäs taida malttaa noin hyväkuntoista venttiiliä vaihtaa, kumma vaan että miten sen sitten aikanaan saa tehtyä kun ei oikein ole mitään mistä saada jakoavaimella kiinni ilman että läpivientiputki menee putkipihdeillä häslätessä rikki.
Siis noissa kuvissasi se sisäkuvassa pohjaa vasten oleva mutteri on kylläkin läpiviennissä kiinni, ei venttiilissä. Venttiili on kiinni läpiviennin yläpäässä eikä siinä venttiilissä itsessään näy mitään muttereita.

Enkä myöskään oikein ymmärrä miten saisit sen läpiviennin rikki putkipihtien kanssa, sehän on metallia. Venekaupoissa myydään kyllä myös muovisia sellaisia, mutta niitä ei ole syytä laittaa vesilinjan alapuolisiin läpivienteihin (itse en ainakaan laittaisi)
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

Lauri wrote:
Siis noissa kuvissasi se sisäkuvassa pohjaa vasten oleva mutteri on kylläkin läpiviennissä kiinni, ei venttiilissä. Venttiili on kiinni läpiviennin yläpäässä eikä siinä venttiilissä itsessään näy mitään muttereita.

Enkä myöskään oikein ymmärrä miten saisit sen läpiviennin rikki putkipihtien kanssa, sehän on metallia. Venekaupoissa myydään kyllä myös muovisia sellaisia, mutta niitä ei ole syytä laittaa vesilinjan alapuolisiin läpivienteihin (itse en ainakaan laittaisi)
Hehheh, ollaankos sitä kuunneltu aristoteleen kantapäätä ratiosta.. :)

No, kuvasta näkyy, en mennyt tota itse keksimään ja kaikki on alkuperäistä. Venttiili ei lähde irti koska siinä ei ole mitään mistä ruuvata kun putki on pyöreä ja sen kierteet menee rusinaksi putkipihdeillä jolloin ei liikkuis enää mutterikaan.

Vaihtoehtona olisi kai ruuvata mutteri kiinni pohjaan ja koittaa runtata siitä pitäen venttiiliä irti mutta mitäpä sitä väkivalloin kohtelemaan kun kerran on hommansa hyvin hoitanu ja taitaispa venttiili vaan kiristyä entisestään. Mitenköhän lie aikanaan saaneet sen kasattua mutta kuten sanottu, hyvin kesti tähän asti.

...edit...

Eipäs, kierteistähän se näkyykin, että venttiili irtoaisi kai juuri niin, että pohjaa vasten oleva mutteri kiristettäisiin ja siitä kiinni pitäen ruuvailtais venttiili irti. Tämmösen remontin yhteydessä se pitäisi tehdä, sillä itse ventiili ei mahdu tilassa pyörimään ja sitä ei saa irti kieputettua. Semmoseen hommaan tarvitaan vielä se 50mm avain koska 239:ltä lainaamani 46mm riitää pohjan mutteriin vaan ei venttiiliin ja mutterit ovat messinkiä tms. melko pehmeää metallia joka lipsuu ellei avain ole kunnollinen. Eli saattaapa ventiili jäädä seuraavan rempan huoleksi (toivottavasti ei heti ensikeväänä tai jo kesällä, hehheh)

...edit...

Nyt siis pitäis saada se ruuvailtua kiinni sikafleksien kanssa ellei jokin tuossa kuvaamassani operaatiossa kuulosta toodella pahalta. :, Vähän tietty huolettaa mahdoinko hioa pohjaa riittävästi, semmosta valkoista pölyä siitä alkoi tulla joten päättelin että silikonit olis pois (kaikki näkyvät palat olin jo puukon ja asetonin yhdistelmällä irrotellut). Kovin pitkälti en malttanut hioa kun on vähän hankalaa tuo työstäminen (ulkokuva kertoo tilanteen jossa mennään hioessa ja itse asiassa kun hionnan tänään lopetin).

Ja toki saa tulla katsomaan, soittele tai pistä viestiä Lauri jos et oo oman potskin alla. Luulisin, että jossain puolen päivän tienoilla olisin rannan suunnalla. Pressutkin sain tänään pois viimein kun kaveri yllytti. :)

...ja jos kaikki menee onnellisesti niin avain palailee takaisin Ida Marialle alkuviikosta, tosin viikon verran arvioitua myöhemmin... :oops:
Last edited by 306 on Sun 20.4.2008 11.16, edited 2 times in total.
306
4xS
Posts: 94
Joined: Sun 16.3.2008 13.17
Location: Tampere / Näsijärvi

Post by 4xS »

Eikös tuossa läpiviennissä ollut mitään o-rengasta? Äkkiseltään luulisi sellaisen tiivisteen kuuluvan tuonne pohjan ulkopuolelle putken laipan alle.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

4xS wrote:Eikös tuossa läpiviennissä ollut mitään o-rengasta? Äkkiseltään luulisi sellaisen tiivisteen kuuluvan tuonne pohjan ulkopuolelle putken laipan alle.
Ei, pelkästään osat jotka näkyvät kuvissa.
306
Korra737
Posts: 15
Joined: Tue 12.6.2007 14.09
Location: Helsinki/Nauvo

Post by Korra737 »

Hei, Kommentoiko joku jo noiden venttiilien/putkien sielunelämästä. Eli milloin niiden olisi syytä olla auki ja kiinni jne. Mistä pitäisi huolestua. Välillä kun vene kallistuu enemmän, niin sitloodaan tulee hieman vettä putkien kautta, mutta sehän on kai ihan normaalia. Mitä ongelmia putkien/venttiilien kanssa voi tulla ja milloin niitä pitäisi availla ja sulkea? Voi olla että tämä on tyhmä kysymys :)
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

Korra737 wrote:Hei, Kommentoiko joku jo noiden venttiilien/putkien sielunelämästä. Eli milloin niiden olisi syytä olla auki ja kiinni jne. Mistä pitäisi huolestua. Välillä kun vene kallistuu enemmän, niin sitloodaan tulee hieman vettä putkien kautta, mutta sehän on kai ihan normaalia. Mitä ongelmia putkien/venttiilien kanssa voi tulla ja milloin niitä pitäisi availla ja sulkea? Voi olla että tämä on tyhmä kysymys :)
Kunhan pölisen (eli arvailua) mutta joku kertoo että kun oli laiturissa kunnon bileet ja veneen peräs noin 8 äijää niin sillon oli syytä ruuvailla venttiilit kiinni.. :)

Muuten veikkaisin että auki niiden kuuluu olla vaan kun vettä roiskuu sisään mutta kiinni silloin jos poistoputki syystä tai toisesta pettää tai putkia pitää huoltaa vesillä yms. Ja jos ruuvaus on yhtä vaivalloista kun itselläni, tulee putken pettäessä varmaan ensiksi käyttöä niille puutapeille.. ;)

Uudemmissa veneissä kuulemma moiset putket jää usein vesirajan yläpuolelle jolloin varoventtiileitä ei tarvita mutta kun ovat sielä pohjassa niin kiinni-asento taitaa olla enemmänkin varmuuden vuoksi.
Last edited by 306 on Mon 5.5.2008 21.51, edited 1 time in total.
306
Erkka
Ylläpitäjä
Posts: 572
Joined: Sat 10.3.2007 03.01
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Post by Erkka »

Kait kaikissa purjeveneissä pidetään sitloodan tyhjennysputket aina auki? Jos veneessä on niin paljon kuormaa että putket pitää sulkea niin jättäisin kyllä osan vieraista laiturille.
Eli venttiilit ovat olemassa siltä varalta että letkut katkeavat/irtoavat. Kaikenmaailman lavuaarien ja pönttöjen läpivientejä sitten useammin suljetaankin silloin kun niitä ei käytetä. Lavuaarit on usein asennettukin niin että vesi nousee lavuaarista ylös veneen kallistuessa.

Mainio tarina puutappien tarpeesta ja meripartiolaisten esimerkillisestä toiminnasta löytyy tuolta:
http://www.onnettomuustutkinta.fi/uploa ... bfy4s3.pdf (osa II)
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
Post Reply